Σουρεαλισμός: ιστορία και θεωρία

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΠΥΘΑΓΟΡΕΙΑ ΕΓΚΗΜΑΤΑ Παρουσίαση από : Πούλου Τίνα Θωμαΐδα Χατζηθωμά.
Advertisements

ΕΙΣΑΓΩΓΗ Ίσως να μην υπάρχουν άλλες λέξεις που να χρησιμοποιήθηκαν με τόσο άστοχο και ανεύθυνο τρόπο, όσο οι λέξεις και . Γιατί.
Δρ. Λένα Μπενίση Καθηγήτρια Ιστορίας της Τέχνης στο Ε. Α. Π
ΤΟ ΤΕΙΧΟΣ ΤΟΥ ΒΕΡΟΛΙΝΟΥ
Η γλώσσα όλου του κόσμου
ΣΧΟΛΕΣ ΚΑΙ ΤΜΗΜΑΤΑ ΓΙΑ ΤΑ ΟΠΟΙΑ ΑΠΑΙΤΟΥΝΤΑΙ ΕΙΔΙΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ Όσοι επιθυμούν να είναι υποψήφιοι για τα Τμήματα: ●Αρχιτεκτόνων Μηχανικών, Φωτογραφίας και.
28. Κοινωνία και κράτος στον Μεσοπόλεμο
Ο Α΄ Παγκόσμιος πόλεμος
Ο Goya, ο Beethoven και ο Ρομαντισμοσ. .
Νίκου Εγγονόπουλου, «Νέα περί του θανάτου του Ισπανού ποιητού Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα στις 19 Αυγούστου του 1936 μέσα στο χαντάκι του καμίνο ντε λα φουέντε»
Η πνευματική καλλιέργεια. Πρόσεχε τις σκέψεις σου, μπορούν να γίνουν επιθυμίες.
Εισαγωγή στο σενάριο   Τι είναι το σενάριο. Α. H τέχνη του να σκέφτεσαι σε εικόνες. -Προ-σχεδιο της τελικής ταινίας Β.Στο σενάριο δεν μπορείς να περιγράψεις.
ΒΑΣΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΝΕΛΣΟΝ ΜΑΝΤΕΛΑ ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Η ΔΙΩΞΗ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΙΚΟ ΕΡΓΟ.
Πόλεμος και Ειρήνη: Πόλεμος:.
Γιαννάκης Γιάννης Τροβάς Γιώργος Βογιατζής Γιώργος
Λεωνίδας Κραλίδης 8/12/2013 1ο Πρότυπο Πειρ. Θεσ/νίκης
Σουρρεαλισμός. Ο όρος σουρεαλισμός χρησιμοποιήθηκε από το 1917 και ύστερα από τους Andre Breton, Paul Eluard και πολλούς αρθρογράφους της εφημερίδας Literature.
ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ Β’ ΛΥΚΕΙΟΥ κεφάλαιο 2 κατανοώντας τα πράγματα
ΚΛΑΔΟΙ ΤΗΣ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ
ΠΟΛΕΜΟΣ.
Κεφάλαιο 1ο : Εισαγωγή στη Κοινωνιολογία
FRANCE!!!.
Εισαγωγη στην κοινωνιολογια
Τα χαρακτηριστικά του πληθυσμού της Ευρώπης
Κορκοβέλου Ρεγγίνα Κυπριανού Νεφέλη Εργασία για το μάθημα Νέα Ελληνικά και Λογοτεχνία Υπεύθυνη καθηγήτρια: Σπυροπούλου Ελένη Β’3 3 ου Γυμνασίου Βύρωνα.
ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ
Επιμορφωτική Ημερίδα Καθηγητών κλάδου ΠΕ04 Τρίτη 18 Ιανουαρίου 2011 Εισηγητής Σωκράτης Τουμπεκτσής Σχολικός Σύμβουλος Φυσικών Επιστημών.
Διονύσης Καρατζάς Ο Διονύσης Καρατζάς είναι ένας από τους πιο σημαντικούς σύγχρονους πατρινούς ποιητές.
Η Ζωγραφική του 20ου αιώνα
13. Χριστιανισμός – Ελληνισμός : μια ιδιότυπη συνάντηση
Τα μαθηματικα στην τεχνη και στη φυση
Αύγουστος Κόντ Η ζωή και το έργο του.
ΥΠΕΡΡΕΑΛΙΣΜΟΣ/ ΣΟΥΡΡΕΑΛΙΣΜΟΣ
Συχνά οι επιφάνειες των όψεων, ή τα πλάνα, τέμνονται σε γωνίες που δεν έχουν κάποιο αναγνωρίσιμο βάθος. Ο κυβισμός επηρέασε βαθειά τον καλλιτεχνικό.
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΠΡΟΤΑΣΗ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΗΣ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ
ΕΒΔΟΜΑΔΑ ΒΙΒΛΙΟΥ ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ 2006 ΕΚΘΕΣΗ ΒΙΒΛΙΟΥ ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑ ΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ 1 ΟΥ ΓΕΛ ΕΠΑΝΟΜΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΕΛΣΑ ΒΑΡΔΑΚΑ.
Εβδομάδα Βιβλίου 1-8 Φεβρουαρίου 2008 Έκθεση Βιβλίου - Αφιέρωμα στο Ταξίδι Επίσκεψη του συγγραφέα Σάκη Σερέφα Θέμα: Λογοτεχνία, ένα ταξίδι στον κόσμο της.
Όνομα ομάδας: Γαλαζοπράσινο Μαθητές: Καραίσκου Ρανια, Γιαμαίου Σπυριδούλα, Παπαδόπουλος Ευσέβιος, Τσατσαράγκος Θανάσης Θέμα: Φώς, Χρώμα και τέχνη Σχολείο:6ο.
 Ο όρος « μοντερνισμός » αρχικά τοποθετείται στο δεύτερο μισό του 19 ου αιώνα και αναπτύχθηκε πλήρως στις τέσσερις πρώτες δεκαετίες του 20 ου αιώνα.
 Ένα συγκλονιστικό βιβλίο για τη ζωή και τον αγώνα ενός Μουσουλμάνου που μετεστράφη στο Χριστιανισμό. Ο πόλεμος δύο κόσμων μας παρουσιάζεται ανάγλυφος.
Το ευρωπαϊκό θέατρο του 20ού αιώνα ( ) Ενότητα 3 Το κίνημα του Εξπρεσιονισμού Αγγελική Ρόζη Πανεπιστήμιο Πατρών Τμήμα Θεατρικών Σπουδών 1.
ΠΑμπλο Πικασο.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΛΑΜΠΡΟΠΟΥΛΟΣ Η ΓΡΑΦΗ ΤΩΝ ΝΕΩΝ ΣΤΟΝ ΔΗΜΟΣΙΟ ΧΩΡΟ: ΟΠΤΙΚΗ-ΡΗΤΟΡΙΚΗ ΕΠΙΦΑΣΗ Ή ΦΡΑΣΤΙΚΗ ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΙΚΗ ΑΝΤΙΣΤΑΣΗ ;
( ) Επιφανής ζωγράφος. Γεννήθηκε στην Τήνο, όπου και πέρασε τα παιδικά του χρόνια. Μετά την εγκατάσταση της οικογένειάς του στην Αθήνα (1850)
Η κριτική του Ορθού Λόγου
Μαρξισμός και ιστοριογραφία
Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος «Ο Ολοκληρωτικός Πόλεμος»
Alain Touraine (Γαλλία)
ΟΙ ΜΕΓΑΛΕΣ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΕΙΣ Εργασία ιστορίας 2ου τετραμήνου
Ο ΚΟΣΜΟΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΣΤΗ ΔΕΥΤΕΡΗ ΝΕΩΤΕΡΙΚΟΤΗΤΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΚΑΙ ΝΕΩΤΕΡΙΚΟΤΗΤΑ
Ιστορία του γυναικείου κινήματος
Π Ι Κ Α Σ Ο Γ Κ Ε Ρ Ν Ι Κ Α.
ΑΥΤΟΧΘΟΝΕΣ ΙΘΑΓΕΝΕΙΣ ΜΑΟΡΙ
Εθνικιστική Ιδεολογία, εθνικά κινήματα και δημιουργία εθνικών κρατών
ΡΟΜΑΝΤΙΣΜΟΣ.
Μαθημα 2ο Τα επαναστατικα κινηματα στην ευρωπη 19ος αιωνασ
Οι κάτοικοι της Β. Αμερικής
ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΣ
Το ευρωπαϊκό θέατρο του 20ού αιώνα ( )
(Βάσει του έργου του Φρίντριχ Νίτσε «Η γέννηση της τραγωδίας»)
Το πιο ανατρεπτικό κίνημα αντι-τέχνης.
Κεφάλαιο 19 Γλώσσες και θρησκείες.
«πάνω ή πέρα από την πραγματικότητα»
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ Χειμερινό εξάμηνο
Πιέρ Μπουρντιέ Ο Πιέρ Μπουρντιέ ( 1 Αυγούστου  Ιανουαρίου 2002) ήταν Γάλλος φιλόσοφος, κοινωνιολόγος και κοινωνικός επιστήμονας.
επιμέλεια: Μαρία Ευδωρίδου
Νεότερη ποίηση Από την εισαγωγή του σχολικού βιβλίου Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας, β’ τεύχος (σελ )
Ευρώπη.
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ΚΑΙ ΕΥΡΩΠΗ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Σουρεαλισμός: ιστορία και θεωρία

