Βιοστατιστική (Θ) Ενότητα 7: Μη-Παραμετρικές Δοκιμασίες

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Η αξιολόγηση της ψυχικής υγείας 1/2
Advertisements

Αξιολόγηση επενδύσεων
Στόχος Να υπάρχει ποικιλία στην τροφή για
Ανάγκες των ασθενών Φυσικές ανάγκες
Μικρή ανασκόπηση….
Συσκευασία υπό πίεση 1/2 Δοχείο συσκευασίας, βαλβίδα, Βυθιζόμενος σωλήνας, προωθητικό. Δοχείο Λευκοσίδηρος (σίδηρος με κασσίτερο), Αλουμίνιο (εσωτερικά.
Συνείδηση Επίπεδα Προϋποθέσεις καλής λειτουργίας Διαταραχές.
Ανατρίψεις Εν τω βάθει θωπείες
Κεντρικός τομέας κάτω γνάθου
Βασικά χαρακτηριστικά επιστήμης 1/2
Προδιαγραφές Αναλυτική περιγραφή μαθήματος
Πρωτεΐνες και αμινοξέα
Α. Αρχή της προτεραιότητας
Περιεχόμενα Καρτεσιανό Σύστημα Συντεταμένων,
Η προσωπική αλλαγή 1/17 Το άτομο που εμπλέκεται στην εξάρτηση από παράνομες ψυχότροπες ουσίες για μεγάλο χρονικό διάστημα θέτει σε σοβαρό κίνδυνο τη.
Υπολογισμός ροής χορήγησης ενδοφλέβιων διαλυμάτων
Η ανάγκη χρήσης μεταβλητών
Βιοηθική Κατά το δεύτερο ήμισυ του προηγούμενου αιώνα αναπτύχθηκε μια νέα τεχνολογία, η Βιοτεχνολογία, βασισμένη στην απίστευτα γοργή ανάπτυξη των Μοριακών.
Δραστηριότητες Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας 1/2
Η θεωρητική βάση της εργασίας με την οικογένεια 1/2
Συνέντευξη Συζήτηση με σκόπιμο στόχο τον οποίο οι συμμετέχοντες αποδέχονται. Η συνέντευξη μοιάζει με τη συζήτηση: Περιλαμβάνουν λεκτική και μη λεκτική.
Ανάλυση Συστημάτων Μακροχρόνιας Φροντίδας (Θ)
Η έμβια ύλη αναπαράγεται
Στατιστικές Υποθέσεις III
Ψυχική Υγεία - Ψυχική Νόσος - Φυσιολογικότητα (Ορισμός, κριτήρια, βασικές έννοιες) (Ι) Α. Ψυχική Υγεία Σύμφωνα με την Παγκόσμια Οργάνωση Υγείας σαν "ψυχική.
Έλεγχος ανεξαρτησίας (συσχέτισης) 2 κατηγορικών μεταβλητών
ΣΥΣΤΗΜΑ ΥΓΕΙΑΣ Σύστημα Παραγωγής Διανομής Σύστημα Διεύθυνσης
Αρχή του αρχειακού δεσμού
Σχέδιο ναυπηγικών γραμμών: Νομείς
Βιολογία Ενότητα 11: Κυτταρική επικοινωνία Αναστασία Κανέλλου,
Διατροφή γυναίκας, παιδιού
Φροντίδα μετά την αιμοληψία 1/3
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ & ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ Οικονομικά Εργαλεία & Περιβαλλοντική Προστασία στην Ελλάδα ΜΑΘΗΜΑ 10.
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Διατροφή Ενότητα 22: Διατροφή και άθληση
Βασικές κλινικές δεξιότητες (Ε)
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Μελάνια και επικαλυπτικά (Ε)
Αξιολόγηση επενδύσεων
Υπηρεσίες Πληροφόρησης
Δίκαιο Επιχειρήσεων ΙΙ
Αισθητική Σώματος Ι (Ε)
Αξιολόγηση επενδύσεων
Διατροφή-Διαιτολογία
Σύσταση και Ανάλυση Γλευκών και Οίνων (Θ)
Πολιτική πληροφόρησης
Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας
Τεχνικές Μάλαξης (Ε) Ενότητα 13: Αυχενική μοίρα – Εφαρμογές
Ψυχιατρική Ενότητα 6: Οριακή σύγκρουση Ευάγγελος Γ. Παπαγεωργίου
Αισθητική Σώματος Ι (Ε)
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Διατροφή-Διαιτολογία
Ψυχιατρική Ενότητα 8: Μηχανισμοί άμυνας Ευάγγελος Γ. Παπαγεωργίου
Εικαστικές συνθέσεις - Χρώμα στο χώρο
Τεχνικές Μάλαξης (Ε) Ενότητα 6: Κάτω άκρο - Εφαρμογές
Διατροφή-Διαιτολογία
Διατροφή-Διαιτολογία
Διατροφή γυναίκας, παιδιού
Ψυχιατρική Ενότητα 4: Συνέχεια ψυχικών λειτουργιών
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Τεχνικές Μάλαξης (Ε) Ενότητα 12: Πρόσωπο – Εφαρμογές
Eιδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων - E
Μελάνια και επικαλυπτικά (Ε)
Λιθογραφία – Όφσετ (Θ) Ενότητα 9: Καινοτομίες στις τεχνολογίες όφσετ
Μέθοδοι προσωρινής αποτρίχωσης
Βιοστατιστική (Θ) Ενότητα 5: Μη-Παραμετρικές Δοκιμασίες ΤΕΙ Αθήνας
Ειδική Κοσμητολογία (Θ)
Eιδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων -Θ
Εφαρμοσμένη Ενζυμολογία (Θ)
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Βιοστατιστική (Θ) Ενότητα 7: Μη-Παραμετρικές Δοκιμασίες Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας Βιοστατιστική (Θ) Ενότητα 7: Μη-Παραμετρικές Δοκιμασίες Δρ.Ευσταθία Παπαγεωργίου, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Τμήμα Φυσικοθεραπείας Το περιεχόμενο του μαθήματος διατίθεται με άδεια Creative Commons εκτός και αν αναφέρεται διαφορετικά Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.

