Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Ενίσχυση των γνωστικών και συναισθηματικών χαρακτηριστικών των μαθητών με Μαθησιακές Δυσκολίες Αμαλία Κ. Ηλιάδη Φιλόλογος-ιστορικός, Δ/ντρια 3 ου Γυμνασίου.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Ενίσχυση των γνωστικών και συναισθηματικών χαρακτηριστικών των μαθητών με Μαθησιακές Δυσκολίες Αμαλία Κ. Ηλιάδη Φιλόλογος-ιστορικός, Δ/ντρια 3 ου Γυμνασίου."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Ενίσχυση των γνωστικών και συναισθηματικών χαρακτηριστικών των μαθητών με Μαθησιακές Δυσκολίες Αμαλία Κ. Ηλιάδη Φιλόλογος-ιστορικός, Δ/ντρια 3 ου Γυμνασίου Τρικάλων (βασικά σημεία εισήγησης από επιμορφωτικό σεμινάριο του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας –τμήματος ειδικής αγωγής)

2 Διδακτικές προσεγγίσεις και πρακτικές για μαθητές με Μαθησιακές Δυσκολίες 2 Χαρακτηριστικά Δυσκολίες στη μνήμη Δυσκολίες στην οργάνωση Δυσκολίες στη μελέτη και στη διαχείριση του χρόνου Ευπάθεια κινήτρων

3 Γιατί διδάσκουμε στρατηγικές Διδακτικές προσεγγίσεις και πρακτικές για μαθητές με Μαθησιακές Δυσκολίες 3 Γιατί διδάσκουμε στρατηγικές Γιατί διδάσκουμε στρατηγικές Για να μάθουν πώς να μαθαίνουν Για να μάθουν πώς να μαθαίνουν Για να καταλάβουν τη διαδικασία της μάθησης Για να καταλάβουν τη διαδικασία της μάθησης Για να ενθαρρύνουμε Την ανεξάρτητη μάθηση Για να ενθαρρύνουμε Την ανεξάρτητη μάθηση Για να προάγουμε την ευέλικτη σκέψη Για να προάγουμε την ευέλικτη σκέψη Για να παρακάμπτουμε Τις περιοχές αδυναμίας Για να παρακάμπτουμε Τις περιοχές αδυναμίας

4 Στρατηγικές Είναι όλες οι τακτικές (σκέψης ή συμπεριφοράς) που διευκολύνουν τη διαδικασία μάθησης, την κωδικοποίηση του προς εκμάθηση υλικού, τη συγκράτηση και την ανάκληση. Μπορεί επίσης να αποτελούν οργανωμένα σχέδια δράσης που διαμορφώνονται για την επίτευξη ενός μαθησιακού στόχου. Διδακτικές προσεγγίσεις και πρακτικές για μαθητές με Μαθησιακές Δυσκολίες 4

5 Στρατηγικές Γνωστικές –Όλες οι τακτικές και τεχνικές αλληλεπίδρασης με το γνωστικό έργο που βοηθούν στην επιτυχή ολοκλήρωσή του. Μεταγνωστικές –Όλες οι τακτικές παρακολούθησης της πορείας του γνωστικού έργου και της εφαρμογής των γνωστικών στρατηγικών. –Όλες οι γνωστικές στρατηγικές που εφαρμόζονται ενσυνείδητα. Διδακτικές προσεγγίσεις και πρακτικές για μαθητές με Μαθησιακές Δυσκολίες 5

6 Μέθοδοι διδασκαλίας στρατηγικών Άμεση διδασκαλία Άμεση επεξήγηση Αμοιβαία διδασκαλία Διδακτικές προσεγγίσεις και πρακτικές για μαθητές με Μαθησιακές Δυσκολίες 6

7 Άμεση διδασκαλία Διδασκαλία σε βήματα – Ανάλυση έργου. Βήματα –Παρουσίαση από τη δασκάλα –Οι μαθητές κάνουν πρακτική στα βήματα, ενώ η δασκάλα προσφέρει και σταδιακά απομακρύνει τη βοήθεια. Καθοδηγητικός ρόλος της δασκάλας. Διδακτικές προσεγγίσεις και πρακτικές για μαθητές με Μαθησιακές Δυσκολίες 7

