Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

ΠΡΌΤΑΣΗ ΚΑΤΑΝΟΜΉΣ ΤΡΙΩΡΩΝ Επιμέλεια Αγγελική Τρικαλίτη.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "ΠΡΌΤΑΣΗ ΚΑΤΑΝΟΜΉΣ ΤΡΙΩΡΩΝ Επιμέλεια Αγγελική Τρικαλίτη."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 ΠΡΌΤΑΣΗ ΚΑΤΑΝΟΜΉΣ ΤΡΙΩΡΩΝ Επιμέλεια Αγγελική Τρικαλίτη

2  Μετά τη ΓΕΝΙΚΗ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΏΝ  i)  i) για την καινοτομία των Ερευνητικών Εργασιών, ii)  ii) για τον τρόπο με τον οποίο θα συνεργαστούν σε μια ερευνητική διαδικασία «ομαδοσυνεργατική» και  ιιι)  ιιι) για τις υποχρεώσεις που θα αναλάβουν (βλέπε υλικό ppt: ΕΕ ΤΙ ΛΕΜΕ ΣΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ)  Την ΕΠΙΛΟΓΗ ΤΟΥ ΘΕΜΑΤΟΣ από τους μαθητές Ο Βηματισμός αυτός προτείνεται να ακολουθήσει:

3 1 ο ΤΡΙΩΡΟ: ΓΕΝΙΚΗ ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΓΙΑ ΤΟ ΘΕΜΑ, ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΟΜΑΔΩΝ, «ΣΥΜΒΟΛΑΙΟ» ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑΣ

4 2 ο ΤΡΙΩΡΟ: ΟΡΙΟΘΕΤΗΣΗ ΤΟΥ ΘΕΜΑΤΟΣ -ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΚΗ, ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΑ ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ

5 3 ο ΤΡΙΩΡΟ ΤΕΛΙΚΗ ΕΠΙΛΟΓΗ ΥΠΟΘΕΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΩΝ ΕΡΩΤΗΜΑΤΩΝ, ΠΗΓΩΝ ΈΡΕΥΝΑΣ, ΜΕΘΟΔΩΝ, ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΩΝ ΕΡΓΑΛΕΙΩΝ

6 4 ο - 6 ο ΤΡΙΩΡΟ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΕΡΓΑΛΕΙΩΝ (ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΑ, ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ, ) ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΕΡΓΑΛΕΙΩΝ (ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΑ, ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ, ) ΑΝΑΖΉΤΗΣΗ ΠΗΓΩΝ ΑΝΑΖΉΤΗΣΗ ΠΗΓΩΝ ΣΥΛΛΟΓΗ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ, ΣΥΛΛΟΓΗ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ, ΑΛΛΗΛΟΕΝΗΜΕΡΩΣΕΙΣ ΑΛΛΗΛΟΕΝΗΜΕΡΩΣΕΙΣ

7 7 ο - 10 ο ΤΡΙΩΡΟ ΑΝΑΛΥΣΗ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟΥ/ΣΥΝΕΝΤΕΎΞΕΩΝ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ ΜΕΤΡΉΣΕΩΝ/ΚΑΤΑΓΡΑΦΩΝ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ ΚΕΙΜΕΝΩΝ, ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ, ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ, ΚΡΙΤΙΚΗ, ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑΣ ΤΕΛΙΚΗ ΑΛΛΗΛΟΕΝΗΜΕΡΩΣΗ, ΤΕΛΙΚΑ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ ΑΛΛΗΛΟΕΝΗΜΕΡΩΣΕΙΣ

8 11 ο - 12 ο ΤΡΙΩΡΟ ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗ ΣΥΓΓΡΑΦΗΣ της ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗΣ ΕΚΘΕΣΗΣ ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗΣ, ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΔΙΟΡΘΩΣΕΙΣ, ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗ ΕΚΘΕΣΕΩΝ-ΦΑΚΕΛΩΝ, ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗΣ, ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ

9

10 1 ο ΤΡΙΩΡΟ: ΓΕΝΙΚΗ ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΓΙΑ ΤΟ ΘΕΜΑ, ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΟΜΑΔΩΝ, «ΣΥΜΒΟΛΑΙΟ» ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑΣ  Στην αρχή μπορούμε να κάνουμε τυχαία κατανομή:  με αριθμούς (κάθε ομάδα έναν αριθμό): Τέσσερα χαρτάκι με το 1, τέσσερα χαρτάκι με το 2, τέσσερα χαρτάκι με το 3, 4, 5 ανάλογα με τον αριθμό των ομάδων σας ή  με χρωματιστά καρτελάκια ( κάθε ομάδα ένα χρώμα): π.χ. 4 μώβ, 4 πράσινα, 4 κόκκινα, 4γαλάζια, 4 κίτρινα ή με ότι άλλο μπορείτε να σκεφτείτε. θα ψάξει  Κάθε παιδί με το καρτελάκι του στο χέρι θα ψάξει να βρει έναν συμμαθητή τους με τον ίδιο αριθμό ή το ίδιο χρώμα καρτελάκι θα κάνουν δυάδα δυάδες και θα γνωριστούν (ενδιαφέροντα, ταλέντα κ.ά) και θα κάνουν ετεροπαρουσίαση.