χαρακτηριστικά κληρονόμος και συνεχιστής των καλλιτεχνικών κινημάτων που διαδέχτηκε 1918-1940: κοινωνική, πολιτική, επιστημονική, φιλοσοφική συμπόρευση με τα γεγονότα της ιστορίας. εξάπλωση στην Αγγλία, Βέλγιο, Ισπανία, Ελβετία, Γερμανία, Τσεχοσλοβακία, Γιουγκοσλαβία, Ρουμανία…, Αμερική, Αφρική, Ασία, Το 19138 στη Διεθνή Έκθεση Σουρεαλισμού στο Παρίσι αντιπροσωπεύτηκαν 14 χώρες! Αραγκόν, Μπρε΄τον, Ελυάρ και Περέ= γαλλική ομάδα νταντά ως το 1922

Χαρακτηριστικά 2 Νταντα = γεννήθηκε στην καρδιά του πολέμου, το 1916, απλώθηκε αστραπιαία στη νικημένη Γερμανία του 1918 και έφτασε στην εξαθλιωβμένη Γαλλία του 1919-20. Νικητές και ηττημένοι = ίδια εξαθλίωση… Χρεοκοπημένες όλες οι ελίτ όλου του κόσμου που χειροκροτούν το γενικευμένο μακελειό, η επιστήμη (εστιασμένη στη βελτίωση των εκρηκτικών), η λογοτεχνία, η τέχνη = απλό παράρτημα ενός πολιτισμού που στρέφεται ενάντια στον εαυτό του και τον κατασπαράσσει. Υποχρεωτική θητεία στον πόλεμο: Μπρετόν, Ελυάρ, Περέ, Αραγκόν, Σουπώ = απόρροια: ο απόλυτος μηδενισμός.

Μεταπολεμικό κλίμα… 1920: υπογραφή τελευταίων συνθηκών ειρήνης, αρχή απολογισμού του πολέμου. Καπιταλισμός και νέα περίοδος σταθερότητας, ανατολική ήπειρος και νέος πολιτισμός Επαναστατικά κινήματα, αλλά η πολυπόθητη αλλαγή δεν ‘ερχεται… υποσιτισμένες μάζες και μετατροπή τους σε ξέφρενους καταναλωτές Πρόσκαιρη, πλαστή ευφορία: αυτοκίνητα, κοσμοσυρροή στο σινεμά, ραδιόφωνο… Φουτουριστές…

Συν’εχεια… τερατώδης πολιτισμός, άνθρωπος= εγκεφαλικό τέρας με υπερτροφική λογική Μόνε ςπραγματικότητες: λογική, μαθηματικά, χρόνος, διάστημα… Αντισταθμιστικές παρουσίες: Μπερξόν και élan vital Αινστάιν: δεν ισχύει η έννοια του διαστήματος, του χρόνου, το φως δε μεταδίδεται σε ευθεία γραμμή… Η λογική: στο εδώλιο του κατηγορουμένου!!! Διχασμός ανάμεσα στη λογική και σε μια άγνωστη περιοχή που αποκαλύπτεται στον άνθρωπο στον ύπνο του!! Βλ. Φρόυντ!!! Και αγανάκτηση της μπουρζουαζίας…

Φρόυντ… συνένωση: ιδιωτική και δημόσια ζωή, ασυνείδητο και συνειδητό, όνειρο και ελεγχόμενη σκέψη… Καταρρέει ο πύργος της αστικής ευπρέπειας… ο άνθρωπος δεν είναι μόνο ένα λογικό ον αλλά κι ένας υπναράς που καταφεύγει στο όνειρό του για να βρει δυνάμεις στον ξύπνιο του… η εισβολή του ονείρου!! Σουρεαλιστές: ποιητές και ειδικότητά τους η γλώσσα: επίθεση στη γλώσσα λοιπόν!!!

