Ξένια Κούρτογλου Πρόεδρος & Ceo Focus Bari A.E.
Ο Έλληνας και τα ΜΜΕ Ο Ρόλος Ο Χάρτης Η Φυσιογνωμία Η Ενημέρωση Η Διείσδυση Ο Βαθμός Ικανοποίησης Η Συγκριτική Εικόνα Οι Προβληματισμοί Η Πρόσφατη Επικαιρότητα
O Ρόλος των ΜΜΕ
Ε Υ Θ Υ Ν Η Ο Ρόλος των ΜΜΕ Ενημερώνουν Ψυχαγωγούν Κοινωνικές ανάγκες Ψυχολογικές Πρακτικές Ένταξη Επαφή Ικανοποίηση Ευχαρίστηση Γνώση Ελεύθερος Χρόνος Προβάλλουν κοινωνικά πρότυπα Διαμορφώνουν νοοτροπία / αξίες Διαπλάθουν κοινή γνώμη Δημιουργούν εθνικό συναίσθημα Επικοινωνία Κράτους - Πολίτη Ε Υ Θ Υ Ν Η
«Τι Θέλω από την Τηλεόραση» 38 42 50 56 58 65 70 «Να γελάσω, να διασκεδάσω» «Ανάλαφρο, ευχάριστο» «Να περάσω την ώρα μου» «Να ξεφύγω από καθημερινότητα» «Να μάθω τις τάσεις / ‘in’ » «Να συγκινηθώ / συναισθήματα» «Να ταυτιστώ / να ονειρευτώ» ΨΥΧΑΓΩΓΙΑ 50 51 55 56 60 70 «Τι συμβαίνει στον πλανήτη» «Καινούργια πράγματα που δεν ήξερα» «Εξελίξεις από τους διαμορφωτές» «Προβλήματα που απασχολούν» «Εργασία-οικονομική μου κατ/ση» «Καλύτερος στα ενδιαφέροντά μου» «Νέα των επωνύμων» ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ %
Ο Χάρτης των ΜΜΕ στην Ελλάδα
Ο Χάρτης των Μ.Μ.Ε. στην Ελλάδα - Περιοδικά Web Sites/Portals 40 Ένθετα Εφημερίδων 1988 228 28 200 Εφημερίδες Πανελλήνιες Τοπικές 172 4 9 150 Ρ/Φ Σταθμοί Πανελλήνιοι Αθήνας Θεσσαλονίκης Περιφέρειας 3 Τηλεοπτικά Κανάλια Πανελλήνια Τοπικά 60 116 16 100 182 200 2008 620 70 550 1094 4 40 50 1000 443 2.272 ΣΥΝΟΛΟ
Ο Χάρτης των Μ.Μ.Ε. στην Ελλάδα ΠΛΗΘΩΡΑ Πολυφωνία Ποικιλία Σφαιρικότητα Προβληματική επιβίωση Αλλαγή πηγών εσόδων Εξυπηρέτηση εμπορικών / συνεργαζόμενων συμφερόντων ΣΥΝΩΣΤΙΣΜΟΣ ΥΠΕΡΒΟΛΗ «Δεν χωράνε!» «Κυνήγι» τηλεθέασης, ακρόασης, αναγνωσιμότητας Αλλοίωση ρόλου & σχέσης με το κοινό Μείωση ποιότητας - περιεχομένου Έλλειψη αντικειμενικότητας & σφαιρικότητας
Ο Χάρτης των Μ.Μ.Ε. στην Ελλάδα Συμφωνώ Πολύ/Αρκετά % Οι διαφορές μεταξύ των καναλιών της TV είναι αμελητέες Έχω ένα αγαπημένο κανάλι που ξεχωρίζω από τα υπόλοιπα Έχω σταθερές TV προτιμήσεις και δεν ξεφεύγω 64 69 Το μεγάλο εύρος επιλογών στα TV προγράμματα με μπερδεύει μου προκαλεί άγχος 32 34
H Φυσιογνωμία
