Διαβίωση στη Φύση –μικροί εξερευνητές Η περιπέτεια αρχίζει… Περιβαλλοντικό πρόγραμμα της ΣΤ τάξης του Δημοτικού Σχολείου Νέας Χηλής Τμήματα: Στ1 και ΣΤ2 Υπεύθυνες Προγράμματος: ΣΤ1: Σοφία Αλατζά ΣΤ2: Ελένη Δελίδου Σχολικό Έτος: 2012-2013 Επιμέλεια cd: Ελένη Δελίδου ΚΠΕ Παρανεστίου Εθνικό Θεματικό Δίκτυο «Υπαίθρια Ζωή και Περιβαλλοντική Εκπαίδευση» 2011-2013
Συμμετέχοντες Τμήμα: ΣΤ1 Τμήμα: ΣΤ2 Αμοιρίδου Αικατερίνη Ασημάκης Δημήτρης Βούζης Στέργιος Γιαννακίδου Παλμύρα Γιαννακίδης Πολυχρόνης Γκαϊφύλλιας Ιωάννης Γραμματικοπούλου Κατερίνα Ελευθεριάδης Κωνσταντίνος Θεοδωρίδου Μορφύλη Κοντίδης Αντώνης Λιμπέρης Άρης Μελισσανίδου Κωνσταντίνα Μηχανικός Νίκος Μπουρδούνης Σταύρος Νικολέτου Αντιγόνη Πανταζίδου Κλεοπάτρα Παπαζίκας Αλέξανδρος Φυλακτάκης Θεόδωρος Χατζησοφιανού Νίκη Αμοιρίδου Αικατερίνη Βενετόπουλος Νίκος Γιαντσελίδου Αθηνά – Ειρήνη Ζήκου Νεφέλη Καμπάνταης Ιωάννης Κολέτσας Αναστάσιος Λουτσίδου Νικολέτα Μισαηλίδου Μαρία Νάσου Βερονίκη Παπαδούδης Ιωάννης Πεταλάς Γεώργιος Σακαλή Μαρία – Ελένη Σιγλίδης Ιωάννης Στεφάνογλου Βαλεντίνα –Μαρία Στράτος Δημήτριος Φωτακίδης Ραφαήλ
Στόχοι του προγράμματος Άμεση επαφή με τη φύση – γνωριμία με διαφορετικά φυσικά περιβάλλοντα (βουνό, θάλασσα, δάσος). Γνώση των περιοχών του Νομού μας και του φυσικού κάλους τους Μύηση σε έναν υγιεινό και ενεργητικό τρόπο ζωής Αποφυγή της καθημερινότητας Εκπαίδευση στη ζωή έξω από το σπίτι Απόκτηση βιωματικών εμπειριών από τη συμβίωση με άλλους ανθρώπους Καλλιέργεια αυτονομίας, ανεξαρτησίας, αυτοπειθαρχίας, υπευθυνότητας, αλληλοβοήθειας Ενίσχυση αυτοπεποίθησης Εξοικείωση με τους μόνιμους κατοίκους της φύσης και ανάπτυξη σεβασμού στην ύπαρξή τους Βίωση της περιπέτειας Ανάπτυξη της εξερευνητικής και παρατηρητικής ικανότητας Ανάπτυξη ευρηματικότητας και εκπαίδευση στην επίλυση προβλημάτων Ανάπτυξη οικολογικής συνείδησης για το περιβάλλον μέσα από την ενεργή συμμετοχή τους και τη διαβίωσή τους σε αυτό Απόκτηση υγιεινών συνηθειών και αισθημάτων ψυχικής ευεξίας
Μεθοδολογία του προγράμματος Συζήτηση για το θέμα Σχεδιασμός – προγραμματισμός δράσεων (ετήσιο πλάνο - υποθέματα) Συγκρότηση ομάδων – ορισμός αρχηγών - κατανομή ευθυνών Αναζήτηση πληροφοριών σχετικές με κατασκηνώσεις, οργανωμένα κάμπινγκ, ελεύθερα κάμπινγκ κλπ από το διαδίκτυο, ταξιδιωτικά έντυπα, βιβλία και περιοδικά, εγκυκλοπαίδειες,cd και dvd. Αναζήτηση πληροφοριών για ανθρώπινες παρεμβάσεις σε φυσικά περιβάλλοντα όπως γέφυρες, κτίσματα, παλιά κάστρα, προβλήτες σε ποτάμια κλπ Αναζήτηση πληροφοριών σχετικές με τη δραστηριοποίηση των ανθρώπων σε φυσικά περιβάλλοντα (φυσικές δραστηριότητες, extreme δραστηριότητες) Καταγραφή και ταξινόμηση των πληροφοριών
