Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Σκέψεις πάνω στην έννοια της κοσμοαντίληψης  « Στη ρίζα όλων των κρίσεων μας υπάρχει ένας ορισμένος αριθμός θεμελιωδών ιδεών που κυριαρχούν στην πνευματική.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Σκέψεις πάνω στην έννοια της κοσμοαντίληψης  « Στη ρίζα όλων των κρίσεων μας υπάρχει ένας ορισμένος αριθμός θεμελιωδών ιδεών που κυριαρχούν στην πνευματική."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Σκέψεις πάνω στην έννοια της κοσμοαντίληψης  « Στη ρίζα όλων των κρίσεων μας υπάρχει ένας ορισμένος αριθμός θεμελιωδών ιδεών που κυριαρχούν στην πνευματική μας ζωή » (E. Durkeim, The Elementary forms of Religious Life, 1912). “ Η αλήθεια είναι ένα πράγμα αυτού του κόσμου... Κάθε κοινωνία έχει το δικό της καθεστώς αλήθειας, τη δική της « γενική πολιτική αλήθειας » (M. Foucault, Power/Knowldge, 1980).

2 M. Foucault ( Γάλλος Φιλόσοφος του 20 ου αιώνα ) Power/Knowledge, 1980 « Κάθε κοινωνία έχει δικό της καθεστώς αλήθειας, τη δική της « γενική πολιτική » αλήθειας. Δηλαδή τους τύπους λόγου που αποδέχεται και κάνει να λειτουργούν ως « αληθείς ». Τους μηχανισμούς και τα κίνητρα που καθιστούν κάποιον ικανό να διακρίνει τις « αληθείς » και τις « ψευδείς » δηλώσεις. Τα μέσα και το κύρος εκείνων που είναι επιφορτισμένοι με το να λένε τι μετράει ως « αληθές ».

3 Νεωτερικότητα ή Μοντερνισμός (15 ος αιώνας - αρχές / μέσα 20 ου αιώνα )  Μία ριζική αλλαγή παρατηρείται στην Ευρώπη από το 18 ο αιώνα και εξής.  Οι ρίζες της αλλαγής αυτής τοποθετούνται στην περίοδο της Αναγέννησης (15 ος -17 ος αιώνας ).  Από την περίοδο του Διαφωτισμού (18 ος αιώνας ) σημειώνεται ξεκάθαρα πλέον, η μετάβαση από τη Θεο - κρατία στη Λογο - κρατία.  Λόγος και Φως = Νεωτερικότητα

4 Από το Θεό στο Λόγο

5 Alexander Pope( ποιητής του 18 ου αιώνα ) Επιστολή, Δοκίμιο για τον άνθρωπο « Γνώθι σ΄αυτόν λοιπόν, μη θεωρήσεις πως ερευνάς το Θεό, αυτή καθ ’ εαυτή η μελέτη της ανθρωπότητας είναι ο άνθρωπος »

6 Λόγος, Φως, Διαφωτισμός ( Η θεοποίηση της επιστήμης )

7 Επιστήμη  Επίσταμαι - Κοιτάω από ψηλά  Επιβλέπω - Βλέπω  Έχω πλήρη / σφαιρική γνώση των πραγμάτων και του κόσμου.  Θεωρώ - Θέα - Θεωρία - Θεός  Η σημασία της όρασης και του τεκμήριου, της απόδειξης.  Επιστήμονας = Θεός

8 Φύση και Τεχνολογία  Από τον κόσμο του Θεού ( μεταφυσική ) στον κόσμο της φύσης ( φυσική ).  Από το άγνωστο στο γνωστό.  Από το αόρατο στο ορατό / φανερό.  Πίστη στην ιδέα ότι μπορούμε, είμαστε ικανοί να μελετήσουμε & να κατανοήσουμε το φυσικό κόσμο.  Μέσα από τη μελέτη μπορούμε και να ελέγξουμε το φυσικό κόσμο. Αλματώδης ανάπτυξηεπιστήμης και τεχνολογίας.

