Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Oι οπτικές πηγές στη διδακτική της τοπικής ιστορίας Ιδέες για προγράμματα Τοπικής Ιστορίας Εισηγήτρια: Εισηγήτρια: Σοφία Χατζηνικολάου Σοφία Χατζηνικολάου.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Oι οπτικές πηγές στη διδακτική της τοπικής ιστορίας Ιδέες για προγράμματα Τοπικής Ιστορίας Εισηγήτρια: Εισηγήτρια: Σοφία Χατζηνικολάου Σοφία Χατζηνικολάου."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Oι οπτικές πηγές στη διδακτική της τοπικής ιστορίας Ιδέες για προγράμματα Τοπικής Ιστορίας Εισηγήτρια: Εισηγήτρια: Σοφία Χατζηνικολάου Σοφία Χατζηνικολάου

2 «… Ανέβηκα στην έδρα. Πίσω μου βρισκόταν ένας μεγάλος μαυροπίνακας. Μπροστά μου είχα δεκάδες μάτια παιδιών καρφωμένα απάνω μου… δεν ήξερα πώς ν’ αρχίσω το μάθημα των γαλλικών. Σκέφτηκα πως το καλύτερο θα ήταν, για να κάμω τα παιδιά να ενδιαφερθούν για το μάθημα, να τους μιλήσω πρώτα για τη Γαλλία. Την έδειξα λοιπόν στο χάρτη που ήταν κρεμασμένος στον τοίχο. Ύστερα άνοιξα ένα λεύκωμα με τοπία και μνημεία του Παρισιού […] Η μέθοδος αυτή είχε επιτυχία. Το λεύκωμα, τα τοπία, τα μνημεία της Γαλλίας, πέρασαν από χέρι σε χέρι. Τα παιδιά κοίταζαν με θαυμασμό τις εικόνες κι εγώ τους εξηγούσα το καθετί… Και η ώρα πέρασε … Είχαν καθίσει ήσυχα στα θρανία τους τρία ολόκληρα τέταρτα της ώρας … Αυτό το έκαμα για να κινήσω το ενδιαφέρον των παιδιών για μια χώρα που δεν την ξέρουν, και που τα υποχρεώνουν να μάθουν τη γλώσσα τους … Νάκου Λ., Η κυρία ντορεμί, Δωρικός, Αθήνα 1997, σ

3 Ο ιστορικός (εγ)γραμματισμός Αφορά τη μελέτη της ιστορίας σε σχέση με την κοινωνική της χρησιμότητα, πρόκειται για την ανάπτυξη της ικανότητας του ατόμου να «σκέπτεται και να κατανοεί το συγχρονικό του κόσμο, καθώς και να αυτο-προσδιορίζεται σ'αυτόν». Παίζει καθοριστικό ρόλο ως προς την προσωπική ανάπτυξη του ατόμου (προσωπικότητα, αλλά και κοινωνική και επαγγελματική εξέλιξη), καθώς επίσης και στη «διαμόρφωση της ιδιότητας του πολίτη». Ο ιστορικά εγγράμματος πολίτης λοιπόν, «είναι ικανός να αναζητά, επιλέγει, διαβάζει κριτικά, αιτιολογεί, συνδυάζει, αξιολογεί, συνθέτει, επικοινωνεί». (Ρεπούση στο Ματσαγγούρας (α) 2007, σ ).

4 Ο ιστορικός (εγ)γραμματισμός Για την επίτευξη του ιστορικού (εγ)γραμματισμού στο πλαίσιο του σχολείου, κρίνεται ως ιδιαίτερα σημαντική: 1.η κατανόηση της δομής της ιστορίας, 2. η γνώση, η κατανόηση και η συνειδητοποίηση της σημασίας ιστορικών γεγονότων και φαινομένων, 3.η οικειοποίηση των διερευνητικών μεθόδων και η ανάπτυξη της ικανότητας επίλυσης προβλήματος, η αξιολόγηση της πληροφορίας και η ικανότητα της κρίσης, 4.η σύνδεση της ικανότητας της ανάγνωσης του ιστορικού κειμένου και της γραφής με την ικανότητα της σκέψης σχετικά με ότι διαβάζεται και γράφεται». (Ρεπούση στο Ματσαγγούρας (α) 2007, σ.402).