Υποθέματα Φυσικό περιβάλλον – γνωρίζω την χλωρίδα και πανίδα της περιοχής μου Γνωρίζω το Νομό μου Μαθαίνω για τον κατασκηνωτικό τρόπο ζωής (να στήνω αντίσκηνο, να συμβιώνω με άλλους, να μην ενοχλώ τους μόνιμους κατοίκους της φύσης, να παρέχω Πρώτες Βοήθειες) Μαθαίνω να προσανατολίζομαι με απλά στοιχεία του φυσικού περιβάλλοντος αλλά και με όργανα (χάρτης, πυξίδα). Μαθαίνω να διαβιώνω στη φύση και να εναρμονίζομαι με το περιβάλλον Μαθαίνω να είμαι δραστήριος και να προσέχω μόνος μου τον εαυτό μου Μαθαίνω να προσαρμόζομαι στις συνθήκες που υπάρχουν και να επινοώ λύσεις σε πιθανά προβλήματα χωρίς να πανικοβάλλομαι Μαθαίνω να συνεργάζομαι και να συμμετέχω σε ομάδα σεβόμενος τους εσωτερικούς κανόνες της ομάδας.
Οι δράσεις μας Δημιουργία γωνιάς στο σχολείο Περιβαλλοντικά παιχνίδια (σύσφιξης σχέσεων των μελών της ομάδας, εμπιστοσύνης, επινοητικότητας, συνεργασίας) Προσανατολίζομαι με όργανα και χωρίς όργανα Δραστηριοποίηση στην ακτή «Καλαμάκι» Φυσικές δραστηριότητες στο γειτονικό πάρκο Ζωγραφιές και άλλες καλλιτεχνικές απεικονίσεις Το παραμύθι στη ζωή μας και η σχέση του με το φυσικό περιβάλλον Παρατήρηση των πουλιών Υλοποίηση προγράμματος στο Μουσείο Φυσικής Ιστορίας Συλλογή φωτογραφιών του φυσικού περιβάλλοντος Διαμονή στο κάμπινγκ Ταξίδι στη Σαμοθράκη – Επίσκεψη στον Αρχαιολογικό χώρο των Καβείρων και στα Ιαματικά Λουτρά
Συνεργασία με άλλους φορείς Μουσείο Φυσικής Ιστορίας Μαΐστρου Δημοτικό Κάμπινγκ Αλεξανδρούπολης (διαμονή μιας νύχτας) Ίδρυμα Λασκαρίδη Δημοτικό Σχολείο Καμαριώτισας Σαμοθράκης
Γνωρίζω το φυσικό περιβάλλον της περιοχής μου Αναζήτηση υλικού για την πανίδα και χλωρίδα του Νομού Έβρου. Υλοποίηση Ομαδικών εργασιών των μαθητών/τριών και παρουσίαση μέσα στην τάξη.
Γνωρίζω το Νομό μου Το Δέλτα του Έβρου Το νησί της Σαμοθράκης
Δημιουργία περιβαλλοντικής γωνιάς στην τάξη Η πιο ζεστή γωνιά της τάξης μας, γεμάτη με δικά μας έργα
Παιχνίδια στην αυλή του σχολείου Διαδρομή μετ’ εμποδίων χωρίς όργανα… Εμπόδια; Τα δικά μας σώματα Παιχνίδια συνεργασίας, εμπιστοσύνης, επινοητικότητας