Φυσική Εικόνας & Ήχου ΙΙ (Θ) Ενότητα 2: Φωτοφράκτης (Κλείστρο) Διάφραγμα (Άνοιγμα) Αθανάσιος Αραβαντινός Τμήμα Φωτογραφίας & Οπτικοακουστικών Ανοικτά Ακαδημαϊκά.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Τέλος Ενότητας.
Advertisements

Διατομή σύνθετης δοκού
Βασικές αρχές ευρετηρίασης
Η ανοσοαποτύπωση ως επιβεβαιωτική μέθοδος
Τριφασικά συμμετρικά δίκτυα σε συνδεσμολογία Υ (1/2)
Περιλήψεις Γιατί; Πως; Τι είναι; Ποιος τις κάνει;
Αυτοματοποιημένη ευρετηρίαση
Διαμόρφωση πεδίων Περιγραφικά πεδία Διαχειριστικά πεδία Δομικά πεδία.
Eλαστικότητα του δέρματος με τη μέθοδο της αναρρόφησης/επιμήκυνσης (Συσκευή Cutometer) 1 Ελαστικό λέγεται το υλικό πού αλλάζει σχήμα (παραμορφώνεται)
Άσκηση με αντίσταση Είναι ο οποιοσδήποτε τύπος ενεργητικής άσκησης στον οποίο η δυναμική ή στατική μυϊκή σύσπαση βρίσκει αντίσταση από μία εξωτερική.
Γενικά Ανιχνεύει μη αναμενόμενα (όχι του συστήματος ΑΒΟ) αλλοαντισώματα ή/και αυτοαντισώματα σε δείγμα ορού ασθενή. Ελέγχεται ο ορός σε 2-3 δείγματα.
Διάνοιξη πόρων Με ακτινοβολούμενη θερμότητα. Θερμαινόμενα σίδερα.
Μυϊκή χαλάρωση Όσο ελαττώνεται η μυϊκή ενέργεια τόσο χαλαρός γίνεται ο μυς. Όταν ένας μυς βρίσκεται σε ανεπιθύμητη σύσπαση δεν μπορεί να εργασθεί φυσιολογικά.
Έλεγχος Ροής με την Εντολή Επανάληψης FOR 1/9
Καμπυλότητα Φακού P c
Δράση μάσκας Μείωση ερεθισμού και επαναφορά των διασταλμένων πόρων.
Παράγοντες που επηρεάζουν τη δύναμη ενός μυός 1/2
Ορισμός Μάλαξη είναι ένα σύστημα μηχανικών χειρισμών που εκτελούνται στην επιφάνεια του ανθρώπινου σώματος (εδώ στο πρόσωπο), με τα χέρια ή με ειδικά μηχανήματα.
Αλκίνια Χαρακτηριστική ομάδα: τριπλός δεσμός.
Περιγραφή Είναι κύματα που εκπέμπονται σε πολύ μεγάλες συχνότητες.
Αλδεΰδες και Κετόνες Δομή και ιδιότητες.
Σύσταση και Ανάλυση Γλευκών και Οίνων (Θ)
Συστήματα Θεματικής Πρόσβασης (Θ) Ενότητα 5: Θεματική επεξεργασία απεικονιστικών τεκμηρίων Δάφνη Κυριάκη-Μάνεση Τμήμα Βιβλιοθηκονομίας και Συστημάτων Πληροφόρησης.
Μέρη μηχανής φύλλου όφσετ
Τεχνικές μάλαξης (Θ) Ενότητα 12: Μάλαξη και εναλλακτικές θεραπευτικές προσεγγίσεις Γεωργία Πέττα Τμήμα Φυσικοθεραπείας Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο.
ΜΙΚΡΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ Ενότητα 1: Αγορά Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ιονίων Νήσων Το περιεχόμενο του μαθήματος διατίθεται με άδεια Creative Commons εκτός.
Υπηρεσίες Πληροφόρησης Ενότητα 7: Είδη υπηρεσιών πληροφόρησης – Εξυπηρέτηση (β’ μέρος) Δρ. Ευγενία Βασιλακάκη Τμήμα Βιβλιοθηκονομίας και Συστημάτων Πληροφόρησης.
Εκτυπωτικά Υποστρώματα (Ε) Ενότητα 8: Μέτρηση της μεταβολής των διαστάσεων του χαρτιού μετά από βύθιση σε νερό Βασιλική Μπέλεση Επίκ. Καθηγήτρια Τμήμα.
Τεχνολογία οφθαλμικών φακών Ι (Ε) Ενότητα 2: Διόρθωση αμετρωπιών με οφθαλμικούς φακούς Θεμιστοκλής Γιαλελής, Οπτικός, MSc, PhD candidate ΕΔΙΠ του τμήματος.
