Κοινοτική ανάπτυξη (1/4)

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Επιχειρηματική ηθική Υπέρβαση της ανθρώπινης ομορφίας. Προς τη θέωση…
Advertisements

Τέλος Ενότητας.
Βασικές αρχές ευρετηρίασης
Η ανοσοαποτύπωση ως επιβεβαιωτική μέθοδος
Οργάνωση πληροφοριών Ταξινόμηση (Θ) Ενότητα 4: Αρχιτεκτονική της Ευρετηρίασης (β μέρος) Δάφνη Κυριάκη-Μάνεση Τμήμα Βιβλιοθηκονομίας και Συστημάτων Πληροφόρησης.
Αυτοματοποιημένη ευρετηρίαση
Διαμόρφωση πεδίων Περιγραφικά πεδία Διαχειριστικά πεδία Δομικά πεδία.
Η αναγκαιότητα συνθετικής προσέγγισης 1/6
Διάνοιξη πόρων Με ακτινοβολούμενη θερμότητα. Θερμαινόμενα σίδερα.
Καμπυλότητα Φακού P c
Σχεδίαση Ολοκληρωμένων Κυκλωμάτων
Ψυχιατρική Ενότητα 17: Θεραπευτικές παρεμβάσεις στην ψυχιατρική Ευάγγελος Γ. Παπαγεωργίου Τμήμα Κοινωνικής Εργασίας Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ.
Αρχιτεκτονική εσωτερικών χώρων Χώροι αναψυχής Ενότητα 8: Ο ρόλος του σχεδιασμού εσωτερικών χώρων στην ποιοτική αναβάθμιση του τουρισμού Διονυσία Φράγκου.
Οργάνωση και Διοίκηση Πρωτοβάθμιας (Θ) Ενότητα 1: Βασικές αρχές και ορισμοί Γιώργος Πιερράκος Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων Εισαγωγική Κατεύθυνση Διοίκησης.
Τεχνολογία οφθαλμικών φακών Ι (Ε) Ενότητα 5: Έγχρωμοι φακοί Θεμιστοκλής Γιαλελής, Οπτικός, MSc, PhD candidate ΕΔΙΠ του τμήματος Οπτικής και Οπτομετρίας.
Eιδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων
Κανόνες Ασφαλείας Εργοταξίων
Παράγοντες που επηρεάζουν ένα σύστημα Υγείας
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ ΤΗΣ ΡΥΠΑΝΣΗΣ
Διάρκεια της άσκησης Η διάρκεια και η ένταση της άσκησης είναι σχετικές: Μεγαλύτερο διάλειμμα κατά την άσκηση παραπέμπει σε αερόβια διαδικασία. Μικρότερο.
Εκτίμηση Φυσικής Κατάστασης
Άλλες μορφές νευρώσεων
Διαχείριση παραγωγής εντύπων 1/2
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Άσκηση 8 (1 από 3) Προβολές 1. Να επιλέξετε ένα θέμα βασισμένο σε κάποια παράγραφο / υποπαράγραφο του κεφαλαίου 6 των σημειώσεων και να κάνετε μια εργασία.
Υπολογιστική Γεωμετρία και Εφαρμογές στις ΒΧΔ
Ενότητα 4 (part B) : Ιατρική ηθική
Βασικά δεδομένα Το σύστημα υγείας δεν αποτελεί απλά άθροισμα επιμέρους μερών. Τα επιμέρους στοιχεία του συστήματος βρίσκονται σε συνεχή αλληλεξάρτηση.
Φιλοσοφία της Ιστορίας και του Πολιτισμού
Άρθρο Συγγραφείς: Marcus Plescia, MD, MPH, Martha Groblewski, PhD, RD, LDN. Τίτλος: A Community Oriented Primary care Demonstration Project Refining.
Ταυτότητα και περίγραμμα μαθήματος
Δίκτυα Υπολογιστών ΙΙ (Ε)
ΠΡΟΤΥΠΟ ΕΛΟΤ EN ISO 3251 Ζύγιση μάζας υγρού μελανιού (m1 g)
Φυσικοθεραπεία σε ειδικές πληθυσμιακές μονάδες (Ε)
Ενότητα 13 Αξιολόγηση μαθήματος και διδάσκοντος από την εφαρμογή της Μονάδας Ολικής Ποιότητας (ΜΟΔΙΠ) του ΤΕΙ Αθήνας Αξιολόγηση του μαθήματος Αξιολόγηση.
Πληροφοριακή Συμπεριφορά
Άσκηση 9 (1 από 2) Ανακαλύψτε στο χάρτη σας μερικά χαρτογραφικά αντικείμενα που να ανήκουν στις παρακάτω κατηγορίες : φυσικά, τεχνητές κατασκευές, αφηρημένα.
Ο Πλάτων και ο Αριστοτέλης για την ψυχή
Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία
Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Σπουδών Τμήμα Φιλοσοφίας
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 9 (PART A): Σχέση Ηθικής και Δικαιοσύνης
Τοπολογικές σχέσεις 1/3 Βρείτε και περιγράψτε τις τοπολογικές σχέσεις σύμφωνα με τους (Pantazis, Donnay 1996) για τα παρακάτω γεω-γραφικά αντικείμενα:
Σύγχρονη Πρακτική Φιλοσοφία
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Εικαστικές συνθέσεις - Χρώμα στο χώρο
Οργάνωση και Διοίκηση Πρωτοβάθμιας (Θ)
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Οργάνωση και Διοίκηση Πρωτοβάθμιας (Θ)
Εισαγωγή στις εικαστικές τέχνες
Εισαγωγή στις Επιστήμες της Αγωγής
Λιθογραφία – Όφσετ (Θ) Ενότητα 8.2: Εκτυπωτική Διαδικασία Μηχανής
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Ενότητα 9: Συστήματα Υγείας στην Ευρώπη: Σουηδία
Διδακτική της Πληροφορικής
Ποιοτική μεθοδολογία έρευνας στη Διδακτική των Μαθηματικών
Τηλεοπτική και Ραδιοφωνική Παραγωγή
Αισθητική Σώματος Ι (Ε)
Αισθητική Σώματος Ι (Ε)
Ειδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων -E
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Αισθητική Σώματος Ι (Ε)
Μυθος και Τελετουργία στην Αρχαία Ελλάδα
Ενότητα 8: Συστήματα Υγείας στην Ευρώπη: Γαλλία
Eιδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων -Θ
Συστήματα Θεματικής Πρόσβασης (Θ)
Ψυχιατρική Ενότητα 7: Συνέχεια σταδίων
Γενικὴ Ἐκκλησιαστικὴ Ἱστορία Α´
Ανοσολογία (Ε) Ενότητα 3: Αιμοσυγκόλληση Πέτρος Καρκαλούσος
Ενότητα 1: ……………….. Όνομα Επώνυμο Τμήμα __
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Μεθοδολογία Κοινωνικής Εργασίας με Κοινότητα Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας Μεθοδολογία Κοινωνικής Εργασίας με Κοινότητα Ενότητα 7: Μοντέλα: Κοινοτική Ανάπτυξη – Κοινωνικός Σχεδιασμός Ελένη Κοντογιάννη Τμήμα Κοινωνικής Εργασίας Το περιεχόμενο του μαθήματος διατίθεται με άδεια Creative Commons εκτός και αν αναφέρεται διαφορετικά Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.