8 Άμεση διδασκαλία Ο δάσκαλος εξηγεί: Γιατί η στρατηγική πρέπει να μαθευτεί. Ποια είναι η στρατηγική. Πώς χρησιμοποιείται (εφαρμόζεται) η στρατηγική. Πότε και πού χρησιμοποιείται. Πώς αξιολογείται η χρήση της στρατηγικής Διδακτικές προσεγγίσεις και πρακτικές για μαθητές με Μαθησιακές Δυσκολίες 8

9 Άμεση επεξήγηση Ο δάσκαλος κάνει την εισαγωγή δίνοντας πληροφορίες σχετικά με το πότε χρησιμοποιείται η στρατηγική. Ο δάσκαλος επιδεικνύει τη χρήση της στρατηγικής, δίνοντας έμφαση στον τρόπο σκέψης που ακολουθείται. Διδακτικές προσεγγίσεις και πρακτικές για μαθητές με Μαθησιακές Δυσκολίες 9

10 Άμεση επεξήγηση Ο δάσκαλος προσφέρει καθοδηγούμενη πρακτική, διορθώνοντας τους μαθητές που αντιμετωπίζουν πρόβλημα, εστιάζοντας στις διαδικασίες σκέψης που απαιτούνται για την εφαρμογή. Οι μαθητές εκτίθενται σε ανεξάρτητη εξάσκηση. Παρέχονται ευκαιρίες για επαναλαμβανόμενη εφαρμογή της στρατηγικής. Διδακτικές προσεγγίσεις και πρακτικές για μαθητές με Μαθησιακές Δυσκολίες 10

11 Αμοιβαία διδασκαλία Εστιάζει στη διδασκαλία 4 στρατηγικών: –Ανακεφαλαίωσης –Δημιουργίας ερωτήσεων –Διευκρίνησης –Πρόγνωσης Δίνει λιγότερη έμφαση στις επεξηγήσεις του δασκάλου και εστιάζει στην κοινή προσπάθεια δασκάλου και μαθητή να δώσουν νόημα σε ό,τι διαβάζεται. Διδακτικές προσεγγίσεις και πρακτικές για μαθητές με Μαθησιακές Δυσκολίες 11

12 Αμοιβαία διδασκαλία Ο δάσκαλος και ο μαθητής αλλάζουν συνέχεια ρόλους, καθοδηγώντας ένα διάλογο για την εξαγωγή νοήματος από το κείμενο. Προηγούνται 5 μαθήματα «επαφής» με τη διαδικασία της αμοιβαίας διδασκαλίας όπου χρησιμοποιείται άμεση διδασκαλία. Διδακτικές προσεγγίσεις και πρακτικές για μαθητές με Μαθησιακές Δυσκολίες 12

13 Διδασκαλία στρατηγικών Μνήμης Οργάνωσης Μελέτης και διαχείρισης του χρόνου Ρύθμισης κινήτρων και πεποιθήσεων αυτο-αποτελεσματικότητας Διδακτικές προσεγγίσεις και πρακτικές για μαθητές με Μαθησιακές Δυσκολίες 13

14 14 Διδακτικές προσεγγίσεις και πρακτικές για μαθητές με Μαθησιακές Δυσκολίες Μα το διάβασα χθες. Το ήξερα. Το είπα στη μητέρα μου απ’ έξω… Τώρα δεν θυμάμαι απολύτως τίποτα…

15 Free powerpoint template: 15 Μα το είπαμε στην τάξη εκατό φορές… Χθες μπορούσε να λύσει την άσκηση. Σήμερα είναι σαν να άδειασε το κεφάλι του… Σα να μην κάναμε ποτέ αυτό το μάθημα.

