Περιβαλλοντικές Επιδράσεις στην Αισθητική Ενότητα 6: Διαλύτες και δέρμα – Επαγγελματικές ελκώσεις του δέρματος Δρ. Ευαγγελία Πρωτόπαπα, Καθηγήτρια Φαρμακοποιός.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Τέλος Ενότητας.
Advertisements

Η ανοσοαποτύπωση ως επιβεβαιωτική μέθοδος
Εξευγενισμός φυτικών λαδιών
Φυσιολογία του δέρματος
Eλαστικότητα του δέρματος με τη μέθοδο της αναρρόφησης/επιμήκυνσης (Συσκευή Cutometer) 1 Ελαστικό λέγεται το υλικό πού αλλάζει σχήμα (παραμορφώνεται)
Άσκηση με αντίσταση Είναι ο οποιοσδήποτε τύπος ενεργητικής άσκησης στον οποίο η δυναμική ή στατική μυϊκή σύσπαση βρίσκει αντίσταση από μία εξωτερική.
Γενικά Ανιχνεύει μη αναμενόμενα (όχι του συστήματος ΑΒΟ) αλλοαντισώματα ή/και αυτοαντισώματα σε δείγμα ορού ασθενή. Ελέγχεται ο ορός σε 2-3 δείγματα.
Η αναγκαιότητα συνθετικής προσέγγισης 1/6
Διάνοιξη πόρων Με ακτινοβολούμενη θερμότητα. Θερμαινόμενα σίδερα.
Μυϊκή χαλάρωση Όσο ελαττώνεται η μυϊκή ενέργεια τόσο χαλαρός γίνεται ο μυς. Όταν ένας μυς βρίσκεται σε ανεπιθύμητη σύσπαση δεν μπορεί να εργασθεί φυσιολογικά.
Έλεγχος Ροής με την Εντολή Επανάληψης FOR 1/9
Καμπυλότητα Φακού P c
Δράση μάσκας Μείωση ερεθισμού και επαναφορά των διασταλμένων πόρων.
Οξέα και Εστέρες Ονοματολογία. Φυσικές Ιδιότητες. Πηγές προέλευσης.
Παράγοντες που επηρεάζουν τη δύναμη ενός μυός 1/2
Ορισμός Μάλαξη είναι ένα σύστημα μηχανικών χειρισμών που εκτελούνται στην επιφάνεια του ανθρώπινου σώματος (εδώ στο πρόσωπο), με τα χέρια ή με ειδικά μηχανήματα.
Αλκίνια Χαρακτηριστική ομάδα: τριπλός δεσμός.
Περιγραφή Είναι κύματα που εκπέμπονται σε πολύ μεγάλες συχνότητες.
Ακόρεστοι Υδρογονάνθρακες
Αμίνες και Αμίδια Δομή και ιδιότητες των Αμινών. Ονοματολογία.
Αλδεΰδες και Κετόνες Δομή και ιδιότητες.
Ειδική Κοσμητολογία (Ε) Ενότητα 2: Απεικόνιση της επιφάνειας του δέρματος με υπεριώδη φωτογραφία - σάρωση Δρ. Αθανασία Βαρβαρέσου Αναπληρώτρια Καθηγήτρια.
Ορισμός Τα υψίσυχνα ρεύματα είναι υψηλής συχνότητας εναλλασσόμενα ρεύματα. Δεν διεγείρουν τα αισθητικά και κινητικά νεύρα και έτσι δεν υπάρχει κίνδυνος.
Αιματολογία ΙΙΙ (Ε) Ενότητα 4: Χρώση Sudan Black B (SBB) Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας Το περιεχόμενο του μαθήματος διατίθεται με άδεια Creative.
Σύσταση και Ανάλυση Γλευκών και Οίνων (Θ)
Συστήματα Θεματικής Πρόσβασης (Θ) Ενότητα 5: Θεματική επεξεργασία απεικονιστικών τεκμηρίων Δάφνη Κυριάκη-Μάνεση Τμήμα Βιβλιοθηκονομίας και Συστημάτων Πληροφόρησης.
Μέρη μηχανής φύλλου όφσετ
Τεχνική Ψιμυθίωσης Θεαμάτων Ενότητα 12: Αναγέννηση Μικελάτου Ευθυμία Αισθητικός Κοσμητολόγος B.Sc., M.Sc. Τμήμα Αισθητικής και Κοσμητολογίας Ανοικτά Ακαδημαϊκά.
Διατροφή- Διαιτολογία Ενότητα 18: Διατροφή και δυσλιπιδαιμίες Αναστασία Κανέλλου, καθηγήτρια Τμήμα Νοσηλευτικής Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας.
Εκτυπωτικά Υποστρώματα (Ε) Ενότητα 8: Μέτρηση της μεταβολής των διαστάσεων του χαρτιού μετά από βύθιση σε νερό Βασιλική Μπέλεση Επίκ. Καθηγήτρια Τμήμα.
