ΨΗΦΙΑΚΗ ΑΝΑΠΑΡΑΣΤΑΣΗ Πλεονεκτήματα:

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Υπηρεσίες δικτύων επικοινωνίας
Advertisements

Ψηφιακές και Αναλογικές Πηγές
ΗΜΥ 100 Εισαγωγή στην Τεχνολογία
ΗΧΟΣ.
Επικοινωνιες-δικτυα-διαδικτυο-ιστοσελιδεσ
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 16 Αρχές επικοινωνίας με ήχο και εικόνα
Συμπίεση και Μετάδοση Πολυμέσων
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΙΔΡΥΜΑ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΕΣ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Αρχές επικοινωνίας με ήχο και εικόνα (Κεφάλαιο 16)
Εννοιες και Παράγοντες της Ψηφιακής Επεξεργασίας Εικόνας.
ΘΕΜΑ : ΔΕΚΤΗΣ ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 1 περίοδος.
Τεχνολογία Επικοινωνιών Κεφ.17
Δίκτυα Υπολογιστών Ι Δρ. Ηλίας Σαράφης.
ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑΣ ΣΗΜΑΤΟΣ
Μέσα μετάδοσης σημάτων
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Επιλογή Μέσου Μετάδοσης
ΣΥΜΠΙΕΣΗ Τεράστιες ανάγκες σε αποθηκευτικό χώρο Παράδειγμα:
Αναλογικά και Ψηφιακά Σήματα και Αρχές Τηλεπικοινωνιών
ΘΕΜΑ : ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ ΣΗΜΑΤΟΣ ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 1 περίοδος.
Ο ΟΘΟΝΕΣ Η οθόνη  (monitor ) του υπολογιστή, περιλαμβάνει ένα καθοδικό σωλήνα, όπως η τηλεόραση, και κατάλληλα κυκλώματα σάρωσης. Μπορεί να είναι έγχρωμη.
Συμπίεση Ήχου με βάση την Αντίληψη:
Επεξεργασία Έγχρωμων Εικόνων
το χρώμα στον υπολογιστή
ΗΥ430 ΨΗΦΙΑΚΕΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΕΣ
Αρχές επικοινωνίας με ήχο και εικόνα (Κεφάλαιο 16)
Συμπίεση και Μετάδοση Πολυμέσων
Τεχνολογίες και Εφαρμογές Πολυμέσων
ΨΗΦΙΑΚΗ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ ΗΧΟΥ
Λάμπες φθορισμού Σύγκριση λαμπτήρων πυρακτώσεως, φθορισμού και led.
ΨΗΦΙΑΚΗ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ ΗΧΟΥ
ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΣΥΛΛΟΓΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ ΚΑΙ ΜΕΤΡΗΣΕΩΝ
Ψηφιακή Αναπαράσταση Σήματος:
Συμπίεση και Μετάδοση Πολυμέσων
Μορφοποίηση παλμων.
Διαμόρφωση κατά πλάτος (Amplitude Modulation – AM)
ΔΤΨΣ 150: Ψηφιακή Επεξεργασία Εικόνας © 2005 Nicolas Tsapatsoulis Επεξεργασία Έγχρωμων Εικόνων Τμήμα Διδακτικής της Τεχνολογίας και Ψηφιακών Συστημάτων.
ΗΜΥ 007 – Τεχνολογία Πληροφορίας Διάλεξη 8
Επικοινωνίες δεδομένων
ΒΑΣΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ Βασικές Έννοιες Ψηφιοποίηση Συνεχών Σημάτων
Συμπίεση και Μετάδοση Πολυμέσων
Πανεπιστήμιο Αιγαίου Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης Χαρακτηριστικά του ψηφιακού ήχου.
Ψηφιακές και αναλογικές πηγές & επικοινωνιακά συστήματα
Παρουσίαση Νο. 4 Ψηφιακή Καταγραφή Εικόνας Ψηφιακή Επεξεργασία και Ανάλυση Εικόνας.
