Κοινωνική Εργασία στην υγεία και ψυχική υγεία Ενότητα 12: Εθελοντισμός στον τομέα της ψυχικής υγείας Χάρης Ασημόπουλος, Ph.D., Επίκουρος Καθηγητής Τμήμα.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Επιχειρηματική ηθική Υπέρβαση της ανθρώπινης ομορφίας. Προς τη θέωση…
Advertisements

Τέλος Ενότητας.
Βασικές αρχές ευρετηρίασης
Η ανοσοαποτύπωση ως επιβεβαιωτική μέθοδος
Τριφασικά συμμετρικά δίκτυα σε συνδεσμολογία Υ (1/2)
Αυτοματοποιημένη ευρετηρίαση
Διαμόρφωση πεδίων Περιγραφικά πεδία Διαχειριστικά πεδία Δομικά πεδία.
Άσκηση με αντίσταση Είναι ο οποιοσδήποτε τύπος ενεργητικής άσκησης στον οποίο η δυναμική ή στατική μυϊκή σύσπαση βρίσκει αντίσταση από μία εξωτερική.
Πολιτική πληροφόρησης Ενότητα 11: Ανακεφαλαίωση Μέρος Ι Δρ Αλέξανδρος Κουλούρης Τμήμα Βιβλιοθηκονομίας & Συστημάτων Πληροφόρησης Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα.
Η αναγκαιότητα συνθετικής προσέγγισης 1/6
Διάνοιξη πόρων Με ακτινοβολούμενη θερμότητα. Θερμαινόμενα σίδερα.
Ανάλυση Συστημάτων Μακροχρόνιας Φροντίδας (Θ)
Μυϊκή χαλάρωση Όσο ελαττώνεται η μυϊκή ενέργεια τόσο χαλαρός γίνεται ο μυς. Όταν ένας μυς βρίσκεται σε ανεπιθύμητη σύσπαση δεν μπορεί να εργασθεί φυσιολογικά.
Έλεγχος Ροής με την Εντολή Επανάληψης FOR 1/9
Καμπυλότητα Φακού P c
Δράση μάσκας Μείωση ερεθισμού και επαναφορά των διασταλμένων πόρων.
Παράγοντες που επηρεάζουν τη δύναμη ενός μυός 1/2
Ορισμός Μάλαξη είναι ένα σύστημα μηχανικών χειρισμών που εκτελούνται στην επιφάνεια του ανθρώπινου σώματος (εδώ στο πρόσωπο), με τα χέρια ή με ειδικά μηχανήματα.
Βιοηθική και Δεοντολογία στην Φυσικοθεραπεία Ενότητα 7: Οι αντιλήψεις & ο ρόλος εργασίας των επιστημόνων υγείας H περίπτωση του νοσοκομείου Πατησίων Γεωργία.
Αλκίνια Χαρακτηριστική ομάδα: τριπλός δεσμός.
Συστήματα Θεματικής Πρόσβασης (Θ) Ενότητα 5: Θεματική επεξεργασία απεικονιστικών τεκμηρίων Δάφνη Κυριάκη-Μάνεση Τμήμα Βιβλιοθηκονομίας και Συστημάτων Πληροφόρησης.
Δίκαιο Επιχειρήσεων ΙΙ Ενότητα 3: ΕΥΡΥΤΕΡΟΙ ΝΟΜΟΙ ROLLAND Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ιονίων Νήσων Το περιεχόμενο του μαθήματος διατίθεται με άδεια.
Τεχνικές μάλαξης (Θ) Ενότητα 12: Μάλαξη και εναλλακτικές θεραπευτικές προσεγγίσεις Γεωργία Πέττα Τμήμα Φυσικοθεραπείας Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο.
Ψυχιατρική Ενότητα 17: Θεραπευτικές παρεμβάσεις στην ψυχιατρική Ευάγγελος Γ. Παπαγεωργίου Τμήμα Κοινωνικής Εργασίας Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ.
Οργάνωση και Διοίκηση Πρωτοβάθμιας (Θ) Ενότητα 1: Βασικές αρχές και ορισμοί Γιώργος Πιερράκος Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων Εισαγωγική Κατεύθυνση Διοίκησης.
Τεχνικές Μάλαξης (Ε) Ενότητα 10: Αποτελέσματα μάλαξης – Κοιλιακή χώρα Δωροθέα Μακρυγιάννη Pt MSc Τμήμα Φυσικοθεραπείας Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο.
Υπηρεσίες Πληροφόρησης Ενότητα 7: Είδη υπηρεσιών πληροφόρησης – Εξυπηρέτηση (β’ μέρος) Δρ. Ευγενία Βασιλακάκη Τμήμα Βιβλιοθηκονομίας και Συστημάτων Πληροφόρησης.
Διατροφή- Διαιτολογία Ενότητα 18: Διατροφή και δυσλιπιδαιμίες Αναστασία Κανέλλου, καθηγήτρια Τμήμα Νοσηλευτικής Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας.
Τεχνολογία οφθαλμικών φακών Ι (Ε) Ενότητα 2: Διόρθωση αμετρωπιών με οφθαλμικούς φακούς Θεμιστοκλής Γιαλελής, Οπτικός, MSc, PhD candidate ΕΔΙΠ του τμήματος.
