Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

2. ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ K ΑΝΘΡΩΠΙΣΜΟΣ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗ ΚΙΝΗΣΗ. ΑΝΑΒΙΩΣΗ ΤΩΝ ΑΞΙΩΝ ΤΗΣ ΚΛΑΣΙΚΗΣ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑΣ. ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ ΤΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ ΑΠΟ ΤΗ ΜΕΣΑΙΩΝΙΚΗ ΣΚΕΨΗ. ΕΜΠΝΕΥΣΗ.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "2. ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ K ΑΝΘΡΩΠΙΣΜΟΣ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗ ΚΙΝΗΣΗ. ΑΝΑΒΙΩΣΗ ΤΩΝ ΑΞΙΩΝ ΤΗΣ ΚΛΑΣΙΚΗΣ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑΣ. ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ ΤΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ ΑΠΟ ΤΗ ΜΕΣΑΙΩΝΙΚΗ ΣΚΕΨΗ. ΕΜΠΝΕΥΣΗ."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1

2 2. ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ K ΑΝΘΡΩΠΙΣΜΟΣ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗ ΚΙΝΗΣΗ. ΑΝΑΒΙΩΣΗ ΤΩΝ ΑΞΙΩΝ ΤΗΣ ΚΛΑΣΙΚΗΣ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑΣ. ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ ΤΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ ΑΠΟ ΤΗ ΜΕΣΑΙΩΝΙΚΗ ΣΚΕΨΗ. ΕΜΠΝΕΥΣΗ ΑΠΟ ΤΟΝ ΑΡΧΑΙΟ ΚΟΣΜΟ. ΕΠΑΝΑΣΤΑΤΙΚΕΣ ΕΠΙΝΟΗΣΕΙΣ ΣΕ: ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΤΕΧΝΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΠΝΕΥΜΑ: ΦΙΛΕΛΕΥΘΕΡΟ-ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΟ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΟ ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ ΣΤΟΝ ΝΕΟΤΕΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ.

3 Α. ΟΙ ΝΕΟΙ ΔΡΟΜΟΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ ΤΟΠΟΣ ΓΕΝΝΗΣΗΣ: ΙΤΑΛΙΑ ΦΛΩΡΕΝΤΙΑ ΒΕΝΕΤΙΑ ΡΩΜΗ ΕΠΕΚΤΑΣΗ ΣΤΗ ΔΥΤΙΚΗ ΕΥΡΩΠΗ

4 ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΑΝΘΗΣΗ ΤΩΝ ΠΟΛΕΩΝ. ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΗΣ ΚΑΙ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ. ΥΠΟΣΤΗΡΙΚΤΕΣ:  Φιλόδοξοι εκπρόσωποι της αστικής τάξης.  Φιλόμουσοι ηγεμόνες (Μέδικοι Φλωρεντίας). Μέδικοι Φλωρεντίας:  Μία πολύ πλούσια οικογένεια της Φλωρεντίας.  15 ος -18 ος αιώνας: Κυριάρχησε στην οικονομική, πολιτική και καλλιτεχνική ζωή της πόλης.

5 ΟΙΚΟΔΟΜΗΣΗ ΤΟΥ ΚΑΙΝΟΥΡΙΟΥ ΚΟΣΜΟΥ ΟΙ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΕΣ ΔΥΝΑΜΕΙΣ ΔΙΑΜΟΡΦΩΝΟΥΝ ΝΕΑ ΑΝΤΙΛΗΨΗ ΓΙΑ ΤΟΝ ΑΝΘΡΩΠΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑ ΠΡΟΣΕΓΓΙΖΟΥΝ ΤΗΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ-ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ- ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗ ΖΩΗ + ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΕΣ ΑΝΑΖΗΤΗΣΕΙΣ

