Υλικά Γραφικών Τεχνών (Ε) Ενότητα 8: Διάβρωση μετάλλων Βασιλική Μπέλεση Τμήμα Γραφιστικής Κατεύθυνση Τεχνολογίας Γραφικών Τεχνών Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Πηγές τάσης/ρεύματος R , L, C
Advertisements

Τέλος Ενότητας.
Διατομή σύνθετης δοκού
Η ανοσοαποτύπωση ως επιβεβαιωτική μέθοδος
Τριφασικά συμμετρικά δίκτυα σε συνδεσμολογία Υ (1/2)
Εξευγενισμός φυτικών λαδιών
Άσκηση με αντίσταση Είναι ο οποιοσδήποτε τύπος ενεργητικής άσκησης στον οποίο η δυναμική ή στατική μυϊκή σύσπαση βρίσκει αντίσταση από μία εξωτερική.
Γενικά Ανιχνεύει μη αναμενόμενα (όχι του συστήματος ΑΒΟ) αλλοαντισώματα ή/και αυτοαντισώματα σε δείγμα ορού ασθενή. Ελέγχεται ο ορός σε 2-3 δείγματα.
Αρχή μεθόδου Αποτελεί ευαίσθητη, αξιόπιστη και ταχεία μέθοδο προσδιορισμού αντιγόνων των ερυθρών αιμοσφαιρίων. Κάθε κάρτα περιέχει πέντε ή έξι (ανάλογα.
Η αναγκαιότητα συνθετικής προσέγγισης 1/6
Διάνοιξη πόρων Με ακτινοβολούμενη θερμότητα. Θερμαινόμενα σίδερα.
Έλεγχος Ροής με την Εντολή Επανάληψης FOR 1/9
Καμπυλότητα Φακού P c
Δράση μάσκας Μείωση ερεθισμού και επαναφορά των διασταλμένων πόρων.
Παράγοντες που επηρεάζουν τη δύναμη ενός μυός 1/2
Ορισμός Μάλαξη είναι ένα σύστημα μηχανικών χειρισμών που εκτελούνται στην επιφάνεια του ανθρώπινου σώματος (εδώ στο πρόσωπο), με τα χέρια ή με ειδικά μηχανήματα.
Αλκίνια Χαρακτηριστική ομάδα: τριπλός δεσμός.
Περιγραφή Είναι κύματα που εκπέμπονται σε πολύ μεγάλες συχνότητες.
Αλδεΰδες και Κετόνες Δομή και ιδιότητες.
Ορισμός Τα υψίσυχνα ρεύματα είναι υψηλής συχνότητας εναλλασσόμενα ρεύματα. Δεν διεγείρουν τα αισθητικά και κινητικά νεύρα και έτσι δεν υπάρχει κίνδυνος.
Ακίνητη Προσθετική ΙI Ενότητα 7: Γέφυρα ολική χυτή με όψη (α’ μέρος) Αριστείδης Γαλιατσάτος DDs, Dr Dent. Επίκουρος Καθηγητής ΤΕΙ Αθήνας Τμήμα Οδοντικής.
Αιματολογία ΙΙΙ (Ε) Ενότητα 4: Χρώση Sudan Black B (SBB) Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας Το περιεχόμενο του μαθήματος διατίθεται με άδεια Creative.
Σύσταση και Ανάλυση Γλευκών και Οίνων (Θ)
Συστήματα Θεματικής Πρόσβασης (Θ) Ενότητα 5: Θεματική επεξεργασία απεικονιστικών τεκμηρίων Δάφνη Κυριάκη-Μάνεση Τμήμα Βιβλιοθηκονομίας και Συστημάτων Πληροφόρησης.
Μέρη μηχανής φύλλου όφσετ
Τεχνικές μάλαξης (Θ) Ενότητα 12: Μάλαξη και εναλλακτικές θεραπευτικές προσεγγίσεις Γεωργία Πέττα Τμήμα Φυσικοθεραπείας Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο.
Τεχνικές Μάλαξης (Ε) Ενότητα 10: Αποτελέσματα μάλαξης – Κοιλιακή χώρα Δωροθέα Μακρυγιάννη Pt MSc Τμήμα Φυσικοθεραπείας Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο.
Υπηρεσίες Πληροφόρησης Ενότητα 7: Είδη υπηρεσιών πληροφόρησης – Εξυπηρέτηση (β’ μέρος) Δρ. Ευγενία Βασιλακάκη Τμήμα Βιβλιοθηκονομίας και Συστημάτων Πληροφόρησης.
Διατροφή- Διαιτολογία Ενότητα 18: Διατροφή και δυσλιπιδαιμίες Αναστασία Κανέλλου, καθηγήτρια Τμήμα Νοσηλευτικής Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας.
Εκτυπωτικά Υποστρώματα (Ε) Ενότητα 8: Μέτρηση της μεταβολής των διαστάσεων του χαρτιού μετά από βύθιση σε νερό Βασιλική Μπέλεση Επίκ. Καθηγήτρια Τμήμα.
