Συμπίεση και Μετάδοση Πολυμέσων

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Ψηφιακές και Αναλογικές Πηγές
Advertisements

ΗΜΥ 100 Εισαγωγή στην Τεχνολογία
ΗΧΟΣ.
ΨΗΦΙΑΚΗ ΑΝΑΠΑΡΑΣΤΑΣΗ Πλεονεκτήματα:
Χαρακτηριστικά εικόνας
ΒΙΝΤΕΟ ΚΑΙ ΚΙΝΟΥΜΕΝΑ ΓΡΑΦΙΚΑ
Κεφάλαιο 11ο Δομικά στοιχεία εφαρμογής πολυμέσων
Συμπίεση και Μετάδοση Πολυμέσων Βίντεο και Πολυμεσικές Εφαρμογές
Μπορείτε να σκεφτείτε μερικές πολυμεσικές εφαρμογές;
Συμπίεση και Μετάδοση Πολυμέσων
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΙΔΡΥΜΑ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Ενοποιημένη υπηρεσία ψηφιακού δικτύου
Γυμνάσιο Νέας Κυδωνίας
Σημειώσεις : Χρήστος Μουρατίδης
Συμπίεση και Μετάδοση Πολυμέσων
Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο Αίθουσα Τηλεκπαίδευσης
Εννοιες και Παράγοντες της Ψηφιακής Επεξεργασίας Εικόνας.
Σημειώσεις για την Α’ Λυκείου
ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑΣ ΣΗΜΑΤΟΣ
Μέσα μετάδοσης σημάτων
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
«Πρόγραμμα Αναμόρφωσης Προπτυχιακών Προγραμμάτων Σπουδών Γ.Π.Α» Σεμινάριο Ενημέρωσης Διδακτικού Προσωπικού Οι τεχνολογίες της Πληροφορικής και των Επικοινωνιών.
Ο ΟΘΟΝΕΣ Η οθόνη  (monitor ) του υπολογιστή, περιλαμβάνει ένα καθοδικό σωλήνα, όπως η τηλεόραση, και κατάλληλα κυκλώματα σάρωσης. Μπορεί να είναι έγχρωμη.
ΗΜΥ 007 – Τεχνολογία Πληροφορίας Διάλεξη 7
το χρώμα στον υπολογιστή
Συμπίεση και Μετάδοση Πολυμέσων
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ 1 ο Λύκειο Ρόδου Δημήτρης Γεωργαλίδης.
Πολυμέσα – Δίκτυα (μαθ. επιλογής Γ’ Λυκείου)
VIDEO Αναλογικό Video PAL, NTSC, Component, Y/C, Composite
ΨΗΦΙΑΚΗ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ ΗΧΟΥ
Βασικές έννοιες στην ψηφιακή εικόνα
Αναλογικό και Ψηφιακό Βίντεο, Υποδειγματοληψία χρώματος
Συμπίεση και Μετάδοση Πολυμέσων
Συμπίεση και Μετάδοση Πολυμέσων
ΒΕΣ 04: Συμπίεση και Μετάδοση Πολυμέσων Συμπίεση Βίντεο.
ΠΟΛΥΜΕΣΑ. Τι είναι Πολυμέσα; (Ι) Για έναν πωλητή υπολογιστών: Ένα PC με Sound Card, DVD-ROM drive, μεγάλη μνήμη, δυνατό επεξεργαστή και καλή κάρτα γραφικών.
Επεξεργασία οπτικοακουστικού υλικού Ενότητα 1: Βίντεο.
Εφαρμογές Πληροφορικής
Δομικά στοιχεία πολυμέσων
Επικοινωνίες δεδομένων
ΒΑΣΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ Βασικές Έννοιες Ψηφιοποίηση Συνεχών Σημάτων
Συμπίεση και Μετάδοση Πολυμέσων
ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΠΟΛΥΜΕΣΩΝ Εισηγητής: Δρ. Αθανάσιος Νικολαΐδης.
3ο ΚΕΦΑΛΑΙΟ Ψηφιακές Συσκευές Επεξεργασίας Ήχου.