Τεχνολογία οφθαλμικών φακών Ι (Ε) Ενότητα 5: Έγχρωμοι φακοί Θεμιστοκλής Γιαλελής, Οπτικός, MSc, PhD candidate ΕΔΙΠ του τμήματος Οπτικής και Οπτομετρίας.
Αρχές Προγράμματος Η οργάνωση προγράμματος ενεργητικής κίνησης βασίζεται στις αρχές που χαρακτηρίζουν την άσκηση: Υπερ-φόρτιση Εξειδίκευση Εξατομίκευση.
Eιδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων
Κανόνες Ασφαλείας Εργοταξίων
Παράγοντες που επηρεάζουν ένα σύστημα Υγείας
Πρωτοβάθμια περίθαλψη
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ ΤΗΣ ΡΥΠΑΝΣΗΣ
Διάρκεια της άσκησης Η διάρκεια και η ένταση της άσκησης είναι σχετικές: Μεγαλύτερο διάλειμμα κατά την άσκηση παραπέμπει σε αερόβια διαδικασία. Μικρότερο.
Εκτίμηση Φυσικής Κατάστασης
Άλλες μορφές νευρώσεων
Διαχείριση παραγωγής εντύπων 1/2
Η Εκπαίδευση Είναι το λίκνο που ανατρέφει: Δημόσιους λειτουργούς,
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Υπολογιστική Γεωμετρία και Εφαρμογές στις ΒΧΔ
Παράγοντες που επηρεάζουν την ανάπτυξη Δικτύων ΠΦΥ στην Τοπική Κοινωνία Επίπεδο ωρίμανσης του πληθυσμού: α) προ σχέδιο, β) σχέδιο, γ) προετοιμασία, δ)
Βασικά δεδομένα Το σύστημα υγείας δεν αποτελεί απλά άθροισμα επιμέρους μερών. Τα επιμέρους στοιχεία του συστήματος βρίσκονται σε συνεχή αλληλεξάρτηση.
Άρθρο Συγγραφείς: Marcus Plescia, MD, MPH, Martha Groblewski, PhD, RD, LDN. Τίτλος: A Community Oriented Primary care Demonstration Project Refining.
Ταυτότητα και περίγραμμα μαθήματος
ΠΡΟΤΥΠΟ ΕΛΟΤ EN ISO 3251 Ζύγιση μάζας υγρού μελανιού (m1 g)
Ενότητα 13 Αξιολόγηση μαθήματος και διδάσκοντος από την εφαρμογή της Μονάδας Ολικής Ποιότητας (ΜΟΔΙΠ) του ΤΕΙ Αθήνας Αξιολόγηση του μαθήματος Αξιολόγηση.
Πληροφοριακή Συμπεριφορά
Άσκηση 9 (1 από 2) Ανακαλύψτε στο χάρτη σας μερικά χαρτογραφικά αντικείμενα που να ανήκουν στις παρακάτω κατηγορίες : φυσικά, τεχνητές κατασκευές, αφηρημένα.
Οργάνωση και Διοίκηση Πρωτοβάθμιας (Θ)
Η φύση των αξιών Οι αξίες συχνά αναδύονται από τις ανάγκες ή τις επιθυμίες και εκβάλουν από πολλές πηγές όπως η κουλτούρα του ατόμου, η οικογένεια, οι.
Τοπολογικές σχέσεις 1/3 Βρείτε και περιγράψτε τις τοπολογικές σχέσεις σύμφωνα με τους (Pantazis, Donnay 1996) για τα παρακάτω γεω-γραφικά αντικείμενα:
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Εικαστικές συνθέσεις - Χρώμα στο χώρο
Οργάνωση και Διοίκηση Πρωτοβάθμιας (Θ)
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Οργάνωση και Διοίκηση Πρωτοβάθμιας (Θ)
Λιθογραφία – Όφσετ (Θ) Ενότητα 8.2: Εκτυπωτική Διαδικασία Μηχανής
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Ενότητα 9: Συστήματα Υγείας στην Ευρώπη: Σουηδία
Ειδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων -E
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Ενότητα 8: Συστήματα Υγείας στην Ευρώπη: Γαλλία
Συστήματα Θεματικής Πρόσβασης (Θ)
Ψυχιατρική Ενότητα 7: Συνέχεια σταδίων
Ανοσολογία (Ε) Ενότητα 3: Αιμοσυγκόλληση Πέτρος Καρκαλούσος
Ενότητα 1: ……………….. Όνομα Επώνυμο Τμήμα __
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Κοινωνική Εργασία στην υγεία και ψυχική υγεία Ενότητα 12: Εθελοντισμός στον τομέα της ψυχικής υγείας Χάρης Ασημόπουλος, Ph.D., Επίκουρος Καθηγητής Τμήμα Κοινωνικής Εργασίας Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας Το περιεχόμενο του μαθήματος διατίθεται με άδεια Creative Commons εκτός και αν αναφέρεται διαφορετικά Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.

