Βιολογική Μηχανική Εργονομία (Θ) Ενότητα 11: Σπονδυλική Στήλη (β΄μέρος) Δωροθέα Μακρυγιάννη Pt MSc Τμήμα Φυσικοθεραπείας Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Τέλος Ενότητας.
Advertisements

Διατομή σύνθετης δοκού
Η ανοσοαποτύπωση ως επιβεβαιωτική μέθοδος
Άσκηση με αντίσταση Είναι ο οποιοσδήποτε τύπος ενεργητικής άσκησης στον οποίο η δυναμική ή στατική μυϊκή σύσπαση βρίσκει αντίσταση από μία εξωτερική.
Το ιερό οστό.
Διάνοιξη πόρων Με ακτινοβολούμενη θερμότητα. Θερμαινόμενα σίδερα.
Μυϊκή χαλάρωση Όσο ελαττώνεται η μυϊκή ενέργεια τόσο χαλαρός γίνεται ο μυς. Όταν ένας μυς βρίσκεται σε ανεπιθύμητη σύσπαση δεν μπορεί να εργασθεί φυσιολογικά.
Έλεγχος Ροής με την Εντολή Επανάληψης FOR 1/9
Καμπυλότητα Φακού P c
Παράγοντες που επηρεάζουν τη δύναμη ενός μυός 1/2
Ορισμός Μάλαξη είναι ένα σύστημα μηχανικών χειρισμών που εκτελούνται στην επιφάνεια του ανθρώπινου σώματος (εδώ στο πρόσωπο), με τα χέρια ή με ειδικά μηχανήματα.
Αλκίνια Χαρακτηριστική ομάδα: τριπλός δεσμός.
Περιγραφή Είναι κύματα που εκπέμπονται σε πολύ μεγάλες συχνότητες.
Σύσταση και Ανάλυση Γλευκών και Οίνων (Θ)
Τομογραφική Απεικονιστική Ανατομική Ενότητα 8: Τομογραφική ανατομική αγγειακού δένδρου - ΜRΑ Γεωργία Οικονόμου, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Τμήμα Ραδιολογίας.
Συστήματα Θεματικής Πρόσβασης (Θ) Ενότητα 5: Θεματική επεξεργασία απεικονιστικών τεκμηρίων Δάφνη Κυριάκη-Μάνεση Τμήμα Βιβλιοθηκονομίας και Συστημάτων Πληροφόρησης.
Μέρη μηχανής φύλλου όφσετ
Τεχνικές μάλαξης (Θ) Ενότητα 12: Μάλαξη και εναλλακτικές θεραπευτικές προσεγγίσεις Γεωργία Πέττα Τμήμα Φυσικοθεραπείας Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο.
Τεχνικές Μάλαξης (Ε) Ενότητα 10: Αποτελέσματα μάλαξης – Κοιλιακή χώρα Δωροθέα Μακρυγιάννη Pt MSc Τμήμα Φυσικοθεραπείας Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο.
Διατροφή- Διαιτολογία Ενότητα 18: Διατροφή και δυσλιπιδαιμίες Αναστασία Κανέλλου, καθηγήτρια Τμήμα Νοσηλευτικής Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας.
Εκτυπωτικά Υποστρώματα (Ε) Ενότητα 8: Μέτρηση της μεταβολής των διαστάσεων του χαρτιού μετά από βύθιση σε νερό Βασιλική Μπέλεση Επίκ. Καθηγήτρια Τμήμα.
Αισθητική ηλεκτροθεραπεία σώματος Ενότητα 8: Κινητικά σημεία Ευθυμία Μικελάτου Αισθητικός Κοσμητολόγος B.Sc., M.Sc. Τμήμα Αισθητικής και Κοσμητολογίας.
Τεχνολογία οφθαλμικών φακών Ι (Ε) Ενότητα 2: Διόρθωση αμετρωπιών με οφθαλμικούς φακούς Θεμιστοκλής Γιαλελής, Οπτικός, MSc, PhD candidate ΕΔΙΠ του τμήματος.
Τεχνολογία οφθαλμικών φακών Ι (Ε) Ενότητα 5: Έγχρωμοι φακοί Θεμιστοκλής Γιαλελής, Οπτικός, MSc, PhD candidate ΕΔΙΠ του τμήματος Οπτικής και Οπτομετρίας.
Χαλάρωση Πρόκειται για την απουσία μυϊκής τάσης.
Αρχές Προγράμματος Η οργάνωση προγράμματος ενεργητικής κίνησης βασίζεται στις αρχές που χαρακτηρίζουν την άσκηση: Υπερ-φόρτιση Εξειδίκευση Εξατομίκευση.
Eιδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων
Κανόνες Ασφαλείας Εργοταξίων
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ ΤΗΣ ΡΥΠΑΝΣΗΣ
Διάρκεια της άσκησης Η διάρκεια και η ένταση της άσκησης είναι σχετικές: Μεγαλύτερο διάλειμμα κατά την άσκηση παραπέμπει σε αερόβια διαδικασία. Μικρότερο.
