Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ Ι ΤΜΗΜΑ ΦΥΣΙΚΗΣ Χειμερινό εξάμηνο 2010-2011 Διδάσκουσα: Λέκτορας Μαρία Δασκολιά.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ Ι ΤΜΗΜΑ ΦΥΣΙΚΗΣ Χειμερινό εξάμηνο 2010-2011 Διδάσκουσα: Λέκτορας Μαρία Δασκολιά."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ Ι ΤΜΗΜΑ ΦΥΣΙΚΗΣ Χειμερινό εξάμηνο Διδάσκουσα: Λέκτορας Μαρία Δασκολιά

2 Η θεματική του μαθήματος 1. Η Παιδαγωγική ως επιστήμη και η εξέλιξή της: Πότε και πώς εμφανίζεται η Παιδαγωγική; Πώς ορίζεται και πώς οριοθετείται η επιστημονικότητα της Παιδαγωγικής; Πώς εξελίσσεται μέσα στο χρόνο η Παιδαγωγική ως επιστήμη;

3 Η θεματική του μαθήματος 2. Βασικές έννοιες της παιδαγωγικής επιστήμης που σχετίζονται με το φαινόμενο της αγωγής Αγωγή Μάθηση Μόρφωση Εκπαίδευση Διδασκαλία Παιδεία

4 Η θεματική του μαθήματος 3. Αντικείμενα και κλάδοι της Παιδαγωγικής ως επιστήμης Τρόποι ανάλυσης του αντικειμένου της Παιδαγωγικής Οι διάφοροι επιστημονικοί κλάδοι της Παιδαγωγικής

5 Η θεματική του μαθήματος 4. Οι σκοποί της αγωγής Πώς διαμορφώνονται οι σκοποί της αγωγής (κοινωνικοπολιτιστικοί παράγοντες, ιστορικοκοινωνικοί λόγοι) Ποιες οι λειτουργίες και τα επίπεδα των σκοπών της αγωγής Ποιοι θέτουν τους σκοπούς της αγωγής Οι σκοποί της αγωγής στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα

6 Η θεματική του μαθήματος 5. Παράγοντες/ θεσμοί / μορφές οργάνωσης και Μέσα της αγωγής

7 Η θεματική του μαθήματος 6. Η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση Αναγκαιότητα – γένεση και εξέλιξη της ΠΕ Βασικές έννοιες στην ΠΕ («περιβάλλον», «περιβαλλοντικό πρόβλημα», «περιβαλλοντική εκπαίδευση») Σκοποί – στόχοι, χαρακτηριστικά της ΠΕ Στρατηγικές ενσωμάτωσης της ΠΕ Βασικές προσεγγίσεις της ΠΕ Χαρακτηριστικά του ρόλου του εκπαιδευτικού στην ΠΕ

8 Η Παιδαγωγική ως επιστήμη

9 Παιδαγωγική (επιστήμη) - Επιστήμη της Αγωγής Αγωγή Φαινόμενο από καταβολής ανθρώπου Προοδευτική εξέλιξη μέσα στο χρόνο Εξαρτάται από το πλαίσιο κάθε εποχής (συνθήκες, ιδέες)

10 Η «παιδαγωγική» ως έννοια «Σύνολο από απόψεις, εμπειρίες και δραστηριότητες σχετικά με την αγωγή του νέου ανθρώπου ύστερα από παρέμβαση ενηλίκων» Η παιδαγωγική ως «πρακτική» (πράξη) Η παιδαγωγική ως γνωστικός χώρος (θεωρία)

11 Με ποια σημασία πρωτοεμφανίζεται ως όρος; Παιδαγωγός: «παις» + «άγω» Παιδαγωγώ: ανατρέφω, καθοδηγώ, συνοδεύω, εκπαιδεύω Εξέλιξη της Παιδαγωγικής: από ανθρώπινη ενέργεια σε επιστήμη

12 Παιδαγωγική επιστήμη; Ηλικίας 200 χρόνων (19ος και 20ός αι) Συστηματικότερη από τις αρχές του 20ού Πώς εξελίχθηκε;

13 Η έννοια της «επιστήμης» «επίσταμαι» = γνωρίζω καλά Επιστήμη = μια διαδικασία αναζήτησης της γνώσης για τον κόσμο Οι αντιλήψεις για την «επιστήμη» διαφοροποιούνται ανάλογα με την εποχή Κοινωνικο-πολιτισμικές συνθήκες Φιλοσοφικές παραδόσεις

14 Η εξέλιξη της επιστήμης Προσωκρατικοί φιλόσοφοι: απαρχή της επιστημονικής σκέψης και ενασχόληση με την πηγή της γνώσης Αριστοτέλης: πιο συστηματική ενασχόληση με την έννοια, αναζήτηση της επιστημονικής μεθόδου, ποιες οι προϋποθέσεις της επιστήμης, πώς προκύπτει η επιστημονική απόδειξη;