5 Το περιεχόμενο της ιστορίας από τη φύση του είναι άμεσα συναρτημένο με τη ζωή και τη δράση του ανθρώπου, που πραγματώνονται σε συγκεκριμένο περιβάλλον (φυσικό και ανθρωπογενές). Με τον όρο Τοπική Ιστορία εννοούμε τη συνολική (κοινωνική, πολιτισμική, οικονομική και πολιτική) ιστορία ενός συγκεκριμένου τόπου σε συσχετισμό με την ιστορία του ευρύτερου γεωγραφικού χώρου στον οποίο βρίσκεται (επαρχία, γεωγραφικό διαμέρισμα) αλλά και με την εθνική και παγκόσμια ιστορία, όσο αυτό είναι εφικτό. (Παπαγιαννόπουλος 2000).

6 Τα είδη των οπτικών πηγών Οπτικοακουστικά ντοκουμέντα (κινηματογράφος, τηλεόραση) χάρτες Πίνακες και γραφήματα Φωτογραφίες Γελοιογραφίες Σκίτσα Έργα τέχνης … ό,τι φθάνει στη σχολική αίθουσα με τη μορφή εικόνας

7 Τα οπτικά ντοκουμέντα ως ιστορικά ντοκουμέντα  Ο ρόλος του/της δημιουργού  Ο ρόλος του θεατή  Η σχέση δημιουργού και θεατή  Ο ρόλος των εργαλείων κατασκευής

8 Η συνολική θέαση και περιγραφή του οπτικού ντοκουμέντου είναι το εισαγωγικό βήμα για την αξιοποίησή του και ουσιαστικά σημαίνει τη συλλογή της βασικής πληροφορίας πάνω στην οποία οικοδομείται η κατανόησή του.

9 Αξιοποιώ τις οπτικές πηγές Παρατήρηση Ανάγνωση Η μορφή Ο/η δημιουργός Το περιεχόμενο Πρώτη επικοινωνία και λειτουργία

10 Τα στάδια προσέγγισης ενός φωτογραφικού έργου Στάδιο 1: Προσωπική εμπλοκή με τη φωτογραφία Ζητάμε από τα παιδιά να περιγράψουν αυτό που βλέπουν. Προσπαθούμε να βρούμε ένα στοιχείο στη φωτογραφία που να συνδέεται με τις εμπειρίες τους ή τις γνώσεις τους. Αν πρόκειται για ιστορική φωτογραφία μπορούμε να τους ζητήσουμε να συγκρίνουν το παρελθόν με το παρόν. Ζητάμε από τα παιδιά να περιγράψουν αυτό που βλέπουν. Προσπαθούμε να βρούμε ένα στοιχείο στη φωτογραφία που να συνδέεται με τις εμπειρίες τους ή τις γνώσεις τους. Αν πρόκειται για ιστορική φωτογραφία μπορούμε να τους ζητήσουμε να συγκρίνουν το παρελθόν με το παρόν. Αν υπάρχουν άνθρωποι στη φωτογραφία ζητάμε από τα παιδιά να μας περιγράψουν τις στάσεις τους, τις δραστηριότητές τους, τις διαθέσεις τους κλπ Αν υπάρχουν άνθρωποι στη φωτογραφία ζητάμε από τα παιδιά να μας περιγράψουν τις στάσεις τους, τις δραστηριότητές τους, τις διαθέσεις τους κλπ Προσπαθούμε να σκεφτούμε τι συνέβαινε έξω από τα πλαίσια της φωτογραφίας Προσπαθούμε να σκεφτούμε τι συνέβαινε έξω από τα πλαίσια της φωτογραφίας.

