Κριτική κοινοτική εργασία (1/7)

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Τέλος Ενότητας.
Advertisements

Η ανοσοαποτύπωση ως επιβεβαιωτική μέθοδος
Τριφασικά συμμετρικά δίκτυα σε συνδεσμολογία Υ (1/2)
Αυτοματοποιημένη ευρετηρίαση
Διαμόρφωση πεδίων Περιγραφικά πεδία Διαχειριστικά πεδία Δομικά πεδία.
Διάνοιξη πόρων Με ακτινοβολούμενη θερμότητα. Θερμαινόμενα σίδερα.
Καμπυλότητα Φακού P c
Σχεδίαση Ολοκληρωμένων Κυκλωμάτων
Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία Ενότητα 4η: Η έννοια του πλουραλισμού και της δημοκρατίας. Όνομα Καθηγητή: Παρούσης Μιχαήλ Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών.
Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία Ενότητα 3η: Η έννοια της ελευθερίας και της δικαιοσύνης. Όνομα Καθηγητή: Παρούσης Μιχαήλ Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών.
Τεχνολογία οφθαλμικών φακών Ι (Ε) Ενότητα 5: Έγχρωμοι φακοί Θεμιστοκλής Γιαλελής, Οπτικός, MSc, PhD candidate ΕΔΙΠ του τμήματος Οπτικής και Οπτομετρίας.
Eιδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων
Κανόνες Ασφαλείας Εργοταξίων
Παράγοντες που επηρεάζουν ένα σύστημα Υγείας
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ ΤΗΣ ΡΥΠΑΝΣΗΣ
Εκτίμηση Φυσικής Κατάστασης
Άλλες μορφές νευρώσεων
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Άσκηση 8 (1 από 3) Προβολές 1. Να επιλέξετε ένα θέμα βασισμένο σε κάποια παράγραφο / υποπαράγραφο του κεφαλαίου 6 των σημειώσεων και να κάνετε μια εργασία.
Τεχνολογία οφθαλμικών φακών Ι (Ε)
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Υπολογιστική Γεωμετρία και Εφαρμογές στις ΒΧΔ
Ενότητα 4 (part B) : Ιατρική ηθική
Έννοιες Φυσικών Επιστημών Ι
Βασικά δεδομένα Το σύστημα υγείας δεν αποτελεί απλά άθροισμα επιμέρους μερών. Τα επιμέρους στοιχεία του συστήματος βρίσκονται σε συνεχή αλληλεξάρτηση.
Φιλοσοφία της Ιστορίας και του Πολιτισμού
Άρθρο Συγγραφείς: Marcus Plescia, MD, MPH, Martha Groblewski, PhD, RD, LDN. Τίτλος: A Community Oriented Primary care Demonstration Project Refining.
ΠΡΟΤΥΠΟ ΕΛΟΤ EN ISO 3251 Ζύγιση μάζας υγρού μελανιού (m1 g)
Φυσικοθεραπεία σε ειδικές πληθυσμιακές μονάδες (Ε)
Ενότητα 13 Αξιολόγηση μαθήματος και διδάσκοντος από την εφαρμογή της Μονάδας Ολικής Ποιότητας (ΜΟΔΙΠ) του ΤΕΙ Αθήνας Αξιολόγηση του μαθήματος Αξιολόγηση.
Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία
Άσκηση 9 (1 από 2) Ανακαλύψτε στο χάρτη σας μερικά χαρτογραφικά αντικείμενα που να ανήκουν στις παρακάτω κατηγορίες : φυσικά, τεχνητές κατασκευές, αφηρημένα.
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Φιλοσοφία της Ιστορίας και του Πολιτισμού
Ο Πλάτων και ο Αριστοτέλης για την ψυχή
Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία
Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Σπουδών Τμήμα Φιλοσοφίας
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 9 (PART A): Σχέση Ηθικής και Δικαιοσύνης
Τοπολογικές σχέσεις 1/3 Βρείτε και περιγράψτε τις τοπολογικές σχέσεις σύμφωνα με τους (Pantazis, Donnay 1996) για τα παρακάτω γεω-γραφικά αντικείμενα:
Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Εικαστικές συνθέσεις - Χρώμα στο χώρο
Οργάνωση και Διοίκηση Πρωτοβάθμιας (Θ)
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Οργάνωση και Διοίκηση Πρωτοβάθμιας (Θ)
Εισαγωγή στις εικαστικές τέχνες
Εισαγωγή στις Επιστήμες της Αγωγής
Λιθογραφία – Όφσετ (Θ) Ενότητα 8.2: Εκτυπωτική Διαδικασία Μηχανής
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Ενότητα 9: Συστήματα Υγείας στην Ευρώπη: Σουηδία
Διδακτική της Πληροφορικής
Ποιοτική μεθοδολογία έρευνας στη Διδακτική των Μαθηματικών
Τηλεοπτική και Ραδιοφωνική Παραγωγή
Αισθητική Σώματος Ι (Ε)
Αισθητική Σώματος Ι (Ε)
Ειδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων -E
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Αισθητική Σώματος Ι (Ε)
Μυθος και Τελετουργία στην Αρχαία Ελλάδα
Ενότητα 8: Συστήματα Υγείας στην Ευρώπη: Γαλλία
Eιδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων -Θ
Συστήματα Θεματικής Πρόσβασης (Θ)
Ψυχιατρική Ενότητα 7: Συνέχεια σταδίων
Γενικὴ Ἐκκλησιαστικὴ Ἱστορία Α´
Ανοσολογία (Ε) Ενότητα 3: Αιμοσυγκόλληση Πέτρος Καρκαλούσος
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Οργανική Χημεία (Ε) Ενότητα 2: Προσδιορισμός σημείου τήξης
Ενότητα 1: ……………….. Όνομα Επώνυμο Τμήμα __
Σύσταση και Ανάλυση Γλευκών και Οίνων (Θ)
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Μεθοδολογία Κοινωνικής Εργασίας με Κοινότητα Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας Μεθοδολογία Κοινωνικής Εργασίας με Κοινότητα Ενότητα 13: Κριτική κοινωνική εργασία Ελένη Κοντογιάννη Τμήμα Κοινωνικής Εργασίας Το περιεχόμενο του μαθήματος διατίθεται με άδεια Creative Commons εκτός και αν αναφέρεται διαφορετικά Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.