1 Εισαγωγή στη Γραφική Στόχοι του μαθήματος – Γενική περιγραφή της περιοχής – Βασική ορολογία – Παραδείγματα εφαρμογών – Βασικά βήματα ανάπτυξης εφαρμογών.
Ο ήχος στη ψηφιακή εποχή.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 3ο ΠΟΛΥΜΕΣΑ.
ΨηφιοποίησηΨηφιοποίηση Οι περισσότερες μεταβολές επηρεάζονται από τον Η/Υ. Τα συστήματα μετατρέπονται ώστε να μπορούν να συνδέονται με Υπολογιστές.
Πολυμέσα – Εφαρμογές Πολυμέσων
26/7/2015 Γραφικά-Εισαγωγή Ιωάννης Φούντος. 2 Ιστορικά.
12/01/2007 ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ «Ψηφιακές Μορφές Τέχνης»1 Εισαγωγή στους Η/Υ Μάθημα 2: Αναπαράσταση και Αποθήκευση Ψηφιακής Πληροφορίας Διδάσκουσα:
ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ (TV) Δεν έχει αναγνωριστεί επίσημα ο εφευρέτης της
Ήχος Ως Δομικό στοιχείο των Πολυμέσων. Ήχος  Διευκολύνει την παρακολούθηση μιας εφαρμογής Ακουστικής απόλαυσης Εντυπωσιασμός μέσω των ηχητικών εφέ 
Το video στην επικοινωνία  Διαφήμιση & Προώθηση Προϊόντων  Διασκέδαση- Ψυχαγωγία  Τηλεδιάσκεψη  Εκπαίδευση-Κατάρτιση.
ΗΜΥ 100 Εισαγωγή στην Τεχνολογία Στυλιανή Πετρούδη ΤΜΗΜΑ ΗΛΕΚΤΡΟΛΟΓΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΚΑΙ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ ΠΟΛΥΤΕΧΝΙΚΗ ΣΧΟΛΗ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΚΥΠΡΟΥ.
Εικόνα - Ήχος - Βίντεο: Που, Πως, Τι & Γιατί... ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΕΙΔΗ - ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΑΝΑΠΑΡΑΓΩΓΗ - ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ ΕΝΤΑΞΗ ΣΤΗΝ ΕΚΠ/ΚΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΕΙΚΟΝΑ ΗΧΟΣ ΒΙΝΤΕΟ.
1 Πληροφορική Ι Ενότητα 2 : Ψηφιακή Αναπαράσταση Δεδομένων Δρ. Γκόγκος Χρήστος Ελληνική Δημοκρατία Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Ηπείρου.
Τεχνολογία Πολυμέσων Ενότητα # 6: Βίντεο Διδάσκων: Γεώργιος Ξυλωμένος Τμήμα: Πληροφορικής.
Δομικά Στοιχεία Πολυμέσων
Ενότητα 2 : Ψηφιακή Αναπαράσταση Δεδομένων Δρ. Γκόγκος Χρήστος
Αναλογική και Ψηφιακή Τηλεόραση
ΗΜΥ 007 – Τεχνολογία Πληροφορίας Διάλεξη 6
ΕΝΟΤΗΤΑ 1 – Κεφάλαιο 3: Πολυμέσα
ΕΝΟΤΗΤΑ 1 – Κεφάλαιο 3: Πολυμέσα
Τεχνική ανάλυση του οπτικοακουστικού μέσου
Ονοματεπώνυμο : ………………………. Τμήμα : Β…. α ή β
Δομικα στοιχεια πολυμΕσων
Ονοματεπώνυμο : Χρυσούλα Αγγελοπούλου Καθηγήτρια Πληροφορικής
ΠΟΛΥΜΕΣΑ Μαρία Φερεντίνου. Mία εφαρμογή στον υπολογιστή χαρακτηρίζεται ως εφαρμογή πολυμέσων, όταν:  Συνδυάζει διάφορες μορφές αναπαράστασης της πληροφορίας.
Απαιτήσεις Δικτύου για Ηχητικά και Video Σήματα
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Συμπίεση και Μετάδοση Πολυμέσων ΒΕΣ 04: Συμπίεση και Μετάδοση Πολυμέσων Βίντεο (Video)