11 και θα πάρουν τη θέση τους σ’ αυτήν.  Μετά θα συναντήσουν την άλλη δυάδα του ίδιου χρώματος ή αριθμού και θα κάνουν την τετράδα (δυο θρανία για πάγκο εργασίας και γύρω του, πέντε καθίσματα) και θα πάρουν τη θέση τους σ’ αυτήν.  Εργασία: Θέστε τους το ερώτημα τι θέλω/ τι μου αρέσει/ και τι δεν θέλω/δεν μου αρέσει να κάνουν οι συμμαθητές μου ώστε να υπάρχει καλή συνεργασία της ομάδας.  Τέλος, από τα χαρτόνια εργασίας ή το χαρτί Α3 των ομάδων μπορείτε να επιλέξετε στην ολομέλεια τους βασικότερους κανόνες και κάποια ομάδα ή και δυάδα να αναλάβει να τα καθαρογράψει σε χαρτόνι και να τα φέρουν την επόμενη φορά στην τάξη ως το: Συμβόλαιο Συνεργασίας των Ομάδων. 1 ο ΤΡΙΩΡΟ: ΓΕΝΙΚΉ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ, ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΟΜΑΔΩΝ, «ΣΥΜΒΟΛΑΙΟ» ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑΣ (συνέχεια)

12  Είναι ευχής έργον να προλάβετε να ασχοληθείτε για λίγο με τη συμπλήρωση του ατομικού ημερολογίου κάθε παιδιού.  Αν μάλιστα στο ημερολόγιο τους θέσετε το ερώτημα: «γιατί επιλέξατε το θέμα αυτό;», ότι γράψουν θα αποτελεί και μια εισαγωγή στο Θέμα της Ερευνητικής Εργασίας.  Κρατείστε από το ενδεικτικό ημερολόγιο ότι εσείς νομίζετε και προσθέστε κάτι άλλο 1 ο ΤΡΙΩΡΟ: ΓΕΝΙΚΉ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ, ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΟΜΑΔΩΝ, «ΣΥΜΒΟΛΑΙΟ» ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑΣ (συνέχεια)

13 Όνομα: Επώνυμο: ……………….., ……………………………… Ονοματεπώνυμο των Μελών της Ομάδας …………………………………………, ……………..…………………., ……………………………………., ………………………………………, Ον/πώνυμο Εκπ/κών: …………………………………………., ……………………………………….………… Θέμα:……………………………………………………………………………………………………… Τι με δυσκόλεψε σήμερα Τι μου άρεσε Τι με ενθουσίασε ……………………………………………………………………..……………………………………………… ……………………………………………………………………………………………………………………… ……………………………………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………………..…………………… ……………………………………………..………………………….. Τι σχετικό με το θέμα έχετε μάθει στο σχολείο, τι έχετε ακούσει από άλλες πηγές, ποιες εμπειρίες και ποια ενδιαφέροντα, σας οδήγησαν να το επιλέξετε; Προσωπικό Ημερολόγιο Φύλλο 1 ο

14 2 ο ΤΡΙΩΡΟ: ΟΡΙΟΘΕΤΗΣΗ ΤΟΥ ΘΕΜΑΤΟΣ, ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΑ ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ

15  Διαδικασία του εργαστηρίου  Εφοδιάζετε τις ομάδες σας με μεγάλα χάρτινα φύλλα εργασίας, διαστάσεων 50Χ70. ένα καρτελάκι  Τοποθετείτε στο κέντρο κάθε φύλλου ένα καρτελάκι με τον τίτλο του θέματος ή με ένα συμβολικό σκιτσάκι. «τι», «ποιος», «πού», «πώς», «πόσο», «πότε», «γιατί»  Ζητάτε από τους μαθητές να σκεφτούν και να καταγράψουν ακτινωτά γύρω από τον τίτλο ή το σκιτσάκι, λέξεις-κλειδιά για το θέμα, αφορμώντας από τα «Βασικά Ερωτήματα»: «τι», «ποιος», «πού», «πώς», «πόσο», «πότε», «γιατί».  Καλό θα ήταν, αυτά τα ερωτήματα που θα ενεργοποιήσουν τη σκέψη των μαθητών να τα έχετε αποτυπώσει στον πίνακα ή σε ένα δεύτερο, βοηθητικό καρτελάκι (ακολουθεί).  Στη συνέχεια, ζητάτε από τους μαθητές να κυκλώσουν (με μαρκαδόρους τεσσάρων διαφορετικών χρωμάτων) τις συναφείς μεταξύ τους λέξεις- κλειδιά, ώστε να δημιουργηθούν τέσσερα «σύνολα».  Στο πρώτο αυτό βήμα των μαθητών, χρειάζεται να είστε δίπλα τους για να τους ενθαρρύνετε, προτείνοντας λέξεις-κλειδιά ή συνάφειες, όταν οι ομάδες μοιάζουν διστακτικές.  Εναλλακτικά γράφουμε τις λέξεις-κλειδιά σε χαρτάκια για να μετακινούμε για την ομαδοποίηση τους 2 ο ΤΡΙΩΡΟ: ΟΡΙΟΘΕΤΗΣΗ ΤΟΥ ΘΕΜΑΤΟΣ, ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΑ ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ

16 Οι Λέξεις-Κλειδιά Κοινωνικό στάτους Παρκάρισμα Πρατήρια Κράτος Δρόμοι Ανακύκλωση Εργάτες ασφάλεια Προστασία πολίτη Μοντέλα Μέταλλα Καύσιμα νέφος Χρήση γηςΤεχνολογία ΄μποτιλιάρισμα ΕργοστάσιαΘέσεις εργασίας Διαφήμιση Προσφορές Απορρίμματα Καταστήματα ατυχήματαΚέρδη Ψυχολογικό υποκατάστατο Επίδειξη Πότε; Ιστορί α Ποιοι; Από ποιους; Για ποιους; Με ποιους; Γιατί; Αιτίες Στόχοι Συνέπει ες Εμπόδι α Δυσκολ ίες Πού; Χώρο ς Πλαίσ ιο Τι; Τι είναι; Σε τι αφορά; Πώς; Μέσα Τρόποι Υποδο μές Πόσο; Αριθ μοί

17  Και σ’ αυτό το βήμα, οι μαθητές θα σας χρειαστούν αρωγούς. Θα μπορούσατε, να κάνετε, εσείς, την αρχή (για το σύνολο, με το κίτρινο άγκιστρο), προτρέποντας τα παιδιά να σκεφτούν, ότι  (α) (τι, πότε, για ποιους),  (α) το αυτοκίνητο είναι ένα τεχνολογικό προϊόν πολύ δημοφιλές που μας προσφέρει πολλές υπηρεσίες (τι, πότε, για ποιους),  (β) τι, πού),  (β) για να κατασκευαστεί χρειάζονται ορυκτά μέταλλα και για κινηθεί χρειάζεται ορυκτά καύσιμα (τι, πού),  (γ) (ποιοι, πώς, με ποιους, αιτίες),  (γ) οι αυτοκινητοβιομηχανίες απασχολούν εργάτες, και φυσικούς πόρους από διάφορα μέρη του πλανήτη μας (ποιοι, πώς, με ποιους, αιτίες),  (δ) (κίνδυνοι, συνέπειες)  (δ) ρυπαίνουν το περιβάλλον, υποβαθμίζουν τους φυσικούς πόρους, (κίνδυνοι, συνέπειες)  ε) Κάποιοι άνθρωποι χρησιμοποιούν το αυτοκίνητο και ως μέσο επίδειξης  Μια μεγάλη ομάδα νομικών ρυθμίσεων σχετίζονται με το αυτοκίνητο 2 ο ΤΡΙΩΡΟ: ΟΡΙΟΘΕΤΗΣΗ ΤΟΥ ΘΕΜΑΤΟΣ, ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΑ ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ Μια ιδέα που θα μπορούσε να ενεργοποιήσει τη σκέψη των μαθητών, ώστε να ξεκινήσουν με την πρώτη δέσμη ερωτημάτων, θα ήταν να τους βοηθήσετε, δίνοντας το κατάλληλο φωτογραφικό υλικό ή δημοσιογραφικό υλικό ή τίτλοι ερευνών.

18  Παρουσίαση των χαρτονιών εργασίας στην ολομέλεια, και δικαιολόγηση των απόψεών τους  Σύσταση να προσέξουν τις σκέψεις και τις ιδέες των άλλων και να εμπνευστούν από αυτές.  Μετά την ολομέλεια, επιστρέφουν οι μαθητές στις ομάδες τους, κάνουν όποιες προσθήκες ή ανακατατάξεις κρίνουν απαραίτητες και ετοιμάζονται για τη συνέχεια. τα τέσσερα τελικά «σύνολα»  Εσείς, τους εφοδιάζετε με καινούργια Χαρτόνια Εργασίας και τους ζητάτε, να καταγράψουν ακτινωτά γύρω από τον τίτλο ή το συμβολικό σκιτσάκι του θέματος, τα τέσσερα τελικά «σύνολα» των λέξεων- κλειδιών στα οποία κατέληξαν και  να σκεφτούν (i) (ii)  να σκεφτούν (i) σε ποια ερωτήματα παραπέμπει κάθε «σύνολο» και (ii) με ποια γνωστικά αντικείμενα του σχολείου έχει την πιο στενή σχέση.  Όταν οι ομάδες αποφασίσουν για τα παραπάνω, τους ζητάτε να τα καταγράψουν, όπως στη διαφάνεια που ακολουθεί. 2 ο ΤΡΙΩΡΟ: ΟΡΙΟΘΕΤΗΣΗ ΤΟΥ ΘΕΜΑΤΟΣ, ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΑ ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ

19 Από τις Λέξεις-Κλειδιά, στα «Σύνολα» και στα Ερευνητικά Ερωτήματα Ποιες είναι οι απαραίτητες πρώτες ύλες; Πού υπάρχουν; Ποιοι παράγουν το προϊόν; Πώς προωθείται, τι γίνεται ως πόβλητο»; Ποιοι είναι οι κίνδυνοι της απόρριψής του; Ποιες υποδομές χρειάζεται; Ποιοι είναι οι κίνδυνοι από τη χρήση του; Πως επιβαρύνει το περιβάλλον με καυσαέρια που εκπέμπει το ίδιο και τα εργοστάσια παραγωγής αυτοκινήτων κα πετρελαίου Ποιοι είναι υπεύθυνοι για την προστασία του καταναλωτή, του πολίτη, του περιβάλλοντος; Ποιοι θίγονται; Εμείς τι κάνουμε; Ποιες αλλαγές επιφέρει στην ανθρώπινη επικοινωνία, στις κοινωνικές διεργασίες, στον πολιτισμό; Κοινωνικές Επιστήμες, Ανθρώπινα Δικαιώματα, Καλές Τέχνες, Έκφραση Χημεία, Περιβάλλον- Αειφορία, Καλές Τέχνες Φυσική, Περιβάλλον- Αειφορία Τεχνολογία, Μαθηματικά Κοινωνικές Επιστήμες, Γλώσσα Ελαχιστοποίηση των αποστάσεων Αλλαγή στους τόπους κατοικίας Κοινωνική καταξίωση Ψυχολογική σχέση

20  Καλό είναι να έχουμε ανοικτό τον κατάλογο με τις λέξεις-κλειδιά, τα σύνολα κα τα ερωτήματα ώστε αν προκύψει κάτι στην πορεία να ενσωματωθεί  Καλό είναι να συμπληρώνεται το ημερολόγιο της ομάδας 2 ο ΤΡΙΩΡΟ: ΟΡΙΟΘΕΤΗΣΗ ΤΟΥ ΘΕΜΑΤΟΣ, ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΑ ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ

21 ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΠΟΥ ΕΓΙΝΑΝ Ονοματεπώνυμο……………………………. Ημερομηνία…../…./….. Εργασία για….………………………………….. ………………………… Περιγραφή της Διαδικασίας …………………………………… ……………………………… ΧώροςΤάξη, Αίθουσα Η/Υ Απολογισμός Τι με δυσκόλεψε Τι μου άρεσε Τι με ενθουσίασε …………………………………… ………………………………………………. ………………………………………………….. Παρατηρήσεις ή παραινέσεις των εκπαιδευτικών (Προαιρετικά) …………………………..…… Προσωπικό Ημερολόγιο Φύλλο …

22 ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΠΟΥ ΕΓΙΝΑΝ Ημερομηνία…../…./…. Εργασία για…. Ποιος έκανε κάτι ιδιαίτερο; ………………………………….. ………………………… Περιγραφή της Διαδικασίας …………………………………… ……………………………… Ο Μιχάλης ……….., Η Κατερίνα ………, Ο ………. ……………., Η ………….. …………, ΧώροςΤάξη, Αίθουσα Η/Υ Απολογισμός Τι μας δυσκόλεψε Τι μας άρεσε Τι μας ενθουσίασε …………………………………… ………………………………………………. ………………………………………………….. Παρατηρήσεις ή παραινέσεις των εκπαιδευτικών (Προαιρετικά) …………………………..…… ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΟΜΑΔΑΣ Απολογισμός Ερευνητικής Δραστηριότητας Προαιρετικά Όμως είναι καλό να γίνεται γιατί δίνει υλικό για την τελική εργασία

23 3 ο ΤΡΙΩΡΟ ΤΕΛΙΚΗ ΕΠΙΛΟΓΗ ΥΠΟΘΕΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΩΝ ΕΡΩΤΗΜΑΤΩΝ, ΠΗΓΩΝ ΈΡΕΥΝΑΣ, ΜΕΘΟΔΩΝ, ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΩΝ ΕΡΓΑΛΕΙΩΝ

24  Ένα θέμα μπορεί να έχει πάρα πολλές πτυχές. και ζητήστετους να περιγράψουν τι πτυχή του θέματος αντιπροσωπεύει κάθε ομάδα  Χρειάζεται να ενθαρρύνετε τους μαθητές να σχηματοποιήσουν τα ερωτήματα σε ομάδες και ζητήστε τους να περιγράψουν τι πτυχή του θέματος αντιπροσωπεύει κάθε ομάδα. Π.Χ. αυτοκίνητο και περιβάλλον  Προτείνετε στους μαθητές, να παρουσιάσουν το Φύλλο Εργασίας τους στην ολομέλεια, να αναπτύξουν διεξοδικά τις πτυχές (υπο-θέματα) και την προβληματική τους, να υποστηρίξουν τις σκέψεις και τις ιδέες τους και να ακούσουν τις σκέψεις και τις ιδέες των άλλων. 3 ο ΤΡΙΩΡΟ: ΣΧΗΜΑΤΙΚΗ ΑΠΟΤΥΠΩΣΗ, ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΚΗ, ΚΑΘΟΡΙΣΜΟΣ ΥΠΟ-ΘΕΜΑΤΩΝ, ΠΗΓΩΝ ΈΡΕΥΝΑΣ, ΜΕΘΟΔΩΝ, ΕΡΓΑΛΕΙΩΝ