9 Charles Darwin (Η εξέλιξη των ειδών)

10 Πώς εντάσσεται ο άνθρωπος στην εξελικτική θεωρία του Δαρβίνου ? Όλα τα βιολογικά είδη προσπαθούν να επιβιώσουν. Το ανθρώπινο είδος επιτυγχάνει την επιβίωση του μέσω δύο βασικών μηχανισμών:  Λόγος  Τεχνολογία Ο άνθρωπος επιτυγχάνει όχι μόνο την επιβίωση και την προσαρμογή στο περιβάλλον αλλά και τον ΕΛΕΓΧΟ του περιβάλλοντος. Επομένως, ο άνθρωπος αποτελεί ανώτερο βιολογικό ον.

11 Η Βιομηχανική Επανάσταση αποτελεί συνέπεια της γένεσης της Νεωτερικότητας

12 Άνοδος της αστικής τάξης  Η ανακάλυψη του Νέου Κόσμου.  Εμπόριο, ναυτιλία.  Νέες μορφές πλούτου. Από το κληρονομικό status στο επίκτητο status.  Κίνηση ανθρώπων, χρημάτων και αγαθών.  Ιδεολογία του χρήματος. Όλα αγοράζονται ( και η δύναμη και η γνώση ).  Πολυτέλεια. Αφθονία. Πίνακες « νεκρής φύσης ».

13 « Παλιός » και « Νέος Κόσμος »

14 ‘ Ανοδος της Αστικής Τάξης

15 Γνωριμία με το « Νέο Κόσμο »  Από το 15 ο αιώνα ( Κολόμβος, 1492) αλλά κυρίως στη διάρκεια του 18 ου και 19 ου αιώνα.  Αμερική, Ινδία, Ινδονησία.  Ισπανικές, Πορτογαλικές, Γαλλικές και Βρετανικές αποστολές.

16 Είναι « άνθρωποι » σαν εμάς ?

17 Οι μύθοι των πρώτων ταξιδευτών Κείμενο του 15 ου μ. Χ. αιώνα « Στη χώρα των Ινδών υπάρχουν άνδρες με κεφάλια σκύλων που μιλούν γαβγίζοντας και τρέφονται πιάνοντας πουλιά. Άλλοι πάλι, έχουν μόνο ένα μάτι στο μέτωπο. Στη Λιβύη πολλοί γεννιούνται χωρίς κεφάλι και έχουν στόμα και μάτια. Πολλοί είναι και από τα δύο φύλα. Κοντά στον Γάγγη ποταμό, ζουν άνθρωποι που δεν τρώνε τίποτα. Στην Αιθιοπία πολλοί έχουν τέσσερα μάτια και στη Εριπία ζουν άνθρωποι με λαιμούς και ράμφη πελαργού ».

18 Η συμβολή του « άλλου » στη διαμόρφωση της ιστορίας  Αρχικά (18 ος αι.), σημειώνεται διάκριση στο ΧΩΡΟ. Αντιπαραβολή « παλιού » και « νέου » κόσμου.  Στη συνέχεια (19 ος αι.), η διάκριση αυτή γίνεται με βάση το ΧΡΟΝΟ. Αντιπαραβολή ενός « πρωτόγονου » παρελθόντος και ενός « πολιτισμένου » παρόντος. John Lock: « Στην αρχή, όλος ο κόσμος ήταν Αμερική »

19 Η συμβολή του « άλλου » διαμόρφωση της ιστορίας

20 Η εξελικτική πορεία προς τον πολιτισμό. Οι « πρόγονοι » του Δυτικού Πολιτισμού

21 Η εξελικτική πορεία προς τον πολιτισμό. Οι « πρόγονοι » του Δυτικού Πολιτισμού.

