Κοινωνική Εργασία με Παιδιά και Εφήβους Ενότητα 2: Διεπιστημονική συνεργασία και κοινωνική εργασία στο τομέα των υπηρεσιών ψυχικής υγείας και κοινωνικής.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Επιχειρηματική ηθική Υπέρβαση της ανθρώπινης ομορφίας. Προς τη θέωση…
Advertisements

Τέλος Ενότητας.
Οργάνωση πληροφοριών Ταξινόμηση (Θ) Ενότητα 1: Εισαγωγή (α μέρος) Δάφνη Κυριάκη-Μάνεση Τμήμα Βιβλιοθηκονομίας και Συστημάτων Πληροφόρησης Το περιεχόμενο.
Η ανοσοαποτύπωση ως επιβεβαιωτική μέθοδος
Τριφασικά συμμετρικά δίκτυα σε συνδεσμολογία Υ (1/2)
Αυτοματοποιημένη ευρετηρίαση
Άσκηση με αντίσταση Είναι ο οποιοσδήποτε τύπος ενεργητικής άσκησης στον οποίο η δυναμική ή στατική μυϊκή σύσπαση βρίσκει αντίσταση από μία εξωτερική.
Η αναγκαιότητα συνθετικής προσέγγισης 1/6
Διάνοιξη πόρων Με ακτινοβολούμενη θερμότητα. Θερμαινόμενα σίδερα.
Ανάλυση Συστημάτων Μακροχρόνιας Φροντίδας (Θ)
Μυϊκή χαλάρωση Όσο ελαττώνεται η μυϊκή ενέργεια τόσο χαλαρός γίνεται ο μυς. Όταν ένας μυς βρίσκεται σε ανεπιθύμητη σύσπαση δεν μπορεί να εργασθεί φυσιολογικά.
Έλεγχος Ροής με την Εντολή Επανάληψης FOR 1/9
Καμπυλότητα Φακού P c
Δράση μάσκας Μείωση ερεθισμού και επαναφορά των διασταλμένων πόρων.
Παράγοντες που επηρεάζουν τη δύναμη ενός μυός 1/2
Ορισμός Μάλαξη είναι ένα σύστημα μηχανικών χειρισμών που εκτελούνται στην επιφάνεια του ανθρώπινου σώματος (εδώ στο πρόσωπο), με τα χέρια ή με ειδικά μηχανήματα.
Βιοηθική και Δεοντολογία στην Φυσικοθεραπεία Ενότητα 7: Οι αντιλήψεις & ο ρόλος εργασίας των επιστημόνων υγείας H περίπτωση του νοσοκομείου Πατησίων Γεωργία.
Αλκίνια Χαρακτηριστική ομάδα: τριπλός δεσμός.
Συστήματα Θεματικής Πρόσβασης (Θ) Ενότητα 5: Θεματική επεξεργασία απεικονιστικών τεκμηρίων Δάφνη Κυριάκη-Μάνεση Τμήμα Βιβλιοθηκονομίας και Συστημάτων Πληροφόρησης.
Τεχνικές μάλαξης (Θ) Ενότητα 12: Μάλαξη και εναλλακτικές θεραπευτικές προσεγγίσεις Γεωργία Πέττα Τμήμα Φυσικοθεραπείας Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο.
Ψυχιατρική Ενότητα 17: Θεραπευτικές παρεμβάσεις στην ψυχιατρική Ευάγγελος Γ. Παπαγεωργίου Τμήμα Κοινωνικής Εργασίας Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ.
Οργάνωση και Διοίκηση Πρωτοβάθμιας (Θ) Ενότητα 1: Βασικές αρχές και ορισμοί Γιώργος Πιερράκος Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων Εισαγωγική Κατεύθυνση Διοίκησης.
Τεχνικές Μάλαξης (Ε) Ενότητα 10: Αποτελέσματα μάλαξης – Κοιλιακή χώρα Δωροθέα Μακρυγιάννη Pt MSc Τμήμα Φυσικοθεραπείας Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο.
Υπηρεσίες Πληροφόρησης Ενότητα 7: Είδη υπηρεσιών πληροφόρησης – Εξυπηρέτηση (β’ μέρος) Δρ. Ευγενία Βασιλακάκη Τμήμα Βιβλιοθηκονομίας και Συστημάτων Πληροφόρησης.
Διατροφή- Διαιτολογία Ενότητα 18: Διατροφή και δυσλιπιδαιμίες Αναστασία Κανέλλου, καθηγήτρια Τμήμα Νοσηλευτικής Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας.
Εκτυπωτικά Υποστρώματα (Ε) Ενότητα 8: Μέτρηση της μεταβολής των διαστάσεων του χαρτιού μετά από βύθιση σε νερό Βασιλική Μπέλεση Επίκ. Καθηγήτρια Τμήμα.
Τεχνολογία οφθαλμικών φακών Ι (Ε) Ενότητα 2: Διόρθωση αμετρωπιών με οφθαλμικούς φακούς Θεμιστοκλής Γιαλελής, Οπτικός, MSc, PhD candidate ΕΔΙΠ του τμήματος.
Τεχνολογία οφθαλμικών φακών Ι (Ε) Ενότητα 5: Έγχρωμοι φακοί Θεμιστοκλής Γιαλελής, Οπτικός, MSc, PhD candidate ΕΔΙΠ του τμήματος Οπτικής και Οπτομετρίας.
Eιδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων
Κανόνες Ασφαλείας Εργοταξίων
Παράγοντες που επηρεάζουν ένα σύστημα Υγείας
Πρωτοβάθμια περίθαλψη
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ ΤΗΣ ΡΥΠΑΝΣΗΣ
Διάρκεια της άσκησης Η διάρκεια και η ένταση της άσκησης είναι σχετικές: Μεγαλύτερο διάλειμμα κατά την άσκηση παραπέμπει σε αερόβια διαδικασία. Μικρότερο.
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Εκτίμηση Φυσικής Κατάστασης
Άλλες μορφές νευρώσεων
Διαχείριση παραγωγής εντύπων 1/2
Η Εκπαίδευση Είναι το λίκνο που ανατρέφει: Δημόσιους λειτουργούς,
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Υπολογιστική Γεωμετρία και Εφαρμογές στις ΒΧΔ
Παράγοντες που επηρεάζουν την ανάπτυξη Δικτύων ΠΦΥ στην Τοπική Κοινωνία Επίπεδο ωρίμανσης του πληθυσμού: α) προ σχέδιο, β) σχέδιο, γ) προετοιμασία, δ)
Βασικά δεδομένα Το σύστημα υγείας δεν αποτελεί απλά άθροισμα επιμέρους μερών. Τα επιμέρους στοιχεία του συστήματος βρίσκονται σε συνεχή αλληλεξάρτηση.
Άρθρο Συγγραφείς: Marcus Plescia, MD, MPH, Martha Groblewski, PhD, RD, LDN. Τίτλος: A Community Oriented Primary care Demonstration Project Refining.
Ταυτότητα και περίγραμμα μαθήματος
ΠΡΟΤΥΠΟ ΕΛΟΤ EN ISO 3251 Ζύγιση μάζας υγρού μελανιού (m1 g)
Ενότητα 13 Αξιολόγηση μαθήματος και διδάσκοντος από την εφαρμογή της Μονάδας Ολικής Ποιότητας (ΜΟΔΙΠ) του ΤΕΙ Αθήνας Αξιολόγηση του μαθήματος Αξιολόγηση.
Πληροφοριακή Συμπεριφορά
Άσκηση 9 (1 από 2) Ανακαλύψτε στο χάρτη σας μερικά χαρτογραφικά αντικείμενα που να ανήκουν στις παρακάτω κατηγορίες : φυσικά, τεχνητές κατασκευές, αφηρημένα.
Τοπολογικές σχέσεις 1/3 Βρείτε και περιγράψτε τις τοπολογικές σχέσεις σύμφωνα με τους (Pantazis, Donnay 1996) για τα παρακάτω γεω-γραφικά αντικείμενα:
Κανονικοποίηση ΤΙ ΕΙΝΑΙ ; Τεχνική Διαδικασία
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Εικαστικές συνθέσεις - Χρώμα στο χώρο
Οργάνωση και Διοίκηση Πρωτοβάθμιας (Θ)
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Οργάνωση και Διοίκηση Πρωτοβάθμιας (Θ)
Λιθογραφία – Όφσετ (Θ) Ενότητα 8.2: Εκτυπωτική Διαδικασία Μηχανής
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Ενότητα 9: Συστήματα Υγείας στην Ευρώπη: Σουηδία
Ψυχιατρική Ενότητα 5: Η διαμόρφωση του ψυχισμού
Ειδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων -E
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Ψυχιατρική Ενότητα 12: Εισαγωγή στις νευρώσεις
Ενότητα 8: Συστήματα Υγείας στην Ευρώπη: Γαλλία
Eιδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων -Θ
Ψυχιατρική Ενότητα 7: Συνέχεια σταδίων
Ανοσολογία (Ε) Ενότητα 3: Αιμοσυγκόλληση Πέτρος Καρκαλούσος
Ενότητα 1: ……………….. Όνομα Επώνυμο Τμήμα __
Ενότητα 6: Δονήσεις Γεωργία Πέττα Τμήμα Φυσικοθεραπείας
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Κοινωνική Εργασία με Παιδιά και Εφήβους Ενότητα 2: Διεπιστημονική συνεργασία και κοινωνική εργασία στο τομέα των υπηρεσιών ψυχικής υγείας και κοινωνικής προστασίας παιδιών και εφήβων Χάρης Ασημόπουλος, Ph.D., Επίκουρος Καθηγητής Τμήμα Κοινωνικής Εργασίας Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας Το περιεχόμενο του μαθήματος διατίθεται με άδεια Creative Commons εκτός και αν αναφέρεται διαφορετικά Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.

