Ανόργανη Χημεία (Ε) Ενότητα 9: Κινητική Χημικών Αντιδράσεων

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Τέλος Ενότητας.
Advertisements

Η ανοσοαποτύπωση ως επιβεβαιωτική μέθοδος
Τριφασικά συμμετρικά δίκτυα σε συνδεσμολογία Υ (1/2)
Περιλήψεις Γιατί; Πως; Τι είναι; Ποιος τις κάνει;
Αυτοματοποιημένη ευρετηρίαση
Διαμόρφωση πεδίων Περιγραφικά πεδία Διαχειριστικά πεδία Δομικά πεδία.
Διάνοιξη πόρων Με ακτινοβολούμενη θερμότητα. Θερμαινόμενα σίδερα.
Καμπυλότητα Φακού P c
Αλκίνια Χαρακτηριστική ομάδα: τριπλός δεσμός.
Τεχνολογία οφθαλμικών φακών Ι (Ε) Ενότητα 5: Έγχρωμοι φακοί Θεμιστοκλής Γιαλελής, Οπτικός, MSc, PhD candidate ΕΔΙΠ του τμήματος Οπτικής και Οπτομετρίας.
Eιδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων
Κανόνες Ασφαλείας Εργοταξίων
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ ΤΗΣ ΡΥΠΑΝΣΗΣ
Εκτίμηση Φυσικής Κατάστασης
Άλλες μορφές νευρώσεων
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Άσκηση 8 (1 από 3) Προβολές 1. Να επιλέξετε ένα θέμα βασισμένο σε κάποια παράγραφο / υποπαράγραφο του κεφαλαίου 6 των σημειώσεων και να κάνετε μια εργασία.
Τεχνολογία οφθαλμικών φακών Ι (Ε)
Υπολογιστική Γεωμετρία και Εφαρμογές στις ΒΧΔ
Ενότητα 7: Ισορροπία της αγοράς
Παρουσίαση ναυπηγικών γραμμών 1/3
Ενότητα 10: Καμπύλες κόστους
Ορισμός Πήλινγκ (peeling) είναι η απομάκρυνση του εξωτερικού στρώματος της επιδερμίδας με σύγχρονη απομάκρυνση των νεκρών κυττάρων αυτής.
Ταυτότητα και περίγραμμα μαθήματος
Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ιονίων Νήσων
Άσκηση 7 (1 από 5) Υπολογισμοί μηκών τόξων σφαίρας. Το έτος 2035 μ.Χ., μετά από πυρηνική καταστροφή και λόγω του φαινομένου του θερμοκηπίου, που πήρε εκρηκτικές.
ΠΡΟΤΥΠΟ ΕΛΟΤ EN ISO 3251 Ζύγιση μάζας υγρού μελανιού (m1 g)
Στατική Διάταση Στατική διάταση (isometric, controlled, slow) Διατήρηση συγκεκριμένης θέσης, η οποία είναι πιθανόν να επαναληφθεί ή όχι.
Ενότητα 13 Αξιολόγηση μαθήματος και διδάσκοντος από την εφαρμογή της Μονάδας Ολικής Ποιότητας (ΜΟΔΙΠ) του ΤΕΙ Αθήνας Αξιολόγηση του μαθήματος Αξιολόγηση.
Τεχνολογία οφθαλμικών φακών Ι (Ε)
Χειρισμός ασκός και δειγμάτων 1/4
Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ιονίων Νήσων
Άσκηση 9 (1 από 2) Ανακαλύψτε στο χάρτη σας μερικά χαρτογραφικά αντικείμενα που να ανήκουν στις παρακάτω κατηγορίες : φυσικά, τεχνητές κατασκευές, αφηρημένα.
Τοπολογικές σχέσεις 1/3 Βρείτε και περιγράψτε τις τοπολογικές σχέσεις σύμφωνα με τους (Pantazis, Donnay 1996) για τα παρακάτω γεω-γραφικά αντικείμενα:
Επιλογή φλέβας για λήψη φλεβικού αίματος 1/7
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Εικαστικές συνθέσεις - Χρώμα στο χώρο
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Ανόργανη και Οργανική Χημεία (Θ)
Οργάνωση και Διοίκηση Πρωτοβάθμιας (Θ)
Ανόργανη και Οργανική Χημεία (Θ)
Λιθογραφία – Όφσετ (Θ) Ενότητα 8.2: Εκτυπωτική Διαδικασία Μηχανής
Εφαρμοσμένη Ενζυμολογία (Θ)
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Ενότητα 9: Συστήματα Υγείας στην Ευρώπη: Σουηδία
Αισθητική Σώματος Ι (Ε)
Αισθητική Σώματος Ι (Ε)
Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας
Ειδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων -E
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Αισθητική Σώματος Ι (Ε)
Ανόργανη και Οργανική Χημεία (Θ)
Ενότητα 5.2: Αιθέρες Χριστίνα Φούντζουλα Τμήμα Ιατρικών Εργαστηρίων
Ενότητα 8: Συστήματα Υγείας στην Ευρώπη: Γαλλία
Βασικές κλινικές δεξιότητες (Ε)
Eιδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων -Θ
Συστήματα Θεματικής Πρόσβασης (Θ)
Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ιονίων Νήσων
Ψυχιατρική Ενότητα 7: Συνέχεια σταδίων
Κοσμητολογία ΙΙ (Θ) Ενότητα 3: Kρέμες (γ’ μέρος)
Ανοσολογία (Ε) Ενότητα 3: Αιμοσυγκόλληση Πέτρος Καρκαλούσος
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Οργανική Χημεία (Ε) Ενότητα 2: Προσδιορισμός σημείου τήξης
Ενότητα 1: ……………….. Όνομα Επώνυμο Τμήμα __
Αισθητική προσώπου Ι (Ε)
Σύσταση και Ανάλυση Γλευκών και Οίνων (Θ)
Αισθητική ηλεκτροθεραπεία σώματος
Ενότητα 6: Δονήσεις Γεωργία Πέττα Τμήμα Φυσικοθεραπείας
Αισθητική ηλεκτροθεραπεία σώματος
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Ανόργανη Χημεία (Ε) Ενότητα 9: Κινητική Χημικών Αντιδράσεων Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας Ανόργανη Χημεία (Ε) Ενότητα 9: Κινητική Χημικών Αντιδράσεων Χριστίνα Φούντζουλα Τμήμα Ιατρικών Εργαστηρίων Το περιεχόμενο του μαθήματος διατίθεται με άδεια Creative Commons εκτός και αν αναφέρεται διαφορετικά Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.