6 Γ. Η ΤΥΠΟΓΡΑΦΙΑ ΚΑΙ Η ΔΙΑΔΟΣΗ ΤΗΣ ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗΣ K ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΙΣΜΟΥ ΓΡΗΓΟΡΗ ΕΠΕΚΤΑΣΗ ΤΗΣ ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΙΣΜΟΥ  ΚΙΝΗΜΑ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΓΑΛΛΙΑΓΕΡΜΑΝΙΑ ΚΑΤΩ ΧΩΡΕΣ ΙΒΗΡΙΚΗ ΧΕΡΣΟΝΗΣΟΣ ΕΣΤΙΕΣ ΤΗΣ ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗΣ

7 ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑ ΕΚΔΟΤΙΚΑ ΚΕΝΤΡΑ Αμβέρσα Βενετία Παρίσι Στρασβούργο Μιλάνο

8 Ως τα μέσα του 15 ου αιώνα τα βιβλία ήταν χειρόγραφα (ακριβά + σπάνια). ΕΦΕΥΡΕΣΗ ΤΗΣ ΤΥΠΟΓΡΑΦΙΑΣ  Περιορισμένη φιλομάθεια.  Μεγάλο μέρος του πληθυσμού της επαρχίας ήταν αναλφάβητοι και απομονωμένοι από τις εξελίξεις.  Καταλυτική συμβολή στη διάδοση της Αναγέννησης.  Εφευρέτης: Ιωάννης Γουτεμβέργιος  Έτος: 1450 μ.Χ.  Χρήση κινητών μεταλλικών στοιχείων. Έκδοση βιβλίων  15 ος αιώνας: βιβλία  16 ος αιώνας: βιβλία

9 Το πρώτο βιβλίο που τυπώθηκε στο τυπογραφείο του Γουτεμβέργιου ήταν η Βίβλος.

10 Τυπογραφείο του 17 ου αιώνα

11 ΤΟ ΚΙΝΗΜΑ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΙΣΜΟΥ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΕΣ ΣΠΟΥΔΕΣ Ο άνθρωπος της αναγέννησης αναζητούσε τρόπους έκφρασης νέων ιδεών. Στράφηκε προς τον ελληνορωμαϊκό πολιτισμό και επιδόθηκε στη συστηματική μελέτη, την μετάφραση και το σχολιασμό των αρχαίων συγγραφέων. ΑΝΘΡΩΠΙΣΜΟΣ: η στροφή προς τη βαθύτερη γνώση των κλασικών ελληνικών και λατινικών γραμμάτων της αρχαιότητας και γενικότερα

12 ΠΑΡΕΛΘΟΝ Το φαινόμενο της αναβίωσης των ανθρωπιστικών σπουδών είχε εμφανιστεί ήδη στα ευρωπαϊκά πανεπιστήμια του 12 ου αι., όπου μελετήθηκαν αρχαία φιλοσοφικά κείμενα. Οι Βυζαντινοί κατά την περίοδο 10 ου – 15 ου αι., και ιδιαίτερα την εποχή των Παλαιολόγων, ασχολήθηκαν συστηματικά με τη μελέτη της Αρχαίας Ελληνικής Γραμματείας.

13 ΠΑΡΟΝ Η διαφορά τώρα έγκειται στο ότι ο αναγεννησιακός λόγιος δεν μελετά τον αρχαίο πολιτισμό μόνο σε θεωρητικό επίπεδο, αλλά επιχειρεί να αντλήσει από αυτόν αξίες για την θεμελίωση του σύγχρονου κόσμου. Τρεις προδρομικές μορφές του ανθρωπισμού, που απομακρύνονται από το μεσαιωνικό παρελθόν, είναι ο Δάντης, ο Πετράρχης, ο Βοκκάκιος.

14 Ο καθολικός άνθρωπος (homo universalis) ΑΝΘΡΩΠΟ-ΚΕΝΤΡΙΣΜΟΣ Οι φορείς του ανθρωπισμού είναι βαθιά θρησκευόμενοι, επιζητούν ωστόσο την αληθινή πίστη και τοποθετούν τον άνθρωπο στο κέντρο του κόσμου. ΚΑΘΟΛΙΚΟΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ : 1.Δημιουργός του πολιτισμού του. 2.Υπεύθυνος για τη μοίρα του. 3.Η προσωπικότητά του είναι πολύπλευρη. 4.Αγαπάει τη δημιουργική και δραστήρια ζωή. 5.Διαθέτει πίστη στις δυνάμεις του άνθρωπου, σωματικές και πνευματικές. 6.Αισθάνεται ελεύθερος και έτοιμος να αναλάβει την ευθύνη για τη διαμόρφωση του κόσμου του.