 Στο πλαίσιο της ψυχιατρικής μεταρρύθμισης η κοινότητα δεν κατανοείται απλά και μόνον σαν μία αλλαγή του τόπου παροχής θεραπείας και φροντίδας της ψυχικής ασθένειας.  Προσεγγίζεται σαν ένα δυναμικό πλαίσιο όπου : Αλληλεπιδρούν κοινωνικές σχέσεις, Οι οποίες προσδιορίζουν την ψυχοκοινωνική κατάσταση του ατόμου και Επηρεάζουν την εξέλιξη, τις επιπτώσεις και την αντιμετώπιση του ψυχικού προβλήματος. Ψυχιατρική Μεταρρύθμιση και Διεπιστημονική Συνεργασία 1/4 1

Ψυχιατρική Μεταρρύθμιση και Διεπιστημονική Συνεργασία 2/4  Το γεγονός αυτό θέτει νέα δεδομένα στις υπηρεσίες και στους επαγγελματίες ψυχικής υγείας σε σχέση με τις παραδοσιακές τους πρακτικές στο ψυχιατρείο και απαιτεί νέες μεθόδους.  Η διάσπαση και η αποκέντρωση των υπηρεσιών του ψυχιατρείου μέσα στην κοινότητα αλλάζει τη δομή και τις λειτουργίες τους, με συνέπεια να τροποποιείται και ο ρόλος των επαγγελματιών ψυχικής υγείας. 2

Ψυχιατρική Μεταρρύθμιση και Διεπιστημονική Συνεργασία 3/4  Οι νέες Μονάδες κοινοτικής φροντίδας έχουν σχετική αυτονομία και ανοιχτή σχέση με την τοπική κοινωνία.  Την διαχείρισή τους αναλαμβάνουν μικρές διεπιστημονικές ομάδες προσωπικού με ισότιμους ρόλους : σχεδιασμού, προγραμματισμού, παρέμβασης, διαχείρισης, και αξιολόγησης. 3

Ψυχιατρική Μεταρρύθμιση και Διεπιστημονική Συνεργασία 4/4  Στο κοινοτικό μοντέλο φροντίδας της ψυχικής ασθένειας η δυαδική σχέση μεταξύ θεραπευτή – θεραπευόμενου, η οποία χαρακτήριζε τις διαδικασίες στο ψυχιατρείο, διευρύνεται.  Συμπεριλαμβάνει : Διεπιστημονική συνεργασία, και Κοινοτικές σχέσεις και λειτουργίες. 4

Ρόλος μεσολαβητή των ψυχικά ασθενών με τα κοινοτικά δίκτυα υποστήριξης. Ρόλος συνηγόρου για την αναγνώριση και την προστασία των δικαιωμάτων των ασθενών. Ρόλους κοινωνικής δράσης για να αποκτήσουν οι ασθενείς μη αναγνωρισμένα δικαιώματα. Ρόλος εκπαιδευτή των ασθενών σε δεξιότητες κοινωνικοποίησης αναγκαίες για την κοινωνική τους ένταξη. Ρόλος σχεδιαστή προγραμμάτων ψυχοκοινωνικής αποκατάστασης. Οι νέοι ρόλοι των επαγγελματιών ψυχικής υγείας εκτός του κλινικού 5