22 Πώς προσδιορίζει εαυτόν η αστική τάξη ? Άμεσες και έμμεσες διακρίσης της έννοιας του « άλλου » “Η ανωμαλία είναι η άλλη πλευρά του κανόνα, η παρέκκλιση η άλλη πλευρά της νομιμοφροσύνης, η ασθένεια η άλλη πλευρά της υγείας, η βαρβαρότητα η άλλη πλευρά του πολιτισμού, το ζωώδες η άλλη πλευρά του ανθρώπινου, η γυναίκα η άλλη πλευρά του άντρα, ο εχθρός η άλλη πλευρά του φίλου, « αυτοί » η άλλη πλευρά του « εμείς », η παραφροσύνη η άλλη πλευρά της λογικής, ο ξένος η άλλη πλευρά του υπηκόου, ο απλός άνθρωπος η άλλη πλευρά του ειδικού » ( Z.Bauman, 1991, Modernity and Ambivalence)

23 Πώς προσδιορίζει τον πολιτισμό η αστική τάξη ? Η αστική τάξη προσδιορίζει τον πολιτισμό μέσα από ασύμμετρες διακρίσεις με καθιστούν την ίδια ανώτερη:  Πόλη # Χωριό ( Ο αστικός τρόπος ζωής είναι πολιτισμένος, ενώ στον αγροτικό πληθυσμό επικρατεί η βαρβαρότητα )  Δύση # Υπόλοιπος Κόσμος ( Ο δυτικός τρόπος ζωής είναι πολιτισμένος, ενώ ο υπόλοιπος κόσμος είναι βάρβαρος ) Ευρωπαϊκό Παρόν # Παγκόσμιο Παρελθόν ( Το παρόν στον Ευρωπαϊκό χώρο συνιστά το απόγειο, την ακμή της ανθρώπινης ιστορίας. Το παρελθόν είναι κατώτερο εξελικτικά, είναι προ - βιομηχανικό, μη προηγμένο και στις απαρχές του, τελείως πρωτόγονο. Μόνες εξαιρέσεις στο παρελθόν είναι οι « πρόγονοι » του Δυτικού πολιτισμού, οι αρχαίοι Έλληνες και οι Ρωμαίοι ). Ο ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΣΤΗ ΝΕΩΤΕΡΙΚΟΤΗΤΑ ΑΠΟΤΕΛΕΙ ΣΤΗΝ ΟΥΣΙΑ Ο, ΤΙΔΗΠΟΤΕ ΣΧΕΤΙΖΕΤΑΙ ΜΕ ΤΟΝ ΑΣΤΙΚΟ ΤΡΟΠΟ ΖΩΗΣ.

24 Η μεταμοντέρνα στροφή Ένα terminus post quem

25

26 First baby in Britain designed cancer-free

27

28 Μεταμοντερνισμός Ιστορικό Πλαίσιο - Λέξεις κλειδιά 1. Αρχές 20 ου αιώνα 2. Παγκόσμιοι Πόλεμοι 3. Ανά π τυξη Γενετικής 4. Ανεξέλεγκτη εκμετάλλευση π εριβαλλοντικών π όρων 1. Αρχές 20 ου αιώνα 2. Παγκόσμιοι Πόλεμοι 3. Ανά π τυξη Γενετικής 4. Ανεξέλεγκτη εκμετάλλευση π εριβαλλοντικών π όρων

29 Philip Smith, Πολιτισμική Θεωρία, 1997 « Ο μεταμοντερνισμός, αν ο όρος σημαίνει κάτι, αναφέρεται στο α π λό γεγονός ότι οι υ π οσχέσεις της νεωτερικής ε π οχής δεν είναι π λέον αξιό π ιστες, γιατί είναι φανερό ότι οι π ερισσότεροι άνθρω π οι σε όλο τον κόσμο δεν μ π ορούν π ια να ελ π ίζουν ότι ο κόσμος είναι καλός ή ότι μ π ορεί να γίνει καλύτερος » ( Charles Lemert, 1997, Postmodernism is not what you think ). « Ο μεταμοντερνισμός, αν ο όρος σημαίνει κάτι, αναφέρεται στο α π λό γεγονός ότι οι υ π οσχέσεις της νεωτερικής ε π οχής δεν είναι π λέον αξιό π ιστες, γιατί είναι φανερό ότι οι π ερισσότεροι άνθρω π οι σε όλο τον κόσμο δεν μ π ορούν π ια να ελ π ίζουν ότι ο κόσμος είναι καλός ή ότι μ π ορεί να γίνει καλύτερος » ( Charles Lemert, 1997, Postmodernism is not what you think ).