Τεχνολογία οφθαλμικών φακών Ι (Ε) Ενότητα 2: Διόρθωση αμετρωπιών με οφθαλμικούς φακούς Θεμιστοκλής Γιαλελής, Οπτικός, MSc, PhD candidate ΕΔΙΠ του τμήματος.
Τεχνολογία οφθαλμικών φακών Ι (Ε) Ενότητα 5: Έγχρωμοι φακοί Θεμιστοκλής Γιαλελής, Οπτικός, MSc, PhD candidate ΕΔΙΠ του τμήματος Οπτικής και Οπτομετρίας.
Κανόνες Ασφαλείας Εργοταξίων
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ ΤΗΣ ΡΥΠΑΝΣΗΣ
Άλλες μορφές νευρώσεων
Γιατί τρεφόμαστε ; Ενέργεια Απαραίτητα θρεπτικά συστατικά (nutrients)
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Υπολογιστική Γεωμετρία και Εφαρμογές στις ΒΧΔ
Εκτίμηση σωματικού βάρους
Ορισμός Πήλινγκ (peeling) είναι η απομάκρυνση του εξωτερικού στρώματος της επιδερμίδας με σύγχρονη απομάκρυνση των νεκρών κυττάρων αυτής.
ΠΡΟΤΥΠΟ ΕΛΟΤ EN ISO 3251 Ζύγιση μάζας υγρού μελανιού (m1 g)
Κρέμες χεριών και σώματος 1/2
Ενότητα 13 Αξιολόγηση μαθήματος και διδάσκοντος από την εφαρμογή της Μονάδας Ολικής Ποιότητας (ΜΟΔΙΠ) του ΤΕΙ Αθήνας Αξιολόγηση του μαθήματος Αξιολόγηση.
Άσκηση 9 (1 από 2) Ανακαλύψτε στο χάρτη σας μερικά χαρτογραφικά αντικείμενα που να ανήκουν στις παρακάτω κατηγορίες : φυσικά, τεχνητές κατασκευές, αφηρημένα.
Εκτίμηση σωματικού βάρους
Τοπολογικές σχέσεις 1/3 Βρείτε και περιγράψτε τις τοπολογικές σχέσεις σύμφωνα με τους (Pantazis, Donnay 1996) για τα παρακάτω γεω-γραφικά αντικείμενα:
Επιλογή φλέβας για λήψη φλεβικού αίματος 1/7
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Εικαστικές συνθέσεις - Χρώμα στο χώρο
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Οργάνωση και Διοίκηση Πρωτοβάθμιας (Θ)
Λιθογραφία – Όφσετ (Θ) Ενότητα 8.2: Εκτυπωτική Διαδικασία Μηχανής
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Αισθητική Σώματος Ι (Ε)
Αισθητική Σώματος Ι (Ε)
Ειδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων -E
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Αισθητική Σώματος Ι (Ε)
Βιοχημεία Ενότητα 3: Αλκοόλες, Φενόλες, Αιθέρες, Θειόλες
Ανόργανη και Οργανική Χημεία (Θ)
Ενότητα 5.2: Αιθέρες Χριστίνα Φούντζουλα Τμήμα Ιατρικών Εργαστηρίων
Ενότητα 8: Συστήματα Υγείας στην Ευρώπη: Γαλλία
Κοσμητολογία ΙΙ (Θ) Ενότητα 3: Kρέμες (γ’ μέρος)
Ανοσολογία (Ε) Ενότητα 3: Αιμοσυγκόλληση Πέτρος Καρκαλούσος
Οργανική Χημεία (Ε) Ενότητα 2: Προσδιορισμός σημείου τήξης
Ενότητα 1: ……………….. Όνομα Επώνυμο Τμήμα __
Αισθητική προσώπου Ι (Ε)
Σύσταση και Ανάλυση Γλευκών και Οίνων (Θ)
Αισθητική ηλεκτροθεραπεία σώματος
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Περιβαλλοντικές Επιδράσεις στην Αισθητική Ενότητα 6: Διαλύτες και δέρμα – Επαγγελματικές ελκώσεις του δέρματος Δρ. Ευαγγελία Πρωτόπαπα, Καθηγήτρια Φαρμακοποιός - Αισθητικός Τμήμα Αισθητικής και Κοσμητολογίας Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας Το περιεχόμενο του μαθήματος διατίθεται με άδεια Creative Commons εκτός και αν αναφέρεται διαφορετικά Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.

