ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΟΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΟΣ ΑΝΤΙΓΟΝΗ-ΑΛΜΠΑ ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΕΠΙΚΟΥΡΗ ΚΑΘΗΓΗΤΡΙΑ ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑΣ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΕΝΝΟΙΟΛΟΓΙΚΕΣ ΑΠΟΣΑΦΗΝΙΣΕΙΣ Πώς λέγεται αυτός που μας μαθαίνει να οδηγούμε; Πώς λέγεται αυτός που μας μαθαίνει πιάνο στο ωδείο; Πώς λέγεται αυτός που μας μαθαίνει πηλοπλαστική στο δήμο; Πώς λέγεται αυτός που μας βοηθάει στα μαθήματά μας στο κέντρο μελέτης; Πώς λέγεται αυτός που μας μαθαίνει αρχαία στο φροντιστήριο; Πώς λέγεται αυτός που μας μαθαίνει αγγλικά στο σπίτι;
ΕΝΝΟΙΟΛΟΓΙΚΕΣ ΑΠΟΣΑΦΗΝΙΣΕΙΣ Εκπαιδευτικός ή Εκπαιδευτής; Αυτός που συνδέεται με την εκπαίδευση ή αυτός που λειτουργεί στο πλαίσιό της. Αυτός εξειδικεύει ή καταρτίζει κάποιον σε ένα γνωστικό πεδίο συγκεκριμένο. Δάσκαλος, Καθηγητής ή Εκπαιδευτικός; Ο όρος «εκπαιδευτικός» καλύπτει τις δύο προηγούμενες επαγγελματικές ομάδες, που η κάθε μία αντιστοιχεί και σε διαφορετική βαθμίδα εκπαίδευσης.
ΕΝΝΟΙΟΛΟΓΙΚΕΣ ΑΠΟΣΑΦΗΝΙΣΕΙΣ Η χρήση του όρου «εκπαιδευτικός» αφορά σε όλες τις επαγγελματικές κατηγορίες που έχουν ως κύρια απασχόληση την εκπαίδευση των επόμενων γενεών και τα τελευταία χρόνια και αυτήν των ενηλίκων (Duru-Bellat & Van Zanten, 2012). Οι συνιστώσες του όρου είναι: Ισχυρή εξάρτηση από το κράτος, το οποίο τους προσδίδει νομιμότητα, προσδιορίζει την αποστολή τους και τους υποβάλει σε μια διαχείριση γραφειοκρατική της καθημερινής τους εργασίας. Αυτονομία στη διδασκαλία, στις παιδαγωγικές επιλογές και στη διαχείριση της τάξης.
ΕΝΝΟΙΟΛΟΓΙΚΕΣ ΑΠΟΣΑΦΗΝΙΣΕΙΣ Πώς εξηγείτε τη φράση «Είμαστε όλοι δάσκαλοι»; Αναγωγή στα πρώτα χρόνια της εκπαίδευσης στην Ελλάδα, αλληλοδιδασκαλία. Μαζική η εκπαίδευση στην πρωτοβάθμια. Στόχος η ολόπλευρη ανάπτυξη του νέου ατόμου. Ενίσχυση της παιδαγωγικής σχέσης στο πλαίσιο κυρίως της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. «Αγαπώ τον δάσκαλό μου, σέβομαι τον καθηγητή μου»