Διατροφή-Διαιτολογία

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Διατροφή-Διαιτολογία Ενότητα 10: Μεταβολισμός των θρεπτικών συστατικών Αναστασία Κανέλλου, καθηγήτρια Τμήμα Αισθητικής και Κοσμητολογίας Ανοικτά Ακαδημαϊκά.
Advertisements

Η αξιολόγηση της ψυχικής υγείας 1/2
Αξιολόγηση επενδύσεων
Στόχος Να υπάρχει ποικιλία στην τροφή για
Ανάγκες των ασθενών Φυσικές ανάγκες
Μικρή ανασκόπηση….
Συσκευασία υπό πίεση 1/2 Δοχείο συσκευασίας, βαλβίδα, Βυθιζόμενος σωλήνας, προωθητικό. Δοχείο Λευκοσίδηρος (σίδηρος με κασσίτερο), Αλουμίνιο (εσωτερικά.
Συνείδηση Επίπεδα Προϋποθέσεις καλής λειτουργίας Διαταραχές.
Ανατρίψεις Εν τω βάθει θωπείες
Κεντρικός τομέας κάτω γνάθου
Βασικά χαρακτηριστικά επιστήμης 1/2
Προδιαγραφές Αναλυτική περιγραφή μαθήματος
Πρωτεΐνες και αμινοξέα
Α. Αρχή της προτεραιότητας
Περιεχόμενα Καρτεσιανό Σύστημα Συντεταμένων,
Η προσωπική αλλαγή 1/17 Το άτομο που εμπλέκεται στην εξάρτηση από παράνομες ψυχότροπες ουσίες για μεγάλο χρονικό διάστημα θέτει σε σοβαρό κίνδυνο τη.
Υπολογισμός ροής χορήγησης ενδοφλέβιων διαλυμάτων
Η ανάγκη χρήσης μεταβλητών
Βιοηθική Κατά το δεύτερο ήμισυ του προηγούμενου αιώνα αναπτύχθηκε μια νέα τεχνολογία, η Βιοτεχνολογία, βασισμένη στην απίστευτα γοργή ανάπτυξη των Μοριακών.
Δραστηριότητες Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας 1/2
Η θεωρητική βάση της εργασίας με την οικογένεια 1/2
Συνέντευξη Συζήτηση με σκόπιμο στόχο τον οποίο οι συμμετέχοντες αποδέχονται. Η συνέντευξη μοιάζει με τη συζήτηση: Περιλαμβάνουν λεκτική και μη λεκτική.
Ανάλυση Συστημάτων Μακροχρόνιας Φροντίδας (Θ)
Η έμβια ύλη αναπαράγεται
Προσαρμογή Το νεογνό προσαρμόζεται στην πρόσληψη τροφής από το στόμα
Ψυχική Υγεία - Ψυχική Νόσος - Φυσιολογικότητα (Ορισμός, κριτήρια, βασικές έννοιες) (Ι) Α. Ψυχική Υγεία Σύμφωνα με την Παγκόσμια Οργάνωση Υγείας σαν "ψυχική.
ΣΥΣΤΗΜΑ ΥΓΕΙΑΣ Σύστημα Παραγωγής Διανομής Σύστημα Διεύθυνσης
Αρχή του αρχειακού δεσμού
Σχέδιο ναυπηγικών γραμμών: Νομείς
Βιολογία Ενότητα 11: Κυτταρική επικοινωνία Αναστασία Κανέλλου,
Διατροφή γυναίκας, παιδιού
Φροντίδα μετά την αιμοληψία 1/3
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ & ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ Οικονομικά Εργαλεία & Περιβαλλοντική Προστασία στην Ελλάδα ΜΑΘΗΜΑ 10.
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Διατροφή Ενότητα 22: Διατροφή και άθληση
Βασικές κλινικές δεξιότητες (Ε)
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Διατροφή- Διαιτολογία
Μελάνια και επικαλυπτικά (Ε)
Αξιολόγηση επενδύσεων
Υπηρεσίες Πληροφόρησης
Αισθητική Σώματος Ι (Ε)
Αξιολόγηση επενδύσεων
Διατροφή-Διαιτολογία
Σύσταση και Ανάλυση Γλευκών και Οίνων (Θ)
Πολιτική πληροφόρησης
Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας
Τεχνικές Μάλαξης (Ε) Ενότητα 13: Αυχενική μοίρα – Εφαρμογές
Ψυχιατρική Ενότητα 6: Οριακή σύγκρουση Ευάγγελος Γ. Παπαγεωργίου
Αισθητική Σώματος Ι (Ε)
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Διατροφή-Διαιτολογία
Ψυχιατρική Ενότητα 8: Μηχανισμοί άμυνας Ευάγγελος Γ. Παπαγεωργίου
Εικαστικές συνθέσεις - Χρώμα στο χώρο
Τεχνικές Μάλαξης (Ε) Ενότητα 6: Κάτω άκρο - Εφαρμογές
Διατροφή-Διαιτολογία
Διατροφή-Διαιτολογία
Διατροφή γυναίκας, παιδιού
Ψυχιατρική Ενότητα 4: Συνέχεια ψυχικών λειτουργιών
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Τεχνικές Μάλαξης (Ε) Ενότητα 12: Πρόσωπο – Εφαρμογές
Eιδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων - E
Πρόσθετες Ύλες Ενότητα 9: Ουσίες ενίσχυσης θρεπτικής αξίας τροφίμων
Μελάνια και επικαλυπτικά (Ε)
Λιθογραφία – Όφσετ (Θ) Ενότητα 9: Καινοτομίες στις τεχνολογίες όφσετ
Μέθοδοι προσωρινής αποτρίχωσης
Ειδική Κοσμητολογία (Θ)
Eιδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων -Θ
Εφαρμοσμένη Ενζυμολογία (Θ)
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Διατροφή-Διαιτολογία Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας Διατροφή-Διαιτολογία Ενότητα 10: Μεταβολισμός των θρεπτικών συστατικών Αναστασία Κανέλλου, καθηγήτρια Τμήμα Ιατρικών Εργαστηρίων Το περιεχόμενο του μαθήματος διατίθεται με άδεια Creative Commons εκτός και αν αναφέρεται διαφορετικά Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.