Διαλύτες και δέρμα 1/4 Ο διαλύτης είναι ένα υγρό ή μίγμα υγρών ικανό να διαλύσει ουσίες για να παράγει συνθέσεις βιομηχανικής αξίας. Οι οργανικοί διαλύτες είναι βλαπτικοί για το δέρμα στην πλειοψηφία τους. Πολυάριθμοι παράγοντες συντελούν στις βλαβερές επιδράσεις των διαλυτών όπως η λιποδιαλυτότητα, η πτητικότητα, η ικανότητά τους να διαπερνούν την κερατίνη στοιβάδα, η ατομική ευαισθησία, η περιοχή όπου εφαρμόζεται ο διαλύτης κ.ά. Σχεδόν όλοι οι διαλύτες είναι ερεθιστικές ουσίες για το δέρμα. Μόνο λίγοι, όπως η φορμαλδεΰδη και η Turpentine είναι αλλεργιογόνα. Πάντως, η αλλεργική δερματίτιδα εξ’ επαφής μπορεί να οφείλεται σε κάποια από τις προσθετικές ουσίες που περιέχει ο διαλύτης. 1

Διαλύτες και δέρμα 2/4 Έχει αποδειχτεί ότι οι ερεθιστικές επιδράσεις των διαλυτών μειώνονται καθώς αυξάνεται το σημείο βρασμού τους. Η κηροζίνη και τα λιπαντικά λάδια όπου έχουν το χαμηλότερο σημείο βρασμού είναι οι κυριότερες ερεθιστικές ουσίες. Ενώ τα απεσταγμένα λάδια προκαλούν υπερμελάγχρωση, θυλακίτιδα και άλλες βλάβες. Οι μικρού μοριακού βάρους πτητικοί διαλύτες είναι πολύ βλαπτικοί για το δέρμα γιατί το διαπερνούν εύκολα (η μεθανόλη, η εξανόλη, η ακετόνη, ο αιθέρας, το εξάνιο κ.ά.). Οι υψηλού μοριακού βάρους αλκοόλες και τα αλκάνεα (κορεσμένοι υδρογονάνθρακες) είναι λιγότερο βλαπτικοί για το δέρμα γιατί το διαπερνούν δυσκολότερα. 2

