Ενότητα 5: Σχεδίαση βάσεων δεδομένων - Κανονικοποίηση Χ. Σκουρλάς

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Τέλος Ενότητας.
Advertisements

Η ανοσοαποτύπωση ως επιβεβαιωτική μέθοδος
Διαμόρφωση πεδίων Περιγραφικά πεδία Διαχειριστικά πεδία Δομικά πεδία.
Περιγραφή Ενότητας Σκοπός του μαθήματος είναι να παρουσιάσει τις απαραίτητες έννοιες ώστε οι φοιτητές να κατανοήσουν την τεχνολογία των βάσεων δεδοµένων.
Σχεδίαση Ολοκληρωμένων Κυκλωμάτων
Ανάπτυξη ηλεκτρονικών μαθημάτων στην πλατφόρμα Open eClass Εργαλεία Οργάνωσης και Διαχείρισης Εκπαιδευτικού Υλικού Εργαλείο «Ηλεκτρονικό Βιβλίο»: Δημιουργία.
Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Θεσσαλίας Αρδευτική Μηχανική Εργαστήριο 3: Τεχνολογία Διανεμητών Μικροάρδευσης Καθηγητής Παναγιώτης Βύρλας Σχολή Τεχνολόγων.
Τεχνολογία οφθαλμικών φακών Ι (Ε) Ενότητα 5: Έγχρωμοι φακοί Θεμιστοκλής Γιαλελής, Οπτικός, MSc, PhD candidate ΕΔΙΠ του τμήματος Οπτικής και Οπτομετρίας.
Κανόνες Ασφαλείας Εργοταξίων
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ ΤΗΣ ΡΥΠΑΝΣΗΣ
Άλλες μορφές νευρώσεων
Διαχείριση παραγωγής εντύπων 1/2
Ανάπτυξη ηλεκτρονικών μαθημάτων στην πλατφόρμα Open eClass
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Ανάπτυξη ηλεκτρονικών μαθημάτων στην πλατφόρμα Open eClass
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Υπολογιστική Γεωμετρία και Εφαρμογές στις ΒΧΔ
Φιλοσοφία της Ιστορίας και του Πολιτισμού
Ανάπτυξη ηλεκτρονικών μαθημάτων στην πλατφόρμα Open eClass
Ταυτότητα και περίγραμμα μαθήματος
ΠΡΟΤΥΠΟ ΕΛΟΤ EN ISO 3251 Ζύγιση μάζας υγρού μελανιού (m1 g)
Ενότητα 13 Αξιολόγηση μαθήματος και διδάσκοντος από την εφαρμογή της Μονάδας Ολικής Ποιότητας (ΜΟΔΙΠ) του ΤΕΙ Αθήνας Αξιολόγηση του μαθήματος Αξιολόγηση.
Βάσεις Δεδομένων και web-based Εφαρμογές
Περιγραφή Ενότητας Σκοπός του μαθήματος είναι η παρουσίαση δηλώσεων SQL που περιλαμβάνουν EXIST, ANY, ALL. Χ. Σκουρλάς.
Άσκηση 9 (1 από 2) Ανακαλύψτε στο χάρτη σας μερικά χαρτογραφικά αντικείμενα που να ανήκουν στις παρακάτω κατηγορίες : φυσικά, τεχνητές κατασκευές, αφηρημένα.
Φιλοσοφία της Ιστορίας και του Πολιτισμού
Ο Πλάτων και ο Αριστοτέλης για την ψυχή
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 9 (PART A): Σχέση Ηθικής και Δικαιοσύνης
Τοπολογικές σχέσεις 1/3 Βρείτε και περιγράψτε τις τοπολογικές σχέσεις σύμφωνα με τους (Pantazis, Donnay 1996) για τα παρακάτω γεω-γραφικά αντικείμενα:
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Κανονικοποίηση ΤΙ ΕΙΝΑΙ ; Τεχνική Διαδικασία
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Εικαστικές συνθέσεις - Χρώμα στο χώρο
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Εισαγωγή στις εικαστικές τέχνες
Ανάπτυξη ηλεκτρονικών μαθημάτων στην πλατφόρμα Open eClass
Λιθογραφία – Όφσετ (Θ) Ενότητα 8.2: Εκτυπωτική Διαδικασία Μηχανής
Ανάπτυξη ηλεκτρονικών μαθημάτων στην πλατφόρμα Open eClass
Ανάπτυξη ηλεκτρονικών μαθημάτων στην πλατφόρμα Open eClass
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Διδακτική της Πληροφορικής
Ενότητα 5: Σχεδίαση βάσεων δεδομένων - Κανονικοποίηση Χ. Σκουρλάς
Τηλεοπτική και Ραδιοφωνική Παραγωγή
Ανάπτυξη ηλεκτρονικών μαθημάτων στην πλατφόρμα Open eClass
Ειδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων -E
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Αισθητική Σώματος Ι (Ε)
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Μυθος και Τελετουργία στην Αρχαία Ελλάδα
Ανάπτυξη ηλεκτρονικών μαθημάτων στην πλατφόρμα Open eClass
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Ενότητα 8: Συστήματα Υγείας στην Ευρώπη: Γαλλία
Γενικὴ Ἐκκλησιαστικὴ Ἱστορία Α´
Ανάπτυξη ηλεκτρονικών μαθημάτων στην πλατφόρμα Open eClass
Ανάπτυξη ηλεκτρονικών μαθημάτων στην πλατφόρμα Open eClass
Ανάπτυξη ηλεκτρονικών μαθημάτων στην πλατφόρμα Open eClass
Ανάπτυξη ηλεκτρονικών μαθημάτων στην πλατφόρμα Open eClass
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Ανάπτυξη ηλεκτρονικών μαθημάτων στην πλατφόρμα Open eClass
Ανάπτυξη ηλεκτρονικών μαθημάτων στην πλατφόρμα Open eClass
Ανάπτυξη ηλεκτρονικών μαθημάτων στην πλατφόρμα Open eClass
Ενότητα 1: ……………….. Όνομα Επώνυμο Τμήμα __
Ανάπτυξη ηλεκτρονικών μαθημάτων στην πλατφόρμα Open eClass
Ανάπτυξη ηλεκτρονικών μαθημάτων στην πλατφόρμα Open eClass
Ανάπτυξη ηλεκτρονικών μαθημάτων στην πλατφόρμα Open eClass
Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής
Ανάπτυξη ηλεκτρονικών μαθημάτων στην πλατφόρμα Open eClass
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Ενότητα 5: Σχεδίαση βάσεων δεδομένων - Κανονικοποίηση Χ. Σκουρλάς Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής Βάσεις Δεδομένων I Ενότητα 5: Σχεδίαση βάσεων δεδομένων - Κανονικοποίηση Χ. Σκουρλάς