Κινητική Χημικών Αντιδράσεων Στην άσκηση αυτή θα εξετάσουμε: Την ταχύτητα ή το ρυθμό με τον οποίο πραγματοποιείται μια χημική αντίδραση. Τον τρόπο με τον οποίο οι ταχύτητες των χημικών αντιδράσεων εξαρτώνται από τη συγκέντρωση των αντιδρώντων. Θα συζητήσουμε τις έννοιες: • Ταχύτητα της αντίδρασης • Νόμος της ταχύτητας • Τάξη της ταχύτητας • Επίδραση της συγκέντρωσης

Κινητική Χημικών Αντιδράσεων Ταχύτητα αντίδρασης είναι η μεταβολή της συγκέντρωσης ενός αντιδρώντος ή ενός προϊόντος στη μονάδα του χρόνου (M/s). A B ταχύτητα = - D[A] Dt D[A] = μεταβολή της συγκέντρωσης του A στη χρονική περίοδο Dt ταχύτητα = D[B] Dt D[B] = μεταβολή της συγκέντρωσης του Β στη χρονική περίοδο Dt Επειδή η [A] ελαττώνεται σε συνάρτηση με το χρόνο, η D[A] είναι αρνητική.

Κινητική Χημικών Αντιδράσεων A B Μέση ταχύτητα αντίδρασης Στιγμιαία ταχύτητα αντίδρασης ταχύτητα = - D[A] Dt ταχύτητα = - d[A] dt ταχύτητα = D[B] Dt ταχύτητα = d[B] dt Η μέση ταχύτητα της αντίδρασης προσεγγίζει την στιγμιαία όταν το χρονικό διάστημα Δt γίνεται πολύ μικρό.