Εκτίμηση Φυσικής Κατάστασης
Άλλες μορφές νευρώσεων
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Άσκηση 8 (1 από 3) Προβολές 1. Να επιλέξετε ένα θέμα βασισμένο σε κάποια παράγραφο / υποπαράγραφο του κεφαλαίου 6 των σημειώσεων και να κάνετε μια εργασία.
Υπολογιστική Γεωμετρία και Εφαρμογές στις ΒΧΔ
Υποβοηθούμενη Ενεργητική Άσκηση
Θεραπευτική Άσκηση Αντίστασης
Παρουσίαση ναυπηγικών γραμμών 1/3
Βάρος Το απόλυτο βάρος του αντικειμένου, που διαχειρίζεται το άτομο είναι σημαντικό. Οι παράγοντες, που καθορίζουν την ροπή που πρέπει να υπερνικηθεί.
ΠΡΟΤΥΠΟ ΕΛΟΤ EN ISO 3251 Ζύγιση μάζας υγρού μελανιού (m1 g)
Στατική Διάταση Στατική διάταση (isometric, controlled, slow) Διατήρηση συγκεκριμένης θέσης, η οποία είναι πιθανόν να επαναληφθεί ή όχι.
Ενότητα 13 Αξιολόγηση μαθήματος και διδάσκοντος από την εφαρμογή της Μονάδας Ολικής Ποιότητας (ΜΟΔΙΠ) του ΤΕΙ Αθήνας Αξιολόγηση του μαθήματος Αξιολόγηση.
Χαλαρή Θέση 1/2 Η ικανή και αναγκαία συνθήκη για να χαρακτηριστεί κάποια θέση ως θέση χαλάρωσης είναι η ελάχιστη έως μηδενική (εάν γίνεται) κατανάλωση.
Όρθια Στάση Η στάση αποτελεί σημείο εκκίνησης για κάθε δραστηριότητα.
Έλεγχος Λεκάνης 1/2 Ο έλεγχος της λεκάνης, έλεγχος του πυρήνα του σώματος, εξασφαλίζεται με: Εξάσκηση των μυϊκών συστημάτων, που ευθύνονται για την κίνηση.
Άσκηση 9 (1 από 2) Ανακαλύψτε στο χάρτη σας μερικά χαρτογραφικά αντικείμενα που να ανήκουν στις παρακάτω κατηγορίες : φυσικά, τεχνητές κατασκευές, αφηρημένα.
Τοπολογικές σχέσεις 1/3 Βρείτε και περιγράψτε τις τοπολογικές σχέσεις σύμφωνα με τους (Pantazis, Donnay 1996) για τα παρακάτω γεω-γραφικά αντικείμενα:
Επιλογή φλέβας για λήψη φλεβικού αίματος 1/7
Βιολογική Μηχανική Εργονομία (E)
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Εικαστικές συνθέσεις - Χρώμα στο χώρο
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Οργάνωση και Διοίκηση Πρωτοβάθμιας (Θ)
Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας
Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας
Λιθογραφία – Όφσετ (Θ) Ενότητα 8.2: Εκτυπωτική Διαδικασία Μηχανής
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Αισθητική Σώματος Ι (Ε)
Αισθητική Σώματος Ι (Ε)
Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας
Ειδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων -E
Τεχνικές Μάλαξης (Ε) Ενότητα 1: Θέσεις Χαλάρωσης
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Αισθητική Σώματος Ι (Ε)
Ενότητα 8: Συστήματα Υγείας στην Ευρώπη: Γαλλία
Βιολογική Μηχανική Εργονομία (Ε)
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Ενότητα 1: ……………….. Όνομα Επώνυμο Τμήμα __
Αισθητική ηλεκτροθεραπεία σώματος
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Βιολογική Μηχανική Εργονομία (Θ) Ενότητα 11: Σπονδυλική Στήλη (β΄μέρος) Δωροθέα Μακρυγιάννη Pt MSc Τμήμα Φυσικοθεραπείας Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας Το περιεχόμενο του μαθήματος διατίθεται με άδεια Creative Commons εκτός και αν αναφέρεται διαφορετικά Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.

