Πρόσθετες Ύλες Ενότητα 7: Γλυκαντικές ύλες Αναστασία Κανέλλου, Τμήμα Τεχνολογίας Τροφίμων Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας Το περιεχόμενο του.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Τέλος Ενότητας.
Advertisements

Η ανοσοαποτύπωση ως επιβεβαιωτική μέθοδος
Τριφασικά συμμετρικά δίκτυα σε συνδεσμολογία Υ (1/2)
Αυτοματοποιημένη ευρετηρίαση
Εξευγενισμός φυτικών λαδιών
Άσκηση με αντίσταση Είναι ο οποιοσδήποτε τύπος ενεργητικής άσκησης στον οποίο η δυναμική ή στατική μυϊκή σύσπαση βρίσκει αντίσταση από μία εξωτερική.
Γενικά Ανιχνεύει μη αναμενόμενα (όχι του συστήματος ΑΒΟ) αλλοαντισώματα ή/και αυτοαντισώματα σε δείγμα ορού ασθενή. Ελέγχεται ο ορός σε 2-3 δείγματα.
Η αναγκαιότητα συνθετικής προσέγγισης 1/6
Διάνοιξη πόρων Με ακτινοβολούμενη θερμότητα. Θερμαινόμενα σίδερα.
Μυϊκή χαλάρωση Όσο ελαττώνεται η μυϊκή ενέργεια τόσο χαλαρός γίνεται ο μυς. Όταν ένας μυς βρίσκεται σε ανεπιθύμητη σύσπαση δεν μπορεί να εργασθεί φυσιολογικά.
Έλεγχος Ροής με την Εντολή Επανάληψης FOR 1/9
Καμπυλότητα Φακού P c
Δράση μάσκας Μείωση ερεθισμού και επαναφορά των διασταλμένων πόρων.
Παράγοντες που επηρεάζουν τη δύναμη ενός μυός 1/2
Ορισμός Μάλαξη είναι ένα σύστημα μηχανικών χειρισμών που εκτελούνται στην επιφάνεια του ανθρώπινου σώματος (εδώ στο πρόσωπο), με τα χέρια ή με ειδικά μηχανήματα.
Αλκίνια Χαρακτηριστική ομάδα: τριπλός δεσμός.
Περιγραφή Είναι κύματα που εκπέμπονται σε πολύ μεγάλες συχνότητες.
Αλδεΰδες και Κετόνες Δομή και ιδιότητες.
Ορισμός Τα υψίσυχνα ρεύματα είναι υψηλής συχνότητας εναλλασσόμενα ρεύματα. Δεν διεγείρουν τα αισθητικά και κινητικά νεύρα και έτσι δεν υπάρχει κίνδυνος.
Ακίνητη Προσθετική ΙI Ενότητα 7: Γέφυρα ολική χυτή με όψη (α’ μέρος) Αριστείδης Γαλιατσάτος DDs, Dr Dent. Επίκουρος Καθηγητής ΤΕΙ Αθήνας Τμήμα Οδοντικής.
Σύσταση και Ανάλυση Γλευκών και Οίνων (Θ)
Συστήματα Θεματικής Πρόσβασης (Θ) Ενότητα 5: Θεματική επεξεργασία απεικονιστικών τεκμηρίων Δάφνη Κυριάκη-Μάνεση Τμήμα Βιβλιοθηκονομίας και Συστημάτων Πληροφόρησης.
Μέρη μηχανής φύλλου όφσετ
Τεχνικές Μάλαξης (Ε) Ενότητα 10: Αποτελέσματα μάλαξης – Κοιλιακή χώρα Δωροθέα Μακρυγιάννη Pt MSc Τμήμα Φυσικοθεραπείας Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο.
Διατροφή- Διαιτολογία Ενότητα 18: Διατροφή και δυσλιπιδαιμίες Αναστασία Κανέλλου, καθηγήτρια Τμήμα Νοσηλευτικής Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας.
Τεχνολογία οφθαλμικών φακών Ι (Ε) Ενότητα 2: Διόρθωση αμετρωπιών με οφθαλμικούς φακούς Θεμιστοκλής Γιαλελής, Οπτικός, MSc, PhD candidate ΕΔΙΠ του τμήματος.