Μεταβολικές διαδικασίες Πολυάριθμες αναβολικές και καταβολικές διαδικασίες συμβαίνουν στα θρεπτικά συστατικά Διαδικασίες συνδεδεμένες με ή χωρίς έκλυση ή κατανάλωση ενέργειας

Μεταβολισμός υδατανθράκων Ορμόνες του παγκρέατος: Ινσουλίνη: Στέλνει τη γλυκόζη από αίμα στους ιστούς Γλυκαγόνη: Σχηματισμό γλυκόζης από αμινοξέα ή γλυκογόνο Φυσιολογικές τιμές γλυκόζης στο αίμα: 80-120 mg/100ml σε νηστικό οργανισμό

Γλυκόλυση Αποδόμηση γλυκόζης με σκοπό την έκλυση και μεταφορά ενέργειας στο ΑΤΡ Αναερόβια (στο μύ) παράγει γαλακτικό οξύ, το οποίο μεταβολίζεται κυρίως στο ήπαρ και μπορεί να σχηματίσει πάλι γλυκόζη Αερόβια στον κύκλο του Krebs μέσω πυροσταφυλικού οξέος και ακέτυλου CoA σε διοξείδιο του άνθρακα και νερό με κατανάλωση οξυγόνου, με περισσότερη απόδοση ενέργειας

Άλλοι μονοσακχαρίτες Άλλοι μονοσακχαρίτες πχ φρουκτόζη, γαλακτόζη πρέπει να μετατραπούν πρώτα σε γλυκόζη προκειμένου να μπουν στις μεταβολικές διαδικασίες Ο μεταβολισμός της φρουκτόζης είναι ανεξάρτητος από την ινσουλίνη: προτέρημα στη δίαιτα του διαβητικού

Περίσσεια γλυκόζης Αποθηκεύεται σε μορφή Γλυκογόνου 300-400 γρ = 1250- 1650 kcal στο ήπαρ και στους μύες Τριγλυκερίδια Λιπώδης ιστός

Μεταβολισμός πρωτεΐνης Αμινοξέα Απορρόφηση από έντερο  πυλαία φλέβα  ήπαρ  πρωτεϊνοσύνθεση ή σύνθεση αζωτούχων ουσιών (και περιορισμένη παραγωγή ενέργειας) Αμμωνία ενδιάμεσο προϊόν: αποβάλλεται σαν ουρία με τα ούρα Δεν υπάρχει αποθήκη πρωτεϊνών, διατίθενται αμινοξέα στο ήπαρ σε περιορισμένη ποσότητα.