15 Η εξέλιξη της επιστήμης Μεσαίωνας: Θωμάς ο Ακκινάτης: αριστοτελική φιλοσοφία – θεολογία – ηθική (επιστήμη = λογική + πίστη) 16ος – 17ος αι: επιστημονική επανάσταση, εξελίξεις-επιτεύγματα, αλλαγή της θεώρησης του κόσμου (μηχανιστική), νέα μέθοδος επιστημονικής θεώρησης (αναλυτικο-λογική), παγκόσμιοι νόμοι ---διατύπωση προβλέψεων 18ος, 19ος αι: ανάπτυξη της «κλασικής» επιστήμης

16 Η εξέλιξη της επιστήμης Αρχές 20ού αι: αμφισβήτηση του κυρίαρχου επιστημονικού μοντέλου – νέο επιστημολογικό πρότυπο (κόσμος = αποτελείται από «ανοιχτά» συστήματα σε σχέση με το περιβάλλον) Από τους «παγκόσμιους» νόμους στις σχέσεις «αλληλεπίδρασης» Από τον κόσμο του «είναι» στον κόσμο του «γίγνεσθαι» Από τη γραμμικότητα και τον ντετερμινισμό … στην πολυπλοκότητα και την αβεβαιότητα.

17 Τι είναι επιστήμη; Διαδικασία αναζήτησης της γνώσης Διαφοροποιείται από εποχή σε εποχή Δεν καθορίζονται απόλυτα τα χαρακτηριστικά της, οι λειτουργίες και οι μέθοδοι Δημιούργημα συναίνεσης ανθρώπων και προϊόν μιας εποχής Π.χ. σήμερα: ανακάλυψη μέσω έρευνας

18 «Επιστημονική» γνώση; Αποδεδειγμένη γνώση Έχει εξαχθεί με αυστηρό τρόπο από την εμπειρία (μέθοδος, κριτήρια) Είναι αξιόπιστη

19 Χαρακτηριστικά ή κριτήρια της «επιστημονικότητας» Αντικειμενικότητα ερευνητή (κριτική απόσταση) Ανοιχτή στον έλεγχο διαδικασία (δεν υπάρχει απόλυτη αλήθεια) Προϊόν διαλόγου μιας επιστημονικής κοινότητας Σκοπός: η εξαγωγή «έγκυρων» θέσεων. Μέθοδος Επικέντρωση σε συγκεκριμένα ερευνητικά προβλήματα (αντικείμενο) Μεθοδική και συστηματική διαδικασία για προσέγγιση και έλεγχο της γνώσης

20 Επιστήμη είναι … η αναζήτηση και απόκτηση γνώσης (διαδικασία) σε σχέση με την πραγματικότητα (αντικείμενο) μέσα από συγκεκριμένους τρόπους προσέγγισης και έρευνας (μέθοδοι) Πάνω στη βάση που αναπτύσσουν επιστήμονες και επιστημονική κοινότητα (πλαίσιο)

21 Ποια η έννοια της Παιδαγωγικής ως επιστήμης; Πολυφωνία αντιλήψεων Διαφοροποιήσεις ανάλογα με εποχές Σχετίζονται με αντιλήψεις για την έννοια της «επιστήμης» Ιδιαιτερότητα αντικειμένου της: άνθρωπος Είδος γνώσης Δυνατότητες προσέγγισης και μέτρησής της

22 Η εξέλιξη της Παιδαγωγικής 1η φάση: η «τέχνη» της αγωγής 2η φάση: οι «πρακτικές διδασκαλίες» της αγωγής 3η φάση: η «επιστήμη» της αγωγής

23 Η παιδαγωγική ως «τέχνη της αγωγής» Παλαιότεροι ---- νεώτεροι Παιδαγωγική γνώση= προσωπικές εμπειρίες, πεποιθήσεις, προσωπικές αντιλήψεις για τη ζωή και τον άνθρωπο, παραδόσεις σε θέματα αγωγής παιδιών Παιδαγωγική τέχνη (όχι επιστήμη): ανοιχτή σε όποιον θέλει να την εξασκήσει

24 Η παιδαγωγική ως «διδασκαλία της αγωγής» Οι ασκούντες την αγωγή: γονείς – δάσκαλοι (ειδικοί) Πρώτες προ-επιστημονικές προσπάθειες: ταξινόμησης και συστηματοποίησης του τρόπου μετάδοσης της παιδαγωγικής γνώσης και των προβλημάτων «Διδασκαλίες αγωγής»: οδηγίες προς δασκάλους Εγκυρότητα βασίζεται στην επίκληση μεταφυσικών ή θεϊκών δυνάμεων ή μιας κρατικής αυθεντίας (χριστιανική αγωγή)