Έλεγχος ανεξαρτησίας (συσχέτισης) 2 κατηγορικών μεταβλητών Έλεγχος ανεξαρτησίας (συσχέτισης) 2 κατηγορικών μεταβλητών Παράδειγμα «εξαρτάται το βρογχικό άσθμα από το κάπνισμα των γονέων; » «επηρεάζει η έντονη φυσική δραστηριότητα την κατηγορία σωματικού βάρους;» «οι υπερτασικοί ασθενείς διαφέρουν ανά φύλο;»

Έλεγχος ανεξαρτησίας 2 ποιοτικών χαρακτηριστικών Το κριτήριο Χ2 Έλεγχος ανεξαρτησίας 2 ποιοτικών χαρακτηριστικών Το κριτήριο Χ2 Το στατιστικό κριτήριο που χρησιμοποιείται είναι το Χ2 Είναι ένα μέτρο απόστασης δύο «καταστάσεων» Π=παρατηρηθείσες συχνότητες, Α=αναμενόμενες συχνότητες

Η «φιλοσοφία» του κριτηρίου Χ / Υ Α1 (π.χ. ασθενείς) Α2 (π.χ. υγιείς) Σύνολο Β1 (παράγοντας παρών) α β R1 Β2 (παράγοντας απών) γ δ R2 Σϋνολο C1 C2 n Δειγματοληπτικά στοιχεία (πραγματικά δεδομένα) Το κριτήριο χ2 «μετρά» την απόσταση των δύο πινάκων Χ’ / Υ’ Α1 (π.χ. ασθενείς) Α2 (π.χ. υγιείς) Σύνολο Β1 (παράγοντας παρών) Α’ Β’ R1 Β2 (παράγοντας απών) Γ’ Δ’ R2 Σϋνολο C1 C2 n Θεωρητικά στοιχεία που θα είχαμε «αν δεν υπάρχει εξάρτηση (Ηο)»

Το κριτήριο Χ2 Με βάση τη θεωρία το κριτήριο Χ2 είναι το ακόλουθο:

Έλεγχος ανεξαρτησίας 2 ποιοτικών χαρακτηριστικών Όσο πιο μεγάλες τιμές λαμβάνει το κριτήριο Χ2 (άρα p<<) τόσο πιο κοντά είμαστε στο να απορρίψουμε την Ηο , δηλαδή υπάρχει συσχέτιση. Όσο πιο μικρές τιμές (0) λαμβάνει το κριτήριο Χ2 (άρα p>>) τόσο πιο κοντά είμαστε στο να ΜΗΝ απορρίψουμε την Ηο, δηλαδή δεν υπάρχει συσχέτιση.

