Μοντελοποίηση Βαθμός Συσχέτισης Βαθμός μιας συσχέτισης ονομάζεται ο αριθμός των οντοτήτων που συνδέει. Συνήθως οι συσχετίσεις μεταξύ δύο οντοτήτων.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Πηγές τάσης/ρεύματος R , L, C
Advertisements

Τέλος Ενότητας.
Οργάνωση πληροφοριών Ταξινόμηση (Θ) Ενότητα 9: Qualified Dublin Core Δάφνη Κυριάκη-Μάνεση Τμήμα Βιβλιοθηκονομίας και Συστημάτων Πληροφόρησης Το περιεχόμενο.
Βασικές αρχές ευρετηρίασης
Η ανοσοαποτύπωση ως επιβεβαιωτική μέθοδος
Τριφασικά συμμετρικά δίκτυα σε συνδεσμολογία Υ (1/2)
Αυτοματοποιημένη ευρετηρίαση
Διαμόρφωση πεδίων Περιγραφικά πεδία Διαχειριστικά πεδία Δομικά πεδία.
Μεταγλωττιστές (Compilers) (Θ) Ενότητα 11: Βελτιστοποίηση Ενδιάμεσου Κώδικα Κατερίνα Γεωργούλη Τμήμα Μηχανικών Πληροφορικής ΤΕ Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα.
Διάνοιξη πόρων Με ακτινοβολούμενη θερμότητα. Θερμαινόμενα σίδερα.
Καμπυλότητα Φακού P c
Επανάληψη και λυμένα θέματα του μαθήματος «Βάσεις Δεδομένων ΙΙ» για τη διδασκαλία του στo Τμήμα Πληροφορικής του ΤΕΙ Αθήνας. Διδάσκων: Χ. Σκουρλάς,
Επανάληψη και λυμένα θέματα του μαθήματος «Βάσεις Δεδομένων ΙΙ» για τη διδασκαλία του στo Τμήμα Πληροφορικής του ΤΕΙ Αθήνας. Διδάσκων: Χ. Σκουρλάς,
Τεχνολογία οφθαλμικών φακών Ι (Ε) Ενότητα 5: Έγχρωμοι φακοί Θεμιστοκλής Γιαλελής, Οπτικός, MSc, PhD candidate ΕΔΙΠ του τμήματος Οπτικής και Οπτομετρίας.
Συμπλήρωση Προτύπου Διδακτικού Σχεδιασμού
Eιδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων
Κανόνες Ασφαλείας Εργοταξίων
Παράγοντες που επηρεάζουν ένα σύστημα Υγείας
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ ΤΗΣ ΡΥΠΑΝΣΗΣ
Άλλες μορφές νευρώσεων
Διαχείριση παραγωγής εντύπων 1/2
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Άσκηση 8 (1 από 3) Προβολές 1. Να επιλέξετε ένα θέμα βασισμένο σε κάποια παράγραφο / υποπαράγραφο του κεφαλαίου 6 των σημειώσεων και να κάνετε μια εργασία.
Τεχνολογία οφθαλμικών φακών Ι (Ε)
Υπολογιστική Γεωμετρία και Εφαρμογές στις ΒΧΔ
Εκτίμηση σωματικού βάρους
Παρουσίαση ναυπηγικών γραμμών 1/3
Βάσεις Δεδομένων και web-based Εφαρμογές
Ταυτότητα και περίγραμμα μαθήματος
Δίκτυα Υπολογιστών ΙΙ (Ε)
Άσκηση 7 (1 από 5) Υπολογισμοί μηκών τόξων σφαίρας. Το έτος 2035 μ.Χ., μετά από πυρηνική καταστροφή και λόγω του φαινομένου του θερμοκηπίου, που πήρε εκρηκτικές.
ΠΡΟΤΥΠΟ ΕΛΟΤ EN ISO 3251 Ζύγιση μάζας υγρού μελανιού (m1 g)
