Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΑ ΑΡΧΑΙΑ ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΑΓΙΑΣΟΥ 2013-2014 ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ για το μάθημα των ΑΡΧΑΙΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ της Α΄ Λυκείου.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΑ ΑΡΧΑΙΑ ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΑΓΙΑΣΟΥ 2013-2014 ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ για το μάθημα των ΑΡΧΑΙΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ της Α΄ Λυκείου."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΑ ΑΡΧΑΙΑ ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΑΓΙΑΣΟΥ ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ για το μάθημα των ΑΡΧΑΙΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ της Α΄ Λυκείου

2 ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΑ ΑΡΧΑΙΑ ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΑΓΙΑΣΟΥ Πελοποννησιακός Πόλεμος Συνοπτική περιγραφή των γεγονότων

3 ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΑ ΑΡΧΑΙΑ ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΑΓΙΑΣΟΥ Πελοποννησιακός Πόλεμος Πελοποννησιακός Πόλεμος ονομάστηκε η πολυετής αναμέτρηση μεταξύ των Αθηναίων, των Σπαρτιατών και των εκατέρωθεν συμμάχων τους. Έναρξη του πολέμου: 431 π.Χ. Τέλος του πολέμου: 404 π.Χ. Διάρκεια: 27 χρόνια Αποτέλεσμα: Συντριβή της δημοκρατικής Αθήνας και την ενδυνάμωση της ολιγαρχικής Σπάρτης και των πόλεων που μετείχαν στην Πελοποννησιακή συμμαχία.

4 ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΑ ΑΡΧΑΙΑ ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΑΓΙΑΣΟΥ Τυραννία των Τριάκοντα ΕΚΛΟΓΗ και ΑΝΟΔΟΣ στην εξουσία

5 ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΑ ΑΡΧΑΙΑ ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΑΓΙΑΣΟΥ Η λήξη του Πελοποννησιακού πολέμου ουσιαστικά επήλθε με την καταστροφή του Αθηναϊκού στόλου στους Αιγός Ποταμούς. Η είδηση παρέλυσε την πόλη που παραδόθηκε λίγους μήνες αργότερα στους Λάκωνες το 404 π.Χ. Το πρώτο μέτρο που πήραν οι νικητές ήταν η κατεδάφιση των Μακρών Τειχών της πόλης. Έπειτα, οι Σπαρτιάτες :  απέδωσαν σε όσες πόλεις είχαν πληγεί από τους Αθηναίους τα παλιά τους εδάφη,  έκαναν ανεξάρτητο κράτος τη Δήλο και  τοποθέτησαν αρμοστές * σε όλες τις πόλεις της Αθηναϊκής Συμμαχίας.

6 ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΑ ΑΡΧΑΙΑ ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΑΓΙΑΣΟΥ *Αρμοστής : Αυτός που στελνόταν στις υποταγμένες πόλεις, με σκοπό την τήρηση της υποταγής τους, την κατάλυση των δημοκρατικών τους πολιτευμάτων και την ίδρυση όμοιων καθεστώτων με αυτό της Σπάρτης. Μεταγενέστερα, αρμοστής ήταν εκείνος που κυβερνούσε μια ξένη χώρα υποταγμένη στρατιωτικά ή και ημιαυτόνομη και είχε στην προστασία της.

7 ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΑ ΑΡΧΑΙΑ ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΑΓΙΑΣΟΥ Οι Αθηναίοι, μετά την κατεδάφιση των τειχών, αποφάσισαν να εκλέξουν τριάντα άντρες, για να καταγράψουν τους πατρίους νόμους, προσδοκώντας έτσι διέξοδο από την κρίση στην οποία είχε περιέλθει μετά από την καταστροφή στους Αιγός Ποταμούς.

8 ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΑ ΑΡΧΑΙΑ ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΑΓΙΑΣΟΥ Έτσι, μετά από την πρόταση κάποιου ανθρώπου με το όνομα Δρακοντίδης και κάτω από την πίεση του Λυσάνδρου, η Εκκλησία δημιουργεί ένα σώμα 30 ανθρώπων (Τριάκοντα), με στόχο τη δημιουργία μιας νέας «πολιτείας». Απώτερος σκοπός ήταν η επιστροφή σε αυτό που αποκαλέστηκε «πάτριος πολιτεία», δηλαδή πολίτευμα των προγόνων, εκκαθαρίζοντας το εκλογικό σώμα και καταργώντας τους «μισθούς» (καταβολές χρημάτων προς τους φτωχότερους πολίτες). Τα μέλη του σώματος επιλέχτηκαν από τους φίλους του Θηραμένη, ο οποίος διαπραγματεύτηκε την ειρήνη, και του Κριτία, ενός φιλολάκωνα αριστοκράτη.