Μελάνια και επικαλυπτικά (Ε) Ενότητα 7: Εκτίμηση των αντοχών εκτυπωμένων μελανιών σε χημικούς παράγοντες – σαπούνια, απορρυπαντικά, αλκάλια Δρ. Σταματίνα.
Μελάνια και επικαλυπτικά (Ε) Ενότητα 8: Εκτίμηση των αντοχών εκτυπωμένων μελανιών σε χημικούς παράγοντες – λίπη, έλαια Δρ. Σταματίνα Θεοχάρη Καθηγήτρια.
Αισθητική ηλεκτροθεραπεία σώματος Ενότητα 8: Κινητικά σημεία Ευθυμία Μικελάτου Αισθητικός Κοσμητολόγος B.Sc., M.Sc. Τμήμα Αισθητικής και Κοσμητολογίας.
Τεχνολογία οφθαλμικών φακών Ι (Ε) Ενότητα 2: Διόρθωση αμετρωπιών με οφθαλμικούς φακούς Θεμιστοκλής Γιαλελής, Οπτικός, MSc, PhD candidate ΕΔΙΠ του τμήματος.
Τεχνολογία οφθαλμικών φακών Ι (Ε) Ενότητα 5: Έγχρωμοι φακοί Θεμιστοκλής Γιαλελής, Οπτικός, MSc, PhD candidate ΕΔΙΠ του τμήματος Οπτικής και Οπτομετρίας.
Eιδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων
Κανόνες Ασφαλείας Εργοταξίων
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ ΤΗΣ ΡΥΠΑΝΣΗΣ
Άλλες μορφές νευρώσεων
Διαχείριση παραγωγής εντύπων 1/2
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Υπολογιστική Γεωμετρία και Εφαρμογές στις ΒΧΔ
Παρουσίαση ναυπηγικών γραμμών 1/3
Περιεχόμενα 1 ΕΙΣΑΓΩΓΗ 2 ΑΓΩΓΙΜΕΣ ΜΟΡΦΕΣ ΤΟΥ ΑΝΘΡΑΚΑ 3
ΠΡΟΤΥΠΟ ΕΛΟΤ EN ISO 3251 Ζύγιση μάζας υγρού μελανιού (m1 g)
Ενότητα 13 Αξιολόγηση μαθήματος και διδάσκοντος από την εφαρμογή της Μονάδας Ολικής Ποιότητας (ΜΟΔΙΠ) του ΤΕΙ Αθήνας Αξιολόγηση του μαθήματος Αξιολόγηση.
Άσκηση 9 (1 από 2) Ανακαλύψτε στο χάρτη σας μερικά χαρτογραφικά αντικείμενα που να ανήκουν στις παρακάτω κατηγορίες : φυσικά, τεχνητές κατασκευές, αφηρημένα.
Τοπολογικές σχέσεις 1/3 Βρείτε και περιγράψτε τις τοπολογικές σχέσεις σύμφωνα με τους (Pantazis, Donnay 1996) για τα παρακάτω γεω-γραφικά αντικείμενα:
Προετοιμασία εργασίας
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Εικαστικές συνθέσεις - Χρώμα στο χώρο
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Ανόργανη και Οργανική Χημεία (Θ)
Οργάνωση και Διοίκηση Πρωτοβάθμιας (Θ)
Λιθογραφία – Όφσετ (Θ) Ενότητα 8.2: Εκτυπωτική Διαδικασία Μηχανής
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Αισθητική Σώματος Ι (Ε)
Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας
Ειδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων -E
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Αισθητική Σώματος Ι (Ε)
Ενότητα 8: Συστήματα Υγείας στην Ευρώπη: Γαλλία
Ψυχιατρική Ενότητα 7: Συνέχεια σταδίων
Κοσμητολογία ΙΙ (Θ) Ενότητα 3: Kρέμες (γ’ μέρος)
Ανοσολογία (Ε) Ενότητα 3: Αιμοσυγκόλληση Πέτρος Καρκαλούσος
Οργανική Χημεία (Ε) Ενότητα 2: Προσδιορισμός σημείου τήξης
Ενότητα 1: ……………….. Όνομα Επώνυμο Τμήμα __
Αισθητική προσώπου Ι (Ε)
Αισθητική ηλεκτροθεραπεία σώματος
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Υλικά Γραφικών Τεχνών (Ε) Ενότητα 8: Διάβρωση μετάλλων Βασιλική Μπέλεση Τμήμα Γραφιστικής Κατεύθυνση Τεχνολογίας Γραφικών Τεχνών Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας Το περιεχόμενο του μαθήματος διατίθεται με άδεια Creative Commons εκτός και αν αναφέρεται διαφορετικά Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.