15 Η συμβολή των Ελλήνων λογίων στην ανθρωπιστική κίνηση ΠΑΡΟΥΣΙΑ ΕΛΛΗΝΩΝ ΣΤΗΝ ΔΥΣΗ Καθοριστική ήταν η συμβολή των Ελλήνων που κατέφυγαν στην Ιταλία πριν και μετά την άλωση της Κωνσταντινούπολης από τους Τούρκους: Μανουήλ Χρυσολωράς Γεώργιος Σχολάριος Μάρκος Ευγενικός Βησσαρίων Γεώργιος Γεμιστός ή Πλήθων

16 Μανουήλ Χρυσολωράς Ο Χρυσολωράς υπήρξε ο λόγιος που έδωσε την πρώτη σοβαρή ώθηση για την άνθηση των ελληνικών σπουδών στην Ιταλία. Αντιμετωπίζοντας τη Δύση όχι ως τον αντίποδα της Ανατολής, συνέβαλε στην πολιτισμική προσέγγιση των δύο μερών της διηρημένης χριστιανοσύνης. «Ως πρεσβευτής του Μανουήλ Β΄, κατά τη διάρκεια της παραμονής του στο Παρίσι (1408), δώρισε εκ μέρους του αυτοκράτορα στο μοναστήρι του Αγίου Διονυσίου πολύτιμο ιστορημένο χειρόγραφο ( σώζεται ως σήμερα ) που περιείχε έργα του Διονυσίου Αρεοπαγίτη.» "tranferre et sententiam" = να προσπαθείς να μεταφράζεις το κείμενο κατά λέξη, όπου είναι δυνατόν, αλλιώς να αποδίδεις πιστά το νόημά του με τις κατάλληλες λέξεις ή εκφράσεις.

17 Κατά την Άλωση της Κωνσταντινούπολης συνελήφθη από τους Τούρκους και μεταφέρθηκε ως σκλάβος στην Αδριανούπολη. Ο Μωάμεθ Β΄ ο Πορθητής "διέδωσεν εντέχνως" την απόφασή του να "επιτρέψη την εκλογήν και χειροτονίαν πατριάρχου, εις τον οποίον θα παρεχώρει σημαντικάς προνομίας". Σύμφωνα με την Πολιτική Ιστορία Κωνσταντινουπόλεως, ο σουλτάνος "θέλημα τους έδωκε Γεώργιος Σχολάριος [στους Χριστιανούς], και τους είπε, όποιον θέλουν να κάμουν [Πατριάρχη] κατά την πίστιν τους [...] και συνόδου γενομένης έκλεξαν όλοι ομοφώνως τον σοφώτατον κύριν Γεώργιον τον σχολάριον". Μετά από την συνοδική αυτή απόφαση, έδωσε ο Σουλτάνος εντολή να ελευθερωθεί "ο Σχολάριος μετά των συγγενών του". Ως Οικουμενικός Πατριάρχης, ο Σχολάριος υπέγραφε ως «Γεννάδιος μοναχός και Πατριάρχης των του Χριστού πενήτων». Ο Σουλτάνος τού παραχώρησε το Ναό των Αγίων Αποστόλων προκειμένου να εγκατασταθεί εκεί το Πατριαρχείο, στο οποίο παραχώρησε και προνόμια, ως θεσμού που εκπροσωπούσε πλέον τους υπόδουλους Χριστιανούς.