Τεχνολογία οφθαλμικών φακών Ι (Ε) Ενότητα 5: Έγχρωμοι φακοί Θεμιστοκλής Γιαλελής, Οπτικός, MSc, PhD candidate ΕΔΙΠ του τμήματος Οπτικής και Οπτομετρίας.
Κανόνες Ασφαλείας Εργοταξίων
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ ΤΗΣ ΡΥΠΑΝΣΗΣ
Άλλες μορφές νευρώσεων
Γιατί τρεφόμαστε ; Ενέργεια Απαραίτητα θρεπτικά συστατικά (nutrients)
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Υπολογιστική Γεωμετρία και Εφαρμογές στις ΒΧΔ
Εκτίμηση σωματικού βάρους
Ταυτότητα και περίγραμμα μαθήματος
ΠΡΟΤΥΠΟ ΕΛΟΤ EN ISO 3251 Ζύγιση μάζας υγρού μελανιού (m1 g)
Ενότητα 13 Αξιολόγηση μαθήματος και διδάσκοντος από την εφαρμογή της Μονάδας Ολικής Ποιότητας (ΜΟΔΙΠ) του ΤΕΙ Αθήνας Αξιολόγηση του μαθήματος Αξιολόγηση.
Εκτίμηση σωματικού βάρους
Εκτίμηση σωματικού βάρους
Άσκηση 9 (1 από 2) Ανακαλύψτε στο χάρτη σας μερικά χαρτογραφικά αντικείμενα που να ανήκουν στις παρακάτω κατηγορίες : φυσικά, τεχνητές κατασκευές, αφηρημένα.
Αίτια εκδήλωσης δυσλιπιδαιμίας
Εκτίμηση σωματικού βάρους
Τροφοδοσία βιόσφαιρας
Τοπολογικές σχέσεις 1/3 Βρείτε και περιγράψτε τις τοπολογικές σχέσεις σύμφωνα με τους (Pantazis, Donnay 1996) για τα παρακάτω γεω-γραφικά αντικείμενα:
Διαβητικό σύνδρομο 1/2 Διαταραχή μεταβολισμού υδατανθράκων, λιπών και πρωτεϊνών λόγω μερικής ή απόλυτης έλλειψης ινσουλίνης Έχει χαρακτηριστεί σύνδρομο.
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Εικαστικές συνθέσεις - Χρώμα στο χώρο
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Οργάνωση και Διοίκηση Πρωτοβάθμιας (Θ)
Λιθογραφία – Όφσετ (Θ) Ενότητα 8.2: Εκτυπωτική Διαδικασία Μηχανής
Εφαρμοσμένη Ενζυμολογία (Θ)
Διατροφή-Διαιτολογία
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας
Ειδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων -E
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Αισθητική Σώματος Ι (Ε)
Ενότητα 8: Συστήματα Υγείας στην Ευρώπη: Γαλλία
Συστήματα Θεματικής Πρόσβασης (Θ)
Ψυχιατρική Ενότητα 7: Συνέχεια σταδίων
Κοσμητολογία ΙΙ (Θ) Ενότητα 3: Kρέμες (γ’ μέρος)
Ανοσολογία (Ε) Ενότητα 3: Αιμοσυγκόλληση Πέτρος Καρκαλούσος
Οργανική Χημεία (Ε) Ενότητα 2: Προσδιορισμός σημείου τήξης
Ενότητα 1: ……………….. Όνομα Επώνυμο Τμήμα __
Αισθητική προσώπου Ι (Ε)
Σύσταση και Ανάλυση Γλευκών και Οίνων (Θ)
Διατροφή-Διαιτολογία
Αισθητική ηλεκτροθεραπεία σώματος
Διατροφή- Διαιτολογία
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Πρόσθετες Ύλες Ενότητα 7: Γλυκαντικές ύλες Αναστασία Κανέλλου, Τμήμα Τεχνολογίας Τροφίμων Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας Το περιεχόμενο του μαθήματος διατίθεται με άδεια Creative Commons εκτός και αν αναφέρεται διαφορετικά Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.

