Βιοστατιστική (Θ) Ενότητα 8: Συσχέτιση - Παλινδρόμηση Δρ.Ευσταθία Παπαγεωργίου, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Τμήμα Φυσικοθεραπείας Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Πηγές τάσης/ρεύματος R , L, C
Advertisements

Τέλος Ενότητας.
Η ανοσοαποτύπωση ως επιβεβαιωτική μέθοδος
Τριφασικά συμμετρικά δίκτυα σε συνδεσμολογία Υ (1/2)
Άσκηση με αντίσταση Είναι ο οποιοσδήποτε τύπος ενεργητικής άσκησης στον οποίο η δυναμική ή στατική μυϊκή σύσπαση βρίσκει αντίσταση από μία εξωτερική.
Γενικά Ανιχνεύει μη αναμενόμενα (όχι του συστήματος ΑΒΟ) αλλοαντισώματα ή/και αυτοαντισώματα σε δείγμα ορού ασθενή. Ελέγχεται ο ορός σε 2-3 δείγματα.
Η αναγκαιότητα συνθετικής προσέγγισης 1/6
Διάνοιξη πόρων Με ακτινοβολούμενη θερμότητα. Θερμαινόμενα σίδερα.
Μυϊκή χαλάρωση Όσο ελαττώνεται η μυϊκή ενέργεια τόσο χαλαρός γίνεται ο μυς. Όταν ένας μυς βρίσκεται σε ανεπιθύμητη σύσπαση δεν μπορεί να εργασθεί φυσιολογικά.
Έλεγχος Ροής με την Εντολή Επανάληψης FOR 1/9
Καμπυλότητα Φακού P c
Δράση μάσκας Μείωση ερεθισμού και επαναφορά των διασταλμένων πόρων.
Παράγοντες που επηρεάζουν τη δύναμη ενός μυός 1/2
Ορισμός Μάλαξη είναι ένα σύστημα μηχανικών χειρισμών που εκτελούνται στην επιφάνεια του ανθρώπινου σώματος (εδώ στο πρόσωπο), με τα χέρια ή με ειδικά μηχανήματα.
Αλκίνια Χαρακτηριστική ομάδα: τριπλός δεσμός.
Περιγραφή Είναι κύματα που εκπέμπονται σε πολύ μεγάλες συχνότητες.
Σύσταση και Ανάλυση Γλευκών και Οίνων (Θ)
Τομογραφική Απεικονιστική Ανατομική Ενότητα 8: Τομογραφική ανατομική αγγειακού δένδρου - ΜRΑ Γεωργία Οικονόμου, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Τμήμα Ραδιολογίας.
Συστήματα Θεματικής Πρόσβασης (Θ) Ενότητα 5: Θεματική επεξεργασία απεικονιστικών τεκμηρίων Δάφνη Κυριάκη-Μάνεση Τμήμα Βιβλιοθηκονομίας και Συστημάτων Πληροφόρησης.
Μέρη μηχανής φύλλου όφσετ
Τεχνικές μάλαξης (Θ) Ενότητα 12: Μάλαξη και εναλλακτικές θεραπευτικές προσεγγίσεις Γεωργία Πέττα Τμήμα Φυσικοθεραπείας Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο.
Ψυχιατρική Ενότητα 17: Θεραπευτικές παρεμβάσεις στην ψυχιατρική Ευάγγελος Γ. Παπαγεωργίου Τμήμα Κοινωνικής Εργασίας Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ.
Τεχνικές Μάλαξης (Ε) Ενότητα 10: Αποτελέσματα μάλαξης – Κοιλιακή χώρα Δωροθέα Μακρυγιάννη Pt MSc Τμήμα Φυσικοθεραπείας Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο.
Υπηρεσίες Πληροφόρησης Ενότητα 7: Είδη υπηρεσιών πληροφόρησης – Εξυπηρέτηση (β’ μέρος) Δρ. Ευγενία Βασιλακάκη Τμήμα Βιβλιοθηκονομίας και Συστημάτων Πληροφόρησης.
Διατροφή- Διαιτολογία Ενότητα 18: Διατροφή και δυσλιπιδαιμίες Αναστασία Κανέλλου, καθηγήτρια Τμήμα Νοσηλευτικής Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας.
Αξιολόγηση επενδύσεων Ενότητα 2: Απλός και σύνθετος τόκος και Εισαγωγή στο EXCEL Εργαστήριο 2 ης Εβδομάδας Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ιονίων Νήσων.
Εκτυπωτικά Υποστρώματα (Ε) Ενότητα 8: Μέτρηση της μεταβολής των διαστάσεων του χαρτιού μετά από βύθιση σε νερό Βασιλική Μπέλεση Επίκ. Καθηγήτρια Τμήμα.