30 Απόπειρες ορισμού του μεταμοντερνισμού «Ο μεταμοντερνισμός είναι ένα Παράδειγμα που χαρακτηρίζεται από την άποψη ότι δεν υπάρχει αντικειμενική αλήθεια καθώς αυτή [η αλήθεια] κατασκευάζεται, δεν ανακαλύπτεται» (ομιλία του Ευαγγελιστή συγγραφέα Josh McDowell ).

31 Απόπειρες ορισμού του μεταμοντερνισμού «Ο μεταμοντέρνος κόσμος είναι ένας κόσμος όπου όλα είναι πιθανά και σχεδόν τίποτα βέβαιο» (ομιλία του πρώην προέδρου της Τσεχίας, Vaclav Havel, 1994).

32 Το μεταμοντέρνο στη φιλοσοφία Δεν υπάρχει σχέση μεταξύ γλώσσας και νοήματος. Οι λέξεις δεν έχουν καθορισμένο σημείο αναφοράς ούτε συγκεκριμένο νόημα. Υπάρχουν πολλά επίπεδα νοήματος στη γλώσσα. Σημαντικοί εκπρόσωποι : Derrida, Lyotard, Wittgenstein

33 Το μεταμοντέρνο στην επιστήμη  Στόχος δεν είναι η αντικειμενική γνώση καθώς π λέον δεν τίθεται θέμα αλήθειας.  Α π ό την αναζήτηση της αλήθειας & της γνώσης, στην αναζήτηση και αξιολόγηση των τρό π ων με των ο π οίο μ π ορούν να κατασκευαστούν π ολλές διαφορετικές αλήθειες και π ολλά, διαφορετικά είδη γνώσης.  Α π ό τον ε π ιστήμονα νομοθέτη, στον ε π ιστήμονα ερμηνευτή (Smith 1997, 359).  Στόχος δεν είναι η αντικειμενική γνώση καθώς π λέον δεν τίθεται θέμα αλήθειας.  Α π ό την αναζήτηση της αλήθειας & της γνώσης, στην αναζήτηση και αξιολόγηση των τρό π ων με των ο π οίο μ π ορούν να κατασκευαστούν π ολλές διαφορετικές αλήθειες και π ολλά, διαφορετικά είδη γνώσης.  Α π ό τον ε π ιστήμονα νομοθέτη, στον ε π ιστήμονα ερμηνευτή (Smith 1997, 359).

34 Το μεταμοντέρνο στην επιστήμη « Όλες οι θεωρίες και μεθοδολογίες έχουν τους π εριορισμούς τους και ο μοναδικός ( ας π ούμε ) κανόνας π ου ισχύει είναι π ως όλα ε π ιτρέ π ονται » (Feyerabend, Against Method, 1975). « Όλες οι θεωρίες και μεθοδολογίες έχουν τους π εριορισμούς τους και ο μοναδικός ( ας π ούμε ) κανόνας π ου ισχύει είναι π ως όλα ε π ιτρέ π ονται » (Feyerabend, Against Method, 1975).