Περιεχόμενα Εισαγωγή Βίντεο και πολυμεσικές εφαρμογές Αναπαράσταση Βίντεο Πρότυπα αναλογικού βίντεο Ψηφιακό βίντεο Πρότυπα ελεγκτών αναπαράστασης ψηφιακού βίντεο Σύλληψη βίντεο

Βιβλιογραφία Καγιάφας [2000]: Κεφάλαιο 5, [link] Halsall [2001]: Chapter 2, pp. 96-113 Vaughan [2004]: Chapter 8 Chapman [2004]: Chapter 7 Motion Picture Processing, notes by Theodore Hong,IC, in [pdf]

Εισαγωγή “ … Since multimedia gives you the ability to present information in a variety of ways, let the content drive the selection of media for each chunk of information to be presented. Use traditional text and graphics where appropriate; Add animation when “still life” won’t get your message across; Add audio when further explanation is required; Resort to video only when all other methods pale by comparison …” [David Ludwig, Interactive Learning Designs]

Αναπαράσταση Βίντεο Βασικές έννοιες Πλαίσια και γραμμές σάρωσης Αίσθηση του «βάθους» Φωτεινότητα (luminance) και Χρώμα (chrominance) Η διάσταση του χρόνου (διακοπή φωτός ανάμεσα σε frames – κινηματογράφος, σάρωση οθόνης – τηλεόραση, οθόνη υπολογιστή) Συνέχεια της κίνησης «Τρεμόπαιγμα» (flickering)

Αναλογικό Βίντεο Δομή σήματος Ρυθμός πλαισίων Πλήθος γραμμών σάρωσης Αναπαράσταση Βίντεο => Αναλογικό Βίντεο Δομή σήματος Αποτελείται από πλαίσια Κάθε πλαίσιο αποτελείται από έναν αριθμό οριζόντιων γραμμών σάρωσης Υπάρχουν διαφορετικοί τρόποι αναπαράστασης χρωμάτων Ρυθμός πλαισίων Ο αριθμός των πλαισίων που παράγονται από ένα σήμα βίντεο ανά sec Τυπικές τιμές: 25-75 πλαίσια/sec Όχι τρεμόπαιγμα όταν > 40 πλαίσια/sec Ελάχιστο όριο για ανθρώπινο μάτι: 15 πλαίσια/sec Πλήθος γραμμών σάρωσης Σταθερό για όλα τα πλαίσια. Ρυθμός σάρωσης (scan rate): (αριθμός γραμμών σάρωσης) * (ρυθμός πλαισίων)

Χαρακτηριστικά Aspect ratio Σύμπλεξη (Interlacing) Αναπαράσταση Βίντεο => Χαρακτηριστικά Aspect ratio Πλάτος προς ύψος οθόνης Τυπικές τιμές: 4:3 (TV), 16:9 (widescreen TV) 2:1 (κινηματογράφος) Σύμπλεξη (Interlacing) Τεχνική για μείωση των προβλημάτων που προκύπτουν από χαμηλό ρυθμό πλαισίων Τα πλαίσια χωρίζονται υποπλαίσια (fields). Τα μισά αποτελούνται από τις «μονές» γραμμές σάρωσης και τα άλλα από τις «ζυγές» Κατά την παρουσίαση, πρώτα παρουσιάζεται στην οθόνη η πρώτη ομάδα, ακολουθούμενη από τη δεύτερη. Αυτό δίνει την εντύπωση ότι η ανανέωση (refresh) της οθόνης γίνεται σε διπλάσιο από τον πραγματικό ρυθμό. Ο παραπάνω ρυθμός σύμπλεξης λέγεται 2:1 (λόγω των δύο μερών στα οποία χωρίζεται ένα πλαίσιο) και είναι ο πιο συνηθισμένος

