Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας « Συναισθηματική Αυτ o- διαχείριση στη σχολική τάξη » Σχολικό έτος 2012 – 2013 Π.Π.Σ.Π.Π. Κοκολογιαννάκη Βασιλική, Παναγάκη Παρασκευή.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας « Συναισθηματική Αυτ o- διαχείριση στη σχολική τάξη » Σχολικό έτος 2012 – 2013 Π.Π.Σ.Π.Π. Κοκολογιαννάκη Βασιλική, Παναγάκη Παρασκευή."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας « Συναισθηματική Αυτ o- διαχείριση στη σχολική τάξη » Σχολικό έτος 2012 – 2013 Π.Π.Σ.Π.Π. Κοκολογιαννάκη Βασιλική, Παναγάκη Παρασκευή

2 Ξεκινώντας … Υπεύθυνη εκπαιδευτικός : Κοκολογιαννάκη Βασιλική Συνεργαζόμενοι : Παναγάκη Παρασκευή Τάξη : Στ΄ Τμήμα : 1 Κοκολογιαννάκη Βασιλική, Παναγάκη Παρασκευή

3 Γενικά χαρακτηριστικά προγράμματος … Το παρόν πρόγραμμα πραγματοποιήθηκε είτε ατομικά είτε σε ομάδες των οποίων η σύσταση άλλαζε συναρτήσει της δραστηριότητας. Συμμετείχαν όλοι οι μαθητές της Στ΄ 1 τάξης : 11 αγόρια και 4 κορίτσια. Πιο αναλυτικά : Αλεξόπουλος ΓεώργιοςΜητρόπουλος Χαράλαμπος Αφαλωνιάτης ΛάμπροςΜιληδάκης Γεώργιος Δραγώτης ΕυθύμιοςΝέγκα Έλλη Θωμά ΠαναγιώταΠαπαλεξάτος Σπυρίδων Κολαΐτης ΠαναγιώτηςΠριτσαπίδουλας Δημήτριος Κοντοδήμος ΠαναγιώτηςΤόγιας Παναγιώτης Λαϊνιώτης ΝικόλαοςΧαντζή Ειρήνη Μαγκαφά Δήμητρα Κοκολογιαννάκη Βασιλική, Παναγάκη Παρασκευή

4 Οι ομάδες εργάζονται !

5 Το θέμα μας … Αφορμή για την επιλογή του θέματος στάθηκε μία διαφωνία ανάμεσα στα παιδιά που υπήρχε από την προηγούμενη χρονιά. Επίσης, το γεγονός ότι το τμήμα αποτελούταν στην πλειοψηφία του από αγόρια τα οποία ήδη είχαν εμφανίσει έντονες αντιδράσεις σε διαφωνίες χωρίς να φαίνεται ότι μπορούσαν πάντα να διαχειριστούν τα συναισθήματά τους σε δύσκολες καταστάσεις. Συναποφασίσαμε λοιπόν με τα παιδιά και την καθηγήτρια Αγγλικών του τμήματος να αναλάβουμε ένα πρόγραμμα για τα Συναισθήματα και τη διαχείρισή τους. Κατά τη συζήτηση του θέματος τα παιδιά επέδειξαν ενδιαφέρον για την πραγματοποίηση ενός τέτοιου προγράμματος. Κοκολογιαννάκη Βασιλική, Παναγάκη Παρασκευή

6 Η δράση μας … Σε πρώτη φάση, πριν την έναρξη των δραστηριοτήτων, ζητήσαμε από τους μαθητές να δημιουργήσουν ένα αλφαβητάρι συναισθημάτων ως αρχική αξιολόγηση (pre-test) στο οποίο καλούνταν να γράψουν για κάθε γράμμα της αλφαβήτας ένα ή περισσότερα συναισθήματα που να αρχίζουν από αυτό. Η ίδια δραστηριότητα θα πραγματοποιούταν ξανά στο τέλος του προγράμματος ως τελική αξιολόγηση (post-test). Κοκολογιαννάκη Βασιλική, Παναγάκη Παρασκευή

7 Η δράση μας … Σε δεύτερη φάση, πραγματοποιήσαμε ένα εισαγωγικό δίωρο με τους μαθητές όπου μιλήσαμε για την ιστορία της μελέτης των συναισθημάτων και την ψυχοφυσιολογική βάση τους ( απλοποιημένες διεργασίες του οργανισμού που συντελούνται όταν βιώνουμε ένα έντονο συναίσθημα ). Ενδεικτικά παρατίθεται ένα απόσπασμα από το κείμενο που διαβάσαμε : « Το γνωστικό και το συναισθηματικό κομμάτι συνεργάζονται για τη δημιουργία της συναισθηματικής εμπειρίας, δηλαδή τη συν - κατασκευάζουν. Συχνά το ένα από τα δύο παίρνει το προβάδισμα. Τα συναισθήματα ρυθμίζουν τόσο τον εσωτερικό κόσμο, την ενδοπροσωπική δηλαδή συμπεριφορά, όσο και τις αλληλεπιδράσεις με τον εξωτερικό κόσμο, τις διαπροσωπικές σχέσεις.» Πηγή :http://www.eparaschou.gr/wp- content/uploads/2008/08/%CE%95%CE%A1%CE%93%CE%91%CE%A3%CE%99%CE%91- %CE%A3%CE%A5%CE%9D%CE%91%CE%99%CE%A3%CE%98%CE%97%CE%9C%CE%91%CE%A4%CE%99%CE%9 A%CE%97-%CE%9D%CE%9F%CE%97%CE%9C%CE%9F%CE%A3%CE%A5%CE%9D%CE%97.pdf Κοκολογιαννάκη Βασιλική, Παναγάκη Παρασκευή