Η κατανομή Χ2 Ασύμμετρη. Θετικά ορισμένη. Η μορφή της εξαρτάται από τους βαθμούς ελευθερίας B.E= ( κ-1) ( λ – 1) όπου κ, λ ο αριθμός των γραμμών και των στηλών του πίνακα. Με βάση τους βαθμούς ελευθερίας και την χρήση ειδικών πινάκων υπολογίζουμε την κρίσιμη τιμή του ελέγχου ξ.

Ε. ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ

Προϋποθέσεις εφαρμογής του κριτηρίου Χ2 Προϋποθέσεις εφαρμογής του κριτηρίου Χ2 Τυχαίο δείγμα και ανεξαρτησία των παρατηρήσεων Κανένα κελί με μηδενική τιμή Όλες οι αναμενόμενες τιμές των κελιών 2x2 πινάκων συνάφειας >5 Το 80% των κελιών πινάκων r x c να έχουν αναμενόμενες τιμές > 5

Παράδειγμα Σε 500 μαθητές δημοτικού σχολείου μελετήθηκε η σχέση της υγείας του στόματος τους με τη χλωρίωση του νερού στην περιοχή διαμονής τους. Η κατανομή των 500 μαθητών ανάλογα με την υγεία του στόματος και τη χλωρίωση του νερού ήταν: Υγεία στόματος Χλωρίωση νερού Κακή Μέτρια Καλή Ανεπαρκής 80 120 75 Επαρκής 40 80 105 Σύνολο 120 200 180 Σχετίζεται η υγεία του στόματος των μαθητών με τη χλωρίωση του νερού; Εργαστήριο Βιοστατιστικής-Ε. Παπαγεωργίου

Η μηδενική υπόθεση στην δοκιμασία X 2 αφορά στην ανεξαρτησία των μεταβλητών. Αρχικά θα υπολογίσουμε τα θεωρητικά μεγέθη δηλ. τα «Expected », τα οποία συμβολίζονται με Ε στον κάτωθι τύπο. Με Ο συμβολίζονται τα παρατηρούμενα δηλ. τα «Observed». Εν συνεχεία με τον ανωτέρω τύπο υπολογίζουμε την τιμή του κριτηρίου X 2 (χι-τετράγωνο) και την συγκρίνουμε με την τιμή της κατανομής X 2 , προκειμένου να αποφανθούμε. Εργαστήριο Βιοστατιστικής-Ε. Παπαγεωργίου

Χλωρίωση * Υγεία Στόματος Crosstabulation Όπως φαίνεται στο παρακάτω παράθυρο «Frequency Table» τα θεωρητικά μεγέθη εμφανίζονται κάτω από τα παρατηρούμενα: Χλωρίωση * Υγεία Στόματος Crosstabulation   Υγεία Στόματος Total 1 2 3 Χλωρίωση Count 80 120 75 275 Expected Count 66,0 110,0 99,0 275,0 40 105 225 54,0 90,0 81,0 225,0 200 180 500 120,0 200,0 180,0 500,0 Εργαστήριο Βιοστατιστικής-Ε. Παπαγεωργίου

Παρατηρούμε ότι η τιμή του κριτηρίου Χ-τετράγωνο είναι 21 Παρατηρούμε ότι η τιμή του κριτηρίου Χ-τετράγωνο είναι 21.549, οι βαθμοί ελευθερίας 2 και η τιμή του p-value ίση με μηδέν το οποίο μας οδηγεί στο συμπέρασμα ότι δεν μπορούμε να δεχτούμε την μηδενική υπόθεση. Συνεπώς η υγεία του στόματος των μαθητών δεν είναι ανεξάρτητη της χλωρίωσης του νερού που πίνουν. Chi-Square Tests   Value df Asymp. Sig. (2-sided) Pearson Chi-Square 21,549a 2 ,000 Likelihood Ratio 21,661 Linear-by-Linear Association 19,886 1 N of Valid Cases 500 Εργαστήριο Βιοστατιστικής-Ε. Παπαγεωργίου

Συμπεράσματα Έλεγχος ανεξαρτησίας 2 ποιοτικών χαρακτηριστικών Ο έλεγχος χ2 αναδεικνύει πιθανή εξάρτηση μεταξύ 2 κατηγορικών μεταβλητών. Ο έλεγχος χ2 ΔΕΝ αναδεικνύει γραμμική σχέση μεταξύ 2 κατηγορικών μεταβλητών. Ο έλεγχος χ2 ΔΕΝ αναδεικνύει επιμέρους διαφορές στις κατηγορίες των κατηγορικών μεταβλητών.