A B χρόνος ταχύτητα = - D[A] Dt ταχύτητα = D[B] Dt D[B] Dt D[A] - =

2Ν2O5 (g) 4NO2(g) + O2(g) Κατά την παραπάνω αντίδραση η συγκέντρωση του οξυγόνου αυξάνεται με την πάροδο του χρόνου. Η στιγμιαία ταχύτητα σε δεδομένη χρονική στιγμή υπολογίζεται από την κλίση της εφαπτομένης στο σημείο της καμπύλης που αντιστοιχεί στο χρόνο αυτό. ταχύτητα = D[Ο2] Dt

Br2 (aq) + HCOOH (aq) 2Br- (aq) + 2H+ (aq) + CO2 (g) κλίση της εφαπτομένης κλίση της εφαπτομένης κλίση της εφαπτομένης = - [Br2]τελική – [Br2]αρχική tτελικός - tαρχικός μέση ταχύτητα D[Br2] Dt = - 0,00296 – 0,0120 400,0 – 0,0 = 2,26·10-5 Μ/s Στιγμιαία ταχύτητα = ταχύτητα σε δεδομένη χρονική στιγμή

Ταχύτητες αντιδράσεων και Στοιχειομετρία A B ταχύτητα = - D[A] Dt = D[B] Εξαφανίζεται 1 mole από το A για κάθε mole του B που σχηματίζεται Παράδειγμα O3(g) + NO(g) ® NO2(g) + O2(g) ταχύτητα = - D[Ο3] Dt = - D[ΝΟ] Dt = D[ΝΟ2] Dt = D[Ο2] Dt

Ταχύτητες αντιδράσεων και Στοιχειομετρία 2A B ταχύτητα = - D[A] Dt ≠ D[B] Εξαφανίζονται 2 moles από το A για κάθε mole του B που σχηματίζεται = D[B] Dt ταχύτητα = - D[A] 1 2 Παράδειγμα 2 NOCl (g)  2 NO + 1 Cl2 (g) ταχύτητα = - D[NOCl] Dt 1 2 = D[C] Dt 1 2 = D[Cl2] Dt

Ταχύτητες αντιδράσεων και Στοιχειομετρία Γενική περίπτωση a A + b B c C + d D ταχύτητα = - D[A] Dt 1 a = - D[B] Dt 1 b = D[C] Dt 1 c = D[D] Dt 1 d Παράδειγμα Γράψτε την εξίσωση της ταχύτητας για την αντίδραση: CH4 (g) + 2O2 (g) CO2 (g) + 2H2O (g) ταχύτητα = - D[CH4] Dt = - D[O2] Dt 1 2 = D[CO2] Dt = D[H2O] Dt 1 2

Ο νόμος της ταχύτητας a A + b B c C + d D Ταχύτητα = k [A]x[B]y Ο νόμος της ταχύτητας εκφράζει την εξάρτιση της ταχύτητας της αντίδρασης από τις συγκεντρώσεις των αντιδρώντων ουσιών. a A + b B c C + d D Ταχύτητα = k [A]x[B]y Η αντίδραση είναι x τάξης ως προς το A Η αντίδραση είναι y τάξης ως προς το B Η αντίδραση είναι (x + y) τάξης συνολικά

Ο νόμος της ταχύτητας Ο νόμος της ταχύτητας προσδιορίζεται πάντοτε πειραματικά. Η τάξη της αντίδρασης καθορίζεται πάντοτε από τους εκθέτες των συγκεντρώσεων των αντιδρώντων στο νόμο της ταχύτητας. Η τάξη ως προς ένα αντιδρών δεν συνδέεται με τον στοιχειομετρικό συντελεστή του αντιδρώντος στην εξίσωση της χημικής αντίδρασης. F2 (g) + 2ClO2 (g) 2FClO2 (g) 1 ταχύτητα = k [F2][ClO2]

