Έλεγχος ανεξαρτησίας (συσχέτισης) 2 κατηγορικών μεταβλητών

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Πηγές τάσης/ρεύματος R , L, C
Advertisements

Τέλος Ενότητας.
Η ανοσοαποτύπωση ως επιβεβαιωτική μέθοδος
Τριφασικά συμμετρικά δίκτυα σε συνδεσμολογία Υ (1/2)
Αυτοματοποιημένη ευρετηρίαση
Διαμόρφωση πεδίων Περιγραφικά πεδία Διαχειριστικά πεδία Δομικά πεδία.
Διάνοιξη πόρων Με ακτινοβολούμενη θερμότητα. Θερμαινόμενα σίδερα.
Καμπυλότητα Φακού P c
Τεχνολογία οφθαλμικών φακών Ι (Ε) Ενότητα 5: Έγχρωμοι φακοί Θεμιστοκλής Γιαλελής, Οπτικός, MSc, PhD candidate ΕΔΙΠ του τμήματος Οπτικής και Οπτομετρίας.
Eιδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων
Κανόνες Ασφαλείας Εργοταξίων
Παράγοντες που επηρεάζουν ένα σύστημα Υγείας
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ ΤΗΣ ΡΥΠΑΝΣΗΣ
Διάρκεια της άσκησης Η διάρκεια και η ένταση της άσκησης είναι σχετικές: Μεγαλύτερο διάλειμμα κατά την άσκηση παραπέμπει σε αερόβια διαδικασία. Μικρότερο.
Άλλες μορφές νευρώσεων
Διαχείριση παραγωγής εντύπων 1/2
Γιατί τρεφόμαστε ; Ενέργεια Απαραίτητα θρεπτικά συστατικά (nutrients)
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Άσκηση 8 (1 από 3) Προβολές 1. Να επιλέξετε ένα θέμα βασισμένο σε κάποια παράγραφο / υποπαράγραφο του κεφαλαίου 6 των σημειώσεων και να κάνετε μια εργασία.
Τεχνολογία οφθαλμικών φακών Ι (Ε)
Υπολογιστική Γεωμετρία και Εφαρμογές στις ΒΧΔ
Εκτίμηση σωματικού βάρους
Η ανάγκη χρήσης μεταβλητών
Βασικά δεδομένα Το σύστημα υγείας δεν αποτελεί απλά άθροισμα επιμέρους μερών. Τα επιμέρους στοιχεία του συστήματος βρίσκονται σε συνεχή αλληλεξάρτηση.
Ταυτότητα και περίγραμμα μαθήματος
Άσκηση 7 (1 από 5) Υπολογισμοί μηκών τόξων σφαίρας. Το έτος 2035 μ.Χ., μετά από πυρηνική καταστροφή και λόγω του φαινομένου του θερμοκηπίου, που πήρε εκρηκτικές.
ΠΡΟΤΥΠΟ ΕΛΟΤ EN ISO 3251 Ζύγιση μάζας υγρού μελανιού (m1 g)
Στατική Διάταση Στατική διάταση (isometric, controlled, slow) Διατήρηση συγκεκριμένης θέσης, η οποία είναι πιθανόν να επαναληφθεί ή όχι.
Ενότητα 13 Αξιολόγηση μαθήματος και διδάσκοντος από την εφαρμογή της Μονάδας Ολικής Ποιότητας (ΜΟΔΙΠ) του ΤΕΙ Αθήνας Αξιολόγηση του μαθήματος Αξιολόγηση.
Τεχνολογία οφθαλμικών φακών Ι (Ε)
Εκτίμηση σωματικού βάρους
Εκτίμηση σωματικού βάρους
Άσκηση 9 (1 από 2) Ανακαλύψτε στο χάρτη σας μερικά χαρτογραφικά αντικείμενα που να ανήκουν στις παρακάτω κατηγορίες : φυσικά, τεχνητές κατασκευές, αφηρημένα.
Εκτίμηση σωματικού βάρους
Τοπολογικές σχέσεις 1/3 Βρείτε και περιγράψτε τις τοπολογικές σχέσεις σύμφωνα με τους (Pantazis, Donnay 1996) για τα παρακάτω γεω-γραφικά αντικείμενα:
Επιλογή φλέβας για λήψη φλεβικού αίματος 1/7
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Εικαστικές συνθέσεις - Χρώμα στο χώρο
Οργάνωση και Διοίκηση Πρωτοβάθμιας (Θ)
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Οργάνωση και Διοίκηση Πρωτοβάθμιας (Θ)
Λιθογραφία – Όφσετ (Θ) Ενότητα 8.2: Εκτυπωτική Διαδικασία Μηχανής
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Ενότητα 9: Συστήματα Υγείας στην Ευρώπη: Σουηδία
Εφαρμογές Στατιστικής στην Τεχνολογία Τροφίμων (Θ)
Αισθητική Σώματος Ι (Ε)
Αισθητική Σώματος Ι (Ε)
Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας
Ειδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων -E
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Ψυχιατρική Ενότητα 12: Εισαγωγή στις νευρώσεις
Αισθητική Σώματος Ι (Ε)
Ανόργανη και Οργανική Χημεία (Θ)
Ενότητα 5.2: Αιθέρες Χριστίνα Φούντζουλα Τμήμα Ιατρικών Εργαστηρίων
Ενότητα 8: Συστήματα Υγείας στην Ευρώπη: Γαλλία
Βασικές κλινικές δεξιότητες (Ε)
Eιδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων -Θ
Συστήματα Θεματικής Πρόσβασης (Θ)
Ψυχιατρική Ενότητα 7: Συνέχεια σταδίων
Κοσμητολογία ΙΙ (Θ) Ενότητα 3: Kρέμες (γ’ μέρος)
Ανοσολογία (Ε) Ενότητα 3: Αιμοσυγκόλληση Πέτρος Καρκαλούσος
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Οργανική Χημεία (Ε) Ενότητα 2: Προσδιορισμός σημείου τήξης
Ενότητα 1: ……………….. Όνομα Επώνυμο Τμήμα __
Αισθητική προσώπου Ι (Ε)
Σύσταση και Ανάλυση Γλευκών και Οίνων (Θ)
Αισθητική ηλεκτροθεραπεία σώματος
Ενότητα 6: Δονήσεις Γεωργία Πέττα Τμήμα Φυσικοθεραπείας
Αισθητική ηλεκτροθεραπεία σώματος
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Πιθανότητες και Βιοστατιστική (Θ) Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας Πιθανότητες και Βιοστατιστική (Θ) Ενότητα 7: Μη-Παραμετρικές Δοκιμασίες Δρ.Ευσταθία Παπαγεωργίου, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Tμήμα Μηχανικών Βιοϊατρικής Τεχνολογίας T.E. Το περιεχόμενο του μαθήματος διατίθεται με άδεια Creative Commons εκτός και αν αναφέρεται διαφορετικά Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.