9 ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΑ ΑΡΧΑΙΑ ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΑΓΙΑΣΟΥ Τυραννία των Τριάκοντα ΜΕΛΗ

10 ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΑ ΑΡΧΑΙΑ ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΑΓΙΑΣΟΥ  Αισχίνης  Αναίτιος  Αρεσίας  Αριστοτέλης  Διοκλής  Δρακοντίδης  Ερασίστρατος  Ερατοσθένης  Ευκλείδης  Ευμάθης  Θεογένης  Θέογνις  Θηραμένης  Ιέρων  Ιππόλοχος  Ιππόμαχος  Κλεομήδης  Κριτίας

11 ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΑ ΑΡΧΑΙΑ ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΑΓΙΑΣΟΥ  Μηλόβιος  Μνησιθείδης  Μνησίλοχος  Ονομακλής  Πείσων  Πολυχάρης  Σοφοκλής  Φαιδρίας  Φείδων  Χαιρέλεως  Χαρικλής  Χρέμων

12 ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΑ ΑΡΧΑΙΑ ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΑΓΙΑΣΟΥ Τυραννία των Τριάκοντα Εκμετάλλευση της εξουσίας Ἀρχή ἄνδρα δείκνυσι… Σοφοκλής

13 ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΑ ΑΡΧΑΙΑ ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΑΓΙΑΣΟΥ Οι Τριάκοντα, αρχικά επιχείρησαν να κρύψουν τις αληθινές τους διαθέσεις. Αντί να εκλέξουν τους ‘πατρίους νόμους’, να φέρουν δηλαδή εις πέρας την αποστολή που τους είχε ανατεθεί, έλαβαν κάποια μέτρα δήθεν εκκαθάρισης της πόλης από τους συκοφάντες, με σκοπό τη δημοκόπηση των Αθηναίων πολιτών. Όταν όμως έλαβαν την στρατιωτική βοήθεια της Σπάρτης, τότε φανέρωσαν το αληθινό τους πρόσωπο, στρεφόμενοι εναντίον εκείνων που έδιναν την εντύπωση ότι δεν επρόκειτο να ανεχθούν την δικτατορία τους. Η τιμωρία για όποιους προλάβαιναν να διαφύγουν ήταν η δήμευση της περιουσίας τους.

14 ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΑ ΑΡΧΑΙΑ ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΑΓΙΑΣΟΥ Το αποτέλεσμα ήταν να δημιουργηθεί ουσιαστικά ένα καθεστώς τρόμου, το οποίο διατήρησε τα πολιτικά δικαιώματα μοναχά ατόμων, που σαφώς ήταν μέλη της δικής τους παράταξης.

15 ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΑ ΑΡΧΑΙΑ ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΑΓΙΑΣΟΥ

16 Οι αυθαιρεσίες των Τριάκοντα Όταν ανέλαβαν την εξουσία οι Τριάκοντα τύραννοι:  αγνόησαν ό,τι είχε αποφασιστεί για το πολίτευμα. Διόρισαν:  πεντακόσιους βουλευτές  δέκα άρχοντες στον Πειραιά  έντεκα δεσμοφύλακες  τριακόσιους μαστιγοφόρους.  ανέβαλαν τη σύνταξη των Πολιτειακών αρχών, δηλαδή του Συντάγματος.

17 ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΑ ΑΡΧΑΙΑ ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΑΓΙΑΣΟΥ Τυραννία των Τριάκοντα Μέθοδοι επιβολής και χειραγώγησης του λαού

18 ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΑ ΑΡΧΑΙΑ ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΑΓΙΑΣΟΥ Ποιες μεθόδους χρησιμοποιούσαν για να επιβάλουν την εξουσία τους :  Αφαίρεσαν από τον Άρειο Πάγο τους νόμους του Εφιάλτη και του Αρχιστράτου περί Αρεοπαγιτών, ακόμη και κάποιους από τους νόμους του Σόλωνα και κατήργησαν την τελεσιδικία από τους δικαστές.  Άφησαν τον καθένα να δωρίζει την περιουσία του σε όποιον θέλει και κατήργησαν τις προϋποθέσεις που υπήρχαν πριν: δηλαδή αν κανείς δεν είχε τα λογικά του, αν ήταν υπέργηρος ή αν τον είχε παρασύρει γυναίκα. Έτσι οι συκοφάντες δεν θα είχαν πεδίο δράσης. Με τον ίδιο τρόπο αποφάσιζαν για τα άλλα ζητήματα.  Καταδίωξαν όσους μιλούσαν στον λαό εναντίον του συμφέροντος των Τριάκοντα.

