Υποστήριξη διαδικασιών στο υλικό των υπολογιστών

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Το αλφαριθμητικό (string)
Advertisements

Συλλογές, Στοίβες και Ουρές Σε πολλές εφαρμογές μας αρκεί η αναπαράσταση ενός δυναμικού συνόλου με μια δομή δεδομένων η οποία δεν υποστηρίζει την αναζήτηση.
Εισαγωγή στις Τεχνολογίες της Πληροφορικής και των Επικοινωνιών
POINTERS, AGGREGATION, COMPOSITION. POINTERS TO OBJECTS.
1 Κλήση Απομακρυσμένων Διεργασιών (Remote Procedure Call - RPC) Γεωργόπουλος Άλκης Κολωνιάρη Γεωργία Κοντογιώργης Τάσος Λεοντιάδης Ηλίας Πετράκης Γιάννης.
Βήματα στην εκτέλεση μιας διαδικασίας (procedure) 1.Τοποθέτηση παραμέτρων 2.Μεταβίβαση ελέγχου στη διαδικασία 3.Λήψη πόρων αποθήκευσης.
Δείκτες, Πίνακες και Δείκτες, Δείκτες σε Συναρτήσεις
ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΣΤΡΑΦΟΥΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΥ Αναφορές Αντικείμενα ως ορίσματα.
ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΣΤΡΑΦΟΥΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΥ Αναφορές Στοίβα και Σωρός Μνήμης Αντικείμενα ως ορίσματα.
Συναρτήσεις Κληση/Επιστροφη Παραμετροι
Περίληψη Αρχιτεκτονική Μικροεπεξεργαστών MIPS-32
O επεξεργαστής: Η δίοδος δεδομένων (datapath) και η μονάδα ελέγχου (control) Σχεδίαση datapath 4 κατηγορίες εντολών: Αριθμητικές-λογικές.
© Οργάνωση Υπολογιστών 5 “συστατικά” στοιχεία -Επεξεργαστής: datapath (δίοδος δεδομένων) (1) και control (2) -Μνήμη (3) -Συσκευές.
Νήματα Οι διεργασίες έχουν τα παρακάτω συστατικά:
William Stallings Computer Organization and Architecture 7 th Edition Κεφάλαιο 16 Λειτουργία Μονάδας Ελέγχου.
Η ΕΚΤΕΛΕΣΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΧΡΗΣΤΗ ΑΠ’ ΤΟΝ Η/Υ ΤΟΜΕΑΣ ΤΕΧΝΙΚΩΝ ΕΦΑΡΜΟΓΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ Δ.ΙΕΚ ΠΑΤΡΑΣ.
Τι είναι μία ομάδα / σύνολο εντολών (Instruction Set);
HY Γλώσσες και Μεταφραστές Φροντιστήριο Runtime Environment.
ΣΥΝΑΡΤΗΣΕΙΣ.
1 Οργάνωση και Αρχιτεκτονική Υπολογιστών Πρόγραμμα Αναβάθμισης Προγράμματος Σπουδών Τμήματος Πληροφορικής Τ.Ε.Ι Θεσσαλονίκης Μάθημα Οργάνωση και Αρχιτεκτονική.
ΠΑΡΑΔΟΣΕΙΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ «ΜΙΚΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΤΕΣ 1» ΕΣΩΤΕΡΙΚΗΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΕΣ 8085 ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ 2005.
© Ασκήσεις στα Προηγμένα Θέματα Αρχιτεκτονικής Υπολογιστών ακ. έτος Νεκτάριος Κοζύρης Νίκος Αναστόπουλος
Α ΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ Μ ΙΚΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ Υποκεφάλαιο 1.2 (Η κεντρική μονάδα επεξεργασίας CPU08)
Οργάνωση Υπολογιστών 5 “συστατικά” στοιχεία -Επεξεργαστής:
1 Κλήσεις συναρτήσεων και προγραμματισμός με μηχανές καταστάσεων.
Κεφάλαιο 10 – Υποπρογράμματα
ΗΥ150 – ΠρογραμματισμόςΚώστας Παναγιωτάκης ΗΥ-150 Προγραμματισμός Αναδρομή (1/2)
Οργάνωση Υπολογιστών 5 “συστατικά” στοιχεία -Επεξεργαστής: datapath (δίοδος δεδομένων) (1) και control (2) -Μνήμη (3) -Συσκευές.
ΗΥ-340 – Γλώσσες και Μεταφραστές Φροντιστήριο Παραγωγή τελικού κώδικα.
ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΣΤΡΑΦΟΥΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΥ Κλάσεις και Αντικείμενα Αναφορές.
1 Οι πληροφορίες στο εσωτερικό του υπολογιστή Τι καταλαβαίνει ένας υπολογιστής;
HY Γλώσσες και Μεταφραστές Φροντιστήριο Runtime Environment.