Περιγραφή Ενότητας Σκοπός του μαθήματος είναι να παρουσιάσει τις απαραίτητες έννοιες ώστε οι φοιτητές να κατανοήσουν την τεχνολογία των βάσεων δεδοµένων και των συστηµάτων βάσεων δεδοµένων. Έµφαση δίδεται στην παρουσίαση των εννοιών της κανονικοποίησης Χ. Σκουρλάς

Στόχος Ενότητας Κύριος στόχος του µαθήµατος είναι να εφοδιάσει τους φοιτητές µε τις απαραίτητες γνώσεις έτσι ώστε να είναι ικανοί να σχεδιάσουν την Τρίτη κανονική μορφή. Λέξεις κλειδιά: Κανονικοποίηση, Κανονικές μορφές, Πρώτη Κανονική Μορφή, Δεύτερη Κανονική Μορφή, Τρίτη Κανονική Μορφή, Κανονική Μορφή Boyce Codd

Εισαγωγή στην Κανονικοποίηση βάσεων δεδομένων Πρέπει να μάθετε τις έννοιες: Κανονικοποίηση Πρώτη Κανονική Μορφή – 1ΝF, Δεύτερη Κανονική Μορφή – 2ΝF, Τρίτη Κανονική Μορφή – 3ΝF, Κανονική Μορφή Boyce Codd Όταν γράφουμε τη σχεσιακή βάση δεδομένων στο «χαρτί» πριν την κατασκευάσουμε πρέπει να τη σχεδιάσουμε στην Τρίτη κανονική μορφή. Στο προηγούμενο μάθημα όταν μεταγράψαμε το ΜΟΣ σε σχεσιακή βάση στην ουσία σχεδιάσαμε την Τρίτη Κανονική Μορφή Θα δώσουμε κανόνες ώστε να «περάσουμε» από την Πρώτη, στη Δεύτερη και μετά στην Τρίτη Κανονική Μορφή

