Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Ανοίγοντας ένα δρόμο για το σχολείο: Μια επιτόπια παρέμβαση Κοινωνικής Εργασίας σε μειονοτικούς οικισμούς στη Θράκη Θεανώ Καλλινικάκη-Αγάπη Κανδυλάκη και.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Ανοίγοντας ένα δρόμο για το σχολείο: Μια επιτόπια παρέμβαση Κοινωνικής Εργασίας σε μειονοτικούς οικισμούς στη Θράκη Θεανώ Καλλινικάκη-Αγάπη Κανδυλάκη και."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Ανοίγοντας ένα δρόμο για το σχολείο: Μια επιτόπια παρέμβαση Κοινωνικής Εργασίας σε μειονοτικούς οικισμούς στη Θράκη Θεανώ Καλλινικάκη-Αγάπη Κανδυλάκη και συνεργάτες Τμήμα Κοινωνικής Διοικησης ΔΠΘ

2 Η δράση στην οποία αναφερόμαστε είναι από τις πιό δύσκολες αλλά και μεγαλύτερες προκλήσεις Η δράση στην οποία αναφερόμαστε είναι από τις πιό δύσκολες αλλά και μεγαλύτερες προκλήσεις Ο πληθυσμός στον οποίο αναφερόμαστε είναι διπλά στιγματισμένος και από την πλειονότητα, αλλά και από την μειονότητα Ο πληθυσμός στον οποίο αναφερόμαστε είναι διπλά στιγματισμένος και από την πλειονότητα, αλλά και από την μειονότητα

3 Διαμεθοδική κοινωνική εργασία Το ατομο στο περιβάλλον Το ατομο στο περιβάλλον Οικολογική-συστημική προσέγγιση Οικολογική-συστημική προσέγγιση Συνδυασμός κλασσικών μεθόδων κοινωνικής εργασίας [κοινωνική εργασία με άτομα, οικογένειες, ομάδες και κοινότητες] Συνδυασμός κλασσικών μεθόδων κοινωνικής εργασίας [κοινωνική εργασία με άτομα, οικογένειες, ομάδες και κοινότητες] Στόχος η κριτική συνειδητοποίηση, ενδυνάμωση Στόχος η κριτική συνειδητοποίηση, ενδυνάμωση Συχνά η παρέμβαση απευθύνεται σε άτομα που προέρχονται από χαμηλά κοινωνικά στρώματα, ζούν στα όρια ή κάτω από τα όρια της φτώχειας Συχνά η παρέμβαση απευθύνεται σε άτομα που προέρχονται από χαμηλά κοινωνικά στρώματα, ζούν στα όρια ή κάτω από τα όρια της φτώχειας Αναγκαιότητα αναμόχλευσης του αιτήματος Αναγκαιότητα αναμόχλευσης του αιτήματος Διερεύνηση αναγκών – αναγνώριση συνθηκών που διαβιούν προβλήματα και γνωριμία με την κουλτούρα Διερεύνηση αναγκών – αναγνώριση συνθηκών που διαβιούν προβλήματα και γνωριμία με την κουλτούρα

4 Πολυπολιτισμική προσέγγιση στην επιτόπια παρέμβαση στην κοινωνική εργασία Ο Pedersen θεωρεί την πολυπολιτισμική συμβουλευτική ως 4η δύναμη Ο Pedersen θεωρεί την πολυπολιτισμική συμβουλευτική ως 4η δύναμη (ψυχανάλυση-συμπεριφορισμός-υπαρξισμός-ουμανισμός- πολυπολιτισμικότητα) Απαιτεί διεπιστημονική συνεργασία Η πολυπλοκότητα των διαπολιτισμικών θεμάτων μπορούν να μας οδηγήσουν εύκολα στο να τα περιθωριοποιήσουμε ή να τα αποφύγουμε εντελώς Η πολυπλοκότητα των διαπολιτισμικών θεμάτων μπορούν να μας οδηγήσουν εύκολα στο να τα περιθωριοποιήσουμε ή να τα αποφύγουμε εντελώς Σύνδεση μεταξύ ερευνας και παρέμβασης στενή Σύνδεση μεταξύ ερευνας και παρέμβασης στενή Η ενδυνάμωση στοχος της παρέμβασης Η ενδυνάμωση στοχος της παρέμβασης Κριτική συνειδητοποίηση Κριτική συνειδητοποίηση Απόκτηση εμπιστοσύνης στον εαυτό Απόκτηση εμπιστοσύνης στον εαυτό Ανάδειξη και παρουσίαση των αναγκών Ανάδειξη και παρουσίαση των αναγκών Διερεύνηση και εξέταση των επιλογών που έχει στη διάθεση του Διερεύνηση και εξέταση των επιλογών που έχει στη διάθεση του Αναζήτηση των θετικών πόρων Αναζήτηση των θετικών πόρων Διασύνδεση υπηρεσιών και προγραμμάτων στην κοινότητα Διασύνδεση υπηρεσιών και προγραμμάτων στην κοινότητα