1 II.Αυχενική Μοίρα Σπονδυλικής Στήλης “Cervical vertebrae lateral2”, από Was a bee διαθέσιμο με άδεια CC BY-SA 2.1 JPCervical vertebrae lateral2Was a beeCC BY-SA 2.1 JP

Ατλαντοϊνιακή Άρθρωση  Η ατλαντοϊνιακή άρθρωση είναι λειτουργικό τμήμα της αυχενικής μοίρας.  Το διάστημα μεταξύ πρώτου και δεύτερου αυχενικού σπονδύλου συμβάλλει στο 50% της στροφής.  Ο σταυρωτός σύνδεσμος εξασφαλίζει σταθερότητα μεταξύ πρώτου και δεύτερου αυχενικού σπονδύλου, αποτρέποντας την μετατόπιση του οδόντα προς τα πίσω στον δακτύλιο του πρώτου αυχενικού σπονδύλου. 2

Αυχενικοί Σπόνδυλοι 1/2  Η αυχενική μοίρα της σπονδυλικής στήλης είναι η περιοχή της σπονδυλικής στήλης με την μεγαλύτερη κινητικότητα.  Αποτελείται από δύο άτυπους σπονδύλους (τον άτλαντα και τον άξονα) και πέντε τυπικούς.  Οι αρθρώσεις των τόξων σχηματίζουν γωνία 45 ο με το οριζόντιο επίπεδο, καθοδηγούν την κίνηση αλλά δεν την περιορίζουν.  Η συνολική τροχιά είναι 145 ο κάμψης –έκτασης, 180 ο στροφής και περίπου 90 ο πλάγιας κάμψης. 3

Αυχενικοί Σπόνδυλοι 2/2  Στην φυσιολογική αυχενική μοίρα κατά την κάμψη- έκταση γίνεται ολίσθηση στις διαρθρώσεις των τόξων των σπονδύλων. 4 Τρίτος – έβδομος Αυχενικός σπόνδυλος slideshare.net Εγκάρσια απόφυση Ακανθώδης απόφυση Αυχένας τόξου Σώμα Σπονδυλικός σωλήνας Πέταλο

Άτλας / Άξονας 5 Άτλας (Α1) Άξονας (Α2) Οδόντας slideshare.net

Φυσιολογική στάση 6  Σε φυσιολογική όρθια στάση, η μέση έκταση της αυχενικής μοίρας είναι ένα τόξο περίπου 34 ο, με τον πρώτο αυχενικό και πρώτο θωρακικό σπόνδυλο να ευρίσκονται στην ίδια κατακόρυφο.  Η μηχανική σταθερότητα της αυχενικής μοίρας της σπονδυλικής στήλης εξασφαλίζεται από:  τους μεσοσπονδυλίους δίσκους και τους συνδέσμους κατά 20% και  από τους μύες του αυχένα κατά 80%.