Συνέχεια 3… ποίηση= μέσο γνώσης, μια ψυχή που μιλάει σε μια άλλη Να αφήσουμε «τον άγνωστο μουσαφίρη» να εκφραστεί σε όλο του το βάθος, αυτόματα… η έμπνευση γίνεται μόνιμη Ο ποιητής από αντικείμενό της γίνεται υποκείμενο! Αυτός εμπνέει! Αναμειγνύει την πράξη με το όνειρο, διαλύει το γενικό στο ειδικό, κλείνει την αιωνιότητα σε μια στιγμή… «η ποίηση πρέπει να γίνεται από όλους, και όχι από έναν!» Αυτόματη γραφή: αφήγηση του ονείρου, απλή και καθαρή υπαγόρευση του ασυνείδητου.

…. παντοδυναμία της επιθυμίας & νομιμότητα της πραγμάτωσής της. Απαίτηση για ολοκληρωτική καταστροφή των δεσμών της οικογένειας, της ηθικής, της θρησκείας: «έφτιαξαν νόμους για να σας κάνουν να σέβεστε τα εύθραυστα πράγματα, ό,τι είναι εύθραυστο σπάει!» η πατροπαράδοτη αντίθεση μεταξύ αστού και καλλιτέχνη γίνεται αντινομία μεταξύ επαναστάτη και ιδιοκτήτη, σκλάβου και αφέντη… Παντοδυναμία του πνεύματος στην ύλη νέο είδος ανθρώπου και προσχώρηση σε επαναστατικά πολιτικά κόμματα

Το δολοφονικό όπλο για την παραδοσιακή ποίηση: Ζυρίχη… 8 Φλεβάρη 1916 και Ζυρίχη: έχουν καταφύγει κάθε είδους πρόσφυγες απ’ όλο τον κόσμο. Τριστάν Τζαρά (Ρουμάνος), Χούλζενμπεκ (Γερμανός) και Χανς Αρπ (Αλσατός): ανοίγουν ένα λεξικό στην τύχη και βαφτίζουν με το όνομα νταντά ένα κίνημα που θα συγκλόνιζε την Ευρώπη… και θα επιδρούσε αποφασιστικά στην τύχη του εκκολαπτόμενου σουρεαλισμού! Νταντά πριν την αδιαλλαξία: κράμα κυβισμού, φουτουρισμού και καθαρά ντανταιστικού πνεύματος τύπου Τζαρά. Τζαρά: «η σκέψη διαμορφώνεται στο στόμα» (=ανοίγει τις πόρτες στον αυτοματισμό)

Νταντά… περίοδος θεαμάτων-προκλήσεων Εξώφυλλο του Dada III: Φρανσίς Πικαμπιά… Συνεργάτης του Ντυσάν και προτίμηση στους πίνακες και τα σχέδιά του για ρόδες, γρανάζια, μηχανές… Οι γάλλοι αγνοούν τι συμβαίνει στη Ζυρίχη! Το Νταντά εμφανίζεται στο Παρίσι το 1919 με τον ερχομό του Τζαρά « που τον περίμεναν ως Μεσσία» Τζαρά: «Οτιδήποτε κοιτάζουμε είναι ψεύτικό» Ζακ Βασέ στον Μπρε΄τον: «Η τέχνη είναι ηλιθιότητα»

ΝΤΑΝΤΑ!! Ο Τζαρά βρίκσει ενθουσιώδεις υποστηρικτές στη νικημένη Γερμανία (πείνα, δυστυχία και επαναστατικά κινήματα όμως!) σ. 41 απόσπασμα 1 και 2 σ. 42, απόσπασμα 1 Ρήξη το 1922 του Μπρε΄τον με το Νταντά, πρόταση σύγκλησης ενός «διεθνούς συνεδρίου για τον καθορισμό των κατευθύνσεων και για την υπεράσπιση του μοντέρνου πνεύματος» (Μρετόν) Θάνατος του νταντά: σ. 47, υποσημείωση.