Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Πρότυπη παρουσίαση του ποιήματος του Κ. Καρυωτάκη – Γενιά του 1920. Ανάλυση – Επεξεργασία – Επιμέλεια Παρουσίασης : 1. Φράγκου Δομνίκη 2. Καπετάνου Μαρία.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Πρότυπη παρουσίαση του ποιήματος του Κ. Καρυωτάκη – Γενιά του 1920. Ανάλυση – Επεξεργασία – Επιμέλεια Παρουσίασης : 1. Φράγκου Δομνίκη 2. Καπετάνου Μαρία."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1

2 Πρότυπη παρουσίαση του ποιήματος του Κ. Καρυωτάκη – Γενιά του Ανάλυση – Επεξεργασία – Επιμέλεια Παρουσίασης : 1. Φράγκου Δομνίκη 2. Καπετάνου Μαρία Σχολικό έτος

3 1. Η ένταξη του ποιητή στη γενιά του Μεσοπολέμου ( ) – παρουσίαση ιστορικού πλαισίου που επηρεάζει τη γενιά – τα γεγονότα 2. Μελέτη της ιδιοσυγκρασίας του ποιητή μέσα από το βιογραφικό του σημείωμα – φύση μελαγχολική και απαισιόδοξη  επίδραση σε παρακμιακούς – decadents ( η μίμησή του από άλλους  καρυωτακισμός ) 3. Η σύνδεση της ζοφερής πραγματικότητας και του κλίματος διάλυσης με τη ζωντανή της έκφραση μέσα από το ποίημα – νεοσυμβολισμός 4. Συμβολισμός - χρήση λέξεων που κρύβουν βαθύτερα νοήματα, τα αντικείμενα εκφράζουν βαθύτερες καταστάσεις 5. Τι είναι το σονέτο – χαρακτηριστικά του

4 6. Δημιουργική γραφή – Δυνατότητα δημιουργίας συγκεκριμένου ποιητικού είδους  απελευθέρωση καλλιτεχνικών διαθέσεων ή εναλλακτικά ανάληψη ρόλων στη σύγχρονη πραγματικότητα, βιωματικότητα, ικανότητα έκφρασης, ικανότητα δημιουργίας ημερολογιακής σελίδας, ικανότητα δραματοποίησης ή παρουσίασης σε κοινό 7. Η έννοια της παρακμής ως απόρροια των ιστορικών γεγονότων και η μελέτη της μέσα από άλλα αντικείμενα : θρησκεία - ιστορία – τηλεόραση / κοινωνιολογία – διαθεματικό πλαίσιο 8. Άσκηση δεξιοτήτων χρήσης υπολογιστή

5  Μετωπική διδασκαλία ( όπου κρίνεται αναγκαίο )  Κειμενοκεντρική : ξεκινούμε από το κείμενο  Ανακαλυπτική - διερευνητική μάθηση : μέσα από την άσκηση κρίσης, φαντασίας, αντίληψης, ο μαθητής θα προσεγγίσει τη γνώση με καθοδηγητή και εμπνευστή το διδάσκαλο  Ερωταπόκριση  Ομαδοσυνεργατική ( σε περίπτωση επέκτασης σεναρίου, στόχος που αφορά στη διαθεματικότητα )

6  Εγχειρίδιο Κειμένων Νεοελληνικής Λογοτεχνίας Β ΄ Λυκείου  Λεξικό Λογοτεχνικών Όρων  Χρήση Η / Υ και βιντεοπροβολέα : προβολή βίντεο, χρήση του προγράμματος hot – potatoes – προβολή διαφανειών στο Power Point  Φύλλο επεξεργασίας ποιήματος  Φύλλο εργασίας – επέκταση του σεναρίου σε στόχους δημιουργικότητας, βιωματικότητας και συνεργασίας

