Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Συλλογή δεδομένων Μια κύρια πρωτογενής πηγή συλλογής στοιχείων είναι η διενέργεια πληθυσμιακών ερευνών Μια κύρια πρωτογενής πηγή συλλογής στοιχείων είναι.
Advertisements

Εφαρμογές Στατιστικής στην Τεχνολογία Τροφίμων (Θ) Ενότητα 2: Πληθυσμός και δείγμα - Δειγματοληπτικές μέθοδοι και δειγματοληπτικό σφάλμα Δρ.Ευσταθία Παπαγεωργίου,
Η αξιολόγηση της ψυχικής υγείας 1/2
Αξιολόγηση επενδύσεων
Στόχος Να υπάρχει ποικιλία στην τροφή για
Ανάγκες των ασθενών Φυσικές ανάγκες
Μικρή ανασκόπηση….
Συσκευασία υπό πίεση 1/2 Δοχείο συσκευασίας, βαλβίδα, Βυθιζόμενος σωλήνας, προωθητικό. Δοχείο Λευκοσίδηρος (σίδηρος με κασσίτερο), Αλουμίνιο (εσωτερικά.
Συνείδηση Επίπεδα Προϋποθέσεις καλής λειτουργίας Διαταραχές.
Ανατρίψεις Εν τω βάθει θωπείες
Κεντρικός τομέας κάτω γνάθου
Βασικά χαρακτηριστικά επιστήμης 1/2
Προδιαγραφές Αναλυτική περιγραφή μαθήματος
Πρωτεΐνες και αμινοξέα
Α. Αρχή της προτεραιότητας
Περιεχόμενα Καρτεσιανό Σύστημα Συντεταμένων,
Η προσωπική αλλαγή 1/17 Το άτομο που εμπλέκεται στην εξάρτηση από παράνομες ψυχότροπες ουσίες για μεγάλο χρονικό διάστημα θέτει σε σοβαρό κίνδυνο τη.
Υπολογισμός ροής χορήγησης ενδοφλέβιων διαλυμάτων
Η ανάγκη χρήσης μεταβλητών
Βιοηθική Κατά το δεύτερο ήμισυ του προηγούμενου αιώνα αναπτύχθηκε μια νέα τεχνολογία, η Βιοτεχνολογία, βασισμένη στην απίστευτα γοργή ανάπτυξη των Μοριακών.
Δραστηριότητες Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας 1/2
Η θεωρητική βάση της εργασίας με την οικογένεια 1/2
Συνέντευξη Συζήτηση με σκόπιμο στόχο τον οποίο οι συμμετέχοντες αποδέχονται. Η συνέντευξη μοιάζει με τη συζήτηση: Περιλαμβάνουν λεκτική και μη λεκτική.
Ανάλυση Συστημάτων Μακροχρόνιας Φροντίδας (Θ)
Η έμβια ύλη αναπαράγεται
Ψυχική Υγεία - Ψυχική Νόσος - Φυσιολογικότητα (Ορισμός, κριτήρια, βασικές έννοιες) (Ι) Α. Ψυχική Υγεία Σύμφωνα με την Παγκόσμια Οργάνωση Υγείας σαν "ψυχική.
ΣΥΣΤΗΜΑ ΥΓΕΙΑΣ Σύστημα Παραγωγής Διανομής Σύστημα Διεύθυνσης
Αρχή του αρχειακού δεσμού
Σχέδιο ναυπηγικών γραμμών: Νομείς
Βιολογία Ενότητα 11: Κυτταρική επικοινωνία Αναστασία Κανέλλου,
Διατροφή γυναίκας, παιδιού
Φροντίδα μετά την αιμοληψία 1/3
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ & ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ Οικονομικά Εργαλεία & Περιβαλλοντική Προστασία στην Ελλάδα ΜΑΘΗΜΑ 10.
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Διατροφή Ενότητα 22: Διατροφή και άθληση
Βασικές κλινικές δεξιότητες (Ε)
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Μελάνια και επικαλυπτικά (Ε)
Αξιολόγηση επενδύσεων
Υπηρεσίες Πληροφόρησης
Δίκαιο Επιχειρήσεων ΙΙ
Αισθητική Σώματος Ι (Ε)
Αξιολόγηση επενδύσεων
Διατροφή-Διαιτολογία
Σύσταση και Ανάλυση Γλευκών και Οίνων (Θ)
Πολιτική πληροφόρησης
Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας
Τεχνικές Μάλαξης (Ε) Ενότητα 13: Αυχενική μοίρα – Εφαρμογές
Ψυχιατρική Ενότητα 6: Οριακή σύγκρουση Ευάγγελος Γ. Παπαγεωργίου
Αισθητική Σώματος Ι (Ε)
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Διατροφή-Διαιτολογία
Ψυχιατρική Ενότητα 8: Μηχανισμοί άμυνας Ευάγγελος Γ. Παπαγεωργίου
Εικαστικές συνθέσεις - Χρώμα στο χώρο
Τεχνικές Μάλαξης (Ε) Ενότητα 6: Κάτω άκρο - Εφαρμογές
Διατροφή-Διαιτολογία
Διατροφή-Διαιτολογία
Διατροφή γυναίκας, παιδιού
Ψυχιατρική Ενότητα 4: Συνέχεια ψυχικών λειτουργιών
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Τεχνικές Μάλαξης (Ε) Ενότητα 12: Πρόσωπο – Εφαρμογές
Eιδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων - E
ΤΕΙ Αθήνας Βιοστατιστική (Θ)
Μελάνια και επικαλυπτικά (Ε)
Λιθογραφία – Όφσετ (Θ) Ενότητα 9: Καινοτομίες στις τεχνολογίες όφσετ
Μέθοδοι προσωρινής αποτρίχωσης
Ειδική Κοσμητολογία (Θ)
Eιδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων -Θ
Εφαρμοσμένη Ενζυμολογία (Θ)
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας Βιοστατιστική (Θ) Ενότητα 2: Πληθυσμός και δείγμα - Δειγματοληπτικές μέθοδοι και δειγματοληπτικό σφάλμα Δρ.Ευσταθία Παπαγεωργίου, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Τμήμα Ιατρικών Εργαστηρίων Το περιεχόμενο του μαθήματος διατίθεται με άδεια Creative Commons εκτός και αν αναφέρεται διαφορετικά Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.