Εθελοντισμός : Ορισμός 1/2  Εθελοντισμός είναι η συνεισφορά ατόμων στο πλαίσιο μίας μη - κερδοσκοπικής, μη - αμειβόμενης δράσης που δεν προβλέπει επαγγελματική εξέλιξη, με σκοπό την ευημερία του συνανθρώπου, της κοινότητας ή γενικότερα της κοινωνίας.  Δεν αφορά απλά μια μορφή παροχής ανιδιοτελούς παροχής κοινωνικού έργου, αλλά επί πλέον και στάση ζωής με ιδιαίτερες αξίες και ιδεολογία, όπως : της φιλανθρωπίας, της αλληλεγγύης, της κοινωνικής δικαιοσύνης και της κοινωνικής συμμετοχής. 1

Εθελοντισμός : Ορισμός 2/2  Είναι μια συνολική στάση ζωής πράξεων αλληλεγγύης που στηρίζεται στην ελεύθερη βούληση και την ανιδιοτέλεια και ένας ρόλος που ταυτίζεται με αυτόν του ενεργού πολίτη σε μία κοινωνία αλληλεγγύης, ισονομίας και μη διακρίσεων.  Οι άνθρωποι καθοδηγούνται στην εθελοντική προσφορά από το σύστημα των πεποιθήσεων και αξιών τους, όπως ο αλτρουισμός, η κοινωνική δικαιοσύνη, η αλληλεγγύη, η αμοιβαιότητα, η ισότητα και οι θρησκευτικές αξίες. 2

Οφέλη του εθελοντισμού 1/2  Η εθελοντική προσφορά αναπτύσσει : τις κοινωνικές, επαγγελματικές και επικοινωνιακές δεξιότητες του εθελοντή, ενδυναμώνοντας γενικότερα την ψυχοκοινωνική του κατάσταση, καθώς δεν είναι μόνο πομπός αλλά και δέκτης ωφελειών που απορρέουν από την εθελοντική δράση.  Σε αυτά συμπεριλαμβάνονται και οφέλη ως προς την ψυχοκοινωνική κατάσταση και την ψυχική υγεία του εθελοντή. 3

Οφέλη του εθελοντισμού 2/2  Η προσωπική ευεξία του ατόμου έχει άμεση σχέση με το βαθμό της κοινωνικής του ενσωμάτωσης. Η μέτρησή της βασίζεται στον αριθμό των κοινωνικών ρόλων και των κοινωνικών δεσμών και σχέσεων που αναπτύσσουν τα άτομα.  Επειδή η εθελοντική δραστηριοποίηση προσθέτει με επιπλέον κοινωνικούς ρόλους και κοινωνικές σχέσεις το άτομο, καταλήγει να επηρεάζει θετικά την ψυχική υγεία.  Μελέτες δείχνουν υψηλά επίπεδα ικανοποίησης ζωής ως αποτέλεσμα της εθελοντικής δράσης και άμεση σχέση των συναισθημάτων ευεξίας των εθελοντών με τη μείωση άγχους και κατάθλιψης. 4

Ο εθελοντισμός στο τομέα της ψυχικής υγείας στην Ευρωπαϊκή Ένωση 1/2  Η Ευρωπαϊκή Ένωση ανακήρυξε το 2011 ως Ευρωπαϊκό Έτος Εθελοντισμού, το οποίο συμπίπτει με τη δέκατη επέτειο του Διεθνούς Έτους Εθελοντών των Ηνωμένων Εθνών (2001).  Στόχος αυτής της πρωτοβουλίας είναι η προώθηση του εθελοντισμού στην Ευρώπη διότι συνδέεται άμεσα με τις ευρωπαϊκές αξίες της αλληλεγγύης και των μη διακρίσεων, αξίες που συμβάλλουν στην αρμονική ανάπτυξη των τοπικών ευρωπαϊκών κοινωνιών. 5

