Ανόργανη και Οργανική Χημεία (Θ) Ενότητα 3: Ηλεκτρολύτες Σπύρος Παπαγεωργίου, Χημικός MSc, Καθηγητής Εφαρμογών Τμήμα Αισθητικής και Κοσμητολογίας Ανοικτά.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Ηλεκτρολύτες.
Advertisements

Τέλος Ενότητας.
Η ανοσοαποτύπωση ως επιβεβαιωτική μέθοδος
Εξευγενισμός φυτικών λαδιών
Άσκηση με αντίσταση Είναι ο οποιοσδήποτε τύπος ενεργητικής άσκησης στον οποίο η δυναμική ή στατική μυϊκή σύσπαση βρίσκει αντίσταση από μία εξωτερική.
Γενικά Ανιχνεύει μη αναμενόμενα (όχι του συστήματος ΑΒΟ) αλλοαντισώματα ή/και αυτοαντισώματα σε δείγμα ορού ασθενή. Ελέγχεται ο ορός σε 2-3 δείγματα.
Διάνοιξη πόρων Με ακτινοβολούμενη θερμότητα. Θερμαινόμενα σίδερα.
Μυϊκή χαλάρωση Όσο ελαττώνεται η μυϊκή ενέργεια τόσο χαλαρός γίνεται ο μυς. Όταν ένας μυς βρίσκεται σε ανεπιθύμητη σύσπαση δεν μπορεί να εργασθεί φυσιολογικά.
Έλεγχος Ροής με την Εντολή Επανάληψης FOR 1/9
Καμπυλότητα Φακού P c
Δράση μάσκας Μείωση ερεθισμού και επαναφορά των διασταλμένων πόρων.
Οξέα και Εστέρες Ονοματολογία. Φυσικές Ιδιότητες. Πηγές προέλευσης.
Παράγοντες που επηρεάζουν τη δύναμη ενός μυός 1/2
Ορισμός Μάλαξη είναι ένα σύστημα μηχανικών χειρισμών που εκτελούνται στην επιφάνεια του ανθρώπινου σώματος (εδώ στο πρόσωπο), με τα χέρια ή με ειδικά μηχανήματα.
Αλκίνια Χαρακτηριστική ομάδα: τριπλός δεσμός.
Περιγραφή Είναι κύματα που εκπέμπονται σε πολύ μεγάλες συχνότητες.
Αμίνες και Αμίδια Δομή και ιδιότητες των Αμινών. Ονοματολογία.
Αλδεΰδες και Κετόνες Δομή και ιδιότητες.
Ορισμός Τα υψίσυχνα ρεύματα είναι υψηλής συχνότητας εναλλασσόμενα ρεύματα. Δεν διεγείρουν τα αισθητικά και κινητικά νεύρα και έτσι δεν υπάρχει κίνδυνος.
Ακίνητη Προσθετική ΙI Ενότητα 7: Γέφυρα ολική χυτή με όψη (α’ μέρος) Αριστείδης Γαλιατσάτος DDs, Dr Dent. Επίκουρος Καθηγητής ΤΕΙ Αθήνας Τμήμα Οδοντικής.
Αιματολογία ΙΙΙ (Ε) Ενότητα 4: Χρώση Sudan Black B (SBB) Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας Το περιεχόμενο του μαθήματος διατίθεται με άδεια Creative.
Σύσταση και Ανάλυση Γλευκών και Οίνων (Θ)
Συστήματα Θεματικής Πρόσβασης (Θ) Ενότητα 5: Θεματική επεξεργασία απεικονιστικών τεκμηρίων Δάφνη Κυριάκη-Μάνεση Τμήμα Βιβλιοθηκονομίας και Συστημάτων Πληροφόρησης.
Μέρη μηχανής φύλλου όφσετ
Τεχνικές μάλαξης (Θ) Ενότητα 12: Μάλαξη και εναλλακτικές θεραπευτικές προσεγγίσεις Γεωργία Πέττα Τμήμα Φυσικοθεραπείας Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο.
Υπηρεσίες Πληροφόρησης Ενότητα 7: Είδη υπηρεσιών πληροφόρησης – Εξυπηρέτηση (β’ μέρος) Δρ. Ευγενία Βασιλακάκη Τμήμα Βιβλιοθηκονομίας και Συστημάτων Πληροφόρησης.
Διατροφή- Διαιτολογία Ενότητα 18: Διατροφή και δυσλιπιδαιμίες Αναστασία Κανέλλου, καθηγήτρια Τμήμα Νοσηλευτικής Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας.