 Η αντιμετώπιση των προβλημάτων ψυχικής υγείας παιδιών και εφήβων είναι σύνθετη και απαιτητική εργασία.  Έχει ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, που προσδιορίζονται κυρίως : Από το ευρύ φάσμα και την περιπλοκότητα των προβλημάτων ψυχικής υγείας, και Από την αναπτυξιακή φάση του παιδιού. 6 Διεπιστημονική Συνεργασία στο Τομέα της Ψυχικής Υγείας του Παιδιού

Όπως δείχνουν οι έρευνες, ένα στα πέντε παιδιά και εφήβους πρόκειται να βιώσουν ψυχολογικά προβλήματα. Το παιδί είναι εξαρτημένο από τους γονείς του. Μια προσέγγιση του παιδιού χωρίς να λάβουμε υπόψη την οικογένεια, σπάνια έχει ικανοποιητικό διαγνωστικό ή θεραπευτικό αποτέλεσμα. 7 Χαρακτηριστικά προβλημάτων ψυχικής υγείας κατά την αναπτυξιακή φάση του παιδιού 1/2

Χαρακτηριστικά προβλημάτων ψυχικής υγείας κατά την αναπτυξιακή φάση του παιδιού 2/2 Το παιδί είναι ένας αναπτυσσόμενος οργανισμός. Οι ανάγκες του διαμορφώνονται ανάλογα με την χρονολογική του ηλικία και το στάδιο εξέλιξής του. Το παιδί επικοινωνεί με το παιχνίδι, με την ζωγραφική και προβάλει τις συγκρούσεις και τα προβλήματα που αντιμετωπίζει με συμβολικό τρόπο, παρά με την άμεση λεκτικοποίησή τους. 8

Η προσέγγιση με την συνεργασία διαφορετικών ειδικοτήτων  Η εργασία με παιδιά με προβλήματα ψυχικής υγείας, απαιτεί την προσέγγιση με την συνεργασία διαφορετικών ειδικοτήτων.  Με την διαφορετική τους εκπαίδευση και τις επαγγελματικές τους δεξιότητες συνεισφέρουν ώστε να υπάρχει μια ολοκληρωμένη αντιμετώπιση του προβλήματος ψυχικής υγείας του παιδιού.  Στο πλαίσιο της συνεργασίας των ειδικών, οι όροι πολυεπιστημονική, διεπιστημονική, διαεπιστημονική συνεργασία εκφράζουν διαφορετικού βαθμού συνεργασία, φιλοσοφία και τρόπο λειτουργίας. 9

 Η πολύεπιστημονικότητα αναφέρεται σε καταστάσεις όπου οι συμμετέχοντες, που αντιπροσωπεύουν διάφορα επιστημονικά πεδία, εργάζονται για το ίδιο σκοπό, όμως σε περιορισμένη και προσωρινή βάση.  Αν και κατά ανάγκη δεν συναντιούνται, εργάζονται με συντονισμένο τρόπο, αλλά με τον ελάχιστο βαθμό συνεργασίας.  Στο πλαίσιο αυτό κάθε ειδικός, ή και κάθε υπηρεσία, εργάζεται ανεξάρτητα, αξιολογεί τις ανάγκες του παιδιού και της οικογένειας, σύμφωνα με την δική του προσέγγιση και εφαρμόζει το δικό του πρόγραμμα αντιμετώπισης. 10 Πολύεπιστημονικότητα

 Η διεπιστημονικότητα υποδηλώνει μεγαλύτερο βαθμό συνεργασίας μεταξύ των μελών μίας ομάδας. Προϋποθέτει ενσωμάτωση των γνώσεων και της εμπειρίας από πολλά επιστημονικά πεδία με ευέλικτο και ανοικτό τρόπο.  Χαρακτηρίζεται από κοινούς στόχους, κοινή διαδικασία λήψης αποφάσεων και ευελιξία στις επαγγελματικές αρμοδιότητες.  Η λειτουργία των ομάδων αυτών στηρίζεται στην οργάνωση καθορισμένων συναντήσεων μεταξύ των μελών. 11 Διεπιστημονικότητα

 Η διαεπιστημονικότητα αναφέρεται στην επαγγελματική πρακτική που πολλές φορές οδηγεί στην εξάλειψη των επαγγελματικών ορίων. Χαρακτηρίζεται από εκούσια ανταλλαγή πληροφοριών, γνώσεων και δεξιοτήτων.  Οδηγεί στην ευθύνη της επαφής με το παιδί και της συμβουλευτικής με την οικογένεια σε ένα μέλος της ομάδας, δηλαδή σε έναν ειδικό ως το πρόσωπο αναφοράς, για να μειωθεί, όπως θεωρεί αυτό το μοντέλο, η αποσπασματική αντιμετώπιση. 12 Δια - επιστημονικότητα