11 Στάδιο 2: Τεχνική της φωτογραφίας Συζητάμε για το κάδρο και τη θέση λήψης της φωτογραφίας. Συζητάμε για το κάδρο και τη θέση λήψης της φωτογραφίας. Εστιάζουμε στις επιλογές του φωτογράφου, ασπρόμαυρη ή έγχρωμη φωτογραφία, κάδρο, χρήση του φωτός κλπ. Εστιάζουμε στις επιλογές του φωτογράφου, ασπρόμαυρη ή έγχρωμη φωτογραφία, κάδρο, χρήση του φωτός κλπ. Ρωτάμε τα παιδιά αν φωτογράφιζαν αυτό το θέμα πώς θα το φωτογράφιζαν. Ρωτάμε τα παιδιά αν φωτογράφιζαν αυτό το θέμα πώς θα το φωτογράφιζαν. Συζητούμε τις επιλογές που έχει κάνει ο φωτογράφος και για το αν αυτές επηρεάζουν τον τρόπο που η συγκεκριμένη φωτογραφία επικοινωνεί κάποιο νόημα. Συζητούμε τις επιλογές που έχει κάνει ο φωτογράφος και για το αν αυτές επηρεάζουν τον τρόπο που η συγκεκριμένη φωτογραφία επικοινωνεί κάποιο νόημα.

12 Στάδιο 3: Σύνδεση με τα συμφραζόμενα Δίνουμε στα παιδιά πληροφορίες για την ιστορία της τέχνης, την αισθητική της εποχής, τους τρόπους που δουλεύουν οι φωτογράφοι. Ζητούμε από τα παιδιά να μπορούν να τη συγκρίνουν με άλλες φωτογραφίες της ίδιας εποχής ή της ίδιας φωτογραφικής σειράς. Δίνουμε στα παιδιά πληροφορίες για την ιστορία της τέχνης, την αισθητική της εποχής, τους τρόπους που δουλεύουν οι φωτογράφοι. Ζητούμε από τα παιδιά να μπορούν να τη συγκρίνουν με άλλες φωτογραφίες της ίδιας εποχής ή της ίδιας φωτογραφικής σειράς. Ενθαρρύνουμε τα παιδιά να σκεφτούν τι συναισθήματα τους δημιουργεί η φωτογραφία και εξηγούμε πως δεν υπάρχει λάθος απάντηση. Ενθαρρύνουμε τα παιδιά να σκεφτούν τι συναισθήματα τους δημιουργεί η φωτογραφία και εξηγούμε πως δεν υπάρχει λάθος απάντηση. Πολλές φορές μπορεί να ακούσουμε την ερώτηση «Τι κάνει ξεχωριστή αυτή την φωτογραφία;». Συζητούμε για τα στοιχεία της φωτογραφίας και για το αν καταφέρνουν όλα μαζί να μεταδώσουν κάποιο νόημα. Πολλές φορές μπορεί να ακούσουμε την ερώτηση «Τι κάνει ξεχωριστή αυτή την φωτογραφία;». Συζητούμε για τα στοιχεία της φωτογραφίας και για το αν καταφέρνουν όλα μαζί να μεταδώσουν κάποιο νόημα. Ενθαρρύνουμε τα παιδιά να συζητήσουν για το τι μας λέει η φωτογραφία και ποια στοιχεία σε αυτή μας κάνουν να καταλήγουμε σε αυτό το συμπέρασμα. Ενθαρρύνουμε τα παιδιά να συζητήσουν για το τι μας λέει η φωτογραφία και ποια στοιχεία σε αυτή μας κάνουν να καταλήγουμε σε αυτό το συμπέρασμα.