Δίκτυα Απευθείας Ζεύξης
3ο ΚΕΦΑΛΑΙΟ Ψηφιακές Συσκευές Επεξεργασίας Ήχου.
Δομικά στοιχεία πολυμέσων
Ο ήχος στη ψηφιακή εποχή.
1 Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Σερρών Σχολή Τηλεπικοινωνιακών Εφαρμογών Τμήμα Πληροφορικής και Επικοινωνιών Θέμα: Προσομοίωση ψηφιακής μετάδοσης PAM.
ΗΜΥ 007 – Τεχνολογία Πληροφορίας Διάλεξη 8 Ηχητική Πληροφορία 19 Φεβρουαρίου, 2004 Χρυσάνθη Πρέζα, D.Sc. Επισκέπτρια Επίκουρη Καθηγήτρια TΜΗΜΑ ΗΛΕΚΤΡΟΛΟΓΩΝ.
Β. ΧΡΙΣΤΟΦΙΛΑΚΗΣ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗΣ-ΤΗΛΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ & ΕΦΑΡΜΟΓΩN ΤΟΜΕΑΣ ΙV ΤΜΗΜΑ ΦΥΣΙΚΗΣ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ
Ήχος Ως Δομικό στοιχείο των Πολυμέσων. Ήχος  Διευκολύνει την παρακολούθηση μιας εφαρμογής Ακουστικής απόλαυσης Εντυπωσιασμός μέσω των ηχητικών εφέ 
ΗΜΥ 100 Εισαγωγή στην Τεχνολογία Στυλιανή Πετρούδη ΤΜΗΜΑ ΗΛΕΚΤΡΟΛΟΓΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΚΑΙ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ ΠΟΛΥΤΕΧΝΙΚΗ ΣΧΟΛΗ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΚΥΠΡΟΥ.
Ενότητα 2 η Σήματα και Συστήματα. Σήματα Γενικά η πληροφορία αποτυπώνεται και μεταφέρεται με την βοήθεια των σημάτων. Ως σήμα ορίζουμε την οποιαδήποτε.
1 ο ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΒΑΣΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ 1. εισαγωγή Η ανάπτυξη της ψηφιακής τεχνολογίας, των ψηφιακών συστημάτων και των υπολογιστών έδωσαν τα τελευταία χρόνια ώθηση.
Ψηφιακές Επικοινωνίες Ι Ενότητα 3: Αποδιαμόρφωση και Ανίχνευση Βασικής Ζώνης Επίκουρος Καθηγητής Βασίλης Στυλιανάκης Πολυτεχνική Σχολή Πανεπιστημίου Πατρών.
3 ο ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΨΗΦΙΑΚΗ ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ 1. ASK Ψηφιακή διαμόρφωση πλάτους – Amplitude shift keying – Αποθήκευση πληροφορίας στο πλάτος Δυαδική ASK – On Off Modulation.
Click to add Text Κάμερες και χρώμα Κάμερες και χρώμα.
2 ο ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΜΕΤΑΔΟΣΗ ΣΕ ΒΑΣΙΚΗ ΖΩΝΗ 1. Διασυμβολική Παρεμβολή (1/2) Intersymbol Interference - ISI 2.
Ψηφιακές Επικοινωνίες
Τεχνολογία Πολυμέσων Ενότητα # 8: Αρχές κωδικοποίησης
Αναλογική και Ψηφιακή Τηλεόραση
Ψηφιακές Επικοινωνίες Ι
ΝΙΚΟΣ ΦΑΚΩΤΑΚΗΣ Καθηγητής
Συστήματα Επικοινωνιών
5ο ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΚΩΔΙΚΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Τεχνική ανάλυση του οπτικοακουστικού μέσου
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΨΗΦΙΑΚΗ ΑΝΑΠΑΡΑΣΤΑΣΗ Πλεονεκτήματα: Αντοχή (ruggedness) στο θόρυβο μετάδοσης Αποτελεσματική αναγέννηση (regeneration) Δυνατότητα ομοιόμορφου σχήματος (uniform format) μετάδοσης Όμως: Αύξηση απαίτησης εύρους ζώνης Αύξηση πολυπλοκότητας συστήματος