Ορισμός  Γλυκαντικές ύλες είναι οι πρόσθετες ύλες που ρυθμίζουν τη γλυκιά γεύση των τροφίμων και ιδιαίτερα των επιτραπέζιων γλυκών. Αυξημένο ενδιαφέρον από: Διαβητικούς. Υπέρβαρους/παχύσαρκους. Γλυκύτητα επηρεάζει τη συμπεριφορά την ώρα του φαγητού αλλά και την κοινωνική συμπεριφορά. 1

Γλυκύτητα Υποκειμενική αίσθηση που μεταφέρεται μέσω νευρικού συστήματος από γευστικούς κάλυκες στον εγκέφαλο. Επηρεάζεται από: o Συγκέντρωση γλυκαντικού. o Μοριακή δομή. o Θερμοκρασία. o pH. o Παρουσία άλλων συστατικών. o Ευαισθησία ατόμου. o Υποκειμενικά (εμφάνιση, χρώμα τροφίμου). 2

Γλυκαντική δύναμη Σχετική γλυκύτητα είναι μέτρο του πόσο γλυκιά είναι μια ουσία σε σχέση με τη ζάχαρη. Διάλυμα αναφοράς: 5-10% σακχαρόζη. Ουσίες με γλυκιά γεύση –εκτός από τη ζάχαρη-διαφέρουν ως προς: o Ικανότητα να διεγείρουν αισθητήριο γεύσης. o Ποιοτική αντίληψη της γλυκύτητας. o Άλλες ιδιότητες σημαντικές στην επεξεργασία τροφίμων. 3

Κλίμακα σχετικής γλυκύτητας (κατά προσέγγιση) 4 Σακχαρόζη 1 Κυκλαματη 5 0 Σακχαρινη 400 Σορβιτόλη, /Γλυκόζη 0,8 Ασπαρτάμη 200 Νεοτάμη Φρουκτόζη 2

Ιδιότητες γλυκαντικών υλών 1/2 Φυσικές ιδιότητες o Σημεία τήξης/διάσπασης. o Διαλυτότητα. o Ειδική θερμότητα διαλυμάτων τους. o Ιξώδες υδάτινων διαλυμάτων. o Υαλώδης κατάσταση. o Συμπεριφορά επανακρυστάλλωσης. 5

Ιδιότητες γλυκαντικών υλών 2/2 Χημικές ιδιότητες o Σταθερότητα κατά την αποθήκευση/επεξεργασία. o Αντιδράσεις με άλλες ουσίες που περιέχονται στα τρόφιμα. Μικροβιολογική συμπεριφορά o Μεταβολική αξιοποίηση από μικρόβια. Φυσιολογική συμπεριφορά o Ενέργεια. o Βαθμός ανοχής από οργανισμό ανθρώπου. 6

Ταξινόμηση γλυκαντικών υλών βάσει της συμπεριφοράς κατά το μεταβολισμό και ενεργειακή απόδοση Φυσικές γλυκαντικές ύλες Αποδίδουν 4 kcal/gr. Επηρεάζουν τη συγκέντρωση γλυκόζης στο αίμα. Λευκή/μαύρη ζάχαρη. Μέλι. Γλυκόζη. Φρουκτόζη. Λακτόζη. Μαλτόζη. Διάφορα σιρόπια. 7 Ως πρόσθετα τροφίμων έχουν εγκριθεί οι Σακχαροαλκοόλες. Σορβιτόλη. Μανιτόλη. Ξυλιτόλη. Μαλτιτόλη. Λακτιτόλη. Στέβια. Παράγονται εμπορικά από φρούτα.

Συνθετικές γλυκαντικές ύλες Δεν επηρεάζουν τη συγκέντρωση γλυκόζης στο αίμα. Δε μεταβολίζονται (ή ελάχιστα) συνεπώς έχουν ενεργειακή αξία περίπου μηδέν. 8 Ακεσουλφάμη Κ. Ασπαρτάμη. Κυκλαμάτη. Σακχαρίνη. Σουκραλόζη. Θαυματίνη. Νεοεσπεριδίνη. Νεοτάμη Συνδυασμοί των παραπάνω.

Σακχαροαλκοόλες ή πολυόλες Χρησιμοποιούνται ως πρόσθετα. Θερμιδική απόδοση ~2,4 kcal/gr. Κοινές ιδιότητες Προστασία δοντιών από σχηματισμό οδοντικής πλάκας επειδή απουσιάζει αναγωγική καρβονυλική ομάδα. Αναγωγική ισχύς για λιγότερο επιβλαβή δομή δοντιών. Σχηματισμός συμπλόκων με ασβέστιο και άλλα μεταλλικά ιόντα και συμβάλλουν στην επαναμετάλλωση δοντιών. Σταθεροποίηση πρωτεϊνών: προστατεύουν υδατοδιαλυτές πρωτεΐνες από μετουσίωση συνεπώς προστατεύουν πρωτεΐνες σάλιου. 9