Συλλογή δεδομένων Μια κύρια πρωτογενής πηγή συλλογής στοιχείων είναι η διενέργεια πληθυσμιακών ερευνών Π.χ. απογραφικών ή δειγματοληπτικών.

Μέθοδοι συλλογής δεδομένων 1/2 Οι κυριότεροι τρόποι συλλογής των πληροφοριών είναι οι ακόλουθοι: Ταχυδρομικά, η μέθοδος αυτή έχει μικρό κόστος, αλλά απαντά συνήθως πολύ μικρό ποσοστό ερωτώμενων (20- 40%). Τηλεφωνικά, έχει και αυτή η μέθοδος μικρό κόστος και εύκολο τρόπο επιλογής τυχαίου δείγματος, π.χ. τυχαίοι αριθμοί από τηλεφωνικό κατάλογο, όμως πρέπει να γίνεται προσεκτικά και σε ώρες που να μην είναι ενοχλητικές για τους ερωτώμενους. Συνήθως ανταποκρίνεται το 60-80% των ερωτώμενων, αλλά πολλές φορές οι απαντήσεις είναι μικρής εγκυρότητας.

Μέθοδοι συλλογής δεδομένων 2/2 Συνέντευξη, ίσως ο πιο ασφαλής τρόπος αλλά με μεγάλο κόστος. Οι ερευνητές επίσης πρέπει να είναι κατάλληλα καταρτισμένοι για την επιτυχή διεξαγωγή της έρευνας. Συνήθως ανταποκρίνεται το 70-80% των ερωτώμενων. Συνδυασμός των παραπάνω μεθόδων, η μέθοδος αυτή είναι δαπανηρή αλλά δίνει τα καλύτερα αποτελέσματα και με την μικρότερη πιθανότητα σφάλματος.

Η απογραφή Η μέθοδος της απογραφής στηρίζεται στη συγκέντρωση στοιχείων από όλες τις μονάδες ενός πληθυσμού που ενδιαφέρει στη συγκεκριμένη έρευνα. Επειδή το σύνολο των ερωτώμενων είναι μεγάλο, παράλληλα με το μεγάλο πλήθος των μεταβλητών που εξετάζονται, η μέθοδος αυτή απαιτεί μεγάλο χρόνο και πολύ μεγάλο κόστος για την συλλογή των στοιχείων και την εξαγωγή συμπερασμάτων. Έτσι συχνά οι ερευνητές καταφεύγουν στη διαδικασία της δειγματοληψίας, που κρύβει και μεγαλύτερο σφάλμα.

Σημαντικοί στατιστικοί όροι 1/2 Πληθυσμός: Το σύνολο που περιλαμβάνει όλες τις μετρήσεις του υπό μελέτη χαρακτηριστικού. Δείγμα: Ένα υποσύνολο του πληθυσμού.

