Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Άσκηση και ψυχολογικά μοντέλα Θεοδωράκης Γιάννης Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Άσκηση και ψυχολογικά μοντέλα Θεοδωράκης Γιάννης Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Άσκηση και ψυχολογικά μοντέλα Θεοδωράκης Γιάννης Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ

2 Άδειες Χρήσης Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό υπόκειται σε άδειες χρήσης Creative Commons. Για εκπαιδευτικό υλικό, όπως εικόνες, που υπόκειται σε άλλου τύπου άδειας χρήσης, η άδεια χρήσης αναφέρεται ρητώς. 2

3 Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στα πλαίσια του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα Πανεπιστημίου Θεσσαλίας» έχει χρηματοδοτήσει μόνο τη αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους. 3

4 Σκοποί ενότητας Να γίνει κατανοητή η αξία συγκεκριμένων ψυχολογικών μοντέλων που ερμηνεύουν τις σχετικές με την άσκηση συμπεριφορές των ατόμων. Να αναπτύξει προτάσεις με βάση τις θεωρίες αυτές που βοηθάνε την προσκόλληση των ατόμων σε προγράμματα άσκησης 4

5 Περιεχόμενα ενότητας Σχετικές θεωρίες που ερμηνεύουν συμπεριφορές άσκησης και υγείας. Οδηγίες για προσκόλληση στην άσκηση 5

6 Σχετικές θεωρίες που ερμηνεύουν συμπεριφορές άσκησης και υγείας.

7 Κοινωνική γνωστική θεωρία (1 από 4) Τα άτομα είναι ικανά να αντιδρούν δημιουργικά, και να αυτορυθμίζονται. Δεν αντιδρούν απλά και παθητικά στο περιβάλλον. Είναι αυτά που διαμορφώνουν το περιβάλλον τους 19/4/2015

8 Κοινωνική γνωστική θεωρία (2 από 4) Τα άτομα έχουν ικανότητες, που τους επιτρέπουν να δημιουργούν εσωτερικά μοντέλα εμπειριών, και καινοτόμες κατευθύνσεις για δράση. Σχεδιάζουν υποθετικούς ελέγχους των κατευθύνσεων αυτών, κάνουν προβλέψεις των πιθανών αποτελεσμάτων. Αναπτύσσουν μηχανισμούς επικοινωνίας με περίπλοκες ιδέες και εμπειρίες των άλλων. 19/4/2015

9 Κοινωνική γνωστική θεωρία (3 από 4) Τα άτομα καθορίζουν προσωπικά στάνταρ για τη συμπεριφορά τους, αξιολογούν τη συμπεριφορά τους με βάση τα στάνταρ, και δημιουργούν τα δικά τους κίνητρα που καθοδηγούν τη συμπεριφορά τους. Περιβαλλοντικοί και εσωτερικοί προσωπικοί παράγοντες (γνωστικοί, συναισθηματικοί, και βιολογικοί) και συμπεριφορά, αλληλεπιδρούν αμοιβαία. Άτομο Περιβάλλον Συμπεριφορά 19/4/2015

10 Κοινωνική γνωστική θεωρία (4 από 4) Τα άτομα μέσω γνωστικών διεργασιών, εξασκούν τον έλεγχο στη συμπεριφορά, και στη συνέχεια επηρεάζουν όχι μόνο το περιβάλλον τους, αλλά και γνωστικές, συναισθηματικές και βιολογικές καταστάσεις. 19/4/2015

11 Η θεωρία της αυτοαποτελεσματικότητας Όσο πιο σίγουρα νοιώθουν τα άτομα ότι μπορούν να τα καταφέρουν ακόμα και με κάθε αντιξοότητα που θα παρουσιασθεί, τόσο πιο πολύ συμμετέχουν σε προγράμματα άσκησης, δίαιτας, διατροφής, αποκατάστασης, μείωσης του καπνίσματος κλπ. 19/4/2015