Μέταλλα που χρησιμοποιούνται στις Γραφικές Τέχνες είναι: Χαλκός Αλουμίνιο Ψευδάργυρος Μαγνήσιο κ.α. Στη μεταλλική συσκευασία χρησιμοποιείται ευρύτατα: Λευκοσίδηρος Επιχρωμιωμένος χάλυβας 1

Χρήσεις μετάλλων στις γραφικές τέχνες Τα μέταλλα χρησιμοποιούνται ως εκτυπωτικά υποστρώματα (μεταλλική συσκευασία, τυπωμένα κυκλώματα), σε κυλίνδρους εκτύπωσης, ως πιγμέντα αγώγιμων μελανιών κ.α. 2

Ηλεκτροχημεία των φαινομένων της διάβρωσης Όλα τα υλικά δεν είναι απεριόριστα σταθερά μέσα στο περιβάλλον τους. Στην φθορά τους συμβάλλουν περιβαλλοντικοί παράγοντες, μηχανικές κακώσεις κ.α. Η φθορά των υλικών αρχίζει συνήθως από την επιφάνειά τους. Τα μέταλλα με εξαίρεση τον Hg και τον Au βρίσκονται στην φύση με την μορφή των μεταλλευμάτων ως οξείδια, θειούχες ενώσεις, άλατα κ.τ.λ. (οξειδωμένη κατάσταση), δηλαδή απαντώνται σε μη καθαρή μορφή. 3

Ηλεκτροχημεία των φαινομένων της διάβρωσης Στην συνέχεια προκειμένου να αξιοποιηθούν μετατρέπονται σε μέταλλα με κατάλληλες φυσικοχημικές διεργασίες που απαιτούν ενέργεια. Μέρος της ενέργειας αυτής παραμένει στα μέταλλα με αποτέλεσμα να έχουν μεγαλύτερη εσωτερική ενέργεια από αυτήν του αρχικού μεταλλεύματος. Γι αυτό τα μέταλλα αν αφεθούν ελεύθερα στην ατμόσφαιρα έχουν την αυθόρμητη τάση να μετατραπούν σε οξείδια ή άλλες ενώσεις (2 ος θερμοδυναμικός νόμος). Η προδιάθεση αυτή των μεταλλικών υλικών αποτελεί το αίτιο της διάβρωσης. 4