18 Μάρκος Ευγενικός Θεωρείται ο κύριος παράγοντας της αποτυχίας της ένωσης της Δυτικής και της Ανατολικής Εκκλησίας στη σύνοδο της Φλωρεντίας, όπου ήταν ο μόνος που αρνήθηκε να υπογράψει. Υπήρξε ηγετική φυσιογνωμία του κινήματος των ανθενωτικών, προτείνοντας ακραίες λύσεις για την αποφυγή της ένωσης των δύο εκκλησιών ("καλύτερα σκλαβωμένα σώματα στους Τούρκους, παρά σκλαβωμένο πνεύμα στον αιρετικό πάπα"). Για το λόγο αυτό εκδιώχτηκε από την αυτοκρατορική αυλή, που επεδίωκε μια συμβιβαστική λύση του ζητήματος για την αντιμετώπιση του οθωμανικού κινδύνου. Μετά τον θάνατο του τελευταίου Βυζαντινού αυτοκράτορα Κωνσταντίνου Παλαιολόγου και την αναρρίχηση στον Πατριαρχικό θρόνο του ανθενωτικού Πατριάρχη Γεννάδιου Σχολάριου ο οποίος υπήρξε μαθητής του, ανακηρύχθηκε σε Άγιο.

19 Ήταν Βυζαντινός λόγιος, κληρικός, μητροπολίτης Νικαίας, ενώ κατέληξε Καρδινάλιος της Καθολικής εκκλησίας καθώς και τιτουλάριος Πατριάρχης Κωνσταντινούπολης. Αποτελεί μία από τις σημαντικότερες μορφές του βυζαντινού και ιταλικού ουμανισμού της κοσμοϊστορικής εποχής της μετάβασης από τον Μεσαίωνα στην Αναγέννηση. Βησσαρίων ο Τραπεζούντιος

20 Επέλεξε για τον εαυτό του το παρώνυμο Πλήθων, ώστε να θυμίζει το όνομα Πλάτων. Γεννήθηκε στη Κωνσταντινούπολη και αργότερα, όταν οι ιδέες του άρχισαν να γίνονται στόχος κάποιων σκληροπυρηνικών του Οικουμενικού Πατριαρχείου (που εξόντωσαν τον μαθητή του Ιουβενάλιο), εγκαταστάθηκε με την ανοχή του φίλου του, αυτοκράτορα Μανουήλ του Β΄ Παλαιολόγου, στο Δεσποτάτο του Μυστρά. Γεώργιος Γεμιστός ή Πλήθων

21 Διδασκαλία σε πανεπιστήμια Την ίδια περίοδο δίδαξαν ελληνικά γράμματα στα ιταλικά πανεπιστήμια και διέπρεψαν Έλληνες λόγιοι, που διακρίθηκαν για το εκδοτικό τους έργο και το ήθος τους. Εκδόσεις Ελλήνων λογίων Εκδηλώθηκε έντονο ενδιαφέρον για την έκδοση κειμένων αρχαίων Ελλήνων συγγραφέων και για τη συλλογή αρχαίων χειρόγραφων από βιβλιοθήκες και ηγεμόνες.

22 Μια νέα αντίληψη για την αγωγή και την επιστήμη ΑΠΟΨΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΡΟΛΟ ΤΗΣ ΑΓΩΓΗΣ Η αντίληψη του αναγεννησιακού ανθρώπου για το ρόλο και τη δύναμη της εκπαίδευσης εμπεριέχεται στη φράση του Έρασμου «οι άνθρωποι δεν γεννιούνται, αλλά γίνονται». Πεποίθηση του ανθρώπου της εποχής είναι ότι η επιστήμη εξελίσσεται με την παρατήρηση, την εμπειρία και το πείραμα.

