«Ηλεκτρικά Αυτοκίνητα και Διασπαρμένη Παραγωγή – Το Καθαρό Ενεργειακό Μέλλον» Δρ. Γιώργος Αγερίδης Μηχανολόγος Μηχανικός Διευθυντής Ενεργειακής Αποδοτικότητας Κέντρο Ανανεώσιμων Πηγών και Εξοικονόμησης Ενέργειας – Κ.Α.Π.Ε.
Περιεχόμενα Ενέργεια και Μεταφορές Η επόμενη ημέρα Τεχνολογικές τάσεις Συμπεράσματα
Ενέργεια και Μεταφορές Κοινή «μοίρα»
είναι πολύτιμες για την ανάπτυξη, Κοινή «μοίρα» Ενέργεια Μεταφορές είναι πολύτιμες για την ανάπτυξη, έχουν ουσιαστική συνεισφορά στην υψηλού επιπέδου ποιότητα ζωής, είναι αιτίες ρύπανσης, είναι κρίσιμες στον περιορισμό της κλιματικής αλλαγής Ενέργεια: 25.00% Μεταφορές: 14.00%
Και οι δύο για να γίνουν «καθαρές» πρέπει να στραφούμε: Κοινή «μοίρα» Ενέργεια Μεταφορές είναι πολύτιμες για την ανάπτυξη, έχουν ουσιαστική συνεισφορά στην υψηλού επιπέδου ποιότητα ζωής, είναι αιτίες ρύπανσης, είναι κρίσιμες στον περιορισμό της κλιματικής αλλαγής Και οι δύο για να γίνουν «καθαρές» πρέπει να στραφούμε: στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας στα ηλεκτρικά οχήματα
Και για τις δύο υπάρχουν σημαντικά προβλήματα Κοινή «μοίρα» Ενέργεια Μεταφορές είναι πολύτιμες για την ανάπτυξη, έχουν ουσιαστική συνεισφορά στην υψηλού επιπέδου ποιότητα ζωής, είναι αιτίες ρύπανσης, είναι κρίσιμες στον περιορισμό της κλιματικής αλλαγής Και οι δύο για να γίνουν «καθαρές» πρέπει να στραφούμε: στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας στα ηλεκτρικά οχήματα Και για τις δύο υπάρχουν σημαντικά προβλήματα Αλλά με αλληλεξαρτώμενες λύσεις
Οι ευρύτερα διαδεδομένες και πιο άμεσα διαθέσιμες ΑΠΕ, έχουν ορισμένα εγγενή προβλήματα: Η ηλιακή (φωτοβολταϊκά), αυστηρή περιοδικότητα Η αιολική (ανεμογεννήτριες), στοχαστική διακύμανση Επιπλέον: και στις δύο η παραγωγή δεν συγχρονίζεται με τη ζήτηση ενώ η αυξημένη συμμετοχή τους στην ημερήσια αγορά ζήτησης μπορεί να δημιουργήσει: προβλήματα μετάβασης («Duck Curve») της καθαρής ζήτησης (ηλεκτρική ζήτηση μείον την παραγωγή από ΑΠΕ) αστάθεια δικτύου ανεπάρκεια στην αντιμετώπιση στιγμιαίων αιχμών ζήτησης
Οι λύσεις των προβλημάτων αυτών είναι: Τα Έξυπνα Δίκτυα Διαχείριση σε πραγματικό χρόνο της εγχεόμενης στο δίκτυο ενέργειας και αντιμετώπιση της μη συγχρονισμένης παραγωγής και ζήτησης, και Η Αποθήκευση Ενέργειας Διαχείριση των αναγκών σε υπηρεσίες δικτύου και μετατόπιση φορτίου για κάλυψη των απαιτήσεων ζήτησης
2. Η επόμενη ημέρα Σήμερα: 2. Η επόμενη ημέρα Σήμερα: ο ψηφιακός έλεγχος της λειτουργίας κινητήρων και συστημάτων είναι περισσότερο άμεσος, αποτελεσματικός, αποδοτικός και ασφαλής όταν η τροφοδοσία τους γίνεται με ηλεκτρική ενέργεια. Έτσι, ο εξηλεκτρισμός όλων των συστημάτων παραγωγής, μεταφορών, εργασίας, διαμονής, διαβίωσης και αναψυχής είναι μονόδρομος.