Ορισμός για την διάβρωση Υπάρχουν διάφοροι ορισμοί για την διάβρωση και ακολουθεί ακόμη ένας: Με τον όρο διάβρωση ενός μετάλλου εννοούμε το σύνολο των πολύπλοκων χημικών φαινομένων που λαμβάνουν χώρα σε αυτό, υπό την επίδραση του άμεσου περιβάλλοντός του οδηγώντας στην αλλοίωση του, με αποτέλεσμα τη χειροτέρευση των φυσικών και χημικών ιδιοτήτων του. Έτσι λοιπόν στη βάση κάθε φαινομένου διάβρωσης υπάρχει μία αντίδραση οξείδωσης. Σε κάθε αντίδραση οξείδωσης έχουμε αποβολή ηλεκτρονίων. Αντίθετα, στις αντιδράσεις αναγωγής λαμβάνει χώρα πρόσληψη ηλεκτρονίων. π.χ.Cu  Cu e - (οξείδωση) Cu e -  Cu (αναγωγή) 5

Έστω μία μεταλλική πλάκα π.χ. Zn, μέρος της οποίας (φάση Ι) βυθίζεται σε διάλυμα ηλεκτρολύτη π.χ. ZnSO 4 (φάση ΙΙ). Σε αυτή την περίπτωση τα άτομα της επιφάνειας του μετάλλου (φάση Ι) περνούν στην υγρή φάση (φάση ΙΙ) με την μορφή ιόντων, ενώ ταυτόχρονα αποβάλλουν ηλεκτρόνια. 6

διπλοστοιβάδα Helmholtz Αντίστοιχα, τα ηλεκτρόνια που αποβάλλονται μένουν στην επιφάνεια του μετάλλου φορτίζοντάς την αρνητικά. Τα δημιουργούμενα ιόντα στο διάλυμα παραμένουν κοντά στην επιφάνεια του μετάλλου σχηματίζοντας την διπλοστοιβάδα Helmholtz, που αναφέρεται ως ηλεκτρική διπλοστοιβάδα ή ηλεκτροχημική ή διάχυτη διπλοστοιβάδα. 7

ηλεκτρόδιο - ημιστοιχείο - διεπιφάνεια Έτσι, η μία φάση είναι αγωγός ηλεκτρονίων (φάση Ι) ενώ η άλλη είναι αγώγιμη μέσω των ιόντων του ηλεκτρολύτη (φάση ΙΙ). Το σύστημα αυτό χαρακτηρίζεται ως ηλεκτρόδιο. Το ηλεκτρόδιο είναι ένα σύστημα ηλεκτρικά αγώγιμων φάσεων όπου στη μία τουλάχιστον φάση υπάρχουν ή μπορούν να δημιουργηθούν ιόντα. Επίσης, χαρακτηρίζεται ως ημιστοιχείο νοούμενο με το λουτρό που το περιβάλλει και συμβολίζεται ως Zn/Zn 2+. Η δε κοινή επιφάνεια μετάλλου-διαλύματος ονομάζεται διεπιφάνεια. 8

9

δυναμικό οξειδοαναγωγής του ημιστοιχείου Δηλαδή στην ισορροπία όσα ιόντα εκπέμπονται στη μονάδα του χρόνου από το μεταλλικό έλασμα προς το διάλυμα, άλλα τόσα αποτίθενται στη μονάδα του χρόνου από το διάλυμα προς το έλασμα. Η δε διαφορά δυναμικού που αναπτύσσεται μεταξύ της αρνητικά φορτισμένης επιφάνειας του μετάλλου και του διαλύματος που φέρει θετικά ιόντα ονομάζεται δυναμικό οξειδοαναγωγής του ημιστοιχείου ή ηλεκτροδιακό δυναμικό ή ηλεκτρολυτικό δυναμικό του μετάλλου. 10

