4. Οι ιδιότητες του γλωσσικού σημείου

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Τα δευτεράκια του 7ου Δημοτικού Σχολείου Ιλίου
Advertisements

Το Λαογραφικό Μουσείο Μακεδονίας Θράκης στη Θεσσαλονίκη
ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΓΡΑΦΗΣ Στάδια στην εξέλιξη της γραφής : λεξιγραφία, συλλαβική γραφή, αλφάβητο στους σημαντικότερους λαούς από την αρχαιότητα έως σήμερα : Σουμερίους,
Τελικές – Αιτιολογικές προτάσεις
Δημιουργία παρουσίασης:
Γλώσσα Α Δημοτικού ΚΑΡΑΒΙΑ Αγγίσταλη Ματίνα.
Στο δρόμο για το σχολείο
ΟΠΩΣ ΝΙΩΘΩ ΜΗ ΝΙΩΣΕΙΣ Ομάδα εργασίας: Ζησιμόπουλος Άγγελος
1 Τεχνολογία Επικοινωνιών Κεφ.17 Συσκευές Ήχου & εικόνας σελίδες
Εισαγωγή στην Γλωσσολογία
Σημασιολογία Σχέση ανάμεσα σε σημαινόμενο και αντικείμενο αναφοράς
Λεξικολογία-Λεξικογραφία
ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ
Φορείς Αλληλεπίδρασης Πειραματικό Γυμνάσιο Ηρακλείου Θερινό Σχολείο 2011 Αλέξανδρος Καμπαναράκης Β΄ Γυμνασίου.
ΟΙ ΠΥΘΑΓΟΡΕΙΟΙ 1ο Γυμνάσιο Καισαριανής
2 ο ΓΕΛ ΛΕΥΚΑΔΑΣ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ Β΄ ΤΕΤΡΑΜΗΝΟΥ ’’Η μεγαλύτερη Κερά του κόσμου είναι η Τέχνη.’’ Κ. Καβάφης.
ΑΠΟ ΠΟΥ ΑΝΤΛΕΙ ΤΑ ΘΕΜΑΤΑ ΤΟΥ Αντλεί τα θέματα του από την παιδική ηλικία. Απεικονίζει τις ακραίες ηλικίες μικρά παιδιά και γέροντες.
Θεωρία Υπολογισμού Κλειστότητα κανονικών γλωσσών Μη-κανονικές γλώσσες.
Θεωρία Υπολογισμού Λήμμα της Άντλησης. Είναι οι παρακάτω γλώσσες κανονικές; L = {0 n 1 n | n ≥ 0} L = { w | w ίδιο πλήθος 0 και 1} L = { w | w ίδιο πλήθος.
ΛΕΟΝΑΡΝΤΟ ΝΤΑ ΒΙΝΤΣΙ Ο Λεονάρντο γεννήθηκε στο Βίντσι της Ιταλίας στις 15 Απριλίου του 1452. Το πλήρες όνομά του ήταν "Leonardo di ser Piero da Vinci",
Επιμορφωτική Ημερίδα Καθηγητών κλάδου ΠΕ04 Τρίτη 18 Ιανουαρίου 2011 Εισηγητής Σωκράτης Τουμπεκτσής Σχολικός Σύμβουλος Φυσικών Επιστημών.
Τίτλος: Σχολική Ζωή και Τέχνη
Καραγκιόζης Από την Ειδική Μονάδα Γυμνάσιο Γερίου στο Comenius
Το πιο απαραίτητο υλικό για μια καλή σπιτική μαγειρική είναι η αγάπη για εκείνους για τους οποίους μαγειρεύεις Ομάδες τροφίμων.
ΕΕ3 Homo sapiens Σοφία Λογκάκη-Καμπανάκη Αναστασία-Νεφέλη Μακρή
Ο σχολικός εκφοβισμός είναι ένα φαινόμενο που παρατηρείται πολύ συχνά στις μέρες μας. Αυτό συμβαίνει, διότι δεν έχουμε αποδεχτεί ότι ο καθένας είναι.
Παρουσιαζω τον εαυτο μου
 Φιλελληνισμός είναι ένας όρος που μαρτυρείται ήδη από το  Από τα τέλη του 18 ου αιώνα δήλωνε την ιδεολογία και πολιτική κίνηση που αναπτύχθηκε.
ΠΡΟΛΗΨΕΙΣ ΚΑΙ ΔΕΙΣΙΔΑΙΜΟΝΙΕΣ
 Την ίδια εποχή με τις Ανακαλύψεις αλλά σε μεγαλύτερη χρονική έκταση, το 15 ο και 16 ο αι., εκδηλώνεται στον ευρωπαϊκό χώρο ένα καλλιτεχνικό και πνευματικό.
Η γλώσσα είναι μορφή, όχι ύλη (Saussure) ΥΛΗ → έννοιες Περιεχόμενο ΜΟΡΦΗ → σημασίες ΥΛΗ → φθόγγοι Έκφραση ΜΟΡΦΗ → φωνήματα.