16 Μνημονικά προβλήματα Βραχύχρονης Μακρόχρονης –Αποθήκευσης –Ανάκλησης Εργαζόμενης Διδακτικές προσεγγίσεις και πρακτικές για μαθητές με Μαθησιακές Δυσκολίες 16

17 Μνημονικές στρατηγικές Είναι οργανωτικές και εργαστηριακές τεχνικές που χρησιμοποιούνται για τη βελτίωση της μνημονικής ικανότητας. Γίνεται σύνδεση με άλλες ομάδες υλικών που από πριν τα παιδιά γνωρίζουν καλά. Διδακτικές προσεγγίσεις και πρακτικές για μαθητές με Μαθησιακές Δυσκολίες 17

18 Μνημονικές στρατηγικές Μνημονικά βοηθήματα –Ρίμες –Λέξεις – κλειδιά –Ακρωνύμια - ακροστιχίδες Αναλογίες Κατηγοριοποιήσεις Οπτικοποιήσεις Νοερές εικόνες Διδακτικές προσεγγίσεις και πρακτικές για μαθητές με Μαθησιακές Δυσκολίες 18

19 Μνημονικά βοηθήματα - ρίμες Μικρά ποιήματα ή φράσεις που περιέχουν με κατάλληλο τρόπο την πληροφορία Αεί ο Θεός ο Μέγας γεωμετρεί Διδακτικές προσεγγίσεις και πρακτικές για μαθητές με Μαθησιακές Δυσκολίες 19 3,14159= π

20 Μνημονικά βοηθήματα – λέξεις κλειδιά Για το «Σκέφτομαι και Γράφω» Θέμα Κεντρική ιδέα Πού; Πότε; Ποιος; Τι; Γιατί; Διδακτικές προσεγγίσεις και πρακτικές για μαθητές με Μαθησιακές Δυσκολίες 20

21 Μνημονικά βοηθήματα ακρωνύμια Για το «Σκέφτομαι και Γράφω» Ε Εκφράζω Εκφράζω εικόνες Κ Κατηγοριοποιώ Κατηγοριοποιώ τις εικόνες Θ Θέτω σε σειρά Θέτω σε σειρά τις εικόνες Ε Ελέγχω Ελέγχω αυτά που έγραψα Σ Σημειώνω Σημειώνω και διορθώνω λάθη Η Διδακτικές προσεγγίσεις και πρακτικές για μαθητές με Μαθησιακές Δυσκολίες 21

22 Αναλογίες – Μέθοδος τοποθεσιών Σχηματικές αναπαραστάσεις με ενσωματωμένη την πληροφορία Διδακτικές προσεγγίσεις και πρακτικές για μαθητές με Μαθησιακές Δυσκολίες 22

23 Επιλέγεται μια γνωστή διαδρομή και αναφέρεται (π.χ. από το σπίτι στο σχολείο). Συνδέεται η γνώση με συγκεκριμένες τοποθεσίες που βρίσκονται σε σέιριακές σχέσεις. Διδακτικές προσεγγίσεις και πρακτικές για μαθητές με Μαθησιακές Δυσκολίες 23 Αναλογίες – Μέθοδος τοποθεσιών

24 Διδακτικές προσεγγίσεις και πρακτικές για μαθητές με Μαθησιακές Δυσκολίες 24 Αναλογίες – Μέθοδος τοποθεσιών Σπίτι ΠερίπτεροΓυμνάσιο Γήπεδο Σχολείο Σλάβοι Άβαροι Βούλγαροι Άραβες

25 Κατηγοριοποιήσεις Τοποθέτηση σε κατηγορίες αντικειμένων μάθησης. Σε πρώτη φάση μαθαίνονται οι κατηγορίες κι εφόσον είναι εφικτό και αποδοτικό γίνεται προσπάθεια να εμπεδωθούν και τα μέλη των κατηγοριών. Διδακτικές προσεγγίσεις και πρακτικές για μαθητές με Μαθησιακές Δυσκολίες 25

26 Οπτικοποιήσεις Γίνεται μετατροπή της σειράς γεγονότων, ενεργειών, χαρακτήρων κλπ. σε εικόνες ή γενικότερα οπτικές πληροφορίες. Διδακτικές προσεγγίσεις και πρακτικές για μαθητές με Μαθησιακές Δυσκολίες 26