Κοινοτική ανάπτυξη (1/4) Frazer (1996):η κοινοτική ανάπτυξη πρέπει να στοχεύει στην ενδυνάμωση αυτών που βιώνουν τον κοινωνικό αποκλεισμό. Η προσέγγιση της ενδυνάμωσης περιλαμβάνει διαδικασίες, όπως αυτή του «ακούω, αξιολογώ και κατανοώ την εμπειρία των συγκεκριμένων ατόμων» Mishler (1996: 179): η κατανόηση αυτή θα πρέπει να εφαρμοστεί στην πράξη. Αρχικά, ο επαγγελματίας θα πρέπει να φέρει στην επιφάνεια τους φόβους και τους περιορισμούς που βιώνουν τα μέλη της κοινότητας, τα ζητήματα που τα ίδια τα άτομα αναγνωρίζουν ως τοπικά ή ατομικά τους προβλήματα (ισότητα, φύλο, περιβάλλον, διαπολιτισμικές σχέσεις, φτώχεια, δικαιώματα…)

Κοινοτική ανάπτυξη (2/4) Σε δεύτερο επίπεδο θα πρέπει να αναδείξει τα κοινά σημεία των εμπειριών των ατόμων που μπορούν να διαμορφώσουν πρωτόλειες μορφές συλλογικότητας και αλληλεγγύης μεταξύ των μελών, αναγνωρίζοντας ωστόσο , ταυτόχρονα, τις πιθανόν διαφορετικές επιπτώσεις που έχουν σε αυτά πολλά από τα κοινά τους προβλήματα. Στη συνέχεια μέσα από ενδυναμωτικές πρακτικές, τόσο σε ατομικό όσο και σε συλλογικό επίπεδο, θα πρέπει να επιδιώξει την ανάδειξη των θετικών σημείων και των ικανοτήτων που διαθέτουν τα άτομα για να υπερβούν τους φραγμούς και τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν(Payne, 2000)