Σύνδεσμοι ωχρός σύνδεσμος 2.μεσακάνθιοι σύνδεσμοι 3.επακάνθιος σύνδεσμος.  Oι οπίσθιοι σύνδεσμοι παρέχουν περισσότερη σταθερότητα στην κάμψη, ενώ οι πρόσθιοι στην έκταση. slideshare.net

Μυϊκό Σύστημα 1/3  Το αυχενικό μυϊκό σύστημα χαρακτηρίζεται από πολύπλοκη ανατομική κατασκευή. 8 “Levator scapulae”, από Uwe Gille διαθέσιμο ως κοινό κτήμαLevator scapulaeUwe Gille

Μυϊκό Σύστημα 2/3  Οι μύες του αυχένα, περισσότερα από είκοσι ζευγάρια, ενεργούν με ξεχωριστή ακρίβεια σε διάφορες κατευθύνσεις, φροντίζουν τον στατικό και δυναμικό έλεγχο της κεφαλής και της αυχενικής μοίρας της σπονδυλικής στήλης.  Οι μύες που έχουν ίδιες ενέργειες, λειτουργούν με διαφορές στους μοχλοβραχίονες σε διαφορετικές τροχιές κίνησης για να εξασφαλίσουν την λειτουργική τελειότητα.  Εκτός από την ενεργητική κίνηση, οι μύες ασκούν δύναμη παθητικά, όταν διατείνονται πέρα από το μήκος χαλάρωσης. 9

Μυϊκό Σύστημα 3/3 10 Μυϊκή υποστήριξη του αυχένα. Στερνοκλειδομαστοειδής Ανελκτήρας ωμοπλάτης Τραπεζοειδής slideshare.net “Longus colli”, από Uwe Gille διαθέσιμο ως κοινό κτήμαLongus colliUwe Gille

Πλάγιοι Μύες του Αυχένα Σπληνιοειδής κεφαλικός 2. Ανελκτήρας της ωμοπλάτης 3. Στερνοκλειδομαστοειδής 4. Σκαληνοί 5. Τραπεζοειδής 6. Δελτοειδής 7. Ωμοϋοειδης 8. Θυρεοειδής slideshare.net

Μυϊκά Συστήματα 12 Μαστοειδής απόφυση Τραπεζο ειδής Στερνοκλειδο μαστοειδής Κλείδα Κάτω σιαγόνα Παράγοντας συμπιεστικής δύναμης Παράγοντας δύναμης στροφής “1610 Muscles Controlled by the Accessory Nerve- 02”, από CFCF διαθέσιμο με άδεια CC BY Muscles Controlled by the Accessory Nerve- 02CFCFCC BY 3.0 “Gray385”, από Uwe Gille διαθέσιμο ως κοινό κτήμαGray385Uwe Gille

Μέσο Άτομο 1/2  Για έναν άνδρα ύψους 1,80 m και βάρους 80 kg, μπορούμε να θεωρήσουμε ότι:  οι εκτείνοντες ακολουθούν ανατομικά το πίσω μέρος των σπονδύλων, με απόσταση από το κέντρο των μεσοσπονδυλίων δίσκων 4 cm,  η μάζα της κεφαλής και του αυχένα είναι περίπου 6 kg (8% της μάζας του σώματος). 13

Μέσο Άτομο 2/2 14  Το μήκος της κεφαλής και του αυχένα είναι περίπου 30 cm.  Το κέντρο μάζας της κεφαλής εντοπίζεται:  14 cm από το επάνω άκρο της κεφαλής και 16 cm από τον έβδομο αυχενικό σπόνδυλο.  47% από επάνω και 53% από κάτω στην γραμμή που συνδέει τον έβδομο αυχενικό σπόνδυλο και το άνω άκρο της κεφαλής.

Όρθια Στάση 15 slideshare.net Αυχενική μοίρα Θωρακική μοίρα Καθιστή θέση Όρθια θέση Ύπτια κατάκλιση Οσφυϊκή μοίρα  Tα φορτία στην αυχενική μοίρα κατά την χαλαρή όρθια στάση και την καθιστή θέση είναι μικρά.