Ο νόμος της ταχύτητας Όταν οι εκθέτες των συγκεντρώσεων των αντιδρώντων στο νόμο της ταχύτητας συμπίπτουν με τους στοιχειομετρικούς συντελεστές των αντιδρώντων στην εξίσωση της χημικής αντίδρασης, τότε η αντίδραση είναι δυνατόν να πραγματοποιείται σε ένα στάδιο, δηλαδή να μην έχει μηχανισμό. Όταν οι εκθέτες των συγκεντρώσεων των αντιδρώντων στο νόμο της ταχύτητας δεν συμπίπτουν με τους στοιχειομετρικούς συντελεστές των αντιδρώντων στην εξίσωση της χημικής αντίδρασης, τότε η αντίδραση πραγματοποιείται σε περισσότερα από ένα στάδιο, δηλαδή να έχει μηχανισμό.

2N2O5(g)  4NO2(g) + O2(g) Ο πειραματικά προσδιοριζόμενος νόμος της ταχύτητας για την αντίδραση είναι: Ο πειραματικά προσδιοριζόμενος εκθέτης του [N2O5] δεν συμφωνεί με τον στοιχειομετρικό συντελεστή της αντίδρασης για το αντιδρών, άρα η αντίδραση έχει μηχανισμό, ο οποίος δίδεται στο παραπλεύρως σχήμα.

Αντιδράσεις Πρώτης Τάξης ταχύτητα = - D[A] Dt A προϊόντα ταχύτητα = k [A] D[A] Dt = k [A] - ταχύτητα [A] M/s M = k = = 1/s or s-1 [A] είναι η συγκέντρωση του A σε χρόνο t [A]0 είναι η συγκέντρωση του A σε χρόνο t=0 [A] = [A]0exp(-kt) ln[A] = ln[A]0 - kt

Ταχύτητα της αντίδρασης του θειοθειϊκού νατρίου με υδροχλωρικό οξύ Ταχύτητα της αντίδρασης του θειοθειϊκού νατρίου με υδροχλωρικό οξύ

Εισαγωγή Ο σκοπός αυτής της άσκησης είναι να διερευνήσει την επίδραση της συγκέντρωσης του θειοθειϊκού νατρίου στην ταχύτητα της αντίδρασής του με υδροχλωρικό οξύ. Η μέση ταχύτητα της αντίδρασης, η οποία παράγει στερεό θείο, προκύπτει από τη μέτρηση του χρόνου που απαιτείται, ώστε το μίγμα της αντίδρασης να καταστεί αδιαφανές. Τα αποτελέσματα θα αναλυθούν γραφικά για να καθοριστεί η τάξη της αντίδρασης, δηλαδή η μαθηματική σχέση μεταξύ της συγκέντρωσης των αντιδρώντων και της ταχύτητας.

Εισαγωγή Το θειοθειϊκό νάτριο αντιδρά με υδροχλωρικό οξύ για να σχηματίσει θείο και διοξείδιο του θείου σύμφωνα με την αντίδραση: Na2S2O3(aq) + 2HCl(aq) → S(s) + SO2(g) + 2NaCl(aq) Ο νόμος της ταχύτητας για την αντίδραση είναι: ταχύτητα = k[Na2S2O3]x[HCl]y Στην άσκηση αυτή θα κρατήσουμε την [HCl] σταθερή προκειμένου να διαπιστώσουμε πως εξαρτάται η ταχύτητα της αντίδρασης από την [Na2S2O3]. Με τον τρόπο αυτό θα προσδιορίσουμε την τάξη της αντίδρασης ως προς το αντιδρών Na2S2O3. Με ανάλογο τρόπο είναι δυνατόν να προσδιοριστεί η τάξη της αντίδρασης ως προς το αντιδρών HCl.