5 Σημαντικές παράμετροι Διαρκής αναζήτηση τρόπων επικοινωνίας αποδοχή και συνεχή αναζήτηση ζητημάτων που συνδέονται μετην κουλτούρα του συμβουλευόμενου Διαρκής αναζήτηση τρόπων επικοινωνίας αποδοχή και συνεχή αναζήτηση ζητημάτων που συνδέονται μετην κουλτούρα του συμβουλευόμενου Χρηση διερμηνεα (δυσκολίες) Χρηση διερμηνεα (δυσκολίες) Αναζήτηση διαμεσολαβητή στην κοινότητα Αναζήτηση διαμεσολαβητή στην κοινότητα Αναζήτηση δυναμικών οικογένειας και πόρων εκτεταμένης οικογένειας και άτυπων δικτύων (οικολογική και οικογενειακή συστημική προσέγγιση) Αναζήτηση δυναμικών οικογένειας και πόρων εκτεταμένης οικογένειας και άτυπων δικτύων (οικολογική και οικογενειακή συστημική προσέγγιση) Η υπαρξιστική προσέγγιση μπορεί επίσης να φανεί χρήσιμη ως μοντέλο παρέμβασης. Η υπαρξιστική προσέγγιση μπορεί επίσης να φανεί χρήσιμη ως μοντέλο παρέμβασης.

6 Στοχοι της επιτόπιας παρέμβασης Κοινωνική ένταξη όχι αφομοιωση Κοινωνική ένταξη όχι αφομοιωση Αναγνώριση της διαφορετικότητας και ισότιμων δικαιωμάτων Αναγνώριση της διαφορετικότητας και ισότιμων δικαιωμάτων Περιορισμός της διαρροής από την υποχρεωτική εκπαίδευση. Στο δρόμο για το σχολείο, μέσα στο σχολείο, στην κοινότητα μέ την κοινότητα Περιορισμός της διαρροής από την υποχρεωτική εκπαίδευση. Στο δρόμο για το σχολείο, μέσα στο σχολείο, στην κοινότητα μέ την κοινότητα Ισότιμη πρόσβαση στην εκπαίδευση και τάξεις ένταξης Ισότιμη πρόσβαση στην εκπαίδευση και τάξεις ένταξης Η διαπολιτισμική επικοινωνία δύσκολος αλλά οχι ανέφικτος στόχος Η διαπολιτισμική επικοινωνία δύσκολος αλλά οχι ανέφικτος στόχος Περιορισμός και τελικά αποφυγή του κοινωνικού αποκλεισμού Περιορισμός και τελικά αποφυγή του κοινωνικού αποκλεισμού Σταθερη απασχόληση και ισότητα ευκαιριών Σταθερη απασχόληση και ισότητα ευκαιριών