Λεξικολογία Ενότητα 8: Εννοιακές σχέσεις (ομωνυμία, παρωνυμία) Γιώργος Ι. Ξυδόπουλος Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών Τμήμα Φιλολογίας.
1 η Ενότητα 2 η Ενότητα 3 η Ενότητα.  Μαθητής που εργάστηκε: Μουχταρόπουλος Πέτρος  Μαθητής που εργάστηκε: Μουχταρόπουλος Πέτρος.
ΜΑΘΗΜΑ 1 – ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΦΥΣΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ Μουστάκα Φρίντα Καθηγήτρια Φυσικής Αγωγής, MSc, Med, PhD ΑΘΛΗΤΙΚΗ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΙΕΚ ΑΙΓΕΑΣ ΠΡΟΠΟΝΗΤΗΣ ΑΘΛΗΜΑΤΩΝ.
Διδασκαλία και Μάθηση στο Νηπιαγωγείο: Σχεδιασμός Εκπαιδευτικών Δραστηριοτήτων Ι Ενότητα 3: Τα Συναισθήματα Διδάσκουσα: Βασιλική Φωτοπούλου Τμήμα Επιστημών.
Μαθαίνω τη γλώσσα των αριθμών Πράξεις με μεικτές αριθμητικές παραστάσεις.
25/9/15 ΣΤ 1. ΙΔΡΥΤΗΣ ΤΗΣ MICROSOFT KIAI T Ω N WINDOWS.
Δυϊκότητα/ διπλή άρθρωση Μεταθετότητα Απειρία Δημιουργικότητα
7. Λόγος – Γλώσσα – Ομιλία Επίπεδα γλωσσικής ανάλυσης Φωνητική
Déjà vu(προμνησία) Presque vu (Tip of the tongue)
«Λεκτική και μη λεκτική επικοινωνία!»
Δημοσιογραφική Γραφή & Στιλ γραφής.
- Πειραματικές Ασκήσεις –
Λήμμα άντλησης Πως αποφασίζουμε αποδεικνύουμε ότι μία γλώσσα δεν είναι κανονική; Δυσκολότερο από την απόδειξη ότι μια γλώσσα είναι κανονική. Γενικότερο.
Δραματική Τέχνη στην Εκπαίδευση και Επιστήμες της Αγωγής
Γιατί οι αρχαίοι ημών πρόγονοι ήταν τόσο έξυπνοι;
Η έννοια της αξίας Τα στοιχεία της γλώσσας παίρνουν την αξία τους μέσα από τη σχέση τους με τα άλλα στοιχεία (πβ. Τα πούλια στο σκάκι)
4o Γυμνάσιο Σπάρτης «Γ. Ρίτσος» Τάξη Α’ Τμήμα Α1 Σχ
Δραστηριότητα: Οι μαθητές σε ομάδες να ταξινομήσουν χημικές ενώσεων με βάση τη διάλυση τους στο νερό και τη μέτρηση της αγωγιμότητας των διαλυμάτων που.
Μετάβαση από το Δημοτικό
Ιστορίες. Ιστορίες χαλί βιβλιοθήκη γάτα παπαγάλος Ιωάννα παππούς.
Το φαινόμενο τησ συναρθρωσησ
Β’ ΛΥΚΕΙΟΥ ΘΕΩΡΗΤΙΚΗ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗ
Savoir Vivre Το Savoir Vivre (σαβουάρ βιβρ) είναι εγχειρίδιο σύμφωνα με το οποίο ο αναγνώστης μαθαίνει να εφαρμόζει στο σύνολο της ζωής του, κανόνες καλής.
ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΜΕΣΩ ΔΙΑΚΟΠΤΩΝ ΔΙΑΦΥΓΗΣ
Μεταβλητές με φυσική υπόσταση και κατασκευασμένες
Κωδικοποίηση και Αποκωδικοποίηση Συλλαβών
Σχέση Φωνολογικής Επίγνωσης και Ανάγνωσης (1)
Σταυρούλα Τσέλου! 17/10/2015 Στ΄2.
Η γλώσσα είναι μορφή, όχι ύλη (Saussure)
Με το σεις και με το σας (3)
Once upon a…Europe Ειρήνη Γεωργαντωνάκη ΠΕ 70 Τμήμα: Β1
Διαχειρίζεται, Επεξεργάζεται και Ανταλλάσσει
Σημειολογία και σχεδιασμός
Το γλωσσικό σημείο.
Καταπληκτικό! Ήλεκτρον ή Κεχριμπάρι
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ eTwinning
Μαθαίνω ορθογραφία με τη Β΄1
28. Οι Έλληνες: Ένας λαός με μεγάλη και συνεχή ιστορία
ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΗΣ ΓΕΩΓΡΑΦΙΑΣ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