Έλεγχος ανεξαρτησίας (συσχέτισης) 2 κατηγορικών μεταβλητών Έλεγχος ανεξαρτησίας (συσχέτισης) 2 κατηγορικών μεταβλητών Παράδειγμα «εξαρτάται το βρογχικό άσθμα από το κάπνισμα των γονέων; » «επηρεάζει η έντονη φυσική δραστηριότητα την κατηγορία σωματικού βάρους;» «οι υπερτασικοί ασθενείς διαφέρουν ανά φύλο;»

Έλεγχος ανεξαρτησίας 2 ποιοτικών χαρακτηριστικών Το κριτήριο Χ2 Έλεγχος ανεξαρτησίας 2 ποιοτικών χαρακτηριστικών Το κριτήριο Χ2 Το στατιστικό κριτήριο που χρησιμοποιείται είναι το Χ2 Είναι ένα μέτρο απόστασης δύο «καταστάσεων» Π=παρατηρηθείσες συχνότητες, Α=αναμενόμενες συχνότητες

Η «φιλοσοφία» του κριτηρίου Χ / Υ Α1 (π.χ. ασθενείς) Α2 (π.χ. υγιείς) Σύνολο Β1 (παράγοντας παρών) α β R1 Β2 (παράγοντας απών) γ δ R2 Σϋνολο C1 C2 n Δειγματοληπτικά στοιχεία (πραγματικά δεδομένα) Το κριτήριο χ2 «μετρά» την απόσταση των δύο πινάκων Χ’ / Υ’ Α1 (π.χ. ασθενείς) Α2 (π.χ. υγιείς) Σύνολο Β1 (παράγοντας παρών) Α’ Β’ R1 Β2 (παράγοντας απών) Γ’ Δ’ R2 Σϋνολο C1 C2 n Θεωρητικά στοιχεία που θα είχαμε «αν δεν υπάρχει εξάρτηση (Ηο)»

Το κριτήριο Χ2 Με βάση τη θεωρία το κριτήριο Χ2 είναι το ακόλουθο:

Έλεγχος ανεξαρτησίας 2 ποιοτικών χαρακτηριστικών Όσο πιο μεγάλες τιμές λαμβάνει το κριτήριο Χ2 (άρα p<<) τόσο πιο κοντά είμαστε στο να απορρίψουμε την Ηο , δηλαδή υπάρχει συσχέτιση. Όσο πιο μικρές τιμές (0) λαμβάνει το κριτήριο Χ2 (άρα p>>) τόσο πιο κοντά είμαστε στο να ΜΗΝ απορρίψουμε την Ηο, δηλαδή δεν υπάρχει συσχέτιση.