Διαλύτες και δέρμα 3/4 Η ερεθιστική δράση των διαλυτών οφείλεται στη διάλυση του λιπιδικού στρώματος της κερατίνης στοιβάδας (όξινος μανδύας), των ουσιών που συγκρατούν το νερό στο δέρμα (N.M.F.) και της λιπαρής φάσης των κυτταρικών μεμβρανών. Αυτή η απολιπιδωτική δράση είναι υπεύθυνη για την αφυδάτωση του δέρματος η οποία οδηγεί σε ξηρότητα και τελικά στην εμφάνιση ρυτίδων, καθώς επίσης και για τον αποχρωματισμό του δέρματος που εμφανίζεται μετά από παρατεταμένη επαφή με διαλύτες. Με την απολιπιδωτική δράση, οι διαλύτες αυξάνουν τη διαδερματική απορρόφηση των τοξικών, ερεθιστικών και αλλεργιογόνων ουσιών και των παθογόνων μικροοργανισμών. 3

Διαλύτες και δέρμα 4/4 Οι ατμοί από διαλύτες προκαλούν ερεθισμό του δέρματος, ιδιαίτερα εκείνων που είναι πολύ πτητικοί, όπως το τολουένιο, το τριχλωροαιθάνιο και το τριχλωροαιθυλένιο. Επίσης και η επαφή με το ρουχισμό που έχει διαποτιστεί από κάποιο διαλύτη μπορεί να προκαλέσει ερεθιστική δερματίτιδα εξ’ επαφής. Η παρατεταμένη επαφή του δέρματος με διαλύτη μπορεί να προκαλέσει σοβαρά εγκαύματα. 4

Κερατώσεις από το ανόργανο αρσενικό Οι νεκρώσεις αναπτύσσονται στα σημεία τριβής και στα τραυματισμένα, ιδιαίτερα πάνω στις παλάμες και στα πέλματα και εμφανίζονται ως σκληρές, κιτρινωπές βλατίδες, συνήθως 2-10 mm στη διάμετρο. Ένας δεύτερος τύπος κεράτωσης από το αρσενικό εμφανίζεται ως μια ελαφρώς ανυψωμένη, συχνά μελαγχρωματική κηλίδα ή σαν λεπιδωτές κερατωσικές πλάκες. Οι βλάβες αυτές εμφανίζονται πιο συχνά στις περιοχές που δεν εκτίθενται στο αρσενικό. Από τις ενώσεις του αρσενικού το συνηθέστερο είναι το τριοξείδιο του αρσενικού το οποίο χρησιμοποιείται σε εντομοκτόνα και φυτοφάρμακα, σε συντηρητικά και σε κράματα μολύβδου. Αξίζει να αναφερθεί ότι η μόλυνση του νερού από αρσενικό στη νότια Ταϊβάν προκάλεσε υπερμελάγχρωση, κερατώσεις και καρκίνους του δέρματος. 5

Επαγγελματικές ελκώσεις του δέρματος 1/4 ΕΛΚΗ ΧΡΩΜΙΟΥ Αρχίζουν μετά από τραύμα το οποίο μπορεί να είναι ασήμαντο. Εντοπίζονται κυρίως στις περιονυχιαίες περιοχές, στην πρόσθια επιφάνεια των ποδιών, στα βλέφαρα και στις αρθρώσεις των δαχτύλων. Είναι μικρά, διαμέτρου από 2-4 mm, σχετικά ανώδυνα, με σταθερό άκρο χείλος και επουλώνονται αργά αφήνοντας ουλές. ΕΛΚΗ ΑΠΟ ΑΝΤΙΜΟΝΙΟ ή «ΤΡΥΠΕΣ» ΑΝΤΙΜΟΝΙΟΥ Τα έλκη μπορούν να προκληθούν από εκδορές του δέρματος με την είσοδο μικρών ποσοτήτων αντιμονίου. 6

Επαγγελματικές ελκώσεις του δέρματος 2/4 ΕΛΚΗ ΑΠΟ ΥΔΡΑΡΓΥΡΟ Ο υδράργυρος μπορεί να μπει στο δέρμα μέσα από ρωγμές ή εκδορές και να προκαλέσει έλκη του δέρματος. Αυτά ονομάζονται και «τρύπες» από σκόνη υδραργύρου. ΕΛΚΗ ΑΠΟ ΒΗΡΥΛΛΙΟ Το βηρύλλιο συχνά προκαλεί χρόνια δερματικά έλκη. ΕΛΚΗ ΑΠΟ ΑΝΘΡΑΚΙΚΟ ΑΣΒΕΣΤΙΟ Η σκόνη από ανθρακικό ασβέστιο ενώνεται με τον ιδρώτα και εάν μείνει για αρκετό χρόνο σε επαφή με το δέρμα, ιδιαίτερα το καλοκαίρι, μπορεί να εμφανιστούν ελκώσεις. 7