35 Η μεταμοντέρνα στροφή στη θεωρία της ε π ιστήμης

36 Το μεταμοντέρνο στις θετικές επιστήμες Ένα π αράδειγμα : Η Κβαντική Θεωρία Αφήνοντας π ίσω μας τις βεβαιότητες της κλασσικής φυσικής, π ερνάμε π λέον στην κβαντική θεωρία, « έναν π ερίεργο κόσμο, έναν κόσμο α π ροσδιόριστο, του ο π οίου οι ( σχεδόν ενοχλητικοί ) νόμοι φαίνεται όχι μόνο να αναιρούν αλλά και να χλευάζουν τα π αραδοσιακά όρια του χώρου, του χρόνου και της ύλης » (Zohar & Marshall, The Quantum Society, 1994). Ένα π αράδειγμα : Η Κβαντική Θεωρία Αφήνοντας π ίσω μας τις βεβαιότητες της κλασσικής φυσικής, π ερνάμε π λέον στην κβαντική θεωρία, « έναν π ερίεργο κόσμο, έναν κόσμο α π ροσδιόριστο, του ο π οίου οι ( σχεδόν ενοχλητικοί ) νόμοι φαίνεται όχι μόνο να αναιρούν αλλά και να χλευάζουν τα π αραδοσιακά όρια του χώρου, του χρόνου και της ύλης » (Zohar & Marshall, The Quantum Society, 1994).

37 Το μεταμοντέρνο στις κοινωνικές επιστήμες ΒΑΣΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ Υ π οκειμενικότητα Πολυ π λοκότητα Διαφορετικότητα ΒΑΣΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ Υ π οκειμενικότητα Πολυ π λοκότητα Διαφορετικότητα

38 Υποκειμενικότητα Δεν υ π άρχει ( μία και μόνο ) ε π ιστημονική αλήθεια για τον άνθρω π ο και τη ζωή του. Αντίθετα, υ π άρχουν π ολλές δυνατότητες ερμηνείας του ανθρώ π ου και της ζωής του. Δεν υ π άρχει ( μία και μόνο ) ε π ιστημονική αλήθεια για τον άνθρω π ο και τη ζωή του. Αντίθετα, υ π άρχουν π ολλές δυνατότητες ερμηνείας του ανθρώ π ου και της ζωής του.

39 Πολυπλοκότητα Δεν μ π ορούμε να δημιουργήσουμε ξεκάθαρη εικόνα για τον άνθρω π ο και τη ζωή του γιατί και οι δύο αυτές έννοιες είναι σύνθετες και π ολύ π λοκες. Δεν μ π ορούμε να δημιουργήσουμε ξεκάθαρη εικόνα για τον άνθρω π ο και τη ζωή του γιατί και οι δύο αυτές έννοιες είναι σύνθετες και π ολύ π λοκες.

40 Διαφορετικότητα Χρειάζεται σεβασμός π ρος το διαφορετιικό, καθώς δεν υ π άρχει ανώτερο και κατώτερο, καλύτερο και χειρότερο, σωστό και λάθος, κανονικό και ανώμαλο. Χρειάζεται σεβασμός π ρος το διαφορετιικό, καθώς δεν υ π άρχει ανώτερο και κατώτερο, καλύτερο και χειρότερο, σωστό και λάθος, κανονικό και ανώμαλο.

41 Το μεταμοντέρνο στις κοινωνικές επιστήμες « Διάλυση της ουσίας του Εγώ. Δεν μ π ορεί να υ π άρξει ολοκλήρωση της π ροσω π ικότητας, δεν μ π ορεί να διαμορφωθεί ένα π άγιο αίσθημα ταυτότητας. Το εγώ εμ π εριέχει διάφορες ταυτότητες, είναι κατακερματισμένο ό π ως κατακερματισμένος είναι και ο κόσμος γύρω του » ( Κονδύλης 2000, 129) « Διάλυση της ουσίας του Εγώ. Δεν μ π ορεί να υ π άρξει ολοκλήρωση της π ροσω π ικότητας, δεν μ π ορεί να διαμορφωθεί ένα π άγιο αίσθημα ταυτότητας. Το εγώ εμ π εριέχει διάφορες ταυτότητες, είναι κατακερματισμένο ό π ως κατακερματισμένος είναι και ο κόσμος γύρω του » ( Κονδύλης 2000, 129)