8 Η δράση μας … Το γενικότερο μοτίβο του Προγράμματος ήταν το ακόλουθο : Στηριζόμενοι στο βιβλίο της Β. Πλωμαρίτου « Πρόγραμμα Ανάπτυξης Συναισθηματικής Νοημοσύνης », επιλέξαμε 8 βασικά συναισθήματα τα οποία πιστεύαμε ότι έπρεπε τα συγκεκριμένα παιδιά να γνωρίσουν και να μάθουν να διαχειρίζονται καλύτερα. Αυτά ήταν : 1. Αγάπη 2. Φόβος 3. Θυμός 4. Απογοήτευση 5. Εγωισμός 6. Ενοχή 7. Απόρριψη 8. Ζήλια Πλωμαρίτου, Β. (2004). Πρόγραμμα Ανάπτυξης Συναισθηματικής Νοημοσύνης, Αθήνα : Εκδόσεις Γρηγόρη Κοκολογιαννάκη Βασιλική, Παναγάκη Παρασκευή

9 Η δράση μας … Για κάθε συναίσθημα, το βιβλίο προτείνει ένα κείμενο στο οποίο τίθεται μια σχετική με το συναίσθημα κατάσταση. Σε κρίσιμο σημείο της ιστορίας η αφήγηση σταματάει και οι μαθητές καλούνται να μπουν στη θέση του πρωταγωνιστή και να απαντήσουν τι θα έκαναν εάν βίωναν αυτό το συναίσθημα. Ακολουθεί συζήτηση όπου οι μαθητές αναφέρουν βιώματα σχετικά με το υπό μελέτη συναίσθημα, και έπειτα συμπληρώνουν το φύλλο εργασίας που παρατίθεται μετά το κείμενο. Αυτά τα φύλλα συναισθημάτων τα τοποθετούν στο φάκελό τους. Κοκολογιαννάκη Βασιλική, Παναγάκη Παρασκευή

10 Η δράση μας … Παράλληλα με το συναίσθημα που μελετούσαμε ( ένα κάθε εβδομάδα ) πραγματοποιούνταν δραστηριότητες στα αγγλικά από την καθηγήτρια των Αγγλικών, καθώς και δραστηριότητες οι οποίες ήταν διάχυτες σε άλλα μαθήματα ( π. χ. Γλώσσα – γραπτός λόγος ) και αφορούσαν είτε τα συναισθήματα ή την ενίσχυση της αυτοπεποίθησής τους, της αυτογνωσίας τους και των δεξιοτήτων κοινωνικής αλληλεπίδρασης στα πλαίσια της ομάδας τους. Στη συνέχεια παρατίθενται κάποιες από αυτές τις δραστηριότητες. Κοκολογιαννάκη Βασιλική, Παναγάκη Παρασκευή

11 Η δράση μας … « ΑΓΑΠΩ ΤΟΝ ΕΑΥΤΟ ΜΟΥ » ( ενίσχυση αυτοπεποίθησης ) Οι μαθητές κάθισαν σε κύκλο. Η εκπαιδευτικός των Αγγλικών τους παρότρυνε να αναφέρουν – στα αγγλικά – ποια είναι τα θετικά τους σημεία (positive points) και ποια πράγματα μπορούν να κάνουν καλά κατά τη γνώμη τους. Στη συνέχεια τα έγραψαν στα αγγλικά σε ένα χαρτονένιο φύλλο και δημιούργησαν το « δέντρο » της τάξης τους. Κοκολογιαννάκη Βασιλική, Παναγάκη Παρασκευή

12 Η δράση μας … Κοκολογιαννάκη Βασιλική, Παναγάκη Παρασκευή

13 Η δράση μας … « ΓΝΩΡΙΖΩ ΤΟΝ ΕΑΥΤΟ ΜΟΥ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΑ ΜΑΤΙΑ ΤΩΝ ΑΛΛΩΝ » ( ενίσχυση αυτοπεποίθησης ) Οι μαθητές δημιούργησαν μαργαρίτες από χαρτόνι : σε κάθε πέταλο αναγράφονταν κάποια στοιχεία για τον εαυτό τους που σκοπό είχαν να ενισχύσουν την αυτογνωσία τους ( ένα στοιχείο που θα ήθελαν οι ίδιοι να αλλάξουν στο χαρακτήρα τους, ένα στοιχείο που οι γονείς τους θεωρούν θετικό στο χαρακτήρα τους, ένα στοιχείο που οι φίλοι τους θεωρούν θετικό στο χαρακτήρα τους κ. α.) Κοκολογιαννάκη Βασιλική, Παναγάκη Παρασκευή