Τεχνολογία οφθαλμικών φακών Ι (Ε) Ενότητα 2: Διόρθωση αμετρωπιών με οφθαλμικούς φακούς Θεμιστοκλής Γιαλελής, Οπτικός, MSc, PhD candidate ΕΔΙΠ του τμήματος.
Τεχνολογία οφθαλμικών φακών Ι (Ε) Ενότητα 5: Έγχρωμοι φακοί Θεμιστοκλής Γιαλελής, Οπτικός, MSc, PhD candidate ΕΔΙΠ του τμήματος Οπτικής και Οπτομετρίας.
Eιδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων
Κανόνες Ασφαλείας Εργοταξίων
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ ΤΗΣ ΡΥΠΑΝΣΗΣ
Άλλες μορφές νευρώσεων
Γιατί τρεφόμαστε ; Ενέργεια Απαραίτητα θρεπτικά συστατικά (nutrients)
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Υπολογιστική Γεωμετρία και Εφαρμογές στις ΒΧΔ
Ιοντισμός ασθενών οξέων και βάσεων
Ιοντισμός μονοπρωτικών οξέων 1/2
ΠΡΟΤΥΠΟ ΕΛΟΤ EN ISO 3251 Ζύγιση μάζας υγρού μελανιού (m1 g)
Ενότητα 13 Αξιολόγηση μαθήματος και διδάσκοντος από την εφαρμογή της Μονάδας Ολικής Ποιότητας (ΜΟΔΙΠ) του ΤΕΙ Αθήνας Αξιολόγηση του μαθήματος Αξιολόγηση.
Άσκηση 9 (1 από 2) Ανακαλύψτε στο χάρτη σας μερικά χαρτογραφικά αντικείμενα που να ανήκουν στις παρακάτω κατηγορίες : φυσικά, τεχνητές κατασκευές, αφηρημένα.
Τοπολογικές σχέσεις 1/3 Βρείτε και περιγράψτε τις τοπολογικές σχέσεις σύμφωνα με τους (Pantazis, Donnay 1996) για τα παρακάτω γεω-γραφικά αντικείμενα:
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Εικαστικές συνθέσεις - Χρώμα στο χώρο
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Ανόργανη και Οργανική Χημεία (Θ)
Οργάνωση και Διοίκηση Πρωτοβάθμιας (Θ)
Ανόργανη και Οργανική Χημεία (Θ)
Λιθογραφία – Όφσετ (Θ) Ενότητα 8.2: Εκτυπωτική Διαδικασία Μηχανής
Εφαρμοσμένη Ενζυμολογία (Θ)
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Αισθητική Σώματος Ι (Ε)
Ειδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων -E
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Αισθητική Σώματος Ι (Ε)
Ανόργανη και Οργανική Χημεία (Θ)
Ενότητα 5.2: Αιθέρες Χριστίνα Φούντζουλα Τμήμα Ιατρικών Εργαστηρίων
Ενότητα 8: Συστήματα Υγείας στην Ευρώπη: Γαλλία
Ψυχιατρική Ενότητα 7: Συνέχεια σταδίων
Κοσμητολογία ΙΙ (Θ) Ενότητα 3: Kρέμες (γ’ μέρος)
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Οργανική Χημεία (Ε) Ενότητα 2: Προσδιορισμός σημείου τήξης
Ενότητα 1: ……………….. Όνομα Επώνυμο Τμήμα __
Αισθητική προσώπου Ι (Ε)
Ηλεκτρολύτες.
Ηλεκτρολύτες.
Αισθητική ηλεκτροθεραπεία σώματος
Αισθητική ηλεκτροθεραπεία σώματος
Ηλεκτρολύτες.
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Ανόργανη και Οργανική Χημεία (Θ) Ενότητα 3: Ηλεκτρολύτες Σπύρος Παπαγεωργίου, Χημικός MSc, Καθηγητής Εφαρμογών Τμήμα Αισθητικής και Κοσμητολογίας Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας Το περιεχόμενο του μαθήματος διατίθεται με άδεια Creative Commons εκτός και αν αναφέρεται διαφορετικά Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.