Τεχνολογία οφθαλμικών φακών Ι (Ε) Ενότητα 5: Έγχρωμοι φακοί Θεμιστοκλής Γιαλελής, Οπτικός, MSc, PhD candidate ΕΔΙΠ του τμήματος Οπτικής και Οπτομετρίας.
Eιδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων
Κανόνες Ασφαλείας Εργοταξίων
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ ΤΗΣ ΡΥΠΑΝΣΗΣ
Άλλες μορφές νευρώσεων
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Άσκηση 8 (1 από 3) Προβολές 1. Να επιλέξετε ένα θέμα βασισμένο σε κάποια παράγραφο / υποπαράγραφο του κεφαλαίου 6 των σημειώσεων και να κάνετε μια εργασία.
Τεχνολογία οφθαλμικών φακών Ι (Ε)
Υπολογιστική Γεωμετρία και Εφαρμογές στις ΒΧΔ
Παρουσίαση ναυπηγικών γραμμών 1/3
Άρθρο Συγγραφείς: Marcus Plescia, MD, MPH, Martha Groblewski, PhD, RD, LDN. Τίτλος: A Community Oriented Primary care Demonstration Project Refining.
ΠΡΟΤΥΠΟ ΕΛΟΤ EN ISO 3251 Ζύγιση μάζας υγρού μελανιού (m1 g)
Ενότητα 13 Αξιολόγηση μαθήματος και διδάσκοντος από την εφαρμογή της Μονάδας Ολικής Ποιότητας (ΜΟΔΙΠ) του ΤΕΙ Αθήνας Αξιολόγηση του μαθήματος Αξιολόγηση.
Τεχνολογία οφθαλμικών φακών Ι (Ε)
Άσκηση 9 (1 από 2) Ανακαλύψτε στο χάρτη σας μερικά χαρτογραφικά αντικείμενα που να ανήκουν στις παρακάτω κατηγορίες : φυσικά, τεχνητές κατασκευές, αφηρημένα.
Τοπολογικές σχέσεις 1/3 Βρείτε και περιγράψτε τις τοπολογικές σχέσεις σύμφωνα με τους (Pantazis, Donnay 1996) για τα παρακάτω γεω-γραφικά αντικείμενα:
Επιλογή φλέβας για λήψη φλεβικού αίματος 1/7
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Εικαστικές συνθέσεις - Χρώμα στο χώρο
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Οργάνωση και Διοίκηση Πρωτοβάθμιας (Θ)
Λιθογραφία – Όφσετ (Θ) Ενότητα 8.2: Εκτυπωτική Διαδικασία Μηχανής
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Αισθητική Σώματος Ι (Ε)
Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας
Ειδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων -E
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Αισθητική Σώματος Ι (Ε)
Ενότητα 8: Συστήματα Υγείας στην Ευρώπη: Γαλλία
Eιδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων -Θ
Συστήματα Θεματικής Πρόσβασης (Θ)
Ψυχιατρική Ενότητα 7: Συνέχεια σταδίων
Κοσμητολογία ΙΙ (Θ) Ενότητα 3: Kρέμες (γ’ μέρος)
Ανοσολογία (Ε) Ενότητα 3: Αιμοσυγκόλληση Πέτρος Καρκαλούσος
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Οργανική Χημεία (Ε) Ενότητα 2: Προσδιορισμός σημείου τήξης
Ενότητα 1: ……………….. Όνομα Επώνυμο Τμήμα __
Σύσταση και Ανάλυση Γλευκών και Οίνων (Θ)
Αισθητική ηλεκτροθεραπεία σώματος
Ενότητα 6: Δονήσεις Γεωργία Πέττα Τμήμα Φυσικοθεραπείας
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Φυσική Εικόνας & Ήχου ΙΙ (Θ) Ενότητα 2: Φωτοφράκτης (Κλείστρο) Διάφραγμα (Άνοιγμα) Αθανάσιος Αραβαντινός Τμήμα Φωτογραφίας & Οπτικοακουστικών Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας Το περιεχόμενο του μαθήματος διατίθεται με άδεια Creative Commons εκτός και αν αναφέρεται διαφορετικά Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.

