Κοσμητολογία ΙΙΙ (Θ) Ενότητα 3: Κραγιόν (ΙΙ) Δρ. Αθανασία Βαρβαρέσου Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Κοσμητολογίας Τμήμα Αισθητικής και Κοσμητολογίας Ανοικτά Ακαδημαϊκά.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Τέλος Ενότητας.
Advertisements

Η ανοσοαποτύπωση ως επιβεβαιωτική μέθοδος
Εξευγενισμός φυτικών λαδιών
Eλαστικότητα του δέρματος με τη μέθοδο της αναρρόφησης/επιμήκυνσης (Συσκευή Cutometer) 1 Ελαστικό λέγεται το υλικό πού αλλάζει σχήμα (παραμορφώνεται)
Χρώση May Grünwald – Giemsa 1/2
Άσκηση με αντίσταση Είναι ο οποιοσδήποτε τύπος ενεργητικής άσκησης στον οποίο η δυναμική ή στατική μυϊκή σύσπαση βρίσκει αντίσταση από μία εξωτερική.
Γενικά Ανιχνεύει μη αναμενόμενα (όχι του συστήματος ΑΒΟ) αλλοαντισώματα ή/και αυτοαντισώματα σε δείγμα ορού ασθενή. Ελέγχεται ο ορός σε 2-3 δείγματα.
Υλικά Υλικά: Μυελός των οστών. Χρώση σιδήρου..
Η αναγκαιότητα συνθετικής προσέγγισης 1/6
Διάνοιξη πόρων Με ακτινοβολούμενη θερμότητα. Θερμαινόμενα σίδερα.
Αρχή της μεθόδου Αναρροφάται κάθετα το δέρμα με την εφαρμογή υποπίεσης που δημιουργείται μέσω αντλίας κενού για ορισμένα δευτερόλεπτα. Διακόπτεται η υποπίεση.
Μυϊκή χαλάρωση Όσο ελαττώνεται η μυϊκή ενέργεια τόσο χαλαρός γίνεται ο μυς. Όταν ένας μυς βρίσκεται σε ανεπιθύμητη σύσπαση δεν μπορεί να εργασθεί φυσιολογικά.
Έλεγχος Ροής με την Εντολή Επανάληψης FOR 1/9
Καμπυλότητα Φακού P c
Δράση μάσκας Μείωση ερεθισμού και επαναφορά των διασταλμένων πόρων.
Παράγοντες που επηρεάζουν τη δύναμη ενός μυός 1/2
Ορισμός Μάλαξη είναι ένα σύστημα μηχανικών χειρισμών που εκτελούνται στην επιφάνεια του ανθρώπινου σώματος (εδώ στο πρόσωπο), με τα χέρια ή με ειδικά μηχανήματα.
Αλκίνια Χαρακτηριστική ομάδα: τριπλός δεσμός.
Περιγραφή Είναι κύματα που εκπέμπονται σε πολύ μεγάλες συχνότητες.
Αλδεΰδες και Κετόνες Δομή και ιδιότητες.
Ειδική Κοσμητολογία (Ε) Ενότητα 2: Απεικόνιση της επιφάνειας του δέρματος με υπεριώδη φωτογραφία - σάρωση Δρ. Αθανασία Βαρβαρέσου Αναπληρώτρια Καθηγήτρια.
Ορισμός Τα υψίσυχνα ρεύματα είναι υψηλής συχνότητας εναλλασσόμενα ρεύματα. Δεν διεγείρουν τα αισθητικά και κινητικά νεύρα και έτσι δεν υπάρχει κίνδυνος.
Ακίνητη Προσθετική ΙI Ενότητα 7: Γέφυρα ολική χυτή με όψη (α’ μέρος) Αριστείδης Γαλιατσάτος DDs, Dr Dent. Επίκουρος Καθηγητής ΤΕΙ Αθήνας Τμήμα Οδοντικής.
Αιματολογία ΙΙΙ (Ε) Ενότητα 4: Χρώση Sudan Black B (SBB) Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας Το περιεχόμενο του μαθήματος διατίθεται με άδεια Creative.
Σύσταση και Ανάλυση Γλευκών και Οίνων (Θ)
Συστήματα Θεματικής Πρόσβασης (Θ) Ενότητα 5: Θεματική επεξεργασία απεικονιστικών τεκμηρίων Δάφνη Κυριάκη-Μάνεση Τμήμα Βιβλιοθηκονομίας και Συστημάτων Πληροφόρησης.
Τεχνικές Μάλαξης (Ε) Ενότητα 10: Αποτελέσματα μάλαξης – Κοιλιακή χώρα Δωροθέα Μακρυγιάννη Pt MSc Τμήμα Φυσικοθεραπείας Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο.
Τεχνική Ψιμυθίωσης Θεαμάτων Ενότητα 12: Αναγέννηση Μικελάτου Ευθυμία Αισθητικός Κοσμητολόγος B.Sc., M.Sc. Τμήμα Αισθητικής και Κοσμητολογίας Ανοικτά Ακαδημαϊκά.