Autonomous, Connected, Electrified, and Shared Το άμεσο Μέλλον Ενέργεια Μεταφορές Autonomous, Connected, Electrified, and Shared («ACES») Με την ανάπτυξη μεγάλου αριθμού επιχειρηματικών μοντέλων, για όλους τους stakeholders και για μία αγορά δισεκατομμυρίων.
3. Τεχνολογικές τάσεις Με τα σημερινά δεδομένα, η αποθήκευση μπορεί να γίνει: σε «κινούμενες» διατάξεις – τα ηλεκτρικά οχήματα, και σε «σταθερές» εγκαταστάσεις – συστοιχίες συσσωρευτών Οι κύριες διαφορές των δύο εναλλακτικών είναι: Οι συστοιχίες συσσωρευτών είναι «στατικά» συστήματα – φορτίζονται από και εκφορτίζονται στο δίκτυο, έχοντας έτσι περιορισμένη ευελιξία, ενώ Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι «δυναμικά» συστήματα, αφού καταναλώνουν ενέργεια (φορτίο) και τα ίδια. Είναι, όμως, διασπαρμένα και κατ’ αρχάς μη ελέγξιμα. Το μειονέκτημα αυτό απαλείφεται: με την ομαδοποίηση ενός αριθμού αυτοκινήτων (virtual power plant), και την εφαρμογή διαδικασιών «έξυπνης φόρτισης»
Αποθήκευση ηλεκτρικής ενέργειας: Μείωση του κόστους και αύξηση της ζήτησης
Ο ρόλος των ηλεκτρικών αυτοκινήτων: Έξυπνα δίκτυα και υπηρεσίες V2G & V2H
4. Συμπεράσματα
Το ηλεκτρικό αυτοκίνητο δεν είναι «ακόμη ένα αυτοκίνητο» Γη & Ανθρωπότητα: Ανάπτυξη Ευημερία Επίπεδο διαβίωσης Βιωσιμότητα – αειφορία Οι κύριοι τομείς της ηλεκτροκίνησης: Οχήματα Υποδομές Υπηρεσίες υποστήριξης Η Γη και η Ανθρωπότητα Το περιβάλλον Ο ενεργειακός τομέας Οι κύριοι τομείς της ηλεκτροκίνησης Περιβάλλον: Αστικό περιβάλλον – αστικοποίηση Δημόσια υγεία Παγκόσμιο περιβάλλον Κλιματική αλλαγή Ενεργειακός τομέας: Καθαρή ενέργεια Εξηλεκτρισμός Ανανεώσιμες πηγές & Διασπαρμένη παραγωγή Έξυπνη ενέργεια
Σενάρια διάδοσης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων Σημαντική παράμετρος για να έχουν εφαρμογή όλα τα προηγούμενα, είναι ο αριθμός των ηλεκτρικών αυτοκινήτων που θα κυκλοφορούν. Σενάρια διάδοσης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων
Τι ισχύει στην Ελλάδα Στο «Εθνικό Πλαίσιο Πολιτικής» για την ανάπτυξη της αγοράς υποδομών εναλλακτικών καυσίμων, προβλέπεται ότι το 2030 στην Ελλάδα θα κυκλοφορούν 15.000 ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Η πρόβλεψη αυτή βασίζεται στο υποθετικό σενάριο επίτευξης ετήσιων πωλήσεων 1% ηλεκτρικών αυτοκινήτων επί του συνόλου των ετήσιων πωλήσεων αυτοκινήτων. Το ποσοστό αυτό υπάρχει σήμερα σε πολλές χώρες (Η.Π.Α., Γαλλία, Ιταλία), είναι λίγο μεγαλύτερο στη Γερμανία, πλησιάζει το 5% στην Ολλανδία και φθάνει το 35% στη Νορβηγία. Στο «Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα – ΕΣΕΚ», προβλέπεται (θα αναληφθούν οι απαραίτητες πολιτικές) ότι το 2030 το 10% των επιβατικών αυτοκινήτων που θα κυκλοφορούν στην Ελλάδα θα είναι ηλεκτρικά. Αυτό σημαίνει (με τα σημερινά στοιχεία της ΕΛ.ΣΤΑΤ.) ότι το 2030 θα κυκλοφορούν περίπου 560.000 ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Τα προηγούμενα χρόνια, το ποσοστό ετήσιων πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων κυμαίνεται κατά μέσο όρο στο 0,1% (ένα τοις χιλίοις). Ποια από τις δύο πολιτικές θα ισχύσει, θα το διαπιστώσουμε σε 11 χρόνια.
Ευχαριστώ για την προσοχή σας