Ενότητα 13 Αξιολόγηση μαθήματος και διδάσκοντος από την εφαρμογή της Μονάδας Ολικής Ποιότητας (ΜΟΔΙΠ) του ΤΕΙ Αθήνας Αξιολόγηση του μαθήματος Αξιολόγηση.
Εκτίμηση σωματικού βάρους
Εκτίμηση σωματικού βάρους
Περιγραφή Ενότητας Σκοπός του μαθήματος είναι η παρουσίαση δηλώσεων SQL που περιλαμβάνουν EXIST, ANY, ALL. Χ. Σκουρλάς.
Άσκηση 9 (1 από 2) Ανακαλύψτε στο χάρτη σας μερικά χαρτογραφικά αντικείμενα που να ανήκουν στις παρακάτω κατηγορίες : φυσικά, τεχνητές κατασκευές, αφηρημένα.
Εκτίμηση σωματικού βάρους
Τοπολογικές σχέσεις 1/3 Βρείτε και περιγράψτε τις τοπολογικές σχέσεις σύμφωνα με τους (Pantazis, Donnay 1996) για τα παρακάτω γεω-γραφικά αντικείμενα:
Επιλογή φλέβας για λήψη φλεβικού αίματος 1/7
Βάσεις Δεδομένων ΙΙ Triggers
Κανονικοποίηση ΤΙ ΕΙΝΑΙ ; Τεχνική Διαδικασία
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Εικαστικές συνθέσεις - Χρώμα στο χώρο
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Οργάνωση και Διοίκηση Πρωτοβάθμιας (Θ)
Λιθογραφία – Όφσετ (Θ) Ενότητα 8.2: Εκτυπωτική Διαδικασία Μηχανής
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Ενότητα 9: Συστήματα Υγείας στην Ευρώπη: Σουηδία
Αισθητική Σώματος Ι (Ε)
Αισθητική Σώματος Ι (Ε)
Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας
Ειδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων -E
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Αισθητική Σώματος Ι (Ε)
Ενότητα 8: Συστήματα Υγείας στην Ευρώπη: Γαλλία
Eιδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων -Θ
Συστήματα Θεματικής Πρόσβασης (Θ)
Ψυχιατρική Ενότητα 7: Συνέχεια σταδίων
Κοσμητολογία ΙΙ (Θ) Ενότητα 3: Kρέμες (γ’ μέρος)
Ανοσολογία (Ε) Ενότητα 3: Αιμοσυγκόλληση Πέτρος Καρκαλούσος
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Οργανική Χημεία (Ε) Ενότητα 2: Προσδιορισμός σημείου τήξης
Ενότητα 1: ……………….. Όνομα Επώνυμο Τμήμα __
Αισθητική προσώπου Ι (Ε)
Σύσταση και Ανάλυση Γλευκών και Οίνων (Θ)
Αισθητική ηλεκτροθεραπεία σώματος
Ενότητα 6: Δονήσεις Γεωργία Πέττα Τμήμα Φυσικοθεραπείας
Αισθητική ηλεκτροθεραπεία σώματος
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Βάσεις Δεδομένων II (Θ) Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας Βάσεις Δεδομένων II (Θ) Ενότητα 13: Επανάληψη και λυμένα θέματα Χ. Σκουρλάς Τμήμα Μηχανικών Πληροφορικής ΤΕ Το περιεχόμενο του μαθήματος διατίθεται με άδεια Creative Commons εκτός και αν αναφέρεται διαφορετικά Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.