14 Η δράση μας … Κοκολογιαννάκη Βασιλική, Παναγάκη Παρασκευή

15 Η δράση μας … « ΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑ » ( ενίσχυση αυτοπεποίθησης - έκφρασης ) Οι μαθητές έχοντας ήδη μελετήσει αρκετά συναισθήματα, παροτρύνθηκαν να συνθέσουν τα δικά τους ποιήματα στα αγγλικά : Κοκολογιαννάκη Βασιλική, Παναγάκη Παρασκευή Being honest We must tell the truth If we want to go through Truth can be hard Truth can hurt us But it can also make us happy and Very proud of ourselves! Irene Xantzi

16 Η δράση μας … ΓΕΝΙΚΟΤΕΡΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ Οι μαθητές δημιούργησαν ομαδικά έναν πίνακα στον οποίο έγραφαν 10 τρόπους για να μην είμαστε εγωιστές (10 ways for not being selfish) Κοκολογιαννάκη Βασιλική, Παναγάκη Παρασκευή

17 Η δράση μας … ΓΕΝΙΚΟΤΕΡΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ Στα πλαίσια του μαθήματος της Γλώσσας με αφορμή μια άσκηση του βιβλίου, παροτρύνθηκαν να εκφράσουν σε λίγες γραμμές τα συναισθήματα που τους προκαλεί η εικόνα του βιβλίου. Κοκολογιαννάκη Βασιλική, Παναγάκη Παρασκευή

18 Μας επισκέφθηκαν … Στα πλαίσια της διεξαγωγής του προγράμματος μάς επισκέφθηκε στην τάξη η κα Κουρλέση Ελένη από το Κέντρο Πρόληψης Αχαΐας. Τα παιδιά κάθισαν σε κύκλο μαζί με την κοινωνική λειτουργό και συμμετείχαν σε ασκήσεις ενίσχυσης της αυτοεκτίμησής τους ( παιχνίδια, συζήτηση και προσωπικές αφηγήσεις, δημιουργία δέντρου αυτογνωσίας ). Κοκολογιαννάκη Βασιλική, Παναγάκη Παρασκευή

19 Μας επισκέφθηκαν … Κοκολογιαννάκη Βασιλική, Παναγάκη Παρασκευή

20 Μας επισκέφθηκαν … Κοκολογιαννάκη Βασιλική, Παναγάκη Παρασκευή

21 Η δράση μας … Σε τρίτη και τελευταία φάση, μετά τη λήξη των προγραμματισμένων δραστηριοτήτων, παροτρύναμε τους μαθητές να δημιουργήσουν ένα αλφαβητάρι συναισθημάτων όπως στην αρχή, ως τελική αξιολόγηση (post-test). Από τη σύγκριση των φυλλαδίων pre-test και post-test για τον κάθε μαθητή και μαθήτρια προέκυψε ότι : Οι μαθητές στην πλειοψηφία τους μετά την εφαρμογή του προγράμματος ήταν σε θέση να αναφέρουν περισσότερα διαφορετικά συναισθήματα. Επίσης, ενώ στο φύλλο αρχικής αξιολόγησης ανέφεραν και λέξεις που δεν ήταν συναισθήματα, στο φύλλο τελικής αξιολόγησης τέτοιες αναφορές ήταν σημαντικά μειωμένες. Κοκολογιαννάκη Βασιλική, Παναγάκη Παρασκευή

22 Τρόποι διάχυσης αποτελεσμάτων … Οι μαθητές μετά το τέλος του προγράμματος είχαν ένα προσωπικό φάκελο συναισθημάτων στον οποίο είχαν αρχειοθετημένα όλα τα φυλλάδια για τα συναισθήματα που είχαν συμπληρώσει, τον οποίο θα έπαιρναν μαζί τους στο σπίτι για να μελετήσουν μαζί με τους γονείς. Το υλικό που παράχθηκε από τους μαθητές ( κατασκευές ) εκτέθηκε στον πίνακα ανακοινώσεων της τάξης σε πρώτο χρόνο, και έπειτα, επιλεκτικά μέρος του, στον πίνακα ανακοινώσεων στο τέλος της χρονιάς κατά τη γιορτή λήξης του σχολικού έτους. Κοκολογιαννάκη Βασιλική, Παναγάκη Παρασκευή

23 Κλείνοντας … Η υλοποίηση ενός τέτοιου προγράμματος για εμάς ήταν πρόκληση. Όμως πιστεύουμε ότι πετύχαμε τους βασικούς σκοπούς μας και ότι τα παιδιά πήραν πολλά … Κοκολογιαννάκη Βασιλική, Παναγάκη Παρασκευή


Κατέβασμα ppt "Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας « Συναισθηματική Αυτ o- διαχείριση στη σχολική τάξη » Σχολικό έτος 2012 – 2013 Π.Π.Σ.Π.Π. Κοκολογιαννάκη Βασιλική, Παναγάκη Παρασκευή."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google