23 8.Ο ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗΣ (15 ος -16 ος )

24 ΓΡΑΜΜΑΤΑ: Η ΕΚΤΟΠΙΣΗ ΤΗΣ ΛΑΤΙΝΙΚΗΣ ΚΑΙ Ο ΘΡΙΑΜΒΟΣ ΤΩΝ ΕΘΝΙΚΩΝ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΩΝ Στην Ευρώπη το 16 ο αι. παρατηρείται άνθηση όλων των εθνικών λογοτεχνιών:

25 Ιταλία ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣΕΙΔΟΣΕΡΓΟ Μακιαβέλι Πολιτικό – φιλοσοφικό βιβλίο Ο ηγεμόνας Δείχνει πώς πρέπει να ενεργεί ένας ηγεμόνας εναντίον των εχθρών του, για να διατηρήσει την εξουσία του. Μακιαβελισμός: η χρήση αθέμιτων μέσων για τη διατήρηση της εξουσίας. Αριόστο Ευτράπελο επος Ρολάνδος μαινόμενος: Περιγράφει τις περιπέτειες του ερωτοχτυπημένου ανιψιού του Καρλομάγνου. Τορκουάτο Τάσσο Έπος Ελευθερωμένη Ιερουσαλήμ Εμπνευσμένο από τις σταυροφορίες, αντανακλά το πνεύμα της Αντιμεταρρύθμισης.

26 Μακιαβέλι Το 1512, με τη βοήθεια των ισπανικών στρατευμάτων του Φερδινάνδου, οι Μέδικοι επέστρεψαν στη Φλωρεντία και κατέλυσαν τη δημοκρατία (repubblica). Ο Μακιαβέλι αποπέμφθηκε από τη θέση του και λίγους μήνες αργότερα υπέστη βασανιστήρια και φυλακίστηκε για μικρό διάστημα, ως ύποπτος συμμετοχής σε συνωμοσία εναντίον των Μεδίκων. Αποσύρθηκε στο πατρικό του κτήμα στην περιοχή Σαντ' Αντρέα και εκεί, το δεύτερο μισό του 1513, συνέγραψε τον Ηγεμόνα, σε μια αποτυχημένη προσπάθεια να αποκτήσει την εύνοια των Μεδίκων. Τα επόμενα χρόνια ο Μακιαβέλι συμμετείχε στις συζητήσεις μια ομάδας ουμανιστών που συναντιόνταν στους κήπους του Κόζιμο Ρουτσελάι και συνέγραψε μία κωμωδία, τον Μανδραγόρα (1518) και την Τέχνη του Πολέμου (1521). Επηρεασμένος από τις συζητήσεις αυτές συνέγραψε και τις Διατριβές για τα πρώτα δέκα βιβλία της Ιστορίας του Τίτου Λίβιου.

27 Γαλλία ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣΕΙΔΟΣΕΡΓΟ Η αναγέννηση άρχισε επί Φραγκίσκου Α΄: Γουλιέλμος Μπυντέ Έκδοση έργων αρχαίων συγγραφέων Μιχαήλ ΜονταίνιΔοκίμια Φραγκίσκος Ραμπελαί Σατιρικό μυθιστόρημα Γαργαντούας και Παντακρουέλ Δοκίμια

28 Ραμπελαί Φραγκίσκος Το 1530, αφού διέτρεξε όλη τη Γαλλία, κατέφυγε στο Μονπελιέ, όπου σπούδασε ιατρική. Το 1532 πήγε στη Λιόν για να εκδώσει διάφορα έργα του. Εκεί έγινε και αρχίατρος του μεγάλου νοσοκομείου και έδινε μαθήματα ανατομίας πάνω σε πτώματα, πράγμα ασυνήθιστο για την εποχή του. Επίσης ασχολήθηκε με τη σύνταξη διάφορων ημερολογίων (αλμανάκ), στα οποία φαίνεται η σατιρική του διάθεση. Τον ίδιο χρόνο επεξεργάστηκε έναν παλιό μύθο με τον τίτλο "Τα μεγάλα και ανεκτίμητα χρονικά του μεγάλου και πελώριου γίγαντα Γαργαντούα". Η επιτυχία του στο έργο αυτό του ενίσχυσε την απόφαση να αφοσιωθεί οριστικά στη φιλολογία.