«ΤΟ ΑΝΑΓΚΑΙΟ ΚΑΚΟ!» «Η ΗΡΕΜΗ ΔΥΝΑΜΗ» Η Φυσιογνωμία κάθε Μ.Μ.Ε. Αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητας με τεράστια δύναμη επιρροής και επιβολής, κυρίαρχη πηγή ενημέρωσης με τρόπο που «μαγνητίζει» έως και … ‘υπνωτίζει’! «ΤΟ ΑΝΑΓΚΑΙΟ ΚΑΚΟ!» Το ήπιο μέσο που συνοδεύει, συντροφεύει, ψυχαγωγεί, βοηθά στην απόδραση, στην εκτόνωση & στην φυγή, και ενημερώνει χωρίς να επιβάλλεται! «Η ΗΡΕΜΗ ΔΥΝΑΜΗ»
«ΤΟ ΚΥΡΙΑΚΑΤΙΚΟ ΟΙΚΟΓ/ΚΟ ΠΑΚΕΤΟ» «ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ & ΣΥΝΩΣΤΙΣΜΟΣ» Η Φυσιογνωμία κάθε Μ.Μ.Ε. Το παραδοσιακό και κατ’ εξοχήν ενημερωτικό μέσο, διατηρεί μεν το κύρος του γραπτού λόγου, αλλά σήμερα κυριαρχείται από αίσθηση εμπορευματοποίησης και εκδοτικών & ‘άλλων’ συμφερόντων «ΤΟ ΚΥΡΙΑΚΑΤΙΚΟ ΟΙΚΟΓ/ΚΟ ΠΑΚΕΤΟ» Καθαρά ψυχαγωγικό μέσο, ιδιαίτερα οικείο μεταξύ νέων και γυναικών, συνδεδεμένο με καταναλωτικές τάσεις, μόδα, ‘lifestyle’ και εξειδικευμένη θεματολογία, ποικίλα ενδιαφέροντα & χόμπυ «ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ & ΣΥΝΩΣΤΙΣΜΟΣ»
«Η ΑΝΕΡΧΟΜΕΝΗ ‘ΑΓΝΩΣΤΗ’ ΔΥΝΑΜΗ» Η Φυσιογνωμία κάθε Μ.Μ.Ε. Ανεξάντλητη πηγή ενημέρωσης με άμεσο τρόπο για τα «πάντα», καταργεί «σύνορα και γεωγραφία»… Ψυχαγωγεί ενημερώνοντας… Αποτελεί «παράθυρο στον κόσμο» & ανοίγει ορίζοντες… Ενθαρρύνει, ενισχύει & προβάλλει την ατομική συμμετοχή, ελεύθερα χωρίς περιορισμό… Δημιουργεί συνεχώς επεκτεινόμενα, δυνατά κοινωνικά δίκτυα… Με δικό του κώδικα επικοινωνίας! «Η ΑΝΕΡΧΟΜΕΝΗ ‘ΑΓΝΩΣΤΗ’ ΔΥΝΑΜΗ»
H Ενημέρωση από τα ΜΜΕ
Η Ενημέρωση από τα ΜΜΕ Ψυχαγωγία Επικαιρότητα Μόδα – Τάσεις Υγεία – Ευεξία Αυτοκίνητα – Moto Πολιτισμός – Τέχνη Τεχνολογία Μουσική – Κινηματογράφος Σπίτι – Διακόσμηση Μαγειρική – Γαστρονομία Ταξίδια – Διακοπές Γνώσεις – Γεωγραφία Αστρολογία Πολιτική Οικονομία Γεγονότα – Δρώμενα Κυβέρνηση – Αντιπολίτευση Πολιτικά πρόσωπα Άλλα σημαντικά πρόσωπα (τέχνη- επιστήμη-αθλητισμός Αθλητικά – Πρωταθλήματα – Ομάδες Τοπικά – Εθνικά Σε Διεθνές Επίπεδο
Η Ενημέρωση / Επικαιρότητα
«Το Μέσο που Χρησιμοποιώ για την Ενημέρωσή μου» 2006 2007 2008 %
«Το Μέσο που Χρησιμοποιώ για την Ενημέρωσή μου» 2006 2007 2008 %
«Το Μέσο που Χρησιμοποιώ για την Ενημέρωσή μου» 2006 2007 2008 %