Διεπιστημονικότητα και διεπιστημονική ομάδα 1/3  Κυρίαρχο μοντέλο στην λειτουργία των υπηρεσιών ψυχικής υγείας παιδιών και εφήβων είναι η εργασία στο πλαίσιο της διεπιστημονικότητας.  Η Διεπιστημονική Ομάδα των ειδικών ψυχικής υγείας συγκροτείται στο πλαίσιο μίας υπηρεσίας έχοντας ως σκοπό λειτουργίας την διάγνωση και την θεραπεία των προβλημάτων του παιδιού, και την αποκατάστασή του. 13

Διεπιστημονικότητα και διεπιστημονική ομάδα 2/3  Ο κάθε ειδικός φέρνει στις συναντήσεις ομάδας την αξιολόγηση του παιδιού με βάση την δική του οπτική και τον ρόλο του, που στηρίζεται : στην εκπαίδευσή του, την προσωπικότητά του και την κλινική του εμπειρία.  Η τελική διάγνωση, η πρόγνωση, το θεραπευτικό σχέδιο και η θεραπεία είναι συνήθως μια σύνθεση των επί μέρους οπτικών των μελών της Διεπιστημονικής Ομάδας. 14

Διεπιστημονικότητα και διεπιστημονική ομάδα 3/3 Στην πράξη η Διεπιστημονική Ομάδα παρέχει μια εξατομικευμένη προσέγγιση στο παιδί και την οικογένειά του.  Στο πλαίσιο όμως μιας συλλογικής βοήθειας, που πολλές φορές δεν περιορίζεται στα όρια της Υπηρεσίας Ψυχικής Υγείας, αλλά που επεκτείνεται και στο σπίτι, στο σχολείο και στην κοινότητα του παιδιού. 15

Το έργο της Διεπιστημονικής Ομάδας 1/2  Γενικά, τα μέλη της Διεπιστημονικής Ομάδας, όποιο κι αν είναι το ειδικό αντικείμενο της εργασίας τους, έχουν με την ευρύτερη έννοια του όρου μία ψυχοθεραπευτική δράση και αποτελεσματικότητα.  Έχουν ψυχοθεραπευτική δράση διότι ο ψυχισμός του παιδιού που καλούνται να φροντίσουν θεραπευτικά, έχει χάσει την ελευθερία κίνησης και εξέλιξης και παγιδεύεται σε φαινόμενα επανάληψης και παθολογικών ισορροπιών. 16

Το έργο της Διεπιστημονικής Ομάδας 2/2  Η παρέμβαση της Διεπιστημονικής Ομάδας έχει σαν στόχο την απορρύθμιση της λειτουργίας αυτής της μηχανής επανάληψης.  Αυτή η λειτουργία με την ευρεία έννοια του όρου είναι ψυχοθεραπευτική και στο φόντο κάθε παρέμβασης της Διεπιστημονικής Ομάδας, από την πιο παιδαγωγική μέχρι την πιο αυστηρά ψυχοθεραπευτική, υπάρχει η θεραπευτική διάσταση.  Το αντικείμενο και η μορφή που παίρνει κάθε φορά η θεραπευτική δραστηριότητα της Διεπιστημονικής Ομάδας καθορίζουν και τη δομή της. 17

Η οργάνωση της Διεπιστημονικής Ομάδας  Διαφορετικά οργανώνεται η Διεπιστημονική Ομάδα σε ένα κέντρο ψυχικής υγείας ή ένα ιατροπαιδαγωγικό κέντρο, διαφορετικά σε μια μονάδα ενδονοσοκομειακής νοσηλείας και διαφορετικά σε ένα κέντρο ημέρας ή ένα Ξενώνα.  Με τον ίδιο τρόπο ποικίλλει και το είδος και ο αριθμός των ειδικών που συμμετέχουν στην ομάδα : παιδοψυχίατρος, ψυχολόγος, ψυχοθεραπευτής, κοινωνικός λειτουργός, λογοπεδικός, ειδικός παιδαγωγός. νοσηλευτής, επισκέπτης υγείας, μουσικοθεραπευτής, κινησιοθεραπευτής, κ. α. 18