Αντιδραστήρια και Σκεύη Διάλυμα υδροχλωρικού οξέος, HCl, 2 M Διάλυμα θειοθειϊκού νατρίου, Na2S2O3, 0,2 M Απιονισμένο νερό Κωνικές φιάλες όγκου 250mL Ογκομετρικοί κύλινδροι όγκου 50 ή 100mL Ογκομετρικοί κύλινδροι όγκου 25mL Ποτήρια ζέσεως όγκου 250mL και 50mL Διηθητικό χαρτί με ζωγραφισμένο σταυρό ( + ) Χρονόμετρο

Διαδικασία 1. Αριθμήστε έξι κωνικές φιάλες των 250mL. 2. Με την βοήθεια των ογκομετρικών κυλίνδρων προσθέστε την ποσότητα του διαλύματος θειοθειϊκού νατρίου και απιονισμένου νερού σύμφωνα με τον παρακάτω πίνακα. ΠΡΟΣΟΧΗ! Χρησιμοποιήστε διαφορετικούς κυλίνδρους για το νερό και το διάλυμα του θειοθειϊκού νατρίου. 3. Υπολογίστε τις συγκεντρώσεις του θειοθειϊκού νατρίου σε κάθε κωνική φιάλη και συμπληρώστε τα αντίστοιχα κελιά του πίνακα.

Διαδικασία 5. Τοποθετήστε την φιάλη Νο1 επάνω στο διηθητικό χαρτί στο οποίο έχει σημειωθεί ένα (+) ή (x). 6. Προσθέστε στη φιάλη 5,0 mL 2 M υδροχλωρικό οξύ, με μια κίνηση, αναδεύστε τη φιάλη και θέστε αμέσως σε λειτουργία το χρονόμετρο. 7. Σταματήστε το χρονόμετρο όταν το μαύρο (+) ή (x)του διηθητικού χαρτιού δεν είναι πλέον ορατό καθώς το παρατηρείτε από επάνω, διαμέσου του διαλύματος. 8. Καταγράψτε το χρόνο σε δευτερόπλεπτα στην αντίστοιχη θέση του πίνακα. 9. Επαναλάβετε τα βήματα 5 έως 9 με τις κωνικές φιάλες Νο2 έως Νο6. 10. Υπολογίστε τη μέση ταχύτητα της αντίδρασης από το πηλίκο 1/χρόνος για κάθε κωνική φιάλη και συμπληρώστε τις αντίστοιχες θέσεις του πίνακα.

Διαδικασία

Διαδικασία Σχεδιάστε το διάγραμμα της μεταβολής του χρόνου αντίδρασης (Y) ως προς τη συγκέντρωση (X) και υπολογίστε τη στιγμιαία ταχύτητα της αντίδρασης από το αντίστροφο της κλίσης της εφαπτομένης, [(κλίση)-1], σε χρόνο t = 60s. Σχεδιάστε το διάγραμμα της μεταβολής της ταχύτητας της αντίδρασης (χρόνος-1) (Y) ως προς τη συγκέντρωσης (X). Από τη μορφή του διαγράμματος εξετάστε αν η αντίδραση είναι πρώτης τάξεως (x=1) ως προς το θειοθειϊκό νάτριο.

Συζήτηση Η κινητική της αντίδρασης μπορεί να αναλυθεί με γραφική παράσταση τόσο του χρόνου αντίδρασης όσο και του 1 / χρόνο αντίδρασης ως προς τη συγκέντρωση του Na2S2O3. Η γραφική παράσταση του χρόνου έναντι της συγκέντρωσης δίνει καμπύλη γραμμή, η οποία τείνει να γίνει παράλληλη με τον άξονα των Χ. Η αντίδραση επιβραδύνεται καθώς η συγκέντρωση του αντιδρώντος ελαττώνεται. Η ταχύτητα της αντίδρασης είναι αντιστρόφως ανάλογη με το χρόνο αντίδρασης. Αν η γραφική παράσταση (χρόνος-1) έναντι της συγκέντρωσης του Na2S2O3δίνει μια ευθεία γραμμή, τότε η ταχύτητα είναι ευθέως ανάλογος προς την συγκέντρωση, και άρα είναι πρώτης τάξεως (x=1) ως προς τη συγκέντρωση του θειοθειϊκού νατρίου.