γαλβανικό στοιχείο Να σημειωθεί ότι το δυναμικό ενός ημιστοιχείου δεν μπορεί να μετρηθεί απευθείας. Γι αυτό μετράται αφού συνδυαστεί με ένα ηλεκτρόδιο αναφοράς, δηλαδή με ένα ηλεκτρόδιο του οποίου η διαφορά δυναμικού με το διάλυμά του θεωρείται γνωστή (π.χ. το πρότυπο ηλεκτρόδιο υδρογόνου). Σε αυτή την περίπτωση τα δύο ηλεκτρόδια δημιουργούν ένα γαλβανικό στοιχείο (συνδυασμός δύο ηλεκτροδίων). Στα γαλβανικά στοιχεία το αρνητικό ηλεκτρόδιο ονομάζεται άνοδος και σε αυτό λαμβάνει χώρα οξείδωση του μετάλλου. Στο θετικό ηλεκτρόδιο λαμβάνει χώρα η αναγωγή και ονομάζεται κάθοδος. 11

πρότυπο ηλεκτρόδιο υδρογόνου- κανονικό δυναμικό- ηλεκτροχημική σειρά των στοιχείων Στο πρότυπο ηλεκτρόδιο υδρογόνου δόθηκε η αυθαίρετη τιμή μηδέν Volt (για κάθε θερμοκρασία) με πρόταση του Nernst. Για την δημιουργία του διοχετεύεται σε γυάλινο σωλήνα αέριο H 2 πίεσης 1 Atm, όπου έρχεται σε επαφή με ένα ηλεκτρόδιο Pt βυθισμένο σε διάλυμα HCl 1Μ. Επίσης, κάθε μέταλλο βυθισμένο σε διάλυμα ιόντων του εμφανίζει δυναμικό. Στην περίπτωση όπου η ενεργότητα των ιόντων του διαλύματος ισούται με την μονάδα ή έχει συγκέντρωση 1Μ, θερμοκρασία 25 ο C και πίεση αερίων 1 Atm, το δυναμικό αυτό του μετάλλου ονομάζεται κανονικό δυναμικό. Τα κανονικά δυναμικά όλων των μετάλλων έχουν καταταγεί σε μία σειρά (Πίνακας 1). Η κατάταξη όλων των κανονικών δυναμικών σε μία σειρά ως προς το πρότυπο ηλεκτρόδιο του υδρογόνου λέγεται ηλεκτροχημική σειρά των στοιχείων. 12

Όταν το δυναμικό αναγωγής μιας ημιαντίδρασης για ένα μέταλλο είναι θετικό, το μέταλλο έχει την τάση να αναχθεί, δηλαδή να παραμείνει σε ελεύθερη κατάσταση. Αν πάλι το δυναμικό αναγωγής είναι αρνητικό, το μέταλλο έχει την τάση να οξειδωθεί. Γενικά το μέταλλο με την αρνητικότερη τιμή Ε ο αποτελεί την άνοδο του στοιχείου. 13

Πρότυπα δυναμικά αναγωγής, Ε ο 14

Πειραματικό μέρος Υλικά: Σιδερένια καρφιά Σμυριδόχαρτο ή ατσαλόσυρμα Σύρμα ή λεπτό έλασμα ψευδαργύρου Σύρμα χαλκού Κρυσταλλωτήριο Χημικά αντιδραστήρια: Ακετόνη Άγαρ-άγαρ Φαινολοφθαλεΐνη Σιδηροκιανιούχο κάλιο 15

Παίρνουμε τρία σιδερένια καρφιά τα οποία καθαρίζουμε επιφανειακά με σμυριδόχαρτο και τα εκπλένουμε με διαλύτη ακετόνη προκειμένου να απομακρυνθεί το λίπος. Αρχικά, στο ένα καρφί περιτυλίγεται σύρμα ή λεπτό έλασμα ψευδαργύρου που επίσης έχει καθαρισθεί με ακετόνη. Η ίδια διαδικασία ακολουθείται για το δεύτερο καρφί, αλλά με σύρμα χαλκού. Τέλος, το τρίτο καρφί παραμένει ως έχει. 16