Ξυλιτόλη Φυσικός υδα/κας φρούτων (δαμάσκηνα) και λαχανικών (κουνουπίδι). Χαρίζει αίσθηση δροσιάς/ φρεσκάδας λόγω υψηλής ενδοθερμικής διάλυσης (πχ τσίχλα). 1/3 απορροφάται από πεπτικό σύστημα και μεταβολίζεται (βραδείας απορρόφησης). 2/3 διασπώνται από βακτήρια εντέρου σε λιπαρά οξέα. Μικρές δόσεις σταθεροποιούν μεταβολισμό διαβητικού. Αποτρέπει κετογένεση. Δεν προκαλεί τερηδόνα. Ενδεχόμενη πρόκληση διάρροια. 10

Σορβιτόλη ή γλυκιτόλη Διαδεδομένη στα φρούτα (5-10% περιεκτικότητα). Παγωτά, ποτά, τσίχλες χωρίς ζάχαρη. 2,6 Kcal/gr ενεργειακή απόδοση. 60% γλυκύτητα ζάχαρης. Σε ελεγχόμενα ποσοστά μεταβολίζεται ανεξάρτητα από ινσουλίνη -> ανεκτό από διαβητικούς. >20γρ /ημέρα: o Υπακτική δράση ή o επιδείνωση συνδρόμου ευερέθιστου έντερο. SPAN, TWEEN εστέρες ως γαλακτοματοποιητές στη βιομηχανία τροφίμων. Υγροσκοπική ουσία -> διατήρηση νωπότητας, μαλακότητας. 11

Συνθετικές γλυκαντικές ύλες για ειδική διατροφή Ασπαρτάμη (περιέχει αμινοξύ φαινυλαλανίνη) Μη θρεπτική, κρυσταλλική σκόνη, άοσμη, άσπρη. Ελαφρώς διαλύεται μόνο στο νερό. Ευρέως στα αναψυκτικά, γαλακτοκομικά, γλυκά. Εμπορικά ονόματα: Nutrasweet, Canderel, Equal, Senecta. Πικρή μεταλλική επίγευση. Συνεργιστική δράση με άλλες γλυκαντικές ουσίες. Σε υψηλή θερμοκρασία διασπάται και χάνει γλυκιά γεύση -> τροφές με ασπαρτάμη δεν «ψήνονται». Επιβλαβής μεταβολίτες Άνθρωπος: φαινυλεκετονουρία. Ποντίκια: νευροτοξικές διαταραχές, λεμφώματα, λευχαμία. 12

Ακεσουλφάμη Κ (καλιούχος) Είναι σταθερή στη θέρμανση. Σταθερότητα σε παραμονή τροφίμου στο ράφι. Χρησιμοποιούνται συνήθως από κοινού με άλλη γλυκαντική ουσία. Αναψυκτικά, γλυκά, μαρμελάδες, καραμέλες, τσίχλες, σοκολάτες, γαλακτοκομικά προϊόντα, κέικ, καφές, τσάι. Αποβάλλεται αμετάβλητη από τα ούρα -> χωρίς βιοσυσσώρευση. 13

Σακχαρίνη Χρησιμοποιείται 100 χρόνια. Λευκή, κρυσταλλική, σκόνη, άλατα Na/Ca. Ποτά, καραμέλες, φάρμακα, οδοντόπαστα. Μίγμα με άλλες γλυκαντικές ύλες. Δεν αφομοιώνεται από άνθρωπο. Στα ποντίκια προκαλεί απελευθέρωση ινσουλίνης. Επιφυλάξεις για καρκίνο ουροδόχου κύστης. 14

Κυκλαμάτη Πατέντα DuPont, Assugrin, Sucrosa, Sucaryl, Cyclan. Ασφαλής αλλά ενδεχόμενη τοξικότητα, καρκινογένεση. Υδατοδιαλυτή. Εφαρμόζεται σε συνδυασμό με άλλες γλυκαντικές (κυκλαμάτη/σακχαρίνη:10/1) φορές γλυκύτερη από ζάχαρη. Δεν παρέχει θερμίδες. Ελαφρώς αλμυρή γεύση. 15