 Στην απόφαση του Συμβουλίου της Ευρώπης για το Ευρωπαϊκό Έτος Εθελοντισμού 2011, ο εθελοντισμός αναγνωρίζεται : ως μία πολύτιμη εμπειρία που επιτρέπει την απόκτηση κοινωνικών δεξιοτήτων και ικανοτήτων και που συμβάλει σημαντικά στην δημιουργία κοινωνικού κεφαλαίου και επισημαίνεται ότι οι δυνατότητες των εθελοντικών δραστηριοτήτων δεν έχουν αξιοποιηθεί πλήρως.  Σύμφωνα με έρευνα του Ευρωβαρόμετρου (2007), τρείς στους δέκα Ευρωπαίους δηλώνουν ότι συμμετέχουν σε εθελοντικές δραστηριότητες. 6 Ο εθελοντισμός στο τομέα της ψυχικής υγείας στην Ευρωπαϊκή Ένωση 2/2

Εθελοντισμός στην Ελλάδα  Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται αύξηση του ενδιαφέροντος της ελληνικής κοινωνίας ως προς την ανάπτυξη του εθελοντισμού.  Η εθελοντική προσφορά εργασίας είναι ζωτικής σημασίας για πολλές ΜΚΟ και φορείς. Σχετίζεται όχι μόνο με την επιβίωση αλλά και με την επιτυχία των δράσεων και την αποτελεσματικότητά τους.  Για λόγους ιστορικούς, πολιτικούς, κοινωνικούς, οικονομικούς και πολιτισμικούς, ο εθελοντισμός έχει διαχρονικά σημαντική παρουσία στην ελληνική κοινωνία από την ίδρυση του ελληνικού κράτους έως και τις ημέρες μας. 7

Περίοδοι εξέλιξης του εθελοντισμού στην ψυχική υγεία στην Ελλάδα 1/3  Η πρώτη περίοδος, η ιστορική ( ), χαρακτηρίζεται από την φροντίδα των ατόμων με προβλήματα ψυχικής υγείας από την οικογένεια, τα μοναστήρια και τις κοινότητες, σε συνδυασμό με την ενίσχυση που πρόσφεραν πλούσιοι φιλάνθρωποι ευεργέτες στην ίδρυση και την λειτουργία ιδρυμάτων. 8

 Η δεύτερη περίοδος, η παραδοσιακή ( ), χαρακτηρίζεται από την τάση της οικογένειας να επιδιώκει την ανάληψη της φροντίδας των μελών της με προβλήματα ψυχικής υγείας από τα ψυχιατρικά ιδρύματα και νοσοκομεία, τα οποία υποστηρίζονταν από την εθελοντική δραστηριότητα διαφόρων φιλανθρωπικών και εκκλησιαστικών συλλόγων και ατόμων.  Στο δεύτερο μισό αυτής της περιόδου, μετά το 1960, εμφανίζεται μία άλλη μορφή εθελοντικής δράσης, από οργανώσεις συνηγορίας και νέων κινημάτων που συνδέονται με το αίτημα ψυχιατρικής μεταρρύθμισης στην χώρα. 9 Περίοδοι εξέλιξης του εθελοντισμού στην ψυχική υγεία στην Ελλάδα 2/3

 Η τρίτη περίοδος, η μεταρρυθμιστική (1983- έως σήμερα ), χαρακτηρίζεται από την ανάπτυξη της ψυχιατρικής μεταρρύθμισης που επιδιώκει τον αποστιγματισμό, τον απόιδρυματισμό, την ψυχοκοινωνική αποκατάσταση και την κοινωνική επανένταξη των ατόμων με προβλήματα ψυχικής υγείας.  Σήμερα, το πλαίσιο αυτό υποστηρίζεται από μεγάλο αριθμό ΜΚΟ, που λειτουργούν πλέον ως συντελεστές του επίσημου συστήματος υπηρεσιών ψυχικής υγείας. 10 Περίοδοι εξέλιξης του εθελοντισμού στην ψυχική υγεία στην Ελλάδα 3/3

Η άτυπη πλευρά της φροντίδας στην κοινότητα  Σε κάθε κοινότητα δραστηριοποιούνται άτομα, άτυπες ομάδες και φορείς που έχουν ιδιαίτερη ευαισθησία εθελοντικής ενεργοποίησης σε τομείς : ανθρωπιστικής αλληλεγγύης, κοινωνικής υποστήριξης και υπεράσπισης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων.  Ο ρόλος τους στην κοινότητα αναδεικνύεται σημαντικός ως προς την επίτευξη της κοινωνικής συνοχής και της κοινωνικής προστασίας. Με την εθελοντική τους δράση συγκροτούν μια από τις διαστάσεις της άτυπης πλευράς της φροντίδας στην κοινότητα. 11

