Βιολογία Ενότητα 8: Εισαγωγή στον μεταβολισμό Αναστασία Κανέλλου, Τμήμα Τεχνολογίας Τροφίμων Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας Το περιεχόμενο.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Τέλος Ενότητας.
Advertisements

Η ανοσοαποτύπωση ως επιβεβαιωτική μέθοδος
Τριφασικά συμμετρικά δίκτυα σε συνδεσμολογία Υ (1/2)
Αυτοματοποιημένη ευρετηρίαση
Εξευγενισμός φυτικών λαδιών
Eλαστικότητα του δέρματος με τη μέθοδο της αναρρόφησης/επιμήκυνσης (Συσκευή Cutometer) 1 Ελαστικό λέγεται το υλικό πού αλλάζει σχήμα (παραμορφώνεται)
Άσκηση με αντίσταση Είναι ο οποιοσδήποτε τύπος ενεργητικής άσκησης στον οποίο η δυναμική ή στατική μυϊκή σύσπαση βρίσκει αντίσταση από μία εξωτερική.
Γενικά Ανιχνεύει μη αναμενόμενα (όχι του συστήματος ΑΒΟ) αλλοαντισώματα ή/και αυτοαντισώματα σε δείγμα ορού ασθενή. Ελέγχεται ο ορός σε 2-3 δείγματα.
Διάνοιξη πόρων Με ακτινοβολούμενη θερμότητα. Θερμαινόμενα σίδερα.
Μυϊκή χαλάρωση Όσο ελαττώνεται η μυϊκή ενέργεια τόσο χαλαρός γίνεται ο μυς. Όταν ένας μυς βρίσκεται σε ανεπιθύμητη σύσπαση δεν μπορεί να εργασθεί φυσιολογικά.
Έλεγχος Ροής με την Εντολή Επανάληψης FOR 1/9
Καμπυλότητα Φακού P c
Δράση μάσκας Μείωση ερεθισμού και επαναφορά των διασταλμένων πόρων.
Παράγοντες που επηρεάζουν τη δύναμη ενός μυός 1/2
Ορισμός Μάλαξη είναι ένα σύστημα μηχανικών χειρισμών που εκτελούνται στην επιφάνεια του ανθρώπινου σώματος (εδώ στο πρόσωπο), με τα χέρια ή με ειδικά μηχανήματα.
Αλκίνια Χαρακτηριστική ομάδα: τριπλός δεσμός.
Περιγραφή Είναι κύματα που εκπέμπονται σε πολύ μεγάλες συχνότητες.
Αλδεΰδες και Κετόνες Δομή και ιδιότητες.
Ορισμός Τα υψίσυχνα ρεύματα είναι υψηλής συχνότητας εναλλασσόμενα ρεύματα. Δεν διεγείρουν τα αισθητικά και κινητικά νεύρα και έτσι δεν υπάρχει κίνδυνος.
Ακίνητη Προσθετική ΙI Ενότητα 7: Γέφυρα ολική χυτή με όψη (α’ μέρος) Αριστείδης Γαλιατσάτος DDs, Dr Dent. Επίκουρος Καθηγητής ΤΕΙ Αθήνας Τμήμα Οδοντικής.
Σύσταση και Ανάλυση Γλευκών και Οίνων (Θ)
Συστήματα Θεματικής Πρόσβασης (Θ) Ενότητα 5: Θεματική επεξεργασία απεικονιστικών τεκμηρίων Δάφνη Κυριάκη-Μάνεση Τμήμα Βιβλιοθηκονομίας και Συστημάτων Πληροφόρησης.
Μέρη μηχανής φύλλου όφσετ
Τεχνικές μάλαξης (Θ) Ενότητα 12: Μάλαξη και εναλλακτικές θεραπευτικές προσεγγίσεις Γεωργία Πέττα Τμήμα Φυσικοθεραπείας Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο.
ΜΙΚΡΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ Ενότητα 1: Αγορά Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ιονίων Νήσων Το περιεχόμενο του μαθήματος διατίθεται με άδεια Creative Commons εκτός.
Τεχνικές Μάλαξης (Ε) Ενότητα 10: Αποτελέσματα μάλαξης – Κοιλιακή χώρα Δωροθέα Μακρυγιάννη Pt MSc Τμήμα Φυσικοθεραπείας Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο.
Υπηρεσίες Πληροφόρησης Ενότητα 7: Είδη υπηρεσιών πληροφόρησης – Εξυπηρέτηση (β’ μέρος) Δρ. Ευγενία Βασιλακάκη Τμήμα Βιβλιοθηκονομίας και Συστημάτων Πληροφόρησης.