12 Πόσο σίγουρος/η είσαι ότι δεν θα καπνίσεις; Όταν πίνεις ποτό Όταν σηκώνεσαι το πρωί Όταν έχεις άγχος/στρες Όταν πίνεις καφέ και χαλαρώνεις με φίλους/ες Όταν νιώθεις ότι το χρειάζεσαι μετά το φαγητό Όταν είσαι πολύ θυμωμένος/η με κάτι Όταν είσαι με άλλους που καπνίζουν Όταν καταλαβαίνεις ότι δεν έχεις καπνίσει για αρκετή ώρα Όταν συγχύζεσαι Όταν είσαι στεναχωρημένος/η 19/4/2015

13 Μερικές οδηγίες Έμφαση στη συμμετοχή και την εκμάθηση δεξιοτήτων, παρά στη βελτίωση των δεικτών φυσικής κατάστασης. Να ρυθμίζεται η άνοδος της έντασης της άσκησης σταδιακά, για να δημιουργείται η αίσθηση της επιτυχίας, δηλαδή σταδιακή αύξηση της απόστασης που κολυμπάει ή τρέχει κανείς, σταδιακή αύξηση του βάρους σε ένα πρόγραμμα δύναμης ή σταδιακή εκμάθηση των βημάτων ενός καινούριου χορού. Από τα απλά στα σύνθετα. Προτεραιότητα η μακρόχρονη ενασχόληση με την άσκηση και η διατήρηση της συμμετοχής και λιγότερο η επίτευξη εντυπωσιακών στόχων, όπως είναι το χάσιμο βάρους, η βελτίωση της δύναμης ή η αλλαγή της εικόνας του σώματος. 19/4/2015

14 προσοχή Στη ζωή, μεγαλύτερη σημασία έχει το τι πιστεύει κανείς, παρά το τι συμβαίνει πραγματικά. Ωστόσο, οι προσδοκίες πρέπει να είναι ρεαλιστικές και να βασίζονται σε πραγματικά δεδομένα 19/4/2015

15 Εστία ελέγχου συμπεριφοράς Τα άτομα που νομίζουν ότι τα πράγματα ελέγχονται από τον εαυτό τους καταφέρουν να κάνουν αυτό που θέλουν, σε αντίθεση με τα άτομα που πιστεύουν στην τύχη ή στους άλλους. 19/4/2015

16 Θεωρίες στάσεων Στάση είναι η αρνητική ή θετική προδιάθεση έχουν τα άτομα για κάτι. Η στάση μαθαίνεται και κάνει τα άτομα να αντιδράσουν θετικά ή αρνητικά σε ένα αντικείμενο”. Μια στάση περιέχει: Το γνωστικό στοιχείο. Το συναισθηματικό στοιχείο Το “συμπεριφορικό” στοιχείο. 19/4/2015

17 Σχέσεις στάσεων και συμπεριφοράς Προσωπικός παράγοντας (στάσεις) Κοινωνικός παράγοντας (οι άλλοι) πρόθεση συμπεριφορά Αντιληπτός έλεγχος συμπεριφοράς 19/4/2015

18 Σχεδιασμένη συμπεριφορά Σύμφωνα με τη θεωρία της "Σχεδιασμένης Συμπεριφοράς» τα άτομα συμπεριφέρονται με τον ένα ή τον άλλο τρόπο ανάλογα με τις στάσεις τους προς τη συμπεριφορά αυτή, ανάλογα με την κοινωνική πίεση που δέχονται από σημαντικά άλλα πρόσωπα για το θέμα αυτό, και κυρίως με την πρόθεσή τους να εκτελέσουν ή όχι τη συμπεριφορά αυτή. Ταυτόχρονα η συμπεριφορά τους αυτή εξαρτάται από τον έλεγχο που ασκούν πάνω στη συμπεριφορά αυτή. 19/4/2015