27 Νοερές εικόνες Δημιουργείται συνειρμικός δεσμός με τον κανόνα, τον ορισμό ή τη γνώση μέσα από μια αναπαράσταση. Διδακτικές προσεγγίσεις και πρακτικές για μαθητές με Μαθησιακές Δυσκολίες 27

28 28 Διδακτικές προσεγγίσεις και πρακτικές για μαθητές με Μαθησιακές Δυσκολίες Δε μου φτάνει ο χρόνος για να γράψω και να διαβάσω… Έχω πολλές ιδέες για την έκθεση αλλά δεν μπορώ να τις βάλω στη σειρά, δεν προλαβαίνω…

29 Free powerpoint template: 29 Δεν τελειώνει ποτέ στην ώρα του... Σίγουρα δε διαβάζει καθόλου στο σπίτι, έρχεται πάντα απροετοίμαστος

30 Δυσκολίες οργάνωσης Βασικό πρόβλημα που διαπερνά όλες τις γνωστικές προσπάθειες. Απαιτούν άμεση, σαφή και συνεχή διδασκαλία και υποστήριξη για να αμβλυνθούν. Διδακτικές προσεγγίσεις και πρακτικές για μαθητές με Μαθησιακές Δυσκολίες 30

31 Τεχνικές Γνωστική – νοηματική χαρτογράφηση Προκαταβολικοί οργανωτές Διαγράμματα οργάνωσης Στρατηγικές δημιουργίας και αξιοποίησης σημειώσεων Συστήματα μελέτης Ατομικά προγράμματα Βινιέτες αυτοκαθοδήγησης Διδακτικές προσεγγίσεις και πρακτικές για μαθητές με Μαθησιακές Δυσκολίες 31

32 Γνωστική χαρτογράφηση Διδακτικές προσεγγίσεις και πρακτικές για μαθητές με Μαθησιακές Δυσκολίες 32

33 Γνωστική χαρτογράφηση Είναι η γραφική αναπαράσταση της δομής ενός κειμένου, μιας σειράς πληροφοριών. Βασίζεται στη χρήση σχημάτων και βελών. Αναπαράσταση εννοιών και σχέσεων. Διδακτικές προσεγγίσεις και πρακτικές για μαθητές με Μαθησιακές Δυσκολίες 33

34 Γνωστική χαρτογράφηση Διδακτικές προσεγγίσεις και πρακτικές για μαθητές με Μαθησιακές Δυσκολίες 34 -Δεν γίνεται να μου ζητήσεις όπως όλοι: λεφτά, γυναίκες, αυτοκίνητα, πρέπει να σου εξηγήσω το γνωστικό χάρτη;

35 Βήματα 1.Οι μαθητές καταγράφουν το θέμα. 2.Διαβάζουν προσεκτικά το πρώτο μέρος, ενότητα ή παράγραφο του κειμένου. 3.Με τη χρήση αυτό-ερωτήσεων βρίσκουν την κεντρική και τις υποστηρικτικές ιδέες. 4.Ελέγχουν την κεντρική ιδέα, την κυκλώνουν και τραβούν γραμμές για να δείξουν τις σχέσεις. 5.Επαναλαμβάνουν τα βήματα Συνδέονται οι κεντρικές ιδέες μεταξύ τους. Διδακτικές προσεγγίσεις και πρακτικές για μαθητές με Μαθησιακές Δυσκολίες 35

36 Διδακτικές προσεγγίσεις και πρακτικές για μαθητές με Μαθησιακές Δυσκολίες 36

37 Οι Βαλκανικοί πόλεμοι Καταγράφω το θέμα Διαβάζω την πρώτη παράγραφο Διεκδίκηση εδαφών Οθωμανικής Αυτοκρατορίας Επαληθεύω την κύρια Ιδέα και γράφω τις Λεπτομέρειες. Συνθήκη Σερβίας Μαυρβουνίου Βουλγαρίας Ελλάδας Επαναλαμβάνω με τις Άλλες παραγράφους Α’ Βαλκανικός πόλεμος Συνθήκες Συνδέω

