Η ενότητα βασίζεται στο βιβλίο:

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Τέλος Ενότητας.
Advertisements

Βασικές αρχές ευρετηρίασης
Η ανοσοαποτύπωση ως επιβεβαιωτική μέθοδος
Τριφασικά συμμετρικά δίκτυα σε συνδεσμολογία Υ (1/2)
Περιλήψεις Γιατί; Πως; Τι είναι; Ποιος τις κάνει;
Αυτοματοποιημένη ευρετηρίαση
Διαμόρφωση πεδίων Περιγραφικά πεδία Διαχειριστικά πεδία Δομικά πεδία.
Κοινωνιολογία Οι Βασικές Έννοιες Michael Hughes Carolyn J. Kroehler.
Διάνοιξη πόρων Με ακτινοβολούμενη θερμότητα. Θερμαινόμενα σίδερα.
Καμπυλότητα Φακού P c
Τεχνολογία οφθαλμικών φακών Ι (Ε) Ενότητα 5: Έγχρωμοι φακοί Θεμιστοκλής Γιαλελής, Οπτικός, MSc, PhD candidate ΕΔΙΠ του τμήματος Οπτικής και Οπτομετρίας.
Eιδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων
Κανόνες Ασφαλείας Εργοταξίων
Παράγοντες που επηρεάζουν ένα σύστημα Υγείας
Πρωτοβάθμια περίθαλψη
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ ΤΗΣ ΡΥΠΑΝΣΗΣ
Διάρκεια της άσκησης Η διάρκεια και η ένταση της άσκησης είναι σχετικές: Μεγαλύτερο διάλειμμα κατά την άσκηση παραπέμπει σε αερόβια διαδικασία. Μικρότερο.
Εκτίμηση Φυσικής Κατάστασης
Η ενότητα βασίζεται στο βιβλίο:
Άλλες μορφές νευρώσεων
Διαχείριση παραγωγής εντύπων 1/2
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Άσκηση 8 (1 από 3) Προβολές 1. Να επιλέξετε ένα θέμα βασισμένο σε κάποια παράγραφο / υποπαράγραφο του κεφαλαίου 6 των σημειώσεων και να κάνετε μια εργασία.
Τεχνολογία οφθαλμικών φακών Ι (Ε)
Υπολογιστική Γεωμετρία και Εφαρμογές στις ΒΧΔ
Βασικά δεδομένα Το σύστημα υγείας δεν αποτελεί απλά άθροισμα επιμέρους μερών. Τα επιμέρους στοιχεία του συστήματος βρίσκονται σε συνεχή αλληλεξάρτηση.
Άρθρο Συγγραφείς: Marcus Plescia, MD, MPH, Martha Groblewski, PhD, RD, LDN. Τίτλος: A Community Oriented Primary care Demonstration Project Refining.
Ταυτότητα και περίγραμμα μαθήματος
Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ιονίων Νήσων
Άσκηση 7 (1 από 5) Υπολογισμοί μηκών τόξων σφαίρας. Το έτος 2035 μ.Χ., μετά από πυρηνική καταστροφή και λόγω του φαινομένου του θερμοκηπίου, που πήρε εκρηκτικές.
ΠΡΟΤΥΠΟ ΕΛΟΤ EN ISO 3251 Ζύγιση μάζας υγρού μελανιού (m1 g)
Ενότητα 13 Αξιολόγηση μαθήματος και διδάσκοντος από την εφαρμογή της Μονάδας Ολικής Ποιότητας (ΜΟΔΙΠ) του ΤΕΙ Αθήνας Αξιολόγηση του μαθήματος Αξιολόγηση.
Τεχνολογία οφθαλμικών φακών Ι (Ε)
Πληροφοριακή Συμπεριφορά
Άσκηση 9 (1 από 2) Ανακαλύψτε στο χάρτη σας μερικά χαρτογραφικά αντικείμενα που να ανήκουν στις παρακάτω κατηγορίες : φυσικά, τεχνητές κατασκευές, αφηρημένα.
Τοπολογικές σχέσεις 1/3 Βρείτε και περιγράψτε τις τοπολογικές σχέσεις σύμφωνα με τους (Pantazis, Donnay 1996) για τα παρακάτω γεω-γραφικά αντικείμενα:
Επιλογή φλέβας για λήψη φλεβικού αίματος 1/7
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Εικαστικές συνθέσεις - Χρώμα στο χώρο
Οργάνωση και Διοίκηση Πρωτοβάθμιας (Θ)
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Οργάνωση και Διοίκηση Πρωτοβάθμιας (Θ)
Ενότητα 2: Εισοδηματικός περιορισμός
Λιθογραφία – Όφσετ (Θ) Ενότητα 8.2: Εκτυπωτική Διαδικασία Μηχανής
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Ενότητα 9: Συστήματα Υγείας στην Ευρώπη: Σουηδία
Αισθητική Σώματος Ι (Ε)
Ψυχιατρική Ενότητα 5: Η διαμόρφωση του ψυχισμού
Αισθητική Σώματος Ι (Ε)
Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας
Ειδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων -E
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Ψυχιατρική Ενότητα 12: Εισαγωγή στις νευρώσεις
Αισθητική Σώματος Ι (Ε)
Ενότητα 8: Συστήματα Υγείας στην Ευρώπη: Γαλλία
Βασικές κλινικές δεξιότητες (Ε)
Eιδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων -Θ
Συστήματα Θεματικής Πρόσβασης (Θ)
Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ιονίων Νήσων
Ψυχιατρική Ενότητα 7: Συνέχεια σταδίων
Ανοσολογία (Ε) Ενότητα 3: Αιμοσυγκόλληση Πέτρος Καρκαλούσος
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Οργανική Χημεία (Ε) Ενότητα 2: Προσδιορισμός σημείου τήξης
Ενότητα 1: ……………….. Όνομα Επώνυμο Τμήμα __
Αισθητική προσώπου Ι (Ε)
Σύσταση και Ανάλυση Γλευκών και Οίνων (Θ)
Αισθητική ηλεκτροθεραπεία σώματος
Ενότητα 6: Δονήσεις Γεωργία Πέττα Τμήμα Φυσικοθεραπείας
Αισθητική ηλεκτροθεραπεία σώματος
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας Γενική Κοινωνιολογία Ενότητα 3: Κοινωνικές Ομάδες και Τυπικές Οργανώσεις Γεωργία Γούγα Τμήμα Κοινωνικής Εργασίας Το περιεχόμενο του μαθήματος διατίθεται με άδεια Creative Commons εκτός και αν αναφέρεται διαφορετικά Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.