Οι εθελοντές ως χρήσιμοι συνεργάτες  Οι εθελοντές είναι χρήσιμοι συνεργάτες στο έργο της Μονάδας ψυχοκοινωνικής αποκατάστασης των στην κοινότητα.  Ειδικότερα είναι δυνατόν : να αποτελέσουν τον συνδετικό κρίκο ανάμεσα στην Μονάδα και την κοινότητα στις προσπάθειες για την ψυχοκοινωνική αποκατάσταση και την κοινωνική ενσωμάτωση των ασθενών, και να λειτουργήσουν σαν ιδιαίτερο υποστηρικτικό τους σύστημα. 12

Προϋποθέσεις για ένα αποτελεσματικό πρόγραμμα εθελοντισμού  Η εθελοντική δράση είναι σημαντικής σημασίας και ευαίσθητο πεδίο για τους φορείς ψυχικής υγείας.  Αποδίδεται μέσα από ένα οργανωμένο πλαίσιο λειτουργίας και διαχείρισης ανθρώπινου δυναμικού, προσφοράς και υποστήριξης.  Ένα αποτελεσματικό πρόγραμμα εθελοντισμού προϋποθέτει μεθοδολογία με έμφαση : στο σωστό σχεδιασμό, την εξεύρεση, επιλογή και τοποθέτηση δυναμικού, στην κατεύθυνση, στην ευαισθητοποίηση και συνεχή υποστήριξη, στην παρακολούθηση και αξιολόγηση. 13

Οφέλη  Ο πλούτος της προσωπικής εμπειρίας που οι εθελοντές αποκτούν όταν λειτουργούν σε οργανωμένα πλαίσια, είναι συχνά αδιαμφισβήτητης σημασίας.  Οι εθελοντές συχνά λειτουργούν σαν « τρίτο μάτι », έχοντας μια στάση αντικειμενική, καθώς και ανιδιοτελούς προσφοράς, στα επαγγελματικά οργανωμένα δίκτυα παροχής υπηρεσιών. 14

Το Στίγμα της Ψυχικής « Νόσου »  Το στίγμα για την ψυχική « ασθένεια » αποτελεί ισχυρό ανασταλτικό παράγοντα για την απόφαση εθελοντικής δράσης σε πλαίσια ψυχικής υγείας.  Από την εμπειρία προκύπτει ότι πρέπει να υπάρχει ένας προκαταρκτικός κύκλος ευαισθητοποίησης και ενημέρωσης που θα αποσκοπεί στην εξάλειψη τέτοιων στερεότυπων και προκαταλήψεων. Οι εθελοντές σε φορείς ψυχικής υγείας πρέπει να έχουν κατανόηση και κατάλληλη πληροφόρηση σχετικά με το στίγμα και τις διακρίσεις που χαρακτηρίζει τους χρήστες υπηρεσιών ψυχικής υγείας. 15

Προετοιμασία για Εθελοντική Προσφορά  Παράγοντας επιτυχίας της εθελοντικής δράσης θεωρείται η ύπαρξη μιας προ - εθελοντικής ανάμειξης των ενδιαφερόμενων εθελοντών με τους φορείς ψυχικής υγείας.  Σε αυτή την φάση κρίνεται αναγκαία η αξιολόγηση των δεξιοτήτων, γνώσεων, ενδιαφερόντων, εκπαίδευσης, αναγκών και στόχων των εθελοντών. Οι διαδικασίες αυτές αποσκοπούν στο να διασφαλίσουν την αντιστοιχία της εθελοντικής « προσφοράς » με την ανάγκη που προκύπτει και κρίνεται ότι μπορεί να « καλυφθεί » εθελοντικά για να υπάρξει το επιθυμητό αποτέλεσμα. 16

Ενδυνάμωση  Η ενδυνάμωση και υποστήριξη των εθελοντών, είναι παράγοντας για την επιτυχημένη πορεία της εθελοντικής εργασίας.  Οι εθελοντές πρέπει να ενθαρρύνονται στο να ελέγχουν και να εφαρμόζουν τις γνώσεις και τις δεξιότητες τους στο έργο που επιτελούν. Αρκετοί φορείς προσφέρουν πιστοποιημένη εκπαίδευση και ευκαιρία για προσωπική και επαγγελματική ανάπτυξη. 17

Εμπιστευτικότητα  Σε κάθε σχεδιασμό δραστηριοτήτων εθελοντικής δράσης στην ψυχική υγεία πρέπει να συμπεριλαμβάνεται η ανάγκη για την διατήρηση της εμπιστευτικότητας και της τήρησης του απορρήτου των προσωπικών πληροφοριών, στις οποίες οι εθελοντές συχνά αποκτούν πρόσβαση.  Πρέπει να διαφυλάσσονται οι πληροφορίες σχετικές με προσωπικά δεδομένα των χρηστών των υπηρεσιών, την διάγνωση και οποιαδήποτε απόρρητο ζήτημα και να υπάρχει κατάλληλη μέριμνα που να οριοθετεί και να προστατεύει τον εθελοντή, αλλά και κάθε χρήστη υπηρεσιών. 18