Τα τρία καρφιά τοποθετούνται σε αβαθές κρυσταλλωτήριο χωρίς να βρίσκονται σε επαφή μεταξύ τους. Παράλληλα, σε ποτήρι ζέσεως θερμαίνονται 100 ml νερού δικτύου έως βρασμού. Μόλις διακοπεί η θέρμανση προσθέτεται – 1.5 g άγαρ-άγαρ υπό συνεχή ανάδευση – 4 g NaCl – 10 σταγόνες σιδηροκυανιούχου καλίου 0.1 Μ και – 5 σταγόνες φαινολοφθαλεΐνης 0.1 %. Στη συνέχεια το θερμό διάλυμα αποχύνεται στο κρυσταλλωτήριο που βρίσκονται τα καρφιά και αφήνεται ακίνητο μέχρι τη στερεοποίηση της πηκτής. Μετά το πέρας δύο ωρών παρατηρούμε τα χρώματα γύρω από κάθε καρφί. 17

Βιβλιογραφία Ν. Καρακασίδης, “Η συμπεριφορά στη διάβρωση του λακκαρισμένου λευκοσιδήρου σε κονσέρβες τροφίμων – Έλεγχος in vitro και in situ” Διδακτορική Διατριβή, ΕΜΠ, Τμήμα Χημικών Μηχανικών, Σ. Παπαδάκης, Συσκευασία Τροφίμων, Εκδόσεις Τζιόλα, N. Κουλουμπή, «Διάβρωση και Προστασία», Ε.Μ.Π, Αθήνα Θ.Ν. Σκουλικίδης, «Διάβρωση και Συντήρηση των Δομικών Υλικών των Μνημείων», Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, (ΠΕΚ), Ε. Ντάφλου, «Ανθεκτικότητα οργανικών επικαλύψεων που περιέχουν αναστολείς διάβρωσης» Διδακτορική Διατριβή, ΕΜΠ, Τμήμα Χημικών Μηχανικών, Φ. Νόμπελης, Χημεία για Τεχνολόγους, 2 η Έκδοση, Μακεδονικές Εκδόσεις, Διάβρωση των μέταλλων ΤΕΙ Πειραιά ΣΤΕΦ Τίμημα Φυσικής Χημείας και Τεχνολογίας Υλικών Διάβρωση των μέταλλων ΤΕΙ Πειραιά ΣΤΕΦ Τίμημα Φυσικής Χημείας και Τεχνολογίας Υλικών 18

Τέλος Ενότητας

Σημειώματα

Σημείωμα Αναφοράς Copyright Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Αθήνας, Βασιλική Μπέλεση Βασιλική Μπέλεση. «Υλικά Γραφικών Τεχνών (Ε). Ενότητα 1: Εισαγωγή». Έκδοση: 1.0. Αθήνα Διαθέσιμο από τη δικτυακή διεύθυνση: ocp.teiath.gr.ocp.teiath.gr

Σημείωμα Αδειοδότησης Το παρόν υλικό διατίθεται με τους όρους της άδειας χρήσης Creative Commons Αναφορά, Μη Εμπορική Χρήση Παρόμοια Διανομή 4.0 [1] ή μεταγενέστερη, Διεθνής Έκδοση. Εξαιρούνται τα αυτοτελή έργα τρίτων π.χ. φωτογραφίες, διαγράμματα κ.λ.π., τα οποία εμπεριέχονται σε αυτό. Οι όροι χρήσης των έργων τρίτων επεξηγούνται στη διαφάνεια «Επεξήγηση όρων χρήσης έργων τρίτων». Τα έργα για τα οποία έχει ζητηθεί άδεια αναφέρονται στο «Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων». [1] Ως Μη Εμπορική ορίζεται η χρήση: που δεν περιλαμβάνει άμεσο ή έμμεσο οικονομικό όφελος από την χρήση του έργου, για το διανομέα του έργου και αδειοδόχο που δεν περιλαμβάνει οικονομική συναλλαγή ως προϋπόθεση για τη χρήση ή πρόσβαση στο έργο που δεν προσπορίζει στο διανομέα του έργου και αδειοδόχο έμμεσο οικονομικό όφελος (π.χ. διαφημίσεις) από την προβολή του έργου σε διαδικτυακό τόπο Ο δικαιούχος μπορεί να παρέχει στον αδειοδόχο ξεχωριστή άδεια να χρησιμοποιεί το έργο για εμπορική χρήση, εφόσον αυτό του ζητηθεί.