Ο ρόλος των μελών της Διεπιστημονικής Ομάδας 1/3  Ο ρόλος του κάθε μέλους της εξαρτάται από την επαγγελματική του ταυτότητα, από την εκπαίδευσή του, αλλά και από τη θέση που καταλαμβάνει στον κόσμο του παιδιού.  Το παιδί με τα προβλήματα ψυχικής υγείας αναλαμβάνεται από την Διεπιστημονική Ομάδα σε πολλές από τις δραστηριότητες της ζωής του και της ψυχικής του πραγματικότητας.  Οι διάφορες παρεμβάσεις λειτουργούν σε διαφορετικά επίπεδα και αλληλοσυμπληρώνονται. 19

Ο ρόλος των μελών της Διεπιστημονικής Ομάδας 2/3  Ο Παιδοψυχίατρος θα αναλάβει την ευθύνη της εξέτασης του παιδιού και της οικογένειας και θα προτείνει την ειδικότερη θεραπευτική κατεύθυνση στην αντιμετώπιση των προβλημάτων του.  Ο Ψυχολόγος θα αξιολογήσει τη νοητική και ψυχολογική του λειτουργία και θα συμμετέχει, ανάλογα με το επίπεδο της εξειδίκευσής του, στην ψυχοθεραπευτική εργασία με το παιδί ή με τους γονείς. 20

Ο ρόλος των μελών της Διεπιστημονικής Ομάδας 3/3  Ο Ψυχοθεραπευτής θα πάρει μία ιδιάζουσα θέση στην ψυχική πραγματικότητα του παιδιού και θα εμπλακεί με τη φαντασιωσική του δραστηριότητα.  Ο Κοινωνικός Λειτουργός θα ασχοληθεί με τα προβλήματα που εκκρεμούν στην ψυχοκοινωνική πραγματικότητα του παιδιού και των γονιών του. 21

Εσωτερικές διεργασίες της Διεπιστημονικής Ομάδας 1/2  Η Διεπιστημονική Ομάδα για τις διάφορες αυτές δραστηριότητες, χρειάζεται να επιτελεί στο εσωτερικό της αναγκαίες διεργασίες σύνθεσης, έτσι ώστε η συλλογική θεραπευτική παρέμβαση να έχει την απαραίτητη συνοχή.  Το έργο αυτό δεν είναι εύκολο. 22

Εσωτερικές διεργασίες της Διεπιστημονικής Ομάδας 2/2  Σε αντίθεση με την συγχώνευση ή τον κατακερματισμό, η Διεπιστημονική ομάδα έχει ανάγκη να λειτουργεί εσωτερικά μέσα σε κλίμα αμοιβαίου σεβασμού της επαγγελματικής και προσωπικής ταυτότητας των μελών της.  Ο κάθε ειδικός της Διεπιστημονικής Ομάδας είναι ατομικά υπεύθυνος για το έργο του με το παιδί ή την οικογένεια και υπεύθυνος συλλογικά για το έργο της ομάδας. 23

 Όταν τα μέλη των ομάδων έχουν την ευκαιρία να κατανοήσουν την εκπαίδευση, τις δεξιότητες, την εμπειρία, τη φιλοσοφία και τους περιορισμούς των άλλων, στις συγκεκριμένες συνθήκες εργασίας, στις οποίες αξιοποιούνται οι προσωπικές και επαγγελματικές δυνατότητες του καθενός.  Όταν οι διαφορές απόψεων βιώνονται ως δημιουργικές. 24 Η αποτελεσματική συνεργασία μίας Διεπιστημονικής Ομάδας είναι εφικτή : 1/2

 Όταν τα μέλη της είναι αφοσιωμένα στην προσωπική εξέλιξη και στη διατήρηση υψηλών στόχων ως προς την παροχή υπηρεσιών.  Όταν υπάρχουν δυνατότητες εκπαίδευσης στη διεπιστημονική συνεργασία.  Όταν η καταγραφή των δεδομένων της αντιμετώπισης και οι συνεχείς ανασκοπήσεις τηρούνται από όλους. 25 Η αποτελεσματική συνεργασία μίας Διεπιστημονικής Ομάδας είναι εφικτή : 2 /2

