Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης 3 Ο Μάθημα Λειτουργισμός/Φονξιοναλισμός και Εκπαίδευση (Ο Durkheim και οι απόψεις του) ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΚΥΠΡΟΥ ΠΡΟΠΤΥΧΙΑΚΟ.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης 3 Ο Μάθημα Λειτουργισμός/Φονξιοναλισμός και Εκπαίδευση (Ο Durkheim και οι απόψεις του) ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΚΥΠΡΟΥ ΠΡΟΠΤΥΧΙΑΚΟ."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης 3 Ο Μάθημα Λειτουργισμός/Φονξιοναλισμός και Εκπαίδευση (Ο Durkheim και οι απόψεις του) ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΚΥΠΡΟΥ ΠΡΟΠΤΥΧΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΑΓΩΓΗΣ Γιώργος Νικολάου Επίκουρος Καθηγητής Πανεπιστημίου Ιωαννίνων

2 Ο Emile Durkheim και η Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης  Η πειθαρχία είναι απαραίτητη στα σχολεία  Η σωματική πειθαρχία θα πρέπει να καταργηθεί  Θα πρέπει αν υπάρχει ένα πρόγραμμα κορμού (core curriculum) βασισμένο στις φυσικές επιστήμες  Η εκπαίδευση θα πρέπει να διδάσκει στους ανθρώπους την αυτοπειθαρχία  Η εκπαίδευση είναι απαραίτητη για να διασφαλίζεται η τάξη στην κοινωνία  Emile Durkheim

3 Οι στόχοι του έργου του Durkheim  Η καθιέρωση της Κοινωνιολογίας ως επιστήμης με ακαδημαϊκό κύρος  Η εφαρμογή των μεθόδων των Θετικών Επιστημών στη μελέτη της κοινωνίας  Η ανακάλυψη των τρόπων με τους οποίους διασφαλίζεται η τάξη σε μια κοινωνία, ιδίως στον πολύπλοκο, σύγχρονο κόσμο Πώς τις σχολιάζετε; Σας φαίνονται περισσότερο «προοδευτικές» ή «συντηρητικές»;

4 Η θεμελίωση της Κοινωνιολογίας ως Επιστήμης  Το αντικείμενό της είναι διαφορετικό από των άλλων επιστημών, ιδίως της Ψυχολογίας  Διάκριση ατομικής και κοινωνικής διάστασης των πραγμάτων  Καμία μελέτη των ατόμων δεν μας επιτρέπει να κατανοήσουμε την κοινωνία.  Η κοινωνία, παρόλο που αποτελείται από άτομα, είναι διαφορετική και ανεξάρτητη από τα συστατικά της μέρη.  The rules of Sociological Method

5 Durkheim  Κοινωνικός = «γενικό» και «συλλογικό» Π.χ. Ο Χριστιανισμός ως σύστημα πεποιθήσεων είναι γενικός και συλλογικός  Τα άτομα «περιορίζονται» από τις κοινωνικές πιέσεις  Οι άνθρωποι συμμορφώνονται γιατί πιστεύουν ότι αυτό πρέπει να κάνουν  Η διαδικασία κατά την οποία κοινωνικά φαινόμενα, όπως η ηθική της κοινωνίας, γίνονται μέρος της προσωπικότητας του ατόμου λέγεται κοινωνικοποίηση.

6 Durkheim  Κοινωνία # άτομο  Πραγματικότητα καθεαυτή (Sui generis)  Ανεξάρτητη από τα άτομα: αλλάζει τους ανθρώπους, αλλά εκείνοι δεν την αλλάζουν.  Όπως υπάρχουν φυσικοί νόμοι, υπάρχουν και κοινωνικοί νόμοι  Η κοινωνία αντικαθιστά το Θεό για τον Durkheim και μέσω της κοινωνικοποίησης του υποδεικνύει τι πρέπει να κάνει

7 Κριτική στις απόψεις του Durkheim  Σημαντικότερο πρόβλημα: ο περιορισμός της ελευθερίας και της δημιουργικότητας του ατόμου  Συγχέει το «ένα με τα πολλά». Υποστηρίζει ότι εφόσον η κοινωνία είναι ανεξάρτητη και έξω από κάθε μεμονωμένο άτομο, είναι ανεξάρτητη και έξω από το σύνολο των ατόμων, πράγμα που είναι εσφαλμένο.  Υπερβολικό εύρος στον όρο «εξαναγκασμός». Αγνοεί την εσωτερίκευση και την προσωπική «δέσμευση» του ατόμου

8 Μέθοδοι της Κοινωνιολογίας  Η κοινωνία πρέπει να γίνεται κατανοητή με τις μεθόδους των Φυσικών Επιστημών Ορισμός του φαινομένου: π.χ. Εκπαίδευση Ερμηνεία του Κοινωνικού Πράγματος  Αιτιακή: Πώς γεννήθηκε ή γιατί είναι αυτό που είναι  Λειτουργική: Χρησιμότητα στην κοινωνία και όχι στα άτομα