19 ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΑ ΑΡΧΑΙΑ ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΑΓΙΑΣΟΥ  Ζήτησαν από το Λύσανδρο φρουρά. Σκοπός τους ήταν η βίαιη επιβολή του τυραννικού καθεστώτος. Η έλευση σπαρτιατικής φρουράς της Αθήνας σήμαινε προδοσία της Αθήνας.  Συνέλαβαν όχι τα ‘κακά στοιχεία’ αλλά πρόσωπα που θα αντιδρούσαν στα σχέδια τους.

20 ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΑ ΑΡΧΑΙΑ ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΑΓΙΑΣΟΥ Στις δικτατορίες όμως δεν χωρούν οι μετριοπαθείς και αυτοί που επαναστατούν. Ο Θηραμένης επιθυμούσε ένα πολίτευμα που θα στηριζόταν σε μια μεγάλη βάση εύπορων πολιτών, η οποία θα περιελάμβανε και πλούσιους μη πολίτες. Ο Θηραμένης θεωρήθηκε ανυπόφορη απειλή για την κυβέρνηση των Τριάκοντα και πολύ γρήγορα είχε την ίδια τύχη με πολλούς άλλους πολίτες.

21 ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΑ ΑΡΧΑΙΑ ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΑΓΙΑΣΟΥ Τυραννία των Τριάκοντα Ο θάνατος του Θηραμένη

22 ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΑ ΑΡΧΑΙΑ ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΑΓΙΑΣΟΥ Βασικήαιτίατηςθανάτωσήςτου Βασική αιτία της θανάτωσής του Η μετριοπάθεια με την οποία αντιμετώπιζε την άσκηση της τυραννίας εξόργιζε τον Κριτία και τους υπόλοιπους τυράννους. Ο Θηραμένης θεωρούσε υπερβολικό το να εκτελούν οποιονδήποτε έδειχνε ότι αντιπαθούσε την ολιγαρχία. Ο Κριτίας του απαντούσε : ‘Όποιος θέλει να κυριαρχή είν' υποχρεωμένος να βγάζη από τη μέση εκείνους που θα μπορούσαν να του σταθούν εμπόδιο. Κι αν φαντάζεσαι ότι επειδή είμαστε τριάντα κι όχι ένας η εξουσία μας δε χρειάζεται τόση φροντίδα όσο και μια προσωπική τυραννία, είσαι ανόητος.’

23 ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΑ ΑΡΧΑΙΑ ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΑΓΙΑΣΟΥ Ο Κριτίας και οι ηγέτες των Τριάκοντα, μετά από λίγο καιρό, δημοσίευσαν ένα κατάλογο ανδρών (οπαδών των ολιγαρχικών) που θα συμμετείχαν στην άσκηση της εξουσίας. Οι άνδρες αυτοί θα θανατώνονταν μόνο με την έγκριση των 500 Βουλευτών. Για τη θανάτωση όσων δε συμπεριλαμβάνονταν στον κατάλογο, αποφάσιζαν μόνο οι Τριάκοντα.

24 ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΑ ΑΡΧΑΙΑ ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΑΓΙΑΣΟΥ Με το πέρασμα του καιρού, οι Τριάκοντα προχώρησαν σε ανήκουστα μέτρα. Για να πληρώνουν τους μισθούς της σπαρτιατικής φρουράς, ο Κριτίας και οι υπόλοιποι ηγέτες διέταξαν τον καθένα από τους Τριάκοντα να συλλάβει, να εκτελέσει ένα αλλοδαπό και να κατάσχει την περιουσία του. Ο Θηραμένης, διαμαρτυρόμενος ότι αυτή η κίνηση ήταν χειρότερη από τη χειρότερη υπερβολή της δημοκρατίας, αρνήθηκε να ακολουθήσει τη διαταγή.