25 Ποιες είναι οι απαραίτητες πρώτες ύλες για την κατασκευή και τη λειτουργία του, πού υπάρχουν, ποια υλικά χρησιμοποιούνται, πού παράγεται το προϊόν, πως προωθείται, τι γίνεται ως «απόβλητο»; Πως επηρεάζει το χώρο (χρήσεις γης) σε έναν τόπο; (στάθμευση, κατασκευή δρόμων,, κατασκευή πρατηρίων καυσίμων ) Πως συμβάλει στη ρύπανση του αέρα; Τι απορρίμματα υπάρχουν μετά τον κύκλο ζωής τους Πως επηρεάζεται η κυκλοφοριακή συμφόρηση; Ποιες αλλαγές έχει επιφέρει στον πολιτισμό, στην ανθρώπινη επικοινωνία; Ποιές είναι οι σχέσεις με το συναίσθημα και την ψυχολογία των ανθρώπων; Ποιοι είναι υπεύθυνοι για την προστασία του πολίτη, του περιβάλλοντος; Ποιοι θίγονται; Εμείς τι κάνουμε; Ενδεικτική Ομαδοποίηση των Ερευνητικών Ερωτημάτων Το αυτοκίνητο Πρώτες ύλες, Παραγωγή, Προώθηση, Χρόνος Ζωής Αυτοκίνητο και περιβάλλον Κοινωνία, αξίες, ψυχολογία, καταναλωτισμός Θεσμικό πλαίσιο, νόμοι, κώδικες και αυτοκίνητο

26 1. Εδώ θέλει προσοχή γιατί κάποιες ομάδες μπορεί να διεκδικήσουν το ίδιο υπο-θέμα. 2. Η πρότασή μου στην περίπτωση αυτή είναι να συνεχίσετε ακόμα λίγο να δουλεύετε όλες οι ομάδες μαζί. 3. Να γράψετε λίγο- λίγο την προβληματική του θέματος (ενδεικτικά σας γράψω μία εκδοχή) 4. Να επεξεργαστείτε μαζί κάθε υπο-θέμα ως προς το περιεχόμενο (τι πρέπει να ψάξουμε και που, με τι μεθόδους και τι εργαλεία θα το ψάξουμε; 5. Να γράψετε την προβληματική κάθε υποθέματος (θα σας γράψω μία ενδεικτικά) 3 ο ΤΡΙΩΡΟ ΤΕΛΙΚΗ ΕΠΙΛΟΓΗ ΥΠΟΘΕΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΩΝ ΕΡΩΤΗΜΑΤΩΝ, ΠΗΓΩΝ ΈΡΕΥΝΑΣ, ΜΕΘΟΔΩΝ, ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΩΝ ΕΡΓΑΛΕΙΩΝ

27 1. Έτσι όλα τα υποθέματα θα γίνουν σιγά – σιγά οικεία και ίσως ελκυστικά σε όλους, θα γνωρίζουν ότι θα υπάρχουν επικαλύψεις (κοινά σημεία) σε κάποια σημεία άρα θα έχουν κίνητρο να προσέχουν στις ολομέλειες τι θα λένε οι άλλες ομάδες. 2. Τώρα μπορείτε να συγκροτήσετε νέες ομάδες με βάση τις ικανότητες (γραπτός λόγος, μαθηματικά, υπολογιστές/τεχνολογία, τέχνη/κατασκευές), λαμβάνοντας υπόψη αν είναι δυνατό και και τις προτιμήσεις (ή μία προτίμηση) των μαθητών. 3. Το επόμενο βήμα σας, θα είναι η κατανομή των υπο-θεμάτων στις ομάδες σας και η επιλογή των ερευνητικών ερωτημάτων με τα οποία θα ασχοληθούν συγκεκριμένα (τώρα πια ή κάθε ομάδα ας ξαναδεί όλη την προβληματική του υποθέματός της, σας γράφω ένα παράδειγμα) 4. Δεν χρειάζεται να ερευνηθεί κάθε πτυχή εξαντλητικά. Επιλέγουμε λίγα ερωτήματα ώστε να πραγματοποιηθεί η έρευνα από τους ίδιους τους μαθητές.

