Κοινωνική Εργασία στην υγεία και ψυχική υγεία Ενότητα 11: Φιλοξενούσες οικογένειες - Ο θεσμός της ανάδοχης οικογένειας ως μέθοδος αποϊδρυματισμού και ψυχοκοινωνικής.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Επιχειρηματική ηθική Υπέρβαση της ανθρώπινης ομορφίας. Προς τη θέωση…
Advertisements

Τέλος Ενότητας.
Η ανοσοαποτύπωση ως επιβεβαιωτική μέθοδος
Τριφασικά συμμετρικά δίκτυα σε συνδεσμολογία Υ (1/2)
Διαμόρφωση πεδίων Περιγραφικά πεδία Διαχειριστικά πεδία Δομικά πεδία.
Εξευγενισμός φυτικών λαδιών
Άσκηση με αντίσταση Είναι ο οποιοσδήποτε τύπος ενεργητικής άσκησης στον οποίο η δυναμική ή στατική μυϊκή σύσπαση βρίσκει αντίσταση από μία εξωτερική.
Γενικά Ανιχνεύει μη αναμενόμενα (όχι του συστήματος ΑΒΟ) αλλοαντισώματα ή/και αυτοαντισώματα σε δείγμα ορού ασθενή. Ελέγχεται ο ορός σε 2-3 δείγματα.
Πολιτική πληροφόρησης Ενότητα 11: Ανακεφαλαίωση Μέρος Ι Δρ Αλέξανδρος Κουλούρης Τμήμα Βιβλιοθηκονομίας & Συστημάτων Πληροφόρησης Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα.
Η αναγκαιότητα συνθετικής προσέγγισης 1/6
Διάνοιξη πόρων Με ακτινοβολούμενη θερμότητα. Θερμαινόμενα σίδερα.
Ανάλυση Συστημάτων Μακροχρόνιας Φροντίδας (Θ)
Έλεγχος Ροής με την Εντολή Επανάληψης FOR 1/9
Καμπυλότητα Φακού P c
Δράση μάσκας Μείωση ερεθισμού και επαναφορά των διασταλμένων πόρων.
Παράγοντες που επηρεάζουν τη δύναμη ενός μυός 1/2
Ορισμός Μάλαξη είναι ένα σύστημα μηχανικών χειρισμών που εκτελούνται στην επιφάνεια του ανθρώπινου σώματος (εδώ στο πρόσωπο), με τα χέρια ή με ειδικά μηχανήματα.
Βιοηθική και Δεοντολογία στην Φυσικοθεραπεία Ενότητα 7: Οι αντιλήψεις & ο ρόλος εργασίας των επιστημόνων υγείας H περίπτωση του νοσοκομείου Πατησίων Γεωργία.
Αλκίνια Χαρακτηριστική ομάδα: τριπλός δεσμός.
Περιγραφή Είναι κύματα που εκπέμπονται σε πολύ μεγάλες συχνότητες.
Σύσταση και Ανάλυση Γλευκών και Οίνων (Θ)
Συστήματα Θεματικής Πρόσβασης (Θ) Ενότητα 5: Θεματική επεξεργασία απεικονιστικών τεκμηρίων Δάφνη Κυριάκη-Μάνεση Τμήμα Βιβλιοθηκονομίας και Συστημάτων Πληροφόρησης.
Μέρη μηχανής φύλλου όφσετ
Τεχνικές μάλαξης (Θ) Ενότητα 12: Μάλαξη και εναλλακτικές θεραπευτικές προσεγγίσεις Γεωργία Πέττα Τμήμα Φυσικοθεραπείας Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο.
Ψυχιατρική Ενότητα 17: Θεραπευτικές παρεμβάσεις στην ψυχιατρική Ευάγγελος Γ. Παπαγεωργίου Τμήμα Κοινωνικής Εργασίας Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ.
Οργάνωση και Διοίκηση Πρωτοβάθμιας (Θ) Ενότητα 1: Βασικές αρχές και ορισμοί Γιώργος Πιερράκος Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων Εισαγωγική Κατεύθυνση Διοίκησης.
Τεχνικές Μάλαξης (Ε) Ενότητα 10: Αποτελέσματα μάλαξης – Κοιλιακή χώρα Δωροθέα Μακρυγιάννη Pt MSc Τμήμα Φυσικοθεραπείας Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο.
Υπηρεσίες Πληροφόρησης Ενότητα 7: Είδη υπηρεσιών πληροφόρησης – Εξυπηρέτηση (β’ μέρος) Δρ. Ευγενία Βασιλακάκη Τμήμα Βιβλιοθηκονομίας και Συστημάτων Πληροφόρησης.
Ψυχιατρική Ενότητα 11: Συναισθηματικές διαταραχές, κατάθλιψη, μανιοκατάθλιψη, υποστροφική μελαγχολία Ευάγγελος Γ. Παπαγεωργίου Τμήμα Κοινωνικής Εργασίας.
Διατροφή- Διαιτολογία Ενότητα 18: Διατροφή και δυσλιπιδαιμίες Αναστασία Κανέλλου, καθηγήτρια Τμήμα Νοσηλευτικής Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας.