Τέλος Ενότητας

Σημειώματα

Σημείωμα Αναφοράς Copyright Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Αθήνας, Χριστίνα Φούντζουλα 2014. Χριστίνα Φούντζουλα. «Ανόργανη Χημεία (Ε). Ενότητα 9: Κινητική Χημικών Αντιδράσεων». Έκδοση: 1.0. Αθήνα 2014. Διαθέσιμο από τη δικτυακή διεύθυνση: ocp.teiath.gr.

Σημείωμα Αδειοδότησης Το παρόν υλικό διατίθεται με τους όρους της άδειας χρήσης Creative Commons Αναφορά, Μη Εμπορική Χρήση Παρόμοια Διανομή 4.0 [1] ή μεταγενέστερη, Διεθνής Έκδοση. Εξαιρούνται τα αυτοτελή έργα τρίτων π.χ. φωτογραφίες, διαγράμματα κ.λ.π., τα οποία εμπεριέχονται σε αυτό. Οι όροι χρήσης των έργων τρίτων επεξηγούνται στη διαφάνεια «Επεξήγηση όρων χρήσης έργων τρίτων». Τα έργα για τα οποία έχει ζητηθεί άδεια αναφέρονται στο «Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων». [1] http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ Ως Μη Εμπορική ορίζεται η χρήση: που δεν περιλαμβάνει άμεσο ή έμμεσο οικονομικό όφελος από την χρήση του έργου, για το διανομέα του έργου και αδειοδόχο που δεν περιλαμβάνει οικονομική συναλλαγή ως προϋπόθεση για τη χρήση ή πρόσβαση στο έργο που δεν προσπορίζει στο διανομέα του έργου και αδειοδόχο έμμεσο οικονομικό όφελος (π.χ. διαφημίσεις) από την προβολή του έργου σε διαδικτυακό τόπο Ο δικαιούχος μπορεί να παρέχει στον αδειοδόχο ξεχωριστή άδεια να χρησιμοποιεί το έργο για εμπορική χρήση, εφόσον αυτό του ζητηθεί.

Επεξήγηση όρων χρήσης έργων τρίτων Δεν επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου, παρά μόνο εάν ζητηθεί εκ νέου άδεια από το δημιουργό. © διαθέσιμο με άδεια CC-BY Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου και η δημιουργία παραγώγων αυτού με απλή αναφορά του δημιουργού. διαθέσιμο με άδεια CC-BY-SA Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού, και διάθεση του έργου ή του παράγωγου αυτού με την ίδια άδεια. διαθέσιμο με άδεια CC-BY-ND Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού. Δεν επιτρέπεται η δημιουργία παραγώγων του έργου. διαθέσιμο με άδεια CC-BY-NC Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού. Δεν επιτρέπεται η εμπορική χρήση του έργου. Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού και διάθεση του έργου ή του παράγωγου αυτού με την ίδια άδεια. Δεν επιτρέπεται η εμπορική χρήση του έργου. διαθέσιμο με άδεια CC-BY-NC-SA διαθέσιμο με άδεια CC-BY-NC-ND Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού. Δεν επιτρέπεται η εμπορική χρήση του έργου και η δημιουργία παραγώγων του. διαθέσιμο με άδεια CC0 Public Domain Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου, η δημιουργία παραγώγων αυτού και η εμπορική του χρήση, χωρίς αναφορά του δημιουργού. Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου, η δημιουργία παραγώγων αυτού και η εμπορική του χρήση, χωρίς αναφορά του δημιουργού. διαθέσιμο ως κοινό κτήμα χωρίς σήμανση Συνήθως δεν επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου.

Διατήρηση Σημειωμάτων Οποιαδήποτε αναπαραγωγή ή διασκευή του υλικού θα πρέπει να συμπεριλαμβάνει: το Σημείωμα Αναφοράς το Σημείωμα Αδειοδότησης τη δήλωση Διατήρησης Σημειωμάτων το Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων (εφόσον υπάρχει) μαζί με τους συνοδευόμενους υπερσυνδέσμους.

Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στo πλαίσιo του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας» έχει χρηματοδοτήσει μόνο την αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.