Διατροφή- Διαιτολογία Ενότητα 18: Διατροφή και δυσλιπιδαιμίες Αναστασία Κανέλλου, καθηγήτρια Τμήμα Νοσηλευτικής Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας.
Εκτυπωτικά Υποστρώματα (Ε) Ενότητα 8: Μέτρηση της μεταβολής των διαστάσεων του χαρτιού μετά από βύθιση σε νερό Βασιλική Μπέλεση Επίκ. Καθηγήτρια Τμήμα.
Τεχνολογία οφθαλμικών φακών Ι (Ε) Ενότητα 2: Διόρθωση αμετρωπιών με οφθαλμικούς φακούς Θεμιστοκλής Γιαλελής, Οπτικός, MSc, PhD candidate ΕΔΙΠ του τμήματος.
Τεχνολογία οφθαλμικών φακών Ι (Ε) Ενότητα 5: Έγχρωμοι φακοί Θεμιστοκλής Γιαλελής, Οπτικός, MSc, PhD candidate ΕΔΙΠ του τμήματος Οπτικής και Οπτομετρίας.
Κανόνες Ασφαλείας Εργοταξίων
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ ΤΗΣ ΡΥΠΑΝΣΗΣ
Άλλες μορφές νευρώσεων
Γιατί τρεφόμαστε ; Ενέργεια Απαραίτητα θρεπτικά συστατικά (nutrients)
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Υπολογιστική Γεωμετρία και Εφαρμογές στις ΒΧΔ
Εκτίμηση σωματικού βάρους
Ταυτότητα και περίγραμμα μαθήματος
ΠΡΟΤΥΠΟ ΕΛΟΤ EN ISO 3251 Ζύγιση μάζας υγρού μελανιού (m1 g)
Ενότητα 13 Αξιολόγηση μαθήματος και διδάσκοντος από την εφαρμογή της Μονάδας Ολικής Ποιότητας (ΜΟΔΙΠ) του ΤΕΙ Αθήνας Αξιολόγηση του μαθήματος Αξιολόγηση.
Εκτίμηση σωματικού βάρους
Εκτίμηση σωματικού βάρους
Μετατροπή των αμυλοκκόκων σε γλυκόζη 1/6
Άσκηση 9 (1 από 2) Ανακαλύψτε στο χάρτη σας μερικά χαρτογραφικά αντικείμενα που να ανήκουν στις παρακάτω κατηγορίες : φυσικά, τεχνητές κατασκευές, αφηρημένα.
Αίτια εκδήλωσης δυσλιπιδαιμίας
Εκτίμηση σωματικού βάρους
Τροφοδοσία βιόσφαιρας
Τοπολογικές σχέσεις 1/3 Βρείτε και περιγράψτε τις τοπολογικές σχέσεις σύμφωνα με τους (Pantazis, Donnay 1996) για τα παρακάτω γεω-γραφικά αντικείμενα:
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Εικαστικές συνθέσεις - Χρώμα στο χώρο
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Ανόργανη και Οργανική Χημεία (Θ)
Οργάνωση και Διοίκηση Πρωτοβάθμιας (Θ)
Λιθογραφία – Όφσετ (Θ) Ενότητα 8.2: Εκτυπωτική Διαδικασία Μηχανής
Εφαρμοσμένη Ενζυμολογία (Θ)
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Αισθητική Σώματος Ι (Ε)
Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας
Ειδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων -E
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Αισθητική Σώματος Ι (Ε)
Ενότητα 8: Συστήματα Υγείας στην Ευρώπη: Γαλλία
Κοσμητολογία ΙΙ (Θ) Ενότητα 3: Kρέμες (γ’ μέρος)
Οργανική Χημεία (Ε) Ενότητα 2: Προσδιορισμός σημείου τήξης
Ενότητα 1: ……………….. Όνομα Επώνυμο Τμήμα __
Αισθητική προσώπου Ι (Ε)
Σύσταση και Ανάλυση Γλευκών και Οίνων (Θ)
Αισθητική ηλεκτροθεραπεία σώματος
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Βιολογία Ενότητα 8: Εισαγωγή στον μεταβολισμό Αναστασία Κανέλλου, Τμήμα Τεχνολογίας Τροφίμων Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας Το περιεχόμενο του μαθήματος διατίθεται με άδεια Creative Commons εκτός και αν αναφέρεται διαφορετικά Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.