«Το Μέσο που Χρησιμοποιώ για την Ενημέρωσή μου» 2006 2007 2008 %
«Το Μέσο που Χρησιμοποιώ για την Ενημέρωσή μου» 2006 2007 2008 %
H Διείσδυση
Η Ενασχόληση: Εξέλιξη Διείσδυσης % ΒΑΣΗ: 13-70, ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΑ
Η Ενασχόληση: Εξέλιξη Διείσδυσης % ΒΑΣΗ: 13-70, ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΑ
Η Ενασχόληση: Εξέλιξη Διείσδυσης % ΒΑΣΗ: 13-70, ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΑ
Η Ενασχόληση: Εξέλιξη Διείσδυσης % ΒΑΣΗ: 13-70, ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΑ
Η Ενασχόληση: Εξέλιξη Διείσδυσης % ΒΑΣΗ: 13-70, ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΑ
Η Ενασχόληση σε «Όγκο» «Σε σχέση με 1-2 χρόνια πριν…» Παρακολουθούν λιγότερο, με εξαίρεση την ηλικία 55-70 (& 13-17) Ακούν περισσότερο, όλες οι ηλικίες εκτός του 55-70 (αυτοκίνητο / εκτός σπιτιού) Διαβάζουν λιγότερο, όλες οι ηλικίες Ανερχόμενο το free press, ειδικά στους νεότερους Συνεχώς αυξανόμενη ενασχόληση σε όγκο και ομάδες κοινού με έμφαση στο 13-24 και 25-44
Η Ενασχόληση με την TV % «Παρακολουθώ TV μηχανικά χωρίς να δίνω μεγάλη προσοχή» «Όταν παρακολουθώ ένα TV πρόγραμμα, κάνω ταυτόχρονα και άλλα πράγματα» «Δεν παρακολουθώ ποτέ το ίδιο πρόγραμμα πολύ ώρα χωρίς να κάνω ζάπινγκ»
Ο Βαθμός Ικανοποίησης
Ο Βαθμός Ικανοποίησης 100% 90% 87% 50% 44% 42% Πολύ Αρκετά Μέτρια ΟΣΟΙ ΕΧΟΥΝ ΑΠΟΨΗ ΓΙΑ ΤΟ ΚΑΘΕ ΜΜΕ 100% 90% 87% 2008 2007 2006 50% 44% 42% Πολύ Κλίμακα Αρκετά Μέτρια Όχι τόσο Καθόλου
Ο Βαθμός Ικανοποίησης: Πολύ/Αρκετά* 2006 2007 2008 % * ΟΣΟΙ ΕΧΟΥΝ ΑΠΟΨΗ ΓΙΑ ΚΑΘΕ ΜΜΕ
Ο Βαθμός Ικανοποίησης* 2006 2007 2008 % * ΣΥΝΟΛΟ ΤΟΥ ΠΛΗΘΥΣΜΟΥ
Ο Βαθμός Ικανοποίησης* 2006 2007 2008 % * ΣΥΝΟΛΟ ΤΟΥ ΠΛΗΘΥΣΜΟΥ
Ο Βαθμός Ικανοποίησης* 2006 2007 2008 % * ΣΥΝΟΛΟ ΤΟΥ ΠΛΗΘΥΣΜΟΥ
Ο Βαθμός Ικανοποίησης* 2006 2007 2008 % * ΣΥΝΟΛΟ ΤΟΥ ΠΛΗΘΥΣΜΟΥ
H Συγκριτική Εικόνα
«Σέβομαι, εμπιστεύομαι, θεωρώ πιο αξιόπιστο» 2006 2007 2008 % Πολύ/Αρκετά 23 41 35 51 29 42 32 52 34 33 25 50 Όχι τόσο/Καθόλου 21 25 19 36 22 24 18 40 26 15 45
«Διακρίνεται από σοβαρότητα & επαγγελματισμό» 2006 2007 2008 % Πολύ/Αρκετά 29 42 31 53 44 27 54 37 34 20 49 Όχι τόσο/Καθόλου 8 17 12 33 10 16 42 46 13 20