Τεχνολογία οφθαλμικών φακών Ι (Ε) Ενότητα 2: Διόρθωση αμετρωπιών με οφθαλμικούς φακούς Θεμιστοκλής Γιαλελής, Οπτικός, MSc, PhD candidate ΕΔΙΠ του τμήματος.
Τεχνολογία οφθαλμικών φακών Ι (Ε) Ενότητα 5: Έγχρωμοι φακοί Θεμιστοκλής Γιαλελής, Οπτικός, MSc, PhD candidate ΕΔΙΠ του τμήματος Οπτικής και Οπτομετρίας.
Eιδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων
Κανόνες Ασφαλείας Εργοταξίων
Παράγοντες που επηρεάζουν ένα σύστημα Υγείας
Πρωτοβάθμια περίθαλψη
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ ΤΗΣ ΡΥΠΑΝΣΗΣ
Άλλες μορφές νευρώσεων
Διαχείριση παραγωγής εντύπων 1/2
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Υπολογιστική Γεωμετρία και Εφαρμογές στις ΒΧΔ
Βασικά δεδομένα Το σύστημα υγείας δεν αποτελεί απλά άθροισμα επιμέρους μερών. Τα επιμέρους στοιχεία του συστήματος βρίσκονται σε συνεχή αλληλεξάρτηση.
Άρθρο Συγγραφείς: Marcus Plescia, MD, MPH, Martha Groblewski, PhD, RD, LDN. Τίτλος: A Community Oriented Primary care Demonstration Project Refining.
Ταυτότητα και περίγραμμα μαθήματος
ΠΡΟΤΥΠΟ ΕΛΟΤ EN ISO 3251 Ζύγιση μάζας υγρού μελανιού (m1 g)
Ενότητα 13 Αξιολόγηση μαθήματος και διδάσκοντος από την εφαρμογή της Μονάδας Ολικής Ποιότητας (ΜΟΔΙΠ) του ΤΕΙ Αθήνας Αξιολόγηση του μαθήματος Αξιολόγηση.
Άσκηση 9 (1 από 2) Ανακαλύψτε στο χάρτη σας μερικά χαρτογραφικά αντικείμενα που να ανήκουν στις παρακάτω κατηγορίες : φυσικά, τεχνητές κατασκευές, αφηρημένα.
Αίτια εκδήλωσης δυσλιπιδαιμίας
Τοπολογικές σχέσεις 1/3 Βρείτε και περιγράψτε τις τοπολογικές σχέσεις σύμφωνα με τους (Pantazis, Donnay 1996) για τα παρακάτω γεω-γραφικά αντικείμενα:
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Εικαστικές συνθέσεις - Χρώμα στο χώρο
Οργάνωση και Διοίκηση Πρωτοβάθμιας (Θ)
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Οργάνωση και Διοίκηση Πρωτοβάθμιας (Θ)
Λιθογραφία – Όφσετ (Θ) Ενότητα 8.2: Εκτυπωτική Διαδικασία Μηχανής
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Ενότητα 9: Συστήματα Υγείας στην Ευρώπη: Σουηδία
Αισθητική Σώματος Ι (Ε)
Ειδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων -E
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Αισθητική Σώματος Ι (Ε)
Ενότητα 8: Συστήματα Υγείας στην Ευρώπη: Γαλλία
Eιδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων -Θ
Ψυχιατρική Ενότητα 7: Συνέχεια σταδίων
Ανοσολογία (Ε) Ενότητα 3: Αιμοσυγκόλληση Πέτρος Καρκαλούσος
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Οργανική Χημεία (Ε) Ενότητα 2: Προσδιορισμός σημείου τήξης
Ενότητα 1: ……………….. Όνομα Επώνυμο Τμήμα __
Αισθητική ηλεκτροθεραπεία σώματος
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Κοινωνική Εργασία στην υγεία και ψυχική υγεία Ενότητα 11: Φιλοξενούσες οικογένειες - Ο θεσμός της ανάδοχης οικογένειας ως μέθοδος αποϊδρυματισμού και ψυχοκοινωνικής αποκατάστασης Χάρης Ασημόπουλος, Ph.D., Επίκουρος Καθηγητής Τμήμα Κοινωνικής Εργασίας Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας Το περιεχόμενο του μαθήματος διατίθεται με άδεια Creative Commons εκτός και αν αναφέρεται διαφορετικά Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.