7 Πρώτες Δεκαετίες του 20 ου αι. – Γεγονότα που ταλανίζουν την Ευρώπη και την Ελλάδα :  Α΄ - Β΄ Βαλκανικοί Πόλεμοι ( )  Α΄ Παγκόσμιος πόλεμος ( )  Ο Εθνικός Διχασμός  Η Μικρασιατική Εκστρατεία και Καταστροφή (1922)  Η Προσφυγιά Μέσα από εικόνες και πηγές θα κατανοήσουν την ιστορική πραγματικότητα και θα καταλάβουν τη διάχυτη απαισιοδοξία, μελαγχολία και αδιέξοδα της εποχής ( ανακαλυπτική - διερευνητική μάθηση )

8 1. Ο Ελευθέριος Βενιζέλος υποστηρίζει τη συμμαχία της Ελλάδας με την Αντάντ Μέχρι σήμερον η πολιτική ημών συνίστατο εις διατήρησιν της ουδετερότητος [...]. Αλλ ’ ήδη καλούμεθα να μετάσχωμεν του πολέμου [...] Ε. Βενιζέλος, Y πόμνημα προς τον βασιλιά Κωνσταντίνο. Η [...] πολιτική της ουδετερότητας την οποία σταθερά πρόβαλλε [ ενν. ο Κωνσταντίνος ] μέχρι την αποπομπή του από τις δυνάμεις της Entente το καλοκαίρι του 1917, δεν αντιστοιχούσε, βεβαίως, σε κάποια διάθεση τηρήσεως ίσων αποστάσεων από τους δύο εμπολέμους συνασπισμούς. Ήταν απλώς η φιλογερμανικότερη δυνατή πολιτική …. Σε συνεχή τηλεγραφική επικοινωνία με τον γυναικαδελφό του γερμανού αυτοκράτορα – ερήμην ακόμη και των αντιβενιζελικών κυβερνήσεών του – είχε εξασφαλίσει την πλήρη έγκριση του Βερολίνου στο ζήτημα αυτό [...].

9  Οι άνθρωποι κλονίζονται, χάνουν τις αξίες και την πίστη τους  Καταλαμβάνονται από διάθεση μελαγχολίας, απογοήτευσης και φυγής  Παρατηρείται ψυχικός κάματος, σαρκασμός, διάλυση, δυσπιστία και παρακμή  Η διάψευση των προσδοκιών επιτείνει την απαισιοδοξία, την αποσύνθεση, το αδιέξοδο, την εφιαλτική ατμόσφαιρα του πολέμου  Κυριαρχεί το αντιηρωικό πνεύμα

10

11 Κ. Καρυωτάκης  Τρίπολη – Πρέβεζα  : Φοιτά στη Νομική Σχολή Αθηνών  1919 Διορίζεται ως υπουργικός γραμματέας Α΄ στη Νομαρχία Θεσσαλονίκης  Τοποθετείται σε διάφορες δημόσιες υπηρεσίες  Κατά την τελευταία μετάθεση τοποθετείται στην Πρέβεζα  Ο ποιητής πάσχει από σύφιλη  Σύμφωνα με τον σύγχρονο ορισμό της κλινικής κατάθλιψης, ο ποιητής είναι βέβαιο ότι έπασχε από τη νόσο αυτή  Αυτοκτονεί με περίστροφο Pieper Bayard 9mm στις , στην Πρέβεζα

12 ΓΕΝΙΑ ΤΟΥ ΜΕΣΟΠΟΛΕΜΟΥ Βασικά χαρακτηριστικά :  Υπαρξιακό Αδιέξοδο  Ηττημένη στάση απέναντι στη ζωή  Μελαγχολική και πεισιθάνατη διάθεση  Σαρκασμός  Παρακμή  Ειρωνεία  Αντιποιητικό Πνεύμα

13 Επηρεάζει τους :  Μαρία Πολυδούρη  Μήτσο Παπανικολάου  Ναπολέων Λαπαθιώτη  Κωνσταντίνο Ουράνη  Γιάννη Σκαρίμπα  Τέλλο Άγρα