Μεταβολισμός 1/2 Το σύνολο των χημικών αντιδράσεων Προκύπτει από αλληλεπιδράσεις μεταξύ μορίων μέσα στο ελεγχόμενο περιβάλλον του κυττάρου Καταβολικές οδοί = διάσπαση πολύπλοκων μορίων σε απολούστερα Αναβολικές οδοί = βιοσύνθεση: καταναλώνεται ενέργεια προκειμένου να συντεθούν περίπλοκες ενώσεις από απλούστερες 1

Μεταβολισμός 2/2 Με το μεταβολισμό οι οργανισμοί μετασχηματίζουν την ύλη και την ενέργεια Οι μεταβολικές αντιδράσεις καταλύονται από ένζυμα Οι μεταβολικές αντιδράσεις σχηματίζουν διασταυρούμενες οδούς (καταβολικές ή αναβολικές) 2

Κυτταρική αναπνοή Τα ζωντανό κύτταρο είναι ένα χημικό εργοστάσιο σε μικρογραφία Η κυτταρική αναπνοή αποτελεί τον κινητήρα της ενεργειακής «οικονομίας»: αποσπά ενέργεια αποθηκευμένα στα σάκχαρα (και άλλα μόρια) για να επιτελέσουν κύτταρα διάφορες μορφές έργου 3

Ενέργεια Είναι η ικανότητα πρόκλησης μεταβολών δηλαδή ικανότητα παραγωγής έργου σε ορισμένες μορφές ενέργειας το έργο εκτελείται με ικανότητα αναδιάταξης ποσότητας ύλης και μετακίνηση της ύλης 4

Μορφές ενέργειας Κινητική ενέργεια o Θερμότητα: κινητική ενέργεια τυχαίας κίνησης ατόμων ή μορίων Δυναμική ενέργεια o Χημική ενέργεια: δυναμική ενέργεια που μπορεί ν’απελευθερωθεί σε μια χημική αντίδρασης 5

Μετασχηματισμοί μεταξύ δυναμικής και κινητικής ενέργειας Όταν ανεβαίνει κάποιος σκάλες μετατρέπει την κινητική ενέργεια σε δυναμική Όταν φτάνει πάνω σε βατήρα έχει περισσότερη δυναμική ενέργεια Η βουτιά μετατρέπει τη δυναμική ενέργεια σε κινητική 6 “Κολύμπι”, από skeeze διαθέσιμο με άδεια CC0 1.0ΚολύμπιskeezeCC0 1.0

Νόμοι ενεργειακών μετασχηματισμών Θερμοδυναμική: ενεργειακοί μετασχηματισμοί της ύλης 1 ος νόμος: ενέργεια μπορεί να μεταδοθεί ή να μετασχηματιστεί αλλά δεν μπορεί να δημιουργηθεί ή να καταστραφεί 2 ος νόμος: με κάθε μεταφορά ή μετατροπή προκαλείται αύξηση της εντροπίας του συστήματος 7

«Μη χρήσιμη» ενέργεια Μη χρήσιμη ενέργεια = ενέργεια που δεν μπορεί να παράγει έργο Μέρος της χρήσιμης ενέργειας μετατρέπεται σε θερμότητα, δηλαδή στη μορφή που προκύπτει από την τυχαία κίνηση των μορίων Ενέργεια «χάνεται» σημαίνει διασκορπίζεται στο περιβάλλον και αυξάνει εντροπία (βαθμός αταξίας) 8

Αυθόρμητη αντίδραση Η μεταβολή της ελεύθερης ενέργειας μας λέει αν η αντίδραση θα γίνει αυθόρμητα ή όχι 9