Η ενότητα βασίζεται στο βιβλίο: Κοινωνιολογία, Οι Βασικές Έννοιες, Michael Hughes, Carolyn J. Kroehler, Εισαγωγή και επιστημονική επιμέλεια Θεόδωρος Ιωσηφίδης, Εκδόσεις Κριτική, 2007

Περιεχόμενα Κοινωνικές Ομάδες και Τυπικές Οργανώσεις Ομαδικές Σχέσεις Δυναμική των Ομάδων Τυπικές Οργανώσεις

Κοινωνικές Ομάδες και Τυπικές Οργανώσεις Η επικίνδυνη οδηγική συμπεριφορά «σχετίζεται άμεσα με την παρουσία συνομιλήκων» Ομάδα – ένα σύνολο δύο ή περισσότερων ατόμων, που συνδέονται μεταξύ τους με σταθερούς δεσμούς κοινωνικής διαντίδρασης και μοιράζονται ένα αίσθημα ενότητας Οι ομάδες αποκτούν πραγματική υπόσταση επειδή τις αντιμετωπίζουμε εμείς σαν να ήταν υπαρκτές και πραγματικές

Ομαδικές Σχέσεις 1/3 Πρωτογενείς και Δευτερογενείς Ομάδες Πρωτογενής ομάδα – ολιγομελής, άμεση, άτυπη, διαντιδραστική Καίριος ρόλος στη διαδικασία της κοινωνικοποίησης Ικανοποιούν τις περισσότερες προσωπικές μας ανάγκες Παράδειγμα: Γερμανική Βέρμαχτ Δευτερογενής ομάδα – 2 ή περισσότεροι άνθρωποι. Απρόσωπη. Τα μέλη της βρέθηκαν μαζί για κάποιον συγκεκριμένο πρακτικό σκοπό

