Αξιολόγηση επενδύσεων Ενότητα 8: Μέθοδοι αξιολόγησης επενδύσεων Ι Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ιονίων Νήσων Το περιεχόμενο του μαθήματος διατίθεται.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Τέλος Ενότητας.
Advertisements

Η ανοσοαποτύπωση ως επιβεβαιωτική μέθοδος
Τριφασικά συμμετρικά δίκτυα σε συνδεσμολογία Υ (1/2)
Διαμόρφωση πεδίων Περιγραφικά πεδία Διαχειριστικά πεδία Δομικά πεδία.
Άσκηση με αντίσταση Είναι ο οποιοσδήποτε τύπος ενεργητικής άσκησης στον οποίο η δυναμική ή στατική μυϊκή σύσπαση βρίσκει αντίσταση από μία εξωτερική.
Γενικά Ανιχνεύει μη αναμενόμενα (όχι του συστήματος ΑΒΟ) αλλοαντισώματα ή/και αυτοαντισώματα σε δείγμα ορού ασθενή. Ελέγχεται ο ορός σε 2-3 δείγματα.
Διάνοιξη πόρων Με ακτινοβολούμενη θερμότητα. Θερμαινόμενα σίδερα.
Μυϊκή χαλάρωση Όσο ελαττώνεται η μυϊκή ενέργεια τόσο χαλαρός γίνεται ο μυς. Όταν ένας μυς βρίσκεται σε ανεπιθύμητη σύσπαση δεν μπορεί να εργασθεί φυσιολογικά.
Έλεγχος Ροής με την Εντολή Επανάληψης FOR 1/9
Καμπυλότητα Φακού P c
Δράση μάσκας Μείωση ερεθισμού και επαναφορά των διασταλμένων πόρων.
Παράγοντες που επηρεάζουν τη δύναμη ενός μυός 1/2
Ορισμός Μάλαξη είναι ένα σύστημα μηχανικών χειρισμών που εκτελούνται στην επιφάνεια του ανθρώπινου σώματος (εδώ στο πρόσωπο), με τα χέρια ή με ειδικά μηχανήματα.
Αλκίνια Χαρακτηριστική ομάδα: τριπλός δεσμός.
Περιγραφή Είναι κύματα που εκπέμπονται σε πολύ μεγάλες συχνότητες.
Σύσταση και Ανάλυση Γλευκών και Οίνων (Θ)
Συστήματα Θεματικής Πρόσβασης (Θ) Ενότητα 5: Θεματική επεξεργασία απεικονιστικών τεκμηρίων Δάφνη Κυριάκη-Μάνεση Τμήμα Βιβλιοθηκονομίας και Συστημάτων Πληροφόρησης.
Μέρη μηχανής φύλλου όφσετ
ΜΙΚΡΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ Ενότητα 1: Αγορά Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ιονίων Νήσων Το περιεχόμενο του μαθήματος διατίθεται με άδεια Creative Commons εκτός.
Αξιολόγηση επενδύσεων Ενότητα 3 : Μελλοντική αξία ράντας Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ιονίων Νήσων Το περιεχόμενο του μαθήματος διατίθεται με άδεια.
Υπηρεσίες Πληροφόρησης Ενότητα 7: Είδη υπηρεσιών πληροφόρησης – Εξυπηρέτηση (β’ μέρος) Δρ. Ευγενία Βασιλακάκη Τμήμα Βιβλιοθηκονομίας και Συστημάτων Πληροφόρησης.
Αξιολόγηση επενδύσεων Ενότητα 2: Απλός και σύνθετος τόκος και Εισαγωγή στο EXCEL Εργαστήριο 2 ης Εβδομάδας Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ιονίων Νήσων.
Εκτυπωτικά Υποστρώματα (Ε) Ενότητα 8: Μέτρηση της μεταβολής των διαστάσεων του χαρτιού μετά από βύθιση σε νερό Βασιλική Μπέλεση Επίκ. Καθηγήτρια Τμήμα.
Τεχνολογία οφθαλμικών φακών Ι (Ε) Ενότητα 2: Διόρθωση αμετρωπιών με οφθαλμικούς φακούς Θεμιστοκλής Γιαλελής, Οπτικός, MSc, PhD candidate ΕΔΙΠ του τμήματος.
ΜΙΚΡΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ Ενότητα 6: Ζήτηση Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ιονίων Νήσων Το περιεχόμενο του μαθήματος διατίθεται με άδεια Creative Commons εκτός.