Κοινοτική ανάπτυξη (3/4) Επίσης, η ενημέρωση, η εκπαίδευση και η οργάνωση των ενδιαφερομένων μπορούν να αποτελέσουν επιπλέον ενισχυτικές διαδικασίες προκειμένου τα άτομα, οι οικογένειες και οι ομάδες της κοινότητας να βελτιώσουν την ικανότητα κατανόησης και ανάλυσης της πολυδιάστατης φύσης του κοινωνικού αποκλεισμού που βιώνουν, των ευρύτερων κοινωνικών και οικονομικών ανισοτήτων που δημιουργούν, συνδιαμορφώνουν και αναπαράγουν τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι ίδιοι (Schuftan, 1996) Στη συνέχεια ενθαρρύνονται τα άτομα να αναπτύξουν αιτήματα και να θέσουν στόχους που αφορούν την πρόσβασή τους σε υπηρεσίες υγείας, εκπαίδευσης, κλπ

Κοινοτική ανάπτυξη (4/4) Σε επόμενο στάδιο υποστηρίζει την ανάπτυξη δράσης από τους ενδιαφερόμενους για την εκπλήρωση των στόχων που οι ίδιοι έχουν θέσει και τη διαμόρφωση συμμαχιών με άλλες ομάδες ή κοινότητες με παρεμφερή προβλήματα και ενδιαφέροντα. Στη συνέχεια ανατροφοδοτεί και ενθαρρύνει τα μέλη της κοινότητας, αποτιμούν από κοινού την πορεία υλοποίησης των δράσεων, τον πιθανό επαναπροσδιορισμό στόχων και μέσων και την αξιολόγηση του αποτελέσματος. Το είδος των δράσεων αποφασίζεται από τους ίδιους τους ενδιαφερόμενους .

Κοινωνικός σχεδιασμός (1/8) Ο κοινωνικός σχεδιασμός, συνήθως ορίζεται ως μια διαδικασία που στοχεύει στον ορθολογικό σχεδιασμό υπηρεσιών και στη λήψη πρωτοβουλιών που στηρίζονται σε ευρήματα κοινωνικών ερευνών(Moffat κά 1999). Ο κοινωνικός/κοινοτικός σχεδιασμός (Τwelvetrees, Rothman, Tomas) θεωρείται το πιο διαδεδομένο μοντέλο κοινοτικής εργασίας. Αφορά στην εκτίμηση των κοινοτικών προβλημάτων και αναγκών και στη συστηματική προσπάθεια σχεδιασμού στρατηγικών για την αντιμετώπισή τους.

Κοινωνικός σχεδιασμός (2/8) Οι διαφορετικές απόψεις που υπάρχουν για το θέμα θέτουν τα ακόλουθα κρίσιμα ζητήματα: Ο ρόλος του επαγγελματία – σχεδιαστή Η συμμετοχή και σε ποιο βαθμό της κοινότητας Το κατά πόσον ακολουθείται μια ολιστική προοπτική στον ορισμό του προβλήματος και στην κατάρτιση πλάνου αντιμετώπισής του Αν και με ποιό τρόπο ο σχεδιασμός σε κοινοτικό – τοπικό επίπεδο συνδέεται με τον ευρύτερο σχεδιασμό σε περιφερειακό και εθνικό επίπεδο.

Κοινωνικός σχεδιασμός (3/8) Τυπολογία Sedan και Churchman (1997) Αφορά στις διαφορετικές προσεγγίσεις που υπάρχουν για το συγκεκριμένο μοντέλο και αποτυπώνονται στους ακόλουθους διαχωρισμούς: Ως προς τον προσανατολισμό της παρέμβασης Κατευθυντική: ο σχεδιαστής ορίζει τους στόχους μόνος του, Μη κατευθυντική: ο σχεδιαστής επιδιώκει τη συμμετοχή της κοινότητας στη διαδικασία λήψης αποφάσεων.

Κοινωνικός σχεδιασμός (4/8) Ως προς το είδος της δράσης Δράση επικεντρωμένη στις υπηρεσίες: ο σχεδιαστής επικεντρώνεται κυρίως στην ανάπτυξη υπηρεσιών και την εξεύρεση πόρων του φορέα που εκπροσωπεί. Δράση επικεντρωμένη στους κατοίκους: επιδιώκει την ενθάρρυνση και ενίσχυση των κατοίκων της περιοχής δράσης του προκειμένου να προσδιορίσουν τις ανάγκες τους και να αναλάβουν ενεργό δράση ώστε να τις αντιμετωπίσουν.

Κοινωνικός σχεδιασμός (5/8) Ως προς τη διαδικασία λήψης των αποφάσεων Συγκεντρωτικός χαρακτήρας: Οι στόχοι και οι λύσεις καθορίζονται εκ των προτέρων από εξωγενή κέντρα αποφάσεων (π.χ. κεντρικό επίπεδο) Αποκεντρωμένος χαρακτήρας: δίνεται βαρύτητα στις γνώμες και τις απόψεις της τοπικής κοινωνίας, οι αποφάσεις λαμβάνονται τοπικά.