Τεχνολογία οφθαλμικών φακών Ι (Ε) Ενότητα 2: Διόρθωση αμετρωπιών με οφθαλμικούς φακούς Θεμιστοκλής Γιαλελής, Οπτικός, MSc, PhD candidate ΕΔΙΠ του τμήματος.
Τεχνολογία οφθαλμικών φακών Ι (Ε) Ενότητα 5: Έγχρωμοι φακοί Θεμιστοκλής Γιαλελής, Οπτικός, MSc, PhD candidate ΕΔΙΠ του τμήματος Οπτικής και Οπτομετρίας.
Eιδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων
Κανόνες Ασφαλείας Εργοταξίων
Συσχέτιση 1/6 Συντελεστής Συσχέτισης Pearson
Συσχέτιση 1/6 Συντελεστής Συσχέτισης Pearson
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ ΤΗΣ ΡΥΠΑΝΣΗΣ
Άλλες μορφές νευρώσεων
Γιατί τρεφόμαστε ; Ενέργεια Απαραίτητα θρεπτικά συστατικά (nutrients)
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Άσκηση 8 (1 από 3) Προβολές 1. Να επιλέξετε ένα θέμα βασισμένο σε κάποια παράγραφο / υποπαράγραφο του κεφαλαίου 6 των σημειώσεων και να κάνετε μια εργασία.
Υπολογιστική Γεωμετρία και Εφαρμογές στις ΒΧΔ
Η ανάγκη χρήσης μεταβλητών
Ενότητα 10: Καμπύλες κόστους
Ταυτότητα και περίγραμμα μαθήματος
Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ιονίων Νήσων
ΠΡΟΤΥΠΟ ΕΛΟΤ EN ISO 3251 Ζύγιση μάζας υγρού μελανιού (m1 g)
Ενότητα 13 Αξιολόγηση μαθήματος και διδάσκοντος από την εφαρμογή της Μονάδας Ολικής Ποιότητας (ΜΟΔΙΠ) του ΤΕΙ Αθήνας Αξιολόγηση του μαθήματος Αξιολόγηση.
Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ιονίων Νήσων
Εκτίμηση σωματικού βάρους
Άσκηση 9 (1 από 2) Ανακαλύψτε στο χάρτη σας μερικά χαρτογραφικά αντικείμενα που να ανήκουν στις παρακάτω κατηγορίες : φυσικά, τεχνητές κατασκευές, αφηρημένα.
Εκτίμηση σωματικού βάρους
Τοπολογικές σχέσεις 1/3 Βρείτε και περιγράψτε τις τοπολογικές σχέσεις σύμφωνα με τους (Pantazis, Donnay 1996) για τα παρακάτω γεω-γραφικά αντικείμενα:
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Εικαστικές συνθέσεις - Χρώμα στο χώρο
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Οργάνωση και Διοίκηση Πρωτοβάθμιας (Θ)
Λιθογραφία – Όφσετ (Θ) Ενότητα 8.2: Εκτυπωτική Διαδικασία Μηχανής
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Αισθητική Σώματος Ι (Ε)
Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας
Ειδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων -E
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Αισθητική Σώματος Ι (Ε)
Ενότητα 8: Συστήματα Υγείας στην Ευρώπη: Γαλλία
Eιδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων -Θ
Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ιονίων Νήσων
Ψυχιατρική Ενότητα 7: Συνέχεια σταδίων
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Οργανική Χημεία (Ε) Ενότητα 2: Προσδιορισμός σημείου τήξης
Ενότητα 1: ……………….. Όνομα Επώνυμο Τμήμα __
Τ. Ε. Ι. Αθήνας Τμήμα Ιατρικών Εργαστηρίων ΒΙΟΣΤΑΤΙΣΤΙΚΗ
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Βιοστατιστική (Θ) Ενότητα 8: Συσχέτιση - Παλινδρόμηση Δρ.Ευσταθία Παπαγεωργίου, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Τμήμα Φυσικοθεραπείας Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας Το περιεχόμενο του μαθήματος διατίθεται με άδεια Creative Commons εκτός και αν αναφέρεται διαφορετικά Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.