28 ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΚΗ ΤΟΥ ΘΕΜΑΤΟΣ ή Μια εισαγωγή της εργασίας Το αυτοκίνητο είναι ένα τεχνολογικό αγαθό το οποίο επηρεάζει ποικίλες πτυχές της ζωής μας σε μεγάλο βαθμό: Μετακίνηση των ανθρώπων, Μεταφορά των αγαθών, Ψυχαγωγία. Η εξάπλωση της χρήσης του είναι πολύ μεγάλη και επηρεάζει όλα τα κοινωνικά στρώματα σε μικρό ή μεγάλο βαθμό και την οικονομία όλων των κρατών. Οι πρώτες ύλες για την κατασκευή του, τα καύσιμα, η τεχνογνωσία του, ο σχεδιασμός του, η προώθηση και η πώλησή του συνδέονται με την οικονομία και τις θέσεις εργασίας σε μεγάλο βαθμό, αλλά και με περιβαλλοντικά ζητήματα καθώς οι φυσικοί πόροι που απαιτούνται (μέταλλα, πετρέλαιο κ.ά.) τους διαθέτουν ορισμένες μόνο χώρες και είναι μη ανανεώσιμες. Το αυτοκίνητο όμως ως αντικείμενο χρήσης συνδέεται και με πολλά άλλα προβλήματα στους αστικούς χώρους (νέφος, συμβολή στο φαινόμενο θερμοκηπίου, ατυχήματα, δέσμευση μεγάλων εκτάσεων γης, οι δρόμοι ταχείας κυκλοφορίας εμποδίζουν τους κατοίκους να κινούνται με ασφάλεια. Συχνά επίσης γίνεται αναφορά τάσεις χρήσης του αυτοκινήτου ως μέσου επίδειξης και όχι ως απλού μέσου μετακίνησης. Το αυτοκίνητο είναι ένα καταναλωτικό προϊόν, του οποίου η χρήση εγείρει ερωτήματα και αντικρουόμενες απόψεις και, με αυτήν την έννοια, χρειάζεται μια περεταίρω διερεύνηση, προκειμένου να εντοπίσουμε τα θετικά του στοιχεία και τους κινδύνους που ελλοχεύουν από την κατάχρησή του. Μέσω αυτής της διερεύνησης, θα μπορέσουμε, να τοποθετηθούμε κριτικά απέναντι στα όργανα της πολιτείας που έχουν την ευθύνη της προστασίας των πολιτών και αυτοκριτικά απέναντι στις δικές μας επιλογές. Η διερεύνηση του θέματος που προτείνουμε θα εξελιχθεί μέσα από τέσσερα υποθέματα: …………………………………………………………….. ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΤΜΗΜΑΤΟΣ «Ενδεικτική»

29 ΟΜΑΔΑ Α΄ ΥΠΟ-ΘΕΜΑ Πρώτες ύλες, Παραγωγή, Προώθηση, απόρριψη ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΚΗ Τα αυτοκίνητα για να κατασκευαστούν και να λειτουργήσουν χρειάζονται μεγάλες ποσότητες φυσικών πόρων όπως ο χάλυβας το πετρέλαιο κ.ά Που βρίσκονται όλοι αυτοί οι πόροι, πως κατανέμονται γεωγραφικά; Επίσης υπάρχουν μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες, και μεγάλες διαδικασίες προώθησης, διαφήμισης και διάθεσης των αυτοκινήτων. Τέλος αξίζει να αναφέρουμε τις διαδικασίες για τη διαχείριση των αυτοκινήτων όταν τελειώσουν τον «κύκλο ζωής τους» και γίνουν «απόβλητα» ΠΗΓΕΣΜΕΘΟΔΟΙ, ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΑ ΕΡΓΑΛΕΙΑ Internet: Internet: Γεωγραφική κατανομή πρώτων υλών και χωρών παραγωγής χάλυβα, Δημοσιογραφία τεκμηρίωσης Δημοσιογραφία τεκμηρίωσης:... Φωτογραφίες: δρόμων, χαλυβουργίας, : Φωτογραφίες: δρόμων, χαλυβουργίας, νεκροταφεία αυτοκινήτων: ……. 1. Διαδικτυακή καταγραφική έρευνα και καταγραφή των υλικών που έχουν σχέση με την παραγωγή και τη λειτουργία των αυτοκινήτων ΕΡ. ΕΡ. Ανάλυση των κειμένων που θα βρούμε και ταξινόμηση των υλικών 2. Διαδικτυακή ερμηνευτική έρευνα για την προσέγγιση της Γεωγραφικής κατανομής φυσικών πόρων (χάλυβα, πετρελαίου) κά. ΕΡ. ΕΡ. Κριτική ανάλυση των στοιχείων που θα βρούμε 3. α)Επίσκεψη στη Χαλυβουργική (ή τηλεδιάσκεψη ) και συνέντευξη για την παραγωγή του χάλυβα στον κόσμο σήμερα Ερ. Ερ. Ερωτήσεις συνέντευξης 3.β) Επιτόπια καταγραφική έρευνα σε διάφορα σημεία της πόλης μας για να διαπιστώσουμε την ύπαρξη εγκαταλειμμένων αυτοκινήτων Ερ. Ερ. Φύλλα καταγραφής 4. Κοινωνική διερευνητική έρευνα για την προώθηση των αυτοκινήτων στην περιοχή μας (εκθέσεις, διαφημίσεις..) Ερ. Ερ. Συνεντεύξεις από το τηλέφωνο «Ημερολόγιο ομάδας» «Ενδεικτικά» «Ενδεικτικές»