ΘΠ06 - Μεταγλωττιστές Ενδιάμεσος Κώδικας – Μεταφραστικά Σχήματα.
ΗΥ150 – ΠρογραμματισμόςΚώστας Παναγιωτάκης ΗΥ-150 Προγραμματισμός Συναρτήσεις (μέρος δεύτερο) και Μεταβλητές.
Νήματα με την χρήση των Posix Threads (pthreads)‏.
ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ: ΤΑ ΕΠΙΠΕΔΑ ΥΛΙΚΟΥ – ΛΟΓΙΣΜΙΚΟΥ ΣΕ ΕΝΑΝ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΗ.
ΕΙΣΑΓΩΓΗ μέρος 2 ΜΙΚΡΟΕΛΕΓΚΤΕΣ - ΜΙΚΡΟΕΠΕΞΕΡΓΑΣΤΕΣ Π. ΚΩΣΤΑΡΑΚΗΣ Β. ΧΡΙΣΤΟΦΙΛΑΚΗΣ ΤΜΗΜΑ ΦΥΣΙΚΗΣ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ.
Τ.Ε.Ι. Κρήτης Τμ. Μηχανικών Πληροφορικής Αρχιτεκτονική Υπολογιστών 10 ο Μάθημα.
Γλώσσες Προγραμματισμού Μεταγλωττιστές Πίνακας Συμβόλων Πανεπιστήμιο Μακεδονίας Τμήμα Εφαρμοσμένης Πληροφορικής Ηλίας Σακελλαρίου.
Γιώργος Μαγουλάκης Εξάμηνο: Εαρινό 2015 ΤΕΙ Κρήτης Τμ. Μηχανικών Πληροφορικής Τμ. Μηχανικών Πληροφορικής.
Αρχιτεκτονική Υπολογιστών DATAPATH & CONTROL. Αρχιτεκτονική Υπολογιστών DATAPATH & CONTROL Για κάθε εντολή υπάρχουν δυο βήματα που πρέπει να γίνουν: –Προσκόμιση.
Καταχωρητές (Registers) (1/3) Εισαγωγή στην Πληροφορκή1 Οι Καταχωρητές (Registers) είναι ειδικές θέσεις μνήμης υψηλής ταχύτητας που χρησιμοποιούνται για.
Τ.Ε.Ι. Κρήτης Τμ. Μηχανικών Πληροφορικής Αρχιτεκτονική Υπολογιστών 9 ο Μάθημα.
O επεξεργαστής: Η δίοδος δεδομένων (datapath) και η μονάδα ελέγχου (control) 4 κατηγορίες εντολών: Αριθμητικές-λογικές εντολές (add, sub, slt κλπ) –R Type.
Εισαγωγή στους Η/Υ Ενότητα 7: Η οργάνωση ενός Η/Υ Ιωάννης Σταματίου
Κατανεμημένα Συστήματα
Τ.Ε.Ι. Κρήτης Τμ. Μηχανικών Πληροφορικής Αρχιτεκτονική Υπολογιστών
Δείκτες Προγραμματισμός Ι
INSTRUCTIONS LANGUAGE OF THE MACHINE
Single-cyle υλοποίηση:
MIPS: Σύνολο εντολών, γλώσσα μηχανής & μεθοδολογία σχεδίασης
Τ.Ε.Ι. Κρήτης Τμ. Μηχανικών Πληροφορικής Αρχιτεκτονική Υπολογιστών
Αρχιτεκτονικές Συνόλου Εντολών
Τ.Ε.Ι. Κρήτης Τμ. Μηχανικών Πληροφορικής Αρχιτεκτονική Υπολογιστών
Τ.Ε.Ι. Κρήτης Τμ. Μηχανικών Πληροφορικής Αρχιτεκτονική Υπολογιστών
O επεξεργαστής: Η δίοδος δεδομένων (datapath) και η μονάδα ελέγχου (control) 4 κατηγορίες εντολών: Αριθμητικές-λογικές εντολές (add, sub, slt κλπ) –R Type.
Εισαγωγή στον Προγ/μό Υπολογιστών
Θέματα Φεβρουαρίου
Single-cyle υλοποίηση:
Υποστήριξη διαδικασιών στο υλικό των υπολογιστών
Υποστήριξη διαδικασιών στο υλικό των υπολογιστών
ΗΥ-150 Προγραμματισμός Αναδρομή (1/2).
Single-cyle υλοποίηση:
Увод у организацију и архитектуру рачунара 2
Υποστήριξη διαδικασιών στο υλικό των υπολογιστών
O επεξεργαστής: Η δίοδος δεδομένων (datapath) και η μονάδα ελέγχου (control) 4 κατηγορίες εντολών: Αριθμητικές-λογικές εντολές (add, sub, slt κλπ) –R Type.
Single-cyle υλοποίηση:
Αναδρομή Στην ενότητα αυτή θα μελετηθούν τα εξής επιμέρους θέματα:
O επεξεργαστής: Η δίοδος δεδομένων (datapath) και η μονάδα ελέγχου (control) 4 κατηγορίες εντολών: Αριθμητικές-λογικές εντολές (add, sub, slt κλπ) –R Type.
O επεξεργαστής: Η δίοδος δεδομένων (datapath) και η μονάδα ελέγχου (control) 4 κατηγορίες εντολών: Αριθμητικές-λογικές εντολές (add, sub, slt κλπ) –R Type.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Υποστήριξη διαδικασιών στο υλικό των υπολογιστών Βήματα στην εκτέλεση μιας διαδικασίας (procedure) Τοποθέτηση παραμέτρων Μεταβίβαση ελέγχου στη διαδικασία Λήψη πόρων αποθήκευσης Εκτέλεση επιθυμητής εργασίας Τοποθέτηση αποτελέσματος σε θέση προσβάσιμη από καλούν πρόγραμμα (caller) Επιστροφή ελέγχου στο σημείο εκκίνησης cslab@ntua 2016-2017

Υποστήριξη διαδικασιών στο υλικό των υπολογιστών Κλήση διεργασιών: Σύμβαση κατανομής καταχωρητών $a0-$a3: τέσσερις καταχωρητές ορίσματος (argument regs) $v0-$v1: δύο καταχωρητές τιμής (value regs) $ra: καταχωρητής διεύθυνσης επιστροφής (return address reg) cslab@ntua 2016-2017

Υποστήριξη διαδικασιών στο υλικό των υπολογιστών Άλμα και σύνδεση (jump and link) PC: Μετρητής προγράμματος (program counter) Κρατάει τη διεύθυνση της εντολής που εκτελείται jal ΔιεύθυνσηΔιαδικασίας $ra ← PC+4 PC ← ΔιεύθυνσηΔιαδικασίας Για να επιστρέχουμε καλούμε jr $ra cslab@ntua 2016-2017

Υποστήριξη διαδικασιών στο υλικό των υπολογιστών Άλμα και σύνδεση (jump and link) - Σύνοψη Ο caller τοποθετεί τιμές παραμέτρων στους $a0-$a3 Καλεί jal X για να μεταπηδήσει στη διαδικασία X (callee) Εκτελεί υπολογισμούς Τοποθετεί αποτελέσματα στους $v0 - $v1 Επιστρέφει με jr $ra cslab@ntua 2016-2017

Υποστήριξη διαδικασιών στο υλικό των υπολογιστών Χρήση πολλών καταχωρητών σε διαδικασίες; Τι γίνεται αν έχουμε >4 ορίσματα ή/και >2 αποτελέσματα; Χρησιμοποιούμε στοίβα (stack) Last-In-First-Out push, pop μνήμη υψηλές διευθύνσεις μικραίνει $sp μεγαλώνει χαμηλές διευθύνσεις cslab@ntua 2016-2017

Υποστήριξη διαδικασιών στο υλικό των υπολογιστών Παράδειγμα int leaf_example(int g, int h, int i, int j) { int f; f = (g+h) – (i+j); return f; } g, h, i, j αντιστοιχίζονται στους $a0, $a1, $a2, $a3 f αντιστ. $s0 cslab@ntua 2016-2017

Υποστήριξη διαδικασιών στο υλικό των υπολογιστών Παράδειγμα int leaf_example(int g, int h, int i, int j) { int f; f = (g+h) – (i+j); return f; } leaf_example: addi $sp,$sp,-12 sw $t1, 8($sp) #σώζουμε $t1 sw $t0, 4($sp) #σώζουμε $t0 sw $s0, 0($sp) #σώζουμε $s0 add $t0, $a0, $a1 add $t1, $a2, $a3 sub $s0, $t0, $t1 add $v0, $s0, $zero lw $s0, 0($sp) #επαν. $s0 lw $t0, 4($sp) #επαν. $t0 lw $t1, 8($sp) #επαν. $t1 addi $sp, $sp, 12 jr $ra # πίσω στον caller # f=(g+h)–(i+j); Σκονάκι g:$a0, h:$a1, i:$a2, j:$a3, f:$s0 cslab@ntua 2016-2017

Υποστήριξη διαδικασιών στο υλικό των υπολογιστών leaf_example: addi $sp,$sp,-12 sw $t1, 8($sp) #σώζουμε $t1 sw $t0, 4($sp) #σώζουμε $t0 sw $s0, 0($sp) #σώζουμε $s0 add $t0, $a0, $a1 add $t1, $a2, $a3 sub $s0, $t0, $t1 add $v0, $s0, $zero lw $s0, 0($sp) #επαν. $s0 lw $t0, 4($sp) #επαν. $t0 lw $t1, 8($sp) #επαν. $t1 addi $sp, $sp, 12 jr $ra # πίσω στον caller # f=(g+h)–(i+j); cslab@ntua 2016-2017

Υποστήριξη διαδικασιών στο υλικό των υπολογιστών leaf_example: addi $sp,$sp,-12 sw $t1, 8($sp) #σώζουμε $t1 sw $t0, 4($sp) #σώζουμε $t0 sw $s0, 0($sp) #σώζουμε $s0 add $t0, $a0, $a1 add $t1, $a2, $a3 sub $s0, $t0, $t1 add $v0, $s0, $zero lw $s0, 0($sp) #επαν. $s0 lw $t0, 4($sp) #επαν. $t0 lw $t1, 8($sp) #επαν. $t1 addi $sp, $sp, 12 jr $ra # πίσω στον caller Σύμβαση: ΔΕ ΣΩΖΟΥΜΕ $t0-$t9 Έτσι έχουμε: leaf_example: addi $sp,$sp,-4 sw $s0, 0($sp) #σώζουμε $s0 add $t0, $a0, $a1 add $t1, $a2, $a3 sub $s0, $t0, $t1 add $v0, $s0, $zero lw $s0, 0($sp) #επαν. $s0 addi $sp, $sp, 4 jr $ra # πίσω στον caller cslab@ntua 2016-2017

Υποστήριξη διαδικασιών στο υλικό των υπολογιστών Ένθετες διαδικασίες leaf procedures (διαδικασίες φύλλα): δεν καλούν άλλες διαδικασίες Δεν είναι όλες οι διαδικασίες, διαδικασίες φύλλα (καλά θα ήταν ) Πολλές διαδικασίες καλούν άλλες διαδικασίες, ακόμα και τον εαυτό τους! π.χ. int foo(int a){ ... f=bar(a*2); } int foo(int a){ ... f=foo(a-1); } ή cslab@ntua 2016-2017

Υποστήριξη διαδικασιών στο υλικό των υπολογιστών Αναδρομική διαδικασία παραγοντικού int fact (int n){ if(n<1) return(1); else return(n*fact(n-1)); } fact: addi $sp,$sp,-8 sw $ra,4($sp) #διεύθ. επιστροφής sw $a0,0($sp) #όρισμα n slti $t0,$a0,1 beq $t0,$zero,L1 addi $v0,$zero,1 addi $sp,$sp,8 jr $ra L1: addi $a0,$a0,-1 jal fact lw $a0,0($sp) lw $ra,4($sp) mul $v0,$a0,$v0 cslab@ntua 2016-2017