Ηλεκτρολύτες Ουσίες που άγουν το ηλεκτρικό ρεύμα με ταυτόχρονη χημική μεταβολή. Οξέα (HCl, HF, H 2 SO 4, HNO 3, RCOOH,…) Βάσεις ( KOH, NaOH, Ca(OH) 2, NH 3, RNH 2,…) Άλατα (NaCl, CaCl 2, NH 4 Cl, CH 3 COONa,…) Ταξινόμηση ηλεκτρολυτών Ιοντικές ενώσεις (άλατα, υδροξείδια αλκαλίων και αλκαλικών γαιών) Μοριακές ενώσεις (οξέα και βάσεις, εκτός των ιοντικών) 1

Διάσταση ηλεκτρολυτών 1/2 Διάλυση ιοντικής ένωσης στο νερό Ιοντικές ενώσεις  πλήρης διάσταση  ισχυροί ηλεκτρολύτες NaCl(s) = Na + (aq) + Cl - (aq)  άλατα ανόργανων οξέων  υδροξείδια αλκαλίων  άλατα καρβοξυλικών οξέων  υδροξείδια αλκαλικών γαιών  άλατα αμινών 2

Διάσταση ηλεκτρολυτών 2/2 3 Dissociation of NaCl

Ιοντισμός ηλεκτρολυτών Διάλυση μοριακής ένωσης στο νερό. HCl + H 2 O → H 3 O + + Cl − NH 3 + H 2 O ↔ NH OH - Ισχυρός ηλεκτρολύτης Ασθενής ηλεκτρολύτης Οξέα (HCl, HCN, HNO 3,…). Βάσεις (NH 3, RNH 2, … εκτός από αυτές που διίστανται). 4

Οξέα – Βάσεις κατά Arrhenius ή Οξύ είναι η ένωση, η οποία όταν διαλύεται στο νερό αποδίδει κατιόντα υδρογόνου (Η + ). Μειονεκτήματα: Απαραίτητη η παρουσία νερού Εμφάνιση όξινου ή βασικού χαρακτήρα και σε άλλους διαλύτες Βάση είναι η ένωση, οποία όταν διαλύεται στο νερό αποδίδει ανιόντα υδροξειδίου (ΟΗ - ). 5

Οξέα – Βάσεις κατά Brönsted-Lowry 1/2 Το HCl δρα ως οξύ (πρωτονιοδότης) δίνοντας ένα Η + στο Η 2 Ο (που δρα ως βάση δηλ. πρωτονιοδέκτης). Στο μόριο HCl αντιστοιχεί η συζυγής βάση Cl - (συζυγές ζεύγος HCl - Cl - ) και στο μόριο Η 2 Ο αντιστοιχεί το συζυγές οξύ H 3 O + (συζυγές ζεύγος H 2 O - H 3 O + ). o Ισχυρό οξύ δίνει ασθενή βάση. o Ισχυρή βάση δίνει ασθενές οξύ. Οξύ είναι μόριο ή ιόν που μπορεί να αποδώσει πρωτόνιο σ' ένα άλλο μόριο ή ιόν που μπορεί να δεχθεί το πρωτόνιο (βάση). 6

Οξέα – Βάσεις κατά Brönsted-Lowry 2/2 H 2 SO 4 + H 2 O → HSO H 3 O + Συζυγή ζεύγη οξέος-βάσης : H 2 SO 4 -HSO 4 - και H 3 O + -H 2 O. NH 3 + HCl → NH Cl - Συζυγή ζεύγη οξέος-βάσης : NH 4 + -NH 3 και HCl-Cl -. Η 2 Ο + Η 2 Ο ⇄ Η 3 Ο + + ΟΗ - Συζυγή ζεύγη οξέος-βάσης : Η 2 Ο-ΟΗ - και Η 3 Ο + -Η 2 Ο. HS - + H 2 O ⇄ S -2 + H 3 O + Συζυγή ζεύγη οξέος-βάσης : HS - -S -2 και H 3 O + -H 2 O Πρωτολυτική αντίδραση. Αμφιπρωτικές ουσίες ή αμφολύτες ή επαμφοτερίζοντα σώματα. 7