1 Συσχέτιση 1/6 Συντελεστής Συσχέτισης Pearson Ας θεωρήσουμε μια κλινική δοκιμή. Υπόθεση: Υπάρχει κάποια σχέση μεταξύ κάποιων μεταβλητών για παράδειγμα μεταξύ των λιπών που περιέχονται στις τροφές και του επιπέδου χοληστερόλης στο αίμα ή μεταξύ συστολικής πίεσης και ηλικίας. Ερώτημα: Πως μπορούμε να ποσοτικοποιήσουμε τέτοιες σχέσεις; How can we quantify such “relationships”? Αναζητείται: Ένα μέτρο που να ποσοτικοποιεί σχέσεις μεταξύ μεταβλητών.

Συντελεστής Συσχέτισης Pearson 2 Συσχέτιση 2/6

Συντελεστής Συσχέτισης Pearson 3 Συσχέτιση 3/6

Συντελεστής Συσχέτισης Pearson 4 Συσχέτιση 4/6

Συντελεστής Συσχέτισης Pearson Η τιμή του συντελεστή Pearson είναι: Ίση με 1 όταν έχουμε τέλεια θετική συσχέτιση (βλέπε I) Ίση με 0 όταν δεν έχουμε καθόλου σχέση (βλέπε II) Ίση με -1 όταν έχουμε τέλεια αρνηική συσχέτιση (βλέπε III) Μεταξύ 0 και 1 όταν έχουμε θετικές συσχετίσεις διαφόρων εντάσεων Μεταξύ -1 και 0, όταν έχουμε αρνητικές συσχετίσεις διαφόρων εντάσεων Προσοχή! Ο συντελεστής Pearson είναι κατάλληλος για γραμμικές συσχετίσεις και μόνο, δηλαδή μία τιμή του γύρω στο μηδέν υποδηλώνει «όχι γραμμική σχέση! Συνεπώς μη γραμμικές συσχετίσεις μπορεί να ισχύουν και για αυτό κατασκευάζουμε και διαγράμματα διασποράς. 5 Συσχέτιση 5/6

Εναλλακτικοί του Pearson συντελεστές συσχέτισης : Spearman and Kendall Spearman και Kendall συντελεστές συσχέτισης. Σημειώστε ότι: Οι μεταβλητές πρέπει να είναι ordinal ή scale ή dichotomous. Οι παραπάνω δύο μη παραμετρικοί συντελεστές συσχέτισης περιγράφουν μονότονες σχέσεις. Δεδομένου ότι η γραμμική σχέση είναι μια μονότονη σχέση οι Spearman και Kendall συντελεστές συσχέτισης μπορούν να εφαρμοστούν και σε γραμμικές συσχετίσεις. 6 Συσχέτιση 6/6

Η παρούσα παράγραφος αφορά στην απλή παλινδρόμηση. Στην απλή παλινδρόμηση απαιτούνται δύο ποσοτικές μεταβλητές εκ των οποίων η μία θεωρείται ανεξάρτητη-ίndependent (Χ) και η άλλη εξαρτημένη - dependent (Υ). Η διερεύνηση της μορφής της παλινδρόμησης είναι το βασικό πρόβλημα το οποίο κατ' αρχάς θα πρέπει να επιλυθεί. Είναι δηλαδή απαραίτητο να προσδιορίσουμε αν τα ζεύγη τιμών (Χ, Υ) προσαρμόζονται καλύτερα σε μια ευθεία ή παραβολή ή έλλειψη ή υπερβολή κ.λ.π. Αν υποθέσουμε ότι η κατάλληλη μορφή παλινδρόμησης, για κάποια συγκεκριμένα ζεύγη τιμών, είναι η γραμμική, τότε για να υπολογίσουμε τους συντελεστές της παλινδρόμησης και τα διάφορα στατιστικά μέτρα τα οποία είναι απαραίτητα, η διαδικασία την οποία πρέπει να ακολουθήσουμε αποτελεί αντικείμενο του συγκεκριμένης παραγράφου. Παρατίθεται και λυμένο παράδειγμα απλής παλινδρόμησης στο οποίο περιγράφεται η εν λόγω διαδικασία. 7 Απλή Παλινδρόμηση 1/14