ΠΑΛΜΟΚΩΔΙΚΗ ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ (PCM) Πομπός: Δειγματοληψία (sampling) Κβαντισμός (quantization) Κωδικόποιηση (encoding) Δέκτης: Αναγέννηση (regeneration) Αποκωδικοποίηση (decoding) Αποδιαμόρφωση (demodulation)

ΔΕΙΓΜΑΤΟΛΗΨΙΑ Θεώρημα (Nyquist): Αν m(t) σήμα και fm η μέγιστη συχνότητά του, για να μπορώ να ανακατασκευάσω πλήρως το σήμα, πρέπει fs≥ 2fm όπου fs η συχνότητα δειγματοληψίας. Παράδειγμα: για ομιλία fm=4KHz, άρα χρειάζομαι (μετά από LPF) fs=8ΚΗz

ΚΒΑΝΤΙΣΜΟΣ Κάθε αίσθηση ανιχνεύει πεπερασμένες διαφορές έντασης Προσεγγίζω σήμα από λίγα διακριτά πλάτη (ελάχιστο σφάλμα) Κβαντισμός: γραμμική χαρακτηριστική αντικαθίσταται από κλιμακωτή Κβάντο (δ): διαφορά μεταξύ γειτονικών διακριτών τιμών

ΚΒΑΝΤΙΣΜΟΣ Μέσο σφάλμα κβαντισμού: <qe2>=δ2/12 Ομοιόμορφος κβαντιστής (uniform quantizer): ίσες αποστάσεις μεταξύ επιπέδων Ανομοιόμορφος κβαντιστής (non-uniform quantizer): μέγεθος βήματος αυξάνει καθώς απομακρυνόμαστε από αρχή αξόνων  compressor + uniform quantizer + expander

ΚΩΔΙΚΟΠΟΙΗΣΗ Μετατροπή διακριτών τιμών σε μορφή κατάλληλη για μετάδοση Στοιχείο κώδικα ή σύμβολο: κάθε διακριτό γεγονός του κώδικα Κωδική λέξη ή χαρακτήρας: κάθε διάταξη συμβόλων Δυαδικός κώδικας: κάθε σύμβολο παίρνει μια από δύο διακριτές τιμές (καλύτερη αντοχή σε θόρυβο)

ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ Αναγεννητικοί επαναλήπτες (regenerative repeaters): ισοστάθμιση (equalization): μορφοποιεί παλμούς που παραμορφώθηκαν στο δίαυλο xρονισμός (timing): κάνει δειγματοληψία ισοσταθμισμένων παλμών όταν SNR μέγιστο λήψη απόφασης (decision making): αποφασίζει κατά πόσο υπάρχει ή όχι παλμός

ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ Το αναγεννημένο σήμα διαφέρει από το αρχικό λόγω: Θορύβου μετάδοσης και παρεμβολής (λανθασμένες αποφάσεις επαναλήπτη) Απόστασης μεταξύ λαμβανόμενων παλμών με αποτέλεσμα jitter (παίξιμο)

ΑΠΟΚΩΔΙΚΟΠΟΙΗΣΗ Ομαδοποίηση παλμών στο δέκτη, σε κωδικές λέξεις Αντιστοίχηση λέξεων σε πλάτη σήματος PAM (Pulse Amplitude Modulation) Δημιουργία παλμού: γραμμικό άθροισμα παλμών κωδικής λέξης Φιλτράρισμα: έξοδος αποκωδικοποιητή περνά από βαθυπερατό φίλτρο (LPF).

ΠΟΛΥΠΛΕΞΙΑ Διαίρεση χρόνου: πολύπλεξη διαφόρων πηγών πληροφορίας Αύξηση πηγών πληροφορίας: μείωση διαθέσιμου διαστήματος του Ts  μείωση διάρκειας κωδικής λέξης  μικρότεροι παλμοί είναι επιρρεπείς σε σφάλματα Λύση: κρατάμε χαμηλό το πλήθος ανεξάρτητων πηγών πληροφορίας

ΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ Τοπικό ρολόι δέκτη πρέπει να κρατάει ίδιο χρόνο με μακρινό ρολόι πομπού (μείον χρόνο μετάδοσης) Λύση: προσάρτηση παλμού στο τέλος κάθε πλαισίου που μεταδίδεται Δέκτης έχει κύκλωμα ανίχνευσης εναλλασσόμενων 0 και 1 Συγχρονισμός μετά από διακοπή: παρατήρηση στο δέκτη κάθε συμβόλου για να διαπιστωθεί αν είναι παλμός συγχρονισμού