Μοντελοποίηση

Βαθμός Συσχέτισης Βαθμός μιας συσχέτισης ονομάζεται ο αριθμός των οντοτήτων που συνδέει. Συνήθως οι συσχετίσεις μεταξύ δύο οντοτήτων (δυαδικές συσχετίσεις) επαρκούν για τις ανάγκες μεγάλου μέρους της εφαρμογής. Υπάρχουν περιπτώσεις όπου τρεις ή περισσότερες οντότητες πρέπει να συνδεθούν με μια συσχέτιση ή μια συσχέτιση να οριστεί πάνω σε οντότητα(ες) και συσχέτιση(εις).

Βαθμός Συσχέτισης Δυαδικές Συσχετίσεις ΣΠΟΥΔΑΣΤΗΣ ΜΑΘΗΜΑ παρακολουθεί Ν Μ βοηθά ΣΥΝΕΡΓΑΤΗΣ Το μοντέλο είναι επαρκές; Ναι αν όλοι οι εργαστηριακοί συνεργάτες βοηθούν όλους τους σπουδαστές. Τι γίνεται, όμως, αν οι σπουδαστές ανήκουν σε εργαστηριακά τμήματα και σε κάθε τμήμα είναι υπεύθυνος ένας και μόνο εργαστηριακός συνεργάτης;

Τριαδική Συσχέτιση ΜΑΘΗΜΑ ΣΠΟΥΔΑΣΤΗΣ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΟΣ_ΣΥΝΕΡΓΑΤΗΣ Μ Ν εγγράφεται ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΟΣ_ΣΥΝΕΡΓΑΤΗΣ Ν Μ

Συσχέτιση «Is-A» Κάθε «ΕΚΤΑΚΤΟΣ» και κάθε «ΜΟΝΙΜΟΣ» θεωρείται και «ΥΠΑΛΛΗΛΟΣ» δηλαδή κληρονομεί όλα τα χαρακτηριστικά της οντότητας «ΥΠΑΛΛΗΛΟΣ» Χρειάζεται πολλές φορές να εκφράσουμε μια οντότητα ως «εξειδίκευση» (specialization) μιας άλλης ΥΠΑΛΛΗΛΟΣ ΣΥΝΕΡΓΑΤΗΣ IS-A ΜΟΝΙΜΟΣ Disjoint and Complete mapping

Πώς να μεταγράψουμε υποκλάση (How to translate a subclass) Product topic platforms ageGroup memory isa isa Educational Product Software Product

Επιλογή 1 (Option 1): The E/R Approach Product (name, price, category, manufacturer) EducationalProduct (name, ageGroup, topic) SoftwareProduct (name, platforms, requiredMemory) Θυμηθείτε ότι το ίδιο όνομα στήλης μπορεί να εμφανίζεται σε πολλές σχέσεις (Same name may appear in several relations) παρά το γεγονός ότι κάθε φορά εκφράζει ενδεχομένως κάτι διαφορετικό

Να κάνετε τις απαραίτητες αλλαγές στο παρακάτω μοντέλο Οντοτήτων Συσχετίσεων.

Συναρτησιακές εξαρτήσεις

Συναρτησιακές εξαρτήσεις Επιχειρησιακός Κανόνας Κάθε τμήμα έχει ένα μοναδικό όνομα, έναν μοναδικό αριθμό, έναν εργαζόμενο που το διευθύνει. Συναρτησιακές εξαρτήσεις deptName  deptNumber deptNumber  deptName deptNumber  mngrIdNum deptName  mngrIdNum

Επιχειρησιακός Κανόνας Κρατούμε πάντοτε την ημερομηνία που ανέλαβε τη διεύθυνση του τμήματος ο σημερινός διευθυντής, ο οποίος δεν μπορεί να διευθύνει δεύτερο Τμήμα.

Παράδειγμα μοντέλου Elmasri – Navathe

Επισκόπηση κάποιων σύνθετων εντολών της γλώσσας SQL

Συνάρτηση datediff SELECT datediff(‘2015/06/28’, current_date); Τι θα δείξει στις 16.6.2015:

EXISTS - NOT EXISTS SELECT * FROM emp WHERE EXISTS (SELECT * FROM dept WHERE loc='ATHENS' ); SELECT * FROM emp WHERE NOT EXISTS SELECT * FROM dept WHERE NOT EXISTS (SELECT * FROM emp);

Trigger Insert_New_Book_Trig Trigger Insert_New_Book_Trig. Στην περίπτωση εισαγωγής των στοιχείων βιβλίου στον πίνακα Books ενεργοποιείται αυτόματα και προσθέτει μία μονάδα στη στήλη No_of_Books.