Φωτοφράκτης (Κλείστρο) Διάφραγμα (Άνοιγμα) Αρχή λειτουργίας Κατηγορίες Βάθος πεδίου 1

Φωτοφράκτης ή κλείστρο Σκοπός: «Προστατεύει» την φωτοευαίσθητη επιφάνεια από το εισερχόμενο φως, καθορίζει τον χρόνο έκθεσης. Πρόκειται για Φωτοφράκτη ή Κλείστρο (εστιακού επιπέδου ή διαφραγματικός). Αναφέρεται και σαν «ταχύτητα» φωτογράφισης, η τιμή της αντιστοιχεί σε αντίστροφα του δευτερολέπτου (π.χ. ταχύτητα 125 σημαίνει ότι ο χρόνος έκθεσης έχει διάρκεια : 1/125 sec). 2

Φωτοφράκτης ή κλείστρο Ισχύουν: Διπλάσια η τιμή ταχύτητας ~ μισή η ποσότητα του φωτός που αξιοποιείται. Μισή η τιμή ταχύτητας ~ διπλάσια η ποσότητα του φωτός. Φωτογραφικές Επιπτώσεις : – Μικρές Ταχύτητες ~ «κουνημένη» απεικόνιση – Μεγάλες Ταχύτητες ~ «παγωμένη» η κίνηση 3

Τιμές Ταχύτητας (Κλίμακα) Η «καθιερωμένη» σειρά ταχυτήτων είναι: 1, ½, ¼, 1/8, 1/15, 1/30, 1/60, 1/125, 1/250, 1/500, 1/1000, 1/2000, … π.χ. ταχύτητα 60 σημαίνει ότι ο χρόνος έκθεσης είναι 1/60 sec. 4

Φωτοφράκτης Διαφραγματικός “Optimo 1A shutter mechanism” από Magnus Manske) διαθέσιμο με άδεια CC BY 2.0Optimo 1A shutter mechanismMagnus Manske)CC BY 2.0 5

«Διπλή» η κίνηση των ελασμάτων 6

Φωτοφράκτης Εστιακού Επιπέδου “Nikkormat shutterspeeddial top” από Neurovelho διαθέσιμο με άδεια CC BY-SA 3.0Nikkormat shutterspeeddial topNeurovelhoCC BY-SA 3.0 7

Το πλάτος της σχισμής διαφορετικό για την κάθε ταχύτητα 8

Ρυθμίσεις Ταχύτητας Β και Τ 9

Ταχύτητες φωτοφράκτη και Κίνηση, εντύπωση σκόπιμης «θαμπάδας» lifehacker.com 10

Ταχύτητες φωτοφράκτη και Κίνηση, εντύπωση σκόπιμης «θαμπάδας» “Shutter speed waterfall” από Gmaxwell διαθέσιμο με άδεια GFDL 1.2Shutter speed waterfallGmaxwell GFDL

Φωτογραφίες κίνησης “Windflower nevit” από Nevit διαθέσιμο με άδεια CC BY-SA 3.0Windflower nevitNevitCC BY-SA 3.0 “Sparklers with a slow shutter speed” από Adam.J.W.C. διαθέσιμο με άδεια CC BY-SA 3.0Sparklers with a slow shutter speed Adam.J.W.C.CC BY-SA