Νεοτάμη = Neohexyl ασπαρτάμη φορές μεγαλύτερη γλυκαντική δύναμη από ζάχαρη. Επίνευση γλυκόριζας. Αίσθηση ψύξης στο στόμα. Υδροδιαλυτή, με βέλτιστό pH 4,5, σταθερή στη θερμοκρασία ψησίματος. Δεν περιέχει θερμίδες. Εγκρίθηκε 2002 FDA, 2009 EE. Ασφαλή για έγκυες και φαινυλκετονουρία. 16

Τέλος Ενότητας

Σημειώματα

Σημείωμα Αναφοράς Copyright Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Αθήνας, Αναστασία Κανέλλου Αναστασία Κανέλλου. «Πρόσθετες Ύλες. Ενότητα 7: Γλυκαντικές ύλες». Έκδοση: 1.0. Αθήνα Διαθέσιμο από τη δικτυακή διεύθυνση: ocp.teiath.gr. ocp.teiath.gr

Σημείωμα Αδειοδότησης Το παρόν υλικό διατίθεται με τους όρους της άδειας χρήσης Creative Commons Αναφορά, Μη Εμπορική Χρήση Παρόμοια Διανομή 4.0 [1] ή μεταγενέστερη, Διεθνής Έκδοση. Εξαιρούνται τα αυτοτελή έργα τρίτων π.χ. φωτογραφίες, διαγράμματα κ.λ.π., τα οποία εμπεριέχονται σε αυτό. Οι όροι χρήσης των έργων τρίτων επεξηγούνται στη διαφάνεια «Επεξήγηση όρων χρήσης έργων τρίτων». Τα έργα για τα οποία έχει ζητηθεί και δοθεί άδεια αναφέρονται στο «Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων». [1] Ως Μη Εμπορική ορίζεται η χρήση: που δεν περιλαμβάνει άμεσο ή έμμεσο οικονομικό όφελος από την χρήση του έργου, για το διανομέα του έργου και αδειοδόχο που δεν περιλαμβάνει οικονομική συναλλαγή ως προϋπόθεση για τη χρήση ή πρόσβαση στο έργο που δεν προσπορίζει στο διανομέα του έργου και αδειοδόχο έμμεσο οικονομικό όφελος (π.χ. διαφημίσεις) από την προβολή του έργου σε διαδικτυακό τόπο Ο δικαιούχος μπορεί να παρέχει στον αδειοδόχο ξεχωριστή άδεια να χρησιμοποιεί το έργο για εμπορική χρήση, εφόσον αυτό του ζητηθεί.

Επεξήγηση όρων χρήσης έργων τρίτων Δεν επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου, παρά μόνο εάν ζητηθεί εκ νέου άδεια από το δημιουργό. © διαθέσιμο με άδεια CC-BY διαθέσιμο με άδεια CC-BY-SA διαθέσιμο με άδεια CC-BY-NC-SA διαθέσιμο με άδεια CC-BY-NC Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου και η δημιουργία παραγώγων αυτού με απλή αναφορά του δημιουργού. Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού, και διάθεση του έργου ή του παράγωγου αυτού με την ίδια άδεια. Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού. Δεν επιτρέπεται η εμπορική χρήση του έργου. Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού. και διάθεση του έργου ή του παράγωγου αυτού με την ίδια άδεια Δεν επιτρέπεται η εμπορική χρήση του έργου. διαθέσιμο με άδεια CC-BY-ND Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού. Δεν επιτρέπεται η δημιουργία παραγώγων του έργου. διαθέσιμο με άδεια CC-BY-NC-ND Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού. Δεν επιτρέπεται η εμπορική χρήση του έργου και η δημιουργία παραγώγων του. διαθέσιμο με άδεια CC0 Public Domain διαθέσιμο ως κοινό κτήμα Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου, η δημιουργία παραγώγων αυτού και η εμπορική του χρήση, χωρίς αναφορά του δημιουργού. χωρίς σήμανσηΣυνήθως δεν επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου.

Διατήρηση Σημειωμάτων Οποιαδήποτε αναπαραγωγή ή διασκευή του υλικού θα πρέπει να συμπεριλαμβάνει:  το Σημείωμα Αναφοράς  το Σημείωμα Αδειοδότησης  τη δήλωση Διατήρησης Σημειωμάτων  το Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων (εφόσον υπάρχει) μαζί με τους συνοδευόμενους υπερσυνδέσμους.

Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στo πλαίσιo του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθηνών» έχει χρηματοδοτήσει μόνο την αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.