ΠΡΟΔΙΑΓΡΑΦΕΣ - 3 ΜΟΥΣΙΑ –
Μουσείο είναι… ένα ίδρυμα μόνιμο μη κερδοσκοπικό στην υπηρεσία της κοινωνίας και της ανάπτυξής της, ανοιχτό στο κοινό που έχει ως έργο να συλλέγει, να διατηρεί να μελετά, να γνωστοποιεί και να εκθέτει υλικά τεκμήρια του ανθρώπινου πολιτισμού και του περιβάλλοντός του με στόχο τη μελέτη, την εκπαίδευση και τη ψυχαγωγία (ICOM)
Αποστολή μουσειακών εκθέσεων Εκπαιδευτική Ψυχαγωγική Αύξηση του ενδιαφέροντος του κοινού για το μουσείο μέσω προσφοράς εναλλακτικών δραστηριοτήτων αξιοποίησης ελεύθερου χρόνου Οικονομική υποστήριξη και νομιμοποίηση του ιδρύματος Επιβεβαίωση εμπιστοσύνης του κοινού μέσω της υπεύθυνης διαχείρισης και προστασίας, παρουσίασης συλλογών, δωρεές αντικειμένων
Ιστορική εξέλιξη των εκθεσιακών πρακτικών Εξελίξεις στην εκθεσιακή φιλοσοφία αφορούν: τρόπο διάταξης εκθεμάτων τα υλικά που έχουν χρησιμοποιηθεί τη διάθεση που προκαλούν στους επισκέπτες θεωρητικές αφετηρίες του τρόπου έκθεσης, ιδεολογικό πλαίσιο: είδος των μηνυμάτων και κυρίαρχων ιδεολογιών που τυχόν προωθεί Αποστολή των εκθέσεων
Βασικές λειτουργίες του σύγχρονου μουσείου Συλλογή Καταγραφή Αρχειοθέτηση /Τεκμηρίωση Συντήρηση Αποθήκευση / Ασφάλεια Μελέτη Έκθεση Επικοινωνία ΣΟΦΙΑ ΜΑΡΑ ΑΡΧΙΤΕΚΤΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ
Εκθεσιακές πρακτικές Ιστορία της έκθεσης Διαρρύθμιση χώρου Οργάνωση εκθεμάτων Εκθεσιακός εξοπλισμός Πληροφοριακό υλικό Συνολικό εκθεσιακό περιβάλλον Μορφή των εκθέσεων Σημασία των εκθέσεων
Οργάνωση εκθεμάτων Ανάλογα με την καταλληλότητα και διαθεσιμότητα χώρου Κυριαρχεί η χρονολογική παρουσίαση, αργότερα χρονολογική/τυπολογική ή τυπολογική/χρονολογική (ή γεωγραφική προέλευση) και στη συνέχεια υλικό κατασκευής αλλά συνήθως διαστάσεις Γραμμική διάταξη εκθεμάτων, κυρίαρχη τάση: έκθεση όσον το δυνατόν περισσότερων αντικειμένων
Εκθεσιακός εξοπλισμός Ο ίδιος τύπος, πιο πολυτελής στα μεγάλα μουσεία, πιο απλός στα μικρά Απλές επιφάνειες: λίθινες ή μαρμάρινες βάσεις και βάθρα, ξύλινα ή γύψινα ράφια, προθήκες διαφόρων τύπων και τραπέζια Κατασκευή εξειδικευμένου μουσειακού εξοπλισμού για α’ φορά από την Αρχαιολογική Εταιρεία
Φωτισμός Στόχος του σωστού φωτισμού είναι η δημιουργία αντίθεσης ανάμεσα στα αντικείμενα & το υπόβαθρο Η σωστή μελέτη του φωτισμού διευκολύνει τη θέαση, αναδεικνύει τη φύση των αντικειμένων, αλλά και προδιαθέτει ψυχολογικά τον επισκέπτη συμβάλλοντας στην αισθητική ατμόσφαιρα της έκθεσης Πρέπει να λαμβάνονται υπόψη όλοι οι απαραίτητοι περιορισμοί που συνδέονται με την προστασία των αντικειμένων
Φυσικός φωτισμός Έχει σημαντικά πλεονεκτήματα και αποτελεί θέλγητρο για έναν εκθεσιακό χώρο αν και συχνά αποκλείεται για λόγους προστασίας των αντικειμένων Η εισαγωγή φυσικού φωτός εισάγει την ανάγκη ελέγχου του απαιτώντας πολύπλοκα συστήματα μεγάλης ακρίβειας Πλεονεκτήματα: καλύτερη ποιότητα φωτός, πιο ευχάριστο, αναδεικνύει την τρισδιάστατη υφή εκθεμάτων, μακροπρόθεσμα πιο οικονομική λύση, περιβαλλοντικό όφελος από άποψη ενεργειακής κατανάλωσης, τα ανοίγματα προσφέρουν φυσικό φως και θέα ξεκουράζοντας τον επισκέπτη και βοηθούν στον προσανατολισμό