7 Οι αρχές της παρέμβασης Αναγνώριση της διαφορετικότητας Αναγνώριση της διαφορετικότητας Γνώση και σεβασμός στις κοινωνικές δομές αλλά και τη δυναμική της κοινωνικής ομάδας Γνώση και σεβασμός στις κοινωνικές δομές αλλά και τη δυναμική της κοινωνικής ομάδας Κατανόηση της ψυχοκοινωνικής εξέλιξης Κατανόηση της ψυχοκοινωνικής εξέλιξης Αντιδραση στη φυλετική διάκριση Αντιδραση στη φυλετική διάκριση Επιρροή από την κουλτούρα της πλειοψηφίας Επιρροή από την κουλτούρα της πλειοψηφίας Επιρροή από την κουλτούρα της ομάδας από την οποία προέρχεται Επιρροή από την κουλτούρα της ομάδας από την οποία προέρχεται Ατομικές και οικογενειακές εμπειρίες Ατομικές και οικογενειακές εμπειρίες Οχι εφησυχασμός σε ζητήματα που αναγάγονται σε κουλτούρα Οχι εφησυχασμός σε ζητήματα που αναγάγονται σε κουλτούρα Ιδεολογία συμβούλου Ιδεολογία συμβούλου Φτώχεια, κοινωνικός αποκλεισμός, κοινωνικές διακρίσεις είναι τις περισσότερες φορές εκτός πλαισίου παρέμβασης Ωστόσο στο πλαίσιο της κοινωνικής εργασίας θεωρούνται κύρια ζητήματα και επιχειρείται παρέμβαση Φτώχεια, κοινωνικός αποκλεισμός, κοινωνικές διακρίσεις είναι τις περισσότερες φορές εκτός πλαισίου παρέμβασης Ωστόσο στο πλαίσιο της κοινωνικής εργασίας θεωρούνται κύρια ζητήματα και επιχειρείται παρέμβαση

8 Παρέμβαση σε μικρο-επίπεδο Παρέμβαση σε μικρο-επίπεδο Είναι αρκετή χωρίς παρέμβαση σε επίπεδο κοινωνικής και εκπαιδευτικής πολιτικής, να οδηγηθούμε σε συνθήκες αποδοχής και ισοτιμίας;; Είναι αρκετή χωρίς παρέμβαση σε επίπεδο κοινωνικής και εκπαιδευτικής πολιτικής, να οδηγηθούμε σε συνθήκες αποδοχής και ισοτιμίας;; Διαμεσολαβητής –εκπρόσωπος- Διαμεσολαβητής –εκπρόσωπος- Εμπειρίες συμβούλου- στερεότυπα- προκαταλήψεις-γλώσσα Εμπειρίες συμβούλου- στερεότυπα- προκαταλήψεις-γλώσσα Σημασία της ενταξης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση Σημασία της ενταξης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση Σύνδεση με την τριτοβάθμια και την απασχόληση Σύνδεση με την τριτοβάθμια και την απασχόληση Κοινωνική ενταξη μπορεί να γίνει μόνο με την καταπολέμηση του κοινωνικού αποκλεισμού Κοινωνική ενταξη μπορεί να γίνει μόνο με την καταπολέμηση του κοινωνικού αποκλεισμού Σημασία της ισότιμης εκπαίδευσης και της ενίσχυσης της εκμάθησης στην ελληνική Σημασία της ισότιμης εκπαίδευσης και της ενίσχυσης της εκμάθησης στην ελληνική Προσθετική διγλωσσία Προσθετική διγλωσσία