19 Οι έρευνες λένε ότι στα προγράμματα άσκησης συμμετέχουν τα άτομα που πιστεύουν ότι Θα βελτιώσουν την ΥΓΕΙΑ τους. Θα κάνουν καινούργιες ΠΑΡΕΕΣ. Θα τους ΘΑΥΜΑΖΟΥΝ οι άλλοι. Θα χάσουν ΒΑΡΟΣ. Θα αποχτήσουν ωραίο και γυμνασμένο ΣΩΜΑ. Θα χαλαρώσουν από το ΑΓΧΟΣ και τα ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ. Θα νοιώθουν πιο ΝΕΟΙ. Θα προστατέψουν το εαυτό τους από ΑΣΘΕΝΕΙΕΣ. 19/4/2015

20 Δεν συμμετέχουν τα άτομα που πιστεύουν ότι δεν Θα έχουν χρόνο για τις δουλειές του ΣΠΙΤΙΟΥ μου Θα διακόψουν άλλες AΣΧΟΛΙΕΣ Θα ΚΟΥΡΑΖΟΝΤΑΙ πολύ. Θα παραμελήσουν την ΔΟΥΛΕΙΑ τους (για εργαζόμενες) Θα παραμελήσουν τα ΜΑΘΗΜΑΤΑ τους (για φοιτήτριες). 19/4/2015

21 Επηρεάζονται από λόγω ΜΕΤΑΦΟΡΙΚΟΥ ΜΕΣΟΥ. λόγω ΧΡΗΜΑΤΩΝ (Συνδρομής). λόγω ΑΠΟΣΤΑΣΗΣ του σπιτιού μου από το γυμναστήριο. λόγω ΑΡΩΣΤΙΑΣ. λόγω ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ (φοιτήτριες) λόγω ΚΟΥΡΑΣΗΣ. λόγω ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΩΝ ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΩΝ. λόγω ΔΟΥΛΕΙΑΣ. λόγω ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΩΝ και ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ του γυμναστηρίου λόγω ΚΑΙΡΙΚΩΝ ΣΥΝΘΗΚΩΝ. ντροπή του σώματος, και πάχος 19/4/2015

22 Τι θα λέγατε σε ένα άτομο για να το πείσετε να γυμναστεί Γνωστικά πιστεύω Συναισθηματικά πιστεύω Οι σημαντικοί άλλοι Έλεγχος συμπεριφοράς 19/4/2015

23 Άλλες χρήσιμες θεωρίες για την ερμηνεία συμπεριφορών που καθορίζουν την ποιότητα της ζωής μας Η θεωρία των σταδίων αλλαγής Η θεωρία του αυτοκαθορισμού Η θεωρία των στόχων κλπ 19/4/2015

24 Τα άτομα επηρεάζονται από Τις στάσεις προς την άσκηση, Την αυτοεκτίμηση, αυτοπεποίθηση Την κοινωνική υποστήριξη, Την ποιότητα και το περιεχόμενο των προγραμμάτων και των εκπαιδευτών, Τις απόψεις για την υγεία, Την προσδοκόμενη επιτυχία 19/4/2015

25 Επηρεάζονται από: οικογένεια, εργασία κλπ, η ανάπτυξη κοινωνικών σχέσεων, η επιθυμία για ανάπτυξη επιδεξιοτήτων, η ασθένεια, τα κίνητρα, η συνήθεια της αθλητικής συμμετοχής, κλπ. 19/4/2015

26 Οδηγίες για προσκόλληση στην άσκηση

27 Οδηγίες για ενίσχυση της προσκόλλησης σε προγράμματα άσκησης (1 από 5) Εξασφάλισε κοινωνική υποστήριξη από σύζυγο, οικογένεια, φίλους. Ανάπτυξε το σύστημα των ανταμοιβών Ανάρτησε συνθήματα, πόστερ, διαφημιστικά κλπ. Βάλε τα άτομα να συμπληρώνουν σε μια κάρτα το όφελος και το κόστος για αυτούς και τους δικούς τους από τη συμμετοχή στο πρόγραμμα. 19/4/2015