14

15  Σονέτο : ολιγόστιχο - 14 στιχο ποίημα λυρικού περιεχομένου  Αποτελείται από τέσσερις στροφές, οι δύο πρώτες είναι τετράστιχες και οι δύο τελευταίες είναι τρίστιχες ( )  Στίχος ιαμβικός 11 σύλλαβος  Ομοιοκαταληξία σταυρωτή στις 2 πρώτες στροφές και πλεκτή στις δύο τελευταίες

16 Το ποίημα εκφράζει το πολιτικο – κοινωνικό αδιέξοδο της εποχής του ; ΣΩΣΤΟ ΛΑΘΟΣ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ : Η γενιά των νεοσυμβολιστών, με κυρίαρχο τον Κ. Καρυωτάκη : α ) Εκφράζει το αδιέξοδο της ύπαρξης και το αίσθημα του ανικανοποίητου, συνδέοντας τα συναισθήματα αυτά με την επίδραση της πραγματικότητας

17  β) προσπάθειες ανανέωσης της παραδοσιακής ποίησης σε στιχουργικό επίπεδο: «παραβίαση» της αυστηρής μορφής του παραδοσιακού στίχου: χασμωδίες, διασκελισμοί  γ) Σε επίπεδο περιεχομένου: σταδιακή χαλάρωση της λογικής, εμφάνιση του συνειρμού στη σύνθεση των ποιημάτων.  δ) αντιποιητικό λεξιλόγιο, καθημερινές, αντιποιητικές λέξεις

18  Γραμματικό πρόσωπο – υποκείμενο – αριθμός του – ποιος κρύβεται πίσω από αυτό : είμαστε, στα νεύρα μας, μας διώχνουνε ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΟΓΡΑΜΜΑΤΙΚΟ ΠΡΟΣΩΠΟ – ΑΡΙΘΜΟΣ ΠΟΙΟΙ ΚΡΥΒΟΝΤΑΙ ΠΙΣΩ ΑΠΌ ΑΥΤΟ ΓΙΑΤΊ ΝΙΩΘΟΥΝ ΕΤΣΙ – ΒΛΕΠΕ ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ Το υποκείμενο είναι συλλογικό, είναι όλη αυτή η λογοτεχνική γενιά που ακολουθεί τα τα χνάρια του εισηγητή τους και τον μιμείται ( ΚΑΡΥΩΤΑΚΙΣΜΟΣ – ΣΤΟΧΟΣ )

19  Στους στίχους 2,3,4 το μέτρο είναι το ίδιο με τους υπόλοιπους στίχους ;  Υπάρχουν σημεία με χασμωδίες ;  Το υπαρξιακό αδιέξοδο είναι στοιχείο της μοντέρνας ποίησης, κανείς δεν έχει μιλήσει πριν τον Καρυωτάκη γι ’ αυτό. Άρα το θέμα είναι παραδοσιακό ή μοντέρνο ;  Υπάρχουν σημεία όπου δημιουργούνται παραφωνίες ;  Βρείτε τις ποιητικές και τις αντιποιητικές λέξεις.  Σας δίνεται η εντύπωση ότι ο Καρυωτάκης σε κάποια σημεία πεζολογεί ;

20 ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ – ΣΤΟΧΟΣ : ΤΟ ΠΟΙΗΜΑ ΣΤΟ ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΗΣ – ΜΟΝΤΕΡΝΑΣ ΠΟΙΗΣΗΣ  Πρόκειται για ποίημα ανατρεπτικό που αισθητοποιεί το κοινωνικό και πολιτικό αδιέξοδο της γενιάς του Καρυωτάκη και έτσι συνδέεται με το νεοσυμβολισμό ( στόχος )  Ο ποιητής νοθεύει και υπονομεύει το μέτρο στους στίχους 2,3,4  Επιδιώκει συνειδητά την παραφωνία και την πεζολογία  Χρησιμοποιεί αντιποιητικές λέξεις ώστε να το μετατρέψει τελικά σε μια παρωδία σονέτου : κιθάρες, αντένες, σπασμένες.. Έτσι το ποίημα εισάγει σταδιακά στη μοντέρνα ποίηση ( στόχος ) που θα γίνει πραγματικότητα με τη γενιά του 1930  Υπάρχει κάποια χαλάρωση στο ρυθμικό βάδισμα του στίχου, για να εκφράσει όλα τα συναισθήματα της διάλυσης και του πόνου, που διακατέχουν την ψυχή του ποιητή