Διαφορές Arrhenius και Brönsted-Lowry Θεωρία Arrhenius Η συμπεριφορά ενός οξέος και μιας βάσης εκδηλώνεται μόνο σε υδατικά διαλύματα και ανεξάρτητα από την παρουσία βάσης και οξέος, αντίστοιχα. Εξουδετέρωση: Η + + ΟΗ -  Η 2 Ο Θεωρία Brönsted-Lowry Η συμπεριφορά ενός οξέος και μιας βάσης εκδηλώνεται σε οποιοδήποτε περιβάλλον. Για τη δράση του οξέος απαιτείται η παρουσία βάσης και αντίστροφα. Εξουδετέρωση: Οξύ (1) + βάση (2)  Οξύ (2) + βάση (1) 8

Οξέα – Βάσεις κατά Lewis 1/3 Οξύ είναι μόριο ή ιόν που συμπεριφέρεται σαν δέκτης ασύζευκτου (δηλ. όχι δεσμευμένου σε χημικό δεσμό) ζεύγους ηλεκτρονίων (ηλεκτρονιοδέκτης). Βάση είναι μόριο ή ιόν που συμπεριφέρεται σαν δότης ασύζευκτου (δηλ. όχι δεσμευμένου σε χημικό δεσμό) ζεύγους ηλεκτρονίων (ηλεκτρονιοδότης). Στη θεωρία του Lewis, όλα τα κατιόντα είναι οξέα και όλα τα ανιόντα είναι βάσεις. 9

Οξέα – Βάσεις κατά Lewis 2/3 Το προϊόν της αντίδρασης οξέος-βάσης λέγεται σύμπλοκο παρά άλας. Δέχεται ως οξέα όχι μόνο τις ενώσεις του τύπου Η x A αλλά και τα κανονικά οξείδια των αμετάλλων (όπως είναι τα SO 3, N 2 O 5 κ.ά.). Σε μια αντίδραση, μια ουσία θα θεωρείται οξύ κατά Lewis αν αντιδρά με άλλη ουσία που είναι ασθενέστερο οξύ από την πρώτη, οπότε η δεύτερη θεωρείται αυτομάτως βάση. Η ισχύς οξέων- βάσεων εξαρτάται από τη βάση σύγκρισης. 10

Οξέα – Βάσεις κατά Lewis 3/3 H + + :NH 3 → NH 4 +. Ως οξύ δρα το Η + και ως βάση η ΝΗ 3. CaO: + SO 3 → CaΟ:SO 3 ως οξύ δρα το SO 3 και ως βάση το CaO. PtCl :NH 3 ⇆ (H 3 N) 2 PtCl 2, η ΝΗ 3 είναι δότης ασύζευκτου ζεύγους ηλεκτρονίων (:) και είναι βάση κατά Lewis ενωμένη ημιπολικά με τον PtCl 2 που είναι το οξύ κατά Lewis. F 3 B + :NH 3 → F 3 B:NH 3. Το BF 3 είναι οξύ κατά Lewis και η ΝΗ 3 η βάση. PO H 2 O ⇆ HPO OH -. Το PO 4 -3 δρα ως βάση και το Η 2 Ο είναι το οξύ. 11

Ταξινόμηση των οξέων 1/4 Σε ανόργανα (π.χ. νιτρικό οξύ, HNO 3 ) και οργανικά (π.χ. αιθανικό οξύ, CH 3 COOH) ανάλογα αν μελετώνται από την ανόργανη ή την οργανική χημεία, αντίστοιχα. Σε οξυγονούχα, αν περιέχουν οξυγόνο (π.χ. Θειικό οξύ H 2 SO 4 ), και μη οξυγονούχα, αν δεν περιέχουν (π.χ. υδρόθειο Η 2 S). Σε ισχυρά, αν ιοντίζονται πλήρως και σε ασθενή, αν ιοντίζονται εν μέρει. Ισχυρά είναι μόνο τα : υπερχλωρικό (HClO 4 ), νιτρικό (ΗΝΟ 3 ), υδροχλωρικό (HCl), υδροβρωμικό (HBr), υδροϊωδικό (ΗΙ), και θειικό (H 2 SO 4, στο α' στάδιο ιοντισμού) π.χ. HCl + H 2 O → H 3 O + + Cl -. Όλα τα άλλα οξέα είναι ασθενή π.χ.CH 3 COOH + H 2 O ⇆ CH 3 COO - + H 3 O +. 12