Διατροφή- Διαιτολογία Ενότητα 18: Διατροφή και δυσλιπιδαιμίες Αναστασία Κανέλλου, καθηγήτρια Τμήμα Νοσηλευτικής Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας.
Εκτυπωτικά Υποστρώματα (Ε) Ενότητα 8: Μέτρηση της μεταβολής των διαστάσεων του χαρτιού μετά από βύθιση σε νερό Βασιλική Μπέλεση Επίκ. Καθηγήτρια Τμήμα.
Τεχνολογία οφθαλμικών φακών Ι (Ε) Ενότητα 2: Διόρθωση αμετρωπιών με οφθαλμικούς φακούς Θεμιστοκλής Γιαλελής, Οπτικός, MSc, PhD candidate ΕΔΙΠ του τμήματος.
Τεχνολογία οφθαλμικών φακών Ι (Ε) Ενότητα 5: Έγχρωμοι φακοί Θεμιστοκλής Γιαλελής, Οπτικός, MSc, PhD candidate ΕΔΙΠ του τμήματος Οπτικής και Οπτομετρίας.
Eιδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων
Κανόνες Ασφαλείας Εργοταξίων
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ ΤΗΣ ΡΥΠΑΝΣΗΣ
Άλλες μορφές νευρώσεων
Γιατί τρεφόμαστε ; Ενέργεια Απαραίτητα θρεπτικά συστατικά (nutrients)
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Υπολογιστική Γεωμετρία και Εφαρμογές στις ΒΧΔ
ΠΡΟΤΥΠΟ ΕΛΟΤ EN ISO 3251 Ζύγιση μάζας υγρού μελανιού (m1 g)
Κρέμες χεριών και σώματος 1/2
Ενότητα 13 Αξιολόγηση μαθήματος και διδάσκοντος από την εφαρμογή της Μονάδας Ολικής Ποιότητας (ΜΟΔΙΠ) του ΤΕΙ Αθήνας Αξιολόγηση του μαθήματος Αξιολόγηση.
Άσκηση 9 (1 από 2) Ανακαλύψτε στο χάρτη σας μερικά χαρτογραφικά αντικείμενα που να ανήκουν στις παρακάτω κατηγορίες : φυσικά, τεχνητές κατασκευές, αφηρημένα.
Τοπολογικές σχέσεις 1/3 Βρείτε και περιγράψτε τις τοπολογικές σχέσεις σύμφωνα με τους (Pantazis, Donnay 1996) για τα παρακάτω γεω-γραφικά αντικείμενα:
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Εικαστικές συνθέσεις - Χρώμα στο χώρο
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Ανόργανη και Οργανική Χημεία (Θ)
Οργάνωση και Διοίκηση Πρωτοβάθμιας (Θ)
Λιθογραφία – Όφσετ (Θ) Ενότητα 8.2: Εκτυπωτική Διαδικασία Μηχανής
Εφαρμοσμένη Ενζυμολογία (Θ)
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Αισθητική Σώματος Ι (Ε)
Αισθητική Σώματος Ι (Ε)
Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας
Ειδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων -E
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Αισθητική Σώματος Ι (Ε)
Ανόργανη και Οργανική Χημεία (Θ)
Ενότητα 5.2: Αιθέρες Χριστίνα Φούντζουλα Τμήμα Ιατρικών Εργαστηρίων
Ενότητα 8: Συστήματα Υγείας στην Ευρώπη: Γαλλία
Κοσμητολογία ΙΙ (Θ) Ενότητα 3: Kρέμες (γ’ μέρος)
Ανοσολογία (Ε) Ενότητα 3: Αιμοσυγκόλληση Πέτρος Καρκαλούσος
Οργανική Χημεία (Ε) Ενότητα 2: Προσδιορισμός σημείου τήξης
Ενότητα 1: ……………….. Όνομα Επώνυμο Τμήμα __
Αισθητική προσώπου Ι (Ε)
Σύσταση και Ανάλυση Γλευκών και Οίνων (Θ)
Αισθητική ηλεκτροθεραπεία σώματος
Αισθητική ηλεκτροθεραπεία σώματος
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Κοσμητολογία ΙΙΙ (Θ) Ενότητα 3: Κραγιόν (ΙΙ) Δρ. Αθανασία Βαρβαρέσου Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Κοσμητολογίας Τμήμα Αισθητικής και Κοσμητολογίας Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθήνας Το περιεχόμενο του μαθήματος διατίθεται με άδεια Creative Commons εκτός και αν αναφέρεται διαφορετικά Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.