Προέλευση Εθελοντών  Υποστηρίζεται ότι είναι ευεργετικό για ένα πρόγραμμα, να συνθέτεται από εθελοντές που προέρχονται από διαφορετικούς χώρους.  Αυτό διασφαλίζει την ποικιλία της υποστήριξης και της γνώσης που διοχετεύεται στο έργο από το ανθρώπινο δυναμικό. Η ομοιογένεια πρέπει διαμορφώνεται από τα γνήσια κίνητρα για εθελοντική εμπλοκή των ατόμων. 19

Ευκαιρία για « Δοκιμή »  Οι οργανισμοί που ενθαρρύνουν ή παρέχουν τις κατάλληλες ευκαιρίες για να δοκιμάσουν οι υποψήφιοι εθελοντές μια τέτοια εμπειρία μέσω συγκεκριμένων δραστηριοτήτων, έχουν βρεθεί ότι έχουν : περισσότερες πιθανότητες εξεύρεσης και αξιοποίησης κατάλληλου εθελοντικού δυναμικού, και λιγότερες πιθανότητες αποτυχημένης τοποθέτησης και ανάθεσης αρμοδιοτήτων. 20

Ο Εθελοντισμός σαν « Θεραπευτική » Δραστηριότητα  Υποστηρίζεται ότι η εθελοντική εργασία μπορεί να προωθηθεί μέσω της σωστής οργάνωσης και επιβράβευσης σε μια ιδιαίτερα « θεραπευτική » δραστηριότητα και για τον ίδιο τον εμπλεκόμενο εθελοντή.  Όταν δοθούν τα κατάλληλα ερεθίσματα από το πρόγραμμα για να μεταβούν οι εθελοντές και πέρα από τις « Περιοχές » που νοιώθουν ασφάλεια, προάγοντας και ενθαρρύνοντας νέες εμπειρίες. 21

Στρες των εθελοντών  Ένα ορθά σχεδιασμένο πρόγραμμα εθελοντισμού οφείλει να αναγνωρίζει την πιθανότητα ύπαρξης υψηλών επιπέδων στρες από την πλευρά των εθελοντών στο να ανταποκριθούν στα « καθήκοντα » τους.  Σαν συνέπεια προκύπτει ότι πρέπει να υπάρχει στον εθελοντή σε ένα έργο ελαστικότητα : στις απαιτήσεις για ανταπόκριση, στην προσαρμογή και στην απόδοσή του. 22

Κίνητρα εθελοντών  Μερικά από τα κίνητρα για εθελοντική προσφορά στον χώρο της ψυχικής υγείας είναι : Επιθυμία για βοήθεια / προσφορά, Αυξημένη κοινωνικοποίηση / εμπλοκή στα κοινά, Προσωπική εμπειρία αντιμετώπισης προβλημάτων ψυχικής υγείας, Εμπειρία προβλημάτων ψυχικής υγείας σε συγγενικά ή οικεία πρόσωπα, Ενδιαφέρον απόκτησης εμπειριών ή προσωπικής ευαισθητοποίησης / εκπαίδευσης σε συγκεκριμένα πεδία. 23

Οφέλη εθελοντών  Θετικές συνέπειες της εθελοντικής δράσης είναι οι : Εκπαίδευση / Ευαισθητοποίηση / Πληροφόρηση, Εμπλοκή και ενεργός ανάμιξη σε οργανωτικό ή διοικητικό επίπεδο σε εθελοντικά πλαίσια δράσης, Εκπροσώπηση φορέων στην κοινότητα, Ευκαιρία επαγγελματικής απασχόλησης, Απόκτηση άμεσων εμπειριών απόκτησης αυτοπεποίθησης, ικανοτήτων, δεξιοτήτων, Συμμετοχή στην ανάπτυξη του εθελοντικού ιδεώδους. 24

Υποστήριξη εθελοντών  Η ύπαρξη ενός κατάλληλου πλαισίου που λειτουργεί υποστηρικτικά για τον εθελοντή και προωθεί την ανάληψη ευθυνών, την απόκτηση γνώσεων και αναγνώρισης οδηγεί σε ένα επιθυμητό αποτέλεσμα. Η απουσία της υποστήριξης του εθελοντικού έργου συνεπάγεται αποτυχία.  Η εθελοντική εμπειρία πρέπει να επικοινωνείται ανοικτά και να εποπτεύεται με διακριτικότητα και επαγγελματισμό από κατάλληλο και καταρτισμένο προσωπικό. 25