Η κατανομή Χ2 Ασύμμετρη. Θετικά ορισμένη. Η μορφή της εξαρτάται από τους βαθμούς ελευθερίας B.E= ( κ-1) ( λ – 1) όπου κ, λ ο αριθμός των γραμμών και των στηλών του πίνακα. Με βάση τους βαθμούς ελευθερίας και την χρήση ειδικών πινάκων υπολογίζουμε την κρίσιμη τιμή του ελέγχου ξ.

Ε. ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ

Προϋποθέσεις εφαρμογής του κριτηρίου Χ2 Προϋποθέσεις εφαρμογής του κριτηρίου Χ2 Τυχαίο δείγμα και ανεξαρτησία των παρατηρήσεων Κανένα κελί με μηδενική τιμή Όλες οι αναμενόμενες τιμές των κελιών 2x2 πινάκων συνάφειας >5 Το 80% των κελιών πινάκων r x c να έχουν αναμενόμενες τιμές > 5

Παράδειγμα Σε 500 μαθητές δημοτικού σχολείου μελετήθηκε η σχέση της υγείας του στόματος τους με τη χλωρίωση του νερού στην περιοχή διαμονής τους. Η κατανομή των 500 μαθητών ανάλογα με την υγεία του στόματος και τη χλωρίωση του νερού ήταν: Υγεία στόματος Χλωρίωση νερού Κακή Μέτρια Καλή Ανεπαρκής 80 120 75 Επαρκής 40 80 105 Σύνολο 120 200 180 Σχετίζεται η υγεία του στόματος των μαθητών με τη χλωρίωση του νερού; Εργαστήριο Βιοστατιστικής-Ε. Παπαγεωργίου

Η μηδενική υπόθεση στην δοκιμασία X 2 αφορά στην ανεξαρτησία των μεταβλητών. Αρχικά θα υπολογίσουμε τα θεωρητικά μεγέθη δηλ. τα «Expected », τα οποία συμβολίζονται με Ε στον κάτωθι τύπο. Με Ο συμβολίζονται τα παρατηρούμενα δηλ. τα «Observed». Εν συνεχεία με τον ανωτέρω τύπο υπολογίζουμε την τιμή του κριτηρίου X 2 (χι-τετράγωνο) και την συγκρίνουμε με την τιμή της κατανομής X 2 , προκειμένου να αποφανθούμε. Εργαστήριο Βιοστατιστικής-Ε. Παπαγεωργίου

Χλωρίωση * Υγεία Στόματος Crosstabulation Όπως φαίνεται στο παρακάτω παράθυρο «Frequency Table» τα θεωρητικά μεγέθη εμφανίζονται κάτω από τα παρατηρούμενα: Χλωρίωση * Υγεία Στόματος Crosstabulation   Υγεία Στόματος Total 1 2 3 Χλωρίωση Count 80 120 75 275 Expected Count 66,0 110,0 99,0 275,0 40 105 225 54,0 90,0 81,0 225,0 200 180 500 120,0 200,0 180,0 500,0 Εργαστήριο Βιοστατιστικής-Ε. Παπαγεωργίου

Παρατηρούμε ότι η τιμή του κριτηρίου Χ-τετράγωνο είναι 21 Παρατηρούμε ότι η τιμή του κριτηρίου Χ-τετράγωνο είναι 21.549, οι βαθμοί ελευθερίας 2 και η τιμή του p-value ίση με μηδέν το οποίο μας οδηγεί στο συμπέρασμα ότι δεν μπορούμε να δεχτούμε την μηδενική υπόθεση. Συνεπώς η υγεία του στόματος των μαθητών δεν είναι ανεξάρτητη της χλωρίωσης του νερού που πίνουν. Chi-Square Tests   Value df Asymp. Sig. (2-sided) Pearson Chi-Square 21,549a 2 ,000 Likelihood Ratio 21,661 Linear-by-Linear Association 19,886 1 N of Valid Cases 500 Εργαστήριο Βιοστατιστικής-Ε. Παπαγεωργίου

Συμπεράσματα Έλεγχος ανεξαρτησίας 2 ποιοτικών χαρακτηριστικών Ο έλεγχος χ2 αναδεικνύει πιθανή εξάρτηση μεταξύ 2 κατηγορικών μεταβλητών. Ο έλεγχος χ2 ΔΕΝ αναδεικνύει γραμμική σχέση μεταξύ 2 κατηγορικών μεταβλητών. Ο έλεγχος χ2 ΔΕΝ αναδεικνύει επιμέρους διαφορές στις κατηγορίες των κατηγορικών μεταβλητών.