Μεταβολή ελεύθερης ενέργειας Ελεύθερη ενέργεια ενός ζωντανού συστήματος είναι η ενέργεια που μπορεί να επιτελέσει έργο στις κυτταρικές συνθήκες Μεταβολή ενέργειας ΔG συνδέεται άμεσα με μεταβολή της ενθαλπίας ΔH και της εντροπίας ΔS ΔG = ΔH ενθαλπια -ΤΔ S εντροπια Ενθαλπία: συνολική ενέργεια που έχει στο σύστημα 10

Ελεύθερη ενέργεια = μέτρο αστάθειας, τάση για ισορροπία Οι οργανισμοί ζουν καταναλώνοντας ελεύθερη ενέργεια Κατά τη διάρκεια της αυθόρμητης μεταβολής η ελεύθερη ενέργεια ελαττώνεται και η σταθερότητα του συστήματος αυξάνεται Αυθόρμητες διαδικασίες γίνονται μόνο όταν έχουν αρνητική ΔG, ή να χάσει Η ή ν’αυξηθεί S ΔG = G τελικής κατάστασης – G αρχικής κατάστασης 11

Ελεύθερη ενέργεια και μεταβολισμός Εξώεργες: αυθόρμητη «κατηφορική» χημική αντίδραση με απελευθέρωση ενέργειας (- ΔG προϊόντα έχουν λιγότερη ενέργεια από αντιδρώντα) Ενδοέργες: μη αυθόρμητη, «ανηφορική» χημική αντίδραση απαιτεί προσθήκη ενέργειας (+ΔG) που απορροφά ενέργεια από το περιβάλλον Πηγή ενέργειας είναι οι τροφές 12

Ισορροπία Κατάσταση μέγιστης σταθερότητας Τα ασταθή συστήματα (υψηλή G) τείνουν να μεταβούν σε καταστάσεις μεγαλύτερης σταθερότητας (χαμηλή G) Κλειστό σύστημα φτάνει σε ισορροπία δηλ σταματά να παράγει έργο Μεταβολισμός δε φτάνει ποτέ σε ισορροπία γιατί τροφοδοτείται συνέχεια με νέο υλικό (με οξυγόνο, σάκχαρα και άλλα καύσιμα μόρια) και απομακρύνει προϊόντα 13

Δομή και υδρόλυση της ATP ATP συνδέει εξώθερμες με ενδόθερμες αντιδράσεις Είναι το μέσο με το οποίο μεταφέρεται ενέργεια στο κύτταρο Με υδρόλυση της τελευταίας φωσφορικής ομάδας παράγονται ADP και P i και απελευθερώνεται ελεύθερη ενέργεια 14

Η δομή της ATP (τριφωσφορική αδενοζίνη) 15

Αξιοποίησης εξώεργης αντίδρασης με παροχή ενέργειας σε ενδόεργη 16 Σύζευξη ενέργειας

Πως παράγεται έργο από ATP Υδρόλυση της ATP Καθιστά δυνατές τις ενδόεργες αντιδράσεις μέσω της φωσφορυλίωσης = μεταφορά μιας φωσφορικής ομάδας σε συγκεκριμένα αντιδρώντα που γίνονται έτσι πιο δραστικά Προκαλεί μεταβολές στη σχήμα και στη συγγένεια δέσμευσης των o μεταφορικών και o κινητικών πρωτεϊνών (συνήθως με φωσφορυλιώση) 17

Η υδρόλυση της ATP απελευθερώνει ενέργεια 18

H αναγέννηση της ATP Οι καταβολικές οδοί οδηγούν σε αναγέννηση της ATP από ADP και P i 19

Κύκλος της ATP Η σύνθεση της ΑΤΡ από ADP + P απαιτεί ενέργεια. Ενέργεια προέρχεται από αντιδράσεις διάσπασης (=καταβολισμός) στο κύτταρο Η υδρόλυση της ΑΤΡ σε ADP + P απελευθερώνει ενέργεια και τροφοδοτεί ενεργειακά το κύτταρο 20 © CAMPBELL – REECE, ΒΙΟΛΟΓΙΑ ΤΟΜΟΣ Ι, ΠΕΚ 2010

Ενζυμα Είναι ένα μακρομόριο που ενεργεί ως καταλύτης = χημικός παράγοντας που επιταχύνει συγκεκριμένη χημική αντίδραση χωρίς να καταναλώνεται ο ίδιος από αυτήν Χωρίς τα ένζυμα θα πάθαινε η μεταβολική οδός «συμφόρηση» 21