30 ΟΜΑΔΑ Β΄ ΥΠΟ-ΘΕΜΑ.. Αυτοκίνητο και περιβάλλον ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΚΗ …………………………….. …………………………………. …………………………………….. ……………………………………… …………………………. ………………………… ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ ……………………………………… ……………………………………….. ΠΗΓΕΣΜΕΘΟΔΟΙ, ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΑ ΕΡΓΑΛΕΙΑ Πεδίο: Πεδίο: η πόλη Εργαστήριο: Εργαστήριο: φύση των ακτινοβολιών (ιονίζουσες και μη) Internet: Internet: έρευνες που έχουν γίνει Δημοσιογραφία τεκμηρίωσης Δημοσιογραφία τεκμηρίωσης:... Φωτογραφίες: Φωτογραφίες: κεραίες, υποσταθμοί, χρήστες Παρατήρηση, Πείραμα, Διερεύνηση Στάσεων, Ανάλυση Περιεχομένου, Ερμηνεία Προσομοιώσεις, Ερωτηματολόγια, Συνεντεύξεις, ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΟΜΑΔΑΣ Προβληματική, Ζητήματα για την Ολομέλεια, Πηγές, Μέθοδοι, Εργαλεία

31 ΟΜΑΔΑ Γ΄ ΥΠΟ-ΘΕΜΑ Θεσμικό πλαίσιο νόμοι κώδικες και αυτοκίνητο ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΚΗ …………………………….. …………………………………. …………………………………….. ……………………………………… …………………………. ………………………… ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ ………………….. ……………………………. ΠΗΓΕΣΜΕΘΟΔΟΙ, ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΑ ΕΡΓΑΛΕΙΑ Πεδίο: Πεδίο: η πόλη Internet: Internet: άρθρα, έρευνες Βιβλία: …… Φωτογραφίες: Φωτογραφίες: εξεγέρσεις και κοινωνική δικτύωση Κινηματογράφος: Κινηματογράφος: “Buried” Παρατήρηση, Πείραμα, Διερεύνηση Στάσεων, Ανάλυση Περιεχομένου, Ερμηνεία Προσομοιώσεις, Ερωτηματολόγια, Συνεντεύξεις, ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΟΜΑΔΑΣ Προβληματική, Ζητήματα για την Ολομέλεια, Πηγές, Μέθοδοι, Εργαλεία

32 ΟΜΑΔΑ Δ΄ ΥΠΟ-ΘΕΜΑΚοινωνία, αξίες, ψυχολογία, καταναλωτισμός ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΚΗ …………………………….. …………………………………. …………………………………….. ……………………………………… …………………………. ………………………… ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ …………………… ……………………………… ΠΗΓΕΣΜΕΘΟΔΟΙ, ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΑ ΕΡΓΑΛΕΙΑ Πεδίο: Πεδίο: η πόλη Internet: Internet: ιστοσελίδες Νομικών Προσώπων (εθνικών, ευρωπαϊκών, παγκόσμιων) Άρθρα: ….. Φωτογραφίες: Φωτογραφίες: θιγόμενοι, Κινηματογράφος: Κινηματογράφος: All the invisible children (UNICEF) Παρατήρηση, Πείραμα, Διερεύνηση Στάσεων, Ανάλυση Περιεχομένου, Ερμηνεία Προσομοιώσεις, Ερωτηματολόγια, Συνεντεύξεις, ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΟΜΑΔΑΣ Προβληματική, Ζητήματα για την Ολομέλεια, Πηγές, Μέθοδοι, Εργαλεία

33 4 ο - 6 ο ΤΡΙΩΡΟ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΕΡΓΑΛΕΙΩΝ (ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΑ, ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ, ) ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΕΡΓΑΛΕΙΩΝ (ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΑ, ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ, ) ΑΝΑΖΉΤΗΣΗ ΠΗΓΩΝ ΑΝΑΖΉΤΗΣΗ ΠΗΓΩΝ ΣΥΛΛΟΓΗ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ, ΣΥΛΛΟΓΗ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ, ΑΛΛΗΛΟΕΝΗΜΕΡΩΣΕΙΣ ΑΛΛΗΛΟΕΝΗΜΕΡΩΣΕΙΣ Αν η ομάδα κρατάει ημερολόγιο τότε όσα σημειώνονται σε κάθε συνάντηση θα είναι έτοιμο υλικό για τη συγγραφή της Ερευνητικής Έκθεσης της Ομάδας

34 7 ο - 10 ο ΤΡΙΩΡΟ ΑΝΑΛΥΣΗ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟΥ/ΣΥΝΕΝΤΕΎΞΕΩΝ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ ΜΕΤΡΉΣΕΩΝ/ΚΑΤΑΓΡΑΦΩΝ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ ΚΕΙΜΕΝΩΝ, ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ, ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ, ΚΡΙΤΙΚΗ, ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑΣ ΤΕΛΙΚΗ ΑΛΛΗΛΟΕΝΗΜΕΡΩΣΗ, ΤΕΛΙΚΑ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ ΑΛΛΗΛΟΕΝΗΜΕΡΩΣΕΙΣ Ευχής έργο θα ήταν να έχει τελειώσει το στάδιο αυτό πριν τις διακοπές των ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΩΝ

35 11 ο - 12 ο ΤΡΙΩΡΟ ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗ ΣΥΓΓΡΑΦΗΣ της ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗΣ ΕΚΘΕΣΗΣ ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗΣ, ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΔΙΟΡΘΩΣΕΙΣ, ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗ ΕΚΘΕΣΕΩΝ-ΦΑΚΕΛΩΝ, ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗΣ, ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ

36 ΚΗ Μία πρόταση για τη δομή και την οργάνωση της τελικής εργασίας ΣΧΟΛΙ Α (1) (2) (3) (4) (5) (6) (7) (8) (12) ΣΧΟΛΙ Α (9) (10) (11) Κριτήρια Αξιολόγησης

37 ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΚΑΛΗ ΕΠΙΤΥΧΙΑ

38

39  Στη συμμετοχή στη διαδικασία. Αυτή θα απορρέει από τα σύντομα κείμενα των σελίδων του ημερολογίου κάθε μαθητή. Θα αξιολογείται η συμμετοχή του: Αυτή θα απορρέει από τα σύντομα κείμενα των σελίδων του ημερολογίου κάθε μαθητή. Θα αξιολογείται η συμμετοχή του:  (α) στη διαμόρφωση των υποθεμάτων και την προβληματική τους  (β) στην πορεία και την εξέλιξη της έρευνας  (γ) στην προσωπική συμμετοχή στις συζήσεις στην ομάδα και στην ολομέλεια του Τμήματος  Στα τελικά «προϊόντα»  (α) στην τελική, γραπτή εργασία,  (β) στην προφορική ομαδική υποστήριξη,  (γ) στην προφορική υποστήριξη από την πλευρά καθενός και κάθε μιας από την ομάδα.

40  στα προσωπικά ημερολόγια των μαθητών, δηλ. σε κείμενα που θα καταγράφουν τις εντυπώσεις τους και τον απολογισμό τους  (α) για την πορεία και την εξέλιξη της έρευνας,  (β) για την προσωπική τους συμμετοχή στη λειτουργία της ομάδα και της ολομέλειας του Τμήματος  σε ζωντανές μαρτυρίες που έφεραν από τη συνεργασία τους στην τάξη και στο πεδίο  σε ζωντανές μαρτυρίες που έφεραν από τη συνεργασία τους στην τάξη και στο πεδίο (φωτογραφίες, video, συμπληρωμένα ερωτηματολόγια),

41 ΓΙΑΤΊ ΤΕΧΝΗΜΑ; Σχόλια για την θεωρητική τεκμηρίωση της αξίας του

42 ΣΗΜΕΙΩΣΗ: ΜΕΓΑΛΑ ΦΥΛΛΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΚΑΙ ΣΧΗΜΑΤΟΠΟΙΗΣΗ «χαρτόνια εργασίας», Στο σεμινάριο (και στο Βιβλίο του Εκπαιδευτικού για τις Ερευνητικές Εργασίες) διαπιστώσατε ότι προτείνονται τα «χαρτόνια εργασίας», ως παιδαγωγικά εργαλεία στην υπηρεσία της «ομαδοσυνεργατικότητας». Σ’ αυτά, οι μαθητές δημιουργούν το «τέχνημα» (τη σχηματική αποτύπωση) του αντικειμένου το οποίο προσεγγίζουν, ώστε να μπορέσουν να το ερμηνεύσουν κριτικά 1. Με την άποψη, ότι κάθε «ομαδοσυνεργατική» ερευνητική διαδικασία διευκολύνεται, μέσω της «εποπτικοποίησης» του αντικειμένου της, συμφωνούν και οι εκπαιδευτικοί που συντονίζουν τις Ερευνητικής Εργασίες (Travaux Personnels Encadrés) στο γαλλικό Εκπαιδευτικό Σύστημα. Αυτό, γίνεται φανερό, από τις αναφορές τους στα «μεγάλα, χάρτινα φύλλα» (grandes feuilles de tableau de papier), με τα οποία εφοδιάζουν τις δικές τους ομάδες, προκειμένου να αποτυπώσουν σχηματικά (Schématisation) την προβληματική (Problématique) του θέματος.. 1. Τα «τεχνήματα» ή «μοντέλα παιδαγωγικού χαρακτήρα» (pedagogical models) αποτελούν εργαλεία έρευνας των «Μαλακών» Συστημικών Μεθοδολογιών (Soft Systems Methodologies) και, τα τελευταία χρόνια, αξιοποιούνται ευρέως από τις κοινωνικές επιστήμες ΓΙΑΤΊ ΤΕΧΝΗΜΑ ; Σχόλια για την θεωρητική τεκμηρίωση της αξίας του

43


Κατέβασμα ppt "ΠΡΌΤΑΣΗ ΚΑΤΑΝΟΜΉΣ ΤΡΙΩΡΩΝ Επιμέλεια Αγγελική Τρικαλίτη."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google