38 Είδη γνωστικής χαρτογράφησης Χάρτης ιστορίας Χάρτης κριτικής σκέψης Νοηματική χαρτογράφηση Διδακτικές προσεγγίσεις και πρακτικές για μαθητές με Μαθησιακές Δυσκολίες 38

39 Χάρτης ιστορίας Περιλαμβάνει πληροφορίες για τα κύρια στοιχεία ενός αφηγηματικού κειμένου: –Πρόσωπα –Τόπο –Χρόνο Καθώς και τα γεγονότα δράσης και την αιτιολόγησή τους. Διδακτικές προσεγγίσεις και πρακτικές για μαθητές με Μαθησιακές Δυσκολίες 39

40 Διδακτικές προσεγγίσεις και πρακτικές για μαθητές με Μαθησιακές Δυσκολίες 40

41 Free powerpoint template: 41 Πού; Πότε; Ποιοι; Τι; Γιατί; Πού; Ποιος; Πότε; Τι; Γιατί; Χάρτης ιστορίας

42 Διδακτικές προσεγγίσεις και πρακτικές για μαθητές με Μαθησιακές Δυσκολίες 42

43 Χάρτης κριτικής σκέψης Γίνεται προσπάθεια να κατευθυνθεί κατάλληλα ο μαθητής ώστε να επεξεργαστεί κριτικά τις έννοιες του κειμένου. Βρίσκονται τα ουσιώδη, τα σημαντικά και με σχηματικό τρόπο οδ ηγείται ο μαθητής στην επεξεργασία που απαιτείται. Διδακτικές προσεγγίσεις και πρακτικές για μαθητές με Μαθησιακές Δυσκολίες 43

44 Διδακτικές προσεγγίσεις και πρακτικές για μαθητές με Μαθησιακές Δυσκολίες 44

45 Διαγράμματα Venn Έχουν λέπιαΈχουν εγκέφαλοΚάνουν αυγά ΚολυμπούνΈχουν καρδιάΈχουν πνευμόνια Έχουν βράγχιαΈχουν σκελετόΠροστατεύουν μικρά Αδιαφορούν για μικράΈχουν χαμηλή θερμοκρασία Είναι θηλαστικά Έχουν υψηλή θερμοκρασία Κουνούν την ουράΖουν στο νερό ΦάλαινεςΨάρια και φάλαινες

46 Νοηματική χαρτογράφηση Είναι γνωστικοί χάρτες που χρησιμοποιούνται στις διαδικασίες ανακεφαλαίωσης, ανάπτυξης λεξιλογίου και καταιγισμού ιδεών. Σημασία στην επεξεργασία και στις διαδικασίες συλλογισμού Διδακτικές προσεγγίσεις και πρακτικές για μαθητές με Μαθησιακές Δυσκολίες 46

47 Νοηματική χαρτογράφηση – Καταιγισμός ιδεών (Ιδεοθύελλα) Διδακτικές προσεγγίσεις και πρακτικές για μαθητές με Μαθησιακές Δυσκολίες 47 -Εντάξει, ας προσπαθήσουμε πάλι την ιδεοθύελλα (καταιγισμό ιδεών) αλλά με λιγότερη θύελλα αυτή τη φορά, έτσι;

48 Νοηματική χαρτογράφηση ηφαίστειο καταστροφές σεισμός κύματα κώνος κρατήρας έκρηξη ρωγμή φλοιού λάβα στάχτη-φωτιά υψηλή θερμοκρασία Σαντορίνη Νίσυρος Μέθανα Χορτιάτης ενεργά σβησμένα Διδακτικές προσεγγίσεις και πρακτικές για μαθητές με Μαθησιακές Δυσκολίες 48

49 Διδακτικές προσεγγίσεις και πρακτικές για μαθητές με Μαθησιακές Δυσκολίες 49

50 Είδη νοηματικών χαρτών Διδακτικές προσεγγίσεις και πρακτικές για μαθητές με Μαθησιακές Δυσκολίες 50