Αναπτυσσόμενες Δυνάμεις 1/2  Η κάμψη προκαλεί συμπιεστικές δυνάμεις πολλαπλάσιες του βάρος του αυχένα και της κεφαλής, πολύ μεγαλύτερες από αυτές που ασκούνται στην φυσιολογική στάση.  Σημαντική αύξηση στη φόρτιση συμβαίνει:  στα όρια της τροχιάς της κάμψης,  στα όρια της τροχιάς της έκτασης,  κατά την στροφή,  κατά την πλάγια κάμψη. 16

Μεσοσπονδύλιος Δίσκος /Πίεση 17 slideshare.net Θέση Πίεση στον μεσοσπονδύλιο Δίσκο

Αναπτυσσόμενες Δυνάμεις 2/2  Τα φορτία προέρχονται από:  Το βάρος της κεφαλής.  Την δραστηριότητα των γύρω μυών.  Την τάση των εμπλεκομένων συνδέσμων.  Την ανάπτυξη των εξωτερικών φορτίων.  Όπως στην θωρακική και την οσφυϊκή μοίρα, έτσι και στην αυχενική τα στατικά φορτία επηρεάζονται από την θέση της κεφαλής και του σώματος. 18

Μέση Θέση  Το κέντρο της μάζας ευρίσκεται εμπρός από τον άξονα στήριξης.  Έτσι απαιτείται κατάλληλη λειτουργία των εκτεινόντων μυών της αυχενικής μοίρας της σπονδυλικής στήλης για την διατήρηση της κεφαλής σε συγκεκριμένη θέση. 19 © 20 Φεβ 2014 OpenStax College. Textbook content από OpenStax College διαθέσιμο με άδεια Creative Commons Attribution License 3.0.Textbook contentCreative Commons Attribution License 3.0

Θέση Κάμψης 20  Αυξημένη κάμψη της αυχενικής μοίρας αυξάνει την απόσταση του κέντρου μάζας της κεφαλής και του αυχένα από το κέντρο της άρθρωσης.  Eπομένως αυξάνεται η ροπή, που απαιτείται να αναπτυχθεί από τους μύες, που θα εργαστούν κατάλληλα, ώστε να επιτευχθεί ισορροπία. © 20 Φεβ 2014 OpenStax College. Textbook content από OpenStax College διαθέσιμο με άδεια Creative Commons Attribution License 3.0.Textbook contentCreative Commons Attribution License 3.0

Φόρτιση /Κάμψη 21 cdn2.hubspot.net 5,5 kg14,5 kg19kg

Μετατόπιση  Για κάθε μετατόπιση της κεφαλής προς τα εμπρός αυξάνεται η ροπή που ασκείται από το βάρος της κεφαλής στην αυχενική μοίρα.  Μάλιστα, κάθε 2,5 cm μετατόπισης αυξάνεται το βάρος της κεφαλής σχεδόν κατά μισό κιλό και η φόρτιση κατά δύο φορές το βάρος της κεφαλής. 22 necksolutions.com

Έλξη / Διόρθωση 23 Άσκηση διόρθωσης αυχενικής μοίρας necksolutions.com  Η εφαρμογή άσκησης διόρθωσης στην αυχενική μοίρα με κατάλληλη στροφή της κεφαλής, βοηθά στην απομάκρυνση των ακανθωδών αποφύσεων και την διεύρυνση των μεσοσπονδυλίων τρημάτων.

Βάρος Κεφαλής 24 slideshare.net Κάμψη 1. Βάρος κεφαλής 2. Άξονας στροφής 3. Μύες σε σύσπαση 2 3 Ουδέτερη θέση 1

Επιβάρυνση Αυχενικής Μοίρας 1/3 25 visioneng.us  Η φόρτιση που δημιουργείται από το βάρος της κεφαλής εξαρτάται από την κάμψη της αυχενικής μοίρας.