«Βελτιώνεται, εκσυγχρονίζεται, συνεχώς» 2006 2007 2008 % Πολύ/Αρκετά 43 35 44 51 45 40 38 55 56 28 31 50 Όχι τόσο/Καθόλου 5 20 14 23 4 17 11 33 6 12 39
«Αισθάνομαι ότι είναι χαμηλού επιπέδου» 2006 2007 2008 % Πολύ/Αρκετά 6 9 40 7 11 41 4 49 Όχι τόσο/Καθόλου 38 55 64 31 41 67 35 50 66 27
«Μου δημιουργεί αρνητικά συναισθήματα» 2006 2007 2008 % Πολύ/Αρκετά 9 32 4 10 37 6 5 11 43 Όχι τόσο/Καθόλου 39 61 72 41 42 59 73 51 56 31
«Αισθάνομαι κοντά, μπορώ να ταυτιστώ» 2006 2007 2008 % Πολύ/Αρκετά 18 24 42 47 19 23 35 22 31 43 Όχι τόσο/Καθόλου 47 45 29 32 49 31 44 43 56 35
«Αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητάς μου» 2006 2007 2008 % Πολύ/Αρκετά 19 30 61 56 22 27 60 26 58 53 Όχι τόσο/Καθόλου 56 44 27 18 54 49 26 24 50 30
«Θα μπορούσε να λείπει εντελώς από τη ζωή μου» 2006 2007 2008 % Πολύ/Αρκετά 39 25 17 16 29 20 37 14 34 32 21 Όχι τόσο/Καθόλου 28 48 65 67 33 52 73 68 38 49 70 66
Η Εικόνα της Τηλεόρασης «Η ποιότητα της TV έχει χειροτερέψει αισθητά τα 2-3 τελ. χρόνια» ΣΥΝΟΛΟ ΑΝΤΡΕΣ ΓΥΝΑΙΚΕΣ 15-24 25-34 35-44 45-54 55-64 65+ % «Τίποτα από αυτά που παίζονται στην TV δεν με καλύπτει απόλυτα»
Οι Προβληματισμοί
«Πόσο Ικανοποιημένος/η είστε σήμερα από το Σύνολο των ΜΜΕ;» 4% 42% Πολύ Αρκετά 46% 42% 12% Καθόλου Όχι τόσο 54% Παρόμοια εικόνα σε όλες τις δημογραφικές υπο-ομάδες
«Ποιον θεωρείτε κύριο υπεύθυνο;» 30% 5% Το Κοινό Δ.Γ. 33% 22% 45% Οι Ιδιοκτήτες των ΜΜΕ Οι Δημοσιο- γράφοι Εξίσου ( Απαντά το 54% ) 65% Τα ίδια τα ΜΜΕ
Δύο Ουσιαστικά Προβλήματα 50% 7% 43% Πολυπλευρότητα/ σφαιρικότητα Πολυφωνία Κανόνες & σεβασμός στο κοινό « Από την κάλυψη των γεγονότων σήμερα, λείπει… » 73% 27% Διαφωνούν Συμφωνούν « Δεν γίνεται εύκολα αντιληπτό πότε οι ειδήσεις είναι ακριβείς & αμερόληπτες »
Προτεινόμενα – Ζητούμενα από TV* Σύντομα – περιεκτικά Δ.Ε. Μείωση του κιτρινισμού/ εκμετάλλευσης ανθρ. πόνου Αντικειμενικότητα στην παρουσίαση Έμφαση σε τοπικές κοινωνίες % 21 22 Έμφαση σε καθημερινά προβλήματα + λύσεις! 28 Λιγότερες διαφημίσεις 52 (*έως τρία από λίστα δεκαοκτώ αιτημάτων)
H Πρόσφατη Επικαιρότητα…