Βάση Εύκολη και σωστή παραγωγή. Απόχυση σε καλούπια. Γρήγορη στερεοποίηση. Εύκολη αποκόλληση. Εμφάνιση και συνοχή. 1 “Lipstick production at Colgate-Palmolive”, από Numéro 1963 διαθέσιμο με άδεια CC0 1.0Lipstick production at Colgate-Palmolive Numéro 1963CC0 1.0

Διαλύτες 1/2 2 Καστορέλαιο ή κικινέλαιο (κικινελαϊκό οξύ). o Υψηλό ιξώδες ακόμα και σε υψηλές θερμοκρασίες: Επιβραδύνει την καταβύθιση πιγμέντων. o Διαλυτική ικανότητα βρωμοξέων. o Στιλπνότητα, μαλακτικότητα. o Μειονεκτήματα: Αίσθηση λιπαρότητας και τριβής, δυσάρεστη γεύση, εύκολη τάγγιση. Κορεσμένες αλκοόλες: Λαυρική, μυριστική, κητυλική. Διακλαδισμένες: β-δεκαεξανόλη, οκτυλοδωδεκανόλη. o Μειώνουν την αίσθηση τριβής, το ίδρωμα, καλοί διαλύτες για τα βρωμοξέα, πορώδες στρώμα.

Διαλύτες 2/2 Πολυοξυαιθυλενόμενες αλκοόλες: Ελαϊκής αλκοόλης και λανολίνης. Εστέρες λιπαρών οξέων: Μυριστικός ισοπροπυλεστέρας, παλμιτικός ισοπροπυλεστέρας, στεατικός βουτυλεστέρας. o Γρήγορη διαβροχή χρωμάτων, μικρή διαλυτική ικανότητα, ανεπιθύμητο ίδρωμα, μειώνουν την αίσθηση τριβής, λιπαντικές μαλακτικές ιδιότητες. 3

Κεριά Κεριά = Εστέρες λιπαρών οξέων με λιπαρές αλκοόλες Κερί μελισσών: Σκλήρυνση προϊόντος, ελαστικότητα στα ραβδία, σε μεγάλη ποσότητα κοκκιώδη υφή, θαμπάδα, αίσθηση τριβής. Κερί καρναούμπας: Σκληρότητα και ακαμψία, εύκολη αποκόλληση, αύξηση σημείου τήξης, θιξοτροπία. Κερί καντελίλας: Χαμηλό σημείο τήξης, φθηνό, προσθέτει γυαλάδα, εξουδετερώνει κοκκιώδη υφή. 4