51 Είδη νοηματικών χαρτών Διδακτικές προσεγγίσεις και πρακτικές για μαθητές με Μαθησιακές Δυσκολίες 51

52 Είδη νοηματικών χαρτών Διδακτικές προσεγγίσεις και πρακτικές για μαθητές με Μαθησιακές Δυσκολίες 52

53 Είδη νοηματικών χαρτών Διδακτικές προσεγγίσεις και πρακτικές για μαθητές με Μαθησιακές Δυσκολίες 53

54 Προκαταβολικοί οργανωτές Σκοπός: Η χρήση πρώιμου οργανωτή προσφέρει νύξεις για το τι θα ακολουθήσει (νέα πληροφορία) αλλά και συνδέει την προηγούμενη γνώση υποβάθρου με αυτήν. Βοηθάει να ενσωματωθεί η νέα αυτή πληροφορία – γνώση στην ήδη σημασμένη γνωστική δομή. Διδακτικές προσεγγίσεις και πρακτικές για μαθητές με Μαθησιακές Δυσκολίες 54

55 Είναι μια εισαγωγή που αφενός επιτρέπει στους μαθητές να εφαρμόσουν τις γνώσεις αλλά και τις στρατηγικές που γνωρίζουν και αφετέρου να μειωθεί το άγχος τους, αφού γνωρίζουν σε ποιο ακριβώς νοηματικό πλαίσιο θα κινηθεί το επόμενο κείμενο ή η επόμενη ενότητα. Δεν είναι το ίδιο πράγμα με περιλήψεις ή εισαγωγικές παραγράφους που κάποιες φορές παρουσιάζονται πριν από το κείμενο. Προσφέρουν περισσότερο αφηρημένες, γενικές και οργανωτικού τύπου πληροφορίες (κεντρικές ιδέες – «Τι θα μάθουμε σ’ αυτό το κείμενο (ή ενότητα);»). Διδακτικές προσεγγίσεις και πρακτικές για μαθητές με Μαθησιακές Δυσκολίες 55

56 Προκαταβολικοί οργανωτές Διδακτικές προσεγγίσεις και πρακτικές για μαθητές με Μαθησιακές Δυσκολίες 56 Μελέτη Α’ Δημοτικού

57 57 Χημεία Γ΄ Γυμνασίου Ενεργοποίηση της απαραίτητης προηγούμενης γνώσης υποβάθρου Αφόρμηση – Εισαγωγή στη γνώση Προ-οργάνωση με λέξεις κλειδιά Στοχοθεσία και ενημέρωση στόχων

58 Διαγράμματα οργάνωσης (Deshler, Ellis & Lenz, 1996) Είναι οργανωτές της γνώσης – πληροφορίας που παρουσιάζεται σε ένα κείμενο. Σκοπός: Ο στόχος αυτής της διδακτικής στρατηγικής είναι αφενός να πληροφορηθούν οι μαθητές, με γραφικό τρόπο τις κύριες και υποστηκτικές έννοιες ενός κειμένου και αφετέρου να γίνουν κατανοητές σχέσεις που υπάρχουν μεταξύ τους και δεν διατυπώνονται ρητά στο κείμενο. Διδακτικές προσεγγίσεις και πρακτικές για μαθητές με Μαθησιακές Δυσκολίες 58