42 Το μεταμοντέρνο στη λογοτεχνία και την ποίηση ΠΟΙΗΣΗ Στίχος δίχως όριο Πρότυ π ο του π οιήματος γίνεται ο ελεύθερος συνειρμός Χαλάρωση της σύνταξης Α π οσ π ασματικές και π αραμορφωμένες π ροτάσεις Συμ π αράταξη λέξεων π ου δεν ταιριάζουν ούτε γραμματικά ούτε λογικά ΠΟΙΗΣΗ Στίχος δίχως όριο Πρότυ π ο του π οιήματος γίνεται ο ελεύθερος συνειρμός Χαλάρωση της σύνταξης Α π οσ π ασματικές και π αραμορφωμένες π ροτάσεις Συμ π αράταξη λέξεων π ου δεν ταιριάζουν ούτε γραμματικά ούτε λογικά

43 Ανδρέας Εμ π ειρίκος, Υψικάμινος, 1928 ΠΑΡΟΥΣΙΑ ΑΓΓΕΛΩΝ ΕΝΤΟΣ ΑΤΜΟΜΗΧΑΝΗΣ « Όταν με την βαρύτητα του ανέμου π ου συναρ π άζει τα φρόκαλα μέσ ’ α π’ τα π όδια των μανάδων εσάλ π ησε το π εφταστέρι τις τελευταίες εντολές των θεανθρώ π ων σηκώθηκε υ π ερήφανος ο φθόγγος και μ ’ ευκαμψία τελείου μηχανικού λε π τολογήματος π αρέσυρε την ευτυχία π ρος τα π ελάγη μιας π αμμεγίστης π αλιρροίας. Τότε συνέβη να φτερνισθούν οι φυσητήρες και όλα τα κήτη ανέστρεψαν την κοιλιά τους και κατε π οντίσθησαν αύτανδρα τα π ερασμένα κουφάρια υ π έρ της αναγεννήσεως της ευτυχίας υ π έρ της εκ π ληρώσεως των εσχατιών υ π έρ της ειρήνης υ π έρ της αμαυρώσεως υ π έρ της εκλάμψεως της αληθείας υ π έρ της κατισχύσεως των ρόδων και της μαγικής αράχνης εν έτει χαράς για τον αιώνα των μεγάλων ολισθημάτων των κυμάτων ε π άνω στα στεκούμενα καράβια ». Ανδρέας Εμ π ειρίκος, Υψικάμινος, 1928 ΠΑΡΟΥΣΙΑ ΑΓΓΕΛΩΝ ΕΝΤΟΣ ΑΤΜΟΜΗΧΑΝΗΣ « Όταν με την βαρύτητα του ανέμου π ου συναρ π άζει τα φρόκαλα μέσ ’ α π’ τα π όδια των μανάδων εσάλ π ησε το π εφταστέρι τις τελευταίες εντολές των θεανθρώ π ων σηκώθηκε υ π ερήφανος ο φθόγγος και μ ’ ευκαμψία τελείου μηχανικού λε π τολογήματος π αρέσυρε την ευτυχία π ρος τα π ελάγη μιας π αμμεγίστης π αλιρροίας. Τότε συνέβη να φτερνισθούν οι φυσητήρες και όλα τα κήτη ανέστρεψαν την κοιλιά τους και κατε π οντίσθησαν αύτανδρα τα π ερασμένα κουφάρια υ π έρ της αναγεννήσεως της ευτυχίας υ π έρ της εκ π ληρώσεως των εσχατιών υ π έρ της ειρήνης υ π έρ της αμαυρώσεως υ π έρ της εκλάμψεως της αληθείας υ π έρ της κατισχύσεως των ρόδων και της μαγικής αράχνης εν έτει χαράς για τον αιώνα των μεγάλων ολισθημάτων των κυμάτων ε π άνω στα στεκούμενα καράβια ».