Ανώτεροι Υδρογονάνθρακες Οζοκηρίτης: Θερμική σταθερότητα και αντοχή. Κρυσταλλικές παραφίνες: Αύξηση της γυαλάδας. 5 “Paraffin”, από Gmhofmann διαθέσιμο με άδεια CC BY-SA 3.0ParaffinGmhofmannCC BY-SA 3.0

Άλλα συστατικά 1/3 Λανολίνη και παράγωγα: Διάλυση βρωμοξέων, μαλακτικές ιδιότητες, βοηθούν στην ανάμιξη, περιορίζουν το ίδρωμα. Βαζελίνη και μεγάλου ιξώδους παραφινέλαια: Βελτιώνουν την εφαρμογή, γυαλάδα στο ραβδίο, όχι διάλυση βρωμοξέων, απλώνει το κραγιόν. 6

Άλλα συστατικά 2/3 Λεκιθίνη Μαλακτικές ιδιότητες, εναιωρηματικό αντιδραστήριο, καλή προσκολλητικότητα. Υδρογονωμένα φυτικά λάδια Στερεά και δεν ταγγίζουν, έχουν ιδιότητες κεριών και λαδιών. Βούτυρο κακάου. 7

Άλλα συστατικά 3/3 Αρώματα o Μη ερεθιστικά. o Αποδεκτή οσμή και γεύση. o Σταθερά και συμβατά με τα συστατικά της βάσης. o Να καλύπτουν την οσμή λιπαρών ουσιών. 8

1.Διάλυμα βαφουσών χρωστικών υλών. 2.Διασπορά πιγμέντων και λακών (Eναιώρημα). 3.Μίγμα κεριών και λαδιών, αντιοξειδωτικά. 4.Διαμόρφωση της μάζας του κραγιόν σε ραβδία. 9 Παρασκευή των κραγιόν 1/4

Παρασκευή των κραγιόν 2/4 1.Βάφουσες χρωστικές ύλες με διαλύτες. 2.Πιγμέντα και λάκες με μέσα διαβροχής, μέσα διασποράς Σπάσιμο συσσωματωμάτων με άλεσμα σε μύλους, διαβροχή με λεπτόρευστα λάδια και διασπορά με παχύρευστα λάδια. Μαργαρώδη: όχι άλεσμα. 10

Παρασκευή των κραγιόν 3/4 3.Μίγμα κεριών και λαδιών Εισαγωγή αντιοξειδωτικών και διαλύματος βαφουσών χρωστικών υλών και εναιωρήματος χρωμάτων. Τελικό άλεσμα, διήθηση, κλειστά δοχεία, θέρμανση, ανάδευση με εφαρμογή κενού, διακοπή κενού, προσθήκη αρώματος, χύσιμο σε καλούπια. 11

Παρασκευή των κραγιόν 4/4 4.Διαμόρφωση της μάζας του κραγιόν σε ραβδία. Καλούπια από αργίλιο και ορείχαλκο Προλίπανση και προθέρμανση καλουπιών, περίσσεια- υπερχείλιση. Θερμοκρασία περιβάλλοντος. Ψύξη. 12

Ατέλειες των κραγιόν 1/5 Κλιμάκωση Σημάδια ροής που δημιουργούνται κατά το γέμισμα κοιλοτήτων. o Αίτια: Κρύο καλούπι, η μάζα δεν είναι ζεστή, ταχύτητα πλήρωσης μικρή, πλήρωση κατά στιβάδες, φυλίδια μαργαρωδών πιγμέντων σε διαφορετικές διευθύνσεις. o Λύση: Αύξηση της αρχικής θερμοκρασίας καλουπιού, αύξηση της θερμοκρασίας της μάζας, αύξηση της ταχύτητας πλήρωσης, λίπανση καλουπιών. 13