Ταξινόμηση των οξέων 2/4 Ο Pearson (1963) υποδιαιρεί τα οξέα και τις βάσεις κατά Lewis σε σκληρά και ήπια ή μαλακά. Τα σκληρά οξέα προέρχονται από άτομα μικρού ατομικού αριθμού με μικρή επιδεκτικότητα πόλωσης, ενώ τα μαλακά από άτομα μεγάλου ατομικού αριθμού με μεγάλη επιδεκτικότητα πόλωσης και συνήθως περιέχουν d ηλεκτρόνια. Σκληρά οξέα είναι τα H +, Na +, K +, RC + O, R +, BF3 κ.ά. Μαλακά οξέα είναι τα Cu +, Ag +, Hg + κ.ά. Σε μονοπρωτικά (ή μονοβασικά), αν αποδίδουν πρωτόνιο σε ένα στάδιο ιοντισμού (π.χ. HCl), και σε πολυπρωτικά (ή πολυβασικά), αν αποδίδουν πρωτόνια σε πολλά στάδια (π.χ. φωσφορικό H 3 PO 4 ). 13

Ταξινόμηση των οξέων 3/4 Σε ορθο-οξέα που περιέχουν τόσα άτομα οξυγόνου και υδρογόνου όσος είναι ο αριθμός οξείδωσης του κεντρικού στοιχείου του χημικού τους τύπου π.χ. ορθο-βορικό οξύ ή απλά βορικό οξύ (H 3 BO 3 ), ορθο-πυριτικό οξύ (H 4 SiO 4 ) κ.ά. Σε μετα-οξέα τα οποία προέρχονται από τα ορθο-οξέα με αφαίρεση ενός μορίου νερού π.χ. μετα-πυριτικό οξύ (H 2 SiO 3 ) κ.ά. Σε σύμπλοκα οξέα που προκύπτουν θεωρητικά από τα οξυγονούχα οξέα αν αντικατασταθούν άτομα οξυγόνου από ίσο αριθμό ατόμων άλλου αμετάλλου ή ιόντος π.χ. εξαφθοριοπυριτικό οξύ (H 2 SiF 6 ) κ.ά. 14

Ταξινόμηση των οξέων 4/4 Σε υπεροξυ-οξέα αν περιέχουν υπεροξειδική γέφυρα (— Ο — Ο —) π.χ. υπεροξυνιτρικό οξύ (HNO 4 ) κ.ά. Σε θειοξέα που προέρχονται από τα οξοοξέα με αντικατάσταση ατόμων οξυγόνου από θείο π.χ. θειοθειικό οξύ (H 2 S 2 O 3 ), διθειοφωσφορικό οξύ (H 3 PO 2 S 2 ) κ.ά. Σε πολυοξέα που προκύπτουν από τη συνένωση απλών οξέων με ταυτόχρονη απόσπαση μορίων νερού π.χ. τριπυριτικό οξύ (H 8 Si 3 O 10 ) κ.ά. 15

16 Ερωτήσεις

Ερωτήσεις 1/3 1.Τα οξέα, κατά Lewis, είναι δέκτες ασύζευκτου ζεύγους ηλεκτρονίων. Σωστό ή λάθος; 2.Οποιοδήποτε υγρό είναι είτε οξύ είτε βάση. Σωστό ή λάθος; 3.Ποια από τις παρακάτω επιλογές θεωρείται βάση κατά Bronsted-Lowry; Δέκτης ηλεκτρονίων. Δότης πρωτονίων. Δέκτης πρωτονίων. Κανένα από τα παραπάνω. 17

Ερωτήσεις 2/3 4.Ως οξύ κατά Arrhenius ορίζεται η ένωση η οποία __________ τη συγκέντρωση των οξωνίων σε διάλυμα. α) μειώνει β) αυξάνει γ) διατηρεί αμετάβλητη 18