Έλεγχος των εθελοντών  Στους εθελοντές που λειτουργούν σε οργανωμένα πλαίσια πρέπει να υπάρχει άμεσος έλεγχος του τρόπου προσφοράς και συμμετοχής τους.  Οι ενέργειές τους πρέπει να εποπτεύονται και να καθοδηγούνται με συνέπεια σύμφωνα με ξεκάθαρες αρχές και πρωτόκολλα λειτουργίας του οργανισμού.  Το πρόγραμμα διαχείρισης του εθελοντισμού οφείλει να επιτρέπει και να ενθαρρύνει μέσα σε συγκεκριμένα πλαίσια, επιλογές, ευκαιρίες και αρμοδιότητες. 26

Δικαιώματα - Υποχρεώσεις εθελοντών  Οι εθελοντές είναι υποχρεωμένοι να δείχνουν : Δέσμευση Συνέπεια Υπευθυνότητα Εχεμύθεια Διασφάλιση προσωπικών δεδομένων 27

Δικαιώματα - Υποχρεώσεις εθελοντών εμπλεκομένων του προγράμματος  Έχουν δικαιώματα που αφορούν στην : Αναγνώριση της εθελοντικής προσφοράς τους. Παροχή εκπαίδευσης. Συνεχούς υποστήριξης και εποπτείας. Επίλυση των προβλημάτων. 28

Η ανάπτυξη της συνεργασίας με τους εθελοντές  Η ανάπτυξη της συνεργασίας με τους εθελοντές είναι μια διαδικασία που ακολουθεί τα εξής στάδια : 1.Αναζήτηση Εθελοντών 2.Αξιολόγηση 3.Εκπαίδευση 4.Οργάνωση Συνεργασίας 5.Εποπτεία 29

1. Αναζήτηση Εθελοντών : Με τρόπους ανεπίσημους και επίσημους  Τα μέλη του προσωπικού σε κάθε επαφή με κατοίκους ή φορείς της κοινότητας, τους προσκαλούν να γνωρίσουν τις δραστηριότητες της υπηρεσίας και τους ενθαρρύνουν στην παροχή υποστήριξης.  Η υπηρεσία με επίσημο τρόπο ( μέσω ανακοινώσεων στο τοπικό ηλεκτρονικό και γραπτό τύπο και αποστολής επιστολών και φυλλαδίων ) δηλώνει το ενδιαφέρον για εθελοντές, προβάλλοντας τις αξίες της κοινωνικής αλληλεγγύης και τα οφέλη συμμετοχής σε κοινωνική δράση. 30

2. Αξιολόγηση των εθελοντών  Οι εθελοντές θεωρούνται συνεργάτες της υπηρεσίας και δεν προσεγγίζονται μόνον σαν φιλάνθρωποι, αναλαμβάνοντας ειδικούς ρόλους.  Απ ’ αυτήν την άποψη χρειάζεται να αξιολογούνται οι δυνατότητές τους σχετικά με τις απαιτήσεις του ρόλου τους.  Κριτήρια αξιολόγησης εθελοντών είναι : το κίνητρο, η διαθεσιμότητα, στοιχεία της προσωπικότητας, ο τρόπος επικοινωνίας και η αλληλεπίδραση με τους άλλους, οι στάσεις προς την ψυχική ασθένεια, ο σεβασμός των δικαιωμάτων των άλλων και η τήρηση εχεμύθειας. 31

3. Εκπαίδευση των εθελοντών  Οι εθελοντές ( για να ανταποκρίνονται στο ρόλο και το έργο που αναλαμβάνουν αποτελεσματικά ) χρειάζονται ευαισθητοποίηση και εκπαίδευση.  Το πρόγραμμα ευαισθητοποίησης θα πρέπει να είναι ευέλικτο, σύμφωνα με τις δυνατότητες των εθελοντών, βιωματικό και να συνδυάζει ατομικές και ομαδικές εκπαιδευτικές δραστηριότητες με θεματικές : ψυχοκοινωνικά προβλήματα των ατόμων στη Μονάδα, ψυχιατρική περίθαλψη και αποϊδρυματισμός, ψυχοκοινωνική αποκατάσταση, κοινοτικού τύπου φροντίδα και είδη υπηρεσιών, κοινωνικές στάσεις και δικαιώματα ψυχικά ασθενών. 32

4. Οργάνωση συνεργασίας και εποπτείας των εθελοντών 1/2  Η εξέλιξη της συνεργασίας με τους εθελοντές χρειάζεται να είναι συστηματική και οργανωμένη, ενταγμένη στα πλαίσια της λειτουργίας της Μονάδας.  Ο υπεύθυνος και τα μέλη του προσωπικού της θα πρέπει να δημιουργήσουν ένα σύστημα όπου θα καλύπτει τις ανάγκες συμβουλευτικής και υποστήριξης των εθελοντών στο έργο τους. 33

