Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

ΑΦΟΜΟΙΩΣΗ Η ΕΝΤΑΞΗ ; ΜΟΝΤΕΛΑ ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗΣ ΜΕΤΑΝΑΣΤΩΝ.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "ΑΦΟΜΟΙΩΣΗ Η ΕΝΤΑΞΗ ; ΜΟΝΤΕΛΑ ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗΣ ΜΕΤΑΝΑΣΤΩΝ."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 ΑΦΟΜΟΙΩΣΗ Η ΕΝΤΑΞΗ ; ΜΟΝΤΕΛΑ ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗΣ ΜΕΤΑΝΑΣΤΩΝ

2

3

4  5 μοντέλα  Αφομοίωση (assimilation) ( ΗΠΑ, Γαλλία )  Χωνευτήρι (melting pot) ( ΗΠΑ )  Μερικός αποκλεισμός (partial exclusion) ( Γερμανία Δ. Ευρώπη, γκασταρμπάιτερ )  Ένταξη (integration) ή ενσωμάτωση (incorporation) ( Δ. Ευρώπη )  Πολυπολιτισμικότητα (multiculturalism, Canada, Australia)  Βλ. Castles & Miller, The Age of Migration,

5  Castles & Miller, The Age of Migration,, 41-49,  Green, Nancy 2004 Οι δρόμοι της μετανάστευσης. Αθήνα : Σαββάλας κεφ. 3, σ  Λιάκος, Αντώνης, 2005 Πως στοχάστηκαν το έθνος

6  Α + Β + Γ = Α  Ο μετανάστης ξένο σώμα, πρέπει να αποβάλλει τα ιδιαίτερα πολιτιστικά στοιχεία για να γίνει μέλος του έθνους  Αμερική – μέσα 19 ου αι, Ευρώπη Μεσοπόλεμος

7  A + B + Γ = Δ  Όσμωση πολιτισμών μεταναστών και γηγενών  Από τη συγχώνευση δημιουργείται νέος άνθρωπος  Δεκαετία 1920, Σχολή του Σικάγο  Απάντηση μεταναστευτικών κοινοτήτων στο μοντέλο της αφομοίωσης  Κριτική : νόμος του Χάνσεν (1930):  Η 1 η γενιά μεταναστεύει, η 2 η αφομοιώνεται, η 3 η επιστρέφει « στις ρίζες »  Κριτική : αμφισβήτηση και της αφομοίωσης και της συγχώνευσης ---- > πολυπολιτισμικότητα

8  Κριτική στην έννοια της αφομοίωσης  Επιπολιτισμός, προσαρμογή ως σταδιακή διαδικασία  Η ένταξη αποτέλεσμα δύο διαδικασιών :  Κεντρική πολιτική του κράτους ( παραχώρηση κοινωνικών και πολιτικών δικαιωμάτων )  Συνεργασία και συμβίωση γηγενών και μεταναστών

9  Το μοντέλο Γκασταρμπάιτερ  Ένταξη στην αγορά εργασίας  Αποκλεισμός από κοινωνικά και πολιτικά δικαιώματα  Μεταπολεμική Δ. Ευρώπη, κυρίως Δ. Γερμανία  Μετά το 1970 σταδιακό πέρασμα στις πολιτικές ένταξης

10  Glazer & Moynihan Beyond the Melting Pot ( Πέρα από το Χωνευτήρι ) (1963)  A + B + Γ = A1 + B1 + Γ 1  Αμερική δεκαετία του 1960: κίνημα των μαύρων για πολιτικά δικαιώματα  Ευρώπη 1968: το δικαίωμα στη διαφορά  Βασικές αρχές :  Ισότιμη συμμετοχή μεταναστών στην πολιτεία  Διατήρηση του δικαιώματος στη διαφορά  Σχηματισμός εθνοτικών ομάδων  Σεβασμός κεντρικών αξιών της κοινωνίας υποδοχής

11  ΗΠΑ ( από δεκαετία 1970)  : αναγνώριση της πολιτισμικής διαφοράς,  μη παρέμβαση του κράτους για κοινωνική δικαιοσύνη ή διατήρηση εθνοτικών πολιτισμικών στοιχείων  Καναδάς, Αυστραλία, Ολλανδία, ΗΒ, Σουηδία ( δεκαετία 1970 – δεκαετία 1990)  Ο πολυπολιτισμός ως κρατική πολιτική για ίσα δικαιώματα  Castles & Miller, The Age of Migration,

12  Αμερική : οδηγεί στη γκετοποίηση, επιστροφή στο χωνευτήρι  Ευρώπη : δεν μειώνει επαρκώς τον κοινωνικό αποκλεισμό, ενίσχυση των πολιτικών ένταξης  Μεταναστευτικές κοινότητες : δικαίωμα στην ομοιότητα αντί στη διαφορά (Brubaker)