Αποτελέσματα ψυχιατρικής μεταρρύθμισης διακοπή λειτουργίας ψυχιατρείων μείωση των ψυχικά ασθενών σε ψυχιατρεία από άτομα το 1999 σε άτομα το 2010 δημιουργία 400 μονάδων αποκατάστασης στην κοινότητα ( Ξενώνες - Οικοτροφεία - Κέντρα Ημέρας κ. α ) πρώην ψυχιατρικοί ασθενείς ζουν στην κοινότητα 1

Ιδρυματικό σύστημα φροντίδας για τα άτομα με αναπηρίες  Το ιδρυματικό σύστημα περιλαμβάνει : 34 ιδρύματα ( Ν. Π. Δ. Δ ) για άτομα και δεκάδες μικρά ιδρύματα ( ΝΠΙΔ ) για 3000 άτομα  Συνολικά άτομα με αναπηρίες σωματικές, ψυχικές και νοητικές παραμένουν έγκλειστοι σε ιδρύματα για πολλά έτη ή και για όλη τους τη ζωή.  Από αυτά υπολογίζεται ότι το 30% είναι παιδιά, έφηβοι και νέοι. 2

3

2014: Επικρατούσες συνθήκες σε ιδρύματα για άτομα με αναπηρίες ακραία φαινόμενα ιδρυματισμού αποπροσωποποίηση - παθητικοποίηση διαρκής περιορισμός περιθαλπομένων χρήση μεθόδων καταστολής και καθήλωσης απουσία προσωπικών ειδών απουσία παιδαγωγικού υλικού ανεπαρκές και ανεκπαίδευτο προσωπικό απομόνωση από τις τοπικές κοινωνίες 4

Ανάπτυξη μέτρων πολιτικής αποϊδρυματισμού Εκστρατείες ευαισθητοποίησης του κοινού Θεσμοθέτηση ελέγχου ποιότητας φροντίδας Εκπαίδευση του προσωπικού σε νέες μεθόδους Στελέχωση με επιστημονικό προσωπικό Απαγόρευση νέων εισαγωγών Προγράμματα ψυχοκοινωνικής αποκατάστασης Δημιουργία νέων μονάδων φροντίδας στην κοινότητα ( Προστατευμένα Διαμερίσματα, Ανάδοχες Οικογένειες, Ξενώνες, Οικοτροφεία κ. α ) 5