Επαγγελματικές ελκώσεις του δέρματος 3/4 ΕΛΚΗ ΑΠΟ ΟΞΕΙΔΙΟ ΤΟΥ ΑΣΒΕΣΤΙΟΥ Το οξείδιο του ασβεστίου ενώνεται με τον ιδρώτα ή το νερό και σχηματίζει σβησμένο ασβέστη (υδροξείδιο του ασβεστίου) ο οποίος προκαλεί δερματικά έλκη. Η έλλειψη προϋπάρχουσας δερματίτιδας και η γρήγορη εμφάνιση των ελκών (2-6 ώρες) αποδεικνύει ότι το αίτιο είναι η μεγάλη αλκαλικότητα του υδροξειδίου του ασβεστίου στο υγρό τσιμέντο. ΕΛΚΗ ΑΠΟ ΚΥΑΝΙΔΙΟ ΤΟΥ ΚΑΛΙΟΥ Έχει αναφερθεί ότι προκαλεί έλκη τα οποία είναι ανώδυνα. 8

Επαγγελματικές ελκώσεις του δέρματος 4/4 ΕΛΚΗ ΑΠΟ ΧΛΩΡΙΟΥΧΟ ΨΕΥΔΑΡΓΥΡΟ Πιθανότατα η υγροσκοπική του ιδιότητα οδηγεί στην εμφάνιση ελκών. ΕΛΚΗ ΑΠΟ ΥΓΡΟ ΤΣΙΜΕΝΤΟ Το υγρό τσιμέντο που περιέχει ποικίλες ποσότητες χρωμίου και κοβαλτίου και είναι αλκαλικής φύσεως μπορεί να προκαλέσει έλκη στα γόνατα και στις κνήμες εάν το υγρό τσιμέντο περάσει μέσα από τις μπότες. 9

Αλκάλεα και δέρμα Τ’ αλκαλικά διαλύματα σαπωνοποιούν τα επιφανειακά λιπίδια και διαλύουν τις ουσίες που συγκρατούν την υγρασία και προκαλούν οίδημα των κυττάρων. Τα συνηθέστερα αλκάλεα είναι τα σαπούνια, η σόδα, η αμμωνία, το υδροξείδιο του καλίου και του νατρίου, το τσιμέντο, η κιμωλία, το πυριτικό νάτριο, το φωσφορικό νάτριο και οι αμίνες. Η σόδα σε σκόνη (άνυδρο ανθρακικό ασβέστιο) είναι 3 φορές ισχυρότερη από την υγρή σόδα. Τα αλκάλεα χρησιμοποιούνται σε πολλές βιομηχανίες, σε βαφές, στη βυρσοδεψία, στην κατασκευή καουτσούκ, πλαστικών, γυαλιών κ.ά. 10

Οξέα και δέρμα 1/2 Τα οξέα χρησιμοποιούνται ευρύτατα στη βιομηχανία όπως π,χ. το χρωμικό οξύ για να εμποδίσει την οξείδωση του σιδήρου και το υδροφθορικό οξύ για την χαρακτική των τζαμιών. Συνήθη ανόργανα οξέα είναι τα θειικά, τα υδροχλωρικά και τα νιτρικά. Το οξαλικό και το ακετονικό οξύ είναι τα πιο συνήθη οργανικά οξέα. Οι όξινοι ανυδρίτες όπως ο φθαλικός ανυδρίτης είναι ισχυρότερα ερεθιστικά από τα αντίστοιχα οξέα. 11