Ατέλειες των κραγιόν 2/5 Γυαλάδα o Αίτια: Πιο λεπτή κρυσταλλική δομή στο εξωτερικό από ότι στο εσωτερικό. o Λύση: Φλόγισμα Γρήγορη τήξη και πήξη των κεριών της επιφάνειας, εξαφάνιση μικρών ατελειών. 14

Ατέλειες των κραγιόν 3/5 Αερισμός o Αίτια: Εμφάνιση μικρών οπών στην επιφάνεια, εγκλωβισμός αέρα. o Λύση: Αφαίρεση αέρα, καλή ταχύτητα ροής, όχι πολύ υψηλή θερμοκρασία κατά την απόχυση. Παραμόρφωση Τοπική μείωση του όγκου στην επιφάνεια που παρατηρείται σε μαλακές συνθέσεις. Οφείλεται σε απότομες αλλαγές της θερμοκρασίας. 15

Ατέλειες των κραγιόν 4/5 Ίδρωμα Έκκριση λιπαρών ουσιών. o Αίτια: Παρατηρείται όταν αποθηκεύονται σε περιβάλλον με υψηλή υγρασία και θερμοκρασία, πρόβλημα στη σύνθεση. Άσπρες κηλίδες = άνθηση 16

Ατέλειες των κραγιόν 5/5 Κρατήρες Μικρά βαθουλώματα κατά το φλόγισμα. o Αίτια: Μικρές ποσότητες σιλικόνης στα μηχανήματα. o Λύση: Αφήνονται δυο ημέρες πριν το φλόγισμα. Ράβδωση = Αυλάκωση ανεβαίνει το διοξείδιο του τιτανίου, ελλιπής διαβροχή των πιγμέντων. 17

Ανεπιθύμητες ενέργειες από τα κραγιόν Ερεθισμός και ευαισθητοποίηση o Αρώματα. o Βρωμοξέα. o Φωτοαλλεργική δερματίτιδα, Χειλίτιδα. 18

Γυαλιστικά χειλιών Υψηλή γυαλάδα. Όχι χρώμα συνήθως. Ραβδία, ελαιώδη υγρά, ελαιώδη υγρά υψηλού ιξώδους, πομάδες, κυλιόμενη μπίλια. Λιποδιαλυτές χρωστικές, μικρές συγκεντρώσεις πιγμέντων και λακών. Γυαλάδα: Αύξηση ελαιωδών ή και μαργαρώδη. 19

Υγρά κραγιόν 1/2 Υδροκολλοειδή που σχηματίζουν υμένια, πλαστικοποιητές, πτητικοί διαλύτες που διαλύουν τις χρωστικές ύλες. Υμένιο από τα υδροκολλοειδή και τις χρωστικές ύλες. Χρωστικές ύλες: Βρωμοξέα και άλλες αλκοολοδιαλυτές χρωστικές. Υδροκολλοειδή: PVA. Πτητικοί διαλύτες: Αιθανόλη και ισοπροπανόλη. 20

Υγρά κραγιόν 2/2 Μειονεκτήματα Μικρή ποικιλία αποχρώσεων, ξήρανση χειλιών. 21 “e.l.f. Luscious Liquid Lipstick Swatches”, από Mad Tofu διαθέσιμο με άδεια CC BY-NC-ND 2.0e.l.f. Luscious Liquid Lipstick SwatchesMad TofuCC BY-NC-ND 2.0

Προϊόντα που χρησιμοποιούνται μαζί με τα κραγιόν Μολύβια χειλιών o Ανάλογες ουσίες με τα ραβδία κραγιόν, αλλά μεγαλύτερη περιεκτικότητα σε κεριά υψηλού σημείου τήξης. Στερεωτικά κραγιόν o Διαφανή υγρά. o 5-8 % στερεά διαλυμένα (κεριά ή υδροκολλοειδές) σε πτητικό διαλύτη. 22