59 Διαγράμματα οργάνωσης Η επικράτηση του Χριστιανισμού και οι αιρέσεις Τι συνέβη; Ο Χριστιανισμός επικρατεί Το χριστιανικό δόγμα ήταν αυστηρά καθορισμένο Πολλοί κληρικοί προσπάθησαν να δώσουν ερμηνείες σε θεολογικά ζητήματα Εμφανίζονται αιρέσεις Οι ερμηνείες πολλές φορές δε συμφωνούν με την επίσημη Εκκλησία Εκτός από θρησκευτικά υπάρχουν κι άλλα κίνητρα Εξαπλώνονται στις επαρχίες Καταδικάζονται από Συνόδους Σύγκλιση Οικουμενικών Συνόδων και καταδίκη Διώξεις αιρετικών Ξεσπούν ταραχές Μεγαλώνει το χάσμα κεντρικής εξουσίας και περιφέρειας Εμφανίζονται αποσχιστικές τάσεις Διάσταση κεντρικής εξουσίας Και περιφέρειας Η διαμάχη ήταν πλήγμα για τη συνοχή του Βυζαντίου. Έτσι εύκολα οι Άραβες κατέκτησαν τις μονοφυσιτικές περιοχές Διδακτικές προσεγγίσεις και πρακτικές για μαθητές με Μαθησιακές Δυσκολίες 59

60 Διαγράμματα οργάνωσης Η επικράτηση του Χριστιανισμού και οι αιρέσεις Επικράτηση του Χριστιανισμού Το χριστιανικό δόγμα ήταν αυστηρά καθορισμένο Υπήρχε ανάγκη Διευκρινήσεων σε δόγματα Έγιναν προσπάθειες ερμηνείας σε θεολογικά ζητήματα + Εμφάνιση αιρέσεων Ερμηνείες ήταν αντίθετες με της Εκκλησίας Οι αιρετικές ιδέες συνδέθηκαν με αποσχιστικές ιδέες Οι αιρέσεις έγιναν Ισχυρές κατά τόπους = Προβλήματα Καταδικάστηκαν από Οικουμενικές Συνόδους Διώχθηκαν πολλοί Ξέσπασαν ταραχές στις Περιοχές μονοφυσιτών Η διαμάχη ήταν πλήγμα για τη συνοχή του Βυζαντίου. Έτσι εύκολα οι Άραβες κατέκτησαν τις μονοφυσιτικές περιοχές Διδακτικές προσεγγίσεις και πρακτικές για μαθητές με Μαθησιακές Δυσκολίες 60

61 Σημειώσεις Σπονδυλωτά σχεδιαγράμματα της ύλης. Κεντρικές και υποστηρικτικές έννοιες. Χρήση και για αξιολόγηση. Διδακτικές προσεγγίσεις και πρακτικές για μαθητές με Μαθησιακές Δυσκολίες 61

62 Παραγωγή σημειώσεων 1.Μοιράζω ένα περίγραμμα καθοδήγησης που είναι κενό. 2.Έχω στον προβολέα ένα συμπληρωμένο. 3.Συγκρίνεται και συμπληρώνεται ο σκελετός 4.Βαθμιαία μείωση της βοήθειας. Διδακτικές προσεγγίσεις και πρακτικές για μαθητές με Μαθησιακές Δυσκολίες 62

63 Σημειώσεις Σημειώσεις σε δυο στήλες Καθοδηγούμενες σημειώσεις Δίνονται τα κύρια σημεία του μαθήματος με υπογραμμίσεις λέξεων΄- όρων. Έπειτα δίνονται οι ίδιες σημειώσεις αλλά λείπουν οι σημαντικές λέξεις. Διδακτικές προσεγγίσεις και πρακτικές για μαθητές με Μαθησιακές Δυσκολίες 63

64 Συστήματα μελέτης Σύνθετες στρατηγικές Καθοδήγηση στα στάδια επεξεργασίας της πληροφορίας. –Ενεργοποίηση προηγούμενης γνώσης –Στόχοι –Αναστοχασμός και συγκρίσεις προηγούμενης γνώσης, στόχων και αποτελεσμάτων Διδακτικές προσεγγίσεις και πρακτικές για μαθητές με Μαθησιακές Δυσκολίες 64