21  Βρείτε τα σύμβολα του ποιήματος : κιθάρες, αντένες ……….( διάχυτες αισθήσεις, καδένες, πράγματα )  Εντάξτε τα στις παρακάτω κατηγορίες ΣΥΜΒΟΛΑΜΟΥΣΙΚΑ ΟΡΓΑΝΑ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΑ ΑΠΌ ΑΛΟΥΜΙΝΙΟ ΑΦΗΡΗΜΕΝΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ ΚΟΣΜΗΜΑΤΑ ΒΡΕΙΤΕ ΤΑ ΣΤΟ ΠΟΙΗΜΑ ΠΟΙΑ ΔΙΑΘΕΣΗ ΕΚΦΡΑΖΟΥΝ

22  Χρήση συμβόλων  Πίσω από τα σύμβολα εκφράζονται εσωτερικές καταστάσεις, μύχιες σκέψεις  Υπάρχει μουσικότητα  Η ατμόσφαιρα είναι υποβλητική

23  Παραδοσιακή ή μοντέρνα τελικά η ποίησή του ; Σημειώστε τα παραδοσιακά και τα μοντέρνα στοιχεία του ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΗ ΠΟΙΗΣΗΜΟΝΤΕΡΝΑ ΠΟΙΗΣΗ

24  « Είμαστε ξεχαρβαλωμένες κιθάρες »  Το α΄ πληθυντικό πρόσωπο αναφέρεται στη γενιά του ποιητή και σε όλους τους ανθρώπους της εποχής του  Βιώνουν τη διάψευση και τη διάλυση, τη δυσπιστία απέναντι στο κοινωνικό περιβάλλον  Προσδίδει τόνο εξομολογητικό  Με την ίδια λέξη « Είμαστε », ξεκινούν οι τρεις πρώτες στροφές  « κάτι »: η λέξη φανερώνει αοριστία, ασάφεια και υποτιμητική διάθεση

25  « ξεχαρβαλωμένες κιθάρες »: λεκτική και νοηματική παραφωνία, λέξη αντιποιητική  Υποδηλώνει την αδυναμία των ανθρώπων της εποχής να λειτουργήσουν αρμονικά μέσα στο εχθρικό ιστορικό τους περιβάλλον  Λειτουργεί ως σύμβολο  « καδένες » – αλυσίδες : οι διαλυμένες κιθάρες με τις χορδές που έχουν φύγει από τη θέση τους  Συμβολίζουν την ψυχική διάλυση και τη φθορά μιας γενιάς που αδυνατεί να ανταποκριθεί στις τρέχουσες ανάγκες της καθημερινότητας

26  « αντένες »: η λέξη παραπέμπει στους ποιητές που είναι ευαίσθητοι δέκτες των μηνυμάτων της εποχής τους  Αδυνατούν να διαχειριστούν το χάος και την ένταση γύρω τους « μα γρήγορα θα πέσουνε σπασμένες »  Ζουν την ψευδαίσθηση του θριάμβου « σα δάχτυλα »  Γρήγορα συντρίβονται και καταρρέουν  Λειτουργούν ως σύμβολο

27  Οι διάχυτες αισθήσεις των ποιητών είναι σκόρπιες, αποσυντονισμένες  Δεν έχουν αρμονική λειτουργία  Βρίσκονται σε διαρκή σύγχυση, χωρίς ελπίδα εσωτερικής ανασύνταξης  Λειτουργούν ως σύμβολα

28  « μας διώχνουνε τα πράγματα »: η ίδια η πραγματικότητα απωθεί τους ανθρώπους της εποχής  Δυσκολία προσαρμογής σε μια σκληρή πραγματικότητα  Τους τραυματίζει σε κάθε της έκφανση