Οι δυσκολίες στις σχέσεις ανάμεσα στα μέλη της, που οφείλονται στους παράγοντες που προανεφέρθηκαν. Η έλλειψη σαφήνειας στον καθορισμό των ρόλων και του θεσμικού πλαισίου λειτουργίας, καθώς και οι επικαλύψεις για ότι αφορά τις αρμοδιότητες του καθενός. Το ασυνείδητο άγχος που μπορεί να παράγει το έργο της ενασχόλησης με τα προβλήματα ψυχικής υγείας των παιδιών και των οικογενειών τους, που σε πολλές περιπτώσεις αφορούν σε βίαιες, διαταραγμένες και παραμορφωμένες σχέσεις. 26 Πηγές εσωτερικών συγκρούσεων της Διεπιστημονικής Ομάδας

Η διεργασία εξωτερικής συστηματικής εποπτείας  Για να αναγνωρίζει και να αντιμετωπίζει τις συλλογικές άμυνες ενάντια στο άγχος, η Διεπιστημονική Ομάδα αυτό που χρειάζεται στην λειτουργία της είναι η διεργασία εξωτερικής συστηματικής εποπτείας.  Με την εποπτεία η ομάδα μπορεί συλλογικά να αντιλαμβάνεται τέτοιες τάσεις και να βρίσκει τρόπους για να τις αντιμετωπίζει.  Η εποπτεία της ομάδας σε τακτική βάση είναι αναγκαία για να αποτρέψει υπεραμυντικές ή καθοδηγούμενες από το ασυνείδητο άγχος πρακτικές και να παραμείνει αληθινά επικεντρωμένη στο έργο της. 27

Συμμετέχουν στην διάγνωση των προβλημάτων του παιδιού με την αξιολόγηση της πορείας των σχέσεων μητέρας - πατέρα - παιδιού, της εσωτερικής λειτουργίας της οικογένειας και των σχέσεών της με την κοινότητα. Συμμετέχουν στην θεραπευτική διαδικασία του παιδιού αναλαμβάνοντας την συμβουλευτική των γονέων. 28 Ρόλοι Κοινωνικών Λειτουργών Διεπιστημονικής Ομάδας ψυχικής υγείας παιδιών 1/3

Αναλαμβάνουν τη μόνιμη επαφή και επικοινωνία της ομάδας με διάφορα θεραπευτικά και εκπαιδευτικά κέντρα και φορείς της κοινότητας. Συνεισφέρουν στην ανάπτυξη κοινοτικών προγραμμάτων για την υποστήριξη των οικογενειών. Συμβάλλουν και πληροφορούν την οικογένεια για τις δυνατότητες υποστήριξης από το κοινοτικό δίκτυο σε επίπεδο υλικής και ψυχοκοινωνικής βοήθειας. 29 Ρόλοι Κοινωνικών Λειτουργών Διεπιστημονικής Ομάδας ψυχικής υγείας παιδιών 2 /3

Συνεισφέρουν στη παραπομπή του παιδιού σε κάποιο άλλο ειδικό παιδαγωγικό ή θεραπευτικό κέντρο. Συμβάλουν στην ανάπτυξη προγραμμάτων πρόληψης και προαγωγής της ψυχικής υγείας του παιδιού στην κοινότητα, και Αναπτύσσουν δράσεις για την αντιμετώπιση των προκαταλήψεων και του στίγματος της ψυχικής ασθένειας και του κοινωνικού αποκλεισμού των ατόμων με προβλήματα ψυχικής υγείας στην κοινότητα. 30 Ρόλοι Κοινωνικών Λειτουργών Διεπιστημονικής Ομάδας ψυχικής υγείας παιδιών 3 /3

 Σήμερα βρισκόμαστε σε μία περίοδο που έχουν σημειωθεί σημαντικές εξελίξεις στο τομέα της ψυχικής υγείας. Αυτές αφορούν τόσο στην πρόοδο των επιστημών, όσο και στην ανάπτυξη των υπηρεσιών.  Σταδιακά συγκροτείται ένα πλαίσιο στο οποίο δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στην διεπιστημονική συνεργασία, διότι όπως δείχνουν η εμπειρία, αλλά και ερευνητικά δεδομένα, η διεπιστημονική συνεργασία δημιουργεί τις κατάλληλες συνθήκες για την βελτίωση της φροντίδας της ψυχικής υγείας. 31 Σύνοψη 1/2

Σύνοψη 2 /2 Για τους λόγους αυτούς χρειάζεται όλα τα επαγγέλματα ψυχικής υγείας, ανάμεσά τους και οι Κοινωνικοί Λειτουργοί : να ξεπεράσουν τους παραδοσιακούς ρόλους, να ενισχύουν την εκπαίδευση που προάγει την διεπιστημονικότητα, να προωθήσουν την θεσμοθέτηση διεπιστημονικών πρωτοκόλλων, και να προάγουν την έρευνα στο πεδίο της διεπιστημονικής συνεργασίας. 32