25 Η παιδαγωγική ως «επιστήμη» Φάση επιστημονικής θεωρητικής συγκρότησης (φαινόμενα αγωγής: έρευνα – προτάσεις – σύστημα γνώσης) Κινείται παράλληλα με την εξέλιξη της επιστήμης, αλλά και με δικούς της ρυθμούς

26 Η παιδαγωγική ως «επιστήμη» Αριστοτελική φιλοσοφία: Παιδαγωγική = αναζήτηση της γνώσης γύρω από το φαινόμενο της αγωγής (κλάδος της πρακτικής φιλοσοφίας) Σκοποί της αγωγής, αρχές της παιδαγωγικής πράξης, ο ανθρώπινος προορισμός, μορφές οργάνωσης της αγωγής, αντικείμενο της αγωγής

27 Η παιδαγωγική ως «επιστήμη» Θεολόγοι – φιλόσοφοι: επιχειρούν να θέσουν πάνω σε μια πιο συστηματική βάση τις παιδαγωγικές αντιλήψεις τους 17 ος αι: αρχίζει να διαμορφώνεται μια καθαρά «παιδαγωγική» σκέψη Ratke (Ρατίχιος) – Νοva Didactica (Nέα Διδακτική) Comenius – Didactica Magna (Μεγάλη Διδακτική: πραγματεία περί της παγκόσμιας τέχνης του διδάσκειν τα πάντα στους πάντες)

28 Η παιδαγωγική ως «επιστήμη» Διαφωτισμός (18oς αι): τάση για συγκρότηση μιας θεωρίας της αγωγής Rousseau – Αιμίλιος ή περί αγωγής Pestalozzi 19 ος αι: η Παιδαγωγική αρχίζει να αποκτά επιστημονικότητα Herbart: πατέρας της επιστημονικής παιδαγωγικής Η Παιδαγωγική μπαίνει στα Παν-μια Συζητείται κατά πόσο είναι «ανεξάρτητη» επιστήμη Παιδαγωγική: Φιλοσοφία – Ψυχολογία;;

29 Η παιδαγωγική ως «επιστήμη» Αρχές 20ού αι: σύστημα επιστημονικής σκέψης Συνδέεται με μια σειρά από συνθήκες: φαινόμενα της αγωγής: πιο πολύπλοκα παιδαγωγική πράξη: πιο σύνθετη δεν αρκεί η χαρισματική ικανότητα του παιδαγωγού και η εμπειρία του χρειάζεται επιστημονικό υπόβαθρο να οργανωθούν οι διάφορες διαδικασίες και να μελετηθούν τα φαινόμενα οι πρακτικές φιλοσοφίες δεν έχουν τίποτα το ορθολογικό και το μεθοδικό

30 Η παιδαγωγική ως «επιστήμη» Αποδεσμεύεται από Θεολογία και Φιλοσοφία (Ηθική) Διαφοροποιούνται οι μέθοδοι και τα αντικείμενα ενασχόλησής της Δέχεται επιδράσεις από τις κοινωνικές επιστήμες (Ψυχολογία, Κοινωνιολογία) Καλείται να καθορίσει το αντικείμενό της σε σχέση με συγγενείς επιστήμες, ως αυτόνομη και εφαρμοσμένη επιστήμη Απομακρύνεται από τις ιδεολογίες και στρέφεται περισσότερο στην έρευνα της παιδαγωγικής πραγματικότητας

31 Είναι η Παιδαγωγική επιστήμη; Δυνατότητα γενίκευσης των θέσεων – συμπερασμάτων της; Μοναδικότητα του μαθητή – παιδαγωγικής επίδρασης. Πράξη της αγωγής. Θεωρία; Τέχνη, προεπιστημονικές αντιλήψεις

32 Είναι η Παιδαγωγική αυτόνομη επιστήμη; Βασίζεται και αξιοποιεί πορίσματα άλλων επιστημών Έχει το δικό της αντικείμενο και μεθόδους έρευνας

33 Είναι η Παιδαγωγική χρήσιμη; Η γνώση του «αντικειμένου» από μόνη της δεν είναι αρκετή για να διδαχθεί Μεγάλο φάσμα προβλημάτων αποτελούν το αντικείμενο της Παιδαγωγικής


Κατέβασμα ppt "ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ Ι ΤΜΗΜΑ ΦΥΣΙΚΗΣ Χειμερινό εξάμηνο 2010-2011 Διδάσκουσα: Λέκτορας Μαρία Δασκολιά."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google