Σημαντικοί στατιστικοί όροι 2/2 Πληθυσμός Στόχος: Ο υπό μελέτη πληθυσμός/ στον οποίο ο ερευνητής θέλει να γενικεύσει τα αποτελέσματά του. Απλό στοιχείο: Κάθε στοιχείο του πληθυσμού. Δειγματοληπτική μονάδα: Η μικρότερη μονάδα από την οποία μπορεί να επιλεγεί το δείγμα. Δειγματοληπτικό πλαίσιο Το σύνολο των δειγματοληπτικών μονάδων. Τρόπος Δειγματοληψίας Μέθοδος επιλογής δείγματος από το δειγματοληπτικό πλαίσιο.

Για ποιο λόγο παίρνουμε δείγμα; Όταν θέλουμε να εξάγουμε πληροφορία για μεγάλους πληθυσμούς Μείωση κόστους Ελαχιστοποίηση χρόνου Όταν είναι αδύνατο να μελετήσουμε ολόκληρο τον πληθυσμό

Τύποι δειγματοληψίας Μη πιθανοθεωρητικά δείγματα Πιθανοθεωρητικά δείγματα

Δειγματοληψία 1/2 Όμως αν δεν πραγματοποιηθεί με σωστές μεθόδους τότε υπάρχει μεγάλος κίνδυνος εξαγωγής λανθασμένων συμπερασμάτων. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα λανθασμένης εκλογής δείγματος ήταν η Αμερικάνικες προεδρικές εκλογές του 1936 όπου η πρόβλεψη οδήγησε σε πλήρη αποτυχία γιατί το δείγμα επιλέχθηκε από τους τηλεφωνικούς καταλόγους οι οποίοι την εποχή εκείνη περιείχαν μόνο τις “ανώτερες” κοινωνικές τάξεις που διέθεταν τηλέφωνο. Καθώς η αναγκαιότητα για δειγματοληπτικές έρευνες είναι μεγάλη, αυτές θα πρέπει να πραγματοποιούνται με κατάλληλο τρόπο ώστε τα αποτελέσματα να γενικεύονται για όλο τον πληθυσμό. Να είναι δηλαδή αντιπροσωπευτικά για τον υπό μελέτη πληθυσμό.

Δειγματοληψία 2/2 Από τις πιο συχνά εφαρμόσιμες μεθόδους συλλογής δεδομένων είναι η δειγματοληψία, η οποία ορίζεται ως η μερική απογραφή σε ένα υποσύνολο του πληθυσμού το δείγμα. Εξαιτίας των πρακτικών δυσκολιών που εμπεριέχει η απογραφή, οι ερευνητές καταφεύγουν συχνά στις δειγματοληπτικές έρευνες.

Μη πιθανοθεωρητικά δείγματα 1/2 Βολικά δείγματα (ευκολία πρόσβασης) Δειγματοληψία χιονοστοιβάδας (το φίλο του φίλου κλπ) Σκόπιμη δειγματοληψία (Επιλέγουμε ότι νομίζουμε κατάλληλο για την έρευνα) Δειγματοληψία ποσόστωσης

Μη πιθανοθεωρητικά δείγματα 2/2 Η πιθανότητα επιλογής παραμένει άγνωστη. Είναι φθηνότερα αλλά αδυνατούν να δώσουν γενικευμένα συμπεράσματα. Δυνητικά μεροληπτικά.

Πιθανοθεωρητικά δείγματα Τυχαία δειγματοληψία Κάθε μονάδα έχει μια γνωστή πιθανότητα επιλογής. Επιτρέπουν: Γενικεύσεις. Δοκιμασία υποθέσεων.

Συμπερασματικά Τα πιθανοθεωρητικά δείγματα είναι τα καλύτερα Εξασφαλίζουν: Αντιπροσωπευτικότητα Ακρίβεια

Μέθοδοι Δειγματοληψίας (πιθανοθεωρητικής) Μέθοδοι Δειγματοληψίας (πιθανοθεωρητικής) Απλή τυχαία δειγματοληψία Συστηματική δειγματοληψία Στρωματοποιημένη δειγματοληψία Πολυσταδιακή δειγματοληψία

Simple random sampling

Table of random numbers 6 8 4 2 5 7 9 5 4 1 2 5 6 3 2 1 4 0 5 8 2 0 3 2 1 5 4 7 8 5 9 6 2 0 2 4 3 6 2 3 3 3 2 5 4 7 8 9 1 2 0 3 2 5 9 8 5 2 6 3 0 1 7 4 2 4 5 0 3 6 8 6