13 Στάδιο 4: Το νόημα της φωτογραφίας Συζητάμε για το νόημα της φωτογραφίας και πώς αυτό επηρεάζεται από την εμπειρία μας. Συζητάμε για το νόημα της φωτογραφίας και πώς αυτό επηρεάζεται από την εμπειρία μας. Συγκρίνουμε τις διαφορετικές ερμηνείες που δόθηκαν στην φωτογραφία. Συγκρίνουμε τις διαφορετικές ερμηνείες που δόθηκαν στην φωτογραφία. Ποιος ήταν ο σκοπός του φωτογράφου; Γιατί τράβηξε τη φωτογραφία; Ποιος ήταν ο σκοπός του φωτογράφου; Γιατί τράβηξε τη φωτογραφία; Στάδιο 5: Αναφορά στον δημιουργό - φωτογράφο Ενθαρρύνουμε τα παιδιά να αναπτύξουν διάλογο μεταξύ τους για τη φωτογραφία Ενθαρρύνουμε τα παιδιά να αναπτύξουν διάλογο μεταξύ τους για τη φωτογραφία Συγκρίνουμε τη φωτογραφία με άλλα εκφραστικά μέσα όπως τη ζωγραφική, τον κινηματογράφο κ.ά. Συγκρίνουμε τη φωτογραφία με άλλα εκφραστικά μέσα όπως τη ζωγραφική, τον κινηματογράφο κ.ά. Συζητάμε για το αν θέτει η συγκεκριμένη φωτογραφία ή η σειρά στην οποία ανήκει κάποια ερωτήματα στους θεατές. Συζητάμε για το αν θέτει η συγκεκριμένη φωτογραφία ή η σειρά στην οποία ανήκει κάποια ερωτήματα στους θεατές. Ρωτάμε τα παιδιά ποια γνώμη έχουν σχηματίσει για τον δημιουργό μέσα από το έργο του. Ρωτάμε τα παιδιά ποια γνώμη έχουν σχηματίσει για τον δημιουργό μέσα από το έργο του.

14 Προσέχουμε τα εξής: Ένας από τους βασικούς μας σκοπούς όταν συζητάμε με τα παιδιά σχετικά με κάποιο έργο τέχνης είναι να τα βοηθήσουμε να αναπτύξουν την κριτική τους ικανότητα και να νιώσουν εμπιστοσύνη στην ερμηνευτική τους ικανότητα. Ένας από τους βασικούς μας σκοπούς όταν συζητάμε με τα παιδιά σχετικά με κάποιο έργο τέχνης είναι να τα βοηθήσουμε να αναπτύξουν την κριτική τους ικανότητα και να νιώσουν εμπιστοσύνη στην ερμηνευτική τους ικανότητα. Πάντα λαμβάνουμε υπόψη μας το στάδιο της εξοικείωσης που έχουν με τη φωτογραφία. Πάντα λαμβάνουμε υπόψη μας το στάδιο της εξοικείωσης που έχουν με τη φωτογραφία. Στρέφουμε την προσοχή των παιδιών συνεχώς σε αυτό που βλέπουν στην εικόνα: «είναι ενδιαφέρουσα η παρατήρηση που έκανες. Τι είναι αυτό που είδες σε αυτή τη φωτογραφία και σε έκανε να το σκεφτείς;» Στρέφουμε την προσοχή των παιδιών συνεχώς σε αυτό που βλέπουν στην εικόνα: «είναι ενδιαφέρουσα η παρατήρηση που έκανες. Τι είναι αυτό που είδες σε αυτή τη φωτογραφία και σε έκανε να το σκεφτείς;» Προσπαθούμε να διατηρούμε αμείωτο το ενδιαφέρον τους εμπλουτίζοντας τις γνώσεις τους με ιστορικά στοιχεία ή άλλα στοιχεία που αφορούν τη φωτογραφία και δεν είναι προφανή. Προσπαθούμε να διατηρούμε αμείωτο το ενδιαφέρον τους εμπλουτίζοντας τις γνώσεις τους με ιστορικά στοιχεία ή άλλα στοιχεία που αφορούν τη φωτογραφία και δεν είναι προφανή.

15 Θεματικό πεδίο Η αξιοποίηση της ιστορικής φωτογραφίας ως πρωτογενούς πηγής ιστορικής πληροφορίας, για τη διερεύνηση στοιχείων της εκπαιδευτικής πραγματικότητας στην Ελλάδα του 20ού αιώνα. Η αξιοποίηση της ιστορικής φωτογραφίας ως πρωτογενούς πηγής ιστορικής πληροφορίας, για τη διερεύνηση στοιχείων της εκπαιδευτικής πραγματικότητας στην Ελλάδα του 20ού αιώνα.

16 Α. Διαμόρφωση πλαισίου παρατήρησης του οπτικού ντοκουμέντου Α. Διαμόρφωση πλαισίου παρατήρησης του οπτικού ντοκουμέντου Ο δάσκαλος Δημητριάδης Κ. με τους μαθητές και τις μαθήτριές του, Θεσσαλονίκη, 1956  Ποια είναι η πρώτη εντύπωση στη θέα της φωτογραφίας;  Περιγράφω τα συναισθήματα και την αντίδρασή μου.  Κάνω ερωτήσεις που θα ήθελα να απαντηθούν σχετικά με τη φωτογραφία.