Τέλος Ενότητας

Σημειώματα

Σημείωμα Αναφοράς Copyright Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Αθήνας, Χάρης Ασημόπουλος Χάρης Ασημόπουλος. «Κοινωνική Εργασία με Παιδιά και Εφήβους. Ενότητα 2: Διεπιστημονική συνεργασία και κοινωνική εργασία στο τομέα των υπηρεσιών ψυχικής υγείας και κοινωνικής προστασίας παιδιών και εφήβων». Έκδοση: 1.0. Αθήνα Διαθέσιμο από τη δικτυακή διεύθυνση: ocp.teiath.gr. ocp.teiath.gr

Σημείωμα Αδειοδότησης Το παρόν υλικό διατίθεται με τους όρους της άδειας χρήσης Creative Commons Αναφορά, Μη Εμπορική Χρήση Παρόμοια Διανομή 4.0 [1] ή μεταγενέστερη, Διεθνής Έκδοση. Εξαιρούνται τα αυτοτελή έργα τρίτων π.χ. φωτογραφίες, διαγράμματα κ.λ.π., τα οποία εμπεριέχονται σε αυτό. Οι όροι χρήσης των έργων τρίτων επεξηγούνται στη διαφάνεια «Επεξήγηση όρων χρήσης έργων τρίτων». Τα έργα για τα οποία έχει ζητηθεί και δοθεί άδεια αναφέρονται στο «Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων». [1] Ως Μη Εμπορική ορίζεται η χρήση: που δεν περιλαμβάνει άμεσο ή έμμεσο οικονομικό όφελος από την χρήση του έργου, για το διανομέα του έργου και αδειοδόχο που δεν περιλαμβάνει οικονομική συναλλαγή ως προϋπόθεση για τη χρήση ή πρόσβαση στο έργο που δεν προσπορίζει στο διανομέα του έργου και αδειοδόχο έμμεσο οικονομικό όφελος (π.χ. διαφημίσεις) από την προβολή του έργου σε διαδικτυακό τόπο Ο δικαιούχος μπορεί να παρέχει στον αδειοδόχο ξεχωριστή άδεια να χρησιμοποιεί το έργο για εμπορική χρήση, εφόσον αυτό του ζητηθεί.

Επεξήγηση όρων χρήσης έργων τρίτων Δεν επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου, παρά μόνο εάν ζητηθεί εκ νέου άδεια από το δημιουργό. © διαθέσιμο με άδεια CC-BY διαθέσιμο με άδεια CC-BY-SA διαθέσιμο με άδεια CC-BY-NC-SA διαθέσιμο με άδεια CC-BY-NC Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου και η δημιουργία παραγώγων αυτού με απλή αναφορά του δημιουργού. Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού, και διάθεση του έργου ή του παράγωγου αυτού με την ίδια άδεια. Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού. Δεν επιτρέπεται η εμπορική χρήση του έργου. Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού. και διάθεση του έργου ή του παράγωγου αυτού με την ίδια άδεια Δεν επιτρέπεται η εμπορική χρήση του έργου. διαθέσιμο με άδεια CC-BY-ND Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού. Δεν επιτρέπεται η δημιουργία παραγώγων του έργου. διαθέσιμο με άδεια CC-BY-NC-ND Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού. Δεν επιτρέπεται η εμπορική χρήση του έργου και η δημιουργία παραγώγων του. διαθέσιμο με άδεια CC0 Public Domain διαθέσιμο ως κοινό κτήμα Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου, η δημιουργία παραγώγων αυτού και η εμπορική του χρήση, χωρίς αναφορά του δημιουργού. χωρίς σήμανσηΣυνήθως δεν επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου.

Διατήρηση Σημειωμάτων Οποιαδήποτε αναπαραγωγή ή διασκευή του υλικού θα πρέπει να συμπεριλαμβάνει:  το Σημείωμα Αναφοράς  το Σημείωμα Αδειοδότησης  τη δήλωση Διατήρησης Σημειωμάτων  το Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων (εφόσον υπάρχει) μαζί με τους συνοδευόμενους υπερσυνδέσμους.

Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στo πλαίσιo του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθηνών» έχει χρηματοδοτήσει μόνο την αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.