Επιβάρυνση Αυχενικής Μοίρας 2/ Ο 0Ο0Ο 30 Ο 45 Ο 60 Ο 4,5-5,5 kg 12,2 kg 18,1 kg 22,2 kg 27,2 kg unitedphysicaltherapy.ca

Επιβάρυνση Αυχενικής Μοίρας 3/3  Εάν το αντικείμενο του ενδιαφέροντος μετακινηθεί υψηλά θα διασωθούν οι μύες της αυχενικής μοίρας από αυξημένη τάση.  Προϋπόθεση: τα άνω άκρα συγκρατούνται ώστε να είναι χαλαρά, χωρίς το βάρος τους να «κρέμεται» από τους ώμους. 27 sgergo.com

Μυοσκελετικοί Πόνοι 28 healthfavo.com  Οι μυοσκελετικοί πόνοι που σχετίζονται με την μηχανική επιβάρυνση στην καθημερινότητα αφορούν στην οσφυϊκή και την αυχενική μοίρα της σπονδυλικής στήλης σε συντριπτικό ποσοστό, 63% και 53% αντίστοιχα.

Κινήσεις Διόρθωσης 29  Διορθωτικές κινήσεις κεφαλής και ωμικής ζώνης με στόχο μάλλον τον ευθειασμό της αυχενικής μοίρας, και ανακούφιση από τις συνέπειες της κακής στάσης. experiencepilates.files.wordpress.com.

Εκφυλιστική Διαδικασία  Καθώς ο μεσοσπονδύλιος δίσκος υφίσταται μικροτραυματισμούς, συμπλησιάζουν τα σπονδυλικά σώματα και εξελίσσεται η διαδικασία με αλυσιδωτές αντιδράσεις εξ αιτίας της επιβάρυνσης. 30 slideshare.net “Cervical vertebrae lateral2”, από Was a bee διαθέσιμο με άδεια CC BY-SA 2.1 JPCervical vertebrae lateral2Was a beeCC BY-SA 2.1 JP

Τραυματισμοί 31 domitall.com  Οι συνηθέστεροι τραυματισμοί στην αυχενική μοίρα της σπονδυλικής στήλης γίνονται στην κάμψη- έκταση σε σύγκρουση οχημάτων και σε καταδύσεις (βουτιές).

Σύγκρουση 32 chiro.org Δύναμη = Μάζα Χ Επιτάχυνση Κάμψη Έκταση Διατμητικές δυνάμεις

Wiplash Σύνδρομο 33 getwhiplashcompensation.co.uk  Εκρηκτική εφαρμογή δύναμης προκαλεί ώθηση του κορμού εμπρός και το σαγόνι κινείται κάτω.  Με την μετατόπιση αυτή η αυχενική μοίρα αντί του φυσιολογικού κυρτώματος C αποκτά κύρτωμα τύπου S (wiplash σύνδρομο) και επώδυνες δομές.

Αυχενική μοίρα Μυοσκελετικοί Πόνοι 34 Πόνος στην Αυχενική μοίρα και τον ώμο. thebodygallery.com

Θέσεις επιβάρυνσης 35 slideshare.net

Εργασία/Καθιστή Θέση 36  Επιβάρυνση στην αυχενική μοίρα με επαναλαμβανόμενες κινήσεις στα άνω άκρα,σε σχετικά μεγάλη τροχιά με έξω στροφή ώμου, με βάρος και διάρκεια. danmacleod.com

Εργασία/ Όρθια Θέση 37 danmacleod.com Κατάλληλες προσαρμογές για λιγότερη επιβάρυνση

III.Εργονομική Παρατήρηση 38 medicalfunctionalassessments.com

39 elcosh.org cdc.gov Επαγγελματικές Δραστηριότητες 1/2 Τεχνικά έργα

Επαγγελματικές Δραστηριότητες 2/2  Γίνεται παρουσίαση επαγγελματικών δραστηριοτήτων.  Η επιλογή από τις επαγγελματικές δραστηριότητες είναι τυχαία.  Παρουσιάζονται ενδεικτικά (από προσωπικό αρχείο Δ.Μακρυγιάννη) καταγεγραμμένες «στιγμές» επιβάρυνσης κατά την καθημερινότητα του εργαζομένου. 40