ΕΥΡΟΣ ΖΩΝΗΣ ΣΕ PCM Αν L στάθμες κβάντισης με L=2n  n=log2 L, απαιτούνται n παλμοί για κάθε δείγμα Αν fs συχνότητα δειγματοληψίας, nfs δυαδικοί παλμοί/sec Επειδή nfs ≥ 2nfm και εύρος ζώνης διακριτού PAM ≥ nfs/2 έχουμε ΒPCM ≥ nfm

ΚΩΔΙΚΟΠΟΙΗΣΗ Γραμμική: πλήθος σταθμών κατανέμεται εξίσου στο εύρος του πεδίου τιμών Παράδειγμα: Τάσεις από 0-1000 Volt με λέξεις 8 bit  256 δυνατές στάθμες (ανά 4 volt) Λογαριθμική: οι στάθμες δεν ισαπέχουν αλλά ακολουθούν λογαριθμική κατανομή (κύρια τεχνική στην τηλεφωνία)

ΤΗΛΕΦΩΝΙΑ PCM Απαιτούμενο εύρος μετάδοσης ομιλίας: 0-4000 Hz  απόσταση συνεχόμενων δειγμάτων = 1/(8000 s-1) = 125 μs PAM: πλάτος παλμών διαμορφώνεται από το αναλογικό σήμα  προβλήματα μεταφοράς σε απόσταση PCM: ποιότητα μετάδοσης ανεξάρτητη απόστασης (repeaters)

ΗΧΟΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ CD-DA Γραμμική μέθοδος κωδικοποίησης (λιγότερο περιορισμένο εύρος συχνοτήτων, απαιτήσεις πιστότητας) Εύρος ακουστών συχνοτήτων ≈ 20kHz Συχνότητα δειγματοληψίας = 44.1kHz (ένα δείγμα / 23μs) Κωδικές λέξεις: 16 bit To CD-DA υποστηρίζει στερεοφωνία Bit rate για CD-DA:

ΨΗΦΙΑΚΗ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ Λήψη με αναλογική κάμερα και ψηφιοποίηση του αναλογικού σήματος ή Λήψη απ’ευθείας με ψηφιακή κάμερα Πρότυπα: τηλεόραση υψηλής ευκρίνειας (HDTV), ποιότητα εικόνας μετάδοσης (broadcast TV quality), ποιότητα βίντεο (VCR), ποιότητα τηλεδιάσκεψης (video conferencing). Απαιτείται συμπίεση ή έστω αποδοτική ψηφιοποίηση

ΦΩΣ, ΧΡΩΜΑ ΚΑΙ ΟΡΑΣΗ Φως: Ηλεκτρομαγνητική ακτινοβολία Ορατή ακτινοβολία: 250nm ≤ λ ≤ 780nm Πηγή φωτός: γενικά πολλά μήκη κύματος Μονοχρωματική πηγή: ένα μήκος κύματος Ένταση (intensity) C: ενέργεια πηγής Φασματική κατανομή (spectral distribution) C(λ): ένταση όλων των μηκών κύματος Ανθρώπινη όραση: κάθε μήκος κύματος ένα χρώμα

ΦΩΣ, ΧΡΩΜΑ ΚΑΙ ΟΡΑΣΗ Διαφορετική ευαισθησία όρασης V(λ) σε κάθε χρώμα (π.χ. πιο ευαίσθητη στο κίτρινο παρά κόκκινο)

ΦΩΣ, ΧΡΩΜΑ ΚΑΙ ΟΡΑΣΗ Lightness: πόσο μαύρο ή λευκό είναι ένα αντικείμενο (αντανακλά λιγότερο του 30% του φωτός  μαύρο, περισσότερο του 80%  λευκό) Σχετική φωτεινότητα (brightness): αντικείμενο εκπέμπει περισσότερο φως από τον περίγυρό του. Απόλυτη φωτεινότητα (luminance) L: άθροισμα οπτικής απόκρισης σε όλα τα μήκη κύματος

ΣΥΝΘΕΣΗ ΧΡΩΜΑΤΩΝ Κάθε χρώμα μπορεί να παραχθεί με ανάμειξη τριών άλλων (ανεξάρτητων) χρωμάτων: Ζ=αΑ+βΒ+γΓ Συνήθως έχουμε RGB (Red, Green, Blue) (κάμερες, τηλεοράσεις, monitors). Για μετάδοση απαιτείται μετασχηματισμός.