4. Οι ιδιότητες του γλωσσικού σημείου

Σημειολογία: η επιστήμη που μελετά τα σήματα, τα σύμβολα, τα σημεία Σήματα Σύμβολα Σημεία (αναλογική σχέση) (μη αναλογική σχέση) μη γλωσσικά γλωσσικά Ενδείξεις: δεν υπάρχει πρόθεση επικοινωνίας

1. Η συμβατικότητα ή το «αυθαίρετο» του γλωσσικού σημείου Η σχέση μεταξύ σημαίνοντος και σημαινομένου είναι αυθαίρετη, αποτελεί προϊόν σύμβασης Δύο επιχειρήματα: Η ύπαρξη πολλών γλωσσών: Σπίτι, house, maison, casa… Η εξέλιξη των γλωσσών

Παις - > παιδί Νυν - > τώρα Εκκλησία Γυμνάσιο Σχολή Βάναυσος < βαῡνος + αὔω Μοχθηρός

Βάναυσος < βαῡνος + αὔω Αυτός που επεξεργάζεται με τη φωτιά τον σίδηρο > σιδηρουργός > Αυτός που ασκεί χειρονακτική εργασία (διεύρυνση σημασίας) > ο απότομος, ο σκληρός Βάναυσος άνθρωπος, βάναυση συμπεριφορά.

Πονηρός (αρχ.) αυτός που πονά, που κοπιάζει, ηθικά μεμπτός Μοχθηρός (αρχ.) αυτός που μοχθεί, άθλιος, άσχημος, ταλαίπωρος > (ν.ελλ.) ο φθονερός, αυτός που νοιώθει λύπη για την ευτυχία του άλλου και χαρά για τη δυστυχία του Προσθήκη νέων σημείων: αεροπλάνο, υπερωκεάνιο, ρομποτική, τριπύρινο

Oνοματοποιίες Πιτς-πλατς, ντιν-νταν, νιάου, γαβ-γαβ Πλατσουρίζω Μπουμπουνίζει, μπουμπουνητό Κούκος Σούσουρο

Γαβγίζω Αboyer (γαλ.) Bark (αγγλ.) Γαβγ-ίζω, καθαρ-ίζω, στολ-ίζω

H φωνή του κόκορα σε διάφορες γλώσσες Πορτογαλικά κοκοροκοκό Γερμανικά κικερίκι Αγγλικά κοκ-α-ντουντλ-ντου (cock-a-doodle-doo) Αραβικά κοκού’ ο, κοκού’ο Κινεζικά γουό γουο γουό Ιταλικά κικιρίκι Γαλλικά κοκορίκο Ελληνικά κικιρίκου :https//youtu.be/BXTtBCrWOAg Eυαισθητοποίηση των παιδιών στην ποικιλομορφία των γλωσσών. http://eole.irdp.ch/activites_eole/kikiriki.pdf