Στην ανάλυση συνεχών δεδομένων (π.χ. ηλικία, χρόνος, επίδοση κ.α.) χρησιμοποιούμε μοντέλα απλής γραμμικής παλινδρόμησης (με μία μόνο επεξηγηματική μεταβλητή Χ), μοντέλα πολλαπλής γραμμικής παλινδρόμησης (δηλαδή με παραπάνω από μια επεξηγηματική μεταβλητή Χ στο μοντέλο), καθώς και με μοντέλα ανάλυσης διακύμανσης που εκφράζουν την επίδραση κάθε επιπέδου μιας ή περισσοτέρων επεξηγηματικών στην εξαρτημένη Y. Για παράδειγμα, έστω ότι θέλουμε να ελέγξουμε την επίδραση που θα είχε κάποιο φάρμακο (φάρμακο Α, φάρμακο Β, φάρμακο Γ, δηλαδή 3 επίπεδα στην μεταβλητή Φάρμακο) σε ένα άνθρωπο ανάλογα με την ηλικία του. Εδώ η εξαρτημένη είναι η ηλικία του ανθρώπου (Υ) και η επεξηγηματική είναι του Φάρμακο (Χ). Και στις τρεις αυτές αναλύσεις, επειδή ακριβώς στηρίζονται στο γραμμικό υπόδειγμα, για να είναι οι εκτιμήσεις συνεπείς, οπότε και σωστές θα πρέπει να πληρούνται κάποιες προϋποθέσεις. 8 Απλή Παλινδρόμηση 2/14

Κανονικότητα: τα κατάλοιπα θα πρέπει να ακολουθούν κανονική κατανομή με μέσο 0 και διακύμανση γνωστή. Ομοσκεδαστικότητα: Ισότητα διακυμάνσεων Στην περίπτωση απλής γραμμικής παλινδρόμησης κάνουμε ένα διάγραμμα σημείων (Scatter Plot) των καταλοίπων με την επεξηγηματική. Αν τα σημεία είναι τυχαία και δεν παρουσιάζουν κάποια τάση τότε υπάρχει ομοσκεδαστικότητα. Ανεξαρτησία καταλοίπων: Κάνουμε ένα διάγραμμα σημείων μεταξύ των προβλεπόμενων τιμών (Predicted values) και των καταλοίπων (Residuals). Αν είναι τυχαία τα σημεία τότε έχουμε ανεξαρτησία. Γραμμικότητα: Θα κάνουμε ένα διάγραμμα σημείων (Scatter Plot) προβλεπόμενων τιμών (Unstandardized Predicted Values) έναντι καταλοίπων (Standardized Residuals). 9 Απλή Παλινδρόμηση 3/14

Παράδειγμα: Δίνονται οι τιμές της απορρόφησης πρωτείνης (σε μήκος κύματος 280nm) ανάλογα με την πυκνότητα (συγκέντρωση) της πρωτείνης αυτής (gr/lt). Υπάρχει σχέση απορρόφησης και πυκνότητας πρωτεΐνης; 10 Απορρόφηση Πρωτείνης Πυκνότητα Πρωτείνης 0,105 0,2110 0,2515 0,3220 0,4025 0,4830 0,5535 0,6440 0,7545 0,8050 (Άσκηση 167 σελ. 48 του Βιβλίου Ασκήσεων Βιοστατιστικής Α. Τζώνου & Κ. Κατσουγιάννη) Απλή Παλινδρόμηση 4/14