Ερωτήσεις 3/3 5.Ως οξύ κατά Arrhenius ορίζεται η ένωση: α) που απελευθερώνει H+ στο νερό β) που απελευθερώνει OH- στο νερό γ) είναι διαλυτή στο νερό δ) έχει pH>7 19

Τέλος Ενότητας

Σημειώματα

Σημείωμα Αναφοράς Copyright Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Αθήνας, Σπύρος Παπαγεωργίου. Σπύρος Παπαγεωργίου. «Ανόργανη και Οργανική Χημεία (Θ). Ενότητα 3: Ηλεκτρολύτες». Έκδοση: 1.0. Αθήνα Διαθέσιμο από τη δικτυακή διεύθυνση: ocp.teiath.gr.ocp.teiath.gr

Σημείωμα Αδειοδότησης Το παρόν υλικό διατίθεται με τους όρους της άδειας χρήσης Creative Commons Αναφορά, Μη Εμπορική Χρήση Παρόμοια Διανομή 4.0 [1] ή μεταγενέστερη, Διεθνής Έκδοση. Εξαιρούνται τα αυτοτελή έργα τρίτων π.χ. φωτογραφίες, διαγράμματα κ.λ.π., τα οποία εμπεριέχονται σε αυτό. Οι όροι χρήσης των έργων τρίτων επεξηγούνται στη διαφάνεια «Επεξήγηση όρων χρήσης έργων τρίτων». Τα έργα για τα οποία έχει ζητηθεί και δοθεί άδεια αναφέρονται στο «Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων». [1] Ως Μη Εμπορική ορίζεται η χρήση: που δεν περιλαμβάνει άμεσο ή έμμεσο οικονομικό όφελος από την χρήση του έργου, για το διανομέα του έργου και αδειοδόχο που δεν περιλαμβάνει οικονομική συναλλαγή ως προϋπόθεση για τη χρήση ή πρόσβαση στο έργο που δεν προσπορίζει στο διανομέα του έργου και αδειοδόχο έμμεσο οικονομικό όφελος (π.χ. διαφημίσεις) από την προβολή του έργου σε διαδικτυακό τόπο Ο δικαιούχος μπορεί να παρέχει στον αδειοδόχο ξεχωριστή άδεια να χρησιμοποιεί το έργο για εμπορική χρήση, εφόσον αυτό του ζητηθεί.

Επεξήγηση όρων χρήσης έργων τρίτων Δεν επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου, παρά μόνο εάν ζητηθεί εκ νέου άδεια από το δημιουργό. © διαθέσιμο με άδεια CC-BY διαθέσιμο με άδεια CC-BY-SA διαθέσιμο με άδεια CC-BY-NC-SA διαθέσιμο με άδεια CC-BY-NC Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου και η δημιουργία παραγώγων αυτού με απλή αναφορά του δημιουργού. Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού, και διάθεση του έργου ή του παράγωγου αυτού με την ίδια άδεια. Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού. Δεν επιτρέπεται η εμπορική χρήση του έργου. Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού. και διάθεση του έργου ή του παράγωγου αυτού με την ίδια άδεια Δεν επιτρέπεται η εμπορική χρήση του έργου. διαθέσιμο με άδεια CC-BY-ND Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού. Δεν επιτρέπεται η δημιουργία παραγώγων του έργου. διαθέσιμο με άδεια CC-BY-NC-ND Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού. Δεν επιτρέπεται η εμπορική χρήση του έργου και η δημιουργία παραγώγων του. διαθέσιμο με άδεια CC0 Public Domain διαθέσιμο ως κοινό κτήμα Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου, η δημιουργία παραγώγων αυτού και η εμπορική του χρήση, χωρίς αναφορά του δημιουργού. χωρίς σήμανσηΣυνήθως δεν επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου.

Διατήρηση Σημειωμάτων Οποιαδήποτε αναπαραγωγή ή διασκευή του υλικού θα πρέπει να συμπεριλαμβάνει:  το Σημείωμα Αναφοράς  το Σημείωμα Αδειοδότησης  τη δήλωση Διατήρησης Σημειωμάτων  το Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων (εφόσον υπάρχει) μαζί με τους συνοδευόμενους υπερσυνδέσμους.

Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στo πλαίσιo του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθηνών» έχει χρηματοδοτήσει μόνο την αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.