… και η φωνή της γάτας και της πάπιας … και η φωνή της γάτας και της πάπιας Πορτογαλικά μιάου κουά κουά Γερμανικά μιάου κουάκ κουάκ Αγγλικά μεόου κουάκ κουάκ Αραβικά μιάου κουάκ κουάκ Κινεζικά μιάο κα κα Ιταλικά μιάο κουά κουά Γαλλικά μιάου κουέν κουέν Ελληνικά νιάου πα πα Η ύλη (ή ίδια η φωνή του ζώου) είναι η ίδια, αλλάζει η μορφή που της αποδίδεται σε κάθε γλώσσα

2. Η γραμμικότητα Το σημαίνον του γλωσσικού σημείου αποτελείται από στοιχεία που διαδέχονται το ένα το άλλο στον άξονα του χρόνου

[apaγο΄rεvεtεistro΄fiδεksi΄a]

[΄tsapa] [΄stapa] [΄pasta]

Georges a tué Jean Jean a tué Georges George killed John Λεπτομέρεια από έργο του Ιερώνυμου Μπος, Ολλανδού ζωγράφου του 15ου αι. Georges a tué Jean Jean a tué Georges George killed John John killed George

Yπερτεμαχικά φαινόμενα Phénomènes suprasegmentaux Eπιτονισμός Roman Jakobson (1960) Ηθοποιός του θεάτρου Στανισλάβσκι στη Μόσχα «Segodnja večerom» 40 διαφορετικοί επιτονισμοί, ανάλογα με την περίσταση επικοινωνίας, αναγνωρίσιμοι από τους θεατές

Συλλαβικός τόνος γέρος – γερός κάλος – καλός Μουσικός τόνος

Η συλλαβή ma στα κινέζικα με 4 διαφορετικούς μουσικούς τόνους Mama mà ma ma?

Guillaume Apollinaire « Calligrammes », 1918

3. Μοναδικότητα Δεν υπάρχουν δύο σημεία που να ταυτίζονται πλήρως Κάθε σημείο υπάρχει λόγω των διαφορών που παρουσιάζει από άλλα σημεία

1. Ετερωνυμία Ετερομορφία ή ετεροηχία θάλασσα - ήλιος

2. Συνωνυμία Ετερομορφία ή ετεροηχία αρνί - πρόβατο ωραίος - όμορφος δέρμα - πετσί σκοτώνω - φονεύω εισέρχομαι - μπαίνω

3. Ετερόσημα Ομόηχα τύχη – τύχει – τοίχοι - τείχη ποιο - πιο

Τα Ομόηχα μπορεί να είναι Πολύσημα ή Ομώνυμα Τα Ομόηχα μπορεί να είναι Πολύσημα ή Ομώνυμα Πολύσημα Ομώνυμα 1 γλωσσικό σημείο, που παρουσιάζει διαφορετικές σημασίες που συνδέονται μεταξύ τους. Ετυμολογική ομοηχία. Ίδια ορθογραφία γλώσσα τραπεζαρία μοναχός Στο λεξικό έχουμε 1 λήμμα 2 ή περισσότερα γλωσσικά σημεία που συμπτωματικά συμπίπτουν ως προς τη μορφή. Συνήθως διαφορετική ορθογραφία χήρος - χοίρος, θύρα - θήρα κάνει - κάνη αυτή - αυτί κουτί - κουτή λύπη - λείπει - λίπη φύλο - φύλλο - φίλο Στο λεξικό έχουμε διαφορετικά λήμματα

Τα ομώνυμα συνήθως είναι ετερόγραφα. Σπάνια είναι και ομόγραφα : Κόρη Τόνος Καρπός (ενώ τα πολύσημα είναι ομόγραφα, αφού έχουν κοινή ετυμολογία)