29 Ισπανία ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣΕΙΔΟΣΕΡΓΟ Μιχαήλ Θερβάντες Μυθιστόρημα Δον Κιχώτης Σατιρίζεται ο ιπποτικός βίος και παρουσιάζεται ο άνθρωπος να αιωρείται δραματικά ανάμεσα στο όνειρο και στην πραγματικότητα Καλντερόν Θέατρο Λόπε ντε Βέγκα Θέατρο

30 Μιχαήλ Θερβάντες Ο Μιγκέλ ντε Θερβάντες ήταν Ισπανός λογοτέχνης, ποιητής και θεατρικός συγγραφέας. Το έργο του ανήκει χρονικά στη «χρυσή εποχή» (περ ) της Ισπανίας, κατά την οποία παρατηρήθηκε μία εξαιρετική άνθηση στις τέχνες, ενώ ο ίδιος αποτελεί έναν από τους μείζονες λογοτέχνες παγκοσμίως. Το διασημότερο μυθιστόρημά του, ο Δον Κιχώτης, συγκαταλέγεται στα κλασικά έργα της παγκόσμιας λογοτεχνίας, μεταφρασμένο σε περισσότερες από εξήντα γλώσσες και έχοντας υποβληθεί σε συστηματική ανάλυση και κριτικό σχολιασμό από τον 18ο αιώνα.

31 Πορτογαλία ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣΕΙΔΟΣΕΡΓΟ Έπος Λουδοβίκος Καμόενς Λουζιτάνοι Εμπνευσμένο από τις περιπέτειες των Πορτογάλων θαλασσοπόρων Ολλανδία ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣΕΙΔΟΣΕΡΓΟ ΈρασμοςΣατιρικό έργο Μωρίας Εγκώμιον Καυτηριάζει την αμάθεια και τον σχολαστικισμό. Εισηγητής της ερασμιακής προφοράς της αρχαίας ελληνικής γλώσσας

32 Λουδοβίκος Καμόενς Πορτογάλος, ποιητής. Έζησε στη Λισαβόνα κατά το 16ο αι. Σπούδασε στην Κοΐμπρα, εξορίστηκε στην Αφρική για "αυλικούς έρωτες" και έχασε το ένα μάτι του σε μία μάχη στη Θέουτα. Εξορίστηκε ξανά στις Ινδίες, στην πόλη Γκόα, και αργότερα πήγε στη Μοζαμβίκη, όπου πέρασε μία άθλια ζωή. Το 1552 επέστρεψε με τη μεσολάβηση των φίλων του στη Λισαβόνα και δημοσίευσε το έπος "Λουζιτανοί". Σ` αυτό εξυμνεί και περιγράφει τον πορτογαλικό λαό, τον πολεμιστή και το θαλασσοπόρο. Το ποιητικό του έργο πέρασε τα σύνορα της Πορτογαλίας και τον έκανε διάσημο. Ο βασιλιάς της Πορτογαλίας του χορήγησε σύνταξη ρέις και ο Τορκουάτο Τάσσο έγραψε γι` αυτόν μια περίφημη σονάτα. Έγραψε ενδεκασύλλαβα ποιήματα και άλλα σε ιβηρικά μέτρα και τρία δράματα: "Αμφιτρύονες", "Βασιλιάς Σέλευκος" και "Φιλόδημος". Πέθανε το 1580 πάμφτωχος.

33 Έρασμος Αν και ο Έρασμος παρέμεινε Ρωμαιοκαθολικός σε όλη του τη ζωή, άσκησε δριμεία κριτική σε ζητήματα που θεωρούσε ότι αποτελούσαν υπερβολές της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας, μέχρι του σημείου να απορρίψει το διορισμό του ως καρδιναλίου όταν του προτάθηκε. Στο έργο του Πραγματεία στην Προετοιμασία για τον Θάνατο (De preparatione ad mortem) έκανε ξεκάθαρη τη θέση του ότι μόνον η πίστη στην εξιλεωτική θυσία του Ιησού Χριστού αποτελεί εγγύηση για αιώνια ζωή και όχι τα ιερά μυστήρια και οι τελετουργίες της Εκκλησίας. Επίσης, κατέκρινε την εξουσία του κλήρου και τη λατρεία των ιερών λειψάνων.