17 Β. Διαμόρφωση πλαισίου ανάγνωσης του οπτικού ντοκουμέντου Δημοτικό Σχολείο Σκινέ, Χανιά, 1952 Το θέμα  Ποιο είναι το κύριο θέμα της φωτογραφίας;  Τι συμβαίνει στη φωτογραφία που με κάνει να το υποστηρίζω;

18 Β. Διαμόρφωση πλαισίου ανάγνωσης του οπτικού ντοκουμέντου Ο χρόνος  Πότε δημιουργήθηκε αυτή η φωτογραφία; Με βάση ποια στοιχεία της μπορώ να οδηγηθώ σε πιθανές χρονικές αναγωγές; Αρσάκειο Ψυχικού, Αθήνα, Μεσοπόλεμος

19 Β. Διαμόρφωση πλαισίου ανάγνωσης του οπτικού ντοκουμέντου Η σύνθεση  Με ποιο τρόπο διευθετούνται τα αντικείμενα στην παραπάνω φωτογραφία;  Ποιος οργανώνει τη σκηνή φωτογράφησης; Προσφυγόπουλα σε αίθουσα διδασκαλίας, Θεσσαλονίκη, 1925

20 Τάξη σε ώρα μαθήματος, Σχολή Απόρων Παίδων του Φιλολογικού Συλλόγου «Παρνασσός», Αθήνα, 1900 Β. Διαμόρφωση πλαισίου ανάγνωσης του οπτικού ντοκουμέντου Η ταυτότητα της φωτογραφίας

21 Β. Διαμόρφωση πλαισίου ανάγνωσης του οπτικού ντοκουμέντου  Σημειώνω το είδος του οπτικού ντοκουμέντου.  Ποιος είναι ο/η δημιουργός της φωτογραφίας;  Από πού προέρχεται η φωτογραφία; Σημειώνω τον/την κάτοχό της.  Σημειώνω το θέμα της φωτογραφίας.  Η δράση των φωτογραφιζόμενων δίνει κάποια στοιχεία σχετικά με το πότε, πού και τι συνέβαινε όταν δημιουργήθηκε η φωτογραφία;  Υπάρχει λεζάντα; Αν ναι, σημειώνω το περιεχόμενό της. Είδος οπτικού ντοκουμέντου: Δημιουργός: Κάτοχος: Θέμα: Τόπος: Χρόνος: Σημείωση, τίτλος, λεζάντα:

22 Λόγοι δημιουργίας της φωτογραφίας Β. Διαμόρφωση πλαισίου ανάγνωσης του οπτικού ντοκουμέντου Β. Διαμόρφωση πλαισίου ανάγνωσης του οπτικού ντοκουμέντου  Με ποια αφορμή δημιουργήθηκε αυτή η φωτογραφία;  Υπάρχει κάποιο συγκεκριμένο θέμα που έπρεπε να αναδειχθεί μ’ αυτήν;  Ποιος ήταν ο αποδέκτης;  Με ποιο τρόπο χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά η φωτογραφία;

23 Επικοινωνιακός χαρακτήρας της φωτογραφίας Β. Διαμόρφωση πλαισίου ανάγνωσης του οπτικού ντοκουμέντου  Τι προσπαθεί να μεταδώσει ο/η δημιουργός-φωτογράφος στο θεατή;  Υπάρχει κάποιο σαφές μήνυμα στη φωτογραφία;  Πώς αντιμετωπίζω σήμερα αυτή τη φωτογραφία;  Πού μπορώ να τη χρησιμοποιήσω;  Η φωτογραφία λέει μια ιστορία. Αφηγούμαι την ιστορία που βλέπω.  Η φωτογραφία θέτει νέα ερωτήματα στο θεατή;