Κριτική κοινοτική εργασία (1/7) Η “Κριτική θεωρία” καθορίζει αρκετές γενιές Γερμανών φιλοσόφων και θεωρητικών των κοινωνικών επιστημών της Δυτικοευρωπαϊκής παράδοσης γνωστής ως «Σχολή της Φρανκφούρτης». Σύμφωνα με αυτούς τους θεωρητικούς μια “κριτική” θεωρία ξεχωρίζει από μία“παραδοσιακή θεωρία ως προς ένα συγκεκριμένο πρακτικό σκοπό: μια θεωρία είναι κριτική στο βαθμό που στοχεύει στην ανθρώπινη «χειραφέτηση», δρα ως «απελευθερωτική επιρροή» και εργάζεται με στόχο “να δημιουργήσει ένα κόσμο που θα καλύπτει τις ανάγκες των ανθρώπων” (Horkheimer 1972, 246)

Κριτική κοινοτική εργασία (2/7) Η κριτική θεωρία μπορεί να είναι επαρκής, μόνον εφόσον απαντά σε τρία κριτήρια: πρέπει να είναι ταυτόχρονα επεξηγηματική, χρήσιμη, και κανονιστική. Δηλαδή, πρέπει να εξηγεί τι είναι λάθος στην τρέχουσα κοινωνική πραγματικότητα, να αναγνωρίζει τους πρωταγωνιστές για την επιθυμητή αλλαγή, και να παρέχει, αφενός σαφείς κανόνες για κριτική και αφετέρου επιτεύξιμους και πρακτικούς στόχους για κοινωνικό μετασχηματισμό. Ο Horkheimer το 1972 μιλάει στην ουσία για μετασχηματισμό του καπιταλισμού σε μια “πραγματική δημοκρατία” (Δυτικός Μαρξισμός). Η επικέντρωση στη δημοκρατία ως το πλαίσιο για ανάπτυξη συνεργατικής, πρακτικής και μετασχηματιστικής δράσης, συνεχίζεται και στο έργο του Jürgen Habermas, όπως για παράδειγμα η προσπάθεια προσδιορισμού της φύσης και των ορίων της “πραγματικής δημοκρατίας” σε σύνθετες, πλουραλιστικές και παγκοσμιοποιημένες κοινωνίες.

Κριτική κοινοτική εργασία (3/7) Οι κριτικοί θεωρητικοί δίνουν έμφαση στη σημασία που οι λαοί μπορούν να παίξουν και ιδιαίτερα η ικανότητά τους για ενεργό συμμετοχή στη διαδικασία της κοινωνικής αλλαγής Οι περισσότεροι κριτικοί θεωρητικοί υποστηρίζουν την εκπαίδευση χειραφέτησης η οποία διευκολύνει τα άτομα να διακρίνουν τη σύνδεση που υπάρχει ανάμεσα στις συνθήκες της ζωής τους και στις κυρίαρχες ιδεολογίες στην κοινωνία.

Κριτική κοινοτική εργασία (4/7) Κριτική Κοινοτική Εργασία είναι η δράση που βασίζεται σε κριτική θεωρητική ανάλυση, αντανάκλαση και σαφή δέσμευση για προάσπιση της κοινωνικής δικαιοσύνης μέσα από ενδυναμωτικές και μετασχηματιστικές πρακτικές (Henderson, 2007, p.1). Βασίζεται στα ιδανικά της κοινωνικής δικαιοσύνης, της κοινωνικής ένταξης, του αυτοπροσδιορισμού, της αλληλεγγύης και της συλλογικής ευμάρειας. Θεωρεί ότι πολλά κοινοτικά προβλήματα προέρχονται από συστημική υλική φτώχεια, κοινωνικό αποκλεισμό και θεσμοθετημένη καταπίεση που φανερώνουν δομικές ανισότητες στη κοινωνία.