Τέλος Ενότητας

Σημειώματα

Σημείωμα Αναφοράς Copyright Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Αθήνας, Αθανασία Βαρβαρέσου Αθανασία Βαρβαρέσου. «Κοσμητολογία ΙΙΙ (Θ). Ενότητα 3: Κραγιόν (ΙΙ)». Έκδοση: 1.0. Αθήνα Διαθέσιμο από τη δικτυακή διεύθυνση: ocp.teiath.gr. ocp.teiath.gr

Σημείωμα Αδειοδότησης Το παρόν υλικό διατίθεται με τους όρους της άδειας χρήσης Creative Commons Αναφορά, Μη Εμπορική Χρήση Παρόμοια Διανομή 4.0 [1] ή μεταγενέστερη, Διεθνής Έκδοση. Εξαιρούνται τα αυτοτελή έργα τρίτων π.χ. φωτογραφίες, διαγράμματα κ.λ.π., τα οποία εμπεριέχονται σε αυτό. Οι όροι χρήσης των έργων τρίτων επεξηγούνται στη διαφάνεια «Επεξήγηση όρων χρήσης έργων τρίτων». Τα έργα για τα οποία έχει ζητηθεί άδεια αναφέρονται στο «Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων». [1] Ως Μη Εμπορική ορίζεται η χρήση: που δεν περιλαμβάνει άμεσο ή έμμεσο οικονομικό όφελος από την χρήση του έργου, για το διανομέα του έργου και αδειοδόχο που δεν περιλαμβάνει οικονομική συναλλαγή ως προϋπόθεση για τη χρήση ή πρόσβαση στο έργο που δεν προσπορίζει στο διανομέα του έργου και αδειοδόχο έμμεσο οικονομικό όφελος (π.χ. διαφημίσεις) από την προβολή του έργου σε διαδικτυακό τόπο Ο δικαιούχος μπορεί να παρέχει στον αδειοδόχο ξεχωριστή άδεια να χρησιμοποιεί το έργο για εμπορική χρήση, εφόσον αυτό του ζητηθεί.

Επεξήγηση όρων χρήσης έργων τρίτων Δεν επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου, παρά μόνο εάν ζητηθεί εκ νέου άδεια από το δημιουργό. © διαθέσιμο με άδεια CC-BY διαθέσιμο με άδεια CC-BY-SA διαθέσιμο με άδεια CC-BY-NC-SA διαθέσιμο με άδεια CC-BY-NC Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου και η δημιουργία παραγώγων αυτού με απλή αναφορά του δημιουργού. Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού, και διάθεση του έργου ή του παράγωγου αυτού με την ίδια άδεια. Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού. Δεν επιτρέπεται η εμπορική χρήση του έργου. Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού και διάθεση του έργου ή του παράγωγου αυτού με την ίδια άδεια. Δεν επιτρέπεται η εμπορική χρήση του έργου. διαθέσιμο με άδεια CC-BY-ND Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού. Δεν επιτρέπεται η δημιουργία παραγώγων του έργου. διαθέσιμο με άδεια CC-BY-NC-ND Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου με αναφορά του δημιουργού. Δεν επιτρέπεται η εμπορική χρήση του έργου και η δημιουργία παραγώγων του. διαθέσιμο με άδεια CC0 Public Domain διαθέσιμο ως κοινό κτήμα Επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου, η δημιουργία παραγώγων αυτού και η εμπορική του χρήση, χωρίς αναφορά του δημιουργού. χωρίς σήμανσηΣυνήθως δεν επιτρέπεται η επαναχρησιμοποίηση του έργου.

Διατήρηση Σημειωμάτων Οποιαδήποτε αναπαραγωγή ή διασκευή του υλικού θα πρέπει να συμπεριλαμβάνει:  το Σημείωμα Αναφοράς  το Σημείωμα Αδειοδότησης  τη δήλωση Διατήρησης Σημειωμάτων  το Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων (εφόσον υπάρχει) μαζί με τους συνοδευόμενους υπερσυνδέσμους.

Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στo πλαίσιo του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Αθηνών» έχει χρηματοδοτήσει μόνο την αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.