Παράδειγμα ενζυμικής αντίδρασης Η υδρόλυση της σαχαρόζης από τη σακχαράση 22

Ενέργεια ενεργοποίησης Ε Α Η ενέργεια που χρειάζεται αρχικά για να ξεκινήσει η αντίδραση Προκαλεί στρέψη μορίων και διάσπαση δεσμών των αντιδρώντων Παρέχεται από περιβάλλον ως θερμότητα, συνήθως είναι υψηλή και δεν επιτυγχάνεται αντίδραση Ενζυμα μειώνουν την Ε Α χαμηλώνοντας ενεργειακούς φραγμούς 23

Η επίδραση ενός ενζύμου στην ενέργεια ενεργοποίησης Τα ένζυμα επιταχύνουν μια αντίδραση μειώνοντας την ενέργεια ενεργοποίησης, χωρίς να επηρεάζουν την ελεύθερη ενέργεια (ΔG) 24

Εξειδίκευση ενζύμου Κάθε τύπος ενζύμου έχει ένα μοναδικό ενεργό κέντρο που συνδυάζεται εξειδικευμένα με το υπόστρωμα του, δηλ με το μόριο του αντιδρώντος πάνω στο οποίο το ένζυμο ασκεί τη δράση του Το ένζυμο μεταβάλλει ελαφρώς το σχήμα του όταν συνδέεται με το υπόστρωμα (επαγόμενη συναρμογή) 25

Εξειδίκευση ενζύμων ως προς υπόστρωμα Υπόστρωμα = αντιδρών μόριο πάνω στο οποίο δρα ένζυμο Σύμπλοκο ενζύμου-υποστρώματος για να δράσει ένζυμο Πολύ ειδική αντίδραση καταλύει ένζυμο Ενζυμο ξεχωρίζει ακόμα και τα ισομερή Εξειδίκευση οφείλεται σε τρισδιάστατο σχήμα Ενεργό κέντρο: περιοχή ενζύμου που δεσμεύει υπόστρωμα 26

Κατάλυση στο ενεργό κέντρο του ενζύμου Το ενεργό κέντρο μπορεί να χαμηλώσει το φραγμό της Ε Α με το να: o Προσανατολίζει κατάλληλα τα υποστρώματα o Προκαλεί διάταση στους δεσμούς τους o Διαμορφώνει ευνοϊκό μικροπεριβάλλον o Σχηματίζει προσωρινούς ομοιοπολικούς δεσμούς με το υπόστρωμα 27

Επίδραση συνθηκών στη δράση ενζύμου Για κάθε ένζυμο υπάρχει βέλτιστη θερμοκρασία και βέλτιστο pH Θερμοκρασία και pH επηρεάζουν ενζυμική ενεργότητα Συμπαράγοντες, συνένζυμο (οργανικό) Αναστολείς ενζύμων μειώνουν λειτουργία o Ανταγωνιστικοί : μιμούνται υπόστρωμα, δεσμεύοντας ενεργό κέντρο o Μη ανταγωνιστικοί: δεσμεύουν άλλο μέρος ενζύμου Μη αντιστρεπτοί αναστολείς: δηλητήρια, τοξίνες 28

Ρύθμιση ενεργότητας ενζύμων και μεταβολισμός Κύτταρα ελέγχουν αυστηρά μεταβολικές οδούς ρυθμίζοντας πότε θα είναι ενεργά τα διάφορα ένζυμα είτε: Με ενεργοποίηση ή απενεργοποίηση γονιδίων που κωδικοποιούν ειδικά ένζυμα Με ρύθμιση της δραστικότητας των ενζύμων μετά τη σύνθεσή τους 29

Αλλοστερική ρύθμιση ενζύμων Μόρια δεσμεύονται σε ειδικές θέσεις επηρεάζοντας το σχήμα και τη λειτουργία Συνεργατικότητα: δέσμευση μορίου υποστρώματος διεγείρει τη δεσμευτική ικανότητα ή λειτουργία κ άλλων ενεργών κέντρων Αναδραστική αναστολή: τελικό προϊόν αναστέλει αλλοστερικά το ένζυμο ενός προηγούμενου σταδίου της μεταβολικής οδού 30