Σκανδαλισμός που θα καταχωρεί τους εκδότες με κεφαλαία στη βάση Σκανδαλισμός που θα καταχωρεί τους εκδότες με κεφαλαία στη βάση. Ενεργοποιείται από εντολες της μορφής: INSERT INTO Books VALUES (’0-13-861337-0 ’, ’A first course in database systems’, ’Prentice Hall’,1997,90, 30);

Procedures - Functions

DROP PROCEDURE IF EXISTS balanceCalc; DELIMITER DROP PROCEDURE IF EXISTS balanceCalc; DELIMITER ! CREATE PROCEDURE balanceCalc ( IN interestRate INT, INOUT balance INT, OUT interest INT) DETERMINISTIC BEGIN SET interest = interestRate * balance / 100; SET balance = balance + interest; END ! DELIMITER ; SET @balance=2000; SET @interestRate=5; Select @balance; CALL balanceCalc(@interestRate, @balance, @interest); Select @interestRate, @balance, @interest;

DELIMITER // CREATE PROCEDURE GetAuthorByCountry(IN countryName VARCHAR(255)) BEGIN SELECT * FROM author WHERE country = countryName; END // DELIMITER ; CALL GetAuthorByCountry(‘GREECE'); DELIMITER $$ CREATE PROCEDURE CountAuthorsByCountry( IN AuthorCountry VARCHAR(25), OUT total INT) SELECT count(A_ID) INTO total WHERE country = AuthorCountry; END$$ CALL CountAuthorsByCountry(‘GREECE',@total); Select @total;

CALL GetAuthorByCountry('GREECE');

CALL CountAuthorsByCountry('GREECE',@total); Select @total;

CALL CountAuthorsByCountry('GREECE',@total); Select @total; CALL CountAuthorsByCountry('UK',@total); Select @total AS TOTAL_BY_UK FROM DUAL;

Υλοποίηση stored procedures: functions και procedures DROP TABLE IF EXISTS myTrace; CREATE TABLE myTrace ( t_no INT, t_user CHAR(20), t_date DATE, t_time TIME, t_proc VARCHAR(16), t_what VARCHAR(30)); INSERT INTO myTrace (t_no) VALUES (2);

DROP PROCEDURE IF EXISTS myProc; DELIMITER DROP PROCEDURE IF EXISTS myProc; DELIMITER ! CREATE PROCEDURE myProc (IN p_no INT,IN p_in VARCHAR(30), OUT p_out VARCHAR(30)) LANGUAGE SQL BEGIN SET p_out = p_in; INSERT INTO myTrace (t_no, t_user, t_date, t_time, t_proc, t_what) VALUES (p_no, current_user, current_date, current_time, 'myProc', p_in); IF (p_no = 1) THEN COMMIT; ELSE ROLLBACK; END IF; END ! DELIMITER ;

Προσοχή! Δηλώσεις Commit, Roolback δεν επιτρέπονται σε stored functions -- The mySQL product DOES NOT allow COMMIT and ROLLBACK statements in -- stored Functions. Check the following program! DROP FUNCTION IF EXISTS myFun; DELIMITER ! CREATE FUNCTION myFun (p_no INT, p_in VARCHAR(30)) RETURNS VARCHAR(30); LANGUAGE SQL BEGIN INSERT INTO myTrace (t_no, t_user, t_date, t_time, t_proc, t_what) VALUES (p_no, current_user, current_date, current_time, 'myProc', p_in); IF (p_no = 1) THEN COMMIT; ELSE ROLLBACK; END IF; END ! DELIMITER ;

Cursors - Παράδειγμα -- Create a function to handle the cursor See the following statements: Declare variables DECLARE CONTINUE HANDLER Open Cursor Fetch Cursor Close Cursor