Τέλος Ενότητας

Σημειώματα

Σημείωμα Αναφοράς Copyright Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Αθήνας, Δωροθέα Μακρυγιάννη Δωροθέα Μακρυγιάννη. «Βιολογική μηχανική – Εργονομία (Θ). Ενότητα 11: Σπονδυλική Στήλη (β΄μέρος)». Έκδοση: 1.0. Αθήνα Διαθέσιμο από τη δικτυακή διεύθυνση: ocp.teiath.gr.ocp.teiath.gr

Σημείωμα Αδειοδότησης Το παρόν υλικό διατίθεται με τους όρους της άδειας χρήσης Creative Commons Αναφορά, Μη Εμπορική Χρήση Παρόμοια Διανομή 4.0 [1] ή μεταγενέστερη, Διεθνής Έκδοση. Εξαιρούνται τα αυτοτελή έργα τρίτων π.χ. φωτογραφίες, διαγράμματα κ.λ.π., τα οποία εμπεριέχονται σε αυτό. Οι όροι χρήσης των έργων τρίτων επεξηγούνται στη διαφάνεια «Επεξήγηση όρων χρήσης έργων τρίτων». Τα έργα για τα οποία έχει ζητηθεί άδεια αναφέρονται στο «Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων». [1] Ως Μη Εμπορική ορίζεται η χρήση: που δεν περιλαμβάνει άμεσο ή έμμεσο οικονομικό όφελος από την χρήση του έργου, για το διανομέα του έργου και αδειοδόχο που δεν περιλαμβάνει οικονομική συναλλαγή ως προϋπόθεση για τη χρήση ή πρόσβαση στο έργο που δεν προσπορίζει στο διανομέα του έργου και αδειοδόχο έμμεσο οικονομικό όφελος (π.χ. διαφημίσεις) από την προβολή του έργου σε διαδικτυακό τόπο Ο δικαιούχος μπορεί να παρέχει στον αδειοδόχο ξεχωριστή άδεια να χρησιμοποιεί το έργο για εμπορική χρήση, εφόσον αυτό του ζητηθεί.

Επεξήγηση όρων χρήσης έργων τρίτων Δεν επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου, παρά μόνο εάν ζητηθεί εκ νέου άδεια από το δημιουργό. © διαθέσιμο με άδεια CC-BY διαθέσιμο με άδεια CC-BY-SA διαθέσιμο με άδεια CC-BY-NC-SA διαθέσιμο με άδεια CC-BY-NC Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου και η δημιουργία παραγώγων αυτού με απλή αναφορά του δημιουργού. Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού, και διάθεση του έργου ή του παράγωγου αυτού με την ίδια άδεια. Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού. Δεν επιτρέπεται η εμπορική χρήση του έργου. Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού και διάθεση του έργου ή του παράγωγου αυτού με την ίδια άδεια. Δεν επιτρέπεται η εμπορική χρήση του έργου. διαθέσιμο με άδεια CC-BY-ND Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού. Δεν επιτρέπεται η δημιουργία παραγώγων του έργου. διαθέσιμο με άδεια CC-BY-NC-ND Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού. Δεν επιτρέπεται η εμπορική χρήση του έργου και η δημιουργία παραγώγων του. διαθέσιμο με άδεια CC0 Public Domain διαθέσιμο ως κοινό κτήμα Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου, η δημιουργία παραγώγων αυτού και η εμπορική του χρήση, χωρίς αναφορά του δημιουργού. χωρίς σήμανσηΣυνήθως δεν επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου.

Διατήρηση Σημειωμάτων Οποιαδήποτε αναπαραγωγή ή διασκευή του υλικού θα πρέπει να συμπεριλαμβάνει:  το Σημείωμα Αναφοράς  το Σημείωμα Αδειοδότησης  τη δήλωση Διατήρησης Σημειωμάτων  το Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων (εφόσον υπάρχει) μαζί με τους συνοδευόμενους υπερσυνδέσμους.

Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στo πλαίσιo του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο Πανεπιστήμιο Αθηνών» έχει χρηματοδοτήσει μόνο την αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.