Οξέα και δέρμα 2/2 Τα οξέα είναι και αυτά διαβρωτικά για το δέρμα και μετουσιωτές των πρωτεϊνών. Τα οξέα και τα αλκάλεα προκαλούν οξεία ερεθιστική δερματίτιδα η οποία εμφανίζεται λίγες ώρες μετά την επαφή με την υπεύθυνη ουσία στην περιοχή του δέρματος που ήλθε σε επαφή (ακάλυπτα συνήθως μέρη) και χαρακτηρίζεται από ερύθημα, οίδημα, φυσαλίδες, διαβρώσεις, οροροή. Αν το οξύ ή το αλκάλι είναι πολύ ισχυρό τότε προκαλεί την εικόνα της εγκαυματικής έλκωσης. 12

Ουσίες που προκαλούν ερεθιστική δερματίτιδα εξ’ επαφής 1.ΚΑΘΑΡΙΣΤΙΚΑ: Απορρυπαντικά-Σαπούνια. Εντοπίζεται στο βάθος των μεσοδαχτυλικών πτυχών και κάτω από τη βέρα. 2.ΟΡΓΑΝΙΚΟΙ ΔΙΑΛΥΤΕΣ: (Αλκοόλες, ακετόνη, τερπεντίνη κ.ά.). Εντοπίζεται κυρίως στα χέρια. 3.ΛΑΔΙΑ: (Ορυκτέλαια, ψυκτικά λάδια κ.ά.). 4.ΑΛΚΑΛΕΑ: (σόδα, αμμωνία, τσιμέντο, αμίνες, αλκαλικά σουλφίδια κ.ά.). 5.ΟΞΕΑ ΑΝΟΡΓΑΝΑ ΚΑΙ ΟΡΓΑΝΙΚΑ: (υδροχλωρικό, νιτρικό, χρωμικό κ.ά.). 6.ΟΥΣΙΕΣ ΠΟΥ ΔΡΟΥΝ ΜΗΧΑΝΙΚΑ: Ίνες μαλλιού, υαλοβαμβακας κ.ά. 13

Αλλεργιογόνα που προκαλούν αλλεργική δερματίτιδα εξ’ επαφής 1/2 1.ΧΡΩΜΙΟ: τσιμέντο - χρωστικές - γάντια από δέρμα - σπίρτα κ.ά. (χέρια). 2.ΝΙΚΕΛΙΟ: άλατα του πεντασθενούς νικελίου (καρποί, λοβία αυτιών). 3.ΚΑΟΥΤΣΟΥΚ: επαφή με στηθόδεσμο - ζαρτιέρες - παπούτσια κ.ά. (ράχη, μηροί). 4.ΑΚΑΤΕΡΓΑΣΤΟ ΠΛΑΣΤΙΚΟ: κόλλες - βακελίτης - εποξυρητίνες - ψεύτικα δόντια κ.ά. (χέρια, χείλη). 5.ΦΟΡΜΑΛΔΕΫΔΗ: πλαστικά - αντισηπτικά - συντηρητικά για σαμπουάν - λοσιόν χεριών - κόλλες - κολλάρισμα υφασμάτων - καθοριστικά (χέρια, κορμός, προσωπο). 14

Αλλεργιογόνα που προκαλούν αλλεργική δερματίτιδα εξ’ επαφής 2/2 6.ΦΥΤΑ: πριμούλα - δηλητηριώδης κισσός - συκιά κ.ά. (ακάλυπτα μέρη). 7.ΧΡΩΣΤΙΚΕΣ ΟΡΓΑΝΙΚΕΣ: βαφές - βερνίκια - λάκκες (πρόσωπο, λαιμός, βλέφαρα). 8.ΛΑΔΙΑ: συντηρητικά και πρόσθετα (χέρια). 9.ΞΥΛΕΙΑ: ρητίνες - mahogany - peak - παλίσανδρος (ακάλυπτα μέρη). 10.ENTOMOKTONA: παρασιτοκτόνο - λιπάσματα. 15