Κοινωνικός σχεδιασμός (6/8) Ως προς τη διαδικασία διαμόρφωσης του στόχου Επικεντρωμένη σε προεπιλεγμένο στόχο: Ο σχεδιαστής έρχεται στην κοινότητα με έναν προκαθορισμένο και σαφώς οριοθετημένο στόχο –αντικείμενο μελέτης. Ανοιχτή διαδικασία οριοθέτησης αντικειμένου: ο σχεδιαστής έχει το περιθώριο και την αυτονομία να πάρει αποφάσεις επιτόπου, λαμβάνοντας υπόψη τις τοπικές ιδιαιτερότητες που συνδιαμορφώνουν το αντικείμενο μελέτης στη συγκεκριμένη περιοχή.

Κοινωνικός σχεδιασμός (7/8) Ως προς τον τρόπο που οι σχεδιαστές αντιλαμβάνονται την κοινότητα Ως αντικείμενο: Για κάποιους σχεδιαστές η κοινότητα αποτελεί απλώς το πεδίο στο οποίο καλούνται τη δεδομένη περίοδο να αξιοποιήσουν τις επαγγελματικές γνώσεις και δεξιότητές τους Ως υποκείμενο: Για άλλους σχεδιαστές στόχος είναι η επικοινωνία με την κοινότητα, η κατανόηση των προβλη-μάτων και αναγκών της και η εξεύρεση από κοινού λύσεων για τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα μέλη της.

Κοινωνικός σχεδιασμός (8/8) Ως προς το ρόλο του επαγγελματία Ρόλος ειδικού: Αντιλαμβάνονται τον εαυτό τους ως τον απόλυτο φορέα γνώσης, αυτοί έχουν την ευθύνη για το παραγόμενο αποτέλεσμα, προϋπάρχον σχέδιο δράσης. Επιδιώκει την ανάδειξη των απόψεων και της εμπειρίας των μελών της κοινότητας: σε βάθος μελέτη του προβλήματος, ανάδειξη των διαφορετικών διαστάσεων του προβλήματος στις επιμέρους ομάδες και στη συνέχεια κατάστρωση σχεδίου δράσης.

Τέλος Ενότητας

Σημειώματα

Σημείωμα Αναφοράς Copyright Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Αθήνας, Ελένη Κοντογιάννη 2014. Ελένη Κοντογιάννη. «Μεθοδολογία Κοινωνικής Εργασίας με Κοινότητα. Ενότητα 7: Μοντέλα: Κοινοτική Ανάπτυξη – Κοινωνικός Σχεδιασμός». Έκδοση: 1.0. Αθήνα 2014. Διαθέσιμο από τη δικτυακή διεύθυνση: ocp.teiath.gr.

Σημείωμα Αδειοδότησης Το παρόν υλικό διατίθεται με τους όρους της άδειας χρήσης Creative Commons Αναφορά, Μη Εμπορική Χρήση Παρόμοια Διανομή 4.0 [1] ή μεταγενέστερη, Διεθνής Έκδοση. Εξαιρούνται τα αυτοτελή έργα τρίτων π.χ. φωτογραφίες, διαγράμματα κ.λ.π., τα οποία εμπεριέχονται σε αυτό και τα οποία αναφέρονται μαζί με τους όρους χρήσης τους στο «Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων». [1] http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ Ως Μη Εμπορική ορίζεται η χρήση: που δεν περιλαμβάνει άμεσο ή έμμεσο οικονομικό όφελος από την χρήση του έργου, για το διανομέα του έργου και αδειοδόχο που δεν περιλαμβάνει οικονομική συναλλαγή ως προϋπόθεση για τη χρήση ή πρόσβαση στο έργο που δεν προσπορίζει στο διανομέα του έργου και αδειοδόχο έμμεσο οικονομικό όφελος (π.χ. διαφημίσεις) από την προβολή του έργου σε διαδικτυακό τόπο Ο δικαιούχος μπορεί να παρέχει στον αδειοδόχο ξεχωριστή άδεια να χρησιμοποιεί το έργο για εμπορική χρήση, εφόσον αυτό του ζητηθεί.

Διατήρηση Σημειωμάτων Οποιαδήποτε αναπαραγωγή ή διασκευή του υλικού θα πρέπει να συμπεριλαμβάνει: το Σημείωμα Αναφοράς το Σημείωμα Αδειοδότησης τη δήλωση Διατήρησης Σημειωμάτων το Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων (εφόσον υπάρχει) μαζί με τους συνοδευόμενους υπερσυνδέσμους.

Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στo πλαίσιo του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας» έχει χρηματοδοτήσει μόνο την αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.