65 Σύστημα Μελέτης K – W - L Τι είναι (έννοια) Τι ξέρωΤι θέλω (πρέπει) να ξέρωΤι έμαθα Ο Πρωτομάρτυρας Στέφανος Οι Απόστολοι και η Εκκλησία συνεχίζουν το έργο του Χριστού. Η Εκκλησία φροντίζει αυτούς που έχουν ανάγκη. Η Εκκλησία προσπαθεί για έναν κόσμο ειρηνικό και γεμάτο αγάπη. Η ζωή και το μαρτύριο του Πρωτομάρτυρα Στέφανου. Οι μάρτυρες Η Εκκλησία ανα- κουφίζει τον πόνο. Εκλέγει 7 διακόνους. Ο Στέφανος ξεχωρίζει και υπομένει το μαρτύριο. Το παράδειγμα του μαρτυρίου του Στέφανου. Θρησκευτικά Δ’ Δημοτικού

66 Πίνακας καθηκόντων Διδακτικές προσεγγίσεις και πρακτικές για μαθητές με Μαθησιακές Δυσκολίες 66

67 Αυτοκαθοδήγηση Διδακτικές προσεγγίσεις και πρακτικές για μαθητές με Μαθησιακές Δυσκολίες 67 Σχεδιασμός Παρακολούθηση Επιλογή στρατηγικών Αξιολόγηση

68 Αυτοκαθοδήγηση Διδακτικές προσεγγίσεις και πρακτικές για μαθητές με Μαθησιακές Δυσκολίες 68

69 69 Διδακτικές προσεγγίσεις και πρακτικές για μαθητές με Μαθησιακές Δυσκολίες Δεν μπορώ… Απλά δεν τα καταφέρνω. Όσο κι αν προσπαθήσω δεν θα γίνει τίποτα… Καλύτερα να μην προσπαθήσω να κάνω τις ασκήσεις, θα πω πως ξέχασα το τετράδιο.

70 Τελικά, μήπως δεν είναι απλώς τεμπέλης αλλά δεν του «κόβει»; Αυτό το παιδί ώρες ώρες με τρομάζει, είναι σα να μην έχει απολύτως καμιά δυνατότητα. Δεν ταιριάζει στο επίπεδο της τάξης. Διδακτικές προσεγγίσεις και πρακτικές για μαθητές με Μαθησιακές Δυσκολίες 70

71 Ευπάθεια κινήτρων Έλλειψη πρόθεσης για μάθηση Μαθημένη αβοηθησία Αρνητικοί προσδιορισμοί Χαμηλή αυτοεκτίμηση και πεποιθήσεις αυτοαποτελεσματικότητας Εξωτερικό κέντρο ελέγχου Διδακτικές προσεγγίσεις και πρακτικές για μαθητές με Μαθησιακές Δυσκολίες 71

72 Επανεκπαίδευση στην απόδοση αιτιακών προσδιορισμών Λειτουργεί επικουρικά και έμμεσα Διαχείριση της αποτυχίας και της επιτυχίας. Χρήση της απόδοσης στην προσπάθεια Άμεση επεξήγηση Διδακτικές προσεγγίσεις και πρακτικές για μαθητές με Μαθησιακές Δυσκολίες 72

73 Επανατοποθέτηση πεποιθήσεων αυτοαποτελεσματικότητας Συγκεκριμένοι και άμεσοι στόχοι Ενημέρωση του μαθητή Σύνδεση άμεσου στόχου, προσπάθειας, επιμονής, χρήσης στρατηγικών, επιτυχίας Λεκτικοποίηση χρήσης στρατηγικών (φωναχτή σκέψη) Διδακτικές προσεγγίσεις και πρακτικές για μαθητές με Μαθησιακές Δυσκολίες 73

74 Φύλλο στοχοθεσίας Θέση στόχων Γραφήματα Χαρακτηρισμός «Τι θα συνέβαινε αν…» «Καρέκλα του φιλόσοφου» Διδακτικές προσεγγίσεις και πρακτικές για μαθητές με Μαθησιακές Δυσκολίες Αμαλία Κ. Ηλιάδη


Κατέβασμα ppt "Ενίσχυση των γνωστικών και συναισθηματικών χαρακτηριστικών των μαθητών με Μαθησιακές Δυσκολίες Αμαλία Κ. Ηλιάδη Φιλόλογος-ιστορικός, Δ/ντρια 3 ου Γυμνασίου."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google