CREATE DATABASE training; USE training; CREATE TABLE course(course_id int, course_name varchar(50)); CREATE TABLE lecturer(lecturer_id int(3), lecturer_surname varchar(15), lecturer_name varchar(15), city varchar(15), salary decimal (8,2), course_id int); INSERT INTO course VALUES (1, 'DATABASE'); INSERT INTO course VALUES (2, 'WEB DEVELOPMENT'); INSERT INTO course VALUES (3, 'DATA MINING'); INSERT INTO course VALUES (4, 'SEMANTIC WEB'); Select * From COURSE; INSERT INTO lecturer(lecturer_id, lecturer_name, lecturer_surname, city, salary, course_id) VALUES (1, 'CHRIS', 'DATE', 'LONDON', 2000, 1), (2, 'GIO', 'WIEDERHOLD', 'ATHENS', 1500, 1), (3, 'PETER', 'CHEN', 'ATHENS', 3500, 2), (4, 'JEFF', 'ULLMAN', 'ATHENS', 1700, 1), (5, 'TED', 'CODD', 'ATHENS', 2500, 2); SELECT lecturer_id, lecturer_surname, lecturer_name, course_id FROM lecturer;

DELIMITER // CREATE FUNCTION lecturer_list() RETURNS VARCHAR(255) BEGIN DECLARE record_not_found INTEGER DEFAULT 0; DECLARE lecturer_name_var VARCHAR(150) DEFAULT ""; DECLARE lecturer_surname_var VARCHAR(150) DEFAULT ""; DECLARE lect_list VARCHAR(255) DEFAULT ""; DECLARE my_cursor CURSOR FOR SELECT lecturer_name, lecturer_surname FROM lecturer; DECLARE CONTINUE HANDLER FOR NOT FOUND SET record_not_found = 1; OPEN my_cursor; allLecturers: LOOP FETCH my_cursor INTO lecturer_name_var, lecturer_surname_var; IF record_not_found THEN LEAVE allLecturers; END IF; SET lect_list = CONCAT(lect_list, lecturer_surname_var, ", "); END LOOP allLecturers; CLOSE my_cursor; RETURN SUBSTR(lect_list, 1, 70); END //

DELIMITER ; -- Execute function SELECT lecturer_list();

Session A

Session B

Session A

Blind Overwriting problem, application simulated by use of local variables Step Session A Session B 1 SET AUTOCOMMIT=0; SET TRANSACTION ISOLATION LEVEL READ COMMITTED; -- amount to be transfered by A SET @amountA = 200; SET @balanceA = 0; -- init value SELECT balance INTO @balanceA FROM Accounts WHERE acctID = 101; SET @balanceA = @balanceA - @amountA; SELECT @balanceA;

Step Session A Session B 2 SET AUTOCOMMIT=0; SET TRANSACTION ISOLATION LEVEL READ COMMITTED; -- amount to be transfered by B SET @amountB = 500; SET @balanceB = 0; -- init value SELECT balance INTO @balanceB FROM Accounts WHERE acctID = 101; SET @balanceB = @balanceB - @amountB; SELECT @balanceB;

Step Session A Session B 3 UPDATE Accounts SET balance = @balanceA WHERE acctID = 101; 4 SET balance = @balanceB 5 SELECT acctID, balance FROM Accounts COMMIT;

Step Session A Session B 6 SELECT acctID, balance FROM Accounts WHERE acctID = 101; COMMIT;

7 SELECT * FROM Accounts; 8

Τέλος Ενότητας Η εισήγηση βασίζεται στη διάλεξη “Stored Routines: procedures, UDFs, triggers” του Χ. Σκουρλά στο “SQL Transactions Seminar”, Malaga, 18/11/2014 (στο πλαίσιο του “DBTech VET Teacher programme).

Σημειώματα

Σημείωμα Αναφοράς Copyright Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Αθήνας, Χρήστος Σκουρλάς 2014. Χρήστος Σκουρλάς. «Βάσεις Δεδομένων II (Θ). Ενότητα 13: Επανάληψη και λυμένα θέματα». Έκδοση: 1.0. Αθήνα 2014. Διαθέσιμο από τη δικτυακή διεύθυνση: ocp.teiath.gr.