Ψυχιατρική μεταρρύθμιση και ο θεσμός της αναδοχής ( φιλοξενούσες οικογένειες )  Η ανάδοχη οικογένεια είναι αποτελεσματική μέθοδος αποϊδρυματισμού και κοινωνικής επανένταξης ατόμων με ψυχικές αναπηρίες που παραμένουν στα ψυχιατρικά ιδρύματα.  Παρέχει το κατάλληλο πλαίσιο εξατομικευμένης καλής ποιότητας φροντίδας, καλής ποιότητας ζωής και ψυχοκοινωνικής αποκατάστασης στην κοινότητα. 6

Ιστορική αναδρομή της ανάδοχης φροντίδας 1/2  Ο θεσμός έλκει την καταγωγή του από τον θρύλο της Αγίας Dymphna στην περιοχή Gheel του Βελγίου.  Η αρχή χάνεται στον 2 ο αιώνα μ.χ. όταν οι κάτοικοι περιέθαλπαν τους ψυχικά ασθενείς που πήγαιναν να προσκυνήσουν τον τάφο της Αγίας τους και δεν είχαν που να μείνουν.  Από το 1700 το έθιμο της φιλοξενίας ψυχικά ασθενών και αναπήρων άρχισε να εξαπλώνεται και στην υπόλοιπη Ευρώπη. 7

Ιστορική αναδρομή της ανάδοχης φροντίδας 2/2  Στην συνέχεια μετανάστες της βόρειας Ευρώπης το εισήγαγαν στην Αμερική.  Το 1885 η πολιτεία της Μασαχουσέτης άρχισε πρόγραμμα για ανάδοχες οικογένειες και ακολούθησαν και άλλες πολιτείες.  Ο κύριος φορέας του θεσμού στην Αμερική από το 1951 έως και σήμερα είναι τα Veterans Administration Hospitals τα οποία έχουν χιλιάδες ψυχικά ασθενών σε αναδοχή με θετικά αποτελέσματα. 8

Ανάδοχη φροντίδα στην Ελλάδα  Στην Ελλάδα ανάλογα προγράμματα άρχισαν να αναπτύσσονται πολύ αργότερα, στα τέλη της δεκαετίας του ’80.  Οι σχετικές εμπειρίες που καταγράφονται είναι λίγες, αλλά όλες με θετικά αποτελέσματα. 9

Προγράμματα αναδόχων οικογενειών με σκοπό τον αποϊδρυματισμό στην Ελλάδα  1989: Κέντρο Ψυχικής Υγιεινής, 23 αναδοχές ασθενών του ψυχιατρείου Λέρου,  1991: Πρόγραμμα Αποασυλοποίησης ΠΙΚΠΑ Λέρου, 3 αναδοχές νέων με πολλαπλές αναπηρίες,  1991: Παιδοψυχιατρικό Νοσοκομείο Αττικής, 8 αναδοχές εφήβων και νέων με ψυχικές διαταραχές,  1998: Μονάδα Αναδόχων Ψυχιατρικής Κλινικής Παν / μιου Αθηνών, 5 αναδοχές ενηλίκων ψυχικά ασθενών. 10

Κριτήρια επιλογής υποψηφίων ψυχικά ασθενών προς ανάδοχη φροντίδα άτομα και των δυο φύλων, ηλικίας έως ετών, με σταθερή ιατροφαρμακευτική κάλυψη, με σταθερή κλινική εικόνα, δίχως στοιχεία επικινδυνότητας, με βασικό επίπεδο κοινωνικολειτουργικών δεξιοτήτων. 11

Κριτήρια επιλογής αναδόχων ( φιλοξενουσών οικογενειών ) οικογένειες ή μόνα πρόσωπα, όχι συγγενείς Α ’ βαθμού, να προέρχονται από το τόπο καταγωγής του ατόμου προς αναδοχή, προτίμηση σε ολιγομελείς οικογένειες, από πληθυσμό ευαισθητοποιημένο, από περιοχή όπου λειτουργεί δίκτυο υπηρεσιών υγείας, ψυχικής υγείας, ειδικής αγωγής και απασχόλησης. 12