25 ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΑ ΑΡΧΑΙΑ ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΑΓΙΑΣΟΥ Ο Θηραμένης οδηγήθηκε σε δίκη. Επειδή όμως κατέστη φανερό, μετά την απολογία του, ότι η βουλή θα έπαιρνε το μέρος του, ο Κριτίας που παρευρίσκονταν ειδοποίησε νεαρούς με μαχαίρια να σταθούν μπροστά στα κιγκλιδώματα της βουλής, προφανώς για να ασκούν ψυχολογική βία στους βουλευτές. Έπειτα διέγραψε το όνομα του Θηραμένη από τον κατάλογο των και τον καταδίκασε σε θάνατο. Μετά από αρκετή ώρα, οι έντεκα συνέλαβαν το Θηραμένη και τον ανάγκασαν να πιει το κώνειο. Εκείνος καθώς το έπινε φώναξε : ‘Αυτό στην υγειά του όμορφου Κριτία!’, του ευχήθηκε, δηλαδή, κατά κάποιο τρόπο: ‘ Και στα δικά σου !’

26 ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΑ ΑΡΧΑΙΑ ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΑΓΙΑΣΟΥ Τυραννία των Τριάκοντα Το τέλος

27 ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΑ ΑΡΧΑΙΑ ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΑΓΙΑΣΟΥ Οι δημοκρατικοί που είχαν εξοριστεί, καθοδηγούμενοι από το Θρασύβουλο, εγκατέλειψαν τη Θήβα και κυρίευσαν το οχυρό της Φυλής (περιοχή στα νότια της Πάρνηθας). Από εκεί, επιτέθηκαν και κατέλαβαν τα λιμάνια του Πειραιά και της Μουνιχίας (το δεύτερο φιλοξενούσε τα πολεμικά πλοία). Οι εξέλεξαν μια νέα δεκάδα αρχόντων, οι οποίοι ξεκίνησαν να διαπραγματεύονται με τους δημοκρατικούς. Οι Τριάκοντα κατέφυγαν στην Ελευσίνα, σκοτώνοντας τους κατοίκους της. Παράλληλα, στην Αθήνα την εξουσία εξακολούθησαν να έχουν οι Τρισχίλιοι.

28 ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΑ ΑΡΧΑΙΑ ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΑΓΙΑΣΟΥ Εν τω μεταξύ, λόγω του ότι ο Λύσανδρος είχε χάσει την εύνοια της Σπάρτης, η σπαρτιατική φρουρά εγκατέλειψε την πόλη. Ο Παυσανίας Α', βασιλιάς της Σπάρτης, παρενέβη με διπλωμάτες, για να πετύχει ειρήνη ανάμεσα στις δύο αντίπαλες πλευρές. Η ειρήνη αυτή είχε τη μορφή του συμβιβασμού και περιελάμβανε πολιτική μετριοπάθεια. Επίσης η συμφωνία περιελάμβανε γενική αμνηστία.

29 ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΑ ΑΡΧΑΙΑ ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΑΓΙΑΣΟΥ Τυραννία των Τριάκοντα Η μετέπειτα Αθήνα

30 ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΑ ΑΡΧΑΙΑ ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΑΓΙΑΣΟΥ Oι πηγές αναφέρουν ότι κατά τη διάρκεια αυτής της στυγνής και αιματηρής τυραννίας αυτοί που θανατώθηκαν έφτασαν τους ενώ αυτοί που αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν την πατρίδα τους, τους (συμπεριλαμβανομένων και των Αθηναίων και των μετοίκων).

31 ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΑ ΑΡΧΑΙΑ ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΑΓΙΑΣΟΥ Σύμφωνα με τον Πλάτωνα και τον Ξενοφώντα, ο Σωκράτης, ο οποίος γνώριζε προσωπικά ορισμένους από τους Τριάκοντα (και μάλιστα τον ίδιο τον Κριτία) και που ίσως δεν ήταν κι εντελώς αντίθετος με την προοπτική μιας τέτοιας «ολιγαρχικής επανάστασης», αρνήθηκε πεισματικά να συμμετάσχει στις πράξεις τους. Το γεγονός ωστόσο παραμένει : Tα έργα και οι ημέρες των Tριάκοντα αποτέλεσαν μια θλιβερή περίοδο στην ιστορία των Aθηνών.

32 ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΑ ΑΡΧΑΙΑ ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΑΓΙΑΣΟΥ Εργάστηκε η μαθήτρια: Χ ΡΙΣΤΟΦΑΡΗ Α ΙΚΑΤΕΡΙΝΗ Σχ. Έτος:


Κατέβασμα ppt "ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΑ ΑΡΧΑΙΑ ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΑΓΙΑΣΟΥ 2013-2014 ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ για το μάθημα των ΑΡΧΑΙΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ της Α΄ Λυκείου."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google