29 « Η ποίησις είναι το καταφύγιο που φθονούμε » Καταφύγιο – τι εννοεί : ας δούμε το ποίημα του Κ. Καβάφη : Μελαγχολία του Ιάσωνος Κλεάνδρου  ………………………………………….. Το γήρασ µ α του σώ µ ατος και της µ ορφής µ ου είναι πληγή από φρικτό µ αχαίρι. ∆ εν έχω εγκαρτέρησι κα µ ιά. Εις σέ προστρέχω Τέχνη της Ποιήσεως, πού κάπως ξέρεις από φάρ µ ακα νάρκης του άλγους δοκι µ ές, εν Φαντασία και Λόγω. Είναι πληγή από φρικτό µ αχαίρι. Τα φάρ µ ακά σου φέρε Τέχνη της Ποιήσεως, που κά µ νουνε για λίγο να µ η νιώθεται η πληγή.  Έτσι κι εδώ αναζητά καταφύγιο στην Ποίηση καθώς βρίσκεται σε κατάπτωση, σύγχυση, αδυναμία, κατακερματισμό ψυχής και σκέψης όμως το καταφύγιο γίνεται απρόσιτο, πρόκειται για μια κοινωνία καταρρέουσα που δεν διαθέτει την ισορροπία και τη διαύγεια να το κατακτήσει  Έτσι φθάνουμε στο φθόνο προς την ποίηση.

30  Αφομοίωση - Εμπέδωση μέσα από τη χρήση του προγράμματος hot – potatoes και την άσκηση δεξιοτήτων Η / Υ στο σταυρόλεξο

31 ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΓΙΑ ΤΟ ΣΠΙΤΙ 1. Μετά την ανάγνωση και την ανάλυση του ποιήματος, καλείσαι να δημιουργήσεις ένα σονέτο ή ποίημα σε ελεύθερο στίχο με θέμα τα τραγικά αδιέξοδα της σύγχρονης πραγματικότητας που βιώνεις εσύ και οι συμπολίτες σου ( οικονομική κρίση, ανεργία, εξάρτηση της χώρας από εξωτερικά κέντρα καθοδήγησης ). Στη συνέχεια απαγγέλλεις το ποίημα μπροστά στους συμμαθητές σου !  ………………………………………………………………………………………………  ……………………………………………………………………………………………  ………………………………………………………………………………………………  …………………………………………………………………………………………………  ………………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………………… …………………………………………………………………………………………………  …………………………………………………………………………………………………  ………………………………………………………………………………………………..  ……………………………………………………………………………………………………………………………………………….

32 ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΓΙΑ ΤΟ ΣΠΙΤΙ  2. Εναλλακτικά : είσαι ο Καρυωτάκης και βιώνεις την παραπάνω σύγχρονη σκληρή πραγματικότητα της εποχής μας. Σε μια σελίδα ημερολογίου καταγράφεις τα συναισθήματα απαισιοδοξίας, μελαγχολίας και τραγικού αδιεξόδου. Μην ξεχνάς ότι είσαι ο εισηγητής του καρυωτακισμού και γίνεσαι οδηγός για πολλούς λογοτέχνες που σε ακολουθούν. Κατόπιν, διαβάζεις το απόσπασμα από το ημερολόγιό σου μπροστά στους συμμαθητές σου.  Πέμπτη, 12 Ιανουαρίου 2015  Αγαπητό μου ημερολόγιο,  Σήμερα έχασα τη δουλειά μου …………………………………………………………………………………. ………………………………………………………………………………………………………………… ….……………………………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………………………………… ……………………………………………………………………………………………………………….. Εις το επανιδε ῑ ν Κ. Καρυωτάκης  Μην ξεχνάς : ημερολόγιο : α΄ πρόσωπο, απλό λεξιλόγιο – καθημερινό, ημερομηνία, προσφώνηση, αποφώνηση, αναφορά σε γεγονότα της καθημερινότητας.