Λύση: Ακολουθούμε τα παρακάτω βήματα: Εισάγουμε τα δεδομένα σε στήλες (με τον γνωστό τρόπο) όπως φαίνεται και στην παρακάτω εικόνα: 11 Απλή Παλινδρόμηση 5/14

12 Στη συνέχεια κατασκευάζουμε ένα διάγραμμα διασποράς (scatter plot) το οποίο κρίνεται απαραίτητο προκειμένου να αναζητήσουμε αν υπάρχει κάποιου είδους σχέση μεταξύ των δύο μεταβλητών ή αν αυτές εμφανίζονται τυχαία κατανεμημένες. Απλή Παλινδρόμηση 6/14

13 Απλή Παλινδρόμηση 7/14

14 Από το προηγούμενο διάγραμμα διασποράς (Scatterplot) είναι εμφανές ότι το μοντέλο μας είναι γραμμικό και συνεπώς μπορούμε να προχωρήσουμε στην εφαρμογή της αντίστοιχης θεωρίας για την απλή παλινδρόμηση και να εκτιμήσουμε τους συντελεστές της ευθείας που προσαρμόζεται στα δεδομένα μας. Απλή Παλινδρόμηση 8/14

Διαπιστώσαμε: Ύπαρξη συσχέτισης μεταξύ Χ, Υ Ύπαρξη γραμμικής συσχέτισης μεταξύ Χ,Υ Υ = α + βχ(Υ = α + βχ + ε) 15 Προχωράμε στην επίλυση και παρατίθεται το αποτέλεσμα: Συνεπώς προχωράμε σε εκτίμηση των παραμέτρων α,β: Απλή Παλινδρόμηση 9/14

ΚΕΦΑΛΑΙΟ 6.ΑΠΛΗ ΠΑΛΙΝΔΡΟΜΗΣΗ 16

17 Απλή Παλινδρόμηση 10/14

18 Απλή Παλινδρόμηση 11/14

Οι αντίστοιχες τιμές του p-value που εμφανίζονται στον πίνακα υπολογισμού του σταθερού όρου(α) και της κλίσης(β), αφορούν ελέγχους με μηδενικές υποθέσεις αντίστοιχα: το α=0 ή β=0. Στο παράδειγμά μας έχουμε για το α p-value= και για το β το p-value=0. Συνεπώς αντιστοίχως αποδεχόμαστε την μηδενική υπόθεση για το α, δηλαδή δεχόμαστε α=0, ενώ απορρίπτουμε την μηδενική υπόθεση για το β, δηλαδή το β δεν είναι μηδέν. 19 Απλή Παλινδρόμηση 12/14

20

Ερμηνεία του β: Ο συντελεστής β εκφράζει την μεταβολή στην εξαρτημένη μεταβλητή Υ όταν η ανεξάρτητη μεταβλητή Χ αυξηθεί κατά μία μονάδα. Επίσης, εάν β=0, το μοντέλο παίρνει την μορφή: Υ=α Και συνεπώς η ανεξάρτητη μεταβλητή Χ δεν επηρεάζει καθόλου την Υ. Σε αυτό το σημείο πρέπει να προσέξουμε γιατί στην ακρίβεια η ανεξάρτητη μεταβλητή Χ δεν έχει καμία γραμμική σχέση με την Υ. Δεν αποκλείονται όμως άλλου είδους επιδράσεις. 21 Απλή Παλινδρόμηση 13/14

Παράλληλα έχουμε την δυνατότητα να κάνουμε πρόβλεψη μέσω του γραμμικού μας μοντέλου για την πυκνότητα πρωτεΐνης για οποιαδήποτε τιμή της απορρόφησης πρωτεΐνης που μας ενδιαφέρει. Παρατίθεται ένα παράδειγμα: Έστω ότι θέλουμε να κάνουμε πρόβλεψη στις τιμές της απορρόφησης της πρωτεΐνης χ=0.1 και χ=0.8. Ταυτόχρονα έχουμε την δυνατότητα να έχουμε ένα 95% Δ.Ε. για την πρόβλεψη. Παίρνουμε το ακόλουθο αποτέλεσμα: 22 Απλή Παλινδρόμηση 14/14