28 Οδηγίες για ενίσχυση της προσκόλλησης σε προγράμματα άσκησης (2 από 5) Σχεδίασε συμπεριφορές. Κάνε την άσκηση να φαίνεται ως μια ευχάριστη εμπειρία. Μελέτησε το θέμα με βάση τις αρχές εσωτερικής παρακίνησης. 19/4/2015

29 Οδηγίες για ενίσχυση της προσκόλλησης σε προγράμματα άσκησης (3 από 5) Κάνε το πρόγραμμα σε μέρη ή εγκαταστάσεις βολικές και άνετες. Εξάσκησε τα άτομα στη διαχείριση του χρόνου. Πολλά άτομα διαμαρτύρονται ότι ο χρόνος δεν υπάρχει, αλλά η έρευνα λέει ότι έτσι το αντιλαμβάνονται τα άτομα, δεν είναι αληθινό. Ο χρόνος της άσκησης πρέπει να έχει προτεραιότητα. Πρόβαλε και σχεδίασε ομαδικά προγράμματα. Τα ομαδικά είναι καλύτερα από τα ατομικά. 19/4/2015

30 Οδηγίες για ενίσχυση της προσκόλλησης σε προγράμματα άσκησης (4 από 5) Βάλε τα άτομα να υπογράψουν μια φόρμα δέσμευσης. Βάλε τα άτομα να αμείβουν τον εαυτό τους για μια επιτυχία. Προσάρμοσε το πρόγραμμα στα άτομα για να νιώθουν άνετα, ένταση, συχνότητα, διάρκεια. 19/4/2015

31 Οδηγίες για ενίσχυση της προσκόλλησης σε προγράμματα άσκησης (5 από 5) Δώσε θετική ανατροφοδότηση. Ακολούθησε τις αρχές των στόχων. Κατά τη διάρκεια της άσκησης είναι προτιμότερο να εστιάζονται σε εσωτερικά ερεθίσματα. (αναπνοή, αίσθηση των μυών, κλπ). Αν και η εξωτερική απόσπαση της προσοχής είναι καλή (τηλεόραση, ή βίντεο), για μακροχρόνια προσκόλληση σε προγράμματα άσκησης η εστίαση της προσοχής στη διαδικασία της εμπειρίας από την άσκηση και την κίνηση αυξάνει την ευχαρίστηση. 19/4/2015

32 Περισσότερες πληροφορίες Θεοδωράκης Γ. (2010). Άσκηση, ψυχική υγεία και ποιότητα ζωής. Θεσσαλονίκη. Εκδ. Χριστοδουλίδη.. 19/4/2015

33 Theodorakis, Y. (1994) Planned behavior, attitude strength, self-identity, and the prediction of exercise behavior. The Sport Psychologist, 8, Βιβλιογραφία

34 19/4/2015 Θέματα για συζήτηση Πώς θα περιγράφατε με βάση τις παραπάνω θεωρίες, σε μία συζήτηση με ασκούμενους διαφορετικών επιπέδων, τους λόγους για τους οποίους κάποιοι γυμνάζονται και κάποιοι όχι. Περιγράψτε την πρόβλεψη της συμμετοχής ενός καρδιοπαθούς σε πρόγραμμα άσκησης με βάση τη θεωρία της σχεδιασμένης συμπεριφοράς και την κοινωνική γνωστική θεωρία

35 Επίλογος Μια σειρά μοντέλων έχουν αναπτυχθεί για να ερμηνεύσουν τη συμμετοχή σε προγράμματα άσκησης και υγείας. Παρά την πολυπλοκότητά τους είναι αναγκαία όργανα κατανόησης, για τους ασχολούμενους με την άσκηση ενηλίκων πληθυσμών. 19/4/2015

36 Τέλος Ενότητας ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ


Κατέβασμα ppt "Άσκηση και ψυχολογικά μοντέλα Θεοδωράκης Γιάννης Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google