Τεχνολογία οφθαλμικών φακών Ι (Ε) Ενότητα 5: Έγχρωμοι φακοί Θεμιστοκλής Γιαλελής, Οπτικός, MSc, PhD candidate ΕΔΙΠ του τμήματος Οπτικής και Οπτομετρίας.
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Eιδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων
Κανόνες Ασφαλείας Εργοταξίων
Παράγοντες που επηρεάζουν ένα σύστημα Υγείας
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ ΤΗΣ ΡΥΠΑΝΣΗΣ
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ιονίων Νήσων
Άλλες μορφές νευρώσεων
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Άσκηση 8 (1 από 3) Προβολές 1. Να επιλέξετε ένα θέμα βασισμένο σε κάποια παράγραφο / υποπαράγραφο του κεφαλαίου 6 των σημειώσεων και να κάνετε μια εργασία.
Υπολογιστική Γεωμετρία και Εφαρμογές στις ΒΧΔ
Ενότητα 7: Ισορροπία της αγοράς
Βασικά δεδομένα Το σύστημα υγείας δεν αποτελεί απλά άθροισμα επιμέρους μερών. Τα επιμέρους στοιχεία του συστήματος βρίσκονται σε συνεχή αλληλεξάρτηση.
Ενότητα 10: Καμπύλες κόστους
Ταυτότητα και περίγραμμα μαθήματος
Αξιολόγηση επενδύσεων
Σημειώσεις/Διαφάνειες
Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ιονίων Νήσων
ΠΡΟΤΥΠΟ ΕΛΟΤ EN ISO 3251 Ζύγιση μάζας υγρού μελανιού (m1 g)
Ενότητα 13 Αξιολόγηση μαθήματος και διδάσκοντος από την εφαρμογή της Μονάδας Ολικής Ποιότητας (ΜΟΔΙΠ) του ΤΕΙ Αθήνας Αξιολόγηση του μαθήματος Αξιολόγηση.
Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ιονίων Νήσων
Άσκηση 9 (1 από 2) Ανακαλύψτε στο χάρτη σας μερικά χαρτογραφικά αντικείμενα που να ανήκουν στις παρακάτω κατηγορίες : φυσικά, τεχνητές κατασκευές, αφηρημένα.
Σημειώσεις/Διαφάνειες
Τοπολογικές σχέσεις 1/3 Βρείτε και περιγράψτε τις τοπολογικές σχέσεις σύμφωνα με τους (Pantazis, Donnay 1996) για τα παρακάτω γεω-γραφικά αντικείμενα:
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Εικαστικές συνθέσεις - Χρώμα στο χώρο
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Οργάνωση και Διοίκηση Πρωτοβάθμιας (Θ)
Ενότητα 2: Εισοδηματικός περιορισμός
Λιθογραφία – Όφσετ (Θ) Ενότητα 8.2: Εκτυπωτική Διαδικασία Μηχανής
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Ενότητα 9: Συστήματα Υγείας στην Ευρώπη: Σουηδία
Αισθητική Σώματος Ι (Ε)
Ειδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων -E
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Αισθητική Σώματος Ι (Ε)
Ενότητα 8: Συστήματα Υγείας στην Ευρώπη: Γαλλία
Συστήματα Θεματικής Πρόσβασης (Θ)
Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ιονίων Νήσων
Ψυχιατρική Ενότητα 7: Συνέχεια σταδίων
Οργανική Χημεία (Ε) Ενότητα 2: Προσδιορισμός σημείου τήξης
Ενότητα 1: ……………….. Όνομα Επώνυμο Τμήμα __
Αισθητική ηλεκτροθεραπεία σώματος
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Αξιολόγηση επενδύσεων Ενότητα 8: Μέθοδοι αξιολόγησης επενδύσεων Ι Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ιονίων Νήσων Το περιεχόμενο του μαθήματος διατίθεται με άδεια Creative Commons εκτός και αν αναφέρεται διαφορετικά Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.

Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ιονίων Νήσων 1 Μαθησιακοί στόχοι: Ολοκληρώνοντας την ενότητα αυτή θα πρέπει να είστε σε θέση να : -Να αναλύετε τη ροή μετρητών σε μία επένδυση -Να γνωρίζετε τη μέθοδο επανεισπράξεως -Να γνωρίζετε τη μέθοδο ποσοστού αποδόσεως -Να γνωρίζετε τη μέθοδο Καθαρής Παρούσης αξίας Λέξεις Κλειδιά: Ροή μετρητών, επανείσπραξη, ποσοστό αποδόσεως, Καθαρή παρούσα αξία

Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ιονίων Νήσων 2  Οι ροές μετρητών είναι αποτέλεσμα κάθε επενδύσεως  Μια ροή θα γίνει αποδεκτή μόνο αν εκπληρώνει ορισμένα κριτήρια.  Η κατανομή της πιθανής είσπραξης μετρητών κατά τη διάρκεια της επένδυσης  Αν η είσπραξη των μετρητών γίνει γρήγορα θα συντελέσει στην αύξηση της αξίας της επενδύσεως.

Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ιονίων Νήσων 3  Αν γίνει αργά τότε θα μειώσει την αξία της επένδυσης σήμερα  Αξία χρονικά δίνει ο τόκος αλλά και τη μειώνει ο αντίστοιχος πληθωρισμός.  Καθαρή ροή μετρητών = Εισροή μετρητών – εκροή μετρητών  = έσοδα του έργου – έξοδα του έργου πλην αποσβέσεων – κεφ. εξοπλισμός – φόροι εισοδήματος  Όπου φόροι εισοδήματος = Ποσοστό φόρου * (έσοδα του έργου – έξοδα του έργου πλην αποσβέσεων – αποσβέσεις).

Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ιονίων Νήσων 4  Τα έσοδα της επένδυσης περιλαμβάνουν όλες τις εισπράξεις μετρητών στην επιχείρηση που είναι αποτέλεσμα επενδύσεως.  Έξοδα πλην αποσβέσεων : Τα έξοδα που απαιτούνται για τη χρήση και τη λειτουργία της επενδύσεως. Πλην των τόκων της επιχειρήσεως και τα έξοδα που εκπίπτουν για φορολογικούς λόγους.  Οι αποσβέσεις αποτελούν ένα λογιστικό έξοδο το οποίο δεν συνεπάγεται την πληρωμή μετρητών αλλά επηρεάζει τη ροή των μετρητών, μόνο μέσω της επιδράσεως μέσω φόρων.

Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ιονίων Νήσων 5  Οι φόροι υπολογίζονται χωρίς οι τόκοι να αποτελούν έξοδο που εκπίπτει από τα έσοδα. Υποθέτουμε δηλαδή ότι το έργο χρηματοδοτήθηκε στο ακέραιο με τα ίδια κεφάλαια. Το κόστος της χρηματοδότησης περιλαμβάνεται το κόστος του κεφαλαίου το οποίο λαμβάνει υπόψη την ωφέλεια που προέρχεται από την έκπτωση των τόκων από το φορολογητέο εισόδημα.  Ο υπολογισμός της ροής μετρητών μπορεί να γίνει με διάφορους τρόπους. Ένας τρόπος είναι ο υπολογισμός της ροής πριν και μετά την επένδυση.

Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ιονίων Νήσων 6  Παράδειγμα ροής μετρητών επενδύσεων: Έστω ότι έχουμε πραγματοποιήσει μία επένδυση ύψους 3,000 έστω ότι η ωφέλιμη ζωή της είναι 6 χρόνια και η υπολειμματική της αξία 600, η μέθοδος αποσβέσεως είναι σταθερή και το ποσοστό φόρου 26%. Να αξιολογήσετε αυτή την πρόταση. Οι ετήσιες αποσβέσεις είναι: (3, )/6=2,400/6=400 Τα στοιχεία πριν και μετά την επένδυση παρουσιάζονται στον παρακάτω πίνακα:

Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ιονίων Νήσων 7 Ροή μετρητών χωρίς την επένδυση Ροή μετρητών Μετά την επένδυση Επιπλέον ροή μετρητών από την επένδυση Έσοδα5,9009,2003,300 Έξοδα πλην αποσβέσεων 3,0004,6001,600 Αποτέλεσμα2,9004,6001,700 Αποσβέσεις(-) Φορολογητέο εισόδημα 2,5003,8001,300 Φόρος εισοδήματος (26%) Καθαρή ροή μετρητών 2,3003,612 1,312

Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ιονίων Νήσων 8 ΧρόνιαΚαθαρή ροή μετρητών 0 (έτος επένδυσης)- 3, (Κάθε χρόνο) 1,312 6(ροή +υπολειμματική αξία=1, = 1,912) 1,912

Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ιονίων Νήσων 9 Μέθοδοι αξιολόγησης επενδύσεων  1. Μέθοδος επαναπληρωμής ή επανείσπραξης  2. Μέσο ποσοστό αποδόσεως  3.Καθαρή παρούσα αξία  4.Μέθοδος ποσοστού αποδόσεως  5. Μέθοδος του δείκτη αποδοτικότητας  6. Μέθοδος του ομοιόμορφου ετήσιου κόστους  7.Μέθοδος πρόσθετης ή αυξανόμενης αποδόσεως

Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ιονίων Νήσων 10

Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ιονίων Νήσων 11 Μέθοδος Επανεισπράξεως  Όμως δεν λαμβάνεται υπόψη η ροή μετρητών μετά την περίοδο επανεισπράξεως  Δεν λαμβάνει υπόψη διαφορετική είσπραξη μετρητών  Πρόχειρη και ημιτελής μέτρηση, θεωρείται ως νεκρό σημείο  Μέση απόδοση επένδυσης  Η υπολειμματική αξία είναι σχετικά μικρή.

Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ιονίων Νήσων 12

Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ιονίων Νήσων 13

Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ιονίων Νήσων 14 Παράδειγμα μέσου ποσοστού Αποδόσεως Αν η εταιρεία Β έχει να επιλέξει ανάμεσα σε 2 διαφορετικές επενδύσεις 1 και 2 και η κάθε μία απαιτεί 6,000 και έχει ωφέλιμη διάρκεια 4 χρόνια, η μέθοδος απόσβεσης είναι σταθερή και τα κέρδη προ αποσβέσεων είναι τα εξής:

Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ιονίων Νήσων 15 Χρόνος12 11,0002, ,0002,000 4

Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ιονίων Νήσων 16 ΧρόνοςΑποσβέσεις επένδυσης 1 Κέρδη 1 Αποτέλεσμα 1 Αποσβέσεις επένδυσης 2 Κέρδη 2 Αποτέλε σμα 1 11,5001,000(500)1,5002, ,5002, ,5002, ,5003,0001,500 2, ,5002, ,5002, Υπολογίζουμε το αποτέλεσμα κάθε επένδυσης : Κέρδη-αποσβέσεις όπως παρουσιάζεται στον πίνακα

Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ιονίων Νήσων 17

Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ιονίων Νήσων 18

Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ιονίων Νήσων 19 μέθοδος της καθαρής παρούσας αξίας  Η μέθοδος της καθαρής παρούσας αξίας (ΚΠΑ ή NPV) υπολογίζει την παρούσα αξία όλων των μελλοντικών εισροών και την αφαίρεση από την παρούσα αξία των μελλοντικών εισροών  Για την εύρεση της παρούσας αξίας χρησιμοποιούμε σαν επιτόκιο το κόστος κεφαλαίου, το ελάχιστο ποσοστό αποδόσεως  Οι επενδύσεις με μηδενική ή αρνητική παρούσα αξία δεν πραγματοποιούνται γιατί δεν συνεισφέρουν ή μειώνουν την αξία της επιχείρησης  Λαμβάνει υπόψη της αξία του χρήματος στο χρόνο  Το παρόν είναι σημείο αναφοράς

Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ιονίων Νήσων 20 μέθοδος της καθαρής παρούσας αξίας  Υποθέτει την επανεπένδυση στο κόστος κεφαλαίου  Η απόφαση δεν επηρεάζεται από το ποσό ή την χρονική διάρκεια  Δεν μπορούμε να εκτιμήσουμε πολλά έργα μαζί και να τα κατατάξουμε  Η ακρίβεια της μεθόδου αυτής εξαρτάται από την ακρίβεια της εκτίμησης του κόστους κεφαλαίου

Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ιονίων Νήσων 21 μέθοδος της καθαρής παρούσας αξίας  Η διαδικασία του υπολογισμού περιλαμβάνει τα εξής στάδια: 1.Καθορισμός της επένδυσης σήμερα 2.Καθορισμός του ποσοστού του κόστους επί του κεφαλαίου. 3.Καθορισμός των ετήσιων καθαρών εισπράξεων 4.Υπολογισμός της αξίας των αναμενόμενων καθαρών ροών 5.Υπολογισμός της καθαρής παρούσης αξίας 6.Λήψη αποφάσεως αν ΚΠΑ >0 δεχόμαστε την επένδυση

Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ιονίων Νήσων 22

Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ιονίων Νήσων 23 μέθοδος της καθαρής παρούσας αξίας  Οι αναμενόμενες καθαρές ετήσιες ροές είναι: Λογιστική ΒάσηΤαμειακή βάση Έσοδα20,000 -έξοδα λειτουργίας -αποσβέσεις10,000 -φόρος εισοδήματος 2,600 Καθαρά κέρδη 7,40017,400 +αποσβέσεις10,000 Καθαρή Εισροή μετρητών 17,400

Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ιονίων Νήσων 24

Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ιονίων Νήσων 25 Παράδειγμα ΚΠΑ με υπολειμματική αξία και κεφάλαιο κίνησης Η επιχείρηση Γ ΑΕΒΕ έχει σαν πρόταση την αγορά μηχανήματος 120,000 συν 30,000 κεφάλαιο κινήσεως με ωφέλιμη ζωή 5 χρόνια και υπολειμματική αξία 20,000 και έχει σαν αποτέλεσμα την αύξηση των εσόδων κατά 100,000 και τα έξοδα λειτουργίας κατά 30,000, η φορολογία είναι 26% και το κόστος κεφαλαίου 5%. Πως σας φαίνεται αυτή η επένδυση;

Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ιονίων Νήσων 26

Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ιονίων Νήσων 27 Λογιστική ΒάσηΤαμειακή βάση Έσοδα100,000 -έξοδα λειτουργίας 30,000 -αποσβέσεις 20,000 Κέρδη προ φόρων 50,000 -φόρος εισοδήματος 13,000 Καθαρά κέρδη 37,000 57,000 +αποσβέσεις 20,000 Καθαρή Εισροή μετρητών 57,000

Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ιονίων Νήσων 28

Σημείωμα Αδειοδότησης Το παρόν υλικό διατίθεται με τους όρους της άδειας χρήσης Creative Commons Αναφορά, Μη Εμπορική Χρήση Παρόμοια Διανομή 4.0 [1] ή μεταγενέστερη, Διεθνής Έκδοση. Εξαιρούνται τα αυτοτελή έργα τρίτων π.χ. φωτογραφίες, διαγράμματα κ.λ.π., τα οποία εμπεριέχονται σε αυτό. Οι όροι χρήσης των έργων τρίτων επεξηγούνται στη διαφάνεια «Επεξήγηση όρων χρήσης έργων τρίτων». Τα έργα για τα οποία έχει ζητηθεί άδεια αναφέρονται στο «Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων». [1] Ως Μη Εμπορική ορίζεται η χρήση: που δεν περιλαμβάνει άμεσο ή έμμεσο οικονομικό όφελος από την χρήση του έργου, για το διανομέα του έργου και αδειοδόχο που δεν περιλαμβάνει οικονομική συναλλαγή ως προϋπόθεση για τη χρήση ή πρόσβαση στο έργο που δεν προσπορίζει στο διανομέα του έργου και αδειοδόχο έμμεσο οικονομικό όφελος (π.χ. διαφημίσεις) από την προβολή του έργου σε διαδικτυακό τόπο Ο δικαιούχος μπορεί να παρέχει στον αδειοδόχο ξεχωριστή άδεια να χρησιμοποιεί το έργο για εμπορική χρήση, εφόσον αυτό του ζητηθεί.

Επεξήγηση όρων χρήσης έργων τρίτων Δεν επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου, παρά μόνο εάν ζητηθεί εκ νέου άδεια από το δημιουργό. © διαθέσιμο με άδεια CC-BY διαθέσιμο με άδεια CC-BY-SA διαθέσιμο με άδεια CC-BY-NC-SA διαθέσιμο με άδεια CC-BY-NC Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου και η δημιουργία παραγώγων αυτού με απλή αναφορά του δημιουργού. Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού, και διάθεση του έργου ή του παράγωγου αυτού με την ίδια άδεια. Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού. Δεν επιτρέπεται η εμπορική χρήση του έργου. Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού και διάθεση του έργου ή του παράγωγου αυτού με την ίδια άδεια. Δεν επιτρέπεται η εμπορική χρήση του έργου. διαθέσιμο με άδεια CC-BY-ND Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού. Δεν επιτρέπεται η δημιουργία παραγώγων του έργου. διαθέσιμο με άδεια CC-BY-NC-ND Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού. Δεν επιτρέπεται η εμπορική χρήση του έργου και η δημιουργία παραγώγων του. διαθέσιμο με άδεια CC0 Public Domain διαθέσιμο ως κοινό κτήμα Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου, η δημιουργία παραγώγων αυτού και η εμπορική του χρήση, χωρίς αναφορά του δημιουργού. χωρίς σήμανσηΣυνήθως δεν επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου.

Διατήρηση Σημειωμάτων Οποιαδήποτε αναπαραγωγή ή διασκευή του υλικού θα πρέπει να συμπεριλαμβάνει:  το Σημείωμα Αναφοράς  το Σημείωμα Αδειοδότησης  τη δήλωση Διατήρησης Σημειωμάτων  το Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων (εφόσον υπάρχει) μαζί με τους συνοδευόμενους υπερσυνδέσμους.

Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στα πλαίσια του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ιονίων Νήσων» έχει χρηματοδοτήσει μόνο την αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.