Ταχύτητα – Σαφήνεια 13

Σύγχρονος Φωτοφράκτης Εστιακού Επιπέδου digital-photography-school.com 14

Σύγχρονος Φωτοφράκτης Εστιακού Επιπέδου digital-photography-school.com 15

ΦΩΤΟΦΡΑΚΤΕΣ Διαφραγματικοί Εστιακού Επιπέδου Αλλάζουν μαζί με τον φακό Οι λεπίδες έχουν διπλή φορά κίνησης Δυσκολία στις πολύ ψηλές ταχύτητες Σχεδόν αθόρυβοι Όχι ογκώδης ο μηχανισμός τους Αμετάβλητοι στην πιθανή αλλαγή φακού Η σχισμή έχει μια μόνο φορά Επιτυγχάνουν υψηλές ταχύτητες Δημιουργούν θόρυβο Σχετικά ογκώδης (σε μεγάλο φορμά) 16

ΦΩΤΟΦΡΑΚΤΕΣ Διαφραγματικοί Εστιακού Επιπέδου Κατά την σκόπευση δεν συμμετέχει όλος ο φακός Κεντρική περιοχή πιο εκτεθειμένη Ο συγχρονισμός με το φλας εύκολος Δεν προκαλούν παραμορφώσεις Επιτρέπει την σκόπευση με συμμετοχή όλου του φακού Ομοιόμορφος ο φωτισμός του φιλμ Ο συγχρονισμός με το φλας δύσκολος Παραμορφώσεις σε μεγάλες ταχύτητες 17

Φωτογραφίες Muybridge (1872) 18 iconicphotos.wordpress.com

Διάφραγμα (ή άνοιγμα φακού ή στοπ) Σκοπός: Πρόκειται για άνοιγμα κυκλικού σχήματος πολύ κοντά στον φωτογραφικό φακό. Καθορίζει την ποσότητα του φωτός που εισέρχεται στη φωτογραφική μηχανή. Αναφέρεται σαν αριθμός f και είναι το πηλίκο (εστιακή απόσταση προς την διάμετρο του ανοίγματος δηλαδή : f / # = f / D). Έτσι, μεγάλο f number σημαίνει μικρό άνοιγμα. 19

Διάφραγμα (ή άνοιγμα φακού ή στοπ) Ισχύουν: – Αύξηση κατά 1 στοπ ( x ) ~ μισή ποσότητα φωτός – Ελάττωση κατά 1 στοπ ( : ) ~ διπλάσια ποσότητα φωτός Φωτογραφικές Επιπτώσεις: – Μεγάλο f number (π.χ. 11 ή και 16) ~ Μεγάλο βάθος πεδίου. – Μικρό f number (π.χ. 2 ή 2.8) ~ Μικρό βάθος πεδίου. 20

Τιμές Διαφράγματος (Κλίμακα) Η καθιερωμένη σειρά διαφραγμάτων είναι: 1, 1.4, 2, 2.8, 4, 5.6, 8, 11, 16, 22, 32, … Πρόκειται για σειρά αριθμών που αποτελούν γεωμετρική πρόοδο με λόγο την ρίζα του αριθμού 2 (= 1.414). Διάφραγμα (π.χ. 8) σημαίνει ότι για ΚΑΘΕ φακό η στερεά γωνία εισόδου είναι η ΙΔΙΑ. 21

Μεταβολή Φωτεινότητας Ειδώλου f / D Φωτεινότητα Ειδώλου 1 Ε 1.4 Ε/2 2 Ε/4 2.8 Ε/8 4 Ε/ Ε/32 8 Ε/64 11 Ε/ Ε/256 22

Διάφραγμα φωτογραφικού φακού “16 minolta 50mm” από Leonrw διαθέσιμο με άδεια CC BY minolta 50mmLeonrwCC BY

Κλίμακες Διαφραγμάτων tipsfordigitalphotography.com 24

Κλίμακες Διαφραγμάτων “Lens aperture side” από MarkSweep διαθέσιμο ως κοινό κτήμαLens aperture side 25

