Φυσικοθεραπεία σε ειδικές πληθυσμιακές μονάδες Ενότητες 6-7: Ο ρόλος της άσκησης στην παιδική και εφηβική ηλικία Γεωργία Πέττα Τμήμα Φυσικοθεραπείας Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας Το περιεχόμενο του μαθήματος διατίθεται με άδεια Creative Commons εκτός και αν αναφέρεται διαφορετικά Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.
Ο ρόλος της άσκησης στη παιδική και εφηβική ηλικία Γιατί δεν ασκήθηκε; Υπάρχει φυσιολογική ανάπτυξη,οστεοπενικό συνδρ., μυική αδυναμία ή ασυμετρία; Ποιο το οικείο περιβάλλον; Ποια η προσωπικότητά του;
Πρόληψη ή αντιμετώπιση; Ανάπτυξη κορυφαίας οστικής πυκνότητας Εκμάθηση σωστής στάσης Συνδυασμός διατροφής & τρόπου ζωής Ευαίσθητες ηλικίες όχι υπερβολές
Δομή & αρχιτεκτονική οστών Ανάπτυξη Διατήρηση Προσαρμογή Συντήρηση
Οι μεγαλύτερες φορτίσεις στα οστά προέρχονται από τη δράση των ΜΥΩΝ Burr 1997, Bruggemann 1998
Τα οστά προσαρμόζουν την μάζα και την αρχιτεκτονική τους, ανάλογα με τις μηχανικές φορτίσεις ) (Θεωρία Μηχανοστάτη)
Πόση φόρτιση; Κάταγμα Κατασκευή Άναρχου Οστού Κατασκευή Ανακατασκευή Αχρηστία microstrains
Στόχος η παραγωγή νέου οστού; Επαναλαμβανόμενες κινήσεις Μεγάλη ένταση Μικρή διάρκεια Frost 1997, Turners 1998,Heinous et al 1995
Ηλικία; Αύξηση μυϊκής μάζας και ισχύος στην παιδική και εφηβική ηλικία συνοδεύεται από αντίστοιχη αύξηση οστικής μάζας και αντοχής. Zanchetta et al 1995, Ferreti et al 1998, Calmels et al 1995, De Schepper et al 1997, Westerlind et al 1998, Turner 1999.
Αποτελέσματα; Εμφανέστερα σε μεγάλη απώλεια Οστικής Μάζας. Διατηρούνται όσο διατηρείται η άσκηση. Forwood et Burr 1993.
ΑΣΚΗΣΗ & ΠΑΙΔΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ Η αύξηση της μυϊκής ισχύος στη παιδική ηλικία δεν ακολουθεί τους ίδιους κανόνες εργοφυσιολογίας λόγω ορμονικής κατάστασης κατά την εφηβεία εμφανίζονται διαφορές μεταξύ αγοριών και κοριτσιών
Άσκηση στο νερό; “A Styrofoam flotation aid being used” από Sandstein διαθέσιμο με άδεια CC BY 2.0SandsteinCC BY 2.0
Επιβάρυνση στα βιολογικά στοιχεία Κάθε παιδί χρειάζεται το δικό του πρόγραμμα κινησιοθεραπείας μέσα και έξω από το νερό “swimming” από White77 διαθέσιμο με άδεια CC0 Public DomainswimmingWhite77CC0 Public Domain