Μειωμένη πρόσληψη πρωτεϊνών Περίπτωση πείνας (για διάφορους λόγους πχ έλλειψη τροφής, δίαιτα απώλειας βάρους, κακές διατροφικές συνήθειες) Διατίθεται μόνο το 1% των πρωτεϊνών του οργανισμού ως πηγή ενέργειας Μόνο 2-3 κιλά των πρωτεϊνών του σώματος διαθέτονται σαν πηγή ενέργειας χωρίς αρνητικές συνέπειες στην υγεία

Μεταβολισμός λιπιδίων Λίπος μεταφέρεται σε μορφή χυλομικρών στο αίμα  θολό μετά από λιπαρό γεύμα  μπαίνουν στη μεταβολική οδό Τριγλυκερίδια : διασπώνται σε λιπαρά οξέα και μεταφέρονται στα όργανα πχ ήπαρ, μύες για παραγωγή ενέργειας Ανασύνθεση σε τριγλυκερίδια για αποθήκευση στον λιπώδη ιστό

Τρόποι μεταφοράς Τριγλυκερίδια που σχηματίζονται στο ήπαρ μεταφέρονται στο αίμα με λιποπρωτεΐνες Ελεύθερα λιπαρά οξέα μεταφέρονται στο αίμα με αλβουμίνη ορού

Λιποπρωτεΐνες 1/2 VLDL, LDL,HDL Διαφέρουν μεταξύ τους ως προς το: Μέγεθος Πυκνότητα Σύνθεση από: Τριγλυκερίδια Χοληστερίνη Φωσφολιπίδια πρωτεΐνη

Λιποπρωτεΐνες 2/2 VLDL (κυρίως τριγλυκερίδια) μεταφέρουν τριγλυκερίδια που σχηματίστηκαν στο ήπαρ Σχηματίζουν LDL (κυρίως χοληστερίνη και φωσφολιπίδια) που μεταφέρονται στα όργανα όπου εναποτίθενται (ανεπιθύμητη ενέργεια) ΗDL (ψηλή περιεκτικότητα σε πρωτεΐνες) μεταφέρουν χοληστερίνη και φωσφολιπίδια από την περιφέρεια στο ήπαρ («σκουπιδοφάγος», θετική δράση)

Γλυκερίνη Προϊόν της αποσύνθεσης των λιπιδίων «καίγεται» για παραγωγή ενέργειας (όπως και οι υδατάνθρακες) ή Χρησιμοποιείται για τη σύνθεση γλυκόζης

Χοληστερίνη Σύνθεση από ακέτυλο CoA σε όλα τα κύτταρα (~ 1γρ/ημέρα) Εντεροπηπατικός κύκλος: χοληστερόλη μετατρέπεται στο ήπαρ σε χολικά άλατα  αποθηκεύονται στη χοληδόχο κύστη και διοχετεύονται στο δωδεκαδακτύλου μετά από λιπαρό γεύμα, για να υποστηρίξουν την εντερική απορρόφηση  επιστρέφει στο συκώτι και στη χοληδόχο κύστη ως το επόμενο λιπαρό γεύμα. Οι διαιτητικές ίνες μειώνουν τη χοληστερίνη του ορού. Αφότου δεσμεύσουν στο λεπτό έντερο τα χολικά άλατα, τα παρασύρουν στο παχύ έντερο. Συνεπώς δεν επιστρέφουν στη χοληδόχο κύστη, και ο οργανισμός χρησιμοποιεί την περίσσεια χοληστερόλης για αντικατάσταση της απώλειες χολικών αλάτων από το έντερο. Με τον τρόπο αυτό μειώνει τη χοληστερίνη η αυξημένη πρόσληψη διαιτητικών ινών

Μέταλλα Υπόκεινται σε συνεχή ανταλλαγή μεταξύ αίματος και ιστών Αποθηκεύονται κυρίως σε οστά και δόντια (Ca, P, Mg) Στο ήπαρ

Βιταμίνες Διαφέρει η αποθηκευτική χωρητικότητα Ανάλογα με τη βιταμίνη Λιποδιαλυτές βιταμίνες αποθηκεύονται κυρίως στο συκώτι (πχ βιτ Α για μήνες) Υδατοδιαλυτές βιταμίνες Β και C περιορισμένα και μόνο για εβδομάδες Β- Βιταμίνες και ορισμένα μέταλλα δρουν σαν συνένζυμα ή ενεργοποιητές

Κατανάλωση ενέργειας Τροφογενής θερμογένεση: ενέργεια που χρησιμοποιείται για πέψη και μεταβολισμό θρεπτικών συστατικών Η μετατροπή των θρεπτικών συστατικών στο μεταβολισμό προκαλεί αύξηση του μεταβολισμού (κατά 5-10%) η οποία εξαρτάται από τη σύνθεση της τροφής σε Λιπίδια προκαλούν αύξηση κατά 3-4% Υδατάνθρακες προκαλούν αύξηση κατά 5-9% Πρωτεΐνες προκαλούν αύξηση κατά ~20%