24  Τα οπτικά ντοκουμέντα επηρεάζουν τις αναπαραστάσεις μας για το παρελθόν που εικονίζουν. Όταν τα βλέπουμε ως ιστορικά ντοκουμέντα πρέπει να λαμβάνουμε υπόψη ότι είναι δημιουργήματα ανθρώπων που φέρουν τη δική τους συγκεκριμένη θέαση των πραγμάτων.  Οι θέσεις των δημιουργών επηρεάζουν την τυπολογία των έργων τους και διαμορφώνουν τη σκέψη και την ιστορική ατομική ή συλλογική μνήμη των θεατών τους σχετικά με το ιστορικό παρελθόν.  Κάθε δημιουργός προέρχεται από διαφορετικές εμπειρίες ζωής και αυτό αποτυπώνει και τους περιορισμούς του στο έργο του με διαφορετικούς τρόπους. Ο περιορισμός φαίνεται κάθε φορά διαφορετικός καθώς εξαρτάται από το ποιος κάθε φορά λέει την ιστορία στα οπτικά ντοκουμέντα. Η οπτική γωνία του/της δημιουργού Β. Διαμόρφωση πλαισίου ανάγνωσης του οπτικού ντοκουμέντου

25  Σε ποιο σημείο εστιάζει ο/η φωτογράφος;  Γιατί, κατά τη γνώμη μου, εστιάζει σε αυτό το σημείο;  Ποια είναι, κατά τη γνώμη μου, η άποψη του/της φωτογράφου για το θέμα; Σε ποια στοιχεία στηρίζω τη θέση μου;  Τι προσπαθεί, κατά τη γνώμη μου, να εκφράσει ο/η φωτογράφος μέσω αυτής της φωτογραφίας; Ποιο στοιχείο υποστηρίζει αυτή την άποψή μου; Μαθητές των Εκπαιδευτηρίων Δράμας, αρχές 20ού αι.

26  Η λεζάντα του οπτικού ντοκουμέντου διαμορφώνει τη στάση του θεατή απέναντι στο περιεχόμενό του, τον τρόπο που θα το εκλάβει.  Οι λεζάντες βοηθούν στην υποβάθμιση ή υπερτίμηση στοιχείων του οπτικού ντοκουμέντου.  Οι εμπειρίες του θεατή, η γνώμη του και η στάση ζωής του επηρεάζουν τον τρόπο που αναπαριστά και κατανοεί το περιεχόμενο των οπτικών ντοκουμέντων.  Οι απαιτήσεις γενικότερα του θεατή του οπτικού ντοκουμέντου επηρεάζουν την ανάγνωσή του. Ο θεατής: ο ρόλος της λεζάντας Β. Διαμόρφωση πλαισίου ανάγνωσης του οπτικού ντοκουμέντου

27   Σημειώνω και συγκρίνω λεζάντες μεταξύ τους. Γιατί, κατά τη γνώμη μου, διαφορετικοί άνθρωποι μπορεί να έχουν διαφορετικές ιδέες σχετικά με ό,τι συμβαίνει στην ίδια φωτογραφία; Γυμναστικές επιδείξεις της Στ΄τάξης του 24ου Δημοτικού Σχολείου Θεσσαλονίκης, 1940 Β. Διαμόρφωση πλαισίου ανάγνωσης του οπτικού ντοκουμέντου

28 η ιστορική πληροφορία η εικόνα του μαθητή και της μαθήτριας Έργο ζωγραφικής του Όθωνα Πρεβελάκη, Αναμνηστική φωτογραφία, Λουσακιές Χανίων, 1929 «ο Δημήτρης Π. σε ώρα μελέτης», περ Β. Διαμόρφωση πλαισίου ανάγνωσης του οπτικού ντοκουμέντου  Ποιες πληροφορίες αντλώ από τα οπτικά ντοκουμέντα; Σημειώνω ποιες από τις πληροφορίες αυτές είναι ιστορικές και ποιες όχι. Δικαιολογώ την επιλογή μου.

29 η εικόνα του μαθητή και της μαθήτριας

30 έργο του Ι. Ζαχαριά, “Ο μαθητής”, 1900 έργο του Δ. Διαμαντόπουλου, “Ο μαθητής”, μεταξύ η εικόνα του μαθητή και της μαθήτριας

31 ?