Απλοποιημένη βάση διαχείρισης προσωπικού (personnel) ΠΙΝΑΚΑΣ EMPLOY ENAME LANGUAGE LANG_CODE USE EMP NO EXPR SAL P_CODE PNAME BUDGET P_TIME ΒΑΛΑΚΟΣ COBOL 100 3 4 1200 020 ΑΠΟΘΗΚΕΣ 100000 80 FORTRAN77 200 2 010 ΕΡΓΟ Α 200000 20 ΚΑΜΑΡAΣ 1150 PL/I 300 1 ΣΠΥΡΟΥ 1450 ΠΛΑΚΙΔΗΣ 5 400 7 1300 ΝΙΚΟΥ 500 1500 PASCAL σύνθετο κύριο κλειδί = (EMPNO, LANG_CODE, P_CODE) Σχήμα Πρώτη κανονική μορφή βάσης δεδομένων προσωπικού

Κανόνες Kανόνας 1 Σε κάθε πίνακα δεν πρέπει να εμφανίζονται σύνθετα πεδία ορισμού ανά στήλη. Σε περιγραφική προσέγγιση, ο πίνακας δεν έχει σύνθετες στήλες και σε κάθε γραμμή του πίνακα κάθε «θέση» της πρέπει να περιέχει ακριβώς μια τιμή ή τιμή NULL Κανόνας 2 Αν το κύριο κλειδί του πίνακα, δηλαδή το κλειδί που ορίζει μονοσήμαντα όλες τις στήλες του, είναι σύνθετο (αποτελείται από περισσότερες από μία στήλες) και ένα τμήμα του ορίζει μονοσήμαντα κάποιες στήλες πρέπει το τμήμα αυτό και οι στήλες που ορίζει να αποτελέσουν ξεχωριστό πίνακα. Κανόνας 3 Σε κάθε πίνακα, όλες οι στήλες πρέπει να αντιστοιχούν απ‘ ευθείας στο κλειδί χωρίς μεταβατικές εξαρτήσεις διαμέσου άλλων στηλών. Συχνά οι κανόνες διατυπώνονται και με τους όρους σχέση (αντί του όρου πίνακας) και χαρακτηριστικό (αντί στήλη).

Τρίτη Κανονική Μορφή ENAME EMPNO EXPR SAL Κύριο κλειδί LANG_CODE USE LANGUAGE LANG_CODE Κύριο κλειδί P_CODE PNAME BUDGET Κύριο κλειδί EMPNO P_CODE LANG_CODE Κύριο κλειδί

Εισαγωγή στην Κανονικοποίηση βάσεων δεδομένων Μελετήστε και το παράδειγμα με το σύστημα διαχείρισης παραγγελιών.

Απλοποιημένο σύστημα διαχείρισης παραγγελιών (orders) Order_no C_code C_name Address O_date Item_no I_name List_price qty    Σχήμα Πρώτη κανονική μορφή. Κύριο κλειδί = (order_no, item_no)

Δεύτερη κανονική μορφή Order_no C_code C_name Address O_date Κύριο κλειδί   Order_no Item_no qty Κύριο κλειδί   Item_no I_name List_price Κύριο κλειδί  

Τρίτη κανονική μορφή Order_no C_code O_date Κύριο κλειδί Order_no   Order_no Item_no qty Κύριο κλειδί   Item_no I_name List_price Κύριο κλειδί   C_code C_name Address  Κύριο κλειδί  

Εισαγωγή στην Κανονικοποίηση βάσεων δεδομένων Να και το μοντέλο οντοτήτων συσχετίσεων. Ξεκινήστε από αυτό και με τη συνταγή κατασκευάστε την Τρίτη Κανονική Μορφή.

Κανονική μορφή BOYCE-CODD Έστω βάση δεδομένων εκπαιδευτικού ιδρύματος. Δώστε παράδειγμα πίνακα που είναι στην Τρίτη κανονική μορφή αλλά όχι στην κανονική μορφή Boyce-Codd. Μη ξεχάσετε να αναφέρετε τους περιορισμούς που ισχύουν. Γράψτε την κανονική μορφή Boyce-Codd. Τι κερδίσαμε πηγαίνοντας στη μορφή αυτή; Έστω ότι ο πίνακας STUD_COUR_TEACH ανήκει στο Σύστημα Βάσης Δεδομένων ενός τριτοβάθμιου ιδρύματος. ΠΙΝΑΚΑΣ STUD_COUR_TEACH Student Course Teacher ΔΟΥΜΑ ΒΑΣΕΙΣ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ ΣΚΟΥΡΛΑΣ ΜΑΥΡΟΥΔΑΚΗΣ ΜΙΑΟΥΛΗΣ ΠΑΠΟΥΤΣΗΣ PROLOG ΞΑΝΘΑΚΗΣ ΚΑΤΣΙΚΑΣ Για τον πίνακα αυτό μπορούμε να πούμε ότι βρίσκεται στην τρίτη κανονική μορφή και το κύριο κλειδί του είναι το σύνθετο κλειδί (Student, Course).