ΣΥΝΘΕΣΗ ΧΡΩΜΑΤΩΝ

LUMINANCE AND CHROMINANCE Ευκολία μετάδοσης: ανθρώπινη όραση πιο ευαίσθητη στη φωτεινότητα Χρωματικά σήματα αναπαρίστανται με μικρότερη ακρίβεια (οικονομία bandwidth) Διατήρηση συμβατότητας: ασπρόμαυρη τηλεόραση αγνοεί χρωματικά σήματα Χρωματικά σήματα: υπολογίζονται από τα σήματα διαφοράς χρώματος (color difference signals)

LUMINANCE AND CHROMINANCE NTSC: Y = 0,30R + 0,59G + 0,14B I = 0,74(R-Y) – 0,27(B-Y) = 0,60R + 0,28G + 0,32B Q = 0,48(R-Y) + 0,41(B-Y) = 0,21R + 0,52G + 0,31B PAL: Y = 0,30R + 0,59G + 0,11B U = 0,493(B-Y) = -0,51R - 0,29G + 0,44B V = 0,877(R-Y) = 0,62R - 0,52G - 0,10B

ΨΗΦΙΟΠΟΙΗΣΗ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΣΤΟΥΝΤΙΟ Πρότυπο ITU-R-601 (ψηφιοποίηση τηλεόρασης) Θέση κάθε δείγματος σε κάθε frame είναι ίδια (όχι χρονική ολίσθηση) Τα δείγματα διατάσσονται σε ορθογώνιο πλέγμα Δειγματοληπτούνται εναλλάξ μονές και ζυγές γραμμές (interlaced scanning)

ΨΗΦΙΟΠΟΙΗΣΗ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΣΤΟΥΝΤΙΟ

ΨΗΦΙΟΠΟΙΗΣΗ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΣΤΟΥΝΤΙΟ NTSC: 525 γραμμές, 30fps PAL/SECAM: 625 γραμμές, 25fps Ρυθμός δειγματοληψίας ανεξάρτητος προτύπου Συχνότητα σάρωσης: πολλαπλάσιο του 2,25ΜΗz (ΕΚΠ των συχνοτήτων ανανέωσης γραμμών των δύο προτύπων) Επιλεγμένη συχνότητα: 13.5ΜΗz για φωτεινότητα (ένα δείγμα ανά 7,4nsec), 6.75MHz για χρωματικές συνιστώσες.

ΨΗΦΙΟΠΟΙΗΣΗ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΣΤΟΥΝΤΙΟ Αριθμός δειγμάτων ανά γραμμή: NTSC: 858 (858  525  30 = 13.500.000) PAL/SECAM: 864 (864  625  25 = 13.500.000) Καθυστέρηση μετάβασης ακτίνας από τέλος γραμμής στην αρχή της επόμενης (οριζόντια επαναφορά) Καθυστέρηση μετάβασης ακτίνας από τέλος πλαισίου στην αρχή του επόμενου (κάθετη επαναφορά) Τελικά: 720 δείγματα ανά γραμμή (φωτεινότητα)

ΨΗΦΙΟΠΟΙΗΣΗ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΣΤΟΥΝΤΙΟ Τελικά, σαρώνονται 486 γραμμές στο NTSC, και 576 στο PAL/SECAM Κβαντισμός: λέξεις των 8 bits (αλλά λιγότερες από 256 στάθμες) 220 στάθμες φωτεινότητας (μαύρο=16, λευκό=235) Διαφορά χρώματος από 16 έως 240 (128=όχι χρώμα)

ΨΗΦΙΟΠΟΙΗΣΗ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΣΤΟΥΝΤΙΟ