Διατροφή γυναίκας, παιδιού

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Τέλος Ενότητας.
Advertisements

Η ανοσοαποτύπωση ως επιβεβαιωτική μέθοδος
Τριφασικά συμμετρικά δίκτυα σε συνδεσμολογία Υ (1/2)
Διάνοιξη πόρων Με ακτινοβολούμενη θερμότητα. Θερμαινόμενα σίδερα.
Καμπυλότητα Φακού P c
Παράγοντες που επηρεάζουν τη δύναμη ενός μυός 1/2
Διατροφή- Διαιτολογία Ενότητα 18: Διατροφή και δυσλιπιδαιμίες Αναστασία Κανέλλου, καθηγήτρια Τμήμα Νοσηλευτικής Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας.
Τεχνολογία οφθαλμικών φακών Ι (Ε) Ενότητα 5: Έγχρωμοι φακοί Θεμιστοκλής Γιαλελής, Οπτικός, MSc, PhD candidate ΕΔΙΠ του τμήματος Οπτικής και Οπτομετρίας.
Eιδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων
Κανόνες Ασφαλείας Εργοταξίων
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ ΤΗΣ ΡΥΠΑΝΣΗΣ
Διάρκεια της άσκησης Η διάρκεια και η ένταση της άσκησης είναι σχετικές: Μεγαλύτερο διάλειμμα κατά την άσκηση παραπέμπει σε αερόβια διαδικασία. Μικρότερο.
Εκτίμηση Φυσικής Κατάστασης
Άλλες μορφές νευρώσεων
Γιατί τρεφόμαστε ; Ενέργεια Απαραίτητα θρεπτικά συστατικά (nutrients)
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Άσκηση 8 (1 από 3) Προβολές 1. Να επιλέξετε ένα θέμα βασισμένο σε κάποια παράγραφο / υποπαράγραφο του κεφαλαίου 6 των σημειώσεων και να κάνετε μια εργασία.
Υπολογιστική Γεωμετρία και Εφαρμογές στις ΒΧΔ
Εκτίμηση σωματικού βάρους
Ταυτότητα και περίγραμμα μαθήματος
ΠΡΟΤΥΠΟ ΕΛΟΤ EN ISO 3251 Ζύγιση μάζας υγρού μελανιού (m1 g)
Ενότητα 13 Αξιολόγηση μαθήματος και διδάσκοντος από την εφαρμογή της Μονάδας Ολικής Ποιότητας (ΜΟΔΙΠ) του ΤΕΙ Αθήνας Αξιολόγηση του μαθήματος Αξιολόγηση.
Μεταβολικές διαδικασίες
Τεχνολογία οφθαλμικών φακών Ι (Ε)
To νερό Θεωρείται το πιο σημαντικό θρεπτικό συστατικό
Εκτίμηση σωματικού βάρους
Εκτίμηση σωματικού βάρους
Άσκηση 9 (1 από 2) Ανακαλύψτε στο χάρτη σας μερικά χαρτογραφικά αντικείμενα που να ανήκουν στις παρακάτω κατηγορίες : φυσικά, τεχνητές κατασκευές, αφηρημένα.
Αίτια εκδήλωσης δυσλιπιδαιμίας
Εκτίμηση σωματικού βάρους
Τροφοδοσία βιόσφαιρας
Τοπολογικές σχέσεις 1/3 Βρείτε και περιγράψτε τις τοπολογικές σχέσεις σύμφωνα με τους (Pantazis, Donnay 1996) για τα παρακάτω γεω-γραφικά αντικείμενα:
Επιλογή φλέβας για λήψη φλεβικού αίματος 1/7
Διαβητικό σύνδρομο 1/2 Διαταραχή μεταβολισμού υδατανθράκων, λιπών και πρωτεϊνών λόγω μερικής ή απόλυτης έλλειψης ινσουλίνης Έχει χαρακτηριστεί σύνδρομο.
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Εικαστικές συνθέσεις - Χρώμα στο χώρο
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Οργάνωση και Διοίκηση Πρωτοβάθμιας (Θ)
Λιθογραφία – Όφσετ (Θ) Ενότητα 8.2: Εκτυπωτική Διαδικασία Μηχανής
Εφαρμοσμένη Ενζυμολογία (Θ)
Διατροφή-Διαιτολογία
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Διατροφή- Διαιτολογία
Ενότητα 9: Συστήματα Υγείας στην Ευρώπη: Σουηδία
Μέθοδοι προσωρινής αποτρίχωσης
Αισθητική Σώματος Ι (Ε)
Αισθητική Σώματος Ι (Ε)
Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας
Ειδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων -E
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Αισθητική Σώματος Ι (Ε)
Διατροφή- Διαιτολογία
Ενότητα 5.2: Αιθέρες Χριστίνα Φούντζουλα Τμήμα Ιατρικών Εργαστηρίων
Ενότητα 8: Συστήματα Υγείας στην Ευρώπη: Γαλλία
Βασικές κλινικές δεξιότητες (Ε)
Διατροφή-Διαιτολογία
Συστήματα Θεματικής Πρόσβασης (Θ)
Ψυχιατρική Ενότητα 7: Συνέχεια σταδίων
Κοσμητολογία ΙΙ (Θ) Ενότητα 3: Kρέμες (γ’ μέρος)
Ανοσολογία (Ε) Ενότητα 3: Αιμοσυγκόλληση Πέτρος Καρκαλούσος
Οργανική Χημεία (Ε) Ενότητα 2: Προσδιορισμός σημείου τήξης
Ενότητα 1: ……………….. Όνομα Επώνυμο Τμήμα __
Αισθητική προσώπου Ι (Ε)
Σύσταση και Ανάλυση Γλευκών και Οίνων (Θ)
Διατροφή-Διαιτολογία
Αισθητική ηλεκτροθεραπεία σώματος
Διατροφή- Διαιτολογία
Ενότητα 6: Δονήσεις Γεωργία Πέττα Τμήμα Φυσικοθεραπείας
Αισθητική ηλεκτροθεραπεία σώματος
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Διατροφή γυναίκας, παιδιού Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας Διατροφή γυναίκας, παιδιού Ενότητα 10: Μεταβολισμός των θρεπτικών συστατικών Αναστασία Κανέλλου, καθηγήτρια Τμήμα Μαιευτικής Το περιεχόμενο του μαθήματος διατίθεται με άδεια Creative Commons εκτός και αν αναφέρεται διαφορετικά Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.

Μεταβολικές διαδικασίες Πολυάριθμες αναβολικές και καταβολικές διαδικασίες συμβαίνουν στα θρεπτικά συστατικά Διαδικασίες συνδεδεμένες με ή χωρίς έκλυση ή κατανάλωση ενέργειας

Μεταβολισμός υδατανθράκων Ορμόνες του παγκρέατος: Ινσουλίνη: Στέλνει τη γλυκόζη από αίμα στους ιστούς Γλυκαγόνη: Σχηματισμό γλυκόζης από αμινοξέα ή γλυκογόνο Φυσιολογικές τιμές γλυκόζης στο αίμα: 80-120 mg/100ml σε νηστικό οργανισμό

Γλυκόλυση Αποδόμηση γλυκόζης με σκοπό την έκλυση και μεταφορά ενέργειας στο ΑΤΡ Αναερόβια (στο μύ) παράγει γαλακτικό οξύ, το οποίο μεταβολίζεται κυρίως στο ήπαρ και μπορεί να σχηματίσει πάλι γλυκόζη Αερόβια στον κύκλο του Krebs μέσω πυροσταφυλικού οξέος και ακέτυλου CoA σε διοξείδιο του άνθρακα και νερό με κατανάλωση οξυγόνου, με περισσότερη απόδοση ενέργειας

Άλλοι μονοσακχαρίτες Άλλοι μονοσακχαρίτες πχ φρουκτόζη, γαλακτόζη πρέπει να μετατραπούν πρώτα σε γλυκόζη προκειμένου να μπουν στις μεταβολικές διαδικασίες Ο μεταβολισμός της φρουκτόζης είναι ανεξάρτητος από την ινσουλίνη: προτέρημα στη δίαιτα του διαβητικού

Περίσσεια γλυκόζης Αποθηκεύεται σε μορφή Γλυκογόνου 300-400 γρ = 1250- 1650 kcal στο ήπαρ και στους μύες Τριγλυκερίδια Λιπώδης ιστός

Μεταβολισμός πρωτεΐνης Αμινοξέα Απορρόφηση από έντερο  πυλαία φλέβα  ήπαρ  πρωτεϊνοσύνθεση ή σύνθεση αζωτούχων ουσιών (και περιορισμένη παραγωγή ενέργειας) Αμμωνία ενδιάμεσο προϊόν: αποβάλλεται σαν ουρία με τα ούρα Δεν υπάρχει αποθήκη πρωτεϊνών, διατίθενται αμινοξέα στο ήπαρ σε περιορισμένη ποσότητα.

Μειωμένη πρόσληψη πρωτεϊνών Περίπτωση πείνας (για διάφορους λόγους πχ έλλειψη τροφής, δίαιτα απώλειας βάρους, κακές διατροφικές συνήθειες) Διατίθεται μόνο το 1% των πρωτεϊνών του οργανισμού ως πηγή ενέργειας Μόνο 2-3 κιλά των πρωτεϊνών του σώματος διαθέτονται σαν πηγή ενέργειας χωρίς αρνητικές συνέπειες στην υγεία

Μεταβολισμός λιπιδίων Λίπος μεταφέρεται σε μορφή χυλομικρών στο αίμα  θολό μετά από λιπαρό γεύμα  μπαίνουν στη μεταβολική οδό Τριγλυκερίδια : διασπώνται σε λιπαρά οξέα και μεταφέρονται στα όργανα πχ ήπαρ, μύες για παραγωγή ενέργειας Ανασύνθεση σε τριγλυκερίδια για αποθήκευση στον λιπώδη ιστό

Τρόποι μεταφοράς Τριγλυκερίδια που σχηματίζονται στο ήπαρ μεταφέρονται στο αίμα με λιποπρωτεΐνες Ελεύθερα λιπαρά οξέα μεταφέρονται στο αίμα με αλβουμίνη ορού

Λιποπρωτεΐνες 1/2 VLDL, LDL,HDL Διαφέρουν μεταξύ τους ως προς το: Μέγεθος Πυκνότητα Σύνθεση από: Τριγλυκερίδια Χοληστερίνη Φωσφολιπίδια πρωτεΐνη

Λιποπρωτεΐνες 2/2 VLDL (κυρίως τριγλυκερίδια) μεταφέρουν τριγλυκερίδια που σχηματίστηκαν στο ήπαρ Σχηματίζουν LDL (κυρίως χοληστερίνη και φωσφολιπίδια) που μεταφέρονται στα όργανα όπου εναποτίθενται (ανεπιθύμητη ενέργεια) ΗDL (ψηλή περιεκτικότητα σε πρωτεΐνες) μεταφέρουν χοληστερίνη και φωσφολιπίδια από την περιφέρεια στο ήπαρ («σκουπιδοφάγος», θετική δράση)

Γλυκερίνη Προϊόν της αποσύνθεσης των λιπιδίων «καίγεται» για παραγωγή ενέργειας (όπως και οι υδατάνθρακες) ή Χρησιμοποιείται για τη σύνθεση γλυκόζης

Χοληστερίνη Σύνθεση από ακέτυλο CoA σε όλα τα κύτταρα (~ 1γρ/ημέρα) Εντεροπηπατικός κύκλος: χοληστερόλη μετατρέπεται στο ήπαρ σε χολικά άλατα  αποθηκεύονται στη χοληδόχο κύστη και διοχετεύονται στο δωδεκαδακτύλου μετά από λιπαρό γεύμα, για να υποστηρίξουν την εντερική απορρόφηση  επιστρέφει στο συκώτι και στη χοληδόχο κύστη ως το επόμενο λιπαρό γεύμα. Οι διαιτητικές ίνες μειώνουν τη χοληστερίνη του ορού. Αφότου δεσμεύσουν στο λεπτό έντερο τα χολικά άλατα, τα παρασύρουν στο παχύ έντερο. Συνεπώς δεν επιστρέφουν στη χοληδόχο κύστη, και ο οργανισμός χρησιμοποιεί την περίσσεια χοληστερόλης για αντικατάσταση της απώλειες χολικών αλάτων από το έντερο. Με τον τρόπο αυτό μειώνει τη χοληστερίνη η αυξημένη πρόσληψη διαιτητικών ινών

Μέταλλα Υπόκεινται σε συνεχή ανταλλαγή μεταξύ αίματος και ιστών Αποθηκεύονται κυρίως σε οστά και δόντια (Ca, P, Mg) Στο ήπαρ

Βιταμίνες Διαφέρει η αποθηκευτική χωρητικότητα Ανάλογα με τη βιταμίνη Λιποδιαλυτές βιταμίνες αποθηκεύονται κυρίως στο συκώτι (πχ βιτ Α για μήνες) Υδατοδιαλυτές βιταμίνες Β και C περιορισμένα και μόνο για εβδομάδες Β- Βιταμίνες και ορισμένα μέταλλα δρουν σαν συνένζυμα ή ενεργοποιητές

Κατανάλωση ενέργειας Τροφογενής θερμογένεση: ενέργεια που χρησιμοποιείται για πέψη και μεταβολισμό θρεπτικών συστατικών Η μετατροπή των θρεπτικών συστατικών στο μεταβολισμό προκαλεί αύξηση του μεταβολισμού (κατά 5-10%) η οποία εξαρτάται από τη σύνθεση της τροφής σε Λιπίδια προκαλούν αύξηση κατά 3-4% Υδατάνθρακες προκαλούν αύξηση κατά 5-9% Πρωτεΐνες προκαλούν αύξηση κατά ~20%

Μέτρηση ενέργειας Μετριέται σαν θερμότητα δηλ. μονάδες ενέργειας (Joule, kcal) Φυσιολογική ενέργεια 1γρ τροφίμου 9 kcal / g ενεργειακή αξία λιπιδίων 4 kcal / g ενεργειακή αξία υδατανθράκων 4 kcal / g ενεργειακή αξία πρωτεϊνών 7 kcal / g ενεργειακή αξία οινοπνεύματος (αιθυλική αλκοόλη) Προϊόντα μεταβολισμού CO2, H20 δεν έχουν ενέργεια Ατελής καύση στις πρωτεΐνες: αποβάλλονται στα ούρα (ουρικό οξύ, κρεατινίνη)

Τέλος Ενότητας

Σημειώματα

Σημείωμα Αναφοράς Copyright Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Αθήνας, Αναστασία Κανέλλου 2014. Αναστασία Κανέλλου. «Διατροφή γυναίκας, παιδιού. Ενότητα 10: Μεταβολισμός των θρεπτικών συστατικών». Έκδοση: 1.0. Αθήνα 2014. Διαθέσιμο από τη δικτυακή διεύθυνση: ocp.teiath.gr.

Σημείωμα Αδειοδότησης Το παρόν υλικό διατίθεται με τους όρους της άδειας χρήσης Creative Commons Αναφορά, Μη Εμπορική Χρήση Παρόμοια Διανομή 4.0 [1] ή μεταγενέστερη, Διεθνής Έκδοση. Εξαιρούνται τα αυτοτελή έργα τρίτων π.χ. φωτογραφίες, διαγράμματα κ.λ.π., τα οποία εμπεριέχονται σε αυτό. Οι όροι χρήσης των έργων τρίτων επεξηγούνται στη διαφάνεια «Επεξήγηση όρων χρήσης έργων τρίτων». Τα έργα για τα οποία έχει ζητηθεί και δοθεί άδεια αναφέρονται στο «Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων». [1] http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ Ως Μη Εμπορική ορίζεται η χρήση: που δεν περιλαμβάνει άμεσο ή έμμεσο οικονομικό όφελος από την χρήση του έργου, για το διανομέα του έργου και αδειοδόχο που δεν περιλαμβάνει οικονομική συναλλαγή ως προϋπόθεση για τη χρήση ή πρόσβαση στο έργο που δεν προσπορίζει στο διανομέα του έργου και αδειοδόχο έμμεσο οικονομικό όφελος (π.χ. διαφημίσεις) από την προβολή του έργου σε διαδικτυακό τόπο Ο δικαιούχος μπορεί να παρέχει στον αδειοδόχο ξεχωριστή άδεια να χρησιμοποιεί το έργο για εμπορική χρήση, εφόσον αυτό του ζητηθεί.

Επεξήγηση όρων χρήσης έργων τρίτων Δεν επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου, παρά μόνο εάν ζητηθεί εκ νέου άδεια από το δημιουργό. © διαθέσιμο με άδεια CC-BY Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου και η δημιουργία παραγώγων αυτού με απλή αναφορά του δημιουργού. διαθέσιμο με άδεια CC-BY-SA Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού, και διάθεση του έργου ή του παράγωγου αυτού με την ίδια άδεια. διαθέσιμο με άδεια CC-BY-ND Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού. Δεν επιτρέπεται η δημιουργία παραγώγων του έργου. διαθέσιμο με άδεια CC-BY-NC Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού. Δεν επιτρέπεται η εμπορική χρήση του έργου. Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού. και διάθεση του έργου ή του παράγωγου αυτού με την ίδια άδεια Δεν επιτρέπεται η εμπορική χρήση του έργου. διαθέσιμο με άδεια CC-BY-NC-SA διαθέσιμο με άδεια CC-BY-NC-ND Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού. Δεν επιτρέπεται η εμπορική χρήση του έργου και η δημιουργία παραγώγων του. διαθέσιμο με άδεια CC0 Public Domain Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου, η δημιουργία παραγώγων αυτού και η εμπορική του χρήση, χωρίς αναφορά του δημιουργού. Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου, η δημιουργία παραγώγων αυτού και η εμπορική του χρήση, χωρίς αναφορά του δημιουργού. διαθέσιμο ως κοινό κτήμα χωρίς σήμανση Συνήθως δεν επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου.

Διατήρηση Σημειωμάτων Οποιαδήποτε αναπαραγωγή ή διασκευή του υλικού θα πρέπει να συμπεριλαμβάνει: το Σημείωμα Αναφοράς το Σημείωμα Αδειοδότησης τη δήλωση Διατήρησης Σημειωμάτων το Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων (εφόσον υπάρχει) μαζί με τους συνοδευόμενους υπερσυνδέσμους.

Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στo πλαίσιo του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθηνών» έχει χρηματοδοτήσει μόνο την αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.