9 Αιτιακή ερμηνεία  Η όποια αλλαγή εξαρτάται από κοινωνικά και όχι ατομικά φαινόμενα  Το παράδειγμα της εκπαίδευσης είναι χαρακτηριστικό για να κατανοήσουμε την αιτιακή ερμηνεία Αλλαγές στην κοινωνία # αλλαγές σε θεωρίες ή ιδέες. Αυτές έπονται Αλλαγές στην κοινωνία = Θεμελιώδεις αλλαγές στην κοινωνική δομή  Το παράδειγμα των εκπαιδευτικών αλλαγών στην Αναγέννηση. Αντικατάσταση του σχολαστικισμού με την ελκυστικότητα της παρουσίασης και το εκλεπτυσμένο και επεξεργασμένο ύφος. Σημασία στο άτομο και τις ανάγκες του: Ιησουίτες Κοινωνικός ντετερμινισμός: Οι νέες ιδέες δεν αποτελούν τις γενεσιουργές αιτίες των αλλαγών, αλλά μια αντανάκλαση γενικότερων κοινωνικών μεταβολών

10 Λειτουργική ερμηνεία  Education and Sociology: Λειτουργική ερμηνεία της Εκπαίδευσης  Εκπαίδευση = επιρροή που ασκείται από τις γενιές των ενηλίκων σ’ εκείνους που δεν είναι ακόμη έτοιμοι για την κοινωνική ζωή  Το περιεχόμενο της εκπαίδευσης διαφέρει από κοινωνία σε κοινωνία και από εποχή σε εποχή  Ο σκοπός της ορίζεται από την κοινωνία και όχι από τα άτομα που εκπαιδεύονται ή τους εκπαιδευτές  Η πρωταρχική λειτουργία της εκπαίδευσης είναι να αναπτύξει εκείνες τις δεξιότητες και ικανότητες που χρειάζεται η κοινωνία και όχι το άτομο

11 Λειτουργική ερμηνεία  Κάθε κοινωνία κατασκευάζει μια ιδανική εικόνα του ανθρώπου, για το πώς θα έπρεπε να είναι, τόσο από διανοητική όσο και από σωματική και ηθική άποψη.  Η γενική λειτουργία της εκπαίδευσης πρέπει να ξυπνάει στο παιδί : 1.Έναν ορισμένο αριθμό σωματικών και πνευματικών καταστάσεων που η κοινωνία στην οποία ανήκει θεωρεί ότι δεν πρέπει να λείπουν από κανένα από τα μέλη της 2.Ορισμένες σωματικές και πνευματικές καταστάσεις που η συγκεκριμένη ομάδα (κάστα, κοινωνική τάξη, οικογένεια, επάγγελμα) θεωρεί, εξίσου, ότι πρέπει να απαντώνται σε όλους όσοι την αποτελούν Η λειτουργία της εκπαίδευσης είναι η συντήρηση και η εξέλιξη της κοινωνίας: ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΠΟΙΗΣΗ

12 Λειτουργική ερμηνεία  «Ο άνθρωπος που πρέπει να πραγματώσει μέσα μας η εκπαίδευση δεν είναι ο άνθρωπος όπως τον έφτιαξε η φύση, αλλά όπως τον θέλει η κοινωνία · και τον θέλει έτσι όπως τον απαιτεί η εσωτερική της οικονομία»  Η κοινωνικοποίηση είναι απαραίτητη και επιθυμητή αν τη δούμε και από την πλευρά του ατόμου  Ένας άνθρωπος που δεν είναι κοινωνικοποιημένος είναι ένας άνθρωπος σε κατάσταση «ανομίας»

13 Ανομία  Αναλύεται κυρίως στο έργο του Durkheim Αυτοκτονία. Αύξηση των αυτοκτονιών των επιχειρηματιών σε περιόδους ξαφνικής οικονομικής κρίσης, αλλά και ανάπτυξης. Πώς το εξηγείτε, ειδικά το δεύτερο;  Αίρονται οι περιορισμοί που επιβάλλει η κοινωνία, οι προσδοκίες επεκτείνονται και υπάρχει έλλειψη ικανοποίησης: «νόσος των άπειρων προσδοκιών»  Η κοινωνία είναι αυτή που προσδιορίζει, μέσα από την κοινωνικοποίηση, την ισορροπία των αναγκών

14 Η σύγχρονη κοινωνία  Μηχανική αλληλεγγύη: ισχυρή «συλλογική συνείδηση»  Οργανική αλληλεγγύη: καταμερισμός εργασίας The division if Labour in Society  Ισότητα ευκαιριών  Ηθική εκπαίδευση


Κατέβασμα ppt "Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης 3 Ο Μάθημα Λειτουργισμός/Φονξιοναλισμός και Εκπαίδευση (Ο Durkheim και οι απόψεις του) ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΚΥΠΡΟΥ ΠΡΟΠΤΥΧΙΑΚΟ."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google