34 Αγγλία ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣΕΙΔΟΣΕΡΓΟ Ουίλιαμ Σαίξπηρ 37 θεατρικά έργα Άμλετ, Οθέλλος, Μάκβεθ, Βασιλιάς Λιρ, Ρωμαίος και Ιουλιέτα Παίζονται μέχρι και σήμερα και συγκινούν με τις αιώνιες αλήθειες τους Τόμας Μουρ Κοινωνικό- πολιτικό έργο Ουτοπία Προσπαθεί να δώσει λύσεις σε κοινωνικά προβλήματα που μέχρι σήμερα απασχολούν τον άνθρωπο

35 Ουίλιαμ Σαίξπηρ Συχνά αποκαλείται εθνικός ποιητής της Αγγλίας και "Βάρδος του Έιβον ’’. Τα έργα του έχουν μεταφραστεί στις περισσότερες γλώσσες του κόσμου και ερμηνεύονται περισσότερο συχνά από τα έργα οποιουδήποτε άλλου θεατρικού συγγραφέα. Δεν έχουν σωθεί παρά λίγες καταγραφές για την ιδιωτική ζωή του Σαίξπηρ και έχουν σημειωθεί σημαντικές εικασίες για ζητήματα όπως η εξωτερική του εμφάνιση, η σεξουαλικότητά του, οι θρησκευτικές του πεποιθήσεις και κατά πόσον τα έργα που του αποδίδονται είναι γραμμένα από άλλους.

36 Γ. Η ΤΕΧΝΗ ΤΗΣ ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗΣ 1. Το Κουατροτσέντο

37 Φιλίππο Μπρουνελέσκι  Ιταλός αρχιτέκτονας και γλύπτης.  Σχεδίασε τον τρούλο του ναού Santa Maria del Fiore στη Φλωρεντία. Λέον Μπατίστα Αλμπέρτι  Ιταλός καλλιτέχνης, αρχιτέκτονας, ποιητής και φιλόσοφος.  Έκτισε ανάκτορα και ναούς στη Φλωρεντία και σε άλλες πόλεις.

38 Λορέντζο Γκιμπέρτι  Ιταλός καλλιτέχνης.  Γνωστός για τις ανάγλυφες παραστάσεις του σε δύο πόρτες του Βαπτιστηρίου της Φλωρεντίας. Ντονατέλλο  Ιταλός γλύπτης.  Στο έργο του συνδυάζει την απλότητα των αρχαίων γλυπτών με το ρεαλισμό και τη θρησκευτικότητα της μεσαιωνικής τέχνης.

39 Φρα Αντζέλικο  Ιταλός δομινικανός μοναχός και ζωγράφος.  Διακρίθηκε στην απόδοση θρησκευτικών θεμάτων. Η ΑποκαθήλωσηΘρήνος στο σκήνωμα του Αγίου Φραγκίσκου Ο Ευαγγελισμός της Θεοτόκου

40 Σάντρο Μποτιτσέλι  Ο μεγαλύτερος ζωγράφος της εποχής του Κουατροτσέντο.  Εμπνέεται από τη θρησκεία και την μυθολογία.  Εκφράζει το ανθρώπινο πνεύμα. Η Συκοφαντία του Απελλή Ο χάρτης της Κόλασης Η Αλληγορία της Άνοιξης Η Γέννηση της Αφροδίτης

41 2. Οι μεγάλοι καλλιτέχνες της Αναγέννησης Η Παλαιά Βιβλιοθήκη της Βενετίας

42 Μπραμάντε  Ιταλός αρχιτέκτονας και ζωγράφος.  Σχεδίασε το ναό του Αγίου Πέτρου στη Ρώμη. Ναός του Αγίου Πέτρου στη Ρώμη. Ανδρέας Παλλάντιο  Ιταλός αρχιτέκτονας.  Έδωσε λύση σε μεγάλα αρχιτεκτονικά προβλήματα (κατασκευή δεύτερου ορόφου στα κτίρια).