9 ΠΕΜ Ενεργειες υποστήριξης μειονοτικών μαθητών σε οικισμούς με ιδιαίτερα προβλήματα μειονοτικοί οικισμοί μειονοτικοί οικισμοί 1 παρυφές της Ξάνθης- Δροσερό [2 δημ σχολεία και 1 γυμνασιο] κ.λ. Σαμαρά Ελευθερία 1 παρυφές της Ξάνθης- Δροσερό [2 δημ σχολεία και 1 γυμνασιο] κ.λ. Σαμαρά Ελευθερία 5 στη Ροδόπη Ηφαιστος, Δέσποινα Κουρτίδου,κ.λ. Γιαννης Καλλινικάκης, ψυχ., Ευη Ζιγρικά, κ.λ. 5 στη Ροδόπη Ηφαιστος, Δέσποινα Κουρτίδου,κ.λ. Γιαννης Καλλινικάκης, ψυχ., Ευη Ζιγρικά, κ.λ. Αλαν Κουγιού, Καλλιόπη Σουγλή, Ανδριάνα Δελέγκου Αλαν Κουγιού, Καλλιόπη Σουγλή, Ανδριάνα Δελέγκου Νευρα Φιλλύρας,Σ. Νικηφορίδου, κ.λ. Σαπες- Βελκιο, Λία Πάτσαρη, Μαρία Κουτσού, Γεωργία Μπερετζίκη Μελέτη-Δ. Αιγείρου, Βιλνταν Γιουσούφ Αβαντος Αλεξ/πολη Ηρώ Ζουμποπούλου, Κωνσταντίνα Ευσταθίου,κ.λ. Αβαντος Αλεξ/πολη Ηρώ Ζουμποπούλου, Κωνσταντίνα Ευσταθίου,κ.λ. ΕΜΨΥΧΩΤΕΣ Ολγα Κατσιάνη ΕΜΨΥΧΩΤΕΣ Ολγα Κατσιάνη εκπαιδ. Δράμα Γιαννοπούλου Καλλιρόη, εκπαιδ. Δράμα Γιαννοπούλου Καλλιρόη, Παιγνιοθεραπεία Βικυ Ζερβα Παιγνιοθεραπεία Βικυ Ζερβα Ψυχοκοιν. Υπ. Καλλινικάκης Ιωάννης Ψυχοκοιν. Υπ. Καλλινικάκης Ιωάννης Μουσικοί κ. Χατζόπουλος Μουσικοί κ. Χατζόπουλος

10 ξηξ εργασία δημόσιες υπηρεσίες αναψυχή φίλοι σχολείο Συζυγική οικογένεια Συζυγική οικογένεια κοινότητα Εκτεταμένη οικογένεια ΠΕΜ ΠΒΣ

11 Σύνολο παιδιών ομάδας στόχου περ Σύνολο παιδιών ομάδας στόχου περ Περιορισμός διαρροής- Προβλήματα καταγραφών... Περιορισμός διαρροής- Προβλήματα καταγραφών...ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ Καθημερινή παρουσία στελεχών στους οικισμούς Καθημερινή παρουσία στελεχών στους οικισμούς Συστηματική συνεργασία με σχολεία και οικογένειες Συστηματική συνεργασία με σχολεία και οικογένειες Συνεργασία και αξιοποίηση φορέων και προγραμμάτων στην κοινότητα Συνεργασία και αξιοποίηση φορέων και προγραμμάτων στην κοινότητα Απόκριση σε αιτήματα οικογένειας. Απόκριση σε αιτήματα οικογένειας. Αναζήτηση πόρων και ψυχοκοινωνικών στηριγμάτων Αναζήτηση πόρων και ψυχοκοινωνικών στηριγμάτων

12 Ψυχοκοινωνικά στηρίγματα και ενδεχόμενες δυσκολίες Γειτονες και εκτεταμένη οικογένεια Γειτονες και εκτεταμένη οικογένεια Παροχή υπηρεσιών από εστιασμένα προγράμματα παρέμβασης Παροχή υπηρεσιών από εστιασμένα προγράμματα παρέμβασης Ιατροκοινωνικό Κεντρο- ΠΕΜ- ΚΕΕ- Προγράμματα Περιφέρειας Ιατροκοινωνικό Κεντρο- ΠΕΜ- ΚΕΕ- Προγράμματα Περιφέρειας Π.Β.Σ Π.Β.Σ Δ/νση Κοιν. Πρόνοιας Δ/νση Κοιν. Πρόνοιας ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ ΦΤΩΧΕΙΑ-ΚΟΙΝ. ΚΑΙ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΑΚΟΣ ΑΠΟΚΛΕΙΣΜΟΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ ΦΤΩΧΕΙΑ-ΚΟΙΝ. ΚΑΙ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΑΚΟΣ ΑΠΟΚΛΕΙΣΜΟΣ ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΕΝΗ ΕΡΓΑΣΙΑ-ΕΣΩΤ. ΚΑΙ ΕΞΩΤ. ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΣΗ ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΕΝΗ ΕΡΓΑΣΙΑ-ΕΣΩΤ. ΚΑΙ ΕΞΩΤ. ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΣΗ ΣΥΝΘΗΚΕΣ ΥΓΙΕΙΝΗΣ ΚΑΙ ΔΙΑΒΙΩΣΗΣ-ΑΠΟΧΕΤΕΥΣΗ ΥΔΡΕΥΣΗ ΣΥΝΘΗΚΕΣ ΥΓΙΕΙΝΗΣ ΚΑΙ ΔΙΑΒΙΩΣΗΣ-ΑΠΟΧΕΤΕΥΣΗ ΥΔΡΕΥΣΗ