Τέλος Ενότητας

Σημειώματα

Σημείωμα Αναφοράς Copyright Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Αθήνας, Ευσταθία Παπαγεωργίου 2014. Ευσταθία Παπαγεωργίου. «Βιοστατιστική (Θ). Ενότητα 7: Μη- παραμετρικές δοκιμασίες». Έκδοση: 1.0. Αθήνα 2014. Διαθέσιμο από τη δικτυακή διεύθυνση: ocp.teiath.gr.

Σημείωμα Αδειοδότησης Το παρόν υλικό διατίθεται με τους όρους της άδειας χρήσης Creative Commons Αναφορά, Μη Εμπορική Χρήση Παρόμοια Διανομή 4.0 [1] ή μεταγενέστερη, Διεθνής Έκδοση. Εξαιρούνται τα αυτοτελή έργα τρίτων π.χ. φωτογραφίες, διαγράμματα κ.λ.π., τα οποία εμπεριέχονται σε αυτό. Οι όροι χρήσης των έργων τρίτων επεξηγούνται στη διαφάνεια «Επεξήγηση όρων χρήσης έργων τρίτων». Τα έργα για τα οποία έχει ζητηθεί και δοθεί άδεια αναφέρονται στο «Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων». [1] http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ Ως Μη Εμπορική ορίζεται η χρήση: που δεν περιλαμβάνει άμεσο ή έμμεσο οικονομικό όφελος από την χρήση του έργου, για το διανομέα του έργου και αδειοδόχο που δεν περιλαμβάνει οικονομική συναλλαγή ως προϋπόθεση για τη χρήση ή πρόσβαση στο έργο που δεν προσπορίζει στο διανομέα του έργου και αδειοδόχο έμμεσο οικονομικό όφελος (π.χ. διαφημίσεις) από την προβολή του έργου σε διαδικτυακό τόπο Ο δικαιούχος μπορεί να παρέχει στον αδειοδόχο ξεχωριστή άδεια να χρησιμοποιεί το έργο για εμπορική χρήση, εφόσον αυτό του ζητηθεί.

Επεξήγηση όρων χρήσης έργων τρίτων Δεν επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου, παρά μόνο εάν ζητηθεί εκ νέου άδεια από το δημιουργό. © διαθέσιμο με άδεια CC-BY Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου και η δημιουργία παραγώγων αυτού με απλή αναφορά του δημιουργού. διαθέσιμο με άδεια CC-BY-SA Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού, και διάθεση του έργου ή του παράγωγου αυτού με την ίδια άδεια. διαθέσιμο με άδεια CC-BY-ND Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού. Δεν επιτρέπεται η δημιουργία παραγώγων του έργου. διαθέσιμο με άδεια CC-BY-NC Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού. Δεν επιτρέπεται η εμπορική χρήση του έργου. Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού. και διάθεση του έργου ή του παράγωγου αυτού με την ίδια άδεια Δεν επιτρέπεται η εμπορική χρήση του έργου. διαθέσιμο με άδεια CC-BY-NC-SA διαθέσιμο με άδεια CC-BY-NC-ND Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού. Δεν επιτρέπεται η εμπορική χρήση του έργου και η δημιουργία παραγώγων του. διαθέσιμο με άδεια CC0 Public Domain Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου, η δημιουργία παραγώγων αυτού και η εμπορική του χρήση, χωρίς αναφορά του δημιουργού. Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου, η δημιουργία παραγώγων αυτού και η εμπορική του χρήση, χωρίς αναφορά του δημιουργού. διαθέσιμο ως κοινό κτήμα χωρίς σήμανση Συνήθως δεν επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου.

Διατήρηση Σημειωμάτων Οποιαδήποτε αναπαραγωγή ή διασκευή του υλικού θα πρέπει να συμπεριλαμβάνει: το Σημείωμα Αναφοράς το Σημείωμα Αδειοδότησης τη δήλωση Διατήρησης Σημειωμάτων το Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων (εφόσον υπάρχει) μαζί με τους συνοδευόμενους υπερσυνδέσμους.

Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στo πλαίσιo του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθηνών» έχει χρηματοδοτήσει μόνο την αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.