Τέλος Ενότητας

Σημειώματα

Σημείωμα Αναφοράς Copyright Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Αθήνας, Ευσταθία Παπαγεωργίου 2014. Ευσταθία Παπαγεωργίου. «Βιοστατιστική (Θ). Ενότητα 7: Μη- παραμετρικές δοκιμασίες». Έκδοση: 1.0. Αθήνα 2014. Διαθέσιμο από τη δικτυακή διεύθυνση: ocp.teiath.gr.

Σημείωμα Αδειοδότησης Το παρόν υλικό διατίθεται με τους όρους της άδειας χρήσης Creative Commons Αναφορά, Μη Εμπορική Χρήση Παρόμοια Διανομή 4.0 [1] ή μεταγενέστερη, Διεθνής Έκδοση. Εξαιρούνται τα αυτοτελή έργα τρίτων π.χ. φωτογραφίες, διαγράμματα κ.λ.π., τα οποία εμπεριέχονται σε αυτό. Οι όροι χρήσης των έργων τρίτων επεξηγούνται στη διαφάνεια «Επεξήγηση όρων χρήσης έργων τρίτων». Τα έργα για τα οποία έχει ζητηθεί και δοθεί άδεια αναφέρονται στο «Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων». [1] http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ Ως Μη Εμπορική ορίζεται η χρήση: που δεν περιλαμβάνει άμεσο ή έμμεσο οικονομικό όφελος από την χρήση του έργου, για το διανομέα του έργου και αδειοδόχο που δεν περιλαμβάνει οικονομική συναλλαγή ως προϋπόθεση για τη χρήση ή πρόσβαση στο έργο που δεν προσπορίζει στο διανομέα του έργου και αδειοδόχο έμμεσο οικονομικό όφελος (π.χ. διαφημίσεις) από την προβολή του έργου σε διαδικτυακό τόπο Ο δικαιούχος μπορεί να παρέχει στον αδειοδόχο ξεχωριστή άδεια να χρησιμοποιεί το έργο για εμπορική χρήση, εφόσον αυτό του ζητηθεί.

Επεξήγηση όρων χρήσης έργων τρίτων Δεν επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου, παρά μόνο εάν ζητηθεί εκ νέου άδεια από το δημιουργό. © διαθέσιμο με άδεια CC-BY Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου και η δημιουργία παραγώγων αυτού με απλή αναφορά του δημιουργού. διαθέσιμο με άδεια CC-BY-SA Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού, και διάθεση του έργου ή του παράγωγου αυτού με την ίδια άδεια. διαθέσιμο με άδεια CC-BY-ND Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού. Δεν επιτρέπεται η δημιουργία παραγώγων του έργου. διαθέσιμο με άδεια CC-BY-NC Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού. Δεν επιτρέπεται η εμπορική χρήση του έργου. Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού. και διάθεση του έργου ή του παράγωγου αυτού με την ίδια άδεια Δεν επιτρέπεται η εμπορική χρήση του έργου. διαθέσιμο με άδεια CC-BY-NC-SA διαθέσιμο με άδεια CC-BY-NC-ND Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού. Δεν επιτρέπεται η εμπορική χρήση του έργου και η δημιουργία παραγώγων του. διαθέσιμο με άδεια CC0 Public Domain Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου, η δημιουργία παραγώγων αυτού και η εμπορική του χρήση, χωρίς αναφορά του δημιουργού. Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου, η δημιουργία παραγώγων αυτού και η εμπορική του χρήση, χωρίς αναφορά του δημιουργού. διαθέσιμο ως κοινό κτήμα χωρίς σήμανση Συνήθως δεν επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου.

Διατήρηση Σημειωμάτων Οποιαδήποτε αναπαραγωγή ή διασκευή του υλικού θα πρέπει να συμπεριλαμβάνει: το Σημείωμα Αναφοράς το Σημείωμα Αδειοδότησης τη δήλωση Διατήρησης Σημειωμάτων το Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων (εφόσον υπάρχει) μαζί με τους συνοδευόμενους υπερσυνδέσμους.

Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στo πλαίσιo του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθηνών» έχει χρηματοδοτήσει μόνο την αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.