Υποστήριξη διαδικασιών στο υλικό των υπολογιστών Εκτέλεση: Έστω ότι καλούμε fact(3) και περιμένουμε να μας επιστρέψει το αποτέλεσμα στον καταχωρητή $v0 fact: addi $sp,$sp,-8 sw $ra,4($sp) #διεύθ. επιστροφής sw $a0,0($sp) #όρισμα n slti $t0,$a0,1 beq $t0,$zero,L1 addi $v0,$zero,1 addi $sp,$sp,8 jr $ra L1: addi $a0,$a0,-1 jal fact lw $a0,0($sp) lw $ra,4($sp) mul $v0,$a0,$v0 Μνήμη high $sp l l-4 m+8 $sp l-8 3 l-12 d PC $sp l-16 2 PC l-20 d $sp PC l-24 1 l-28 d PC finish $sp l-32 PC l-36 PC l-40 PC PC: m m+8 m+4 βλ. PC PC . . . $sp: PC l l-24 l-8 l-16 l-32 PC $ra: d m+8 d: PC PC m+8 PC PC $v0: 6 2 1 m+4 jal fact PC PC m addi $a0,$zero,3 PC $a0: 2 1 1 3 PC $t0: 1 low cslab@ntua 2016-2017

Υποστήριξη διαδικασιών στο υλικό των υπολογιστών Αναδρομική διαδικασία παραγοντικού int fact (int n){ if(n<1) return(1); else return(n*fact(n-1)); } x86 Assembly .globl fact fact: pushl %ebx movl %eax, %ebx decl %eax jz .L4 call fact imull %ebx, %eax .L3: popl %ebx ret .L4: movl $1, %eax jmp .L3 Εκτός ύλης!!!! #include <stdio.h> int __attribute__((regparm(3)))fact(register int n); int main(void){ printf("%d\n", fact(10));} ----------------------------------------------- #gcc –c fact.s #gcc caller.c fact.o –o exec #./exec cslab@ntua 2016-2017

Υποστήριξη διαδικασιών στο υλικό των υπολογιστών Πληροφορίες που διατηρούνται/δε διατηρούνται κατά τη κλήση μιας διαδικασίας Διατηρούνται Δε διατηρούνται Αποθηκευμένοι (saved) καταχωρητές: $s0 - $s7 Προσωρινοί καταχωρητές: $t0 - $t9 Καταχωρητής δείκτη στοίβας (stack pointer): $sp Καταχωρητές ορίσματος: $a0 - $a3 Καταχωρητής διεύθυνσης επιστροφής (return address): $ra Καταχωρητές τιμής επιστροφής (return value): $v0 - $v1 Στοίβα επάνω (higher addresses) από το δείκτη στοίβας Στοίβα κάτω (lower addresses) από το δείκτη στοίβας cslab@ntua 2016-2017

Η επικοινωνία με τους ανθρώπους Οι υπολογιστές «καταβροχθίζουν» αριθμούς  Επεξεργασία κειμένου και άλλες εφαρμογές όμως θέλουν χαρακτήρες (chars). Κώδικας ASCII (American Standard Code for Information Interchange) Ένας χαρακτήρας = 1 byte = 8 bits Οι λειτουργίες σε chars είναι πολύ συχνές- ο MIPS παρέχει εντολές για μεταφορά bytes. lb $t0, 0($s1) # ανάγνωση ενός byte – load byte sb $t1, 0($s2) # αποθήκευση ενός byte – store byte H lb φορτώνει ένα byte στα λιγότερο σημαντικά bits ενός καταχωρητή. Η sb αποθηκεύει το λιγότερο σημαντικό byte στη μνήμη. cslab@ntua 2016-2017

Η επικοινωνία με τους ανθρώπους Αντιγραφή συμβολοσειράς (string) void strcpy(char x[], char y[]){ int i; i = 0; while((x[i] = y[i]) != ‘\0’) /* αντιγραφή και έλεγχος του byte */ i+=1; } Πώς είναι η assembly MIPS του παραπάνω κώδικα C; cslab@ntua 2016-2017

Η επικοινωνία με τους ανθρώπους void strcpy(char x[], char y[]){ int i; i = 0; while((x[i] = y[i]) != ‘\0’) i+=1; } strcpy: addi $sp,$sp,-4 #χώρος για να sw $s0, 0($sp) #σωθεί ο $s0 add $s0,$zero,$zero # i←0 L1: add $t1,$s0,$a1 #$t1 ← i+y lb $t2,0($t1) #$t2 ← M[i+y] add $t3,$s0,$a0 #$t2 ← i+x sb $t2,0($t3) #$t2 → M[i+x] beq $t2,$zero,L2 #είναι $t2==0? addi $s0,$s0,1 # i += 1 j L1 L2: lw $s0, 0($sp) #ανάκτησε τον $s0 addi $sp,$sp,4 #διόρθωσε στοίβα jr $ra #πίσω στον καλούντα Base address x: $a0 Base address y: $a1 i αντιστ. στον $s0 cslab@ntua 2016-2017