Όροι της ανάδοχης φροντίδας : παροχή αξιοπρεπούς διαμονής, παροχή επαρκούς και υγιεινής τροφής, κάλυψη εξόδων καθημερινών αναγκών, εποπτεία τήρησης της φαρμακευτικής αγωγής και άλλων θεραπειών, τήρηση ατομικού σχεδίου ψυχοκοινωνικής αποκατάστασης, ανάπτυξη υποστηρικτικών διαπροσωπικών σχέσεων. 13

Έργο της θεραπευτικής υποστηρικτικής ομάδας : εποπτεία και αξιολόγηση της αναδοχής, συστηματικές, σταθερές επισκέψεις, επαφή με υπηρεσίες υγείας, ψυχικής υγείας, ψυχοκοινωνικής αποκατάστασης του ατόμου, ανάπτυξη υποστηρικτικών παρεμβάσεων, συστηματική συμπλήρωση δομημένων εργαλείων εκτίμησης του ατόμου και της λειτουργικότητας της ανάδοχης οικογένειας, προγραμματισμός προνοιακής κάλυψης ατόμου, σχεδιασμός ατομικού πλάνου ψυχοκοινωνικής αποκατάστασης. 14

Αξιολόγηση της αναδοχής και της πορείας της ψυχοκοινωνικής κατάστασης του ατόμου  Χρειάζεται να συμπληρώνονται, κατά την ένταξη και ανά έτος : ψυχιατρική εκτίμηση (BPRS), εκτίμηση αναπηρίας (DAS), κλίμακα νοημοσύνης (WAIS), ερωτηματολόγιο ποιότητας ζωής (WHOQUOL), κλίμακα οικογενειακής επιβάρυνσης και συνέντευξη οικογένειας - εκφραζόμενο συναίσθημα (CFI-EE). 15

Στάδια αναδοχής ψυχικά ασθενών με ιδρυματική ζωή : επιλογή ατόμου στο ψυχιατρικό ίδρυμα επιλογή της ανάδοχης ( φιλοξενούσας ) οικογένειας προετοιμασία του ατόμου στο ίδρυμα προετοιμασία της ανάδοχης ( φιλοξενούσας ) οικογένειας δοκιμαστικές επισκέψεις και γνωριμία δοκιμαστική φάση ένταξης οριστικοποίηση της αναδοχής παρακολούθηση και αξιολόγηση 16

Νομοθεσία  Νόμος 2716 του 1999 « για τον εκσυγχρονισμό των υπηρεσιών ψυχικής υγείας » περιλαμβάνει τις φιλοξενούσες οικογένειες μεταξύ των προγραμμάτων ψυχοκοινωνικής αποκατάστασης.  Υπουργική Απόφαση 19353/2001 ορίζει θέματα που αφορούν τις φιλοξενούσες οικογένειες για παιδιά, εφήβους και ενήλικες με ψυχικές διαταραχές ή νοητική υστέρηση και δευτερογενείς ψυχικές διαταραχές ή με διαταραχές αυτιστικού τύπου. 17

Σύνοψη  Η συστηματική ανάπτυξη προγραμμάτων ανάδοχης φροντίδας έχει φανεί ότι αποτελεί αποτελεσματική μέθοδο για τη βελτίωση της ποιότητας φροντίδας και ζωής ενηλίκων, εφήβων και παιδιών που παραμένουν ακόμα κοινωνικά αποκλεισμένοι σε ψυχιατρικά και άλλα ιδρύματα.  Δυστυχώς αυτό μέχρι και σήμερα δεν συμβαίνει στην Ελλάδα, σε αντίθεση με τις σύγχρονες παραδοχές του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας και της Βίβλου της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την ψυχική υγεία. 18