Αναπαραγωγή στην οθόνη interlaced σήματος Αναπαράσταση Βίντεο => Αναπαραγωγή στην οθόνη interlaced σήματος

Μοντέλα Χρωμάτων Κωδικοποίηση χρώματος σε ένα σήμα βίντεο Αναπαράσταση Βίντεο => Μοντέλα Χρωμάτων Κωδικοποίηση χρώματος σε ένα σήμα βίντεο Διάφορα μοντέλα (βλέπε μοντέλα χρωμάτων σε εικόνες) Component Vs. Composite signal Περιπτώσεις μετάδοσης Ένα σήμα φωτεινότητας - luminance: brightness of pixel Δύο σήματα χρώματος - chrominance: color (hue) and depth of color (saturation) for a pixel Βασικά μοντέλα RGB (Red-Green-Blue) σήμα => CRT displays YCrCb μοντέλο Το ανθρώπινο μάτι είναι πιό ευαίσθητο στην φωτεινότητα παρά στo χρώμα. Αντί να διαχωρίζουμε χρώματα (βλ. RGB), διαχωρίζουμε πληροφορία σχετική με τη φωτεινότητα (luminance channel Y) από εκείνη που σχετίζεται με το χρώμα (chrominance channels Cr Cb) YIQ και YUV μοντέλα Προέρχονται από το μοντέλο YCrCb και χρησιμοποιούνται το μεν YIQ στο NTSC πρότυπο μετάδοσης και το YUV στα πρότυπα PAL, SECAM

Πρότυπα αναλογικού βίντεο NTSC (National Television Systems Committee) Αμερικάνικο πρότυπο Χρωματικό μοντέλο YIQ 525 γραμμές σάρωσης, 30 πλαίσια/sec Κάθε πλαίσιο χωρίζεται σε 2 πεδία (σύμπλεξη) από 262,5 γραμμές, από τις οποίες 45 χρησιμοποιούνται για πληροφορίες ελέγχου Επομένως, το οπτικό πεδίο αποτελείται από μόνο 480 γραμμές σάρωσης PAL (Phase Alternation Line) Ευρωπαϊκό πρότυπο Χρωματικό μοντέλο YUV 625 γραμμές σάρωσης (576 ορατές γραμμές εικόνα), 25 πλαίσια/sec Κάθε πλαίσιο χωρίζεται σε 2 πεδία (σύμπλεξη) από 312,5 γραμμές 20% περισσότερες γραμμές σάρωσης σε σχέση με το NTSC SECAM (Sequential Couleur Avec Memoire) Γαλλικό πρότυπο Όπως το PAL, αλλά βασισμένο σε frequency (και όχι amplitude) modulation

Ψηφιακό βίντεο Video overlay board: Video capture board: Ψηφιοποίηση και απεικόνιση στην οθόνη του υπολογιστή (ταύτιση τιμών φωτεινότητας / χρώματος με τα αντίστοιχα pixel της οθόνης, μετατροπή γραμμών σε ύψος οθόνης σε pixels κλπ). Video capture board: Μετατροπή του αναλογικού σήματος σε ψηφιακό με συγκεκριμένο ρυθμό δειγματοληψίας γραμμής (13,5 εκατομμύρια samples per second) και αναπαράσταση των τιμών φωτεινότητας / χρώματος κάθε pixel με συγκεκριμένο αριθμό bits (1 to 24 bit quality).

