Εργασία στο μάθημα : Η λογοτεχνία στο νηπιαγωγείο Καραμπότη Μαρία (Α.Μ.4395) Σιούρτου Νικολέτα-Αντιγόνη (Α.Μ.4474) Δεκέμβριος 2011.
Μια φορά κι έναν καιρό υπήρχε ένας βάτραχος που περιπλανιόταν από ‘δω κι από ‘κει και δεν ήξερε αν ήταν χαρούμενος ή λυπημένος. Η καρδιά του χτυπούσε πολύ δυνατά αλλά κανείς δεν ήξερε γιατί ώσπου ο φίλος του, ο λαγός, κατάλαβε πως ήταν ερωτευμένος. Τότε, ο βάτραχος ένιωσε απίστευτη χαρά γιατί και ο ίδιος συνειδητοποίησε πως ήταν ερωτευμένος με τη λευκή πάπια. Έτσι, κάθε μέρα σκαρφιζόταν διάφορους τρόπους για να της δείξει την αγάπη του. Άλλοτε της ζωγράφιζε, άλλοτε της έστελνε δώρα και λουλούδια αλλά ποτέ δεν έβρισκε το κουράγιο να της πει πόσο την αγαπούσε. Η πάπια δεν ήξερε ποιος της έστελνε όλα τα δώρα όμως χαιρόταν πάρα πολύ με όλα αυτά. Τελικά, ο βάτραχος αποφάσισε να την εντυπωσιάσει κάνοντας το πιο ψηλό πέταγμα στον ουρανό. Όμως, έχασε την ισορροπία του και έπεσε. Η πάπια τρόμαξε πολύ, έτρεξε κοντά του, τον φρόντισε και του αποκάλυψε πόσο τον αγαπούσε. Από τότε ο έρωτάς τους δεν έπαψε να μεγαλώνει… Τι κι αν ήταν διαφορετικοί;; Η αγάπη δε γνωρίζει σύνορα…
Ο λόγος για τον οποίο επιλέξαμε το συγκεκριμένο παραμύθι του Μαξ Βέλθουις είναι διότι κάνει λόγο για την αγάπη και τον έρωτα ανάμεσα σε διαφορετικά πλάσματα. Μέσα από την ιστορία του πράσινου βατράχου και της λευκής πάπιας, τα παιδιά μαθαίνουν να αποδέχονται και ν’ αγαπούν το.. διαφορετικό γιατί αυτό που έχει σημασία είναι ότι η αγάπη δε γνωρίζει σύνορα!
Στόχος της δραστηριότητας που θα ακολουθήσει είναι να καταφέρουν τα παιδιά να μεταβούν από μία λογοτεχνική εμπειρία σε μία άλλη λογοτεχνική εμπειρία.
Η δραστηριότητα θα διεξαχθεί στην ειδικά διαμορφωμένη «γωνιά ανάγνωσης» ακολουθώντας μια συγκεκριμένη διαδικασία. Η γωνιά της ανάγνωσης θα είναι εντυπωσιακά διακοσμημένη (ζωγραφιές παιδιών, περιοδικά, αφίσες, φυτά τλ). Επίσης, καλό θα είναι να έχει πολλά και αναπαυτικά μαξιλάρια ώστε τα παιδιά να νιώθουν άνετα και να διασκεδάζουν την ώρα της ανάγνωσης. Επιπλέον, είναι σαφές ότι θα υπάρχουν πολλά και αγαπημένα βιβλία των παιδιών, τα οποία θα είναι προσιτά στα παιδιά.
Έτσι, αφού συγκεντρωθούν όλα τα παιδιά στη γωνιά της ανάγνωσης, μόλις ακουστεί το παρακάτω στιχάκι θα ξεκινήσει η ανάγνωση… Ένα, δύο, τρία… Αρχίζει η ιστορία!! Τρία, δύο, ένα… κι εγώ τη λέω για σένα!!!
Η δραστηριότητα ξεκινάει με την ανάγνωση του παραμυθιού. Κατά την ανάγνωση του παραμυθιού η νηπιαγωγός δείχνει τις εικόνες και αποφασίζει να σταματήσει την ιστορία στο εξής σημείο: «Πώς θα μπορούσε να φανερώσει στην πάπια την αγάπη του;;;». Εδώ, η νηπιαγωγός προτείνει στα παιδιά να σκεφτούν τι θα μπορούσε να κάνει ο βάτραχος για να δείξει στην αγαπημένη του πάπια πόσο την αγαπά, αν βέβαια ήξερε να γράφει…
Σκοπός μας εδώ είναι να οδηγήσουμε τα παιδιά στην ιδέα της δημιουργίας ενός ποιήματος που θα μπορούσε να στείλει ο βάτραχος στην καλή του πάπια. Μάλιστα, προκειμένου να εξοικειωθούν με την ιδέα ενός ποιήματος θα μπορούσε η νηπιαγωγός να ξεκινήσει εκείνη τους πρώτους στίχους του ποιήματος και να το συνεχίσουν τα παιδιά..
Είμαι ο βάτραχος εγώ.. Και νομίζω σ’ αγαπώ.. Τι πειράζει που είσαι πάπια; Σε κοιτώ μέσα στα μάτια.. Κι όσο κι αν ψάξω δεν μπορώ Να βρω τι έχεις διαφορετικό…
Αφού τα παιδιά δημιουργήσουν το δικό τους ποίημα ή νηπιαγωγός μπορεί να προτείνει να το απαγγείλουν όλοι τόσο δυνατά ώστε να φτάσει στ’ αφτιά του βατράχου. Μετά την απαγγελία του ποιήματος, η νηπιαγωγός προτείνει να συνεχίσουν την ανάγνωση του παραμυθιού έτσι ώστε να μάθουν τι επέλεξε τελικά ο βάτραχος να κάνει για να εντυπωσιάσει την πάπια και να της πει πόσο την αγαπά.
Μετά την ανάγνωση του παραμυθιού, η νηπιαγωγός προτείνει στα παιδιά να τοποθετήσουν το ποίημα στη γωνιά της ανάγνωσης. Η δραστηριότητα θα ολοκληρωθεί όταν ακουστεί το παρακάτω στιχάκι, που θα σηματοδοτήσει την έξοδο των παιδιών από τη γωνιά της ανάγνωσης. Ένα, δύο, τρία.. Πάει κι αυτή η ιστορία… Τρία, δύο, ένα… και αυτό δεν είναι ψέμα…
Ευχαριστούμε πολύ!!