23

Τέλος Ενότητας

Σημειώματα

Σημείωμα Αναφοράς Copyright Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Αθήνας, Ευσταθία Παπαγεωργίου Ευσταθία Παπαγεωργίου. «Βιοστατιστική (Θ). Ενότητα 8: Συσχέτιση - Παλινδρόμηση». Έκδοση: 1.0. Αθήνα Διαθέσιμο από τη δικτυακή διεύθυνση: ocp.teiath.gr.ocp.teiath.gr

Σημείωμα Αδειοδότησης Το παρόν υλικό διατίθεται με τους όρους της άδειας χρήσης Creative Commons Αναφορά, Μη Εμπορική Χρήση Παρόμοια Διανομή 4.0 [1] ή μεταγενέστερη, Διεθνής Έκδοση. Εξαιρούνται τα αυτοτελή έργα τρίτων π.χ. φωτογραφίες, διαγράμματα κ.λ.π., τα οποία εμπεριέχονται σε αυτό. Οι όροι χρήσης των έργων τρίτων επεξηγούνται στη διαφάνεια «Επεξήγηση όρων χρήσης έργων τρίτων». Τα έργα για τα οποία έχει ζητηθεί και δοθεί άδεια αναφέρονται στο «Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων». [1] Ως Μη Εμπορική ορίζεται η χρήση: που δεν περιλαμβάνει άμεσο ή έμμεσο οικονομικό όφελος από την χρήση του έργου, για το διανομέα του έργου και αδειοδόχο που δεν περιλαμβάνει οικονομική συναλλαγή ως προϋπόθεση για τη χρήση ή πρόσβαση στο έργο που δεν προσπορίζει στο διανομέα του έργου και αδειοδόχο έμμεσο οικονομικό όφελος (π.χ. διαφημίσεις) από την προβολή του έργου σε διαδικτυακό τόπο Ο δικαιούχος μπορεί να παρέχει στον αδειοδόχο ξεχωριστή άδεια να χρησιμοποιεί το έργο για εμπορική χρήση, εφόσον αυτό του ζητηθεί.

Επεξήγηση όρων χρήσης έργων τρίτων Δεν επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου, παρά μόνο εάν ζητηθεί εκ νέου άδεια από το δημιουργό. © διαθέσιμο με άδεια CC-BY διαθέσιμο με άδεια CC-BY-SA διαθέσιμο με άδεια CC-BY-NC-SA διαθέσιμο με άδεια CC-BY-NC Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου και η δημιουργία παραγώγων αυτού με απλή αναφορά του δημιουργού. Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού, και διάθεση του έργου ή του παράγωγου αυτού με την ίδια άδεια. Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού. Δεν επιτρέπεται η εμπορική χρήση του έργου. Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού. και διάθεση του έργου ή του παράγωγου αυτού με την ίδια άδεια Δεν επιτρέπεται η εμπορική χρήση του έργου. διαθέσιμο με άδεια CC-BY-ND Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού. Δεν επιτρέπεται η δημιουργία παραγώγων του έργου. διαθέσιμο με άδεια CC-BY-NC-ND Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού. Δεν επιτρέπεται η εμπορική χρήση του έργου και η δημιουργία παραγώγων του. διαθέσιμο με άδεια CC0 Public Domain διαθέσιμο ως κοινό κτήμα Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου, η δημιουργία παραγώγων αυτού και η εμπορική του χρήση, χωρίς αναφορά του δημιουργού. χωρίς σήμανσηΣυνήθως δεν επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου.

Διατήρηση Σημειωμάτων Οποιαδήποτε αναπαραγωγή ή διασκευή του υλικού θα πρέπει να συμπεριλαμβάνει:  το Σημείωμα Αναφοράς  το Σημείωμα Αδειοδότησης  τη δήλωση Διατήρησης Σημειωμάτων  το Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων (εφόσον υπάρχει) μαζί με τους συνοδευόμενους υπερσυνδέσμους.

Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στo πλαίσιo του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθηνών» έχει χρηματοδοτήσει μόνο την αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.