44 Το μεταμοντέρνο στη λογοτεχνία και την ποίηση ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ Έμφαση στην ασυνέχεια και στο τυχαίο Στροφή π ρος τον εσωτερικό κόσμο Στροφή π ρος την ψυχολογία και το « υ π αρξιακό » ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ Έμφαση στην ασυνέχεια και στο τυχαίο Στροφή π ρος τον εσωτερικό κόσμο Στροφή π ρος την ψυχολογία και το « υ π αρξιακό »

45 Walter Benjamin, Μονόδρομος, 1928 « Σαν το ρολόϊ της ζωής π ου π άνω του τρέχουν γοργά τα δευτερόλε π τα, κρέμεται π άνω α π ό τα π ρόσω π α του μυθιστορήματος ο αριθμός της σελίδας. Ποιός αναγνώστης, δεν του ’ χει ρίξει κά π οτε, μια φευγαλέα, φοβισμένη ματιά ?» Walter Benjamin, Μονόδρομος, 1928 « Σαν το ρολόϊ της ζωής π ου π άνω του τρέχουν γοργά τα δευτερόλε π τα, κρέμεται π άνω α π ό τα π ρόσω π α του μυθιστορήματος ο αριθμός της σελίδας. Ποιός αναγνώστης, δεν του ’ χει ρίξει κά π οτε, μια φευγαλέα, φοβισμένη ματιά ?»

46 « Καθώς η π λοκή ως π αράγοντας της μυθιστορηματικής σύνθεσης υ π οβιβάζεται ή εκλεί π ει, ξεθωριάζει ή χάνεται και η π εριγραφή του κοινωνικού και ιστορικού π ερίγυρου, μέσα στον ο π οίο διαδραματιζόταν η π λοκή. Το μυθιστόρημα στρέφεται κυρίως ή α π οκλειστικά στον εσωτερικό κόσμο, γίνεται ψυχολογικό με έννοια άκρως υ π οκειμενική » ( Κονδύλης 2000, 132). « Καθώς η π λοκή ως π αράγοντας της μυθιστορηματικής σύνθεσης υ π οβιβάζεται ή εκλεί π ει, ξεθωριάζει ή χάνεται και η π εριγραφή του κοινωνικού και ιστορικού π ερίγυρου, μέσα στον ο π οίο διαδραματιζόταν η π λοκή. Το μυθιστόρημα στρέφεται κυρίως ή α π οκλειστικά στον εσωτερικό κόσμο, γίνεται ψυχολογικό με έννοια άκρως υ π οκειμενική » ( Κονδύλης 2000, 132).

47 Το μεταμοντέρνο στην αρχιτεκτονική Α π ό το «π ρακτικό / λειτουργικό » στο « αισθητικό » Α π ό το « αναγκαίο » στο «π εριττό » Α π ό τη « συμμετρία » στην « ασυμμετρία » Α π ό το « καθαρό » στο « υβριδικό » Α π ό το «π ρακτικό / λειτουργικό » στο « αισθητικό » Α π ό το « αναγκαίο » στο «π εριττό » Α π ό τη « συμμετρία » στην « ασυμμετρία » Α π ό το « καθαρό » στο « υβριδικό »

48

49 Το μεταμοντέρνο στη μουσική « Η σύνθεση είναι ανοικτή, μ π ορεί να συνεχίζεται ε π’ ά π ειρον ή να σταματάει α π ότομα, δεν υ π άρχουν μέρη π ου εντάσσονται σε ένα καλά συγκερασμένο Όλο, π αρά μόνο κομμάτια συνδεόμενα μεταξύ τους αυθαίρετα. Παρεκβάσεις, αυτοσχεδιασμοί και α π ροσδόκητες κορυφώσεις είναι εξίσου χαρακτηριστικά και ουσιώδη στοιχεία όσο και οι ρυθμικές ενότητες ». ( Κονδύλης 2000, 165). « Η σύνθεση είναι ανοικτή, μ π ορεί να συνεχίζεται ε π’ ά π ειρον ή να σταματάει α π ότομα, δεν υ π άρχουν μέρη π ου εντάσσονται σε ένα καλά συγκερασμένο Όλο, π αρά μόνο κομμάτια συνδεόμενα μεταξύ τους αυθαίρετα. Παρεκβάσεις, αυτοσχεδιασμοί και α π ροσδόκητες κορυφώσεις είναι εξίσου χαρακτηριστικά και ουσιώδη στοιχεία όσο και οι ρυθμικές ενότητες ». ( Κονδύλης 2000, 165).