Περιορισμός Αν ένας διδάσκων διδάσκει ακριβώς ένα μάθημα θα μπορούσε το χαρακτηριστικό Teacher να καθορίζει το χαρακτηριστικό Course. Δηλαδή, στο παράδειγμά μας έχουμε μία (σχετικά ασυνήθιστη) περίπτωση όπου χαρακτηριστικό εκτός κλειδιού ορίζει τμήμα του σύνθετου κλειδιού ενός πίνακα της τρίτης κανονικής μορφής. Η κανονική μορφή Boyce-Codd έχει δύο πίνακες: Student Teacher ΔΟΥΜΑ ΣΚΟΥΡΛΑΣ ΜΑΥΡΟΥΔΑΚΗΣ ΜΙΑΟΥΛΗΣ ΠΑΠΟΥΤΣΗΣ ΞΑΝΘΑΚΗΣ ΚΑΤΣΙΚΑΣ κύριο κλειδί = (Student, Teacher) ΠΙΝΑΚΑΣ STUDENT Teacher Course ΣΚΟΥΡΛΑΣ ΒΑΣΕΙΣ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ ΜΙΑΟΥΛΗΣ ΞΑΝΘΑΚΗΣ PROLOG ΚΑΤΣΙΚΑΣ ΠΙΝΑΚΑΣ COUR_TEACH κύριο κλειδί = Teacher Αν μία σχέση είναι στη κανονική μορφή (BCNF) τότε είναι και στην τρίτη κανονική μορφή.

Τέλος Ενότητας Ερωτήσεις;

Σημειώματα

Σημείωμα Αναφοράς Copyright Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής, Χ. Σκουρλάς 2017. Χ. Σκουρλάς. «Βάσεις Δεδομένων Ι. Ενότητα 5: Σχεδίαση βάσεων δεδομένων - Κανονικοποίηση». Έκδοση: 2.0. Αθήνα 2017. Διαθέσιμο από τη δικτυακή διεύθυνση: pyles.teiath.gr.

Σημείωμα Αδειοδότησης Το παρόν υλικό διατίθεται με τους όρους της άδειας χρήσης Creative Commons Αναφορά, Μη Εμπορική Χρήση Παρόμοια Διανομή 4.0 [1] ή μεταγενέστερη, Διεθνής Έκδοση. Εξαιρούνται τα αυτοτελή έργα τρίτων π.χ. φωτογραφίες, διαγράμματα κ.λ.π., τα οποία εμπεριέχονται σε αυτό και τα οποία αναφέρονται μαζί με τους όρους χρήσης τους στο «Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων». [1] http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ Ως Μη Εμπορική ορίζεται η χρήση: που δεν περιλαμβάνει άμεσο ή έμμεσο οικονομικό όφελος από την χρήση του έργου, για το διανομέα του έργου και αδειοδόχο που δεν περιλαμβάνει οικονομική συναλλαγή ως προϋπόθεση για τη χρήση ή πρόσβαση στο έργο που δεν προσπορίζει στο διανομέα του έργου και αδειοδόχο έμμεσο οικονομικό όφελος (π.χ. διαφημίσεις) από την προβολή του έργου σε διαδικτυακό τόπο Ο δικαιούχος μπορεί να παρέχει στον αδειοδόχο ξεχωριστή άδεια να χρησιμοποιεί το έργο για εμπορική χρήση, εφόσον αυτό του ζητηθεί.

Διατήρηση Σημειωμάτων Οποιαδήποτε αναπαραγωγή ή διασκευή του υλικού θα πρέπει να συμπεριλαμβάνει: το Σημείωμα Αναφοράς το Σημείωμα Αδειοδότησης τη δήλωση Διατήρησης Σημειωμάτων το Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων (εφόσον υπάρχει) μαζί με τους συνοδευόμενους υπερσυνδέσμους.