Ρύθμιση ενζυμικής ενεργότητας Ειδική θέση ενζύμων μέσα στο κύτταρο αυξάνει αποτελεσματικότητα ενζυμικών διαδικασιών Ορισμένα ένζυμα ομαδοποιούνται σε σύμπλοκα Μερικά είναι ενσωματομένα σε μεμβράνες Άλλα περιέχονται μέσα σε οργανίδια 31

Τέλος Ενότητας

Σημειώματα

Σημείωμα Αναφοράς Copyright Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Αθήνας, Αναστασία Κανέλλου Αναστασία Κανέλλου. «Βιολογία. Ενότητα 8: Εισαγωγή στον μεταβολισμό». Έκδοση: 1.0. Αθήνα Διαθέσιμο από τη δικτυακή διεύθυνση: ocp.teiath.gr.ocp.teiath.gr 34

Σημείωμα Αδειοδότησης Το παρόν υλικό διατίθεται με τους όρους της άδειας χρήσης Creative Commons Αναφορά, Μη Εμπορική Χρήση Παρόμοια Διανομή 4.0 [1] ή μεταγενέστερη, Διεθνής Έκδοση. Εξαιρούνται τα αυτοτελή έργα τρίτων π.χ. φωτογραφίες, διαγράμματα κ.λ.π., τα οποία εμπεριέχονται σε αυτό. Οι όροι χρήσης των έργων τρίτων επεξηγούνται στη διαφάνεια «Επεξήγηση όρων χρήσης έργων τρίτων». Τα έργα για τα οποία έχει ζητηθεί και δοθεί άδεια αναφέρονται στο «Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων». [1] Ως Μη Εμπορική ορίζεται η χρήση: που δεν περιλαμβάνει άμεσο ή έμμεσο οικονομικό όφελος από την χρήση του έργου, για το διανομέα του έργου και αδειοδόχο που δεν περιλαμβάνει οικονομική συναλλαγή ως προϋπόθεση για τη χρήση ή πρόσβαση στο έργο που δεν προσπορίζει στο διανομέα του έργου και αδειοδόχο έμμεσο οικονομικό όφελος (π.χ. διαφημίσεις) από την προβολή του έργου σε διαδικτυακό τόπο Ο δικαιούχος μπορεί να παρέχει στον αδειοδόχο ξεχωριστή άδεια να χρησιμοποιεί το έργο για εμπορική χρήση, εφόσον αυτό του ζητηθεί. 35

Επεξήγηση όρων χρήσης έργων τρίτων Δεν επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου, παρά μόνο εάν ζητηθεί εκ νέου άδεια από το δημιουργό. © διαθέσιμο με άδεια CC-BY διαθέσιμο με άδεια CC-BY-SA διαθέσιμο με άδεια CC-BY-NC-SA διαθέσιμο με άδεια CC-BY-NC Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου και η δημιουργία παραγώγων αυτού με απλή αναφορά του δημιουργού. Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού, και διάθεση του έργου ή του παράγωγου αυτού με την ίδια άδεια. Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού. Δεν επιτρέπεται η εμπορική χρήση του έργου. Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού. και διάθεση του έργου ή του παράγωγου αυτού με την ίδια άδεια Δεν επιτρέπεται η εμπορική χρήση του έργου. διαθέσιμο με άδεια CC-BY-ND Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού. Δεν επιτρέπεται η δημιουργία παραγώγων του έργου. διαθέσιμο με άδεια CC-BY-NC-ND Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού. Δεν επιτρέπεται η εμπορική χρήση του έργου και η δημιουργία παραγώγων του. διαθέσιμο με άδεια CC0 Public Domain διαθέσιμο ως κοινό κτήμα Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου, η δημιουργία παραγώγων αυτού και η εμπορική του χρήση, χωρίς αναφορά του δημιουργού. χωρίς σήμανσηΣυνήθως δεν επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου. 36

Διατήρηση Σημειωμάτων Οποιαδήποτε αναπαραγωγή ή διασκευή του υλικού θα πρέπει να συμπεριλαμβάνει:  το Σημείωμα Αναφοράς  το Σημείωμα Αδειοδότησης  τη δήλωση Διατήρησης Σημειωμάτων  το Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων (εφόσον υπάρχει) μαζί με τους συνοδευόμενους υπερσυνδέσμους. 37

Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στo πλαίσιo του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθηνών» έχει χρηματοδοτήσει μόνο την αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους. 38