43 ΓΛΥΠΤΙΚΗ - ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ:  Μελέτη των αρχαίων γλυπτών  Απεικόνιση του γυμνού σώματος.  Επιλογή θεμάτων από τη Βίβλο, τη μυθολογία και την Ιστορία.  Οι προσωπογραφίες ενσωματώνονται στο τοπίο  Ανθρωποκεντρικός χαρακτήρας της αναγεννησιακής τέχνης ≠ Θεοκεντρικός χαρακτήρας της μεσαιωνικής.  Χρήση φωτεινότερων χρωμάτων + Απόδοση της τρίτης διάστασης με προοπτική.  Κυριότεροι εκπρόσωποι:  Λεονάρντο ντα Βίντσι  Μιχαήλ Άγγελος  Ραφαήλ Σάντι  Τιτσιάνο  Δομήνικος Θεοτοκόπουλος (El Greco)

44 Λεονάρντο ντα Βίντσι  Ιταλός ζωγράφος, αρχιτέκτονας, γλύπτης, εφευρέτης, γεωμέτρης και επιστήμονας.  Αντιπροσωπευτικός τύπος του καθολικού ανθρώπου. Η Παναγία των Βράχων Ο Μυστικός ΔείπνοςΗ Μόνα Λίζα Αυτοπροσωπογραφία

45 Μιχαήλ Άγγελος  Ήταν Ιταλός γλύπτης, ζωγράφος και αρχιτέκτονας.  Έντονα επηρεασμένος από την αρχαία γλυπτική.  Εκφράζει την πάλη του πνεύματος με το θάνατο.  Ένα από τα αριστουργήματά του: Η τοιχογραφική του σύνθεση Δευτέρα Παρουσία στο εσωτερικό του παρεκκλησίου του Αγίου Σίξτου στο Βατικανό. Η δημιουργία του Αδάμ Η Δευτέρα Παρουσία Η Λαυρεντιανή Βιβλιοθήκη της Φλωρεντίας

46 Ραφαήλ Σάντι  Ιταλός αρχιτέκτονας και ζωγράφος.  Τα έργα του χαρακτηρίζονται από ακρίβεια στο σχέδιο, αρμονία των γραμμών και λεπτότητα των χρωμάτων. Η σχολή των Αθηνών Ο Παρνασσός Ο θρίαμβος της Γαλάτειας

47 Μανιερισμός:  Εμφανίζεται στο τέλος της Αναγέννησης.  Χαρακτηρίζεται από την ανορθόδοξη απόδοση των χρωμάτων, των προσώπων και της προοπτικής.  Κυριότεροι εκπρόσωποι:  Δομήνικος Θεοτοκόπουλος (El Greco)  Τιντορέτο

48 Δομήνικος Θεοτοκόπουλος  Kρητικός ζωγράφος.  Έζησε για μεγάλο διάστημα στην Ισπανία.  Επηρεάστηκε από τη βυζαντινή αγιογραφία και την αναγεννησιακή τεχνοτροπία.  Τα θέματά του είναι θρησκευτικά, τοπία και προσωπογραφίες.  Θεωρείται πρόδρομος του εξπρεσιονισμού (πρωταρχικό μέλημα: η έκφραση όχι ο σεβασμός των κανόνων). Ο διαμερισμός των ιματίων του Χριστού Η ταφή του κόμη Οργκάθ Λαοκόων

49


Κατέβασμα ppt "2. ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ K ΑΝΘΡΩΠΙΣΜΟΣ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗ ΚΙΝΗΣΗ. ΑΝΑΒΙΩΣΗ ΤΩΝ ΑΞΙΩΝ ΤΗΣ ΚΛΑΣΙΚΗΣ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑΣ. ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ ΤΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ ΑΠΟ ΤΗ ΜΕΣΑΙΩΝΙΚΗ ΣΚΕΨΗ. ΕΜΠΝΕΥΣΗ."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google