50 Το μεταμοντέρνο στην τέχνη « Αντικείμενο της ζωγραφικής γίνεται η ίδια η ζωγραφική. Έμφαση δίνεται στο δικαίωμα του καλλιτέχνη να συνδυάσει, α π ελευθερωμένος α π ό καθαρές τεχνικές, αντικειμενικές εικόνες και συγκεκριμένα νοήματα / μηνύματα. Υ π άρχει π λέον η π ε π οίθηση ότι τα π άντα μ π ορούν να συνδυαστούν με τα π άντα » ( Κονδύλης 2000, 147). « Αντικείμενο της ζωγραφικής γίνεται η ίδια η ζωγραφική. Έμφαση δίνεται στο δικαίωμα του καλλιτέχνη να συνδυάσει, α π ελευθερωμένος α π ό καθαρές τεχνικές, αντικειμενικές εικόνες και συγκεκριμένα νοήματα / μηνύματα. Υ π άρχει π λέον η π ε π οίθηση ότι τα π άντα μ π ορούν να συνδυαστούν με τα π άντα » ( Κονδύλης 2000, 147).

51

52 Το μεταμοντέρνο στην τέχνη Marc Quinn, Self

53 Το μεταμοντέρνο στην τέχνη Jackson Pollock, Untitled

54

55 Μεταμοντερνισμός Λέξεις κλειδιά Έντονος π ροβληματισμός & α π αισιοδοξία Α π ό το « αντικειμενικό » στο « υ π οκειμενικό » Α π ό το « α π λό » στο « σύνθετο » Α π ό το « ενιαίο » στο «π ολλα π λό » Α π ό τη « σταθερότητα » στην « αστάθεια » Α π ό τη « συνέχεια » στην « ασυνέχεια » Α π ό το « διαρκές » στο « στιγμιαίο » Έντονος π ροβληματισμός & α π αισιοδοξία Α π ό το « αντικειμενικό » στο « υ π οκειμενικό » Α π ό το « α π λό » στο « σύνθετο » Α π ό το « ενιαίο » στο «π ολλα π λό » Α π ό τη « σταθερότητα » στην « αστάθεια » Α π ό τη « συνέχεια » στην « ασυνέχεια » Α π ό το « διαρκές » στο « στιγμιαίο »

56 Μεταμοντερνισμός & Η έννοια του πολιτισμού Πολιτισμός = κουλτούρα = ταυτότητα Τα π άντα ε π ιτρέ π ονται Κατάργηση της έννοιας της υψηλής τέχνης ( όλα είναι π λέον τέχνη ) Ε π ικράτηση του υβριδικού & της λογικής “mix-and-match” Ανάδειξη της ‘ διαφορετικότητας ’ Δικαίωμα στην ‘π ρόκληση ’ και το ‘π ροκλητικό ’ Δριμεία κριτική στην έννοια του ‘ όλου ’, της ‘ ολότητας ’ Πολιτισμός = κουλτούρα = ταυτότητα Τα π άντα ε π ιτρέ π ονται Κατάργηση της έννοιας της υψηλής τέχνης ( όλα είναι π λέον τέχνη ) Ε π ικράτηση του υβριδικού & της λογικής “mix-and-match” Ανάδειξη της ‘ διαφορετικότητας ’ Δικαίωμα στην ‘π ρόκληση ’ και το ‘π ροκλητικό ’ Δριμεία κριτική στην έννοια του ‘ όλου ’, της ‘ ολότητας ’


Κατέβασμα ppt "Σκέψεις πάνω στην έννοια της κοσμοαντίληψης  « Στη ρίζα όλων των κρίσεων μας υπάρχει ένας ορισμένος αριθμός θεμελιωδών ιδεών που κυριαρχούν στην πνευματική."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google