32  Συγκρίνω τις ιστορικές πληροφορίες που αντλώ από τις ιστορικές πηγές και εξάγω συμπεράσματα. έργο του Ν. Γύζη, “Η αποστήθιση”

33 «Στα παιδικά πορτραίτα οι μικροί αστοί ποζάρουν σαν μικροσκοπικοί ενήλικες. Το σημαίνον πλαίσιο χώρου και κυρίως η πολύ προσεγμένη ενδυματολογικά εμφάνιση αποτελούν ομιλητικές ενδείξεις του κοινωνικού status των προσώπων […] Η απόλυτη μετωπικότητα της παιδικής φιγούρας σε ορισμένα από αυτά τα πορτραίτα επιτείνει την αίσθηση της σκηνοθετημένης, «κατασκευασμένης» εικόνας καθώς και της στατικότητας που αποπνέουν οι πίνακες αυτοί, που αναπαράγουν κοινωνικούς ρόλους και ένα τύπο παιδιού σύμφωνα με τα ισχύοντα κοινωνικά πρότυπα και τους κώδικες συμπεριφοράς. Η απουσία παιχνιδιών, η επίμονη παρουσία του βιβλίου, που μοιάζει απαραίτητο «εξάρτημα» των παιδικών πορτραίτων, αναδεικνύουν το ήθος των εικόνων. […] Κούρια Α., Το παιδί στη νεοελληνική τέχνη 19ος-20ος αιώνας, Adam Editions, Αθήνα 1993, σ.180 Κούρια Α., Το παιδί στη νεοελληνική τέχνη 19ος-20ος αιώνας, Adam Editions, Αθήνα 1993, σ.180 η εικόνα του μαθητή και της μαθήτριας

34 «‘Eνα έργο τέχνης μπορεί να μας δώσει άλλα μηνύματα από αυτά που ο δημιουργός του σκόπευε να δώσει αφού η κριτική ανάλυση ενός έργου τέχνης εξαρτάται από την προσωπικότητα, τα πιστεύω και τις εμπειρίες αυτού που το κρίνει»

35  Ενδεικτικές Ερωτήσεις προσέγγισης έργου τέχνης (Μοντέλο του Adams σε συνδυασμό με το μοντέλο του Rod Taylor)  Τι είδους έργο είναι (γλυπτό, πίνακας ζωγραφικής, χαρακτικό, υφαντό, κεραμικό);  Ποιο είναι το θέμα του έργου;  Τι παριστάνει το έργο;  Μπορείτε να περιγράψετε το έργο;  Πού βρίσκεται……;(πρόσωπα, αντικείμενα,λεπτομέρειες)  Ποια στοιχεία του έργου θεωρείτε πιο σημαντικά και γιατί;  Σου θυμίζει κάτι αυτό το έργο ή κάποιο στοιχείο του;

36 Η εικόνα του δασκάλου και της δασκάλας Το ζήτημα των ποινών Σχολικές δραστηριότητες Τα σχολικά κτήρια Το πρόγραμμα Η πρακτική της παρέλασης

37 Μια γωνιά αφιερωμένη στην τοπική ιστορία -Ένας μεγάλος πίνακας ανακοινώσεων και εκθεμάτων για την Τοπική Ιστορία από φελλό ή άλλο υλικό που να μπορείτε πάνω του να κρεμάτε αυτά που θέλετε να προβάλετε για κάποιο χρονικό διάστημα -Ένα ράφι, για να ταξινομείτε όσα βιβλία ή και μικρότερα κείμενα (άρθρα) ή φωτογραφίες συγκεντρώνετε, τα οποία αναφέρονται στην Ιστορία του τόπου που ζείτε: από τον τουριστικό οδηγό της πόλης και της περιοχής σας μέχρι ιστορικά διηγήματα και μυθιστορήματα που η πλοκή τους εκτυλίσσεται στον τόπο σας. Εκεί μπορείτε να φυλάσσετε και αρχείο με τις εργασίες σας -Ένας χάρτης του Νομού από ανθεκτικό υλικό, μόνιμα κρεμασμένος στη Γωνιά της Τοπικής Ιστορίας -Οδηγοί μουσείων της ευρύτερης περιοχής