Ομαδικές Σχέσεις 2/3 Έσω-ομάδες και Έξω-ομάδες Έσω-ομάδα – μια ομάδα με την οποία ταυτιζόμαστε και στην οποία ανήκουμε Μας παρέχει τις κοινωνικές μας ταυτότητες Έξω-ομάδα – μια ομάδα με την οποία δεν ταυτιζόμαστε και στην οποία δεν ανήκουμε Όρια – ασυνέχειες στην κοινωνική διαντίδραση που μεγεθύνονται από τον ανταγωνισμό

Ομαδικές Σχέσεις 3/3 Ομάδες Αναφοράς Ομάδες αναφοράς – κοινωνικές μονάδες τις οποίες χρησιμοποιούμε για να αξιολογήσουμε και να διαμορφώσουμε τις στάσεις, τα συναισθήματα και τις πράξεις μας Δεν είναι απαραίτητο να ανήκουμε στην ομάδα αναφοράς μας Επιτελεί κανονιστικές και συγκριτικές λειτουργίες Σχετική αποστέρηση

Δυναμική των Ομάδων 1/5 Μέγεθος της Ομάδας Δυάδες Τριάδες Πεντάδες Οι πιο έντονες και σημαντικές διαπροσωπικές σχέσεις Εύθραυστες ισορροπίες ανάμεσα στα δύο μέρη Τριάδες Η πιο κρίσιμη μεταβολή μεγέθους Πεντάδες Το ιδανικό μέγεθος μιας ομάδας για τη λήψη αποφάσεων

Δυναμική των Ομάδων 2/5 Ηγεσία Ηγέτες είναι τα μέλη των ομάδων που ασκούν μεγαλύτερη επιρροή από τα άλλα μέλη Εμπειρογνώμονας Κοινωνικοσυναισθηματικός ηγέτης Στυλ ηγεσίας: αυταρχικό, δημοκρατικό, ελεύθερου προσανατολισμού, μικτό

Δυναμική των Ομάδων 3/5 Κοινωνική Οκνηρία (social loafing) Όταν οι άνθρωποι δουλεύουν σε ομάδες δουλεύουν λιγότερο σκληρά απ’ ότι όταν δουλεύουν ατομικά  Κοινωνικά Διλήμματα Καταστάσεις στις οποίες τα μέλη μιας ομάδας έρχονται αντιμέτωπα με μια σύγκρουση ανάμεσα στα ατομικά τους συμφέροντα και τα συμφέροντα της ομάδας Η «τραγωδία των κοινών» του Hardin Μηχανισμός του «ελεύθερου καβαλάρη» Οι κοινωνικοί έλεγχοι περιλαμβάνουν τους κανόνες πρόσβασης στους διάφορους πόρους, τα πρότυπα των ομάδων, τους μηχανισμούς που αναδεικνύουν τα όρια μεταξύ των ομάδων και τις επιβραβεύσεις της συνεργατικής συμπεριφοράς

Δυναμική των Ομάδων 4/5 Ομαδική Σκέψη (groupthink) Παράδειγμα: Επιχείρηση του «Κόλπου των Χοίρων» το 1961 Ομαδική σκέψη – σε ομάδες με υψηλή συνοχή, τα μέλη των οποίων επιδιώκουν με ζήλο τη συναίνεση, οι κριτικές ικανότητες υπονομεύονται Παράδειγμα: Η τραγωδία του διαστημοπλοίου Τσάλεντζερ το 1986

Δυναμική των Ομάδων 5/5 Συμμόρφωση Οι ομάδες ασκούν ισχυρή κοινωνική πίεση Πείραμα οπτικής ψευδαίσθησης του Muzaref Sherif (1936) Πείραμα του μήκους των γραμμών του Solomon Asch (1952) Επιθυμία του ανθρώπου να έχει την ορθή συμπεριφορά και να γίνεται αποδεκτός από την ομάδα

Τυπικές Οργανώσεις 1/4 Τυπική οργάνωση είναι μια ομάδα που έχει δημιουργηθεί ad hoc για την επίτευξη συγκεκριμένων σκοπών.

Τυπικές Οργανώσεις 2/4 Είδη Τυπικών Οργανώσεων Οι τρεις βασικές κατηγορίες του Etzioni (1975): Εθελοντικές – ελεύθερη συμμετοχή και αποχώρηση των μελών Καταναγκαστικές – οι άνθρωποι συμμετέχουν παρά τη θέλησή τους Ψυχιατρεία, φυλακές, στρατός Κλειστά ιδρύματα, επανακοινωνικοποίηση, ταπείνωση, τελετές υποβιβασμού Ωφελιμιστικές – σχηματίζονται για πρακτικούς σκοπούς

Τυπικές Οργανώσεις 3/4 Η γραφειοκρατία είναι μια κοινωνική δομή που αποτελείται από μια ιεραρχία θέσεων και ρόλων, διέπεται από σαφείς κανόνες και διαδικασίες και βασίζεται στον καταμερισμό των λειτουργιών και της εξουσίας.