Επεξήγηση όρων χρήσης έργων τρίτων Δεν επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου, παρά μόνο εάν ζητηθεί εκ νέου άδεια από το δημιουργό. © διαθέσιμο με άδεια CC-BY διαθέσιμο με άδεια CC-BY-SA διαθέσιμο με άδεια CC-BY-NC-SA διαθέσιμο με άδεια CC-BY-NC Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου και η δημιουργία παραγώγων αυτού με απλή αναφορά του δημιουργού. Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού, και διάθεση του έργου ή του παράγωγου αυτού με την ίδια άδεια. Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού. Δεν επιτρέπεται η εμπορική χρήση του έργου. Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού και διάθεση του έργου ή του παράγωγου αυτού με την ίδια άδεια. Δεν επιτρέπεται η εμπορική χρήση του έργου. διαθέσιμο με άδεια CC-BY-ND Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού. Δεν επιτρέπεται η δημιουργία παραγώγων του έργου. διαθέσιμο με άδεια CC-BY-NC-ND Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού. Δεν επιτρέπεται η εμπορική χρήση του έργου και η δημιουργία παραγώγων του. διαθέσιμο με άδεια CC0 Public Domain διαθέσιμο ως κοινό κτήμα Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου, η δημιουργία παραγώγων αυτού και η εμπορική του χρήση, χωρίς αναφορά του δημιουργού. χωρίς σήμανσηΣυνήθως δεν επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου.

Διατήρηση Σημειωμάτων Οποιαδήποτε αναπαραγωγή ή διασκευή του υλικού θα πρέπει να συμπεριλαμβάνει:  το Σημείωμα Αναφοράς  το Σημείωμα Αδειοδότησης  τη δήλωση Διατήρησης Σημειωμάτων  το Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων (εφόσον υπάρχει) μαζί με τους συνοδευόμενους υπερσυνδέσμους.

Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων Το Έργο αυτό κάνει χρήση περιεχομένου από τα ακόλουθα έργα: Ν. Καρακασίδης, “Η συμπεριφορά στη διάβρωση του λακκαρισμένου λευκοσιδήρου σε κονσέρβες τροφίμων – Έλεγχος in vitro και in situ” Διδακτορική Διατριβή, ΕΜΠ, Τμήμα Χημικών Μηχανικών, Σ. Παπαδάκης, Συσκευασία Τροφίμων, Εκδόσεις Τζιόλα, N. Κουλουμπή, «Διάβρωση και Προστασία», Ε.Μ.Π, Αθήνα Θ.Ν. Σκουλικίδης, «Διάβρωση και Συντήρηση των Δομικών Υλικών των Μνημείων», Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, (ΠΕΚ), Ε. Ντάφλου, «Ανθεκτικότητα οργανικών επικαλύψεων που περιέχουν αναστολείς διάβρωσης» Διδακτορική Διατριβή, ΕΜΠ, Τμήμα Χημικών Μηχανικών, Φ. Νόμπελης, Χημεία για Τεχνολόγους, 2 η Έκδοση, Μακεδονικές Εκδόσεις, Διάβρωση των μετάλλων ΤΕΙ Πειραιά ΣΤΕΦ Τμήμα Φυσικής Χημείας και Τεχνολογίας Υλικών Διάβρωση των μετάλλων ΤΕΙ Πειραιά ΣΤΕΦ Τμήμα Φυσικής Χημείας και Τεχνολογίας Υλικών

Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στo πλαίσιo του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο Πανεπιστήμιο Αθηνών» έχει χρηματοδοτήσει μόνο την αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.