38 - Βιβλία ιστορίας της ευρύτερης περιφέρειας στην οποία ζείτε -Ένα ντοσιέ για να ταξινομείτε τα διάφορα αποκόμματα ή τις φωτοτυπίες που συγκεντρώνετε (πάντα με ακριβή σημείωση της πηγής) -Ένα μεγάλο «Τετράδιο Δραστηριοτήτων Τοπικής Ιστορίας», όπου θα καταγράφετε συνοπτικά και κατά σειρά κάθε δράση σας με το χρόνο πραγματοποίησης, τους επιβλέποντες εκπαιδευτικούς, ενδεικτική φωτογραφία (π.χ. από εκδρομή σε ιστορική τοποθεσία) με μικρό επεξηγηματικό κείμενό και όποιο άλλο στοιχείο κρίνετε σκόπιμο.

39 Mια ιστορία ταξιδεύει………. Πρόταση προγράμματος συνεργασίας ίδιας τάξης διαφορετικών σχολείων ή διαφορετικών τάξεων του ίδιου σχολείου

40 Η ιστορία που ταξιδεύει μέσα από μια ξεχωριστή βόλτα κάποιων ηρώων στο παρελθόν και στο παρόν της πόλης μας. Θα μπορούσαν κάποιοι ήρωες που θα δημιουργήσουν τα παιδιά και θα ταξιδέψουν σε διαφορετικά σημεία και να μας γνωρίσουν επιπλέον πτυχές της Καβάλας. Κάποιοι ήρωες, που θα γεννιόνταν σε ένα σχολείο και θα ακολουθούσαν μια διαδρομή περνώντας από περιοχές άλλων σχολείων, αναδεικνύοντας κάθε φορά τα ιδιαίτερα τοπικά χαρακτηριστικά. Μαζί με ήρωες που θα πραγματοποιήσουν ένα ταξίδι γεμάτο χαρά, περιπέτεια και γνώση, δίνοντας σε όλους μας την ευκαιρία να το μοιραστούμε μαζί τους. Όποιοι εκπ/κοί ενδιαφέρονται θα τους δώσουμε την απαραίτητη ενημέρωση για τη συγγραφή και εικονογράφηση της ιστορίας. Σε μία Α4 θα γράψουν μια ιστορία με τους ήρωες και οι οποίοι θα πηγαίνουν σε διάφορα ιστορικά μνημεία της περιοχής τους και θα αναφέρουν λίγα πράγματα για αυτά. Σε μια άλλη Α4 θα υπάρχει εικονογράφηση από τα παιδιά. Στη συνέχεια την ιστορία θα την παίρνει άλλο σχολείο και θα την συνεχίζει, θα την εμπλουτίζει με νέα στοιχεία από τη δική τους περιοχή. Οι ιστορίες που θα δημιουργηθούν θα αναρτηθούν στο διαδίκτυο με τη μορφή του ηλεκτρονικού βιβλίου.

41 Προτεινόμενη Βιβλιογραφία: 1. «Ο τόπος μου» Για την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση και την Τοπική Ιστορία στο Δημοτικό και το Γυμνάσιο, Εκδόσεις: Καλειδοσκόπιο. 2. Λεοντίνης Γ. & Ρεπούση Μ. (2001). «Η Τοπική Ιστορία ως πεδίο σπουδής στο πλαίσιο της σχολικής παιδείας», Αθήνα: ΟΕΔΒ. 3. Βαϊνά Μαρία, «Δραστηριότητες Τοπικής Ιστορίας – Ένα εργαλείο Εφαρμογής της μεθόδου Project στα σχολεία», Εκδόσεις: Τυπωθήτω. 4. Δημοπούλου Μ., Μαμπίλα Ε., Φραντζή Α., Χατζημιχαήλ Μ., «Εξερευνώ την πόλη μου», Εκδόσεις: Καλειδοσκόπιο.

42 Ιστοσελίδα: sofiaxatzinikolaou.eu Σας ευχαριστώ…………


Κατέβασμα ppt "Oι οπτικές πηγές στη διδακτική της τοπικής ιστορίας Ιδέες για προγράμματα Τοπικής Ιστορίας Εισηγήτρια: Εισηγήτρια: Σοφία Χατζηνικολάου Σοφία Χατζηνικολάου."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google