Τυπικές Οργανώσεις 4/4 Γραφειοκρατία Οι πρώτες γραφειοκρατίες εδράζονταν στον πατρογονισμό Η ανάπτυξη της γραφειοκρατίας ήρθε ως απάντηση στις επιταγές της βιομηχανικής κοινωνίας Δομικές μονάδες και τμήματα Συντονισμός και ενσωμάτωση των δραστηριοτήτων σε σύνολα Σχεδιασμός και συντονισμός των δραστηριοτήτων Έμφαση στη διαδικασία

Χαρακτηριστικά των γραφειοκρατιών Σαφώς καθορισμένα καθήκοντα και υποχρεώσεις Τα αξιώματα οργανώνονται ιεραρχικά Ορθολογικό και ενιαίο σύστημα αφηρημένων κανόνων και κανονισμών Η πλήρωση των θέσεων γίνεται με βάση την επάρκεια των υποψηφίων Τα αξιώματα είναι ιδιοκτησία του οργανισμού και όχι των κατόχων τους Η απασχόληση των οργανισμών έχει χαρακτήρα «σταδιοδρομίας» Εκτεταμένα και μόνιμα γραπτά αρχεία

Τυπικές Οργανώσεις 1/4 Προβλήματα της Γραφειοκρατίας Ο Σιδερένιος Νόμος της Ολιγαρχίας (Michels) Στις δυσλειτουργίες περιλαμβάνονται οι εξής: Ο πελάτης δεν είναι η πρώτη προτεραιότητα Αμείλικτη ανάπτυξη (πχ. η δημόσια διοίκηση στις ΗΠΑ) Διδασκόμενη ανικανότητα Η γραφειοκρατία είναι ένα Ιδεατό Μοντέλο Άνθρωποι Κοινωνικό πλαίσιο Σχεδιασμένη για τον «μέσο» άνθρωπο Ατελές μοντέλο

Τυπικές Οργανώσεις 2/4 Η Προσέγγιση των Συγκρούσεων Οι στόχοι των οργανώσεων υπηρετούν αυτούς που κατέχουν την εξουσία Μαρξ: το σύγχρονο εργοστάσιο είναι ένα δεσποτικό καθεστώς Stone: το εργοστάσιο είναι φτιαγμένο έτσι ώστε να απομονώνονται οι εργάτες, να διασπάται η δύναμη των ειδικευμένων τεχνιτών και να υπονομεύεται το συνδικαλιστικό κίνημα Οι συλλογικές – δημοκρατικές οργανώσεις εστιάζουν σε προϊόντα που έχουν κοινωνική αξία

Τυπικές Οργανώσεις 3/4 Η Προσέγγιση της Συμβολικής Διαντίδρασης Οι άνθρωποι είναι ενεργοί φορείς Οι οργανώσεις θέτουν απλώς το ευρύτερο πλαίσιο Κλασική έρευνα του Strauss (1964) Ψυχιατρικές κλινικές της περιοχής του Σικάγο Διαπραγματευόμενη τάξη Εντυπώσεις και πραγματικότητα Η εφαρμογή της εθνομεθοδολογίας από τον Zimmerman

Τυπικές Οργανώσεις 4/4 Δίνοντας πιο Ανθρώπινο Πρόσωπο στις Γραφειοκρατίες Συμμετοχή των εργαζομένων Συμμετοχική διοίκηση Αυτόνομες ομάδες εργασίας Μη ιεραρχημένη – διαβαθμισμένη εργασία (“no collar” approach) Εναλλακτικά σχέδια – χρονοδιαγράμματα εργασίας Εικονικά γραφεία Εξειδικευμένα προνόμια Προγράμματα κατοχής μετοχών από τους εργαζομένους

Τέλος Ενότητας

Σημειώματα

Σημείωμα Αναφοράς Copyright Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Αθήνας, Γεωργία Γούγα Ανθούλη 2014. Γεωργία Γούγα. «Γενική Κοινωνιολογία. Ενότητα 3: Κοινωνικές Ομάδες και Τυπικές Οργανώσεις. Έκδοση: 1.0. Αθήνα 2014. Διαθέσιμο από τη δικτυακή διεύθυνση: ocp.teiath.gr.