 Το σύστημα υποστήριξης και συνεργασίας με τους εθελοντές είναι δυνατόν να σχεδιασθεί ως εξής : Τα μέλη του προσωπικού αναλαμβάνουν την ατομική συνεργασία με εθελοντές. Σε τακτά διαστήματα οι εθελοντές έχουν τη δυνατότητα συνεργασίας με τον υπεύθυνο. Περιοδικά οι εθελοντές καλούνται να συμμετάσχουν σε συναντήσεις της ομάδας προσωπικού. Ενθαρρύνονται να δημιουργήσουν ομάδα εθελοντών με την υποστήριξη του προσωπικού και να δραστηριοποιηθούν στους στόχους της Οργάνωση συνεργασίας και εποπτείας των εθελοντών 2/2

Τέλος Ενότητας

Σημειώματα

Σημείωμα Αναφοράς Copyright Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Αθήνας, Χάρης Ασημόπουλος Χάρης Ασημόπουλος. «Κοινωνική Εργασία στην υγεία και ψυχική υγεία. Ενότητα 12: Εθελοντισμός στον τομέα της ψυχικής υγείας». Έκδοση: 1.0. Αθήνα Διαθέσιμο από τη δικτυακή διεύθυνση: ocp.teiath.gr. ocp.teiath.gr

Σημείωμα Αδειοδότησης Το παρόν υλικό διατίθεται με τους όρους της άδειας χρήσης Creative Commons Αναφορά, Μη Εμπορική Χρήση Παρόμοια Διανομή 4.0 [1] ή μεταγενέστερη, Διεθνής Έκδοση. Εξαιρούνται τα αυτοτελή έργα τρίτων π.χ. φωτογραφίες, διαγράμματα κ.λ.π., τα οποία εμπεριέχονται σε αυτό. Οι όροι χρήσης των έργων τρίτων επεξηγούνται στη διαφάνεια «Επεξήγηση όρων χρήσης έργων τρίτων». Τα έργα για τα οποία έχει ζητηθεί και δοθεί άδεια αναφέρονται στο «Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων». [1] Ως Μη Εμπορική ορίζεται η χρήση: που δεν περιλαμβάνει άμεσο ή έμμεσο οικονομικό όφελος από την χρήση του έργου, για το διανομέα του έργου και αδειοδόχο που δεν περιλαμβάνει οικονομική συναλλαγή ως προϋπόθεση για τη χρήση ή πρόσβαση στο έργο που δεν προσπορίζει στο διανομέα του έργου και αδειοδόχο έμμεσο οικονομικό όφελος (π.χ. διαφημίσεις) από την προβολή του έργου σε διαδικτυακό τόπο Ο δικαιούχος μπορεί να παρέχει στον αδειοδόχο ξεχωριστή άδεια να χρησιμοποιεί το έργο για εμπορική χρήση, εφόσον αυτό του ζητηθεί.

Επεξήγηση όρων χρήσης έργων τρίτων Δεν επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου, παρά μόνο εάν ζητηθεί εκ νέου άδεια από το δημιουργό. © διαθέσιμο με άδεια CC-BY διαθέσιμο με άδεια CC-BY-SA διαθέσιμο με άδεια CC-BY-NC-SA διαθέσιμο με άδεια CC-BY-NC Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου και η δημιουργία παραγώγων αυτού με απλή αναφορά του δημιουργού. Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού, και διάθεση του έργου ή του παράγωγου αυτού με την ίδια άδεια. Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού. Δεν επιτρέπεται η εμπορική χρήση του έργου. Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού. και διάθεση του έργου ή του παράγωγου αυτού με την ίδια άδεια Δεν επιτρέπεται η εμπορική χρήση του έργου. διαθέσιμο με άδεια CC-BY-ND Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού. Δεν επιτρέπεται η δημιουργία παραγώγων του έργου. διαθέσιμο με άδεια CC-BY-NC-ND Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού. Δεν επιτρέπεται η εμπορική χρήση του έργου και η δημιουργία παραγώγων του. διαθέσιμο με άδεια CC0 Public Domain διαθέσιμο ως κοινό κτήμα Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου, η δημιουργία παραγώγων αυτού και η εμπορική του χρήση, χωρίς αναφορά του δημιουργού. χωρίς σήμανσηΣυνήθως δεν επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου.

Διατήρηση Σημειωμάτων Οποιαδήποτε αναπαραγωγή ή διασκευή του υλικού θα πρέπει να συμπεριλαμβάνει:  το Σημείωμα Αναφοράς  το Σημείωμα Αδειοδότησης  τη δήλωση Διατήρησης Σημειωμάτων  το Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων (εφόσον υπάρχει) μαζί με τους συνοδευόμενους υπερσυνδέσμους.

Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στo πλαίσιo του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθηνών» έχει χρηματοδοτήσει μόνο την αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.