Τ.Ε.Ι. Αθήνας Σχολή Επαγγελμάτων Υγείας και Πρόνοιας Τμήμα Κοινωνικής Εργασίας « ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ» Δρ. Ειρήνη Κατσαμά Λέκτορας Κοινωνικής Εργασίας
ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Ψυχική υγεία Ψυχική ανθεκτικότητα Επιτυχημένες σχολικές κοινότητες Παράγοντες που οδηγούν στην ανάπτυξη της ψυχικής ανθεκτικότητας
Ψυχική υγεία Οι σύγχρονοι ορισμοί της ψυχικής υγείας και της πρόληψης σχετίζονται όχι μόνο με την απουσία προβλημάτων ή διαταραχών αλλά κυρίως με την ανάπτυξη κοινωνικών και συναισθηματικών δεξιοτήτων των παιδιών που συμβάλλουν στη θετική προσαρμογή και την ψυχική τους ευεξία.
Ψυχική ανθεκτικότητα Πρόκειται για την διαδικασία της θετικής προσαρμογής των ατόμων και των συστημάτων παρά τις αντίξοες συνθήκες που αντιμετωπίζουν.
Ψυχική ανθεκτικότητα Η ενδυνάμωση των ατόμων, των οικογενειών και των κοινοτήτων απέναντι στις δυσκολίες της ζωής, θεωρείται σημαντικός προστατευτικός παράγοντας που οδηγεί στην προαγωγή της ψυχικής υγείας.
Σχολείο Το σχολείο δε θα πρέπει να στοχεύει μόνο στην εκπαίδευση και την κοινωνικοποίηση των παιδιών αλλά επιπλέον να προάγει το θετικό κλίμα, την ποιοτική επικοινωνία και τις σχέσεις μεταξύ των μελών της σχολικής κοινότητας, ενισχύοντας αφενός τους προστατευτικούς παράγοντες και μειώνοντας αφετέρου τους παράγοντες επικινδυνότητας στο σχολικό περιβάλλον.
Ψυχική ανθεκτικότητα: τρείς τύποι φαινομένων Τα θετικά εξελικτικά επιτεύγματα παιδιών που διαβιούν σε «υψηλού κινδύνου πλαίσια», όπως οι συνθήκες χρόνιας φτώχειας ή κατάχρησης ουσιών από τους γονείς. Τη διατηρούμενη και αυξανόμενη ικανότητα του ατόμου να ανταπεξέρχεται στις απαιτήσεις του περιβάλλοντος κάτω από συνθήκες παρατεταμένου άγχους (π.χ. διαζύγιο γονέων). Την αντιμετώπιση και την επιβίωση κατόπιν τραυματικών γεγονότων (π.χ. πόλεμοι ή φυσικές καταστρόφές)
Σχολείο: «ένα δεύτερο σπίτι» Έρευνες αντικείμενο των οποίων ήταν τα ψυχικά ανθεκτικά παιδιά, καταδεικνύουν ότι συχνά, τα ίδια απολαμβάνουν να πηγαίνουν στο σχολείο, είτε είναι νηπιαγωγείο, είτε είναι Γυμνάσιο, καθώς το σχολείο μετατρέπεται σε ένα «δεύτερο σπίτι», ένα καταφύγιο από ένα δυσλειτουργικό οικογενειακό περιβάλλον.
Επιτυχημένες σχολικές κοινότητες Θέτουν υψηλούς αλλά ρεαλιστικούς στόχους για τους μαθητές Παρέχουν εποικοδομητική ανατροφοδότηση με την παροχή επαίνων Εμφυσούν ένα αίσθημα εμπιστοσύνης και υπευθυνότητας στους μαθητές
Παράγοντες που οδηγούν στην ανάπτυξη της ψυχικής ανθεκτικότητας Ανάπτυξη θετικών συναισθηματικών δεσμών Δημιουργία σαφών και ξεκάθαρων ορίων Εκμάθηση κοινωνικών και προσωπικών δεξιοτήτων: επίλυση σύγκρουσης, αντίσταση, διεκδίκηση, επικοινωνία, επίλυση προβλημάτων, διαχείριση άγχους
Παράγοντες που οδηγούν στην ανάπτυξη της ψυχικής ανθεκτικότητας Παροχή στήριξης και φροντίδας Ύπαρξη υψηλών προσδοκιών και σαφής έκφραση τους Παροχή ευκαιριών για ουσιώδη συμμετοχή
Οι έξι προσεγγίσεις: Αν εφαρμοστούν σε συνδυασμό, οδηγούν στην ανάπτυξη μιας θετικής εικόνας για τον εαυτό, τη δημιουργία μιας στενής σχέσης και διασύνδεσης με το σχολείο, στη διαμόρφωση μιας πίστης στους κανόνες.
Επικοινωνία