Σύλληψη και αναπαραγωγή βίντεο σε PC Ψηφιακό Βίντεο => Σύλληψη και αναπαραγωγή βίντεο σε PC

Χαρακτηριστικά Frame Rate Frame Size: Color Depth or Resolution Ψηφιακό Βίντεο => Χαρακτηριστικά Frame Rate Αριθμός πλαισίων που προβάλλονται ανά δευτερόλεπτο ώστε να δίνεται η αίσθηση της κίνησης. Το frame rate μετριέται σε συνήθως σε frames per second (fps). Frame Size: Το ύψος και πλάτος (σε pixels) για κάθε πλαίσιο (frame). Color Depth or Resolution Ο αριθμός των bits που χρησιμοποιείται για την αναπαράσταση της φωτεινότητας / χρώματος για κάθε pixel.

Ρυθμός μετάδοσης Υπολογισμός ρυθμού δεδομένων Ψηφιακού Βίντεο Ψηφιακό Βίντεο => Ρυθμός μετάδοσης Υπολογισμός ρυθμού δεδομένων Ψηφιακού Βίντεο Οι παρακάτω παράμετροι χρησιμοποιούνται για τον υπολογισμό του ρυθμού μετάδοσης δεδομένων: f = frame size (width * height – σε pixels) r = frame rate (frames per second) c = color depth (in bits/pixel) t = time in seconds Ρυθμός μετάδοσης = f * r * c * t (σε bps) Ρυθμός δεδομένων Υψηλός (επαγγελματική επεξεργασία, σχεδόν καθόλου συμπίεση) Χαμηλός (εφαρμογές με διάδραση ή / και μετάδοση σε μεγάλες αποστάσεις, χρήση τεχνικών συμπίεσης)

Πρότυπα ψηφιακού βίντεο Ψηφιακό Βίντεο => Πρότυπα ψηφιακού βίντεο Το χρωματικό μοντέλο YCrCb χρησιμοποιείται σε όλα τα παρακάτω πρότυπα. Πρότυπα: CCIR-601 (CCIR: Consultative Committee for International Radio-communications): DVB (Digital Video Broadcasting) HDTV (High Definition TeleVision) SIF (Source Intermediate Format) CIF (Common Interchange Format) QCIF (Quarter CIF)

CCIR-601 Ψηφιακό Βίντεο => Πρότυπα ψηφιακού βίντεο => Διαδεδομένο format για τηλεοπτικά στούντιο Δειγματοληψία 4:2:2 Ανά τέσσερα pixels έχουμε 4 τιμές φωτεινότητας (Y channel) και από 2 τιμές για τα κανάλια χρώματος (Cr, Cb) 720 στήλες Interlaced Για ψηφιοποίηση σήματος PAL,SECAM: 50 frames Y= 576 x 720 pixels (αριθμός γραμμών x αριθμός στηλών) Cr = 576 x 360, Cb = 576 x 360 pixels Για ψηφιοποίηση NTSC 60 frames Y= 480 x 720 pixels Cr = 480 x 360, Cb = 480 x 360 pixels

DVB Ψηφιακό Βίντεο => Πρότυπα ψηφιακού βίντεο => Διαδεδομένο format για τηλεοπτική μετάδοση Δειγματοληψία 4:2:0 Ανά τέσσερα pixels έχουμε 4 τιμές φωτεινότητας (Y channel) και από 1 τιμή για τα κανάλια χρώματος (Cr, Cb) 720 στήλες Interlaced Για ψηφιοποίηση σήματος PAL,SECAM: 50 frames (Interlaced) Y= 576 x 720 pixels Cr = 288 x 360, Cb = 288 x 360 pixels Για ψηφιοποίηση NTSC 60 frames (Interlaced) Y= 480 x 720 pixels Cr = 240 x 360, Cb = 240 x 360 pixels