Οι ιδιαιτερότητες του υγρού στίβου Η ΑΝΩΣΗ ΔΙΕΥΚΟΛΥΝΕΙ ΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΚΑΙ ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΤΟΥ ΜΥΟΣΚΕΛΕΤΙΚΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΌΠΩΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΚΑΡΔΙΑΓΓΕΙΑΚΟΥ/ΑΝΑΠΝΕΥΣΤΙΚΟΥ ΔΕΝ ΕΊΝΑΙ ΑΡΚΕΤΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΦΥΣΙΟΛΟΓΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΩΝ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΩΝ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ ΓΙΑΤΙ ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΚΑΙ Η ΚΑΘΕΤΗ ΦΟΡΤΙΣΗ ΟΙ ΑΝΑΠΤΥΣΣΟΜΕΝΕΣ ΗΛΙΚΙΕΣ ΧΡΕΙΑΖΟΝΤΑΙ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΣΚΗΣΗ ΣΕ ΞΗΡΟ ΕΔΑΦΟΣ
Πρόληψη & αντιμετώπιση Ο ρόλος της φυσικοθεραπείας/υδροθεραπείας Η ΑΣΚΗΣΗ ΣΤΟΝΕΡΟ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΓΙΝΕΤΑΙ ΕΙΤΕ ΜΕ ΔΙΕΥΚΟΛΥΝΣΗ,ΕΙΤΕ ΜΕ ΚΑΘΟΔΗΓΗΣΗ ΑΠΌ ΤΟΝ ΦΥΣ/Η “US Navy N-6326B-090 Lyn A. Boulanger, a Naval Medical Center San Diego occupational therapist, assists Marine Corps Staff Sgt. Jesse A. Cottle, a bilateral amputee, while he practices swimming during endurance training” από U.S. Navy photo by Mass Communication Specialist 3rd Class Jake Berenguer διαθέσιμο ως κοινό κτήμαUS Navy N-6326B-090 Lyn A. Boulanger, a Naval Medical Center San Diego occupational therapist, assists Marine Corps Staff Sgt. Jesse A. Cottle, a bilateral amputee, while he practices swimming during endurance training
ΘΕΡΑΠΕΥΤΙΚΗ Άσκηση; Η ΘΕΡΑΠΕΥΤΙΚΗ ΑΣΚΗΣΗ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΠΡΟΣΟΜΟΙΑΖΕΙ ΜΕ ΤΗΝ ΑΘΛΗΤΙΚΗ ή ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ ΓΙΑ ΝΑ ΕΊΝΑΙ ΠΙΟ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΗ “Foundation-20F9-0353” από Wyrdlight διαθέσιμο με άδεια CC BY-SA 3.0Foundation-20F9-0353WyrdlightCC BY-SA 3.0 “Step exercise” από Kengucjun διαθέσιμο με άδεια CC BY-SA 3.0Step exerciseKengucjunCC BY-SA 3.0
ΘΕΡΑΠΕΥΤΙΚΗ ΑΣΚΗΣΗ ή Παιχνίδι; Ο ΦΥΣΙΚΟΘΕΡΑΠΕΥΤΗΣ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΡΧΕΤΑΙ ΣΕ ΕΠΑΦΗ ΜΕ ΤΟΝ ΑΣΚΟΥΜΕΝΟ ΤΟΣΟ ΣΤΟ ΧΩΡΟ ΘΕΡΑΠΕΙΑΣ ΟΣΟ ΚΑΙ ΕΞΩ ΑΠΌ ΑΥΤΟΝ “A personal trainer demonstrating use of a Bosu ball” από LocalFitness διαθέσιμο με άδεια CC BY-SA 3.0A personal trainer demonstrating use of a Bosu ballLocalFitnessCC BY-SA 3.0 “Table_tennis_Rio_2007” από High Contrast διαθέσιμο με άδεια CC BY 3.0 brTable_tennis_Rio_2007High ContrastCC BY 3.0 br
Κατασκευή, ανακατασκευή, συντήρηση Δυναμικά και όχι Στατικά φορτία Μικρής διάρκειας φορτία Οστεοκύτταρα προσαρμόζονται και απαιτούν λιγότερο σε φορτία ρουτίνας ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΠΕΤΥΧΟΥΜΕ ΧΡΕΙΑΖΕΤΑΙ ΝΑ ΣΧΕΔΙΑΖΟΥΜΕ ΟΠΩΣ ΚΑΤΑΓΡΑΦΕΤΑΙ ΣΤΗΝ ΕΠΟΜΕΝΗ ΔΙΑΦΑΝΕΙΑ
ΘΕΡΑΠΕΥΤΙΚΗ ΑΣΚΗΣΗ ή παιχνίδι; Ασκήσεις με φόρτιση Ασκήσεις κλειστής κινητικής αλυσίδας Σταθερός εβδομαδιαίος προγραμματισμός Στόχος ομαδικές > “jumping rope” από tpsdave διαθέσιμο με άδεια CC0 Public Domain jumping ropetpsdaveCC0 Public Domain