13  Ποιο μοντέλο υιοθετεί μια χώρα που :  Ζητάει εξετάσεις γλώσσας και πολιτισμού της χώρας υποδοχής ως προϋπόθεση για άδεια διαμονής ;  Έχει ραδιοφωνικές εκπομπές στη γλώσσα των μεταναστών στο δημόσιο ραδιόφωνο ;  Συμβουλεύεται τις κοινότητες μεταναστών για τη χάραξη μεταναστευτικής πολιτικής ;  Χορηγεί την ιδιότητα του πολίτη με βάση το αίμα ( καταγωγή );  Χορηγεί την ιδιότητα του πολίτη με βάση το έδαφος ( που γεννήθηκε );  Ενθαρρύνει τους μικτούς γάμους ;

14 ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΤΗΣ ΑΦΟΜΟΙΩΣΗΣ ;

15 , " Η επιστροφή της αφομοίωσης ; Αλλάζοντας προσεγγίσεις για τη μετανάστευση και τα παρεπόμενά της στη Γαλλία, τη Γερμανία και τις Ηνωμένες Πολιτείες « [2001]

16  Το χωνευτήρι δεν έγινε ποτέ (Glazer & Moynihan)  Επικράτηση της πολυπολιτισμικότητας στις δεκαετίες του 1980 και 1990  Μια νέα στροφή σήμερα ;

17

18  Γενική και αφηρημένη έννοια : αυξανόμενη ομοιότητα  Διαδικασία κατά την οποία κάποιος γίνεται όμοιος, κάνει κάποιον όμοιον ή του φέρεται ως όμοιον  Ειδική και οργανική έννοια : πλήρη απορρόφηση  Η στροφή προς την 1 η έννοια και ως προς το πρώτο και τρίτο σκέλος ( γίνομαι όμοιος, μου φέρονται ως όμοιος )

19  Γαλλία : από το δικαίωμα στη διαφορά στο δικαίωμα στην ομοιότητα ή το δικαίωμα στην αμεροληψία  (Harlem Desir, SOS Racisme)  Το φαινόμενο Λεπέν ( δικαίωμα στη διαφορά μόνο για Γάλλους )

20  Γερμανία : διεύρυνση της ιδιότητας του πολίτη  Ιθαγένεια : από το δίκαιο του αίματος στο δίκαιο του εδάφους (1999)

21  ΗΠΑ  : αγγλοσυμμόρφωση, χωνευτήρι  : πολυπολιτισμικότητα, διατήρηση εθνοτικού στοιχείου  Μετά το 1985: νέα ματιά στην « αφομοίωση »  Κριτική στη μονοπώληση της έρευνας στις εθνοτικές κοινότητες μεταναστών  Δεν ανήκουν όλοι οι μετανάστες σε αυτές  Νέο ενδιαφέρον για το μετανάστη ως άτομο  Εντός ποιών ομάδων γίνεται η αφομοίωση ;

22  Εστίαση σε ομάδες μεταναστών πέρα από τις εθνοτικές κοινότητες  Νέο ενδιαφέρον για διεθνοτικές (diethnic) κοινότητες της εργατικής τάξης  H “ αφομοίωση » δεν είναι αναγκαστικά αναπόφευκτη ή επιθυμητή  Διάκριση επιθυμητών και μη μορφών αφομοίωσης  Επιθυμητές : γλωσσική, σχολική, κινητικότητα  Μη επιθυμητές : απώλεια μητρικής γλώσσας

23  Ο όρος « αφομοίωση » επέστρεψε, άλλαξε το νόημα.  Μετατόπιση του ενδιαφέροντος :  Από το μετανάστη ως « αντικείμενο » σε υποκείμενο αφομοίωσης  Από το ατομικό μετανάστη σε ένα πολυγενεακό πληθυσμό ( πχ γλωσσική αφομοίωση σε 3 γενιές )  Από τις ομογενείς στις ετερογενείς ομάδες  Από τα πολιτισμικά στα κοινωνικο - οικονομικά ζητήματα ( η αφομοίωση ως αντίβαρο στην γκετοποίηση )  Από μια ολιστική σε μια αποκεντρωμένη προσέγγιση : Όχι « πόση αφομοίωση ;», αλλά « από ποια άποψη », « με ποια διάρκεια χρόνου ;», « σε ποιο πληθυσμό αναφοράς ;»


Κατέβασμα ppt "ΑΦΟΜΟΙΩΣΗ Η ΕΝΤΑΞΗ ; ΜΟΝΤΕΛΑ ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗΣ ΜΕΤΑΝΑΣΤΩΝ."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google