Σημείωμα Αδειοδότησης Το παρόν υλικό διατίθεται με τους όρους της άδειας χρήσης Creative Commons Αναφορά, Μη Εμπορική Χρήση Παρόμοια Διανομή 4.0 [1] ή μεταγενέστερη, Διεθνής Έκδοση. Εξαιρούνται τα αυτοτελή έργα τρίτων π.χ. φωτογραφίες, διαγράμματα κ.λ.π., τα οποία εμπεριέχονται σε αυτό. Οι όροι χρήσης των έργων τρίτων επεξηγούνται στη διαφάνεια «Επεξήγηση όρων χρήσης έργων τρίτων». Τα έργα για τα οποία έχει ζητηθεί άδεια αναφέρονται στο «Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων». [1] http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ Ως Μη Εμπορική ορίζεται η χρήση: που δεν περιλαμβάνει άμεσο ή έμμεσο οικονομικό όφελος από την χρήση του έργου, για το διανομέα του έργου και αδειοδόχο που δεν περιλαμβάνει οικονομική συναλλαγή ως προϋπόθεση για τη χρήση ή πρόσβαση στο έργο που δεν προσπορίζει στο διανομέα του έργου και αδειοδόχο έμμεσο οικονομικό όφελος (π.χ. διαφημίσεις) από την προβολή του έργου σε διαδικτυακό τόπο Ο δικαιούχος μπορεί να παρέχει στον αδειοδόχο ξεχωριστή άδεια να χρησιμοποιεί το έργο για εμπορική χρήση, εφόσον αυτό του ζητηθεί.

Επεξήγηση όρων χρήσης έργων τρίτων Δεν επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου, παρά μόνο εάν ζητηθεί εκ νέου άδεια από το δημιουργό. © διαθέσιμο με άδεια CC-BY Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου και η δημιουργία παραγώγων αυτού με απλή αναφορά του δημιουργού. διαθέσιμο με άδεια CC-BY-SA Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού, και διάθεση του έργου ή του παράγωγου αυτού με την ίδια άδεια. διαθέσιμο με άδεια CC-BY-ND Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού. Δεν επιτρέπεται η δημιουργία παραγώγων του έργου. διαθέσιμο με άδεια CC-BY-NC Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού. Δεν επιτρέπεται η εμπορική χρήση του έργου. Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού και διάθεση του έργου ή του παράγωγου αυτού με την ίδια άδεια. Δεν επιτρέπεται η εμπορική χρήση του έργου. διαθέσιμο με άδεια CC-BY-NC-SA διαθέσιμο με άδεια CC-BY-NC-ND Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού. Δεν επιτρέπεται η εμπορική χρήση του έργου και η δημιουργία παραγώγων του. διαθέσιμο με άδεια CC0 Public Domain Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου, η δημιουργία παραγώγων αυτού και η εμπορική του χρήση, χωρίς αναφορά του δημιουργού. Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου, η δημιουργία παραγώγων αυτού και η εμπορική του χρήση, χωρίς αναφορά του δημιουργού. διαθέσιμο ως κοινό κτήμα χωρίς σήμανση Συνήθως δεν επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου.

Διατήρηση Σημειωμάτων Οποιαδήποτε αναπαραγωγή ή διασκευή του υλικού θα πρέπει να συμπεριλαμβάνει: το Σημείωμα Αναφοράς το Σημείωμα Αδειοδότησης τη δήλωση Διατήρησης Σημειωμάτων το Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων (εφόσον υπάρχει) μαζί με τους συνοδευόμενους υπερσυνδέσμους.

Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων Το Έργο αυτό κάνει χρήση των ακόλουθων έργων: “SQL Transactions” Educational and Training Content, The DBTech VET Teachers (EU LLP Transfer of Innovation) project, 1/10/2012 – 30/9/2014. Retrieved 14 May 2013. http://www.dbtechnet.org, διαθέσιμο με άδεια CC BY-NC-SA 3.0

Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στo πλαίσιo του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας» έχει χρηματοδοτήσει μόνο την αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.