Systematic sampling

Δειγματοληπτικά σφάλματα Συστηματικά σφάλματα Μη δειγματοληπτικά σφάλματα

Precision Cost

Τέλος Ενότητας

Σημειώματα

Σημείωμα Αναφοράς Copyright Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Αθήνας, Ευσταθία Παπαγεωργίου 2014. Ευσταθία Παπαγεωργίου. «Βιοστατιστική (Θ). Ενότητα 2: Πληθυσμός και δείγμα - Δειγματοληπτικές μέθοδοι και δειγματοληπτικό σφάλμα». Έκδοση: 1.0. Αθήνα 2014. Διαθέσιμο από τη δικτυακή διεύθυνση: ocp.teiath.gr.

Σημείωμα Αδειοδότησης Το παρόν υλικό διατίθεται με τους όρους της άδειας χρήσης Creative Commons Αναφορά, Μη Εμπορική Χρήση Παρόμοια Διανομή 4.0 [1] ή μεταγενέστερη, Διεθνής Έκδοση. Εξαιρούνται τα αυτοτελή έργα τρίτων π.χ. φωτογραφίες, διαγράμματα κ.λ.π., τα οποία εμπεριέχονται σε αυτό. Οι όροι χρήσης των έργων τρίτων επεξηγούνται στη διαφάνεια «Επεξήγηση όρων χρήσης έργων τρίτων». Τα έργα για τα οποία έχει ζητηθεί και δοθεί άδεια αναφέρονται στο «Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων». [1] http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ Ως Μη Εμπορική ορίζεται η χρήση: που δεν περιλαμβάνει άμεσο ή έμμεσο οικονομικό όφελος από την χρήση του έργου, για το διανομέα του έργου και αδειοδόχο που δεν περιλαμβάνει οικονομική συναλλαγή ως προϋπόθεση για τη χρήση ή πρόσβαση στο έργο που δεν προσπορίζει στο διανομέα του έργου και αδειοδόχο έμμεσο οικονομικό όφελος (π.χ. διαφημίσεις) από την προβολή του έργου σε διαδικτυακό τόπο Ο δικαιούχος μπορεί να παρέχει στον αδειοδόχο ξεχωριστή άδεια να χρησιμοποιεί το έργο για εμπορική χρήση, εφόσον αυτό του ζητηθεί.

Επεξήγηση όρων χρήσης έργων τρίτων Δεν επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου, παρά μόνο εάν ζητηθεί εκ νέου άδεια από το δημιουργό. © διαθέσιμο με άδεια CC-BY Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου και η δημιουργία παραγώγων αυτού με απλή αναφορά του δημιουργού. διαθέσιμο με άδεια CC-BY-SA Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού, και διάθεση του έργου ή του παράγωγου αυτού με την ίδια άδεια. διαθέσιμο με άδεια CC-BY-ND Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού. Δεν επιτρέπεται η δημιουργία παραγώγων του έργου. διαθέσιμο με άδεια CC-BY-NC Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού. Δεν επιτρέπεται η εμπορική χρήση του έργου. Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού. και διάθεση του έργου ή του παράγωγου αυτού με την ίδια άδεια Δεν επιτρέπεται η εμπορική χρήση του έργου. διαθέσιμο με άδεια CC-BY-NC-SA διαθέσιμο με άδεια CC-BY-NC-ND Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού. Δεν επιτρέπεται η εμπορική χρήση του έργου και η δημιουργία παραγώγων του. διαθέσιμο με άδεια CC0 Public Domain Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου, η δημιουργία παραγώγων αυτού και η εμπορική του χρήση, χωρίς αναφορά του δημιουργού. Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου, η δημιουργία παραγώγων αυτού και η εμπορική του χρήση, χωρίς αναφορά του δημιουργού. διαθέσιμο ως κοινό κτήμα χωρίς σήμανση Συνήθως δεν επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου.

Διατήρηση Σημειωμάτων Οποιαδήποτε αναπαραγωγή ή διασκευή του υλικού θα πρέπει να συμπεριλαμβάνει: το Σημείωμα Αναφοράς το Σημείωμα Αδειοδότησης τη δήλωση Διατήρησης Σημειωμάτων το Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων (εφόσον υπάρχει) μαζί με τους συνοδευόμενους υπερσυνδέσμους.

Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στo πλαίσιo του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθηνών» έχει χρηματοδοτήσει μόνο την αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.