Κλίμακες Διαφραγμάτων “Aperture diagram” από Selket διαθέσιμο με άδεια CC BY-SA 3.0Aperture diagramSelketCC BY-SA 3.0 “ Apertures ” από Nagualdesign διαθέσιμο με άδεια CC BY-SA 3.0 Apertures NagualdesignCC BY-SA

Βάθος πεδίου Πρόκειται για την περιοχή των αποστάσεων από την φωτογραφική μηχανή για την οποία όλα τα αντικείμενα εμφανίζονται στην φωτογραφία καλά εστιασμένα. Το βάθος πεδίου ερμηνεύεται με την θεωρία των κύκλων σύγχυσης. 27

28 “Free Delicious Raindrops on Rainscreen Depth of Field creative commons ” από LasPo rocks διαθέσιμο με άδεια CC BY 2.0Free Delicious Raindrops on Rainscreen Depth of Field creative commons LasPo rocksCC BY 2.0 “Three Rings ” από Ian D. Keating διαθέσιμο με άδεια CC BY 2.0Three Rings Ian D. KeatingCC BY 2.0

Βάθος πεδίου Φωτογραφικά παραδείγματα “Focus stacking Tachinid fly” από Muhammad Mahdi Karim διαθέσιμο με άδεια CC BY-SA 3.0Focus stacking Tachinid flyMuhammad Mahdi KarimCC BY-SA 3.0 “Depth of field diagram” από BenFrantzDale~commonswiki διαθέσιμο με άδεια CC BY-SA 3.0Depth of field diagramBenFrantzDale~commonswikiCC BY-SA

Βάθος πεδίου Φωτογραφικά παραδείγματα “DOF-ShallowDepthofField” από Ligar~commonswiki διαθέσιμο με άδεια CC BY-SA 3.0DOF-ShallowDepthofFieldCC BY-SA 3.0 “Jonquil flowers at f32“Jonquil flowers at f32” και “Jonquil flowers at f5” από Fir0002 διαθέσιμο με άδεια CC BY-NC 30

Βάθος πεδίου Φωτογραφικά παραδείγματα “Example of depth of field” στο esbchsdigitalmedia9.wikispaces.com διαθέσιμο με άδεια CC BY-SA 3.0Example of depth of field esbchsdigitalmedia9.wikispaces.comCC BY-SA 3.0 “Dof example christmas lights” στο Hustvedt διαθέσιμο με άδεια CC BY-SA 3.0Dof example christmas lightsHustvedt CC BY-SA

Βάθος πεδίου Το βάθος πεδίου εξαρτάται από: Το διάφραγμα (f number) Απόσταση από το θέμα Εστιακή απόσταση φακού 32

Προσδιορισμός Βάθους Πεδίου shortcourses.com 33

34

Κύκλοι σύγχυσης (δημιουργία) shortcourses.com 35

Κύκλοι σύγχυσης (δημιουργία) shortcourses.com 36

Μεταβολή Βάθους Πεδίου Το βάθος πεδίου μεγαλώνει όταν κλείνουμε το διάφραγμα 37

Effect of aperture on blur and DOF. The points in focus (2) project points onto the image plane (5), but points at different distances (1 and 3) project blurred images, or circles of confusion. Decreasing the aperture size (4) reduces the size of the blur spots for points not in the focused plane, so that the blurring is imperceptible, and all points are within the DOFcircles of confusion “Depth of field illustration” από BenFrantzDale~commonswiki διαθέσιμο με άδεια CC BY-SA 3.0Depth of field illustrationBenFrantzDale~commonswikiCC BY-SA

Μεταβολή Βάθους Πεδίου Το βάθος πεδίου μεγαλώνει όταν απομακρυνόμαστ ε από το αντικείμενο 39

Μεταβολή Βάθους Πεδίου Το βάθος πεδίου μεγαλώνει όταν μικραίνουμε την εστιακή απόσταση του φακού 40