33 ΕΠΕΚΤΑΣΗ ΣΕΝΑΡΙΟΥ  Εάν υπάρχει χρόνος 2 – 3 περίπου ώρες χωρίζουμε τους μαθητές σε 5 ομάδες και τους βάζουμε να αναλύσουν την έννοια παρακμή που χαρακτηρίζει την εποχή μέσα από συγκεκριμένα αντικείμενα – διαθεματική προσέγγιση + χρήση ομαδοσυνεργατικής διδασκαλίας + project ( η διαδικασία επεκτείνεται της 1 ώρας ).  ΟΜΑΔΑ Α : να προσεγγίσετε την έννοια της παρακμής μέσα από το φαινόμενο της σταύρωσης του Ιησού Χριστού από τους Ιουδαίους – ένα λαό που είχε εκλεγεί από το Θεό για να γίνει ο εκλεκτός του λαός. Εμπλεκόμενο Μάθημα  Θρησκευτικά  ΟΜΑΔΑ Β : να προσεγγίσετε την έννοια της παρακμής μέσα από τον εθνικό διχασμό και τη διάσπαση της συνοχής του ελληνικού λαού το 1916, μία εποχή που η Ελλάδα όφειλε να είναι ενωμένη ενόψει του Α΄ παγκοσμίου πολέμου ( εναλλακτικά : πελοποννησιακός εμφύλιος πόλεμος π. Χ.). Εμπλεκόμενο μάθημα  Ιστορία  ΟΜΑΔΑ Γ : να προσεγγίσετε την έννοια της παρακμής μέσα από τα τηλεοπτικά προγράμματα και τον κινηματογράφο. Εμπλεκόμενο μάθημα  πιθανόν Project  ΟΜΑΔΑ Δ : Να προσεγγίσετε την έννοια της παρακμής μέσα από το πολίτευμα της βασιλείας ή τυραννίας τελικά αναφορικά με την άσκηση εξουσίας του Κρέοντα στην Αντιγόνη του Σοφοκλή. Εμπλεκόμενο μάθημα  Αρχαία Ελληνική Γραμματεία  ΟΜΑΔΑ Ε : Να προσεγγίσεις την έννοια της παρακμής μέσα από τη δικαστική εξουσία, την ακεραιότητά της, την αμεροληψία της και τις αποφάσεις που παίρνονται. Εμπλεκόμενο μάθημα  Δίκαιο Γενικής Παιδείας

34  Προσδοκώμενα οφέλη :  Ο μαθητής θα ασκηθεί στη δεξιότητα τη συνεργασίας, της ομαδικότητας, της πειθαρχίας σε κανόνες, της απομάκρυνσης από τη φιλαυτία και τον εγωισμό, της αισθητηριακής ικανότητας (= θα μάθει να μιλά και να ακούει ).  Θα διευρυνθούν οι πνευματικοί του ορίζοντες τόσο μέσα από τη νέα γνώση όσο και μέσα από την επαφή με τον τρόπο σκέψης των συμμαθητών του.  Θα μάθει να αναλαμβάνει πρωτοβουλίες και ρόλους μέσα στην ομάδα : του συντονιστή, του παρουσιαστή, του γράφοντα.  Θα ξεφύγει προσωρινά από την τυπική διαδικασία διδασκαλίας και θα μυηθεί σε έναν καινούριο τρόπο προσέγγισης της γνώσης.  Θα κατανοήσει ότι τελικά όλα τα μαθήματα μπορούν με κάποιο τρόπο να και να αλληλοσυμπληρώνονται.

35  ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΟΧΗ ΣΑΣ !!!


Κατέβασμα ppt "Πρότυπη παρουσίαση του ποιήματος του Κ. Καρυωτάκη – Γενιά του 1920. Ανάλυση – Επεξεργασία – Επιμέλεια Παρουσίασης : 1. Φράγκου Δομνίκη 2. Καπετάνου Μαρία."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google