Τέλος Ενότητας

Σημειώματα

Σημείωμα Αναφοράς Copyright Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Αθήνας, Χάρης Ασημόπουλος Χάρης Ασημόπουλος. «Κοινωνική Εργασία στην υγεία και ψυχική υγεία. Ενότητα 11: Φιλοξενούσες οικογένειες - Ο θεσμός της ανάδοχης οικογένειας ως μέθοδος αποϊδρυματισμού και ψυχοκοινωνικής αποκατάστασης». Έκδοση: 1.0. Αθήνα Διαθέσιμο από τη δικτυακή διεύθυνση: ocp.teiath.gr.ocp.teiath.gr

Σημείωμα Αδειοδότησης Το παρόν υλικό διατίθεται με τους όρους της άδειας χρήσης Creative Commons Αναφορά, Μη Εμπορική Χρήση Παρόμοια Διανομή 4.0 [1] ή μεταγενέστερη, Διεθνής Έκδοση. Εξαιρούνται τα αυτοτελή έργα τρίτων π.χ. φωτογραφίες, διαγράμματα κ.λ.π., τα οποία εμπεριέχονται σε αυτό. Οι όροι χρήσης των έργων τρίτων επεξηγούνται στη διαφάνεια «Επεξήγηση όρων χρήσης έργων τρίτων». Τα έργα για τα οποία έχει ζητηθεί και δοθεί άδεια αναφέρονται στο «Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων». [1] Ως Μη Εμπορική ορίζεται η χρήση: που δεν περιλαμβάνει άμεσο ή έμμεσο οικονομικό όφελος από την χρήση του έργου, για το διανομέα του έργου και αδειοδόχο που δεν περιλαμβάνει οικονομική συναλλαγή ως προϋπόθεση για τη χρήση ή πρόσβαση στο έργο που δεν προσπορίζει στο διανομέα του έργου και αδειοδόχο έμμεσο οικονομικό όφελος (π.χ. διαφημίσεις) από την προβολή του έργου σε διαδικτυακό τόπο Ο δικαιούχος μπορεί να παρέχει στον αδειοδόχο ξεχωριστή άδεια να χρησιμοποιεί το έργο για εμπορική χρήση, εφόσον αυτό του ζητηθεί.

Επεξήγηση όρων χρήσης έργων τρίτων Δεν επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου, παρά μόνο εάν ζητηθεί εκ νέου άδεια από το δημιουργό. © διαθέσιμο με άδεια CC-BY διαθέσιμο με άδεια CC-BY-SA διαθέσιμο με άδεια CC-BY-NC-SA διαθέσιμο με άδεια CC-BY-NC Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου και η δημιουργία παραγώγων αυτού με απλή αναφορά του δημιουργού. Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού, και διάθεση του έργου ή του παράγωγου αυτού με την ίδια άδεια. Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού. Δεν επιτρέπεται η εμπορική χρήση του έργου. Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού. και διάθεση του έργου ή του παράγωγου αυτού με την ίδια άδεια Δεν επιτρέπεται η εμπορική χρήση του έργου. διαθέσιμο με άδεια CC-BY-ND Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού. Δεν επιτρέπεται η δημιουργία παραγώγων του έργου. διαθέσιμο με άδεια CC-BY-NC-ND Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού. Δεν επιτρέπεται η εμπορική χρήση του έργου και η δημιουργία παραγώγων του. διαθέσιμο με άδεια CC0 Public Domain διαθέσιμο ως κοινό κτήμα Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου, η δημιουργία παραγώγων αυτού και η εμπορική του χρήση, χωρίς αναφορά του δημιουργού. χωρίς σήμανσηΣυνήθως δεν επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου.

Διατήρηση Σημειωμάτων Οποιαδήποτε αναπαραγωγή ή διασκευή του υλικού θα πρέπει να συμπεριλαμβάνει:  το Σημείωμα Αναφοράς  το Σημείωμα Αδειοδότησης  τη δήλωση Διατήρησης Σημειωμάτων  το Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων (εφόσον υπάρχει) μαζί με τους συνοδευόμενους υπερσυνδέσμους.

Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στo πλαίσιo του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθηνών» έχει χρηματοδοτήσει μόνο την αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.