41

42

43

44

45

Τέλος Ενότητας

Σημειώματα

Σημείωμα Αναφοράς Copyright Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Αθήνας, Αθανάσιος Αραβαντινός Αθανάσιος Αραβαντινός. «Φυσική Εικόνας & Ήχου ΙΙ (Θ). Ενότητα 2: Φωτοφράκτης (Κλείστρο) – Διάφραγμα (Άνοιγμα)». Έκδοση: 1.0. Αθήνα Διαθέσιμο από τη δικτυακή διεύθυνση: ocp.teiath.gr.ocp.teiath.gr

Σημείωμα Αδειοδότησης Το παρόν υλικό διατίθεται με τους όρους της άδειας χρήσης Creative Commons Αναφορά, Μη Εμπορική Χρήση Παρόμοια Διανομή 4.0 [1] ή μεταγενέστερη, Διεθνής Έκδοση. Εξαιρούνται τα αυτοτελή έργα τρίτων π.χ. φωτογραφίες, διαγράμματα κ.λ.π., τα οποία εμπεριέχονται σε αυτό. Οι όροι χρήσης των έργων τρίτων επεξηγούνται στη διαφάνεια «Επεξήγηση όρων χρήσης έργων τρίτων». Τα έργα για τα οποία έχει ζητηθεί άδεια αναφέρονται στο «Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων». [1] Ως Μη Εμπορική ορίζεται η χρήση: που δεν περιλαμβάνει άμεσο ή έμμεσο οικονομικό όφελος από την χρήση του έργου, για το διανομέα του έργου και αδειοδόχο που δεν περιλαμβάνει οικονομική συναλλαγή ως προϋπόθεση για τη χρήση ή πρόσβαση στο έργο που δεν προσπορίζει στο διανομέα του έργου και αδειοδόχο έμμεσο οικονομικό όφελος (π.χ. διαφημίσεις) από την προβολή του έργου σε διαδικτυακό τόπο Ο δικαιούχος μπορεί να παρέχει στον αδειοδόχο ξεχωριστή άδεια να χρησιμοποιεί το έργο για εμπορική χρήση, εφόσον αυτό του ζητηθεί.

Επεξήγηση όρων χρήσης έργων τρίτων Δεν επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου, παρά μόνο εάν ζητηθεί εκ νέου άδεια από το δημιουργό. © διαθέσιμο με άδεια CC-BY διαθέσιμο με άδεια CC-BY-SA διαθέσιμο με άδεια CC-BY-NC-SA διαθέσιμο με άδεια CC-BY-NC Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου και η δημιουργία παραγώγων αυτού με απλή αναφορά του δημιουργού. Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού, και διάθεση του έργου ή του παράγωγου αυτού με την ίδια άδεια. Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού. Δεν επιτρέπεται η εμπορική χρήση του έργου. Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού και διάθεση του έργου ή του παράγωγου αυτού με την ίδια άδεια. Δεν επιτρέπεται η εμπορική χρήση του έργου. διαθέσιμο με άδεια CC-BY-ND Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού. Δεν επιτρέπεται η δημιουργία παραγώγων του έργου. διαθέσιμο με άδεια CC-BY-NC-ND Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού. Δεν επιτρέπεται η εμπορική χρήση του έργου και η δημιουργία παραγώγων του. διαθέσιμο με άδεια CC0 Public Domain διαθέσιμο ως κοινό κτήμα Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου, η δημιουργία παραγώγων αυτού και η εμπορική του χρήση, χωρίς αναφορά του δημιουργού. χωρίς σήμανσηΣυνήθως δεν επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου.

Διατήρηση Σημειωμάτων Οποιαδήποτε αναπαραγωγή ή διασκευή του υλικού θα πρέπει να συμπεριλαμβάνει:  το Σημείωμα Αναφοράς  το Σημείωμα Αδειοδότησης  τη δήλωση Διατήρησης Σημειωμάτων  το Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων (εφόσον υπάρχει) μαζί με τους συνοδευόμενους υπερσυνδέσμους.

Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στo πλαίσιo του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας» έχει χρηματοδοτήσει μόνο την αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.