ΘΕΡΑΠΕΥΤΙΚΗ ΑΣΚΗΣΗ ΑΝΑ ΗΛΙΚΙΑ όχι βία στο χρόνο πλήρους δραστηριοποίησης αξιολόγηση της αιτίας του αρχικού τραυματισμού/παθησης σαφής προσδιορισμός στόχων του θεραπευτικού σχεδιασμού
Ελαστικότητα & ηλικία Όχι βία επί των βιολογικών ιστών μυστικό της αποκατάστασης
Θεραπευτική άσκηση και παιγνίδι Ωραία άσκηση …. αλλά ταιριάζει με την βιομηχανική πρόληψη των επιβαρύνσεων της ΣΣ?? Μήπως χρειάζεται τροποποίηση????????? “Yoga Class at a Gym” από LocalFitness διαθέσιμο με άδεια CC BY-SA 3.0Yoga Class at a GymLocalFitnessCC BY-SA 3.0
Τέλος Ενότητας
Σημειώματα
Σημείωμα Αναφοράς Copyright Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Αθήνας, Γεωργία Πέττα Γεωργία Πέττα. «Φυσικοθεραπεία σε ειδικές πληθυσμιακές μονάδες. Ενότητα 1: Άσκηση στο νερό και τρίτη ηλικία». Έκδοση: 1.0. Αθήνα Διαθέσιμο από τη δικτυακή διεύθυνση: ocp.teiath.gr.ocp.teiath.gr
Σημείωμα Αδειοδότησης Το παρόν υλικό διατίθεται με τους όρους της άδειας χρήσης Creative Commons Αναφορά, Μη Εμπορική Χρήση Παρόμοια Διανομή 4.0 [1] ή μεταγενέστερη, Διεθνής Έκδοση. Εξαιρούνται τα αυτοτελή έργα τρίτων π.χ. φωτογραφίες, διαγράμματα κ.λ.π., τα οποία εμπεριέχονται σε αυτό και τα οποία αναφέρονται μαζί με τους όρους χρήσης τους στο «Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων». [1] Ως Μη Εμπορική ορίζεται η χρήση: που δεν περιλαμβάνει άμεσο ή έμμεσο οικονομικό όφελος από την χρήση του έργου, για το διανομέα του έργου και αδειοδόχο που δεν περιλαμβάνει οικονομική συναλλαγή ως προϋπόθεση για τη χρήση ή πρόσβαση στο έργο που δεν προσπορίζει στο διανομέα του έργου και αδειοδόχο έμμεσο οικονομικό όφελος (π.χ. διαφημίσεις) από την προβολή του έργου σε διαδικτυακό τόπο Ο δικαιούχος μπορεί να παρέχει στον αδειοδόχο ξεχωριστή άδεια να χρησιμοποιεί το έργο για εμπορική χρήση, εφόσον αυτό του ζητηθεί.
Διατήρηση Σημειωμάτων Οποιαδήποτε αναπαραγωγή ή διασκευή του υλικού θα πρέπει να συμπεριλαμβάνει: το Σημείωμα Αναφοράς το Σημείωμα Αδειοδότησης τη δήλωση Διατήρησης Σημειωμάτων το Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων (εφόσον υπάρχει) μαζί με τους συνοδευόμενους υπερσυνδέσμους.
Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων (1/2) Το Έργο αυτό κάνει χρήση περιεχομένου από τα ακόλουθα έργα:
Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στo πλαίσιo του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας» έχει χρηματοδοτήσει μόνο την αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.