Σημείωμα Αδειοδότησης Το παρόν υλικό διατίθεται με τους όρους της άδειας χρήσης Creative Commons Αναφορά, Μη Εμπορική Χρήση Παρόμοια Διανομή 4.0 [1] ή μεταγενέστερη, Διεθνής Έκδοση. Εξαιρούνται τα αυτοτελή έργα τρίτων π.χ. φωτογραφίες, διαγράμματα κ.λ.π., τα οποία εμπεριέχονται σε αυτό. Οι όροι χρήσης των έργων τρίτων επεξηγούνται στη διαφάνεια «Επεξήγηση όρων χρήσης έργων τρίτων». Τα έργα για τα οποία έχει ζητηθεί άδεια αναφέρονται στο «Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων». [1] http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ Ως Μη Εμπορική ορίζεται η χρήση: που δεν περιλαμβάνει άμεσο ή έμμεσο οικονομικό όφελος από την χρήση του έργου, για το διανομέα του έργου και αδειοδόχο που δεν περιλαμβάνει οικονομική συναλλαγή ως προϋπόθεση για τη χρήση ή πρόσβαση στο έργο που δεν προσπορίζει στο διανομέα του έργου και αδειοδόχο έμμεσο οικονομικό όφελος (π.χ. διαφημίσεις) από την προβολή του έργου σε διαδικτυακό τόπο Ο δικαιούχος μπορεί να παρέχει στον αδειοδόχο ξεχωριστή άδεια να χρησιμοποιεί το έργο για εμπορική χρήση, εφόσον αυτό του ζητηθεί.

Επεξήγηση όρων χρήσης έργων τρίτων Δεν επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου, παρά μόνο εάν ζητηθεί εκ νέου άδεια από το δημιουργό. © διαθέσιμο με άδεια CC-BY Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου και η δημιουργία παραγώγων αυτού με απλή αναφορά του δημιουργού. διαθέσιμο με άδεια CC-BY-SA Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού, και διάθεση του έργου ή του παράγωγου αυτού με την ίδια άδεια. διαθέσιμο με άδεια CC-BY-ND Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού. Δεν επιτρέπεται η δημιουργία παραγώγων του έργου. διαθέσιμο με άδεια CC-BY-NC Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού. Δεν επιτρέπεται η εμπορική χρήση του έργου. Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού και διάθεση του έργου ή του παράγωγου αυτού με την ίδια άδεια. Δεν επιτρέπεται η εμπορική χρήση του έργου. διαθέσιμο με άδεια CC-BY-NC-SA διαθέσιμο με άδεια CC-BY-NC-ND Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού. Δεν επιτρέπεται η εμπορική χρήση του έργου και η δημιουργία παραγώγων του. διαθέσιμο με άδεια CC0 Public Domain Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου, η δημιουργία παραγώγων αυτού και η εμπορική του χρήση, χωρίς αναφορά του δημιουργού. Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου, η δημιουργία παραγώγων αυτού και η εμπορική του χρήση, χωρίς αναφορά του δημιουργού. διαθέσιμο ως κοινό κτήμα χωρίς σήμανση Συνήθως δεν επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου.

Διατήρηση Σημειωμάτων Οποιαδήποτε αναπαραγωγή ή διασκευή του υλικού θα πρέπει να συμπεριλαμβάνει: το Σημείωμα Αναφοράς το Σημείωμα Αδειοδότησης τη δήλωση Διατήρησης Σημειωμάτων το Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων (εφόσον υπάρχει) μαζί με τους συνοδευόμενους υπερσυνδέσμους.

Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων Το Έργο αυτό κάνει χρήση περιεχομένου από τα ακόλουθα έργα: Κοινωνιολογία, Οι Βασικές Έννοιες, Michael Hughes, Carolyn J. Kroehler, Εισαγωγή και επιστημονική επιμέλεια Θεόδωρος Ιωσηφίδης, Εκδόσεις Κριτική, 2007

Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στo πλαίσιo του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας» έχει χρηματοδοτήσει μόνο την αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.