Τέλος Ενότητας

Σημειώματα

Σημείωμα Αναφοράς Copyright Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Αθήνας, Ευαγγελία Πρωτόπαπα Ευαγγελία Πρωτόπαπα. «Περιβαλλοντικές Επιδράσεις στην Αισθητική. Ενότητα 6: Διαλύτες και δέρμα – Επαγγελματικές ελκώσεις του δέρματος». Έκδοση: 1.0. Αθήνα Διαθέσιμο από τη δικτυακή διεύθυνση: ocp.teiath.gr. ocp.teiath.gr

Σημείωμα Αδειοδότησης Το παρόν υλικό διατίθεται με τους όρους της άδειας χρήσης Creative Commons Αναφορά, Μη Εμπορική Χρήση Παρόμοια Διανομή 4.0 [1] ή μεταγενέστερη, Διεθνής Έκδοση. Εξαιρούνται τα αυτοτελή έργα τρίτων π.χ. φωτογραφίες, διαγράμματα κ.λ.π., τα οποία εμπεριέχονται σε αυτό. Οι όροι χρήσης των έργων τρίτων επεξηγούνται στη διαφάνεια «Επεξήγηση όρων χρήσης έργων τρίτων». Τα έργα για τα οποία έχει ζητηθεί και δοθεί άδεια αναφέρονται στο «Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων». [1] Ως Μη Εμπορική ορίζεται η χρήση: που δεν περιλαμβάνει άμεσο ή έμμεσο οικονομικό όφελος από την χρήση του έργου, για το διανομέα του έργου και αδειοδόχο που δεν περιλαμβάνει οικονομική συναλλαγή ως προϋπόθεση για τη χρήση ή πρόσβαση στο έργο που δεν προσπορίζει στο διανομέα του έργου και αδειοδόχο έμμεσο οικονομικό όφελος (π.χ. διαφημίσεις) από την προβολή του έργου σε διαδικτυακό τόπο Ο δικαιούχος μπορεί να παρέχει στον αδειοδόχο ξεχωριστή άδεια να χρησιμοποιεί το έργο για εμπορική χρήση, εφόσον αυτό του ζητηθεί.

Επεξήγηση όρων χρήσης έργων τρίτων Δεν επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου, παρά μόνο εάν ζητηθεί εκ νέου άδεια από το δημιουργό. © διαθέσιμο με άδεια CC-BY διαθέσιμο με άδεια CC-BY-SA διαθέσιμο με άδεια CC-BY-NC-SA διαθέσιμο με άδεια CC-BY-NC Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου και η δημιουργία παραγώγων αυτού με απλή αναφορά του δημιουργού. Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού, και διάθεση του έργου ή του παράγωγου αυτού με την ίδια άδεια. Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού. Δεν επιτρέπεται η εμπορική χρήση του έργου. Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού. και διάθεση του έργου ή του παράγωγου αυτού με την ίδια άδεια Δεν επιτρέπεται η εμπορική χρήση του έργου. διαθέσιμο με άδεια CC-BY-ND Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού. Δεν επιτρέπεται η δημιουργία παραγώγων του έργου. διαθέσιμο με άδεια CC-BY-NC-ND Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού. Δεν επιτρέπεται η εμπορική χρήση του έργου και η δημιουργία παραγώγων του. διαθέσιμο με άδεια CC0 Public Domain διαθέσιμο ως κοινό κτήμα Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου, η δημιουργία παραγώγων αυτού και η εμπορική του χρήση, χωρίς αναφορά του δημιουργού. χωρίς σήμανσηΣυνήθως δεν επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου.

Διατήρηση Σημειωμάτων Οποιαδήποτε αναπαραγωγή ή διασκευή του υλικού θα πρέπει να συμπεριλαμβάνει:  το Σημείωμα Αναφοράς  το Σημείωμα Αδειοδότησης  τη δήλωση Διατήρησης Σημειωμάτων  το Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων (εφόσον υπάρχει) μαζί με τους συνοδευόμενους υπερσυνδέσμους.

Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στo πλαίσιo του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθηνών» έχει χρηματοδοτήσει μόνο την αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.