Μέτρηση ενέργειας Μετριέται σαν θερμότητα δηλ. μονάδες ενέργειας (Joule, kcal) Φυσιολογική ενέργεια 1γρ τροφίμου 9 kcal / g ενεργειακή αξία λιπιδίων 4 kcal / g ενεργειακή αξία υδατανθράκων 4 kcal / g ενεργειακή αξία πρωτεϊνών 7 kcal / g ενεργειακή αξία οινοπνεύματος (αιθυλική αλκοόλη) Προϊόντα μεταβολισμού CO2, H20 δεν έχουν ενέργεια Ατελής καύση στις πρωτεΐνες: αποβάλλονται στα ούρα (ουρικό οξύ, κρεατινίνη)

Τέλος Ενότητας

Σημειώματα

Σημείωμα Αναφοράς Copyright Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Αθήνας, Αναστασία Κανέλλου 2014. Αναστασία Κανέλλου. «Διατροφή-Διαιτολογία. Ενότητα 10: Μεταβολισμός των θρεπτικών συστατικών». Έκδοση: 1.0. Αθήνα 2014. Διαθέσιμο από τη δικτυακή διεύθυνση: ocp.teiath.gr.

Σημείωμα Αδειοδότησης Το παρόν υλικό διατίθεται με τους όρους της άδειας χρήσης Creative Commons Αναφορά, Μη Εμπορική Χρήση Παρόμοια Διανομή 4.0 [1] ή μεταγενέστερη, Διεθνής Έκδοση. Εξαιρούνται τα αυτοτελή έργα τρίτων π.χ. φωτογραφίες, διαγράμματα κ.λ.π., τα οποία εμπεριέχονται σε αυτό. Οι όροι χρήσης των έργων τρίτων επεξηγούνται στη διαφάνεια «Επεξήγηση όρων χρήσης έργων τρίτων». Τα έργα για τα οποία έχει ζητηθεί και δοθεί άδεια αναφέρονται στο «Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων». [1] http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ Ως Μη Εμπορική ορίζεται η χρήση: που δεν περιλαμβάνει άμεσο ή έμμεσο οικονομικό όφελος από την χρήση του έργου, για το διανομέα του έργου και αδειοδόχο που δεν περιλαμβάνει οικονομική συναλλαγή ως προϋπόθεση για τη χρήση ή πρόσβαση στο έργο που δεν προσπορίζει στο διανομέα του έργου και αδειοδόχο έμμεσο οικονομικό όφελος (π.χ. διαφημίσεις) από την προβολή του έργου σε διαδικτυακό τόπο Ο δικαιούχος μπορεί να παρέχει στον αδειοδόχο ξεχωριστή άδεια να χρησιμοποιεί το έργο για εμπορική χρήση, εφόσον αυτό του ζητηθεί.

Επεξήγηση όρων χρήσης έργων τρίτων Δεν επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου, παρά μόνο εάν ζητηθεί εκ νέου άδεια από το δημιουργό. © διαθέσιμο με άδεια CC-BY Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου και η δημιουργία παραγώγων αυτού με απλή αναφορά του δημιουργού. διαθέσιμο με άδεια CC-BY-SA Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού, και διάθεση του έργου ή του παράγωγου αυτού με την ίδια άδεια. διαθέσιμο με άδεια CC-BY-ND Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού. Δεν επιτρέπεται η δημιουργία παραγώγων του έργου. διαθέσιμο με άδεια CC-BY-NC Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού. Δεν επιτρέπεται η εμπορική χρήση του έργου. Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού. και διάθεση του έργου ή του παράγωγου αυτού με την ίδια άδεια Δεν επιτρέπεται η εμπορική χρήση του έργου. διαθέσιμο με άδεια CC-BY-NC-SA διαθέσιμο με άδεια CC-BY-NC-ND Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού. Δεν επιτρέπεται η εμπορική χρήση του έργου και η δημιουργία παραγώγων του. διαθέσιμο με άδεια CC0 Public Domain Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου, η δημιουργία παραγώγων αυτού και η εμπορική του χρήση, χωρίς αναφορά του δημιουργού. Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου, η δημιουργία παραγώγων αυτού και η εμπορική του χρήση, χωρίς αναφορά του δημιουργού. διαθέσιμο ως κοινό κτήμα χωρίς σήμανση Συνήθως δεν επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου.

Διατήρηση Σημειωμάτων Οποιαδήποτε αναπαραγωγή ή διασκευή του υλικού θα πρέπει να συμπεριλαμβάνει: το Σημείωμα Αναφοράς το Σημείωμα Αδειοδότησης τη δήλωση Διατήρησης Σημειωμάτων το Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων (εφόσον υπάρχει) μαζί με τους συνοδευόμενους υπερσυνδέσμους.

Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στo πλαίσιo του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθηνών» έχει χρηματοδοτήσει μόνο την αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.