Κριτική κοινοτική εργασία (5/7) Η κριτική επαγγελματική πρακτική συνεπάγεται: Να λειτουργούμε ταυτόχρονα και στις τρείς στις διαστάσεις: ανάλυση, δράση και αναστοχασμός Να εργαζόμαστε έχοντας ως βάση την αξία του σεβασμού των άλλων ως ίσων Να υιοθετούμε μια ανοιχτή προσέγγιση της δουλειάς μας αποδεχόμενοι ότι υπάρχουν πολλά που δεν γνωρίζουμε Να αντιλαμβανόμαστε το άτομο (και τον εαυτό μας) σε σχέση με το κοινωνικο πολιτικό και ιδεολογικό πλαίσιο μέσα στο οποίο οι έννοιες είναι κοινωνικά κατασκευασμένες.

Κριτική κοινοτική εργασία (6/7) Κριτική ανάλυση: περιλαμβάνει μια συνεχή κριτική αξιολόγηση των απόψεων, των αξιών, των γνώσεων, των υφιστάμενων πολιτικών και παρεμβάσεων Κριτική δράση: περιλαμβάνει εργασία προσανατολισμένη στην ενδυνάμωση χρησιμοποιώντας ως μέσα τις πολύ καλές δεξιότητες και την αναγνώριση των κοινωνικών και πολιτικών ανισοτήτων και των δομικών ανεπαρκειών Κριτικός αναστοχασμός: αφορά σε έναν ενήμερο, ανακλαστικό και εμπλεκόμενο εαυτό ο οποίος αναγνωρίζει τις απόψεις και τις αξίες που φέρει καθώς και τον τρόπο που αυτές καθορίζουν το ρόλο του στο πλαίσιο της συνεργασίας του με εξυπηρετούμενους, συναδέλφους, την ιεραρχία, κλπ.

Κριτική κοινοτική εργασία (7/7) Η κριτική κοινωνική εργασία, όπως συνοπτικά παρουσιάστηκε, βασίζεται στις αξίες της κοινωνικής δικαιοσύνης, των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, της ισότητας ενώ ταυτόχρονα αντιτίθεται σε καταπιεστικές και ρατσιστικές πολιτικές σε εθνικό αλλά και υπερεθνικό επίπεδο. Δεδομένου ότι η κοινωνική εργασία αποτελεί εφαρμοσμένη κοινωνική επιστήμη, δεν θα αρκεστούμε στη θεωρητική διαπραγμάτευση αυτών των θεμάτων. Παράλληλα, με το συνεχή επαναπροσδιορισμό του θεωρητικού και ιδεολογικού μας πλαισίου στις νέες κοινωνικές, πολιτικές και πολιτισμικές συνθήκες, θα πρέπει να προσανατολιστούμε άμεσα σε νέες πρακτικές.

Τέλος Ενότητας

Σημειώματα

Σημείωμα Αναφοράς Copyright Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Αθήνας, Ελένη Κοντογιάννη 2014. Ελένη Κοντογιάννη. «Μεθοδολογία Κοινωνικής Εργασίας με Κοινότητα. Ενότητα 13: Κριτική κοινωνική εργασία». Έκδοση: 1.0. Αθήνα 2014. Διαθέσιμο από τη δικτυακή διεύθυνση: ocp.teiath.gr.

Σημείωμα Αδειοδότησης Το παρόν υλικό διατίθεται με τους όρους της άδειας χρήσης Creative Commons Αναφορά, Μη Εμπορική Χρήση Παρόμοια Διανομή 4.0 [1] ή μεταγενέστερη, Διεθνής Έκδοση. Εξαιρούνται τα αυτοτελή έργα τρίτων π.χ. φωτογραφίες, διαγράμματα κ.λ.π., τα οποία εμπεριέχονται σε αυτό και τα οποία αναφέρονται μαζί με τους όρους χρήσης τους στο «Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων». [1] http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ Ως Μη Εμπορική ορίζεται η χρήση: που δεν περιλαμβάνει άμεσο ή έμμεσο οικονομικό όφελος από την χρήση του έργου, για το διανομέα του έργου και αδειοδόχο που δεν περιλαμβάνει οικονομική συναλλαγή ως προϋπόθεση για τη χρήση ή πρόσβαση στο έργο που δεν προσπορίζει στο διανομέα του έργου και αδειοδόχο έμμεσο οικονομικό όφελος (π.χ. διαφημίσεις) από την προβολή του έργου σε διαδικτυακό τόπο Ο δικαιούχος μπορεί να παρέχει στον αδειοδόχο ξεχωριστή άδεια να χρησιμοποιεί το έργο για εμπορική χρήση, εφόσον αυτό του ζητηθεί.

Διατήρηση Σημειωμάτων Οποιαδήποτε αναπαραγωγή ή διασκευή του υλικού θα πρέπει να συμπεριλαμβάνει: το Σημείωμα Αναφοράς το Σημείωμα Αδειοδότησης τη δήλωση Διατήρησης Σημειωμάτων το Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων (εφόσον υπάρχει) μαζί με τους συνοδευόμενους υπερσυνδέσμους.

Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στo πλαίσιo του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας» έχει χρηματοδοτήσει μόνο την αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.