13 ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ Επιτόπια καθημερινη παρέμβαση συνεργασία με οικογένειες και σχολεία Επιτόπια καθημερινη παρέμβαση συνεργασία με οικογένειες και σχολεία Εργαστήρι Ηχος και Εικονα [Ομάδα εμψυχωσης, εκπαιδευτικού δράματος [θεατρο αναγνώστη], ψυχοκοινωνικής υποστηριξης Εργαστήρι Ηχος και Εικονα [Ομάδα εμψυχωσης, εκπαιδευτικού δράματος [θεατρο αναγνώστη], ψυχοκοινωνικής υποστηριξης Χρήση οπτικοακουστικού υλικου/ φιλμάκια και dvd, φωτογαραφικό υλικό, παραγωγή παραμυθιών, θεατρικών παραστάσεων και κινηματογραφημένες δραματοποιήσεις, παραγωγή εφημερίδας Χρήση οπτικοακουστικού υλικου/ φιλμάκια και dvd, φωτογαραφικό υλικό, παραγωγή παραμυθιών, θεατρικών παραστάσεων και κινηματογραφημένες δραματοποιήσεις, παραγωγή εφημερίδας Διασύνδεση με ΚΕΣΠΕΜ [ Υποστηρικτικά μαθήματα ελληνικών, ΔΕΝ, ΕΜΨΥΧΩΣΗ] Διασύνδεση με ΚΕΣΠΕΜ [ Υποστηρικτικά μαθήματα ελληνικών, ΔΕΝ, ΕΜΨΥΧΩΣΗ] Ομάδες γονέων Ομάδες γονέων

14 Δυσκολίες και προτάσεις Διασύνδεση Υπηρεσιών και προγραμμάτων, ανάπτυξη δικτύων Διασύνδεση Υπηρεσιών και προγραμμάτων, ανάπτυξη δικτύων Γονείς σε οικισμούς με ιδιαιτερότητες Γονείς σε οικισμούς με ιδιαιτερότητες Δυσκολίες στη συνέπεια απέναντι στο πρόγραμμα Δυσκολίες στη συνέπεια απέναντι στο πρόγραμμα Αλλά υψηλό ενδιαφέρον Αλλά υψηλό ενδιαφέρον Επιφυλάξεις φυσιολογικές και αναμενόμενες Επιφυλάξεις φυσιολογικές και αναμενόμενες [Ανοιξη..δυσκολίες..]- Εργασία και μετακίνηση [Ανοιξη..δυσκολίες..]- Εργασία και μετακίνηση Περίοδοι θρησκευτικών εορτών, γάμοι.... Περίοδοι θρησκευτικών εορτών, γάμοι.... Αξίζει να επιχειρήσουμε αλλά να προσαρμόσουμε την παρέμβαση στις ανάγκες Αξίζει να επιχειρήσουμε αλλά να προσαρμόσουμε την παρέμβαση στις ανάγκες Χρήση διερμηνέα όπου χρειάζεται ή συ-συντονισμός ομάδων από πλειονοτικό και μειονοτικό... Χρήση διερμηνέα όπου χρειάζεται ή συ-συντονισμός ομάδων από πλειονοτικό και μειονοτικό...

15 ΣΑΠΕΣ


Κατέβασμα ppt "Ανοίγοντας ένα δρόμο για το σχολείο: Μια επιτόπια παρέμβαση Κοινωνικής Εργασίας σε μειονοτικούς οικισμούς στη Θράκη Θεανώ Καλλινικάκη-Αγάπη Κανδυλάκη και."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google