HDTV Διαδεδομένο format για τηλεοπτική μετάδοση υψηλής ευκρίνειας Ψηφιακό Βίντεο => Πρότυπα ψηφιακού βίντεο => HDTV Διαδεδομένο format για τηλεοπτική μετάδοση υψηλής ευκρίνειας Δειγματοληψία 4:2:0 Ανά τέσσερα pixels έχουμε 4 τιμές φωτεινότητας (Y channel) και από 1 τιμή για τα κανάλια χρώματος (Cr, Cb) 1152 γραμμές για PAL και 960 γραμμές για NTSC Interlaced Aspect ratio 4:3 Y= 1152 x 1440 pixels Cr = 576 x 720, Cb = 576 x 720 pixels Aspect ratio 16:9 Y= 1152 x 1920 pixels Cr = 576 x 960, Cb = 576 x 960 pixels

SIF Ψηφιακό Βίντεο => Πρότυπα ψηφιακού βίντεο => Διαδεδομένο για ψηφιοποίηση και αποθήκευση αναλογικών κασετών VHS DV format Δειγματοληψία 4:1:1 Χωρική υποδειγματοληψία 360 στήλες non-interlaced Για ψηφιοποίηση σήματος PAL,SECAM: Χρονική υποδειγματοληψία, 25 frames (non-interlaced) Y= 288 x 360 pixels Cr = 144 x 180, Cb = 144 x 180 pixels Για ψηφιοποίηση NTSC Χρονική υποδειγματοληψία, 30 frames (non-interlaced) Y= 240 x 360 pixels Cr = 120 x 180, Cb = 120 x 180 pixels

CIF Διαδεδομένο για εφαρμογές τηλεδιάσκεψης Δειγματοληψία 4:1:1 Ψηφιακό Βίντεο => Πρότυπα ψηφιακού βίντεο => CIF Διαδεδομένο για εφαρμογές τηλεδιάσκεψης Δειγματοληψία 4:1:1 Χωρική υποδειγματοληψία 360 στήλες non-interlaced Χρονική υποδειγματοληψία, 30 frames Y= 288 x 360 pixels Cr = 144 x 180, Cb = 144 x 180 pixels

Ψηφιακό Βίντεο => Πρότυπα ψηφιακού βίντεο => QCIF Διαδεδομένο για εφαρμογές τηλεδιάσκεψης με χρήση τηλεπικοινωνιακών καναλιών χαμηλού εύρους ζώνης (ISDN) Δειγματοληψία 4:1:1 Διπλή χωρική υποδειγματοληψία 180 στήλες non-interlaced Διπλή χρονική υποδειγματοληψία 15 frames (ακόμη και 7.5 frames) Y= 144 x 180 pixels Cr = 72 x 90, Cb = 72 x 90 pixels

Πρότυπα ελεγκτών αναπαράστασης ψηφιακού βίντεο Ψηφιακό Βίντεο => Πρότυπα ελεγκτών αναπαράστασης ψηφιακού βίντεο CGA (Color Graphics Adapter) Ανάλυση 200 x 320 pixels, ταυτόχρονη παρουσία 4 χρωμάτων Storage capacity per image: (200 x 320 pixels) x (2 bits/pixel) / (8 bit/byte) = 16 Kbytes EGA (Enhanced Graphics Adapter) Ανάλυση 350 x 640 pixels, ταυτόχρονη παρουσία 16 χρωμάτων (350 x 640 pixels) * (4 bits/pixel) / (8 bit/byte) = 112 Kbytes VGA (Video Graphics Array) Ανάλυση 480 x 640 pixels, ταυτόχρονη παρουσία 256 χρωμάτων (480 x 640 pixels) * (8 bits/pixel) / (8 bit/byte) = 307,2 Kbytes SVGA (Super VGA) Ανάλυση 768 x 1024 pixels, 24 bits/pixel για χρώμα (768 x 1024 pixels) * (24 bits/pixel) / (8 bit/byte) = 2,36 Mbytes

Σύλληψη Βίντεο άμεσα από κάμερα έμμεσα από συσκευή εγγραφής video (Video Tape Recorder, VTR) από σταθμό εκπομπής (broadcasting)